Sales Manager: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Sales Management

De concurrentie inzetten: hoe doe je dat? (Michel Hoetmer)
Euforisch verkopen is meer verkopen (Jan-Willem Seip)
Pak tegenwerpingen met kop en staart aan! (André Hagelen)
De order veilig stellen in de pre-sales fase (Rene Knecht)
Verkopen in de toekomst: ‘Co-kwalificeren’ (Toine Simons)
Hoe creëert u een salescultuur? (Rene Knecht)
Meer omzet met de Buyers Journey (André Hagelen)
Wat salesprofessionals en marketeers over elkaar moeten weten (Harro Willemsen)
Je eigen Sales Playbook in 9 stappen (André Hagelen)
Durft u deze 3 vragen te stellen? (Marcel Hoefman)
Niet verkopen, maar waarde aantonen (Toine Simons)
Situationeel leiding geven in de Verkoop (Richard van Houten)
Waarom is "teamwork" onmisbaar in de verkoop? (Herman Meijer)
Wat verkoopt ú eigenlijk? (Harro Willemsen)
De perfecte LinkedIn update voor Sales Professionals (Harro Willemsen)
7 strategieën tegen manipulatie (Richard van Houten)
Het gatekeeper dilemma (Toine Simons)
Case stories: de beste manier om een klant te overtuigen (Harro Willemsen)
5 Tactieken waardoor u meer uit onderhandelingen haalt (Michel Hoetmer)
Hoe verkoopt u uw meerwaarde? (Jan-Willem Seip)
Help! Mijn klant wil nadenken (Michel Hoetmer)
De struisvogelpolitiek die wel werkt (Jos Burgers)
Het kopen en verkopen van Energie en Positivisme (Richard van Houten)
Hoeveel tijd besteedt u aan acquisitie-voorbereiding? (Victor Bonke)
De beste zelfcoachingsvraag (Harro Willemsen)
Groot denken en groot blijven roepen (Richard van Houten)
Verkopen met een “glazen bol” (Rene Knecht)
Je komt elkaar altijd weer tegen (Jos Burgers)
Het geheim van Account Based Marketing (Rene Knecht)
Tien ideeën voor succesvolle salesmeetings (Marcel Hoefman)
Is afsluiten de belangrijkste stap in het verkoopgesprek?
Meer sales? Denk als een topcoach! (Marcel Hoefman)
Te happig overkomen bij de klant (Jan-Willem Seip)
‘Ik wil er even over nadenken…’ En dan?!
Verkoopsucces? Maak 3 keuzes (André Hagelen)
Closing-skills coachen, hoe doe je dat? (Rene Knecht)
Wanneer is een cadeau een cadeau? (Jos Burgers)
Nieuwe privacywetgeving nekslag voor koude acquisitie? (Vladan Soldat)
Beslis! Kies uw klant (André Hagelen)
10 vragen aan... Erwin Lenting, Commercieel Manager (Rob Snoeijen)
10 vragen aan... Patrick Wolswijk, Sales Manager (Rob Snoeijen)
Het verkoopgeheim van de veilingmeester (Richard van Houten)
3 strategieën om van een Prijs een prijsje te maken (Jos Burgers)
Een verkoopgesprek zonder bezwaren bestaat niet (Walter Spruyt)
Prijsbezwaren tackelen (Jos Burgers)
Verkopen als adviseur, kan dat wel? (Toine Simons)
Klassieke misser: laat uw hefboom niet vallen! (Walter Spruyt)
Offerteopvolging voor salesmanagers (Walter Spruyt)
Vijf buitengewone onderhandelingstips (Jan-Willem Seip)
Praat u met een blocker of een mobilizer? (Harro Willemsen)
Manipulatie: goed en fout (Richard van Houten)
Gek op aanbiedingen (Jos Burgers)
Geef in elk geval geen geld (Jos Burgers)
Een offerte verkoopt... niets (Frank Wouters)
Toch scoren als u de deal verliest (Toine Simons)
10 Lessen voor de beginnende salesmanager (Harro Willemsen)
Sales Manager: ga het veld in en boek succes met uw team (Walter Spruyt)
Afsluiten? Begin ermee vóór de opening! (Rene Knecht)
10 vragen aan.... Edward van Acht, Sales & Marketing Manager (Rob Snoeijen)
Verkopen zonder over uw product te praten (Rene Knecht)
De meerwaarde van een bidmanager (Roelf Houwing)
De psychologie van prijzen (Richard van Houten)
Bent u als verkoper inwisselbaar? (Rene Knecht)
‘Sales’ bestaat niet (Harro Willemsen)
Hoe om te gaan met vooroordelen over uw product (Walter Spruyt)
De commerciële vakspecialist (Harro Willemsen)
Wat zou u doen als u de klant bent? (Jan-Willem Seip)
Verkooptargets en tijdsinvestering (Richard van Houten)
Winnen op waarde, durft u? (Marcel Hoefman)
10 vragen aan... Hans Vernooij, Commercieel Directeur (Rob Snoeijen)
Een kwalitatieve salespipeline in 11 stappen (Massimo Gagliotti)
De beste 5 tips uit de Sales Psychologie (Richard van Houten)
Denk goed na over uw doelstellingen bij Salescoaching (Edwin Scheperman)
10 vragen aan... Marc van Hemert, Sales Director (Rob Snoeijen)
10 vragen aan... Edwin van den Akker; salesmanager (Rob Snoeijen)
Verkopers hebben het druk, druk, druk ... maar waarmee?! (Herman Meijer)
Duivelse details bij verkopen (Richard van Houten)
Feedback geven: wel of niet 'sandwichen'? (Michel Hoetmer)
Nog meer succes in de verkoop! (Peter Stinckens)
Verbeter uw verkoopteam: ga coachen (Edwin Scheperman)
Hoeveel tijd besteedt uw binnendienst aan verkopen? (Herman Meijer)
Op = op; het werkt ook in B2B verkoop (Jos Burgers)
Hoe sluit u een topdeal? (Herman Meijer)
Met dit wapen verslaat u prijsvechters (Marcel Hoefman)
Een gouden tip voor sales managers (Peter Stinckens)
Verkoopmythe: provisie bevordert de verkoop (Michel Hoetmer)
De verkoopcrisis is voorbij. En nu? (David Bloch)
Dit is een goed voorbeeld van Sales Framing (Richard van Houten)
Geloof of kennis: wat brengt u verder? (Peter Stinckens)
Aandacht voor new business (Victor Bonke)
Red de vlag van Zutphen (Richard van Houten)
Focus op de 2e verkoop (Richard van Houten)
Management en verkoop binnen uw organisatie (Peter Stinckens)
Optimaal hunten én farmen (Richard van Houten)
Geen slapende honden wakker maken (Michel Hoetmer)
Verhoog de productiviteit van uw hunters (Victor Bonke)
Zo wordt u een goede verkoopcoach (Michel Hoetmer)
Is koud bellen nog wel van deze tijd? (Michel Hoetmer)
De kunst van het uitnodigen (David Bloch)
Is koud bellen verleden tijd? Dat valt nog te bezien. (Marcel Hoefman)
Ook als het goed gaat kan het beter (André Hagelen)
Dat hebben we al eens geprobeerd (Peter Stinckens)
Naar meer winstgevende klanten met het GIK profiel (André Hagelen)
Een beroerd antwoord op een verkoopdip (Michel Hoetmer)
Het professionele verkoopplan (Richard van Houten)
Wat is uw toegevoegde waarde? (Jos Burgers)
Wees geen Kamikaze-verkoper (Richard van Houten)
Hoe houd ik mijn salesteam aan het bellen? (Victor Bonke)
Wat is uw missie? (Peter Stinckens)
Sales, de basis voor elke organisatie (Steyn Elshout)
Pipeline management: voorspelbaar verkoopsucces (Ronald van den Berg)
Onderhandeling, kunst en kunde (David Bloch)
Door de klant bedacht (Tips & Advies Verkoop)
Omgaan met onderhandelingstrucs (Piet Aarts)
CRM: lust of last? (Ronald van den Berg)
Op pad met je baas (Harro Willemsen)
Het salesteam als motor van succes (Ronald van den Berg)
Heeft de vergadering een op actie gerichte doelstelling? (Michel Hoetmer)
Klanten en andere ergernissen (Peter Stinckens)
Leiderschap en beloningsstructuur (Piet Aarts)
Uw tijd gaat nú in! (Tips & Advies Verkoop)
Positief beïnvloeden voor Sales Managers (Hans Oelen)
Benut strategische verkoopkansen (Ronald van den Berg)
Verkoopgeheim nr. 1: Transfer trust (Richard van Houten)
Verkoopstrategieën (Ronald van den Berg)
Uw kortingen liggen op straat (Tips & Advies Verkoop)
Plan B: uw alternatieve verkoopplan (Harro Willemsen)
De klant staat centraal! (Peter Stinckens)
Hoe bedoel je…economische omstandigheden? (Hans Oelen)
Strategische voorbereiding op het klantengesprek (Redactie Verkopersonline.nl)
Heeft uw verkoopbinnendienst tijd om te verkopen? (Herman Meijer)
Management by simplicity (Herman Meijer)
Het succesvol introduceren van nieuwe producten (Harrie van Heck)
Vier belangrijke vragen voor (uw) verkopers (Michel Hoetmer)
De angst voor 'NEE' (Hans Oelen)
Acquisitie: even genoeg aan uzelf gewerkt (Richard van Houten)
Duurzaamheid in sales begint intern (Herman Meijer)
Salesmanagers gaan altijd voor hun eigenbelang (Steyn Elshout)
Relatiebeheer makkelijk? Forget it! (Steyn Elshout)
Dan moet u naar een ander (Tips & Advies Verkoop)
Weg met verkoopprovisies! (Henk Hemstra)
Succesvol bezuinigen met solide verkooprapportages (Henk Hemstra)
Verkopen in een moeilijke markt (Peter Stinckens)
Checklist Sales Actie (Henk Hemstra)
Uitbesteden sales; wel of niet doen? (Alexander Loudon)
Het belang van teamwork – de kip en het ei (Herman Meijer)
In 3 stappen naar een (h)echt team (Henk Hemstra)
Gebruik uw budget effectief (Tips & Advies Verkoop)
Zeven vergadertips voor de Salesmanager (Herman Meijer)
Heeft uw provisiesysteem gewerkt? (Henk Hemstra)
Doe steeds iets meer dan anderen (Peter Stinckens)
Denk in termen van omzet, praat niet over klanten (Henk Hemstra)
Sales benchmarking – hoe doe je dat? (Alexander Loudon)
Checklist Provisie (Vladan Soldat)
Ter overname aangeboden: accountmanager – zo goed als nieuw (Herman Meijer)
Op weg naar beter leiderschap tijdens vergaderingen (David Bloch)
Punten van een goed verkoopplan (Redactie Verkopersonline.nl)
Administratie…kan ik niet zonder? (Vladan Soldat)
Wat te doen als uw verkopers niet scoren? (Hans Oelen)
Om buiten te winnen moeten we binnen beginnen (Herman Meijer)
Pimp uw verkoopcommissie (Herman Meijer)
Verkopen in Noord Holland is lastiger dan u denkt… (Richard van Houten)
Verkoopmanagement = mentaliteitsmanagement (Herman Meijer)
Echte koopjes bestaan niet (Jan-Willem Seip)
De zeilboot aan de muur (Harro Willemsen)
Laat verkopers zelf tot de conclusie komen (Peter Stinckens)
Waarom deze afspraak? (Peter Stinckens)
De waarde van strategie (Strategie/Salesplan)
Vraag waarom (Peter Stinckens)
Meer pit in uw sales meeting (Salesmanager)
Het management syndroom (Richte Lommert)
Rapporteren…irritant of nuttig? (Verkoop Succes)
Manage het salesproces, niet het resultaat (Vladan Soldat)
Hoe wordt u directeur? (Redactie Verkopersonline.nl)
Salesteam in moeilijke tijden (Vladan Soldat)
Empower je salesforce (Marvin Sutherland)

Het management syndroom

Laatst las ik in de krant een interessant artikel over de Directeur van een scholengemeenschap in Limburg, die veel van zijn leerlingen ziet verdwijnen naar de scholen in Duitsland en België, waar volgens vele ouders beter les gegeven wordt dan op de Nederlandse scholen.

Het management syndroom

DISCIPLINE MOET TERUG kopte de krant en gaf vervolgens de directeur alle ruimte om zijn ideeën te ventileren. Het onderwijzend personeel mocht niet meer met hun voornaam worden aangesproken, maar met "juf", "meester", "mijnheer" of "mevrouw". Spijbelen wordt streng gestraft en lege uren moesten worden gevuld met zinvolle bezigheden. En verder nog enkele bekende kreten. 

Maar één opmerking trof mij bijzonder: de managerslaag moest worden weggesneden en de managers en de bijbehorende managementvergadercultuur moesten worden afgevoerd. Geen nutteloze vergaderingen meer, maar lesgeven. Deze kretologie deed mij denken aan een columnist, die voortdurend ageert tegen de managers in ziekenhuizen. Maar omdat deze columnist ook voortdurend zinloos ageert tegen de euro, lees ik zijn verhalen zelden.

Maar over managers in het onderwijs moest ik toch even nadenken. Managers in het onderwijs, wat zouden zij eigenlijk uitvoeren? Het woordenboek bood ook al geen oplossing: managen is leiden, besturen, bespelen, fiksen of klaarspelen en die man die dit alles doet is een "manager"; hij is dus een chef, bestuurder, leider, uitvoerend organisator.

Dan maar eens in mijn eigen correspondentie-ordners gekeken en daaruit bleek, dat ik al veelvuldig te maken had gehad met alle soorten managers: uiteraard de sales managers en de accountmanagers, maar ook met servicemanagers, projectmanagers, credit-managers, human recources managers, managers klachten en bezwaar en een reservations manager.

Vervolgens ook nog even de advertenties in de zaterdagkrant nageplozen en daaruit blijkt, dat er vrijwel alleen managers gevraagd worden. Het begint al op de paginagrote advertentie van YER (uw laatste halte voor het crematorium) waarin kandidaten worden gezocht voor de functie van export manager, een key-account manager, manager bouw, maintance managers, categorymanagers, logistiek managers. In de overige personeelsadvertenties worden nog, haast niet te geloven, maar liefst 54  (ja, vier en vijftig!) andere managers zoals gevraagd zoals manager information department, een opleidingsmanager, een manager met pragmatische instelling, een accounting manager, een country manager, een innovation manager, een technical manager, een team manager, een way to market manager, brand communication manager, een agogisch manager (met hart voor mensen?!) en uiteraard legio sales managers en (key) accountmanagers. Het was werkelijk een verademing een advertentie te zien van SAFILO in Bilthoven die een VERTEGENWOORDIGER zoekt.
Het enige wat ik eigenlijk heb gemist is de advertentie voor een toiletmanager, oftewel de juffrouw met de zeem en het schoteltje.

Wat mij nu als simpele ziel bezighoudt is of er nu geen andere terminologie voor "manager" te bedenken is. Er moeten toch creatieve geesten op deze aardbol rondlopen, die een benaming kunnen bedenken, die beter bij de werkzaamheden en functie past. Want het beroep manager heeft inmiddels een uiterst bedroevend imago gekregen. Een manager is immers verworden tot niets meer of minder dan een bureaucraat. Hij maakt niets en geeft slechts opdrachten. En wanneer iets fout gaat, geeft hij anderen de schuld.
Wanneer ik simpelweg in mijn eigen correspondentie-ordners kijk, dan valt het op, hoe vaak brieven, ondertekend door een manager, niet tot tevredenheid worden afgewikkeld. Ook hebben ze bijna allemaal een 0900 telefoonnummer. Wat doen ze dan wel? Ik heb sterk de indruk dat veel van deze mensen constant bezig zijn met het zoeken naar zijdeuren waardoor zij vroeg of laat kunnen afgaan.

Het merkwaardige is, dat veel managers nog denken, dat de titulatuur waarmee zij zich tooien, nog enige indruk maakt op hun omgeving. Het absolute toppunt blijft voor mij nog steeds de personeelschef die zich de "managing director of the human recources department" noemde en dit op zijn kaartje liet drukken.

Ik startte ooit mijn carrière als assistent-vertegenwoordiger, werd vertegenwoordiger en hoofdvertegenwoordiger, later districtsleider en tot slot verkoopleider. In de zestiger jaren, toen al mijn vrienden en collega's "sales-manager" werden, ging ik mijzelf ook zo noemen, sterker nog, in 1967 liet ik op mijn kaartje "marketing-manager" drukken. Ik wist niet eens wat dit inhield, maar het maakte wel indruk op mijn omgeving ....

Nu ik op de leeftijd van grijze haren en 'embonpoint' heb bereikt, zou ik de jongere generatie willen oproepen om weer met beide benen op de grond te gaan staan.
Nu iedereen het nodig vindt om zich een mooie titel aan te meten, krijgt plotseling een simpele omschrijving een veel betere waardering. Wees trots op je vak en besmeur dat niet met mayonaise. Want het zijn steeds de slechte koks, die hun mislukte producten bedekken met klodders geel spul in de hoop, dat dit het wanproduct verbergt. Niet dus.

Wat dat betreft mogen veel mensen zich wel eens spiegelen aan de Amerikaanse zeepvertegenwoordiger, die vol trots aan de bar rondbazuinde: "I am a salesman!", waarop zijn Nederlandse collega antwoordde: "IK BEN EEN VERKOPER!"

Richte Lommert
Richtelommert.nl

Richte  Lommert

Richte Lommert

Richte Lommert heeft meer dan 40 jaar verkoopervaring, van verkoper tot directeur van een opleidingsinstituut voor verkopen. Hij is de auteur van de bestseller "Alles over Verkopen", waarvan inmiddels ruim 40.000 exemplaren zijn verkocht.
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 6,9
(24 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Jos van Haandel

Geachte heer Lommert, ik ben het volledig met U eens. Als je tegenwoordig bij de Hema achter de kassa kroketten verkoopt ben je al een manager.Ik denk dat een van de oorzaken de "verengelsing/veramerikanisering "van onze samenleving is. Je kunt tegenwoordig geen radio of tv programma meer volgen zonder dat nieuwslezers e/o geinterviewden ons om de oren slaan met allerlei - met name- vanuit de VS overgewaaide kreten. RTL zenders zijn hier bijzonder goed in. Naar mijn mening ligt deze veramerikanisering aan het feit dat Hitler-Duitsland de Tweede Wereldoorlog heeft verloren en dat alles en iedereen zich na 1945/50 op producten en ideeen uit de VS heeft gericht. Voor deze tijd focuste ook Nederland zich vaak op de cultuur,literatuur,(technische)producten uit Duitsland en bijv. ook op Frankrijk. M.i. zou ook de "doorsnee"nederlander eens wat kritischer mogen zijn op onze eigen cultuur en niet zomaar alles kritiekloos omarmen wat uit de VS komt. Daarnaast heb ik het altijd raar gevonden dat jonge mensen allemaal engels leren terwijl Duitsland nog steeds onze belangrijkste handelspartner is. Als Duitsland niest is Nederland verkouden, nietwaar ? Bovendien kan ik als grensbewoner duidelijk stellen dat de gemiddelde duitser een stuk hoffelijker - en vaak ook beter opgeleid en breder georienteerd - is dan de luidruchtige amerikanen welke dan ook nog eens menen dat zij nog steeds het voorbeeld zijn voor de rest van de wereld.Het wordt wellicht tijd dat het bedrijfsleven eens een pro-Duitsland campagne gaat voeren en de "entertainment-fabrieken" van de commerciele radio/tv zenders eens wat tegengas gaan krijgen. Ja, ik weet het...amusementsfabrieken.
Let wel ; niet alleen in Duitsland of voor de VS, maar met name in de verkoop geldt : Je imago is je beste amigo.En ook Nederland (zo U wilt die Hollander...) kunnen hun imago in Duitsland nog flink verbeteren.
Het is namelijk niet zo slim om je grote naaste buur nog steeds af te rekenen met domme verwijzingen naar een oorlog waar de huidige generatie niets mee van doen heeft gehad. En bovendien, wat brengt de VS ons dan wel ?
Laat VNO/NCW of MKB Nederland dit eens beter voor het voetlicht brengen.

M. vr. gr. Jos van Haandel.

Ernest

Fantastisch stuk en ik geloof ook zo dat het is. Tegenwoordig kunnen we overal een manager van maken.

Jan

Tja... het is voor mij een grote grote grote bron van ergenis. Hoe wij in Nederland en dan met name de mensen uit de hogere kringen, omgaan met onze cultuur vind ik diep bedroevend. Ik hoop dat men snel tot een inkeer komt en dat de naieviteit op dit vlak verdwijnt.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel