Vladan Soldat is headhunter gespecialiseerd in de technology sales arbeidsmarkt. Met zijn ervaring binnen zowel het software sales vakgebied als het recruitment vak, helpt hij managers om succesvolle, commerciële teams te bouwen.Kijk op www.nobelrecruitment.com voor meer informatie.
'Wij zijn sales mensen en geen administrateurs...' Daarom een aantal tips hoe u toch uw administratie op orde kunt krijgen.
De meeste sales mensen die ik ken zijn wars van procedures en administratie. Zij weten echt heel goed waar ze mee bezig zijn en daar halen ze hun target mee. Ze voelen zich sales mensen en geen administrateurs. Dan had ik wel een ander vak gekozen, hoor ik vaak om mij heen.
Het belang van goede administratie Deels is dit waar. Sales mensen dienen zo veel mogelijk van hun tijd commercieel te benutten. Maar het is een misvatting dat administratie per definitie geen commerciële bezigheid is. Door zijn administratie goed op orde te hebben, kan een commercieel persoon vaak eenvoudig inzicht krijgen in de stand van zaken. Dit kan het aantal afspraken zijn dat hij heeft staan voor de komende periode, het aantal verwachte deals, upsell mogelijkheden etc. Maar ook de afspraken die hij met klanten heeft gemaakt worden goed bijgehouden. Het juist nakomen hiervan bevordert het klanttevredenheidsgevoel met als resultaat: meer sales.
Veel sales mensen geven aan dat ze dit prima in hun hoofd hebben zitten. Ook dit is deels waar. Een groot deel zal in hun hoofd zitten, maar ik ben nog nooit iemand tegengekomen die werkelijk alles in zijn/haar hoofd heeft zitten. Je vergeet zaken als je ze niet administreert of via een procedure werkt. En dat houdt in dat je uiteindelijk minder zal omzetten.
Tips om zo effectief mogelijk om te gaan met administratie
Plan per dag een vaste tijd in om uw administratie te doen
Plan deze tijd voor 9.00 's ochtends of na 17.00 's middags in zodat u optimaal gebruik maakt van uw commerciële tijd
Houd uw administratie constant up to date, dan kost u dit uiteindelijk minder tijd.
Indien mogelijk, plan uw activiteiten dan zoveel mogelijk vooruit op uw klanten.
Vladan Soldat is headhunter gespecialiseerd in de technology sales arbeidsmarkt. Met zijn ervaring binnen zowel het software sales vakgebied als het recruitment vak, helpt hij managers om succesvolle, commerciële teams te bouwen.Kijk op www.nobelrecruitment.com voor meer informatie.
Al is het soms moeilijk de dames/heren verkopers ná bepaalde uren nog aan de administratie te krijgen, alhoewel wat beweegt een verkoper... omzet, conversiegraad, ordergrootte, duurzame relaties  een goed inkomen en tevreden klanten?
Overigens, iemand die zich bekwaamt in die administratie is een ½ uur per dag kwijt dus dat kan ook om 16.00 u. en dat is WEL commercieel verantwoorde tijd.
Een goed CRM-systeem (nee, die verkoop ik niet) helpt je niet alleen de status van een prospect, relatie of order in de gaten te houden; het kan je veel inzicht over jezelf, je markt en je klanten/prospects geven:
a) Hoe omschrijf ik mijn grootste groep klanten, waarin verschillen ze van de rest?
b) Wie en wat zijn mijn grootste klanten, wat onderscheidt ze.
c) In welke hoek is welk soort acquisitie het meest effectief.
d) Waar en wanneer is de conversiegraad het hoogst (aantal gesprekken, salescycle)
e) Wie brengt me referenties/doorverwijzingen en waarom?
Maar ook: welk(e) (soort) klant kost mij de meeste tijd (%) en hoeveel procent van mijn omzet is dat uiteindelijk? (denk aan Pareto, de 80-20 regel)
Op basis van de uitkomst: ‘Wat staat me dus te doen, welk aas en welke vijver’?
Allemaal cijfers dus op grond waarvan je in de zelfde tijd méér omzet zou kunnen genereren, slim werken en niet (alleen maar) hárd. Je inzicht groeit, je zult veel beter in staat zijn te forecasten en meer.
Alle CRM-systemen hebben één ding gemeen; Trash in = trash out! Dus als je een eerlijk beeld van jezelf en je markt wilt krijgen en eenvoudigweg méér wilt omzetten en tegelijkertijd ook heel veel wilt leren….dan moet je administreren!
Succes,
Hartelijke groet,
Eduard van der Horst
Reageren
Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.