Sales Manager: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Sales Management

Case stories: de beste manier om een klant te overtuigen (Harro Willemsen)
De duivelse details maken de topverkoper (Richard van Houten)
Help! Mijn klant wil nadenken (Michel Hoetmer)
Je eigen Sales Playbook in 9 stappen (André Hagelen)
Stuurloos zonder salesfilosofie (Harro Willemsen)
De concurrentie inzetten: hoe doe je dat? (Michel Hoetmer)
Euforisch verkopen is meer verkopen (Jan-Willem Seip)
Pak tegenwerpingen met kop en staart aan! (André Hagelen)
De order veilig stellen in de pre-sales fase (Rene Knecht)
Verkopen in de toekomst: ‘Co-kwalificeren’ (Toine Simons)
Hoe creëert u een salescultuur? (Rene Knecht)
Meer omzet met de Buyers Journey (André Hagelen)
Wat salesprofessionals en marketeers over elkaar moeten weten (Harro Willemsen)
Durft u deze 3 vragen te stellen? (Marcel Hoefman)
Niet verkopen, maar waarde aantonen (Toine Simons)
Situationeel leiding geven in de Verkoop (Richard van Houten)
Waarom is "teamwork" onmisbaar in de verkoop? (Herman Meijer)
Wat verkoopt ú eigenlijk? (Harro Willemsen)
De perfecte LinkedIn update voor Sales Professionals (Harro Willemsen)
7 strategieën tegen manipulatie (Richard van Houten)
Het gatekeeper dilemma (Toine Simons)
5 Tactieken waardoor u meer uit onderhandelingen haalt (Michel Hoetmer)
Hoe verkoopt u uw meerwaarde? (Jan-Willem Seip)
De struisvogelpolitiek die wel werkt (Jos Burgers)
Het kopen en verkopen van Energie en Positivisme (Richard van Houten)
Hoeveel tijd besteedt u aan acquisitie-voorbereiding? (Victor Bonke)
De beste zelfcoachingsvraag (Harro Willemsen)
Groot denken en groot blijven roepen (Richard van Houten)
Verkopen met een “glazen bol” (Rene Knecht)
Je komt elkaar altijd weer tegen (Jos Burgers)
Het geheim van Account Based Marketing (Rene Knecht)
Tien ideeën voor succesvolle salesmeetings (Marcel Hoefman)
Is afsluiten de belangrijkste stap in het verkoopgesprek?
Meer sales? Denk als een topcoach! (Marcel Hoefman)
Te happig overkomen bij de klant (Jan-Willem Seip)
‘Ik wil er even over nadenken…’ En dan?!
Verkoopsucces? Maak 3 keuzes (André Hagelen)
Closing-skills coachen, hoe doe je dat? (Rene Knecht)
Wanneer is een cadeau een cadeau? (Jos Burgers)
Nieuwe privacywetgeving nekslag voor koude acquisitie? (Vladan Soldat)
Beslis! Kies uw klant (André Hagelen)
10 vragen aan... Erwin Lenting, Commercieel Manager (Rob Snoeijen)
10 vragen aan... Patrick Wolswijk, Sales Manager (Rob Snoeijen)
Het verkoopgeheim van de veilingmeester (Richard van Houten)
3 strategieën om van een Prijs een prijsje te maken (Jos Burgers)
Een verkoopgesprek zonder bezwaren bestaat niet (Walter Spruyt)
Prijsbezwaren tackelen (Jos Burgers)
Verkopen als adviseur, kan dat wel? (Toine Simons)
Klassieke misser: laat uw hefboom niet vallen! (Walter Spruyt)
Offerteopvolging voor salesmanagers (Walter Spruyt)
Vijf buitengewone onderhandelingstips (Jan-Willem Seip)
Praat u met een blocker of een mobilizer? (Harro Willemsen)
Manipulatie: goed en fout (Richard van Houten)
Gek op aanbiedingen (Jos Burgers)
Geef in elk geval geen geld (Jos Burgers)
Een offerte verkoopt... niets (Frank Wouters)
Toch scoren als u de deal verliest (Toine Simons)
10 Lessen voor de beginnende salesmanager (Harro Willemsen)
Sales Manager: ga het veld in en boek succes met uw team (Walter Spruyt)
Afsluiten? Begin ermee vóór de opening! (Rene Knecht)
10 vragen aan.... Edward van Acht, Sales & Marketing Manager (Rob Snoeijen)
Verkopen zonder over uw product te praten (Rene Knecht)
De meerwaarde van een bidmanager (Roelf Houwing)
De psychologie van prijzen (Richard van Houten)
Bent u als verkoper inwisselbaar? (Rene Knecht)
‘Sales’ bestaat niet (Harro Willemsen)
Hoe om te gaan met vooroordelen over uw product (Walter Spruyt)
De commerciële vakspecialist (Harro Willemsen)
Wat zou u doen als u de klant bent? (Jan-Willem Seip)
Verkooptargets en tijdsinvestering (Richard van Houten)
Winnen op waarde, durft u? (Marcel Hoefman)
10 vragen aan... Hans Vernooij, Commercieel Directeur (Rob Snoeijen)
Een kwalitatieve salespipeline in 11 stappen (Massimo Gagliotti)
De beste 5 tips uit de Sales Psychologie (Richard van Houten)
Denk goed na over uw doelstellingen bij Salescoaching (Edwin Scheperman)
10 vragen aan... Marc van Hemert, Sales Director (Rob Snoeijen)
10 vragen aan... Edwin van den Akker; salesmanager (Rob Snoeijen)
Verkopers hebben het druk, druk, druk ... maar waarmee?! (Herman Meijer)
Feedback geven: wel of niet 'sandwichen'? (Michel Hoetmer)
Nog meer succes in de verkoop! (Peter Stinckens)
Verbeter uw verkoopteam: ga coachen (Edwin Scheperman)
Hoeveel tijd besteedt uw binnendienst aan verkopen? (Herman Meijer)
Op = op; het werkt ook in B2B verkoop (Jos Burgers)
Hoe sluit u een topdeal? (Herman Meijer)
Met dit wapen verslaat u prijsvechters (Marcel Hoefman)
Een gouden tip voor sales managers (Peter Stinckens)
Verkoopmythe: provisie bevordert de verkoop (Michel Hoetmer)
De verkoopcrisis is voorbij. En nu? (David Bloch)
Dit is een goed voorbeeld van Sales Framing (Richard van Houten)
Geloof of kennis: wat brengt u verder? (Peter Stinckens)
Aandacht voor new business (Victor Bonke)
Red de vlag van Zutphen (Richard van Houten)
Focus op de 2e verkoop (Richard van Houten)
Management en verkoop binnen uw organisatie (Peter Stinckens)
Optimaal hunten én farmen (Richard van Houten)
Geen slapende honden wakker maken (Michel Hoetmer)
Verhoog de productiviteit van uw hunters (Victor Bonke)
Zo wordt u een goede verkoopcoach (Michel Hoetmer)
Is koud bellen nog wel van deze tijd? (Michel Hoetmer)
De kunst van het uitnodigen (David Bloch)
Is koud bellen verleden tijd? Dat valt nog te bezien. (Marcel Hoefman)
Ook als het goed gaat kan het beter (André Hagelen)
Dat hebben we al eens geprobeerd (Peter Stinckens)
Naar meer winstgevende klanten met het GIK profiel (André Hagelen)
Een beroerd antwoord op een verkoopdip (Michel Hoetmer)
Het professionele verkoopplan (Richard van Houten)
Wat is uw toegevoegde waarde? (Jos Burgers)
Wees geen Kamikaze-verkoper (Richard van Houten)
Hoe houd ik mijn salesteam aan het bellen? (Victor Bonke)
Wat is uw missie? (Peter Stinckens)
Sales, de basis voor elke organisatie (Steyn Elshout)
Pipeline management: voorspelbaar verkoopsucces (Ronald van den Berg)
Onderhandeling, kunst en kunde (David Bloch)
Door de klant bedacht (Tips & Advies Verkoop)
Omgaan met onderhandelingstrucs (Piet Aarts)
CRM: lust of last? (Ronald van den Berg)
Op pad met je baas (Harro Willemsen)
Het salesteam als motor van succes (Ronald van den Berg)
Heeft de vergadering een op actie gerichte doelstelling? (Michel Hoetmer)
Klanten en andere ergernissen (Peter Stinckens)
Leiderschap en beloningsstructuur (Piet Aarts)
Uw tijd gaat nú in! (Tips & Advies Verkoop)
Positief beïnvloeden voor Sales Managers (Hans Oelen)
Benut strategische verkoopkansen (Ronald van den Berg)
Verkoopgeheim nr. 1: Transfer trust (Richard van Houten)
Verkoopstrategieën (Ronald van den Berg)
Uw kortingen liggen op straat (Tips & Advies Verkoop)
Plan B: uw alternatieve verkoopplan (Harro Willemsen)
De klant staat centraal! (Peter Stinckens)
Hoe bedoel je…economische omstandigheden? (Hans Oelen)
Strategische voorbereiding op het klantengesprek (Redactie Verkopersonline.nl)
Heeft uw verkoopbinnendienst tijd om te verkopen? (Herman Meijer)
Management by simplicity (Herman Meijer)
Het succesvol introduceren van nieuwe producten (Harrie van Heck)
Vier belangrijke vragen voor (uw) verkopers (Michel Hoetmer)
De angst voor 'NEE' (Hans Oelen)
Acquisitie: even genoeg aan uzelf gewerkt (Richard van Houten)
Duurzaamheid in sales begint intern (Herman Meijer)
Salesmanagers gaan altijd voor hun eigenbelang (Steyn Elshout)
Relatiebeheer makkelijk? Forget it! (Steyn Elshout)
Dan moet u naar een ander (Tips & Advies Verkoop)
Weg met verkoopprovisies! (Henk Hemstra)
Succesvol bezuinigen met solide verkooprapportages (Henk Hemstra)
Verkopen in een moeilijke markt (Peter Stinckens)
Checklist Sales Actie (Henk Hemstra)
Uitbesteden sales; wel of niet doen? (Alexander Loudon)
Het belang van teamwork – de kip en het ei (Herman Meijer)
In 3 stappen naar een (h)echt team (Henk Hemstra)
Gebruik uw budget effectief (Tips & Advies Verkoop)
Zeven vergadertips voor de Salesmanager (Herman Meijer)
Heeft uw provisiesysteem gewerkt? (Henk Hemstra)
Doe steeds iets meer dan anderen (Peter Stinckens)
Denk in termen van omzet, praat niet over klanten (Henk Hemstra)
Sales benchmarking – hoe doe je dat? (Alexander Loudon)
Checklist Provisie (Vladan Soldat)
Ter overname aangeboden: accountmanager – zo goed als nieuw (Herman Meijer)
Op weg naar beter leiderschap tijdens vergaderingen (David Bloch)
Punten van een goed verkoopplan (Redactie Verkopersonline.nl)
Administratie…kan ik niet zonder? (Vladan Soldat)
Wat te doen als uw verkopers niet scoren? (Hans Oelen)
Om buiten te winnen moeten we binnen beginnen (Herman Meijer)
Pimp uw verkoopcommissie (Herman Meijer)
Verkopen in Noord Holland is lastiger dan u denkt… (Richard van Houten)
Verkoopmanagement = mentaliteitsmanagement (Herman Meijer)
Echte koopjes bestaan niet (Jan-Willem Seip)
De zeilboot aan de muur (Harro Willemsen)
Laat verkopers zelf tot de conclusie komen (Peter Stinckens)
Waarom deze afspraak? (Peter Stinckens)
De waarde van strategie (Strategie/Salesplan)
Vraag waarom (Peter Stinckens)
Meer pit in uw sales meeting (Salesmanager)
Het management syndroom (Richte Lommert)
Rapporteren…irritant of nuttig? (Verkoop Succes)
Manage het salesproces, niet het resultaat (Vladan Soldat)
Hoe wordt u directeur? (Redactie Verkopersonline.nl)
Salesteam in moeilijke tijden (Vladan Soldat)
Empower je salesforce (Marvin Sutherland)

De kunst van het uitnodigen

U gaat een presentatie, workshop of andere bijeenkomst houden... uw succes begint bij de uitnodiging.

De kunst van het uitnodigen

Vandaag de dag zijn presentaties, workshops en andere bijeenkomsten een krachtig marketingtool. U geeft immers iets weg in de vorm van kennis en inzichten. U geeft werkelijk een voorproefje van uw product of dienst en u bewijst de waarheid van de spreuk 'Laat de klant altijd méér willen'. Zo is uw taak als verkoper breder geworden, wat meer vaardigheden vereist.

Wilt u de opkomst en het resultaat van uw bijeenkomst optimaliseren, dan is het zaak om de juiste aandacht aan de uitnodiging te besteden. Hier de nodige tips om 'het verschil' te maken in dit belangrijke onderdeel van uw marketing. Denk mee met de eenvoudige voorbeelden hier en pas ze aan voor uw producten en/of diensten.

Titel
Vera, droomtherapeute, zendt een bericht over het openen van haar 'Droomcafé'. Het onderwerp luidt: 'Uitnodiging Droomcafe' (ja, goed gezien: zonder accent).
Lennart, actief in de bankwereld, wil een e-mail zenden met als onderwerp 'Uitnodiging workshop process analytics'.

Saai!

Zowel Vera als Lennart zijn bezig met zichzelf en hun wereld.
De clou is het verschil te vinden tussen eigenschappen (van de schrijver en zijn/haar wereld) en voordelen (voor de lezer en zijn/haar wereld).
Beiden moeten leren een 'sexy' titel te creëren.
Lennart leert iets bedenken in de geest van 'Process analytics: dream tool in your financial toolkit.'
Vera: 'Nu in Deventer: het Droomcafé voor krachtig inzicht in wat JOUW dromen jou willen vertellen!'

Hoe communiceren?
Zojuist ging het over e-mail. Maar wat krijgt vandaag de dag meer aandacht: een e-mail of een nette brief?
Voor Vera, met een diverse en niet-zakelijke doelgroep, is e-mail een geschikte keus. Maar voor Lennart en zijn selecte groep topmanagers zou hij beter scoren met een brief. Wel op 120 (of zelfs 160) gr. papier en na 3-4 dagen gevolgd door een passende e-mail.

Formulering

Lennart schrijft een eerste opzet voor een uitnodiging, volledig gebaseerd op wat voor hem belangrijk is. Met het protocol hieronder, krijgt Lennart een 'aha!' waardoor hij een heel andere uitnodiging kan schrijven (meer schrijftips):
  • Alinea 1: een algemene beschrijving van de 'wereld' van zijn deelnemers, die ze meteen herkennen.
  • Alinea 2: de focus op een bekend probleem binnen die wereld.
  • Alinea 3: de belofte om een oplossing voor dat probleem te bieden.
  • Alinea 4: over de aanbieder van deze oplossing, Lennart de expert.

Daarna een korte opsomming van Wanneer [dag, datum, tijden], Waar, andere logistieke zaken zoals parkeren en een prikkelende oproep tot aanmelding gebaseerd op urgentie: 'Slechts 15 plaatsen' of 'De eerste 10 aanmeldingen krijgen [een boek of zoiets].'

Aanhef
Net als velen schrijft Vera 'Beste mensen'. Los van het onpersoonlijke van aangesproken te worden als 'mens' is er hier sprake van een denkfout: zij schrijft aan meervoud terwijl enkelvoud het bericht leest. Twee mogelijke oplossingen:
- 'Beste relatie'
- helemaal geen aanhef, maar beginnen met 'u' of 'je': Jij krijgt dit bericht omdat je ooit belangstelling hebt getoond voor...

Voorbeeld: Vera
Op [dag, datum] zijn er twee gratis introductiebijeenkomsten van het nieuw te starten Droomcafé.
Ben jij nieuwsgierig wat je dromen je te vertellen hebben? Wil je weten wat je eraan hebt in je dagelijks leven? Ken je anderen, die interesse hebben? Kom dan kennismaken. Dat kan 's morgens van 10.00 – 12.00 uur of 's avonds van 19.30 – 21.30 uur bij [adres] te [stad]. Graag aanmelden vóór [datum] door deze mail te retourneren of via 06-…/06-… Als je andere mensen kent die interesse hebben, neem ze gerust mee en meld ze even bij ons aan.
Meer informatie vind je in de bijlage en op [URL = niet-embedded hyperlink]
 We verheugen ons op een inspirerende droom-doe-dag, zegt het voort en graag tot dan.
Hoe het beter kan:
Op [dag + datum] zijn er twee gratis introductiebijeenkomsten van het te starten nieuwe Droomcafé.

Ben jij nieuwsgierig wat je dromen je te vertellen hebben?
Wil je weten wat je eraan hebt in je dagelijks leven?
Ken je anderen, die interesse hebben? Geef je het dan door?
En als je anderen wilt meenemen, laat je dat dan even weten?
Kom kennismaken!

Wanneer: [dag + datum] 10.00–12.00 of 19.30–21.30
Waar: [adres, stad]
Aanmelding: vóór [datum] door op deze mail te reageren of via 06-… | 06-…

Meer weten? Lees de bijlage en kijk ook hier [embedded hyperlink].
We verheugen ons erop om je te ontmoeten en om je inzicht te bieden in de inspiratie van je dromen.

Taal = tekst + visueel

Ja, de woorden zijn belangrijk, maar grote blokken 'platte' tekst zijn vaak ondoordringbaar. Om een tekst tot leven te brengen, is het zaak het visuele element in te zetten. Denk hierbij aan:
  • lijsten (met of zonder 'bullets')
  • vet, cursief (onderstreep is alleen voor (embedded) hyperlinks)
  • korte zinnen, steeds op nieuwe regels
  • witruimte
  • heldere overzichten (zoals wat, waar, wanneer)
  • het schrappen van onnodige woorden zoals 'te' in adressen, 'uur' bij tijdstippen
  • embed hyperlinks waar mogelijk
  • kleur
  • vermijd clichés; gebruik originele, pakkende uitdrukkingen

Effectiviteit
Met meer inspanning vooraf krijgt u geheid een hogere kwaliteit bezoeker op uw bijeenkomst, iemand die wéét waarvoor hij komt en zich met meer motivatie inzet als deelnemer.
David  Bloch

David Bloch

In zijn internationale praktijk is David een veelgevraagd presentator, trainer, consultant, coach en therapeut. Hij entertraint en schrijft met passie, en weet anderen te kietelen op plekken waar ze amper weet van hadden, om ze te ondersteunen in hun ontwikkeling, groei en succes. Perfect Presentation
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 7,1
(10 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Lilian van der Gugten |  http://www.go-figure.nl

Geweldig artikel David. Had ik net nodig. Dankjewel.

Graag gedaan, Lilian!
En de volgende twee artikelen maken het beeld compleet.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel