Wat te doen als uw verkopers niet scoren?
Leg aan 50 salesmanagers de vraag voor of hun verkoopteam de gestelde resultaten haalt en velen zullen ontkennend antwoorden. Wat kunt u doen om hier verandering in te brengen en wat kunt u maar beter laten?  Wat met zekerheid niet werkt Geef uw verkopers de schuld en verwijt ze dat ze er te weinig aan doen Het alternatief Wijs eens naar uw verkopers en kijk dan eens kritisch wat er met uw hand gebeurt. Slechts één vinger, uw wijsvinger, wijst in de richting van uw verkopers en drie vingers, middelvinger, ringvinger en pink wijzen naar u! ► Kijk daarom als salesmanager eens kritisch naar uzelf en uw eigen gedrag. Stel uzelf eens de vraag wat uw aandeel is in dit probleem. Hoe denk ik eigenlijk en hoe zitten mijn denkpatronen in elkaar? Wat kan ik daar aan veranderen? Wat heel vaak niet werkt De verkopers moeten meer bellen. Het alternatief Ga gericht investeren in de verkopers van uw verkoopteam. Ga op zoek naar trainingen die écht werken en ondersteun deze met gerichte individuele coaching. Richt u daarbij niet alleen op verkooptraining en verkoopvaardigheden, maar vooral ook op de ontwikkeling van de persoon.
► Zelfvertrouwen, houding, visie en zelfmanagement zijn vaak veel belangrijker dan kennis. Wat nooit werkt Ga er bovenop zitten, houd ze kort en laat ze iedere minuut van de dag verantwoorden. Het alternatief Ga in gesprek met de individuele verkoper en ga brainstormen hoe het beter en anders kan. Waardeer zijn/haar inbreng en geef hem/haar vrijheid en verantwoordelijkheid. Draag het (oprechte) gevoel over dat u veel van hem/haar verlangt, maar altijd achter hem/haar staat.
Wat echt maar tijdelijk werkt Investeer in meer en meer producttrainingen Het alternatief Investeer in blijvende doorlopende ontwikkeling. Wij hebben allemaal minimaal 20 jaar nodig gehad om tot volwassenheid te komen. Hoe snel verwacht u dat een beginnend verkoper volgroeid kan zijn? Investeer dagelijks in persoonlijk contact en draag alles wat u als salesmanager hebt geleerd over denkstrategieën, gedragsstrategieën en communicatieprocessen gefaseerd over aan uw verkopers. Dat is uw primaire taak als salesmanager! Het uitwerken van rapportages en cijfermatige overzichten doet u in de tijd die u overhoudt ... en niet andersom!
Wat u nooit moet doen omdat het maar één dag werkt Stuur uw verkopers naar een eendaags seminar.
Het gegarandeerd werkende alternatief Geef inhoud aan blijvende groei door persoonlijke aandacht en op het individu gerichte coaching. Repeterende lessen leiden uiteindelijk tot gewenste veranderingen. De beste manier om van uw potentials af te komen Lever alleen maar kritiek. Het alternatief Kijk en benoem en bespreek vanuit uw grondhouding altijd eerst wat er goed gaat, wat er nog meer goed gaat, wat waardering verdient en wat nog beter gaat en kijk en bespreek daarna hetgeen nog niet optimaal gaat en beter kan. Tip Als salesmanager moet u werken met de kwaliteit die u hebt en houd u daarom de volgende waarheid voor ogen: uw omgeving (uw verkopers) is altijd de spiegel van uw eigen functioneren! Hans Oelen Palaver
Hans Oelen
|
Hans Oelen is oprichter, trainer en succescoach van Palaver-trainingen. Op de gebieden leiderschap, sales en dienstverlening, heeft hij vele mensen en bedrijven geholpen het beste uit zichzelf te halen en hun dromen te realiseren. Als auteur geniet hij bekendheid door zijn boeken ‘Zijn…wat je wilt worden’ en ‘Het nieuwe verkopen’ .
Alle artikelen van deze auteur
|
|