Sales Manager: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Sales Management

Help! Mijn klant wil nadenken (Michel Hoetmer)
Je eigen Sales Playbook in 9 stappen (André Hagelen)
Stuurloos zonder salesfilosofie (Harro Willemsen)
De concurrentie inzetten: hoe doe je dat? (Michel Hoetmer)
Euforisch verkopen is meer verkopen (Jan-Willem Seip)
Pak tegenwerpingen met kop en staart aan! (André Hagelen)
De order veilig stellen in de pre-sales fase (Rene Knecht)
Verkopen in de toekomst: ‘Co-kwalificeren’ (Toine Simons)
Hoe creëert u een salescultuur? (Rene Knecht)
Meer omzet met de Buyers Journey (André Hagelen)
Wat salesprofessionals en marketeers over elkaar moeten weten (Harro Willemsen)
Durft u deze 3 vragen te stellen? (Marcel Hoefman)
Niet verkopen, maar waarde aantonen (Toine Simons)
Situationeel leiding geven in de Verkoop (Richard van Houten)
Waarom is "teamwork" onmisbaar in de verkoop? (Herman Meijer)
Wat verkoopt ú eigenlijk? (Harro Willemsen)
De perfecte LinkedIn update voor Sales Professionals (Harro Willemsen)
7 strategieën tegen manipulatie (Richard van Houten)
Het gatekeeper dilemma (Toine Simons)
Case stories: de beste manier om een klant te overtuigen (Harro Willemsen)
5 Tactieken waardoor u meer uit onderhandelingen haalt (Michel Hoetmer)
Hoe verkoopt u uw meerwaarde? (Jan-Willem Seip)
De struisvogelpolitiek die wel werkt (Jos Burgers)
Het kopen en verkopen van Energie en Positivisme (Richard van Houten)
Hoeveel tijd besteedt u aan acquisitie-voorbereiding? (Victor Bonke)
De beste zelfcoachingsvraag (Harro Willemsen)
Groot denken en groot blijven roepen (Richard van Houten)
Verkopen met een “glazen bol” (Rene Knecht)
Je komt elkaar altijd weer tegen (Jos Burgers)
Het geheim van Account Based Marketing (Rene Knecht)
Tien ideeën voor succesvolle salesmeetings (Marcel Hoefman)
Is afsluiten de belangrijkste stap in het verkoopgesprek?
Meer sales? Denk als een topcoach! (Marcel Hoefman)
Te happig overkomen bij de klant (Jan-Willem Seip)
‘Ik wil er even over nadenken…’ En dan?!
Verkoopsucces? Maak 3 keuzes (André Hagelen)
Closing-skills coachen, hoe doe je dat? (Rene Knecht)
Wanneer is een cadeau een cadeau? (Jos Burgers)
Nieuwe privacywetgeving nekslag voor koude acquisitie? (Vladan Soldat)
Beslis! Kies uw klant (André Hagelen)
10 vragen aan... Erwin Lenting, Commercieel Manager (Rob Snoeijen)
10 vragen aan... Patrick Wolswijk, Sales Manager (Rob Snoeijen)
Het verkoopgeheim van de veilingmeester (Richard van Houten)
3 strategieën om van een Prijs een prijsje te maken (Jos Burgers)
Een verkoopgesprek zonder bezwaren bestaat niet (Walter Spruyt)
Prijsbezwaren tackelen (Jos Burgers)
Verkopen als adviseur, kan dat wel? (Toine Simons)
Klassieke misser: laat uw hefboom niet vallen! (Walter Spruyt)
Offerteopvolging voor salesmanagers (Walter Spruyt)
Vijf buitengewone onderhandelingstips (Jan-Willem Seip)
Praat u met een blocker of een mobilizer? (Harro Willemsen)
Manipulatie: goed en fout (Richard van Houten)
Gek op aanbiedingen (Jos Burgers)
Geef in elk geval geen geld (Jos Burgers)
Een offerte verkoopt... niets (Frank Wouters)
Toch scoren als u de deal verliest (Toine Simons)
10 Lessen voor de beginnende salesmanager (Harro Willemsen)
Sales Manager: ga het veld in en boek succes met uw team (Walter Spruyt)
Afsluiten? Begin ermee vóór de opening! (Rene Knecht)
10 vragen aan.... Edward van Acht, Sales & Marketing Manager (Rob Snoeijen)
Verkopen zonder over uw product te praten (Rene Knecht)
De meerwaarde van een bidmanager (Roelf Houwing)
De psychologie van prijzen (Richard van Houten)
Bent u als verkoper inwisselbaar? (Rene Knecht)
‘Sales’ bestaat niet (Harro Willemsen)
Hoe om te gaan met vooroordelen over uw product (Walter Spruyt)
De commerciële vakspecialist (Harro Willemsen)
Wat zou u doen als u de klant bent? (Jan-Willem Seip)
Verkooptargets en tijdsinvestering (Richard van Houten)
Winnen op waarde, durft u? (Marcel Hoefman)
10 vragen aan... Hans Vernooij, Commercieel Directeur (Rob Snoeijen)
Een kwalitatieve salespipeline in 11 stappen (Massimo Gagliotti)
De beste 5 tips uit de Sales Psychologie (Richard van Houten)
Denk goed na over uw doelstellingen bij Salescoaching (Edwin Scheperman)
10 vragen aan... Marc van Hemert, Sales Director (Rob Snoeijen)
10 vragen aan... Edwin van den Akker; salesmanager (Rob Snoeijen)
Verkopers hebben het druk, druk, druk ... maar waarmee?! (Herman Meijer)
Duivelse details bij verkopen (Richard van Houten)
Feedback geven: wel of niet 'sandwichen'? (Michel Hoetmer)
Nog meer succes in de verkoop! (Peter Stinckens)
Verbeter uw verkoopteam: ga coachen (Edwin Scheperman)
Hoeveel tijd besteedt uw binnendienst aan verkopen? (Herman Meijer)
Op = op; het werkt ook in B2B verkoop (Jos Burgers)
Hoe sluit u een topdeal? (Herman Meijer)
Met dit wapen verslaat u prijsvechters (Marcel Hoefman)
Een gouden tip voor sales managers (Peter Stinckens)
Verkoopmythe: provisie bevordert de verkoop (Michel Hoetmer)
De verkoopcrisis is voorbij. En nu? (David Bloch)
Dit is een goed voorbeeld van Sales Framing (Richard van Houten)
Geloof of kennis: wat brengt u verder? (Peter Stinckens)
Aandacht voor new business (Victor Bonke)
Red de vlag van Zutphen (Richard van Houten)
Focus op de 2e verkoop (Richard van Houten)
Management en verkoop binnen uw organisatie (Peter Stinckens)
Optimaal hunten én farmen (Richard van Houten)
Geen slapende honden wakker maken (Michel Hoetmer)
Verhoog de productiviteit van uw hunters (Victor Bonke)
Zo wordt u een goede verkoopcoach (Michel Hoetmer)
Is koud bellen nog wel van deze tijd? (Michel Hoetmer)
De kunst van het uitnodigen (David Bloch)
Is koud bellen verleden tijd? Dat valt nog te bezien. (Marcel Hoefman)
Ook als het goed gaat kan het beter (André Hagelen)
Dat hebben we al eens geprobeerd (Peter Stinckens)
Naar meer winstgevende klanten met het GIK profiel (André Hagelen)
Een beroerd antwoord op een verkoopdip (Michel Hoetmer)
Het professionele verkoopplan (Richard van Houten)
Wat is uw toegevoegde waarde? (Jos Burgers)
Wees geen Kamikaze-verkoper (Richard van Houten)
Hoe houd ik mijn salesteam aan het bellen? (Victor Bonke)
Wat is uw missie? (Peter Stinckens)
Sales, de basis voor elke organisatie (Steyn Elshout)
Pipeline management: voorspelbaar verkoopsucces (Ronald van den Berg)
Onderhandeling, kunst en kunde (David Bloch)
Door de klant bedacht (Tips & Advies Verkoop)
Omgaan met onderhandelingstrucs (Piet Aarts)
CRM: lust of last? (Ronald van den Berg)
Op pad met je baas (Harro Willemsen)
Het salesteam als motor van succes (Ronald van den Berg)
Heeft de vergadering een op actie gerichte doelstelling? (Michel Hoetmer)
Klanten en andere ergernissen (Peter Stinckens)
Leiderschap en beloningsstructuur (Piet Aarts)
Uw tijd gaat nú in! (Tips & Advies Verkoop)
Positief beïnvloeden voor Sales Managers (Hans Oelen)
Benut strategische verkoopkansen (Ronald van den Berg)
Verkoopgeheim nr. 1: Transfer trust (Richard van Houten)
Verkoopstrategieën (Ronald van den Berg)
Uw kortingen liggen op straat (Tips & Advies Verkoop)
Plan B: uw alternatieve verkoopplan (Harro Willemsen)
De klant staat centraal! (Peter Stinckens)
Hoe bedoel je…economische omstandigheden? (Hans Oelen)
Strategische voorbereiding op het klantengesprek (Redactie Verkopersonline.nl)
Heeft uw verkoopbinnendienst tijd om te verkopen? (Herman Meijer)
Management by simplicity (Herman Meijer)
Het succesvol introduceren van nieuwe producten (Harrie van Heck)
Vier belangrijke vragen voor (uw) verkopers (Michel Hoetmer)
De angst voor 'NEE' (Hans Oelen)
Acquisitie: even genoeg aan uzelf gewerkt (Richard van Houten)
Duurzaamheid in sales begint intern (Herman Meijer)
Salesmanagers gaan altijd voor hun eigenbelang (Steyn Elshout)
Relatiebeheer makkelijk? Forget it! (Steyn Elshout)
Dan moet u naar een ander (Tips & Advies Verkoop)
Weg met verkoopprovisies! (Henk Hemstra)
Succesvol bezuinigen met solide verkooprapportages (Henk Hemstra)
Verkopen in een moeilijke markt (Peter Stinckens)
Checklist Sales Actie (Henk Hemstra)
Uitbesteden sales; wel of niet doen? (Alexander Loudon)
Het belang van teamwork – de kip en het ei (Herman Meijer)
In 3 stappen naar een (h)echt team (Henk Hemstra)
Gebruik uw budget effectief (Tips & Advies Verkoop)
Zeven vergadertips voor de Salesmanager (Herman Meijer)
Heeft uw provisiesysteem gewerkt? (Henk Hemstra)
Doe steeds iets meer dan anderen (Peter Stinckens)
Denk in termen van omzet, praat niet over klanten (Henk Hemstra)
Sales benchmarking – hoe doe je dat? (Alexander Loudon)
Checklist Provisie (Vladan Soldat)
Ter overname aangeboden: accountmanager – zo goed als nieuw (Herman Meijer)
Op weg naar beter leiderschap tijdens vergaderingen (David Bloch)
Punten van een goed verkoopplan (Redactie Verkopersonline.nl)
Administratie…kan ik niet zonder? (Vladan Soldat)
Wat te doen als uw verkopers niet scoren? (Hans Oelen)
Om buiten te winnen moeten we binnen beginnen (Herman Meijer)
Pimp uw verkoopcommissie (Herman Meijer)
Verkopen in Noord Holland is lastiger dan u denkt… (Richard van Houten)
Verkoopmanagement = mentaliteitsmanagement (Herman Meijer)
Echte koopjes bestaan niet (Jan-Willem Seip)
De zeilboot aan de muur (Harro Willemsen)
Laat verkopers zelf tot de conclusie komen (Peter Stinckens)
Waarom deze afspraak? (Peter Stinckens)
De waarde van strategie (Strategie/Salesplan)
Vraag waarom (Peter Stinckens)
Meer pit in uw sales meeting (Salesmanager)
Het management syndroom (Richte Lommert)
Rapporteren…irritant of nuttig? (Verkoop Succes)
Manage het salesproces, niet het resultaat (Vladan Soldat)
Hoe wordt u directeur? (Redactie Verkopersonline.nl)
Salesteam in moeilijke tijden (Vladan Soldat)
Empower je salesforce (Marvin Sutherland)

Wat is uw toegevoegde waarde?

De gemiddelde klant bestaat niet, toch leveren veel verkopers nog altijd gemiddelde producten voor gemiddelde klanten. Hoe zorgt u dat u bovengemiddeld wordt?

Wat is uw toegevoegde waarde?

Bijna een halve eeuw geleden werkte mijn vader bij V&D. Het liep daar in die tijd als een trein. Nu is het er vooral druk, maar het rendement laat al jaren te wensen over. Dat komt omdat in de loop der tijd steeds minder duidelijk is geworden welke gaten V&D bij wie maakt.

Een voorbeeld
Stel, u wilt een gordijn aanschaffen voor de logeerkamer. Het hoeft niet zo'n duur gordijn te zijn. U loopt even binnen bij V&D (vandaar dat het daar zo druk is), maar de gordijnen zijn niet echt goedkoop. U slaagt bij een discounter als Leen Bakker of Kwantum.

Een half jaar later zoekt u mooie gordijnstoffen voor uw woonkamer. Het moet wel iets bijzonders zijn, want u kijkt er elke dag tegenaan. U gaat opnieuw naar V&D (het wordt daar alsmaar drukker), maar echt bijzonder vind u de gordijnen niet. Dus slaagt u bij een gespecialiseerde woninginrichtingszaak.

Overal worden dus gordijnen verkocht, behalve bij V&D. Misschien herinnert u zich de conference van Herman Finkers nog:  Klant: 'Verkoopt u ook kussentjes?'
Herman Finkers: 'Nou, we hebben ze wel, maar we verkopen ze nooit.'


Corebusiness
Nogmaals, bij V&D is het nog altijd druk. Maar dat komt vooral omdat iedereen daar naar het toilet gaat. Dat is alleen niet de corebusiness van V&D. Zo zijn er bedrijven die heel veel energie steken in promotie, klanten zoeken en offertes maken. Maar ook dat is niet uw corebusiness. Als u niet scherp kiest welke gaten u voor wie wilt maken, loopt u het risico dat het drukker wordt, terwijl het rendement daalt.

Aanbiedingen
Het gedrag dat klanten tegenwoordig vertonen heeft iets paradoxaals. Veel consumenten, maar ook zakelijke klanten, zijn gek op scherpe aanbiedingen. De Aldi's en MediaMarkten van deze wereld doen dus goede zaken. Maar diezelfde consumenten verwennen zich ook met luxe producten van Albert Heijn, een speciale koffie bij Starbucks of een dagje sauna.

De klant kiest voor toegevoegde waarde (gaten)
Klanten kiezen meer en meer voor ofwel de laagste prijs, ofwel de toegevoegde waarde (gaten), waarbij men bereid is de bijbehorende prijs te betalen. Vandaar dat in vrijwel elke branche de trend zichtbaar is van enerzijds bedrijven die koortsachtig zoeken naar boren met een hoog gatengehalte, terwijl prijsvechters zich storten op die klanten voor wie de allerlaagste prijs het belangrijkste gat is. Ook in bedrijfstakken waar u dat tot voor kort niet voor mogelijk had gehouden.

Prijsvechters
Zo kent zelfs een deftige branche als het notariaat zijn prijsvechters. Kantoren waar u via internet zelf vooraf veel voorbereidend invulwerk moet doen, om zo de kosten te drukken en een laag tarief mogelijk te maken. Het is slechts een kwestie van tijd voor de eerste McNotaris zich aandient: u mag in uw auto blijven zitten, om vanuit het raampje de aktes te tekenen en daarna weer snel verder te rijden. 

Maak een duidelijke keuze
Wat ik vooral duidelijk wil maken, is dat u als bedrijf moet kiezen om te zorgen dat er op termijn door klanten nog steeds voor u wordt gekozen. Kiezen voor een lagere prijs is een scherpe en duidelijke keuze. Daar is absoluut niets mis mee. Er is alleen niet veel plaats voor goedkope aanbieders. Er kan er maar één echt de goedkoopste zijn. Kiest u er niet voor om de goedkoopste te zijn, dan blijft er niets anders over dan te kiezen voor het leveren van boren met een hoog gatengehalte.

Stuck in the middle
Een bedrijf is geen verzameling producten en diensten waarvoor u klanten moet zien te vinden. Een bedrijf moet waardevol willen zijn voor een zorgvuldig geselecteerde groep klanten. De grote pijn zit bij de bedrijven in de grote middenmoot. 'Those who stuck in the middle', om met Michael Porter te spreken.

De gemiddelde klant bestaat niet, maar desondanks leveren veel bedrijven nog altijd gemiddelde boren voor gemiddelde klanten. Het risico is dan groot dat u nergens écht goed in bent, dat op den duur niemand meer voor u kiest en dat u eindigt als de V&D van uw branche: lekker druk, maar rendement ho maar!

Bron: 'Gek op Gaten' van Jos Burgers 
Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net mensen!’, ‘Relatiebeheer als groeistrategie’, ‘Hondenbrokken’ en ‘Geef nooit korting!’
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 7,7
(55 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

yvonne stoevelaar |  http://www.colorsofyourheart.nl

Goed en waar stuk Jos. Ik ben het er helemaal mee eens. Toch ga ik ook nog wel eens de mist in. Ook als je je op een bepaalde manier profileert en voor een bepaald segment kiest krijg je aanvragen van klanten die je dan toch graag wilt bedienen en waardoor je wellicht concessies gaat doen aan prijs of kwaliteit omdat je (lees ik) het lastig vindt een nee te verkopen of om niet gekozen te worden.

lidy van oord |  http://www.vanoordvastgoed.nl

Wat u aangeeft klopt helemaal. het is alleen moeilijk om jouw toegevoegde warde aan te geven, wanneer je in zakelijke dienstverlening zit zoals ik.
Ik ben persoonlijk dienstverlener, vriendelijk en betrouwbaar. Hoe kun je dat nu als toegevoegde waarde laten zien cq aangeven?Graag uw reactie

Jos Burgers |  http://www.josburgers.nl

Beste Yvonne en Lidy,
Bedankt voor jullie reactie. Als je je profileert, betekent dat niet dat je andere klanten of opdrachten moet weigeren. En Lidy: vraag eens aan je klanten waarom ze voor jou gekozen hebben en wat ze achteraf aansprak in je aanpak. Volgens je site ben je 'dag en nacht bereikbaar', bij wijze van spreken. Dat is meestal niet nodig, maar wel een hele geruststelling voor klanten. Mijn laatste boek 'Gek op gaten' staat boordevol voorbeelden om je te onderscheiden.
Groeten,
Jos Burgers

Hanneke Verrijt

Jos Burgers levert zoals altijd een toegevoegde waarde en iets om over na te denken.

Sandra

Ik ben in mijn bloemenwinkel strepen gaan zetten, ik kan niet continue blijven geven, heb nu de winkel een half jaar, heb een naam weer op te bouwen, kost me 60 uur per week ex. Admin. heb nu wel aardig zicht op hetgeen men wil en laat hierin ook mijn kunnen zien. Klanten weten dat de kwaliteit Vd producten goed is, ze geven aan ook hiervoor terug te komen. Ik maak gerust op woensdag een rouwarrangement en laat die bewust staan, klanten reageren hierop ondanks dat het ook 2x op papier vermeld staat bij diensten. Inmiddels worden rouwarrangementen uit een ander dorp telefonisch besteld, men haalt ze na werktijd op, ik ben er dan nog om evt veranderingen aan te kunnen brengen.
Klanten stellen aanwezigheid van mij (zzp'er) zeer op prijs. ( mijn winkel is inpandig in een tankstation, en kan bij mijn afwezigheid bij hun afrekenen).
Tips zijn bij mij altijd welkom.

Argeni |  http://www.creat.nl

Zeker een goed artikel, zo zijn er honderden bedrijfjes die zich afvragen waar zijn we de beste in.

Topartikel, ben Jos nu een tijdje aan het volgen. ben van de week met mijn vriendin wezen eten bij een restaurant met een kleine kaart. echt veel kleiner dan de gemiddelde kaart van een restaurant. Op mijn vraag waarom de kaart zo klein was, vertelde de medewerker: "wij kiezen bewust voor een kleine kaart met bijzondere gerechten. En deze gerechten maken we ook nog eens op een bijzondere manier klaar". En het bleek geheel waar; fantastisch gegeten, uitstekende service, fijne locatie en toegewijd personeel. Ben gelijk na gaan denken over onze eigen "menukaart" en doelgroep.

Eet smakelijk!

Gert Blaas

Richard van Houten

Uitstekend stuk weer Jos!
Met plezier gelezen en ik kan het alleen maar met je eens zijn.

Dank voor de inspiratie en nuttige info.

Groeten,
Richard

Historie Meubelen Emmen |  http://www.historiemeubelen-webshop.nl

Topartikel en spijker op z'n kop! Ik loop vaak via de V&D naar binnen omdat het lekker warm is, om er aan de andere kant weer uit te komen.

Het bedrijf maakt op mij een verwarrende indruk zonder duidelijk bedrijfsprofiel.

Ze hadden in Emmen vroeger een behoorlijke CD/DVD afdeling, maar deze is nu weg.

Ook stoort het me dat ze afdelingen voortdurend wisselen. Waar eerst de geurkaarsen lagen, liggen volgende maand de kussentje (in maar lieft 2 kleuren)...

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel