Sales Manager: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Sales Management

Verkopen als adviseur, kan dat wel? (Toine Simons)
Case stories: de beste manier om een klant te overtuigen (Harro Willemsen)
De duivelse details maken de topverkoper (Richard van Houten)
Help! Mijn klant wil nadenken (Michel Hoetmer)
Je eigen Sales Playbook in 9 stappen (André Hagelen)
Stuurloos zonder salesfilosofie (Harro Willemsen)
De concurrentie inzetten: hoe doe je dat? (Michel Hoetmer)
Euforisch verkopen is meer verkopen (Jan-Willem Seip)
Pak tegenwerpingen met kop en staart aan! (André Hagelen)
De order veilig stellen in de pre-sales fase (Rene Knecht)
Verkopen in de toekomst: ‘Co-kwalificeren’ (Toine Simons)
Hoe creëert u een salescultuur? (Rene Knecht)
Meer omzet met de Buyers Journey (André Hagelen)
Wat salesprofessionals en marketeers over elkaar moeten weten (Harro Willemsen)
Durft u deze 3 vragen te stellen? (Marcel Hoefman)
Niet verkopen, maar waarde aantonen (Toine Simons)
Situationeel leiding geven in de Verkoop (Richard van Houten)
Waarom is "teamwork" onmisbaar in de verkoop? (Herman Meijer)
Wat verkoopt ú eigenlijk? (Harro Willemsen)
De perfecte LinkedIn update voor Sales Professionals (Harro Willemsen)
7 strategieën tegen manipulatie (Richard van Houten)
Het gatekeeper dilemma (Toine Simons)
5 Tactieken waardoor u meer uit onderhandelingen haalt (Michel Hoetmer)
Hoe verkoopt u uw meerwaarde? (Jan-Willem Seip)
De struisvogelpolitiek die wel werkt (Jos Burgers)
Het kopen en verkopen van Energie en Positivisme (Richard van Houten)
Hoeveel tijd besteedt u aan acquisitie-voorbereiding? (Victor Bonke)
De beste zelfcoachingsvraag (Harro Willemsen)
Groot denken en groot blijven roepen (Richard van Houten)
Verkopen met een “glazen bol” (Rene Knecht)
Je komt elkaar altijd weer tegen (Jos Burgers)
Het geheim van Account Based Marketing (Rene Knecht)
Is afsluiten de belangrijkste stap in het verkoopgesprek?
Meer sales? Denk als een topcoach! (Marcel Hoefman)
‘Ik wil er even over nadenken…’ En dan?!
Verkoopsucces? Maak 3 keuzes (André Hagelen)
Closing-skills coachen, hoe doe je dat? (Rene Knecht)
Wanneer is een cadeau een cadeau? (Jos Burgers)
Nieuwe privacywetgeving nekslag voor koude acquisitie? (Vladan Soldat)
Beslis! Kies uw klant (André Hagelen)
10 vragen aan... Erwin Lenting, Commercieel Manager (Rob Snoeijen)
10 vragen aan... Patrick Wolswijk, Sales Manager (Rob Snoeijen)
Het verkoopgeheim van de veilingmeester (Richard van Houten)
3 strategieën om van een Prijs een prijsje te maken (Jos Burgers)
Een verkoopgesprek zonder bezwaren bestaat niet (Walter Spruyt)
Prijsbezwaren tackelen (Jos Burgers)
Klassieke misser: laat uw hefboom niet vallen! (Walter Spruyt)
Offerteopvolging voor salesmanagers (Walter Spruyt)
Vijf buitengewone onderhandelingstips (Jan-Willem Seip)
Praat u met een blocker of een mobilizer? (Harro Willemsen)
Manipulatie: goed en fout (Richard van Houten)
Gek op aanbiedingen (Jos Burgers)
Geef in elk geval geen geld (Jos Burgers)
Een offerte verkoopt... niets (Frank Wouters)
Toch scoren als u de deal verliest (Toine Simons)
10 Lessen voor de beginnende salesmanager (Harro Willemsen)
Sales Manager: ga het veld in en boek succes met uw team (Walter Spruyt)
Afsluiten? Begin ermee vóór de opening! (Rene Knecht)
10 vragen aan.... Edward van Acht, Sales & Marketing Manager (Rob Snoeijen)
Verkopen zonder over uw product te praten (Rene Knecht)
De meerwaarde van een bidmanager (Roelf Houwing)
De psychologie van prijzen (Richard van Houten)
Bent u als verkoper inwisselbaar? (Rene Knecht)
‘Sales’ bestaat niet (Harro Willemsen)
Hoe om te gaan met vooroordelen over uw product (Walter Spruyt)
De commerciële vakspecialist (Harro Willemsen)
Wat zou u doen als u de klant bent? (Jan-Willem Seip)
Verkooptargets en tijdsinvestering (Richard van Houten)
Winnen op waarde, durft u? (Marcel Hoefman)
10 vragen aan... Hans Vernooij, Commercieel Directeur (Rob Snoeijen)
Een kwalitatieve salespipeline in 11 stappen (Massimo Gagliotti)
De beste 5 tips uit de Sales Psychologie (Richard van Houten)
Denk goed na over uw doelstellingen bij Salescoaching (Edwin Scheperman)
10 vragen aan... Marc van Hemert, Sales Director (Rob Snoeijen)
10 vragen aan... Edwin van den Akker; salesmanager (Rob Snoeijen)
Verkopers hebben het druk, druk, druk ... maar waarmee?! (Herman Meijer)
Feedback geven: wel of niet 'sandwichen'? (Michel Hoetmer)
Nog meer succes in de verkoop! (Peter Stinckens)
Verbeter uw verkoopteam: ga coachen (Edwin Scheperman)
Hoeveel tijd besteedt uw binnendienst aan verkopen? (Herman Meijer)
Op = op; het werkt ook in B2B verkoop (Jos Burgers)
Hoe sluit u een topdeal? (Herman Meijer)
Met dit wapen verslaat u prijsvechters (Marcel Hoefman)
Een gouden tip voor sales managers (Peter Stinckens)
Verkoopmythe: provisie bevordert de verkoop (Michel Hoetmer)
De verkoopcrisis is voorbij. En nu? (David Bloch)
Dit is een goed voorbeeld van Sales Framing (Richard van Houten)
Geloof of kennis: wat brengt u verder? (Peter Stinckens)
Aandacht voor new business (Victor Bonke)
Red de vlag van Zutphen (Richard van Houten)
Focus op de 2e verkoop (Richard van Houten)
Management en verkoop binnen uw organisatie (Peter Stinckens)
Optimaal hunten én farmen (Richard van Houten)
Geen slapende honden wakker maken (Michel Hoetmer)
Verhoog de productiviteit van uw hunters (Victor Bonke)
Zo wordt u een goede verkoopcoach (Michel Hoetmer)
Is koud bellen nog wel van deze tijd? (Michel Hoetmer)
De kunst van het uitnodigen (David Bloch)
Is koud bellen verleden tijd? Dat valt nog te bezien. (Marcel Hoefman)
Ook als het goed gaat kan het beter (André Hagelen)
Dat hebben we al eens geprobeerd (Peter Stinckens)
Naar meer winstgevende klanten met het GIK profiel (André Hagelen)
Een beroerd antwoord op een verkoopdip (Michel Hoetmer)
Het professionele verkoopplan (Richard van Houten)
Wat is uw toegevoegde waarde? (Jos Burgers)
Wees geen Kamikaze-verkoper (Richard van Houten)
Hoe houd ik mijn salesteam aan het bellen? (Victor Bonke)
Wat is uw missie? (Peter Stinckens)
Sales, de basis voor elke organisatie (Steyn Elshout)
Pipeline management: voorspelbaar verkoopsucces (Ronald van den Berg)
Onderhandeling, kunst en kunde (David Bloch)
Door de klant bedacht (Tips & Advies Verkoop)
Omgaan met onderhandelingstrucs (Piet Aarts)
CRM: lust of last? (Ronald van den Berg)
Op pad met je baas (Harro Willemsen)
Het salesteam als motor van succes (Ronald van den Berg)
Heeft de vergadering een op actie gerichte doelstelling? (Michel Hoetmer)
Klanten en andere ergernissen (Peter Stinckens)
Leiderschap en beloningsstructuur (Piet Aarts)
Uw tijd gaat nú in! (Tips & Advies Verkoop)
Positief beïnvloeden voor Sales Managers (Hans Oelen)
Benut strategische verkoopkansen (Ronald van den Berg)
Verkoopgeheim nr. 1: Transfer trust (Richard van Houten)
Verkoopstrategieën (Ronald van den Berg)
Uw kortingen liggen op straat (Tips & Advies Verkoop)
Plan B: uw alternatieve verkoopplan (Harro Willemsen)
De klant staat centraal! (Peter Stinckens)
Hoe bedoel je…economische omstandigheden? (Hans Oelen)
Strategische voorbereiding op het klantengesprek (Redactie Verkopersonline.nl)
Heeft uw verkoopbinnendienst tijd om te verkopen? (Herman Meijer)
Management by simplicity (Herman Meijer)
Het succesvol introduceren van nieuwe producten (Harrie van Heck)
Vier belangrijke vragen voor (uw) verkopers (Michel Hoetmer)
De angst voor 'NEE' (Hans Oelen)
Acquisitie: even genoeg aan uzelf gewerkt (Richard van Houten)
Duurzaamheid in sales begint intern (Herman Meijer)
Salesmanagers gaan altijd voor hun eigenbelang (Steyn Elshout)
Relatiebeheer makkelijk? Forget it! (Steyn Elshout)
Dan moet u naar een ander (Tips & Advies Verkoop)
Weg met verkoopprovisies! (Henk Hemstra)
Succesvol bezuinigen met solide verkooprapportages (Henk Hemstra)
Verkopen in een moeilijke markt (Peter Stinckens)
Checklist Sales Actie (Henk Hemstra)
Uitbesteden sales; wel of niet doen? (Alexander Loudon)
Het belang van teamwork – de kip en het ei (Herman Meijer)
In 3 stappen naar een (h)echt team (Henk Hemstra)
Gebruik uw budget effectief (Tips & Advies Verkoop)
Zeven vergadertips voor de Salesmanager (Herman Meijer)
Heeft uw provisiesysteem gewerkt? (Henk Hemstra)
Doe steeds iets meer dan anderen (Peter Stinckens)
Denk in termen van omzet, praat niet over klanten (Henk Hemstra)
Sales benchmarking – hoe doe je dat? (Alexander Loudon)
Checklist Provisie (Vladan Soldat)
Ter overname aangeboden: accountmanager – zo goed als nieuw (Herman Meijer)
Op weg naar beter leiderschap tijdens vergaderingen (David Bloch)
Punten van een goed verkoopplan (Redactie Verkopersonline.nl)
Administratie…kan ik niet zonder? (Vladan Soldat)
Wat te doen als uw verkopers niet scoren? (Hans Oelen)
Om buiten te winnen moeten we binnen beginnen (Herman Meijer)
Pimp uw verkoopcommissie (Herman Meijer)
Verkopen in Noord Holland is lastiger dan u denkt… (Richard van Houten)
Verkoopmanagement = mentaliteitsmanagement (Herman Meijer)
Echte koopjes bestaan niet (Jan-Willem Seip)
De zeilboot aan de muur (Harro Willemsen)
Laat verkopers zelf tot de conclusie komen (Peter Stinckens)
Waarom deze afspraak? (Peter Stinckens)
De waarde van strategie (Strategie/Salesplan)
Vraag waarom (Peter Stinckens)
Meer pit in uw sales meeting (Salesmanager)
Het management syndroom (Richte Lommert)
Rapporteren…irritant of nuttig? (Verkoop Succes)
Manage het salesproces, niet het resultaat (Vladan Soldat)
Hoe wordt u directeur? (Redactie Verkopersonline.nl)
Salesteam in moeilijke tijden (Vladan Soldat)
Empower je salesforce (Marvin Sutherland)

Nieuwe privacywetgeving nekslag voor koude acquisitie?

Vladan   Soldat
Vladan Soldat is headhunter gespecialiseerd in de technology sales arbeidsmarkt. Met zijn ervaring binnen zowel het software sales vakgebied als het recruitment vak, helpt hij managers om succesvolle, commerciële teams te bouwen.Kijk op www.nobelrecruitment.com voor meer informatie.

U zult ongetwijfeld al het een en ander hebben vernomen over de nieuwe privacywetgeving. Wat is precies de impact op uw werk als verkoper?

Nieuwe privacywetgeving nekslag voor koude acquisitie?

GDPR, zo heet de nieuwe Europese wetgeving omtrent het verwerken van persoonsgegevens die van kracht wordt per mei 2018. De letters staan voor General Data Protection Regulation. In het Nederlands wordt dat AVG: Algemene Verordening Gegevensbescherming. Van alle organisaties verwacht men dat zij vanaf die tijd hun bedrijfsvoering in overeenstemming brengen met de GDPR.

Achtergrond

Sinds 1995 bestaan er overkoepelende afspraken over privacy voor alle lidstaten. Deze wetgeving bepaalt op welke manier bedrijven persoonsgegevens mogen verzamelen, verwerken en delen met derden. Deze richtlijn is in ons digitale tijdperk volledig achterhaald en wordt nu vervangen door een veel strengere variant. De risico’s van het niet voldoen aan de nieuwe wetgeving zijn aanzienlijk. Zo kunt u een boete opgelegd krijgen tot maximaal 20 miljoen euro, of 4% van uw wereldwijde omzet indien uw omzet lager is.

Principes

Hieronder een opsomming van de principes die gelden met betrekking tot de GDPR.
  1. Legitimiteit en transparantie
    Als u data wilt verzamelen, moet hier een juridische basis voor zijn. Dit houdt in dat u transparant moet zijn over de reden waarom u persoonsdata vastlegt en hetgeen waarvoor u de data gebruikt. Iedereen moet vervolgens vrijwillig toestemming geven dat zijn/haar persoonsgegevens voor dit doeleinde gebruikt mogen worden.

  2. Dataminimalisatie
    Dit houdt simpelweg in dat u alleen de data mag opslaan die u voor uw specifieke doeleinde nodig hebt. Voor een kapper is het vastleggen van de haarkleur relevant, maar voor een autobedrijf uiteraard niet. Ook moet alle data verwijderd kunnen worden na uitschrijving van een klant.

  3. Accuraatheid
    U dient ervoor te zorgen dat data accuraat en actueel is. U moet redelijke stappen ondernemen om dit te bewerkstelligen.
  4. Niet langer bewaren dan nodig.

    Als het niet meer nodig is om persoonsgegevens te bewaren voor het doel waarvoor u de toestemming heeft gekregen, mogen ze ook niet meer bewaard worden.

  5. Inzage-, correctie- en verwijderrecht
    Personen krijgen ook veel meer rechten aangaande hun data die u opslaat. Ze krijgen het recht om de data in te zien, aan te laten passen of om eerder verleende toestemming om persoonsdata te gebruiken in te trekken. Ook krijgen ze het recht om schadevergoeding te eisen in het geval dat hun gegevens op straat komen te liggen en daarnaast het recht om “vergeten” te worden.

  6. Beveiliging
    U bent bij wet verplicht de juiste organisatorische- en technische maatregelen te nemen om persoonsgegevens te beveiligen. Hoe zwaar die beveiliging is, moet in verhouding staan tot de gevoeligheid van de data. Zo zal een financiële instelling haar data aanzienlijk zwaarder moeten bewaken dan bijvoorbeeld een restaurant.

Wat wordt er precies onder persoonsgegevens verstaan?

De Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) geeft aan dat een persoonsgegeven elk gegeven is over een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon. Dit betekent dat informatie ofwel direct over iemand gaat, ofwel naar deze persoon is te herleiden (Wikipedia). Een naam, een persoonsadres maar ook een zakelijk email adres wordt dus aangemerkt als een persoonsgegeven.

Wat betekent de GDPR voor u als verkoper?
Er wordt door sommige bedrijven (met name bedrijven die lobbyen voor inbound marketing) hard geroepen dat de GDPR het einde betekent voor (koude) acquisitie. Daar zit een kern van waarheid in, want volgens de theorie mag u dus niet zomaar namen en e-mailadressen van prospects die u niet kent in uw CRM (of ander) systeem opslaan. U mag wel het algemene telefoonnummer van een organisatie (want niet herleidbaar naar een bepaald individu) opslaan, om er vervolgens naar toe te bellen. Overigens denk ik dat volledige, koude acquisitie sowieso waanzin is in deze wereld waar zoveel informatie voorhanden is, maar dat is een andere discussie.
  • De GDPR heeft ook veel invloed op uw marketingactiviteiten. Denk hierbij aan: Emailmarketing - straks opt-in nodig voor elk verschillend doel waarover u per mail communiceert.
  • Tracking: Cookies en klikpaden - als de tracking herleidbaar is naar individuele personen, dient u hiervoor apart toestemming te vragen. Mensen vergissen ze zich doordat ze geen rekening houden met bijvoorbeeld IP-adressen die wel degelijk onder “persoonsgegevens” vallen.
  • Advertising: re-targeting, profilering, look-a-like doelgroepen zijn ook onderhevig aan de GDPR.

Beste advies
Zoals u heeft gelezen heeft de nieuwe GDPR-privacy wetgeving die in mei 2018 van kracht is behoorlijk wat impact op u als professional. Dit artikel is geschreven met als doel u bewust te maken, niet om u inhoudelijk te adviseren. De wetgeving en de impact ervan is dusdanig uitgebreid, dat het beste advies is om een professionele partij in de arm te nemen en uw organisatie voor te bereiden op de nieuwe situatie. 
Vladan   Soldat

Vladan Soldat

Vladan Soldat is headhunter gespecialiseerd in de technology sales arbeidsmarkt. Met zijn ervaring binnen zowel het software sales vakgebied als het recruitment vak, helpt hij managers om succesvolle, commerciële teams te bouwen.Kijk op www.nobelrecruitment.com voor meer informatie.
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 7,4
(22 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Hubert Sistermans

Prima artikel.
Leesbaar en praktisch.

Dolf

Slap verhaal dat goedkoop en makkelijk inspeelt op de angst van de nieuwe privacywetgeving. Op een site als verkopersonline.nl verwacht je een positiever verhaal die verkopers inspiratie en oplossing biedt. Ik werk zelf al jaren volgens de huidige AVG en bel dagelijks naar bedrijven en scoor gemiddeld 3 afspraken per week met 150 calls. Afgezien daarvan zijn de directeuren zeer blij met de afspraken omdat er mogelijk een oplossing komt voor het probleem dat ze hebben. Daarbij genereer ik met mijn 150 calls dag in dag uit nieuwsbriefleden, websitebezoekers, linkedin connecties, naamsbekendheid en toekomstige leads die mij allemaal toestemming geven. Hoezo angst en onzekerheid over de nieuwe AVG?

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel