Sales Manager: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Sales Management

Verkopen in de toekomst: ‘Co-kwalificeren’ (Toine Simons)
Hoe creëert u een salescultuur? (Rene Knecht)
Meer omzet met de Buyers Journey (André Hagelen)
Wat salesprofessionals en marketeers over elkaar moeten weten (Harro Willemsen)
Je eigen Sales Playbook in 9 stappen (André Hagelen)
Durft u deze 3 vragen te stellen? (Marcel Hoefman)
Niet verkopen, maar waarde aantonen (Toine Simons)
Situationeel leiding geven in de Verkoop (Richard van Houten)
Waarom is "teamwork" onmisbaar in de verkoop? (Herman Meijer)
Wat verkoopt ú eigenlijk? (Harro Willemsen)
De perfecte LinkedIn update voor Sales Professionals (Harro Willemsen)
7 strategieën tegen manipulatie (Richard van Houten)
Het gatekeeper dilemma (Toine Simons)
Case stories: de beste manier om een klant te overtuigen (Harro Willemsen)
5 Tactieken waardoor u meer uit onderhandelingen haalt (Michel Hoetmer)
Hoe verkoopt u uw meerwaarde? (Jan-Willem Seip)
Help! Mijn klant wil nadenken (Michel Hoetmer)
De struisvogelpolitiek die wel werkt (Jos Burgers)
Het kopen en verkopen van Energie en Positivisme (Richard van Houten)
Hoeveel tijd besteedt u aan acquisitie-voorbereiding? (Victor Bonke)
De beste zelfcoachingsvraag (Harro Willemsen)
Groot denken en groot blijven roepen (Richard van Houten)
Verkopen met een “glazen bol” (Rene Knecht)
Je komt elkaar altijd weer tegen (Jos Burgers)
Het geheim van Account Based Marketing (Rene Knecht)
Tien ideeën voor succesvolle salesmeetings (Marcel Hoefman)
Is afsluiten de belangrijkste stap in het verkoopgesprek?
Meer sales? Denk als een topcoach! (Marcel Hoefman)
Te happig overkomen bij de klant (Jan-Willem Seip)
‘Ik wil er even over nadenken…’ En dan?!
Verkoopsucces? Maak 3 keuzes (André Hagelen)
Closing-skills coachen, hoe doe je dat? (Rene Knecht)
Wanneer is een cadeau een cadeau? (Jos Burgers)
Nieuwe privacywetgeving nekslag voor koude acquisitie? (Vladan Soldat)
Beslis! Kies uw klant (André Hagelen)
10 vragen aan... Erwin Lenting, Commercieel Manager (Rob Snoeijen)
10 vragen aan... Patrick Wolswijk, Sales Manager (Rob Snoeijen)
Het verkoopgeheim van de veilingmeester (Richard van Houten)
3 strategieën om van een Prijs een prijsje te maken (Jos Burgers)
Een verkoopgesprek zonder bezwaren bestaat niet (Walter Spruyt)
Prijsbezwaren tackelen (Jos Burgers)
Verkopen als adviseur, kan dat wel? (Toine Simons)
Klassieke misser: laat uw hefboom niet vallen! (Walter Spruyt)
Offerteopvolging voor salesmanagers (Walter Spruyt)
Vijf buitengewone onderhandelingstips (Jan-Willem Seip)
Praat u met een blocker of een mobilizer? (Harro Willemsen)
Manipulatie: goed en fout (Richard van Houten)
Gek op aanbiedingen (Jos Burgers)
Geef in elk geval geen geld (Jos Burgers)
Een offerte verkoopt... niets (Frank Wouters)
Toch scoren als u de deal verliest (Toine Simons)
10 Lessen voor de beginnende salesmanager (Harro Willemsen)
Sales Manager: ga het veld in en boek succes met uw team (Walter Spruyt)
Afsluiten? Begin ermee vóór de opening! (Rene Knecht)
10 vragen aan.... Edward van Acht, Sales & Marketing Manager (Rob Snoeijen)
Verkopen zonder over uw product te praten (Rene Knecht)
De meerwaarde van een bidmanager (Roelf Houwing)
De psychologie van prijzen (Richard van Houten)
Bent u als verkoper inwisselbaar? (Rene Knecht)
‘Sales’ bestaat niet (Harro Willemsen)
Hoe om te gaan met vooroordelen over uw product (Walter Spruyt)
De commerciële vakspecialist (Harro Willemsen)
Wat zou u doen als u de klant bent? (Jan-Willem Seip)
Verkooptargets en tijdsinvestering (Richard van Houten)
Winnen op waarde, durft u? (Marcel Hoefman)
10 vragen aan... Hans Vernooij, Commercieel Directeur (Rob Snoeijen)
Een kwalitatieve salespipeline in 11 stappen (Massimo Gagliotti)
De beste 5 tips uit de Sales Psychologie (Richard van Houten)
Denk goed na over uw doelstellingen bij Salescoaching (Edwin Scheperman)
10 vragen aan... Marc van Hemert, Sales Director (Rob Snoeijen)
10 vragen aan... Edwin van den Akker; salesmanager (Rob Snoeijen)
Verkopers hebben het druk, druk, druk ... maar waarmee?! (Herman Meijer)
Duivelse details bij verkopen (Richard van Houten)
Feedback geven: wel of niet 'sandwichen'? (Michel Hoetmer)
Nog meer succes in de verkoop! (Peter Stinckens)
Verbeter uw verkoopteam: ga coachen (Edwin Scheperman)
Hoeveel tijd besteedt uw binnendienst aan verkopen? (Herman Meijer)
Op = op; het werkt ook in B2B verkoop (Jos Burgers)
Hoe sluit u een topdeal? (Herman Meijer)
Met dit wapen verslaat u prijsvechters (Marcel Hoefman)
Een gouden tip voor sales managers (Peter Stinckens)
Verkoopmythe: provisie bevordert de verkoop (Michel Hoetmer)
De verkoopcrisis is voorbij. En nu? (David Bloch)
Dit is een goed voorbeeld van Sales Framing (Richard van Houten)
Geloof of kennis: wat brengt u verder? (Peter Stinckens)
Aandacht voor new business (Victor Bonke)
Red de vlag van Zutphen (Richard van Houten)
Focus op de 2e verkoop (Richard van Houten)
Management en verkoop binnen uw organisatie (Peter Stinckens)
Optimaal hunten én farmen (Richard van Houten)
Geen slapende honden wakker maken (Michel Hoetmer)
Verhoog de productiviteit van uw hunters (Victor Bonke)
Zo wordt u een goede verkoopcoach (Michel Hoetmer)
Is koud bellen nog wel van deze tijd? (Michel Hoetmer)
De kunst van het uitnodigen (David Bloch)
Is koud bellen verleden tijd? Dat valt nog te bezien. (Marcel Hoefman)
Ook als het goed gaat kan het beter (André Hagelen)
Dat hebben we al eens geprobeerd (Peter Stinckens)
Naar meer winstgevende klanten met het GIK profiel (André Hagelen)
Een beroerd antwoord op een verkoopdip (Michel Hoetmer)
Het professionele verkoopplan (Richard van Houten)
Wat is uw toegevoegde waarde? (Jos Burgers)
Wees geen Kamikaze-verkoper (Richard van Houten)
Hoe houd ik mijn salesteam aan het bellen? (Victor Bonke)
Wat is uw missie? (Peter Stinckens)
Sales, de basis voor elke organisatie (Steyn Elshout)
Pipeline management: voorspelbaar verkoopsucces (Ronald van den Berg)
Onderhandeling, kunst en kunde (David Bloch)
Door de klant bedacht (Tips & Advies Verkoop)
Omgaan met onderhandelingstrucs (Piet Aarts)
CRM: lust of last? (Ronald van den Berg)
Op pad met je baas (Harro Willemsen)
Het salesteam als motor van succes (Ronald van den Berg)
Heeft de vergadering een op actie gerichte doelstelling? (Michel Hoetmer)
Klanten en andere ergernissen (Peter Stinckens)
Leiderschap en beloningsstructuur (Piet Aarts)
Uw tijd gaat nú in! (Tips & Advies Verkoop)
Positief beïnvloeden voor Sales Managers (Hans Oelen)
Benut strategische verkoopkansen (Ronald van den Berg)
Verkoopgeheim nr. 1: Transfer trust (Richard van Houten)
Verkoopstrategieën (Ronald van den Berg)
Uw kortingen liggen op straat (Tips & Advies Verkoop)
Plan B: uw alternatieve verkoopplan (Harro Willemsen)
De klant staat centraal! (Peter Stinckens)
Hoe bedoel je…economische omstandigheden? (Hans Oelen)
Strategische voorbereiding op het klantengesprek (Redactie Verkopersonline.nl)
Heeft uw verkoopbinnendienst tijd om te verkopen? (Herman Meijer)
Management by simplicity (Herman Meijer)
Het succesvol introduceren van nieuwe producten (Harrie van Heck)
Vier belangrijke vragen voor (uw) verkopers (Michel Hoetmer)
De angst voor 'NEE' (Hans Oelen)
Acquisitie: even genoeg aan uzelf gewerkt (Richard van Houten)
Duurzaamheid in sales begint intern (Herman Meijer)
Salesmanagers gaan altijd voor hun eigenbelang (Steyn Elshout)
Relatiebeheer makkelijk? Forget it! (Steyn Elshout)
Dan moet u naar een ander (Tips & Advies Verkoop)
Weg met verkoopprovisies! (Henk Hemstra)
Succesvol bezuinigen met solide verkooprapportages (Henk Hemstra)
Verkopen in een moeilijke markt (Peter Stinckens)
Checklist Sales Actie (Henk Hemstra)
Uitbesteden sales; wel of niet doen? (Alexander Loudon)
Het belang van teamwork – de kip en het ei (Herman Meijer)
In 3 stappen naar een (h)echt team (Henk Hemstra)
Gebruik uw budget effectief (Tips & Advies Verkoop)
Zeven vergadertips voor de Salesmanager (Herman Meijer)
Heeft uw provisiesysteem gewerkt? (Henk Hemstra)
Doe steeds iets meer dan anderen (Peter Stinckens)
Denk in termen van omzet, praat niet over klanten (Henk Hemstra)
Sales benchmarking – hoe doe je dat? (Alexander Loudon)
Checklist Provisie (Vladan Soldat)
Ter overname aangeboden: accountmanager – zo goed als nieuw (Herman Meijer)
Op weg naar beter leiderschap tijdens vergaderingen (David Bloch)
Punten van een goed verkoopplan (Redactie Verkopersonline.nl)
Administratie…kan ik niet zonder? (Vladan Soldat)
Wat te doen als uw verkopers niet scoren? (Hans Oelen)
Om buiten te winnen moeten we binnen beginnen (Herman Meijer)
Pimp uw verkoopcommissie (Herman Meijer)
Verkopen in Noord Holland is lastiger dan u denkt… (Richard van Houten)
Verkoopmanagement = mentaliteitsmanagement (Herman Meijer)
Echte koopjes bestaan niet (Jan-Willem Seip)
De zeilboot aan de muur (Harro Willemsen)
Laat verkopers zelf tot de conclusie komen (Peter Stinckens)
Waarom deze afspraak? (Peter Stinckens)
De waarde van strategie (Strategie/Salesplan)
Vraag waarom (Peter Stinckens)
Meer pit in uw sales meeting (Salesmanager)
Het management syndroom (Richte Lommert)
Rapporteren…irritant of nuttig? (Verkoop Succes)
Manage het salesproces, niet het resultaat (Vladan Soldat)
Hoe wordt u directeur? (Redactie Verkopersonline.nl)
Salesteam in moeilijke tijden (Vladan Soldat)
Empower je salesforce (Marvin Sutherland)

Je komt elkaar altijd weer tegen

We willen allemaal met respect worden behandeld, maar behandelen we zelf iedereen dan ook met respect? Dat gaat niet altijd vanzelf. Leer hier de valkuilen van respect kennen; met tips om er niet in te vallen.

Je komt elkaar altijd weer tegen

Een gebrek aan respect voor een zwakkere tegenstander kostte Ajax in het seizoen 2006-2007 de landstitel. Dennis van Wijk was in die tijd trainer van voetbalclub Willem II, Henk ten Cate van Ajax. De thuiswedstrijd van Ajax in Amsterdam werd een regelrechte martelgang voor Willem II. De club uit Tilburg verloor met 6-0. ‘Van schaamte ging ik steeds lager in dat kuipstoeltje zitten’, vertelde Van Wijk later in een interview met Voetbal International en hij vervolgde:

‘Na afloop schoof ik naast Henk ten Cate aan voor de persconferentie. Een keer of drie had hij het over “de trainer van Willem II”. Ik dacht: die kent mijn naam dus niet … Je hebt flink op je kloten gekregen, dus ik vond verder alles goed wat hij zei. Maar zijn woordkeuze zat me wél dwars. Dus toen Ajax op de slotdag naar Tilburg kwam, een paar goaltjes nodig had om kampioen te worden en er van tevoren wat denigrerende uitlatingen waren gedaan, ben ik de boel een beetje gaan opnaaien.’

Ajax won uiteindelijk met 0-2, één doelpunt te weinig om landskampioen te worden. ‘“De trainer van Willem II” had die middag dan niet gewonnen, maar wél een beetje meer respect verdiend’, zo haalde Van Wijk alsnog zijn gram. Wat je geeft, krijg je terug.

Respectloosheid is een spiegel
Een gebrek aan respect is volgens psychologen vaak een kwestie van compensatiegedrag. Sommige mensen hebben het helaas nodig om anderen te kleineren, te beledigen of niet serieus te nemen, om zich zo beter te voelen. De oorzaak blijkt veelal een gebrek aan eigenwaarde en zelfvertrouwen te zijn. Zo bekeken mogen we dus best te doen hebben met mensen die weinig respect kunnen opbrengen voor anderen.

Respectloos zijn kan mét en zónder woorden
Geen respect tonen is een typisch voorbeeld van iets kleins met een geweldige impact. Eén verkeerd woord en je loopt het risico dat je een ander belachelijk maakt. Zo sprak oud-topman Rijkman Groenink van ABN AMRO in een interview met journalisten van Het Financieele Dagblad ooit over ‘de zakkenvullers’. Daarmee doelde hij op de werknemers die, vaak noodgedwongen, tekenden voor hun vertrek en daarvoor een financiële compensatie ontvingen. Binnen de bank werd geschokt gereageerd. Groenink werd door de raad van commissarissen uitgenodigd voor een disciplinair gesprek, waarna hij zijn verontschuldigingen aanbood. Het was niet zo bedoeld, maar de schade was niet meer te herstellen.

En soms is zelfs dat ene verkeerde woord niet nodig. Het kan namelijk ook zonder woorden. Zo kreeg een dame die een telecomprovider belde om door te geven dat haar man was overleden als reactie: ‘Mag ik uw postcode en huisnummer?’ Dergelijke medewerkers zijn blijkbaar vooral getraind om vragen te beantwoorden en problemen op te lossen, maar niet om respect te tonen.

Tips en adviezen

Het lastige aan zoiets ongrijpbaars als respect is dat iedereen er iets anders onder verstaat en dat iedereen voor andere zaken gevoelig is. Maar er zijn natuurlijk wel een aantal algemene adviezen te geven:
  • Brand mensen niet af in het bijzijn van anderen. Bekritiseer iemand ook niet als hij er zelf niet bij is. Anderen zullen zich namelijk afvragen wat u over hen zegt, als zij er niet bij zijn.
  • Mensen vinden het ook vervelend om bevelen te krijgen. U kunt uw instructies daarom beter formuleren in de vorm van suggesties: ‘Ik stel voor om …’
  • Geef anderen ook altijd de gelegenheid om hun gezicht te redden, ook al is de blunder nog zo groot. Al heeft u het grootste gelijk van de wereld, voorkom dat de ander gezichtsverlies lijdt. De persoon in kwestie zal u er eeuwig dankbaar voor zijn.
  • En als u besluit om afscheid van iemand te nemen, doe het dan respectvol. Je komt elkaar altijd weer tegen. Een uitgever van managementboeken wees mij ooit op een dusdanig respectloze manier af, dat ik vanaf dat moment zijn naam nooit meer noemde als een auteur een uitgever zocht. Zoals Jan van Setten, die daarna bij een andere uitgever twee bestsellers schreef.

Tot slot: wat te doen als je zelf weinig respectvol wordt behandeld?
Toen een klant mij ooit tijdens een adviestraject voortdurend beledigde, heb ik de relatie beëindigd. Ik liet hem weten dat hij mijn uren weliswaar kon kopen, maar mijn betrokkenheid niet. Die kon hij alleen verdienen. Omdat dat nu niet meer zou lukken, leek het mij niet zinvol om samen verder te gaan. Later had ik spijt van mijn opmerkingen. Door onbeschoft te reageren, zegt u eigenlijk dat u hebt besloten om het gedrag te laten zien dat u in de ander verafschuwt. Eigenlijk zegt u dan: ‘Ik vind jou een onaangenaam mens, en zo wil ik ook graag zijn.’
Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net mensen!’, ‘Relatiebeheer als groeistrategie’, ‘Hondenbrokken’ en ‘Geef nooit korting!’
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 8,7
(7 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Jorrit

Goed artikel! Met leuke concrete voorbeelden, die doen het altijd goed.

Een vraag m.b.t. de laatste alinea; in mijn beleving verdient iemand in beginsel respect, echter bij het steeds beledigen richting mij stopt mijn respect wederzijds ook richting die persoon en kap ik het af.

Voelde u zich niet in uw integriteit aangetast & deels gekleineerd nadat de klant u voortdurend beledigde? Uiteraard is de vraag hoe afhankelijk u bent van die persoon bent qua inkomsten, en wat u maximaal accepteert. Maar dat buiten ogenschouw gelaten is het van die persoon niet heel stijlvol.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel