Sales Manager: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Sales Management

Marketing en sales voor softwarebedrijven (Jorg Hartog)
Creëer verleiding in je aanbod (Rene Knecht)
Consultative Selling: welke KPI’s zijn van belang ? (André Hagelen)
De klant bepaalt wat ie betaalt?! (Jan-Willem Seip)
Situationeel leiding geven in de Verkoop (Richard van Houten)
Verkoopvaardigheden verbeteren in een digitale wereld (Jorg Hartog)
Creëer een ijzersterke propositie (André Hagelen)
Te graag opdrachten willen binnenhalen? Stop daarmee (Jan-Willem Seip)
Samen de B2B groei stimuleren (Jorg Hartog)
De meest gemaakte vergissing (André Hagelen)
What’s in it for me? (Herman Meijer)
Nutteloze oplossingen verkopen tegen hoge marges (Rene Knecht)
7 strategieën tegen manipulatie (Richard van Houten)
Aan de slag met een beller! (Marianne van de Water)
Jouw klant als intermediair (Herman Meijer)
Blijf de concurrentie een stap voor (Jorg Hartog)
Te happig overkomen bij de klant (Jan-Willem Seip)
Expected Goals - een voetbalperspectief (Jorg Hartog)
Spreek dezelfde "sales" taal (André Hagelen)
Gebruik de aannames van je concurrent (Rene Knecht)
Start-up Sales: a different cookie (Richard van Houten)
Je komt elkaar altijd weer tegen (Jos Burgers)
Stairway to Heaven (Jorg Hartog)
De struisvogelpolitiek die wel werkt (Jos Burgers)
8 redenen waarom sales development-teams falen (Jorg Hartog)
Groot denken en groot blijven roepen (Richard van Houten)
4 strategieën voor omgaan met de emotionele toestand van prospects (Jorg Hartog)
Gespreksstrategie - een belangrijke discipline in Sales (André Hagelen)
Sneller closen door de energie te veranderen (Rene Knecht)
Van groeistagnatie naar succes (Jorg Hartog)
Geen adrenaline, geen verkoop (Rene Knecht)
Samenwerken is de sleutel (Rene Knecht)
Euforisch verkopen is meer verkopen (Jan-Willem Seip)
Anti-Marketing: ga op zoek naar creators! (Rene Knecht)
Klanten zijn lui (Rene Knecht)
Dit doet uw concurrent nog niet (Natasja Hoogenboom)
Wat FD Gazellen-winnaars goed doen in sales (André Hagelen)
Wat als je prospect met een blinde vlek zit? (Rene Knecht)
Contact met je klant? Bellen! (Marianne van de Water)
Demotiverende valkuilen voor salesmanagers (Jan-Willem Seip)
Spelinzicht in verkopen (Rene Knecht)
Slim om met dummies te werken (Jan-Willem Seip)
De toekomst van B2B verkoop (Jorg Hartog)
Inzicht verkopen: verander de taal van je oplossing (Rene Knecht)
Het kopen en verkopen van Energie en Positivisme (Richard van Houten)
Stuurloos zonder salesfilosofie (Harro Willemsen)
Cold calling: 3 principes die van jou een baas maken (Chris de Graaf)
Prikkel het veranderbrein van jouw klant (Rene Knecht)
Vanille ijs marketing (Rene Knecht)
Praat jij over je concurrenten? (Rene Knecht)
Wat sales kan leren van AI (André Hagelen)
High end klanten – 5 strategieën (Richard van Houten)
Hoe ga je om met klant die even komen 'shoppen'? (Rene Knecht)
Dit is waarom we targets niet halen! (Chris de Graaf)
De beste online tools voor het produceren van content (Harro Willemsen)
Moeilijk bereikbare prospects benaderen (Harro Willemsen)
Ben je als verkoper veilig voor je klant? (Rene Knecht)
Een goede verkoper verkoopt alles? (Rene Knecht)
Pak tegenwerpingen met kop en staart aan! (André Hagelen)
De deal creëren of najagen?! (Rene Knecht)
Je eigen Sales Playbook in 9 stappen (André Hagelen)
Je zult in deze tijd maar salesmanager zijn…. (Marianne van de Water)
Dit proces laat jouw sales exploderen, juist nu! (Jorg Hartog)
Reïncarnatie van de verkoop (Herman Meijer)
Waarom is "teamwork" onmisbaar in de verkoop? (Herman Meijer)
Een compliment is nog geen waardering (Jos Burgers)
Het nieuwe normaal of het nieuwe verkopen?! (Herman Meijer)
Sales tijdens Corona: Focus op 1 centrale vraag (André Hagelen)
Zonder pijn kun je niks verkopen (Harro Willemsen)
'De korting is uitverkocht' (Herman Meijer)
De perfecte LinkedIn update voor Sales Professionals (Harro Willemsen)
De beste zelfcoachingsvraag (Harro Willemsen)
Hoeveel tijd besteedt u aan acquisitie-voorbereiding? (Victor Bonke)
Verkopen met een “glazen bol” (Rene Knecht)
Hoe sluit u een topdeal? (Herman Meijer)
Tien ideeën voor succesvolle salesmeetings (Marcel Hoefman)
Verkopen als adviseur, kan dat wel? (Toine Simons)
Case stories: de beste manier om een klant te overtuigen (Harro Willemsen)
De duivelse details maken de topverkoper (Richard van Houten)
Help! Mijn klant wil nadenken (Michel Hoetmer)
De concurrentie inzetten: hoe doe je dat? (Michel Hoetmer)
De order veilig stellen in de pre-sales fase (Rene Knecht)
Verkopen in de toekomst: ‘Co-kwalificeren’ (Toine Simons)
Hoe creëert u een salescultuur? (Rene Knecht)
Meer omzet met de Buyers Journey (André Hagelen)
Wat salesprofessionals en marketeers over elkaar moeten weten (Harro Willemsen)
Durft u deze 3 vragen te stellen? (Marcel Hoefman)
Niet verkopen, maar waarde aantonen (Toine Simons)
Wat verkoopt ú eigenlijk? (Harro Willemsen)
Het gatekeeper dilemma (Toine Simons)
5 Tactieken waardoor u meer uit onderhandelingen haalt (Michel Hoetmer)
Hoe verkoopt u uw meerwaarde? (Jan-Willem Seip)
Het geheim van Account Based Marketing (Rene Knecht)
Is afsluiten de belangrijkste stap in het verkoopgesprek?
Meer sales? Denk als een topcoach! (Marcel Hoefman)
‘Ik wil er even over nadenken…’ En dan?!
Verkoopsucces? Maak 3 keuzes (André Hagelen)
Closing-skills coachen, hoe doe je dat? (Rene Knecht)
Wanneer is een cadeau een cadeau? (Jos Burgers)
Nieuwe privacywetgeving nekslag voor koude acquisitie? (Vladan Soldat)
Beslis! Kies uw klant (André Hagelen)
10 vragen aan... Erwin Lenting, Commercieel Manager (Rob Snoeijen)
10 vragen aan... Patrick Wolswijk, Sales Manager (Rob Snoeijen)
Het verkoopgeheim van de veilingmeester (Richard van Houten)
3 strategieën om van een Prijs een prijsje te maken (Jos Burgers)
Een verkoopgesprek zonder bezwaren bestaat niet (Walter Spruyt)
Prijsbezwaren tackelen (Jos Burgers)
Klassieke misser: laat uw hefboom niet vallen! (Walter Spruyt)
Offerteopvolging voor salesmanagers (Walter Spruyt)
Vijf buitengewone onderhandelingstips (Jan-Willem Seip)
Praat u met een blocker of een mobilizer? (Harro Willemsen)
Manipulatie: goed en fout (Richard van Houten)
Gek op aanbiedingen (Jos Burgers)
Geef in elk geval geen geld (Jos Burgers)
Een offerte verkoopt... niets (Frank Wouters)
Toch scoren als u de deal verliest (Toine Simons)
10 Lessen voor de beginnende salesmanager (Harro Willemsen)
Sales Manager: ga het veld in en boek succes met uw team (Walter Spruyt)
Afsluiten? Begin ermee vóór de opening! (Rene Knecht)
10 vragen aan.... Edward van Acht, Sales & Marketing Manager (Rob Snoeijen)
Verkopen zonder over uw product te praten (Rene Knecht)
De meerwaarde van een bidmanager (Roelf Houwing)
De psychologie van prijzen (Richard van Houten)
Bent u als verkoper inwisselbaar? (Rene Knecht)
‘Sales’ bestaat niet (Harro Willemsen)
Hoe om te gaan met vooroordelen over uw product (Walter Spruyt)
De commerciële vakspecialist (Harro Willemsen)
Wat zou u doen als u de klant bent? (Jan-Willem Seip)
Verkooptargets en tijdsinvestering (Richard van Houten)
Winnen op waarde, durft u? (Marcel Hoefman)
10 vragen aan... Hans Vernooij, Commercieel Directeur (Rob Snoeijen)
Een kwalitatieve salespipeline in 11 stappen (Massimo Gagliotti)
De beste 5 tips uit de Sales Psychologie (Richard van Houten)
Denk goed na over uw doelstellingen bij Salescoaching (Edwin Scheperman)
10 vragen aan... Marc van Hemert, Sales Director (Rob Snoeijen)
10 vragen aan... Edwin van den Akker; salesmanager (Rob Snoeijen)
Verkopers hebben het druk, druk, druk ... maar waarmee?! (Herman Meijer)
Feedback geven: wel of niet 'sandwichen'? (Michel Hoetmer)
Nog meer succes in de verkoop! (Peter Stinckens)
Verbeter uw verkoopteam: ga coachen (Edwin Scheperman)
Hoeveel tijd besteedt uw binnendienst aan verkopen? (Herman Meijer)
Op = op; het werkt ook in B2B verkoop (Jos Burgers)
Met dit wapen verslaat u prijsvechters (Marcel Hoefman)
Een gouden tip voor sales managers (Peter Stinckens)
Verkoopmythe: provisie bevordert de verkoop (Michel Hoetmer)
De verkoopcrisis is voorbij. En nu? (David Bloch)
Dit is een goed voorbeeld van Sales Framing (Richard van Houten)
Geloof of kennis: wat brengt u verder? (Peter Stinckens)
Aandacht voor new business (Victor Bonke)
Red de vlag van Zutphen (Richard van Houten)
Focus op de 2e verkoop (Richard van Houten)
Management en verkoop binnen uw organisatie (Peter Stinckens)
Optimaal hunten én farmen (Richard van Houten)
Geen slapende honden wakker maken (Michel Hoetmer)
Verhoog de productiviteit van uw hunters (Victor Bonke)
Zo wordt u een goede verkoopcoach (Michel Hoetmer)
Is koud bellen nog wel van deze tijd? (Michel Hoetmer)
De kunst van het uitnodigen (David Bloch)
Is koud bellen verleden tijd? Dat valt nog te bezien. (Marcel Hoefman)
Ook als het goed gaat kan het beter (André Hagelen)
Dat hebben we al eens geprobeerd (Peter Stinckens)
Naar meer winstgevende klanten met het GIK profiel (André Hagelen)
Een beroerd antwoord op een verkoopdip (Michel Hoetmer)
Het professionele verkoopplan (Richard van Houten)
Wat is uw toegevoegde waarde? (Jos Burgers)
Wees geen Kamikaze-verkoper (Richard van Houten)
Hoe houd ik mijn salesteam aan het bellen? (Victor Bonke)
Wat is uw missie? (Peter Stinckens)
Sales, de basis voor elke organisatie (Steyn Elshout)
Pipeline management: voorspelbaar verkoopsucces (Ronald van den Berg)
Onderhandeling, kunst en kunde (David Bloch)
Door de klant bedacht (Tips & Advies Verkoop)
Omgaan met onderhandelingstrucs (Piet Aarts)
CRM: lust of last? (Ronald van den Berg)
Op pad met je baas (Harro Willemsen)
Het salesteam als motor van succes (Ronald van den Berg)
Heeft de vergadering een op actie gerichte doelstelling? (Michel Hoetmer)
Klanten en andere ergernissen (Peter Stinckens)
Leiderschap en beloningsstructuur (Piet Aarts)
Uw tijd gaat nú in! (Tips & Advies Verkoop)
Positief beïnvloeden voor Sales Managers (Hans Oelen)
Benut strategische verkoopkansen (Ronald van den Berg)
Verkoopgeheim nr. 1: Transfer trust (Richard van Houten)
Verkoopstrategieën (Ronald van den Berg)
Uw kortingen liggen op straat (Tips & Advies Verkoop)
Plan B: uw alternatieve verkoopplan (Harro Willemsen)
De klant staat centraal! (Peter Stinckens)
Hoe bedoel je…economische omstandigheden? (Hans Oelen)
Strategische voorbereiding op het klantengesprek (Redactie Verkopersonline.nl)
Heeft uw verkoopbinnendienst tijd om te verkopen? (Herman Meijer)
Management by simplicity (Herman Meijer)
Het succesvol introduceren van nieuwe producten (Harrie van Heck)
Vier belangrijke vragen voor (uw) verkopers (Michel Hoetmer)
De angst voor 'NEE' (Hans Oelen)
Acquisitie: even genoeg aan uzelf gewerkt (Richard van Houten)
Duurzaamheid in sales begint intern (Herman Meijer)
Salesmanagers gaan altijd voor hun eigenbelang (Steyn Elshout)
Relatiebeheer makkelijk? Forget it! (Steyn Elshout)
Dan moet u naar een ander (Tips & Advies Verkoop)
Weg met verkoopprovisies! (Henk Hemstra)
Succesvol bezuinigen met solide verkooprapportages (Henk Hemstra)
Verkopen in een moeilijke markt (Peter Stinckens)
Checklist Sales Actie (Henk Hemstra)
Uitbesteden sales; wel of niet doen? (Alexander Loudon)
Het belang van teamwork – de kip en het ei (Herman Meijer)
In 3 stappen naar een (h)echt team (Henk Hemstra)
Gebruik uw budget effectief (Tips & Advies Verkoop)
Zeven vergadertips voor de Salesmanager (Herman Meijer)
Heeft uw provisiesysteem gewerkt? (Henk Hemstra)
Doe steeds iets meer dan anderen (Peter Stinckens)
Denk in termen van omzet, praat niet over klanten (Henk Hemstra)
Sales benchmarking – hoe doe je dat? (Alexander Loudon)
Checklist Provisie (Vladan Soldat)
Ter overname aangeboden: accountmanager – zo goed als nieuw (Herman Meijer)
Op weg naar beter leiderschap tijdens vergaderingen (David Bloch)
Punten van een goed verkoopplan (Redactie Verkopersonline.nl)
Administratie…kan ik niet zonder? (Vladan Soldat)
Wat te doen als uw verkopers niet scoren? (Hans Oelen)
Om buiten te winnen moeten we binnen beginnen (Herman Meijer)
Pimp uw verkoopcommissie (Herman Meijer)
Verkopen in Noord Holland is lastiger dan u denkt… (Richard van Houten)
Verkoopmanagement = mentaliteitsmanagement (Herman Meijer)
Echte koopjes bestaan niet (Jan-Willem Seip)
De zeilboot aan de muur (Harro Willemsen)
Laat verkopers zelf tot de conclusie komen (Peter Stinckens)
Waarom deze afspraak? (Peter Stinckens)
De waarde van strategie (Strategie/Salesplan)
Vraag waarom (Peter Stinckens)
Meer pit in uw sales meeting (Salesmanager)
Het management syndroom (Richte Lommert)
Rapporteren…irritant of nuttig? (Verkoop Succes)
Manage het salesproces, niet het resultaat (Vladan Soldat)
Hoe wordt u directeur? (Redactie Verkopersonline.nl)
Salesteam in moeilijke tijden (Vladan Soldat)
Empower je salesforce (Marvin Sutherland)

CRM: lust of last?

Ronald van den Berg
Ronald van den Berg
Customervision.nl

De inzet van CRM kan voor de verkoper een lust of een last zijn. Dit wordt deels veroorzaakt door misverstanden over wat CRM is en deels door de manieren waarop het wordt geïmplementeerd. Zo zet u CRM in om duurzaam concurrentievoordeel te realiseren.

CRM: lust of last?

Vrijwel elke onderneming beschikt over CRM-software of overweegt de aanschaf ervan. Het is niet zozeer de vraag of u CRM gaat implementeren, maar wanneer. Toch hebben verkopers geen onverdeeld positief beeld van CRM, waarbij slechts een beperkt verschil lijkt te bestaan tussen gebruikers en potentiële gebruikers. Hierdoor rijst de vraag: is CRM een lust of last voor de persoonlijke verkoper?

Wezenlijk mis
In mijn praktijk als adviseur word ik regelmatig geconfronteerd met de eerste reactie van verkopers als het gaat om de implementatie van CRM: "Ze willen ons controleren." Op dat moment is er al iets wezenlijk misgegaan in het proces. Om te bepalen of CRM een lust of last is, zal eerst een aantal misverstanden uit de weg geruimd moeten worden. Daarna volgen enkele suggesties voor een succesvolle implementatie en daarmee het vergroten van de lust voor de verkoper.

Meer dan software

Customer Relationship Management (CRM) is meer dan alleen een software pakket. Het is een complete strategie die zich richt op het ontwikkelen en behouden van duurzaam concurrentievoordeel door te focussen op klant-waarde (individuele klant-behoeften, -tevredenheid en -rendement). CRM-software is een technische oplossing die tot doel heeft deze strategie te faciliteren. De software is cruciaal bij het managen van de steeds complexere omgeving waarin de onderneming en dus de verkoper opereren.

CRM is een strategische beslissing
Strategische beslissingen worden genomen vanuit het lange termijn perspectief en hebben impact op alle geledingen binnen de onderneming. Dit geldt zeker voor CRM. Behalve op  Persoonlijke Verkoop zal CRM impact (moeten) hebben op afdelingen als Verkoopondersteuning, Marketing, Service, Productie en Administratie. De strategisch impact van CRM vraagt ook om een nauwe en constructieve betrokkenheid van management en directie. Blijvende betrokkenheid kan last voorkomen en de lust van CRM verhogen.

Dit brede spectrum benadrukt dat CRM in beginsel niet een systeem is om verkopers mee te controleren. De controle betreft het meten van performance indicatoren: zonder dit te meten is het managen van klantwaarde door het management en de verkoper niet mogelijk. Alleen door een geïntegreerde aanpak raken processen geoptimaliseerd, zodat de individuele klantbenadering, de verbetering van klanttevredenheid en een verhoging van klantrendement kunnen worden gerealiseerd.

CRM is een team-uitdaging
Om te voorkomen dat verkopers een gereserveerd of negatief beeld ontwikkelen, is het van belang om het salesteam actief te betrekken bij de strategische uitdaging van de onderneming. Door de uitdagingen aan de hand van concrete klantcases zichtbaar te maken, kan duidelijk worden gemaakt dat CRM een adequate oplossing is om de doelstellingen te realiseren. Daarnaast zal met name binnen de driehoek 'buitendienst – binnendienst – marketing' een  hernieuwde samenwerking ontwikkeld moeten worden om de individuele klantbenadering te optimaliseren.

CRM is een kans om duurzaam onderscheid te maken

Het werken met CRM-software zou in eerste instantie als last ervaren kunnen worden. Zeker in de fase waarin de klant-benadering en de commerciële processen de noodzakelijke optimalisering ondergaan. Hierdoor verandert de rol van de verkoper: hij of zij zal nog meer zowel intern als extern moeten gaan managen. Verkopers zijn (eind)verantwoordelijk voor de relatie met klanten en de resultaten die daar geboekt worden. Klanten zijn kritischer geworden en hebben meer gelijkwaardige keuzemogelijkheden. Om de doelstellingen te realiseren zullen ondernemingen zich als geheel nog meer moeten onderscheiden. Een verkoper is daartoe alleen niet meer in staat. Daarvoor is juist die integrale aanpak nodig die gebaseerd is op informatie die CRM-software kan genereren. Vanuit dit perspectief is CRM een lust: het kan namelijk direct bijdragen aan het halen van de targets en realisatie van duurzaam concurrentievoordeel.

Tot slot: CRM vraagt om zorgvuldigheid

De implementatie van CRM is niet een middel om strategische en organisatorische uitdagingen op te lossen. Het implementeren van CRM vraagt om zorgvuldigheid: gedegen analyse van de behoefte, een zorgvuldige selectie van software en leverancier (waarbij de integratie met andere systemen prioriteit moet krijgen) en zorgvuldige begeleiding van teams en medewerkers. In de meeste gevallen zal een projectteam met vertegenwoordiging van directie tot en met werkvloer bijdragen aan het draagvlak en een succesvolle implementatie. Op die manier kan het werken met CRM voor iedere afzonderlijke verkoper een lust worden.

Ronald van den Berg

Ronald van den Berg
Ronald van den Berg MSc is consultant, trainer en coach bij customervision. Hij ondersteunt BtoB-ondernemingen bij het verhogen van duurzaam rendement door het professionaliseren van verkoop op strategisch, organisatorisch en individueel niveau. Daarnaast is Ronald o.a. MBA-docent Strategisch Sales & Accountmanagement.
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: CRM, Strategie, Concurrenten
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   8,1
(31 stemmen)
Reacties

Floris

Interessant artikel!

CRM een lust of een last? Wat mij betreft een lust en een must! Naast klant beheer en klant behoud stelt een goed vormgegeven CRM de gebruiker in staat om zichzelf en de dagelijkse werkzaamheden tot in de puntjes te managen. Gevolg.. Overzicht, inzicht en de juiste focus wat een directe bijdrage is aan je succes. Echter, voor elk systeem geld, als je het niet juist gebruikt en er niet genoeg instopt gaat het nooit voor je werken. Ik zeg,.. Doen!

René Booms |  http://www.bbyb.nl

Goed verwoord en duidelijk.

Ton Leerentveld |  http://www.savings4you.nl

Ik heb aan de wieg mogen staan van meerdere CRM-implementaties en heb ervaren dat het vaak misgaat door het "big brother is watching" syndroom, dat gevoed wordt door management dat niet goed doordrongen is van de functie die zij hebben. I.p.v. te coachen en kader te scheppen, misbruiken zij niet zelden de CRM-software als een controlemiddel om de gangen van hun salesreps na te gaan.
Wanneer CRM dus op een dergelijke eenzijdige wijze wordt ingericht, zal het nooit functioneren. Immers welke reden heeft de salesrep om het systeem te vullen en te voeden? Daar nu ligt de oplossing. Richt het CRM zodanig in, dat de salesrep iets terugkrijgt. Je kan denken aan actuele klanteninfo, omzet, winstbijdrage, afzet maar ook actuele info over de concurrentie.
CRM oplossingen die zowel de salesreps als hun managers dienen en hun prestatie (het goed vullen van CRM) belonen, maken de grootste klant succesvol te zijn.

Bart Sturkenboom |  http://www.crm2care.nl

Prima artikel. Herkenbaar. Wij voeren vele CRM-implementaties uit en juist het goed invullen van het organisatorische aspect is key voor succes. Natuurlijk helpt het wel als de CRM-software in ieder goed integreert met bestaande systemen, intuïtief is qua gebruik en eenvoudig is aan te passen aan (wijzigende) processen. M.a.w. maak het gebruik zo toegankelijk mogelijk.

Anne Bosma

CRM een lust of een last? Bezoekverslagen en klantinformatie invoeren kost tijd, daar waar vertegenwoordigers vaak liever bij de klant zitten. Maar door actuele informatie aan te bieden die gebruikt kan worden in de dagelijkse werkzaamheden en planning kan geen enkele goede vertegenwoordiger meer zonder. Iedereen die klantcontact heeft, zoals de vertegenwoordiger, de binnendienstmedewerker, marketeer en servicemedewerker weet wat er speelt bij de klant en kan hier op inspelen.

Sander de Kool

CRM is voor mij echt een must. Nu werken wij dan ook met een zeer gevanaceerd systeem, waarbij we ook nog eens altijd on-line zijn en dus vanaf elke locatie in ons systeem kunnen werken, waardoor het ook lust is.
Groot voordeel is ook, dat alles wat ingevoerd wordt, direct voor iedereen binnen de organisatie zichtbaar is. Collega's weten dan ook waar ze aan toe zijn.

John den Dulk |  http://www.trigion.nl

Helemaal eens met het artikel. Binnen onze organisatie werken wij hard aan de implementatie van een nieuwe CRM. Het kost veel tijd en energie maar is de output fantastisch en alle inzet zeker waard!

Koert Wijnands |  http://www.bcbwijnands.nl

Wellicht is het handig om te vermelden dat CRM staat voor Customer relationship management. Aangezien het artikel bedoeld is voor niet-gebruikers, zullen er ongetwijfeld mensen bij zijn die dit niet weten en zich verbijsterd afvragen waar het artikel over gaat.

ab jansen |  http://www,ajcbv.nl

helder en duidelijk geschreven
aleen iemand die de materie goed begrijot en beheerst is in staat om op een dergelijke tone of voice te communiceren over een complex onderwerp.
waardevolle aanvulling op bestaande vakliteratuur

Patrick Houthuijzen |  http://ww.ictinformatiecentrum.nl

Zeer goed artikel!

Sterk artikel, CRM is inderdaad een team uitdaging!
Daarom kan het overigens een goed idee zijn om binnen de teams een 'supergebruiker' aan te stellen, die de vinger op de pols houdt bij de medewerkers.

Prima artikel, het lijkt mij zeker een must en om toekomstbestendig te kunnen werken moet dit ook via de cloud bereikbaar zijn voor alle medewerkers. Hoe vaak gebeurt het niet dat er langs elkaar heen wordt gewerkt, terwijl men niet eens van de mogelijkheden en ingangen gebruikt maakt die collega's (!) voorhanden hebben. Overzicht en inzicht gaan op deze manier gepaard met effectief werken.

Ronald Hensen |  http://www.diply.nl

Wij hebben al veel CRM implementatie gedaan en ook vind het een waardevolle artikel. CRM moet in de eerste plaats een tool zijn voor verkoop. Dat staat bij ons voorop. Dat daarnaast het management voordelen heeft omdat informatie over het sales processen beter inzichtelijk zijn, is mooi meegenomen.

CRM is voor veel organisatie strategisch. Maar waarom worden gebruikers dan niet beloond als ze het intensief gebruiken en dus waarden toevoegen aan de organisatie? Zurmo CRM heeft gamification elementen waardoor gebruikers worden gestimuleerd de CRM oplossing te gebruiken. Lees meer over gamification op onze website.

Rodney van der Kooij |  http://www.vergelijk-online-crm.nl

Het is zo ongelofelijk belangrijk dat organisaties zich realiseren dat met de aanschaf en gebruik van software men hooguit op de helft is van een effectieve implementatie. Visie, management, integraliteit en draagvlak verdienen voorbereiding en aandacht, want zonder dat is de inzet van software waardeloos.

Helder uiteengezet, goed artikel!

Peter Nazareno |  https://www.ictportal.nl

Dank voor de nuttige informatie.

Peter Nazareno |  http://www.ictportal.nl

Dank voor de nuttige informatie

Heel interessant artikel! Dankjewel voor het delen!

Wat een fijn artikel!

Dankje voor het delen van dit artikel!

Een goede aanbieder van CRM is, denk ik, pas écht goed wanneer als deze de implementatie ook op de juiste manier verzorgt. Hoef vaak zie je dat een CRM systeem zo maar over de schutting wordt gegooid, zonder dat er überhaupt begeleiding bij zit in de opstartfase. Dat is volgens mij desastreus. Want wanneer je vertegenwoordigers het systeem in de eerste fase niet begrijpen en niet goed gebruiken, gaan ze dat een maand later niet alsnog doen als ze dit wordt opgedragen. Die eerste fase is daarom ontzettend belangrijk. Bedrijven zijn dus gebaat bij een goede ipmlementatie.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel