Sales Manager: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Sales Management

Pas na drie keer ‘nee’ is het oké (André Hagelen)
Marketing en sales voor softwarebedrijven (Jorg Hartog)
Creëer verleiding in je aanbod (Rene Knecht)
Consultative Selling: welke KPI’s zijn van belang ? (André Hagelen)
De klant bepaalt wat ie betaalt?! (Jan-Willem Seip)
Situationeel leiding geven in de Verkoop (Richard van Houten)
Verkoopvaardigheden verbeteren in een digitale wereld (Jorg Hartog)
Creëer een ijzersterke propositie (André Hagelen)
Te graag opdrachten willen binnenhalen? Stop daarmee (Jan-Willem Seip)
Samen de B2B groei stimuleren (Jorg Hartog)
De meest gemaakte vergissing (André Hagelen)
What’s in it for me? (Herman Meijer)
Nutteloze oplossingen verkopen tegen hoge marges (Rene Knecht)
7 strategieën tegen manipulatie (Richard van Houten)
Aan de slag met een beller! (Marianne van de Water)
Jouw klant als intermediair (Herman Meijer)
Blijf de concurrentie een stap voor (Jorg Hartog)
Te happig overkomen bij de klant (Jan-Willem Seip)
Expected Goals - een voetbalperspectief (Jorg Hartog)
Spreek dezelfde "sales" taal (André Hagelen)
Gebruik de aannames van je concurrent (Rene Knecht)
Start-up Sales: a different cookie (Richard van Houten)
Je komt elkaar altijd weer tegen (Jos Burgers)
Stairway to Heaven (Jorg Hartog)
De struisvogelpolitiek die wel werkt (Jos Burgers)
8 redenen waarom sales development-teams falen (Jorg Hartog)
Groot denken en groot blijven roepen (Richard van Houten)
4 strategieën voor omgaan met de emotionele toestand van prospects (Jorg Hartog)
Gespreksstrategie - een belangrijke discipline in Sales (André Hagelen)
Sneller closen door de energie te veranderen (Rene Knecht)
Van groeistagnatie naar succes (Jorg Hartog)
Geen adrenaline, geen verkoop (Rene Knecht)
Samenwerken is de sleutel (Rene Knecht)
Euforisch verkopen is meer verkopen (Jan-Willem Seip)
Anti-Marketing: ga op zoek naar creators! (Rene Knecht)
Klanten zijn lui (Rene Knecht)
Dit doet uw concurrent nog niet (Natasja Hoogenboom)
Wat FD Gazellen-winnaars goed doen in sales (André Hagelen)
Wat als je prospect met een blinde vlek zit? (Rene Knecht)
Contact met je klant? Bellen! (Marianne van de Water)
Demotiverende valkuilen voor salesmanagers (Jan-Willem Seip)
Spelinzicht in verkopen (Rene Knecht)
Slim om met dummies te werken (Jan-Willem Seip)
De toekomst van B2B verkoop (Jorg Hartog)
Inzicht verkopen: verander de taal van je oplossing (Rene Knecht)
Het kopen en verkopen van Energie en Positivisme (Richard van Houten)
Stuurloos zonder salesfilosofie (Harro Willemsen)
Cold calling: 3 principes die van jou een baas maken (Chris de Graaf)
Prikkel het veranderbrein van jouw klant (Rene Knecht)
Vanille ijs marketing (Rene Knecht)
Praat jij over je concurrenten? (Rene Knecht)
Wat sales kan leren van AI (André Hagelen)
High end klanten – 5 strategieën (Richard van Houten)
Hoe ga je om met klant die even komen 'shoppen'? (Rene Knecht)
Dit is waarom we targets niet halen! (Chris de Graaf)
De beste online tools voor het produceren van content (Harro Willemsen)
Moeilijk bereikbare prospects benaderen (Harro Willemsen)
Ben je als verkoper veilig voor je klant? (Rene Knecht)
Een goede verkoper verkoopt alles? (Rene Knecht)
Pak tegenwerpingen met kop en staart aan! (André Hagelen)
De deal creëren of najagen?! (Rene Knecht)
Je eigen Sales Playbook in 9 stappen (André Hagelen)
Je zult in deze tijd maar salesmanager zijn…. (Marianne van de Water)
Dit proces laat jouw sales exploderen, juist nu! (Jorg Hartog)
Reïncarnatie van de verkoop (Herman Meijer)
Waarom is "teamwork" onmisbaar in de verkoop? (Herman Meijer)
Een compliment is nog geen waardering (Jos Burgers)
Het nieuwe normaal of het nieuwe verkopen?! (Herman Meijer)
Sales tijdens Corona: Focus op 1 centrale vraag (André Hagelen)
Zonder pijn kun je niks verkopen (Harro Willemsen)
'De korting is uitverkocht' (Herman Meijer)
De perfecte LinkedIn update voor Sales Professionals (Harro Willemsen)
De beste zelfcoachingsvraag (Harro Willemsen)
Hoeveel tijd besteedt u aan acquisitie-voorbereiding? (Victor Bonke)
Verkopen met een “glazen bol” (Rene Knecht)
Hoe sluit u een topdeal? (Herman Meijer)
Tien ideeën voor succesvolle salesmeetings (Marcel Hoefman)
Verkopen als adviseur, kan dat wel? (Toine Simons)
Case stories: de beste manier om een klant te overtuigen (Harro Willemsen)
De duivelse details maken de topverkoper (Richard van Houten)
Help! Mijn klant wil nadenken (Michel Hoetmer)
De concurrentie inzetten: hoe doe je dat? (Michel Hoetmer)
De order veilig stellen in de pre-sales fase (Rene Knecht)
Verkopen in de toekomst: ‘Co-kwalificeren’ (Toine Simons)
Hoe creëert u een salescultuur? (Rene Knecht)
Meer omzet met de Buyers Journey (André Hagelen)
Wat salesprofessionals en marketeers over elkaar moeten weten (Harro Willemsen)
Durft u deze 3 vragen te stellen? (Marcel Hoefman)
Niet verkopen, maar waarde aantonen (Toine Simons)
Wat verkoopt ú eigenlijk? (Harro Willemsen)
Het gatekeeper dilemma (Toine Simons)
5 Tactieken waardoor u meer uit onderhandelingen haalt (Michel Hoetmer)
Hoe verkoopt u uw meerwaarde? (Jan-Willem Seip)
Het geheim van Account Based Marketing (Rene Knecht)
Is afsluiten de belangrijkste stap in het verkoopgesprek?
Meer sales? Denk als een topcoach! (Marcel Hoefman)
‘Ik wil er even over nadenken…’ En dan?!
Verkoopsucces? Maak 3 keuzes (André Hagelen)
Closing-skills coachen, hoe doe je dat? (Rene Knecht)
Wanneer is een cadeau een cadeau? (Jos Burgers)
Nieuwe privacywetgeving nekslag voor koude acquisitie? (Vladan Soldat)
Beslis! Kies uw klant (André Hagelen)
10 vragen aan... Erwin Lenting, Commercieel Manager (Rob Snoeijen)
10 vragen aan... Patrick Wolswijk, Sales Manager (Rob Snoeijen)
Het verkoopgeheim van de veilingmeester (Richard van Houten)
3 strategieën om van een Prijs een prijsje te maken (Jos Burgers)
Een verkoopgesprek zonder bezwaren bestaat niet (Walter Spruyt)
Prijsbezwaren tackelen (Jos Burgers)
Klassieke misser: laat uw hefboom niet vallen! (Walter Spruyt)
Offerteopvolging voor salesmanagers (Walter Spruyt)
Vijf buitengewone onderhandelingstips (Jan-Willem Seip)
Praat u met een blocker of een mobilizer? (Harro Willemsen)
Manipulatie: goed en fout (Richard van Houten)
Gek op aanbiedingen (Jos Burgers)
Geef in elk geval geen geld (Jos Burgers)
Een offerte verkoopt... niets (Frank Wouters)
Toch scoren als u de deal verliest (Toine Simons)
10 Lessen voor de beginnende salesmanager (Harro Willemsen)
Sales Manager: ga het veld in en boek succes met uw team (Walter Spruyt)
Afsluiten? Begin ermee vóór de opening! (Rene Knecht)
10 vragen aan.... Edward van Acht, Sales & Marketing Manager (Rob Snoeijen)
Verkopen zonder over uw product te praten (Rene Knecht)
De meerwaarde van een bidmanager (Roelf Houwing)
De psychologie van prijzen (Richard van Houten)
Bent u als verkoper inwisselbaar? (Rene Knecht)
‘Sales’ bestaat niet (Harro Willemsen)
Hoe om te gaan met vooroordelen over uw product (Walter Spruyt)
De commerciële vakspecialist (Harro Willemsen)
Wat zou u doen als u de klant bent? (Jan-Willem Seip)
Verkooptargets en tijdsinvestering (Richard van Houten)
Winnen op waarde, durft u? (Marcel Hoefman)
10 vragen aan... Hans Vernooij, Commercieel Directeur (Rob Snoeijen)
Een kwalitatieve salespipeline in 11 stappen (Massimo Gagliotti)
De beste 5 tips uit de Sales Psychologie (Richard van Houten)
Denk goed na over uw doelstellingen bij Salescoaching (Edwin Scheperman)
10 vragen aan... Marc van Hemert, Sales Director (Rob Snoeijen)
10 vragen aan... Edwin van den Akker; salesmanager (Rob Snoeijen)
Verkopers hebben het druk, druk, druk ... maar waarmee?! (Herman Meijer)
Feedback geven: wel of niet 'sandwichen'? (Michel Hoetmer)
Nog meer succes in de verkoop! (Peter Stinckens)
Verbeter uw verkoopteam: ga coachen (Edwin Scheperman)
Hoeveel tijd besteedt uw binnendienst aan verkopen? (Herman Meijer)
Op = op; het werkt ook in B2B verkoop (Jos Burgers)
Met dit wapen verslaat u prijsvechters (Marcel Hoefman)
Een gouden tip voor sales managers (Peter Stinckens)
Verkoopmythe: provisie bevordert de verkoop (Michel Hoetmer)
De verkoopcrisis is voorbij. En nu? (David Bloch)
Dit is een goed voorbeeld van Sales Framing (Richard van Houten)
Geloof of kennis: wat brengt u verder? (Peter Stinckens)
Aandacht voor new business (Victor Bonke)
Red de vlag van Zutphen (Richard van Houten)
Focus op de 2e verkoop (Richard van Houten)
Management en verkoop binnen uw organisatie (Peter Stinckens)
Optimaal hunten én farmen (Richard van Houten)
Geen slapende honden wakker maken (Michel Hoetmer)
Verhoog de productiviteit van uw hunters (Victor Bonke)
Zo wordt u een goede verkoopcoach (Michel Hoetmer)
Is koud bellen nog wel van deze tijd? (Michel Hoetmer)
De kunst van het uitnodigen (David Bloch)
Is koud bellen verleden tijd? Dat valt nog te bezien. (Marcel Hoefman)
Ook als het goed gaat kan het beter (André Hagelen)
Dat hebben we al eens geprobeerd (Peter Stinckens)
Naar meer winstgevende klanten met het GIK profiel (André Hagelen)
Een beroerd antwoord op een verkoopdip (Michel Hoetmer)
Het professionele verkoopplan (Richard van Houten)
Wat is uw toegevoegde waarde? (Jos Burgers)
Wees geen Kamikaze-verkoper (Richard van Houten)
Hoe houd ik mijn salesteam aan het bellen? (Victor Bonke)
Wat is uw missie? (Peter Stinckens)
Sales, de basis voor elke organisatie (Steyn Elshout)
Pipeline management: voorspelbaar verkoopsucces (Ronald van den Berg)
Onderhandeling, kunst en kunde (David Bloch)
Door de klant bedacht (Tips & Advies Verkoop)
Omgaan met onderhandelingstrucs (Piet Aarts)
CRM: lust of last? (Ronald van den Berg)
Op pad met je baas (Harro Willemsen)
Het salesteam als motor van succes (Ronald van den Berg)
Heeft de vergadering een op actie gerichte doelstelling? (Michel Hoetmer)
Klanten en andere ergernissen (Peter Stinckens)
Leiderschap en beloningsstructuur (Piet Aarts)
Uw tijd gaat nú in! (Tips & Advies Verkoop)
Positief beïnvloeden voor Sales Managers (Hans Oelen)
Benut strategische verkoopkansen (Ronald van den Berg)
Verkoopgeheim nr. 1: Transfer trust (Richard van Houten)
Verkoopstrategieën (Ronald van den Berg)
Uw kortingen liggen op straat (Tips & Advies Verkoop)
Plan B: uw alternatieve verkoopplan (Harro Willemsen)
De klant staat centraal! (Peter Stinckens)
Hoe bedoel je…economische omstandigheden? (Hans Oelen)
Strategische voorbereiding op het klantengesprek (Redactie Verkopersonline.nl)
Heeft uw verkoopbinnendienst tijd om te verkopen? (Herman Meijer)
Management by simplicity (Herman Meijer)
Het succesvol introduceren van nieuwe producten (Harrie van Heck)
Vier belangrijke vragen voor (uw) verkopers (Michel Hoetmer)
De angst voor 'NEE' (Hans Oelen)
Acquisitie: even genoeg aan uzelf gewerkt (Richard van Houten)
Duurzaamheid in sales begint intern (Herman Meijer)
Salesmanagers gaan altijd voor hun eigenbelang (Steyn Elshout)
Relatiebeheer makkelijk? Forget it! (Steyn Elshout)
Dan moet u naar een ander (Tips & Advies Verkoop)
Weg met verkoopprovisies! (Henk Hemstra)
Succesvol bezuinigen met solide verkooprapportages (Henk Hemstra)
Verkopen in een moeilijke markt (Peter Stinckens)
Checklist Sales Actie (Henk Hemstra)
Uitbesteden sales; wel of niet doen? (Alexander Loudon)
Het belang van teamwork – de kip en het ei (Herman Meijer)
In 3 stappen naar een (h)echt team (Henk Hemstra)
Gebruik uw budget effectief (Tips & Advies Verkoop)
Zeven vergadertips voor de Salesmanager (Herman Meijer)
Heeft uw provisiesysteem gewerkt? (Henk Hemstra)
Doe steeds iets meer dan anderen (Peter Stinckens)
Denk in termen van omzet, praat niet over klanten (Henk Hemstra)
Sales benchmarking – hoe doe je dat? (Alexander Loudon)
Checklist Provisie (Vladan Soldat)
Ter overname aangeboden: accountmanager – zo goed als nieuw (Herman Meijer)
Op weg naar beter leiderschap tijdens vergaderingen (David Bloch)
Punten van een goed verkoopplan (Redactie Verkopersonline.nl)
Administratie…kan ik niet zonder? (Vladan Soldat)
Wat te doen als uw verkopers niet scoren? (Hans Oelen)
Om buiten te winnen moeten we binnen beginnen (Herman Meijer)
Pimp uw verkoopcommissie (Herman Meijer)
Verkopen in Noord Holland is lastiger dan u denkt… (Richard van Houten)
Verkoopmanagement = mentaliteitsmanagement (Herman Meijer)
Echte koopjes bestaan niet (Jan-Willem Seip)
De zeilboot aan de muur (Harro Willemsen)
Laat verkopers zelf tot de conclusie komen (Peter Stinckens)
Waarom deze afspraak? (Peter Stinckens)
De waarde van strategie (Strategie/Salesplan)
Vraag waarom (Peter Stinckens)
Meer pit in uw sales meeting (Salesmanager)
Het management syndroom (Richte Lommert)
Rapporteren…irritant of nuttig? (Verkoop Succes)
Manage het salesproces, niet het resultaat (Vladan Soldat)
Hoe wordt u directeur? (Redactie Verkopersonline.nl)
Salesteam in moeilijke tijden (Vladan Soldat)
Empower je salesforce (Marvin Sutherland)

Hoe bedoel je…economische omstandigheden?

Onder goede economische omstandigheden kan iedereen in de verkoop een goede boterham verdienen. In economisch mindere tijden echter blijven alleen de échte verkopers bovendrijven. Bent ú een echte verkoper? 

Hoe bedoel je…economische omstandigheden?

Dit is ook de periode dat het kaft zich scheidt van het koren wanneer het over verkoopleiders gaat.
Gelijk aan de uitspraak: Verkopen begint vanaf het moment dat de klant NEE zegt, zal vanaf het eerste economische signaal dié verkoopleider zich onderscheiden ten opzichte van de rest, die hier het juiste antwoord op heeft en zijn verkoopteam op essentiële gronden weet te coachen!

Bij welke categorie verkoopleiders hoort u?
Wat doet een doorsnee-verkoper wanneer het steeds minder gaat?
Hij pakt zijn mobiele telefoon die hem ter beschikking is gesteld door zijn werkgever, om vervolgens negatieve bevestiging te zoeken bij zijn collega-verkopers. Gaat het bij jou ook zo slecht? Ik sprak vanmiddag nog met ….en in zijn rayon gebeurt ook niets meer!

Hiermee zoekt hij voor zichzelf een verantwoord excuus dat het toch echt niet aan hem kan liggen, want al zijn collega's zitten met hetzelfde probleem! Hij realiseert zich waarschijnlijk niet dat hij met de mobiele telefoon van zijn werkgever, het negatieve 'aan ons ligt het niet' virus verspreidt, wat de omzet voor zijn werkgever alleen maar verder doet dalen. Dit mag je met klem – eigen nestvervuiling – noemen.

Herkent u zichzelf in dit gedrag?
Zodra de regering vervolgens een periode later haar eigen gevoerde economische beleid (terecht of onterecht) weer gaat promoten en aangeeft dat de economie, dankzij hun doordachte beleid, weer groeiend is en de media een paar mensen op straat aanspreekt over het vertrouwen in de toekomst en hier een positief artikel over schrijft, dan groeit het aantal inschrijvingen bij de Kamer van koophandel weer, verkopen trekken weer aan en omzetten gaan weer de hoogte in??!!

Het leuke is, dat wanneer je deze telkens terugkerende processen als verkoper doorziet en je niet meer laat besmetten met deze mediavirussen, je aan den lijve zult ervaren dat je hier totaal geen last van zult hebben.
Heeft dit nu te maken met een absolute wetmatigheid of is hier sprake van perceptie of negatieve beïnvloeding?

Wees u altijd bewust waar u uw aandacht op richt, want dit wordt met garantie uw uitkomst.

Uw voorstellingen bepalen uw gedrag
Het verwachten van een negatieve uitkomst leidt automatisch tot een andere houding, keuzes en gedrag, met als resultaat, dat je uitkomsten overeenstemmen met je verwachtingen.

  • U gaat zich namelijk richten op dat wat fout gaat en u verwacht het ook.
  • U concentreert zich op wat u niet kunt doen in plaats van wat u wel kunt doen.
  • U denkt en praat en klaagt over alles wat niet goed loopt in plaats van over alles wat (nog) wel goed gaat.

En alweer…uw verkopen lopen steeds meer terug.
Klanten kopen steeds minder.
Uw werkgever is steeds minder tevreden en begint u vervolgens onder druk te zetten.
U vindt uw werk steeds minder leuk, u begint te twijfelen aan uzelf of geeft de rest van de wereld de schuld.

Kunt ook u het bovenstaande voorkomen?
Ja natuurlijk, want al eeuwen gaat de economie op en neer en ook al eeuwen zijn er mensen en bedrijven die hier last van hebben. Aan de andere kant zijn er ook altijd verkopers en bedrijven geweest aan wie al die zogenaamde sores voorbij ging.
Wat is dan het verschil tussen deze mensen en bedrijven, ondanks het feit dat ze werken in hetzelfde economische klimaat?

Het antwoord op deze vraag is te vinden in datgene waar mensen hun focus op richten, wat ze verwachten, wat ze intens verlangen, waar ze over praten en wat ze doen.

Veel van wat er buiten ons om gebeurt, kunnen we managen door processen die niet buiten ons, maar in ons werken, namelijk ons eigen denken en voelen.
Waak voor en bescherm uzelf tegen de volgende gedachten:

  • Ik kan er niets aan doen.
  • Het ligt buiten mijn invloed.
  • De huidige situatie is onomkeerbaar.
  • Dat waren de zeven vette jaren, nu beginnen de zeven magere jaren.
  • Ik zal me hier bij neer moeten leggen.

Wat u wél kunt doen, wat ik u zelfs adviseer om te doen, is het volgende:

Herhaal, elke avond wanneer u gaat slapen, telkens stilletjes en met gevoel het woord:
SUCCES

Blijf dit voortdurend in stilte maar met gevoel herhalen als een soort slaapliedje.
SUCCES

U zult na verloop van enkele dagen versteld staan van de resultaten, want dit is maar één voorbeeld van de veelheid aan magisch lijkende vermogens van uw onderbewustzijn.

Neem daarom nu het besluit om langs deze makkelijke weg succesvol te zijn, louter en alleen door het creëren van uw eigen succesbewustzijn. Dat is namelijk wat in essentie succes voortbrengt, niets anders dan dat. Communicatie- en verkoopvaardigheden zijn ondanks hun grote belang, hier ondergeschikt aan.

Succesvol zijn in wat u doet en het consequent behalen van goede resultaten vereist een overeenkomstige overtuiging die in uw onderbewustzijn staat gegrift.
Bouw daarom het idee, de overtuiging van uw succes in uw onderbewustzijn,
als blauwdruk in uw geesteshouding.

Tip
Nogmaals, herhaal gedurende minimaal vijf minuten voor het slapen gaan het woordje
SUCCES zacht en rustig en met gevoel voor uzelf, want in uw onderbewustzijn zit uw persoonlijke programmering en daarmee uw bestemming.

Hans Oelen
Palaver

Hans Oelen

Hans  Oelen
Hans Oelen is oprichter, trainer en succescoach van Palaver-trainingen. Op de gebieden leiderschap, sales en dienstverlening, heeft hij vele mensen en bedrijven geholpen het beste uit zichzelf te halen en hun dromen te realiseren. Als auteur geniet hij bekendheid door zijn boeken ‘Zijn…wat je wilt worden’ en ‘Het nieuwe verkopen’ .
Alle artikelen van deze auteur
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   7,2
(10 stemmen)
Reacties

roland jacobs

Beste hans,

Je eigen progamatuur aanpassen is echt de basis van succes, Je sluit een aantal negatieve dingen uit en deze vervangen zichzelf door positieve. Al met al is dit echt zo, ben zelf ermee bezig en inderdaad het werkt. Ik onderschrijf dan ook absoluut want hier gezegd word. Ga het eens doen en je staat versteld van het resultaat. Hou het wel bij je eigen waarden en sta open voor nieuwe dingen.

Je bepaalt het nog steeds zelf het succes

Sebastiaan

Beste Hans en Roland,

"5 minuten voordat je gaat slapen stilletjes zeggen succes" is nog geen garantie voor succes. Dit soort "Wishfull thinking" helpt alleen als dit je ook tot actie aanzet.

Zelf ben ik er ook een voorstander van dat waaraan je denkt je dat ook uitstraalt. Dus denk je positief en succesvol dan kan je ook succesvol worden... MAAR.....

Wanneer je denkt dat het je allemaal komt aanwaaien alleen door het woord succes in je hoofd te blijven herhalen is onzin.

Excuses gaan zoeken terwijl je ook oplossingen kan zoeken is dom. Zoek het altijd bij jezelf ( wat anderen ook zeggen) Als je bij jezelf gaat afvragen wat je beter kan doen, verbeter je jezelf en daarmee ook je resultaten.

Dus mijn tip voor het slapen gaan.... Denk 5 min ( liefst nog ietsjes langer) over mogelijkheden om je omzet te vergroten die volgende dag, en je zult verstelt staan van de resultaten.

Succes ;)

bart peeters

De nagel op de kop, Hans!

Je eigen attitude, je verwachtingen, je geloof bepalen bewust en onbewust je daden, en je daden zijn van grotere invloed op je resultaten dan de omstandigheden, niet alleen in de verkoop, maar in ALLE facetten van het leven. Stel je bent een voetganger en je komt bij een zebrapad om een drukke straat over te steken. Als je nu een beetje opzij gedraaid gaat blijven staan en naar de gevels van de huizen en de vogeltjes in de bomen gaat staren, dan gaan de meeste automobilisten eerlijk gezegd waarschijnlijk niet voor je stoppen, verkeerscode op of neer, want je maakt gewoon niet de indruk echt te willen oversteken, ook al wil je dat natuurlijk wel. Als je daarentegen de eerstkomende auto nauwlettend in de gaten houdt, en daarbij ook een vertrekkensklare houding aanneemt, dan blijkt voor de bestuurder dat jij het gewoon vanzelfsprekend vindt dat hij gaat stoppen - wat niet iedereen maar toch op z'n minst velen dan ook gewoon gaan doen.

zgn. "Affirmaties" zijn ook een heel leuke variante op hetzelfde thema:
als je bvb topverkoper wil worden, stel je jezelf geregeld de vraag: waarom ben ik nu toch zo'n ongelooflijke topverkoper, ook al ben je het nog lang niet, alsof je het al zou zijn. Eerst ga je onderbewust, en daarna steeds meer bewust, geloven in jezelf als topverkoper, wat je handelingen onvermijdelijk gaat beinvloeden.
Het is natuurlijk geen toverspreuk, de daad moet nog altijd bij het woord gevoerd worden, mááár je gelooft na een tijdje tenminste ten volle in je eigen slagen.
Nu ben ikzelf lang geen topverkoper, zelfs geen verkoper meer, ik was vroeger gewoon een slechts verkoper die altijd de redenen zag waarom dingen niet lukten, bij manier van spreken een soort anti-verkoper, wat me op een bepaald moment natuurlijk m'n baan heeft gekost, en waardoor ik op de arbeidsmarkt natuurlijk ook een beetje verbrand was... Toen ben ik beginnen lezen over affirmaties, en ik heb mezelf en m'n gezin met het toepassen ervan wel uit de goot weten te houden toen een absolute financiële ondergang onafwendbaar leek, en ik ben inmiddels als ondernemer op gang geraakt zonder dat ik een rooie duit had... wat natuurlijk toch weer inhoudt dat ik weer verkoop, en deze keer mét succes!
Scheelt toch een slok op een borrel zou'k zo zeggen...

Jacques Bonneur

Zover ik weet noemen de dit autogene training toch?
Je moet daar in geloven (net als met kwakzalvers) anders werkt het niet. Wat voor de een niet werkt, werkt voor de ander wellicht wel. In een moeilijker markt, verkoopt het moeilijker. Zeker de consument (huishoudens) zijn er de laatste jaren niet rijker op geworden, hebben dus minder te besteden. Alle schietgebedjes ten spijt.

bart peeters

Ja Jacques,

Je moet erin geloven, dat zie je goed.

Daarover gaat het inderdaad net. Als je in je zaak gelooft, heb je misschien geen schietgebedjes nodig... Er zijn heel wat mensen geweest in de geschiedenis die daarmee de meest onleefbare omstandigheden hebben overleefd.

Een bosjesman leeft zijn gewone leventje in omstandigheden die de meeste mensen geen week volhouden - want omdat hij weet dat zijn voorouders net zo hebben geleefd, gelooft(/weet) hij dat hij zo kan (over)leven...

Inderdaad wordt dat autogene training genoemd en natuurlijk werkt dit alleen als je erin gelooft,
maar dan nog verkoop je er meer mee dan zonder, moeilijke markt of niet, of je overleeft er bvb. concentratiekampen mee. Wat is daar mis mee? Zou het soms rechtvaardig of logisch zijn als de antiverkoper het meest verkoopt in een moeilijke markt?

Sebastiaan

Beste Bart,

Dat noemt men positief denken !.

Om in jou voorbeeld te blijven. Een Bosjesman overleeft omdat hij weet hoe hij moet overleven. Hij weet niet anders dan zijn eigen levensstijl. Zo is het ook met top verkopers. Deze hebben een positieve instellingen en hebben doorzettingsvermogen. Hun gaan door waar andere verkopers ze laten schieten. Met alleen de gedachten dat je gaat verkopen kom je er niet.

Natuurlijk is het niet zo dat een anti-verkoper niet het meest verkoopt. Diegene die het meest verkoopt is diegene die de meeste capaciteiten ervoor heeft en het doorzettingsvermogen en het enthousiasme om het te leren.

Zo kan ik een voorbeeld schetsen:
In 3 verschillende winkels staan 3 verschillende verkopers. De 1 is anti-verkoper de ander is een positief ingestelde jongen en de 3e is een verkoper die positief ingesteld is, doorzettingsvermogen heeft en zich goed kan inleven in de klant.

De klant haakt al gauw af bij de anti-verkoper omdat de klant hier geen goed "Gevoel" bij heeft.

Bij de 2e verkoper die positief is ingesteld heeft hij al een beter gevoel, deze verkoper is positief ingesteld en ziet het voorzich dat hij gaat verkopen. Toch gaat de klant bij deze jongen weg... Waarom ??? Omdat de verkoper zich niet goed kan inleven in zijn wensen en behoeften en omdat hij toch nog even verder wil kijken.

Bij de 3e winkel aangekomen wordt de klant vriendelijk onthaalt door een verkoper die oprecht vriendelijk naar de klant lacht. De verkoper vraagt veel en luistert goed ( omdat hij weet dat hij 2 oren heeft en 1 mond, dus dat hij dubbel zoveel moet luisteren als praten) De klant heeft een erg goed gevoel bij deze jongen en meestal eindigt hier het verhaal. Wanneer deze man toch nog twijfelt en aangeeft dat hij verder wil kijken, onderscheidt deze verkoper zich van alle andere verkopers. Hij vraagt namelijk waar hij over twijfelt. Na zijn twijfels weg te hebben genomen, besluit de klant tot de koop over te gaan.

Lang verhaal ik weet het, maar het maakt wel duidelijk dat je alleen met positief denken er niet komt. Er zijn verschillen capaciteiten nodig om een goede verkoper te worden.

Ik ben het er mee eens dat positief denken sowieso heel belangrijk is. Het is ook de basis van succes, maar zeker niet garantie tot succes.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties

Mvg.
Sebastiaan van der Meer

Dag allemaal,

Heel veel dank voor jullie mooie en betrokken reacties.
Misschien mag ik nog een paar zaken juist neerzetten.

Waar gaat het nu in essentie om, wat maakt nu het verschil wat gegarandeerd leidt naar succes in wat je doet?

Is het positief denken?
Dit helpt je een heel eind op weg, maar zal net niet voldoende blijken om structureel succesvol te zijn in de verkoop.

Is doorzettingsvermogen dan waar het om draait?
Nee, in het geheel niet!
Doorzettingsvermogen is iets wat je energie kost en je kunt veel beter kiezen voor iets wat je energie opleverd.
Waar alles mee begint, dat is je persoonlijke blauwdruk. Je blauwdruk kun je zien als je persoonlijke programmering, de totale mix aan persoonlijke overtuigingen, want die staan altijd aan de basis van je gedachten. Je gedachten zijn altijd specifiek JOUW gedachten en JOUW gedachten ontstaan vanuit JOUW overtuigingen. Iemand die er vanuit zijn blauwdruk van overtuigd is dat hij succesvol is, vormt totaal andere gedachten en gedachtenpatronen dan iemand die de overtuiging heeft dat je hard moet werken en veel doorzettingsvermogen moet bezitten om succesvol te kunnen zijn.

Ook iemand die positief denkt hoeft niet persé succesvol te zijn, want nogmaals, het komt wel in de buurt, maar vanuit je overtuigingen moet je de overtuiging hebben, bezitten, dat je succesvol BENT.....en daar wordt je automatisch positief van. Het moet dus geen keus zijn om positief te zijn, het is een gevolg.
.........en wanneer ben je dat? Wanneer je vanuit je persoonlijke blauwprint leeft en handelt in vertrouwen.
Wanneer je leeft en handelt vanuit het absolute vertrouwen, dat je succesvol bent en dat je denken en je acties altijd tot succes zullen leiden, dan heb je geen positief denken en doorzettingsvermogen meer nodig, want dan handel je vanuit je flow......en die kost geen energie, die vraagt geen energie, die levert alleen maar energie op.

Je persoonlijke blauwdruk is daarom ook het gebied waar je je op moet richten, om andere en betere resultaten te willen halen. Daar ligt de essentie verscholen.

Verwacht succes

Hans

Dag allemaal,

Heel veel dank voor jullie mooie en betrokken reacties.
Misschien mag ik nog een paar zaken juist neerzetten.

Waar gaat het nu in essentie om, wat maakt nu het verschil wat gegarandeerd leidt naar succes in wat je doet?

Is het positief denken?
Dit helpt je een heel eind op weg, maar zal net niet voldoende blijken om structureel succesvol te zijn in de verkoop.

Is doorzettingsvermogen dan waar het om draait?
Nee, in het geheel niet!
Doorzettingsvermogen is iets wat je energie kost en je kunt veel beter kiezen voor iets wat je energie opleverd.
Waar alles mee begint, dat is je persoonlijke blauwdruk. Je blauwdruk kun je zien als je persoonlijke programmering, de totale mix aan persoonlijke overtuigingen, want die staan altijd aan de basis van je gedachten. Je gedachten zijn altijd specifiek JOUW gedachten en JOUW gedachten ontstaan vanuit JOUW overtuigingen. Iemand die er vanuit zijn blauwdruk van overtuigd is dat hij succesvol is, vormt totaal andere gedachten en gedachtenpatronen dan iemand die de overtuiging heeft dat je hard moet werken en veel doorzettingsvermogen moet bezitten om succesvol te kunnen zijn.

Ook iemand die positief denkt hoeft niet persé succesvol te zijn, want nogmaals, het komt wel in de buurt, maar vanuit je overtuigingen moet je de overtuiging hebben, bezitten, dat je succesvol BENT.....en daar wordt je automatisch positief van. Het moet dus geen keus zijn om positief te zijn, het is een gevolg.
.........en wanneer ben je dat? Wanneer je vanuit je persoonlijke blauwprint leeft en handelt in vertrouwen.
Wanneer je leeft en handelt vanuit het absolute vertrouwen, dat je succesvol bent en dat je denken en je acties altijd tot succes zullen leiden, dan heb je geen positief denken en doorzettingsvermogen meer nodig, want dan handel je vanuit je flow......en die kost geen energie, die vraagt geen energie, die levert alleen maar energie op.

Je persoonlijke blauwdruk is daarom ook het gebied waar je je op moet richten, om andere en betere resultaten te willen halen. Daar ligt de essentie verscholen.

Verwacht succes

Hans

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel