Uw klant als een dummie behandelen en uzelf als een expert neerzetten... dat lijkt gedurfd. Toch is de boekenreeks ‘voor dummies’ al jaren een groot succes. Ontdek hier hoe u ‘de dummie-aanpak’ in kan zetten.
In dit artikel komt u meer te weten over ‘de dummie-aanpak’. U geeft tips aan uw klant, de potentiële klant of aan een leek die werkelijk nuttig zijn. Dit kan via uw website, nieuwsbrief, LinkedIn en op veel andere manieren.
Voorbeelden Een voorbeeld van een bedrijf dat de dummie-aanpak inzet is allesoverbeleggen.com. Zij informeren over hoe te beleggen op de beurs in 3 stappen. In drie simpele stappen leggen ze uit hoe de beurs werkt en hoe de klant er gebruik van kan maken.
Stel dat u bij een betoncentrale werkt en met de dummie-aanpak’ slim klanten wil werven … Dan is het een idee om uit te leggen hoe je beton moet maken én dat je grote hoeveelheden bij uw organisatie kunt bestellen … Neem dan bijvoorbeeld de link ‘Beton voor Dummies’ op, op de homepage van uw website. Zorg ervoor dat deze meteen de aandacht trekt. Wie erop klikt, leert direct dat beton een mengsel is van cement, zand, grind en water én in welke verhoudingen je het moet mengen. Met een handige tekening en een handig schema kan de leek dan snel zien voor welke speciale toepassingen, welke beton nodig is. En hij leert óók dat grotere hoeveelheden niet zelf gemengd hoeven te worden. Die kan hij namelijk kant-en-klaar bij uw betoncentrale bestellen. De pagina hoeft er niet flitsend uit te zien - Google ziet er tenslotte ook heel basaal uit - maar het is toch een slimme manier van klantenwerving. Gooi het eens in de groep bij het management of de afdeling marketing. Wat is ‘Voor dummies’? ‘Voor dummies’ is een populaire reeks instructieboeken voor mensen die weinig van bepaalde onderwerpen weten. Mensen vinden het blijkbaar prima om als ‘niet-specialist’ bij de hand genomen te worden en in heel eenvoudige taal uitleg te krijgen. Op dummies.nl ziet u een lijst met podcasts, tekstbestanden en videofilmpjes waarnaar verwezen wordt in de serie ‘Voor Dummies’. Zo is in 2003 het boek ‘Verkopen voor Dummies’ uitgegeven. Er is inmiddels al over ontzettend veel onderwerpen geschreven. U hoeft dus zelf niet (per se) een boek te schrijven. U hoeft alleen maar uw markt en potentiële markt op een toegankelijke manier hulp, ideeën en adviezen te geven die naar meer smaken.
Daarom is het idee van de beleggingswebsite of de betoncentrale ook zo slim. Vertel eerst iets over uw product, hoe men het toepast, wat men ermee kan, enzovoort. En dan vertelt u er nog even bij, waarom en hoe men het bij u kan aanschaffen. In het betonvoorbeeld als men grote hoeveelheden nodig heeft of als blijkt dat men het eigenlijk zelf heel moeilijk kan maken. Relevante adviezen Uiteraard moet uw ‘Voor dummies’ lezenswaardig en relevant zijn. Bent u slager, dan kunt u ongetwijfeld interessante verhalen vertellen over het uitbenen van koeien en varkens. Maar hoeveel klanten hebben daar iets aan? Beter is het dan tips te geven voor de perfecte barbecue of over de beste vleessoorten voor een authentieke soep, vergezeld van een ouderwets lekker recept. Uiteraard noemt u daarbij wél dat u alle benodigde ingrediënten verkoopt en hoe ze te bestellen zijn. Help de leek, de klant of de potentiële klant verder door tips te geven die werkelijk nuttig zijn. Omdat men naar dit soort tips google’t, trekt u er bezoekers mee naar uw website en u vergroot de kans dat ze (opnieuw) bij u kopen. Schrijf regelmatig blogs over uw dummie-aanpak en post daar berichten over op bijvoorbeeld LinkedIn. Werkt de dummie-aanpak overal? Ieder bedrijf, iedere ondernemer en iedere verkoper kan kennis delen. Het moet alleen wel relevant voor de doelgroep zijn. Heeft u een kledingwinkel, dan kunt u ‘stylingadvies’ geven. Een kapper creëert ‘hairstyling tips’ voor degene die met zijn of haar haar aan de slag wil. Vindt u uzelf niet zo’n goede schrijver? Huur dan een tekstschrijver in. Of deel uw kennis door een bijeenkomst te organiseren. Geef op een woensdagmiddag eens een (online) stylingadvies in uw kledingwinkel. Dan heeft u uw klanten ook meteen in de winkel, of online via Zoom of MS Teams.
Ook voor diensten De dummie-aanpak kan ook werken als u diensten aanbiedt. Denk bijvoorbeeld aan ‘Milieuvergunning aanvragen’ of ‘Een verkoopbrief schrijven voor dummies’ of ‘Introductie in leidinggeven’. Misschien is het voor u en uw organisatie, met al die ervaring, allemaal niet zo ingewikkeld meer, maar ga ervan uit dat de lezer nauwelijks iets van de materie af weet. Dán snapt iedereen het. Alsof u het uitlegt aan een veertienjarige. Laat daarbij zien dat u de expert bent en dat u de lezer verder wilt helpen. Zo heeft u met uw ‘advies voor de leek’ toch maar mooi aangegeven dat wat u doet best lastig is - en dat u het uw klant dus eigenlijk wel heel gemakkelijk maakt. Alleen al daardoor zal deze sneller bij u willen kopen omdat u top-of-mind bent gekomen bij de klant.
Samengevat: de dummie-aanpak Deel uw kennis in een ‘uitgave voor dummies’, op papier, LinkedIn of op uw website. U verleent daarmee een extra service en u inspireert klanten mogelijk via een kleine omweg om (meer) bij u te kopen.
Jan-Willem Seip
Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”. Dit laat hij verkopers ook ervaren: met aanstekelijk enthousiasme een écht contact en chemie bij een ander laten ontstaan.
Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.