Sales Manager: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Sales Management

Waarom is "teamwork" onmisbaar in de verkoop? (Herman Meijer)
Een compliment is nog geen waardering (Jos Burgers)
Te graag opdrachten willen binnenhalen? Stop daarmee (Jan-Willem Seip)
De beste online tools voor het produceren van content (Harro Willemsen)
High end klanten – 5 strategieën (Richard van Houten)
Slim om met dummies te werken (Jan-Willem Seip)
Dit doet uw concurrent nog niet (Natasja Hoogenboom)
Het nieuwe normaal of het nieuwe verkopen?! (Herman Meijer)
Spreek dezelfde "sales" taal (André Hagelen)
Sales tijdens Corona: Focus op 1 centrale vraag (André Hagelen)
Zonder pijn kun je niks verkopen (Harro Willemsen)
'De korting is uitverkocht' (Herman Meijer)
Wat FD Gazellen-winnaars goed doen in sales (André Hagelen)
De perfecte LinkedIn update voor Sales Professionals (Harro Willemsen)
De klant bepaalt wat ie betaalt?! (Jan-Willem Seip)
Moeilijk bereikbare prospects benaderen (Harro Willemsen)
De beste zelfcoachingsvraag (Harro Willemsen)
Demotiverende valkuilen voor salesmanagers (Jan-Willem Seip)
Hoeveel tijd besteedt u aan acquisitie-voorbereiding? (Victor Bonke)
Verkopen met een “glazen bol” (Rene Knecht)
Hoe sluit u een topdeal? (Herman Meijer)
De deal creëren of najagen?! (Rene Knecht)
Pak tegenwerpingen met kop en staart aan! (André Hagelen)
Tien ideeën voor succesvolle salesmeetings (Marcel Hoefman)
Te happig overkomen bij de klant (Jan-Willem Seip)
Verkopen als adviseur, kan dat wel? (Toine Simons)
Case stories: de beste manier om een klant te overtuigen (Harro Willemsen)
De duivelse details maken de topverkoper (Richard van Houten)
Help! Mijn klant wil nadenken (Michel Hoetmer)
Je eigen Sales Playbook in 9 stappen (André Hagelen)
Stuurloos zonder salesfilosofie (Harro Willemsen)
De concurrentie inzetten: hoe doe je dat? (Michel Hoetmer)
Euforisch verkopen is meer verkopen (Jan-Willem Seip)
De order veilig stellen in de pre-sales fase (Rene Knecht)
Verkopen in de toekomst: ‘Co-kwalificeren’ (Toine Simons)
Hoe creëert u een salescultuur? (Rene Knecht)
Meer omzet met de Buyers Journey (André Hagelen)
Wat salesprofessionals en marketeers over elkaar moeten weten (Harro Willemsen)
Durft u deze 3 vragen te stellen? (Marcel Hoefman)
Niet verkopen, maar waarde aantonen (Toine Simons)
Situationeel leiding geven in de Verkoop (Richard van Houten)
Wat verkoopt ú eigenlijk? (Harro Willemsen)
7 strategieën tegen manipulatie (Richard van Houten)
Het gatekeeper dilemma (Toine Simons)
5 Tactieken waardoor u meer uit onderhandelingen haalt (Michel Hoetmer)
Hoe verkoopt u uw meerwaarde? (Jan-Willem Seip)
De struisvogelpolitiek die wel werkt (Jos Burgers)
Het kopen en verkopen van Energie en Positivisme (Richard van Houten)
Groot denken en groot blijven roepen (Richard van Houten)
Je komt elkaar altijd weer tegen (Jos Burgers)
Het geheim van Account Based Marketing (Rene Knecht)
Is afsluiten de belangrijkste stap in het verkoopgesprek?
Meer sales? Denk als een topcoach! (Marcel Hoefman)
‘Ik wil er even over nadenken…’ En dan?!
Verkoopsucces? Maak 3 keuzes (André Hagelen)
Closing-skills coachen, hoe doe je dat? (Rene Knecht)
Wanneer is een cadeau een cadeau? (Jos Burgers)
Nieuwe privacywetgeving nekslag voor koude acquisitie? (Vladan Soldat)
Beslis! Kies uw klant (André Hagelen)
10 vragen aan... Erwin Lenting, Commercieel Manager (Rob Snoeijen)
10 vragen aan... Patrick Wolswijk, Sales Manager (Rob Snoeijen)
Het verkoopgeheim van de veilingmeester (Richard van Houten)
3 strategieën om van een Prijs een prijsje te maken (Jos Burgers)
Een verkoopgesprek zonder bezwaren bestaat niet (Walter Spruyt)
Prijsbezwaren tackelen (Jos Burgers)
Klassieke misser: laat uw hefboom niet vallen! (Walter Spruyt)
Offerteopvolging voor salesmanagers (Walter Spruyt)
Vijf buitengewone onderhandelingstips (Jan-Willem Seip)
Praat u met een blocker of een mobilizer? (Harro Willemsen)
Manipulatie: goed en fout (Richard van Houten)
Gek op aanbiedingen (Jos Burgers)
Geef in elk geval geen geld (Jos Burgers)
Een offerte verkoopt... niets (Frank Wouters)
Toch scoren als u de deal verliest (Toine Simons)
10 Lessen voor de beginnende salesmanager (Harro Willemsen)
Sales Manager: ga het veld in en boek succes met uw team (Walter Spruyt)
Afsluiten? Begin ermee vóór de opening! (Rene Knecht)
10 vragen aan.... Edward van Acht, Sales & Marketing Manager (Rob Snoeijen)
Verkopen zonder over uw product te praten (Rene Knecht)
De meerwaarde van een bidmanager (Roelf Houwing)
De psychologie van prijzen (Richard van Houten)
Bent u als verkoper inwisselbaar? (Rene Knecht)
‘Sales’ bestaat niet (Harro Willemsen)
Hoe om te gaan met vooroordelen over uw product (Walter Spruyt)
De commerciële vakspecialist (Harro Willemsen)
Wat zou u doen als u de klant bent? (Jan-Willem Seip)
Verkooptargets en tijdsinvestering (Richard van Houten)
Winnen op waarde, durft u? (Marcel Hoefman)
10 vragen aan... Hans Vernooij, Commercieel Directeur (Rob Snoeijen)
Een kwalitatieve salespipeline in 11 stappen (Massimo Gagliotti)
De beste 5 tips uit de Sales Psychologie (Richard van Houten)
Denk goed na over uw doelstellingen bij Salescoaching (Edwin Scheperman)
10 vragen aan... Marc van Hemert, Sales Director (Rob Snoeijen)
10 vragen aan... Edwin van den Akker; salesmanager (Rob Snoeijen)
Verkopers hebben het druk, druk, druk ... maar waarmee?! (Herman Meijer)
Feedback geven: wel of niet 'sandwichen'? (Michel Hoetmer)
Nog meer succes in de verkoop! (Peter Stinckens)
Verbeter uw verkoopteam: ga coachen (Edwin Scheperman)
Hoeveel tijd besteedt uw binnendienst aan verkopen? (Herman Meijer)
Op = op; het werkt ook in B2B verkoop (Jos Burgers)
Met dit wapen verslaat u prijsvechters (Marcel Hoefman)
Een gouden tip voor sales managers (Peter Stinckens)
Verkoopmythe: provisie bevordert de verkoop (Michel Hoetmer)
De verkoopcrisis is voorbij. En nu? (David Bloch)
Dit is een goed voorbeeld van Sales Framing (Richard van Houten)
Geloof of kennis: wat brengt u verder? (Peter Stinckens)
Aandacht voor new business (Victor Bonke)
Red de vlag van Zutphen (Richard van Houten)
Focus op de 2e verkoop (Richard van Houten)
Management en verkoop binnen uw organisatie (Peter Stinckens)
Optimaal hunten én farmen (Richard van Houten)
Geen slapende honden wakker maken (Michel Hoetmer)
Verhoog de productiviteit van uw hunters (Victor Bonke)
Zo wordt u een goede verkoopcoach (Michel Hoetmer)
Is koud bellen nog wel van deze tijd? (Michel Hoetmer)
De kunst van het uitnodigen (David Bloch)
Is koud bellen verleden tijd? Dat valt nog te bezien. (Marcel Hoefman)
Ook als het goed gaat kan het beter (André Hagelen)
Dat hebben we al eens geprobeerd (Peter Stinckens)
Naar meer winstgevende klanten met het GIK profiel (André Hagelen)
Een beroerd antwoord op een verkoopdip (Michel Hoetmer)
Het professionele verkoopplan (Richard van Houten)
Wat is uw toegevoegde waarde? (Jos Burgers)
Wees geen Kamikaze-verkoper (Richard van Houten)
Hoe houd ik mijn salesteam aan het bellen? (Victor Bonke)
Wat is uw missie? (Peter Stinckens)
Sales, de basis voor elke organisatie (Steyn Elshout)
Pipeline management: voorspelbaar verkoopsucces (Ronald van den Berg)
Onderhandeling, kunst en kunde (David Bloch)
Door de klant bedacht (Tips & Advies Verkoop)
Omgaan met onderhandelingstrucs (Piet Aarts)
CRM: lust of last? (Ronald van den Berg)
Op pad met je baas (Harro Willemsen)
Het salesteam als motor van succes (Ronald van den Berg)
Heeft de vergadering een op actie gerichte doelstelling? (Michel Hoetmer)
Klanten en andere ergernissen (Peter Stinckens)
Leiderschap en beloningsstructuur (Piet Aarts)
Uw tijd gaat nú in! (Tips & Advies Verkoop)
Positief beïnvloeden voor Sales Managers (Hans Oelen)
Benut strategische verkoopkansen (Ronald van den Berg)
Verkoopgeheim nr. 1: Transfer trust (Richard van Houten)
Verkoopstrategieën (Ronald van den Berg)
Uw kortingen liggen op straat (Tips & Advies Verkoop)
Plan B: uw alternatieve verkoopplan (Harro Willemsen)
De klant staat centraal! (Peter Stinckens)
Hoe bedoel je…economische omstandigheden? (Hans Oelen)
Strategische voorbereiding op het klantengesprek (Redactie Verkopersonline.nl)
Heeft uw verkoopbinnendienst tijd om te verkopen? (Herman Meijer)
Management by simplicity (Herman Meijer)
Het succesvol introduceren van nieuwe producten (Harrie van Heck)
Vier belangrijke vragen voor (uw) verkopers (Michel Hoetmer)
De angst voor 'NEE' (Hans Oelen)
Acquisitie: even genoeg aan uzelf gewerkt (Richard van Houten)
Duurzaamheid in sales begint intern (Herman Meijer)
Salesmanagers gaan altijd voor hun eigenbelang (Steyn Elshout)
Relatiebeheer makkelijk? Forget it! (Steyn Elshout)
Dan moet u naar een ander (Tips & Advies Verkoop)
Weg met verkoopprovisies! (Henk Hemstra)
Succesvol bezuinigen met solide verkooprapportages (Henk Hemstra)
Verkopen in een moeilijke markt (Peter Stinckens)
Checklist Sales Actie (Henk Hemstra)
Uitbesteden sales; wel of niet doen? (Alexander Loudon)
Het belang van teamwork – de kip en het ei (Herman Meijer)
In 3 stappen naar een (h)echt team (Henk Hemstra)
Gebruik uw budget effectief (Tips & Advies Verkoop)
Zeven vergadertips voor de Salesmanager (Herman Meijer)
Heeft uw provisiesysteem gewerkt? (Henk Hemstra)
Doe steeds iets meer dan anderen (Peter Stinckens)
Denk in termen van omzet, praat niet over klanten (Henk Hemstra)
Sales benchmarking – hoe doe je dat? (Alexander Loudon)
Checklist Provisie (Vladan Soldat)
Ter overname aangeboden: accountmanager – zo goed als nieuw (Herman Meijer)
Op weg naar beter leiderschap tijdens vergaderingen (David Bloch)
Punten van een goed verkoopplan (Redactie Verkopersonline.nl)
Administratie…kan ik niet zonder? (Vladan Soldat)
Wat te doen als uw verkopers niet scoren? (Hans Oelen)
Om buiten te winnen moeten we binnen beginnen (Herman Meijer)
Pimp uw verkoopcommissie (Herman Meijer)
Verkopen in Noord Holland is lastiger dan u denkt… (Richard van Houten)
Verkoopmanagement = mentaliteitsmanagement (Herman Meijer)
Echte koopjes bestaan niet (Jan-Willem Seip)
De zeilboot aan de muur (Harro Willemsen)
Laat verkopers zelf tot de conclusie komen (Peter Stinckens)
Waarom deze afspraak? (Peter Stinckens)
De waarde van strategie (Strategie/Salesplan)
Vraag waarom (Peter Stinckens)
Meer pit in uw sales meeting (Salesmanager)
Het management syndroom (Richte Lommert)
Rapporteren…irritant of nuttig? (Verkoop Succes)
Manage het salesproces, niet het resultaat (Vladan Soldat)
Hoe wordt u directeur? (Redactie Verkopersonline.nl)
Salesteam in moeilijke tijden (Vladan Soldat)
Empower je salesforce (Marvin Sutherland)

Slim om met dummies te werken

Jan-Willem  Seip
Jan-Willem Seip
Vendicum

Uw klant als een dummie behandelen en uzelf als een expert neerzetten... dat lijkt gedurfd. Toch is de boekenreeks ‘voor dummies’ al jaren een groot succes. Ontdek hier hoe u ‘de dummie-aanpak’ in kan zetten.

Slim om met dummies te werken
In dit artikel komt u meer te weten over ‘de dummie-aanpak’. U geeft tips aan uw klant, de potentiële klant of aan een leek die werkelijk nuttig zijn. Dit kan via uw website, nieuwsbrief, LinkedIn en op veel andere manieren.

Voorbeelden
Een voorbeeld van een bedrijf dat de dummie-aanpak inzet is allesoverbeleggen.com. Zij informeren over hoe te beleggen op de beurs in 3 stappen. In drie simpele stappen leggen ze uit hoe de beurs werkt en hoe de klant er gebruik van kan maken.

Stel dat u bij een betoncentrale werkt en met de dummie-aanpak’ slim klanten wil werven … Dan is het een idee om uit te leggen hoe je beton moet maken én dat je grote hoeveelheden bij uw organisatie kunt bestellen … Neem dan bijvoorbeeld de link ‘Beton voor Dummies’ op, op de homepage van uw website. Zorg ervoor dat deze meteen de aandacht trekt. Wie erop klikt, leert direct dat beton een mengsel is van cement, zand, grind en water én in welke verhoudingen je het moet mengen. Met een handige tekening en een handig schema kan de leek dan snel zien voor welke speciale toepassingen, welke beton nodig is. En hij leert óók dat grotere hoeveelheden niet zelf gemengd hoeven te worden. Die kan hij namelijk kant-en-klaar bij uw betoncentrale bestellen. De pagina hoeft er niet flitsend uit te zien - Google ziet er tenslotte ook heel basaal uit - maar het is toch een slimme manier van klantenwerving. Gooi het eens in de groep bij het management of de afdeling marketing.

Wat is ‘Voor dummies’?

‘Voor dummies’ is een populaire reeks instructieboeken voor mensen die weinig van bepaalde onderwerpen weten. Mensen vinden het blijkbaar prima om als ‘niet-specialist’ bij de hand genomen te worden en in heel eenvoudige taal uitleg te krijgen. Op dummies.nl ziet u een lijst met podcasts, tekstbestanden en videofilmpjes waarnaar verwezen wordt in de serie ‘Voor Dummies’. Zo is in 2003 het boek ‘Verkopen voor Dummies’ uitgegeven. Er is inmiddels al over ontzettend veel onderwerpen geschreven. U hoeft dus zelf niet (per se) een boek te schrijven. U hoeft alleen maar uw markt en potentiële markt op een toegankelijke manier hulp, ideeën en adviezen te geven die naar meer smaken.

Daarom is het idee van de beleggingswebsite of de betoncentrale ook zo slim. Vertel eerst iets over uw product, hoe men het toepast, wat men ermee kan, enzovoort. En dan vertelt u er nog even bij, waarom en hoe men het bij u kan aanschaffen. In het betonvoorbeeld als men grote hoeveelheden nodig heeft of als blijkt dat men het eigenlijk zelf heel moeilijk kan maken.

Relevante adviezen

Uiteraard moet uw ‘Voor dummies’ lezenswaardig en relevant zijn. Bent u slager, dan kunt u ongetwijfeld interessante verhalen vertellen over het uitbenen van koeien en varkens. Maar hoeveel klanten hebben daar iets aan? Beter is het dan tips te geven voor de perfecte barbecue of over de beste vleessoorten voor een authentieke soep, vergezeld van een ouderwets lekker recept. Uiteraard noemt u daarbij wél dat u alle benodigde ingrediënten verkoopt en hoe ze te bestellen zijn. Help de leek, de klant of de potentiële klant verder door tips te geven die werkelijk nuttig zijn. Omdat men naar dit soort tips google’t, trekt u er bezoekers mee naar uw website en u vergroot de kans dat ze (opnieuw) bij u kopen. Schrijf regelmatig blogs over uw dummie-aanpak en post daar berichten over op bijvoorbeeld LinkedIn.

Werkt de dummie-aanpak overal?

Ieder bedrijf, iedere ondernemer en iedere verkoper kan kennis delen. Het moet alleen wel relevant voor de doelgroep zijn. Heeft u een kledingwinkel, dan kunt u ‘stylingadvies’ geven. Een kapper creëert ‘hairstyling tips’ voor degene die met zijn of haar haar aan de slag wil. Vindt u uzelf niet zo’n goede schrijver? Huur dan een tekstschrijver in. Of deel uw kennis door een bijeenkomst te organiseren. Geef op een woensdagmiddag eens een (online) stylingadvies in uw kledingwinkel. Dan heeft u uw klanten ook meteen in de winkel, of online via Zoom of MS Teams.

Ook voor diensten
De dummie-aanpak kan ook werken als u diensten aanbiedt. Denk bijvoorbeeld aan ‘Milieuvergunning aanvragen’ of ‘Een verkoopbrief schrijven voor dummies’ of ‘Introductie in leidinggeven’. Misschien is het voor u en uw organisatie, met al die ervaring, allemaal niet zo ingewikkeld meer, maar ga ervan uit dat de lezer nauwelijks iets van de materie af weet. Dán snapt iedereen het. Alsof u het uitlegt aan een veertienjarige. Laat daarbij zien dat u de expert bent en dat u de lezer verder wilt helpen. Zo heeft u met uw ‘advies voor de leek’ toch maar mooi aangegeven dat wat u doet best lastig is - en dat u het uw klant dus eigenlijk wel heel gemakkelijk maakt. Alleen al daardoor zal deze sneller bij u willen kopen omdat u top-of-mind bent gekomen bij de klant.

Samengevat: de dummie-aanpak
Deel uw kennis in een ‘uitgave voor dummies’, op papier, LinkedIn of op uw website. U verleent daarmee een extra service en u inspireert klanten mogelijk via een kleine omweg om (meer) bij u te kopen.

Jan-Willem Seip

Jan-Willem  Seip
Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”. Dit laat hij verkopers ook ervaren: met aanstekelijk enthousiasme een écht contact en chemie bij een ander laten ontstaan.
Alle artikelen van deze auteur
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   9,0
(2 stemmen)
Reacties

Guido Junius

K.I.S.S.!
Goed idee, goed gezien

Jan-Willem Seip |  https://vendicum.nl/

Dank Guido Junius voor je reactie!

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel