Sales Manager: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Sales Management

Verkopen als adviseur, kan dat wel? (Toine Simons)
Case stories: de beste manier om een klant te overtuigen (Harro Willemsen)
De duivelse details maken de topverkoper (Richard van Houten)
Help! Mijn klant wil nadenken (Michel Hoetmer)
Je eigen Sales Playbook in 9 stappen (André Hagelen)
Stuurloos zonder salesfilosofie (Harro Willemsen)
De concurrentie inzetten: hoe doe je dat? (Michel Hoetmer)
Euforisch verkopen is meer verkopen (Jan-Willem Seip)
Pak tegenwerpingen met kop en staart aan! (André Hagelen)
De order veilig stellen in de pre-sales fase (Rene Knecht)
Verkopen in de toekomst: ‘Co-kwalificeren’ (Toine Simons)
Hoe creëert u een salescultuur? (Rene Knecht)
Meer omzet met de Buyers Journey (André Hagelen)
Wat salesprofessionals en marketeers over elkaar moeten weten (Harro Willemsen)
Durft u deze 3 vragen te stellen? (Marcel Hoefman)
Niet verkopen, maar waarde aantonen (Toine Simons)
Situationeel leiding geven in de Verkoop (Richard van Houten)
Waarom is "teamwork" onmisbaar in de verkoop? (Herman Meijer)
Wat verkoopt ú eigenlijk? (Harro Willemsen)
De perfecte LinkedIn update voor Sales Professionals (Harro Willemsen)
7 strategieën tegen manipulatie (Richard van Houten)
Het gatekeeper dilemma (Toine Simons)
5 Tactieken waardoor u meer uit onderhandelingen haalt (Michel Hoetmer)
Hoe verkoopt u uw meerwaarde? (Jan-Willem Seip)
De struisvogelpolitiek die wel werkt (Jos Burgers)
Het kopen en verkopen van Energie en Positivisme (Richard van Houten)
Hoeveel tijd besteedt u aan acquisitie-voorbereiding? (Victor Bonke)
De beste zelfcoachingsvraag (Harro Willemsen)
Groot denken en groot blijven roepen (Richard van Houten)
Verkopen met een “glazen bol” (Rene Knecht)
Je komt elkaar altijd weer tegen (Jos Burgers)
Het geheim van Account Based Marketing (Rene Knecht)
Is afsluiten de belangrijkste stap in het verkoopgesprek?
Meer sales? Denk als een topcoach! (Marcel Hoefman)
‘Ik wil er even over nadenken…’ En dan?!
Verkoopsucces? Maak 3 keuzes (André Hagelen)
Closing-skills coachen, hoe doe je dat? (Rene Knecht)
Wanneer is een cadeau een cadeau? (Jos Burgers)
Nieuwe privacywetgeving nekslag voor koude acquisitie? (Vladan Soldat)
Beslis! Kies uw klant (André Hagelen)
10 vragen aan... Erwin Lenting, Commercieel Manager (Rob Snoeijen)
10 vragen aan... Patrick Wolswijk, Sales Manager (Rob Snoeijen)
Het verkoopgeheim van de veilingmeester (Richard van Houten)
3 strategieën om van een Prijs een prijsje te maken (Jos Burgers)
Een verkoopgesprek zonder bezwaren bestaat niet (Walter Spruyt)
Prijsbezwaren tackelen (Jos Burgers)
Klassieke misser: laat uw hefboom niet vallen! (Walter Spruyt)
Offerteopvolging voor salesmanagers (Walter Spruyt)
Vijf buitengewone onderhandelingstips (Jan-Willem Seip)
Praat u met een blocker of een mobilizer? (Harro Willemsen)
Manipulatie: goed en fout (Richard van Houten)
Gek op aanbiedingen (Jos Burgers)
Geef in elk geval geen geld (Jos Burgers)
Een offerte verkoopt... niets (Frank Wouters)
Toch scoren als u de deal verliest (Toine Simons)
10 Lessen voor de beginnende salesmanager (Harro Willemsen)
Sales Manager: ga het veld in en boek succes met uw team (Walter Spruyt)
Afsluiten? Begin ermee vóór de opening! (Rene Knecht)
10 vragen aan.... Edward van Acht, Sales & Marketing Manager (Rob Snoeijen)
Verkopen zonder over uw product te praten (Rene Knecht)
De meerwaarde van een bidmanager (Roelf Houwing)
De psychologie van prijzen (Richard van Houten)
Bent u als verkoper inwisselbaar? (Rene Knecht)
‘Sales’ bestaat niet (Harro Willemsen)
Hoe om te gaan met vooroordelen over uw product (Walter Spruyt)
De commerciële vakspecialist (Harro Willemsen)
Wat zou u doen als u de klant bent? (Jan-Willem Seip)
Verkooptargets en tijdsinvestering (Richard van Houten)
Winnen op waarde, durft u? (Marcel Hoefman)
10 vragen aan... Hans Vernooij, Commercieel Directeur (Rob Snoeijen)
Een kwalitatieve salespipeline in 11 stappen (Massimo Gagliotti)
De beste 5 tips uit de Sales Psychologie (Richard van Houten)
Denk goed na over uw doelstellingen bij Salescoaching (Edwin Scheperman)
10 vragen aan... Marc van Hemert, Sales Director (Rob Snoeijen)
10 vragen aan... Edwin van den Akker; salesmanager (Rob Snoeijen)
Verkopers hebben het druk, druk, druk ... maar waarmee?! (Herman Meijer)
Feedback geven: wel of niet 'sandwichen'? (Michel Hoetmer)
Nog meer succes in de verkoop! (Peter Stinckens)
Verbeter uw verkoopteam: ga coachen (Edwin Scheperman)
Hoeveel tijd besteedt uw binnendienst aan verkopen? (Herman Meijer)
Op = op; het werkt ook in B2B verkoop (Jos Burgers)
Hoe sluit u een topdeal? (Herman Meijer)
Met dit wapen verslaat u prijsvechters (Marcel Hoefman)
Een gouden tip voor sales managers (Peter Stinckens)
Verkoopmythe: provisie bevordert de verkoop (Michel Hoetmer)
De verkoopcrisis is voorbij. En nu? (David Bloch)
Dit is een goed voorbeeld van Sales Framing (Richard van Houten)
Geloof of kennis: wat brengt u verder? (Peter Stinckens)
Aandacht voor new business (Victor Bonke)
Red de vlag van Zutphen (Richard van Houten)
Focus op de 2e verkoop (Richard van Houten)
Management en verkoop binnen uw organisatie (Peter Stinckens)
Optimaal hunten én farmen (Richard van Houten)
Geen slapende honden wakker maken (Michel Hoetmer)
Verhoog de productiviteit van uw hunters (Victor Bonke)
Zo wordt u een goede verkoopcoach (Michel Hoetmer)
Is koud bellen nog wel van deze tijd? (Michel Hoetmer)
De kunst van het uitnodigen (David Bloch)
Is koud bellen verleden tijd? Dat valt nog te bezien. (Marcel Hoefman)
Ook als het goed gaat kan het beter (André Hagelen)
Dat hebben we al eens geprobeerd (Peter Stinckens)
Naar meer winstgevende klanten met het GIK profiel (André Hagelen)
Een beroerd antwoord op een verkoopdip (Michel Hoetmer)
Het professionele verkoopplan (Richard van Houten)
Wat is uw toegevoegde waarde? (Jos Burgers)
Wees geen Kamikaze-verkoper (Richard van Houten)
Hoe houd ik mijn salesteam aan het bellen? (Victor Bonke)
Wat is uw missie? (Peter Stinckens)
Sales, de basis voor elke organisatie (Steyn Elshout)
Pipeline management: voorspelbaar verkoopsucces (Ronald van den Berg)
Onderhandeling, kunst en kunde (David Bloch)
Door de klant bedacht (Tips & Advies Verkoop)
Omgaan met onderhandelingstrucs (Piet Aarts)
CRM: lust of last? (Ronald van den Berg)
Op pad met je baas (Harro Willemsen)
Het salesteam als motor van succes (Ronald van den Berg)
Heeft de vergadering een op actie gerichte doelstelling? (Michel Hoetmer)
Klanten en andere ergernissen (Peter Stinckens)
Leiderschap en beloningsstructuur (Piet Aarts)
Uw tijd gaat nú in! (Tips & Advies Verkoop)
Positief beïnvloeden voor Sales Managers (Hans Oelen)
Benut strategische verkoopkansen (Ronald van den Berg)
Verkoopgeheim nr. 1: Transfer trust (Richard van Houten)
Verkoopstrategieën (Ronald van den Berg)
Uw kortingen liggen op straat (Tips & Advies Verkoop)
Plan B: uw alternatieve verkoopplan (Harro Willemsen)
De klant staat centraal! (Peter Stinckens)
Hoe bedoel je…economische omstandigheden? (Hans Oelen)
Strategische voorbereiding op het klantengesprek (Redactie Verkopersonline.nl)
Heeft uw verkoopbinnendienst tijd om te verkopen? (Herman Meijer)
Management by simplicity (Herman Meijer)
Het succesvol introduceren van nieuwe producten (Harrie van Heck)
Vier belangrijke vragen voor (uw) verkopers (Michel Hoetmer)
De angst voor 'NEE' (Hans Oelen)
Acquisitie: even genoeg aan uzelf gewerkt (Richard van Houten)
Duurzaamheid in sales begint intern (Herman Meijer)
Salesmanagers gaan altijd voor hun eigenbelang (Steyn Elshout)
Relatiebeheer makkelijk? Forget it! (Steyn Elshout)
Dan moet u naar een ander (Tips & Advies Verkoop)
Weg met verkoopprovisies! (Henk Hemstra)
Succesvol bezuinigen met solide verkooprapportages (Henk Hemstra)
Verkopen in een moeilijke markt (Peter Stinckens)
Checklist Sales Actie (Henk Hemstra)
Uitbesteden sales; wel of niet doen? (Alexander Loudon)
Het belang van teamwork – de kip en het ei (Herman Meijer)
In 3 stappen naar een (h)echt team (Henk Hemstra)
Gebruik uw budget effectief (Tips & Advies Verkoop)
Zeven vergadertips voor de Salesmanager (Herman Meijer)
Heeft uw provisiesysteem gewerkt? (Henk Hemstra)
Doe steeds iets meer dan anderen (Peter Stinckens)
Denk in termen van omzet, praat niet over klanten (Henk Hemstra)
Sales benchmarking – hoe doe je dat? (Alexander Loudon)
Checklist Provisie (Vladan Soldat)
Ter overname aangeboden: accountmanager – zo goed als nieuw (Herman Meijer)
Op weg naar beter leiderschap tijdens vergaderingen (David Bloch)
Punten van een goed verkoopplan (Redactie Verkopersonline.nl)
Administratie…kan ik niet zonder? (Vladan Soldat)
Wat te doen als uw verkopers niet scoren? (Hans Oelen)
Om buiten te winnen moeten we binnen beginnen (Herman Meijer)
Pimp uw verkoopcommissie (Herman Meijer)
Verkopen in Noord Holland is lastiger dan u denkt… (Richard van Houten)
Verkoopmanagement = mentaliteitsmanagement (Herman Meijer)
Echte koopjes bestaan niet (Jan-Willem Seip)
De zeilboot aan de muur (Harro Willemsen)
Laat verkopers zelf tot de conclusie komen (Peter Stinckens)
Waarom deze afspraak? (Peter Stinckens)
De waarde van strategie (Strategie/Salesplan)
Vraag waarom (Peter Stinckens)
Meer pit in uw sales meeting (Salesmanager)
Het management syndroom (Richte Lommert)
Rapporteren…irritant of nuttig? (Verkoop Succes)
Manage het salesproces, niet het resultaat (Vladan Soldat)
Hoe wordt u directeur? (Redactie Verkopersonline.nl)
Salesteam in moeilijke tijden (Vladan Soldat)
Empower je salesforce (Marvin Sutherland)

Geloof of kennis: wat brengt u verder?

Stevig geloof in eigen kunnen en het aanbod hoort bij de verkoop, maar met blind vertrouwen gaat het mis. Een simpele en tegelijk diepgravende oefening leert u veel over uw verkoopstrategie.

Geloof of kennis: wat brengt u verder?

'De reden waarom wij beter zijn en meer verkopen dan onze concurrenten is eenvoudig,' zo vertelde een manager me, naar aanleiding van een vraag over hun verkoopstrategie.
Hij vervolgde: 'We hebben een betere kwaliteit producten, een betere distributie en een beter salesteam. Eenvoudiger kan het niet zijn'.

Nu zal het u niet verbazen dat ik dit soort verklaringen over eigen verkoop afdelingen wel vaker hoor. Mijn reactie was dan ook goed voorbereid door ervaring: 'Geweldig, en hoe hebben jullie dat gemeten?'

Het antwoord op die vraag begint meestal met enkele seconden stilte, die wordt gevolgd door een reeks aan argumenten en oorzaken die tot de vooropgestelde conclusie moeten leiden.

Onderbuik v. reële factoren

Het zal u duidelijk zijn dat het beschikken over de juiste informatie een belangrijke onderdeel is van het nemen van de juiste beslissingen. Ons laten leiden door een onderbuik gevoel is dus meestal niet erg slim.

Wanneer het gaat over wat ons aanbod zo goed maakt voor klanten, zijn we sterk benadeeld. We hebben een zeer persoonlijk beeld van de voordelen van ons aanbod, gestoeld op onze veronderstellingen en het enthousiasme voor wat we zelf maken.

Maar het uiteindelijke resultaat (onze verkoopcijfers) wordt opgebouwd door een samenstelling van diverse factoren. Onze inspanningen en de kwaliteit van ons product spelen daar natuurlijk een rol in, maar niet de voornaamste rol.

Prijs, bereikbaarheid, distributie systemen, resellers, geloofwaardigheid, marketing en nog tal van andere factoren spelen hier een rol in. Deze factoren ontkennen ten voordele van ons onderbuik gevoel is een gevaarlijk iets – iets was onze toekomstige successen ernstig kan benadelen.

Waar moet uw focus naar toe gaan?
Wil u groeien, dan zal u een sterke focus moeten behouden op die factoren die een positieve bijdrage leveren tot uw resultaten. En de enige manier om echt te begrijpen welke factoren dat zijn, is een grondig en diepgravend onderzoek.

Dat schrikt velen af. Toch is het geen moeilijke of dure exercitie. Het ligt in het bereik van elke organisatie en vergt niet meer dan:
  • enkele dagen tijd
  • de juiste methodiek
  • een open geest

Drie zaken die een kleine investering van tijd en resources betekenen en een immense winst kunnen opleveren voor uw eindresultaat. Maar ook een oefening die bedrijven zelden grondig doen. Vele komen er nooit toe en laten belangrijke kansen liggen. Andere doen het wel, maar zonder veel enthousiasme en meestal vanuit een vooropgezet resultaat.

Op zoek naar de sterke punten van uw verkoop
Echt zoeken naar de factoren die uw verkoop vleugels geven, is de eerste stap die u moet zetten om zowel uw verkoopafdeling als uw marketing medewerkers de juiste inzichten te verschaffen om hun resultaten verder uit te diepen.

U gaat op zoek naar alle factoren (alle factoren!) die van invloed zijn op uw verkoopresultaat. Vaak beperken we ons hier tot verkoop en marketing, maar er zijn tal van andere factoren die belangrijk zijn. U zal de complete supply chain moeten bekijken:
  • Productieprocessen
    Zijn er onderscheidende factoren die deel uitmaken van de productieprocessen? Zijn er zaken die bij u anders zijn? Noteer ze. Het is niet zeker dat ze ook een verschil voor de verkoop maken, maar u zal het wel moeten onderzoeken.
  • Extended product
    Wat zijn de onderscheidende factoren op gebied van verpakking (hoeveelheden, type verpakking, gemak van openen enz…), service, positionering… Noteer ze allemaal.
  • Distributie
    Op welke manier wordt de distributie bij u anders gedaan dan bij anderen? Hoe vaak kan u leveren? Kan u ook kleine leveringen aan (geen voorraad voor klanten), drop shipping, levertermijnen, frequenties, leverzekerheid, JIT….
  • Prijzen en voorwaarden
    Zijn uw prijzen gemiddeld, hoog, laag? Sluiten ze aan bij de positionering van uw product? Zijn ze onderhandelbaar? Kunnen we eventuele speciale voorwaarden afspreken? Hoeveel kunnen eventuele resellers percentueel verdienen?
  • Verkoop inspanningen
    Op welke manier verkoopt u uw producten? Welke aanpak maakt uw aanbod anders dan concurrerende zaken? Hoe ver gaat uw ondersteuning?
  • Marketing ondersteuning
    Wat doet u aan activiteiten om de verkoop aan eindklanten te bevorderen? Hoe doet u dit anders dan anderen?
  • Gebruik
    Hoe gebruiken eindklanten uw aanbod? Wat brengt het hen meer op dan concurrerende zaken? Is er een vraag of moet u pushen?

Resultaat van zelfonderzoek inzetten
Al deze factoren (en meer) zal u moeten onderzoeken. U zal moeten spreken met vele mensen, intern en extern. U zal hun feedback letterlijk moeten nemen en los moeten komen van uw eigen inzichten. Wanneer u die hele exercitie doorlopen heeft, dan heeft u accurate informatie in handen over het waarom van uw resultaten. En geloof me, het is zelden de reden die u ooit dacht.

Wanneer u deze informatie eenmaal heeft, dan staat u voor de uitdaging om te kijken hoe u deze zaken verder kan gebruiken en uitdiepen om uw voorsprong op dat gebied te consolideren. U werkt dan niet langer op basis van veronderstellingen, maar op basis van echte analyses. Uw inspanningen op basis van deze input zullen een exponentieel groter rendement opleveren en uw groei structureel onderbouwen.

Doe de oefening eens. Het zal u verbazen waar u met het opzetten van de juiste verkoopstrategie winst kan boeken!

Peter  Stinckens

Peter Stinckens

Peter Stinckens werkt momenteel als algemeen directeur voor het House Of Imagination. Hij werkte als verkoper, key account manager, commercieel directeur en CEO. Als spreker en auteur is hij een vaste waarde in sales land.
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 9,5
(47 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Wilco Noordsij

Er word veel tijd gestopt binnen bedrijven aan het opzetten van verkoopbevorderende manieren maar er wod weinig of niet gemeten wat het opleverd. Men bedenkt snel weer wat anders en daar stopt men weer energie en tijd in. Maar eerst in beeld brengen hoe het werkelijk gaat met de verkoop mis ik.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel