Sales Manager: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Sales Management

Hoe creëert u een salescultuur? (Rene Knecht)
Meer omzet met de Buyers Journey (André Hagelen)
Wat salesprofessionals en marketeers over elkaar moeten weten (Harro Willemsen)
Je eigen Sales Playbook in 9 stappen (André Hagelen)
Durft u deze 3 vragen te stellen? (Marcel Hoefman)
Niet verkopen, maar waarde aantonen (Toine Simons)
Situationeel leiding geven in de Verkoop (Richard van Houten)
Waarom is "teamwork" onmisbaar in de verkoop? (Herman Meijer)
Wat verkoopt ú eigenlijk? (Harro Willemsen)
De perfecte LinkedIn update voor Sales Professionals (Harro Willemsen)
7 strategieën tegen manipulatie (Richard van Houten)
Het gatekeeper dilemma (Toine Simons)
Case stories: de beste manier om een klant te overtuigen (Harro Willemsen)
5 Tactieken waardoor u meer uit onderhandelingen haalt (Michel Hoetmer)
Hoe verkoopt u uw meerwaarde? (Jan-Willem Seip)
Help! Mijn klant wil nadenken (Michel Hoetmer)
De struisvogelpolitiek die wel werkt (Jos Burgers)
Het kopen en verkopen van Energie en Positivisme (Richard van Houten)
Hoeveel tijd besteedt u aan acquisitie-voorbereiding? (Victor Bonke)
De beste zelfcoachingsvraag (Harro Willemsen)
Groot denken en groot blijven roepen (Richard van Houten)
Verkopen met een “glazen bol” (Rene Knecht)
Je komt elkaar altijd weer tegen (Jos Burgers)
Het geheim van Account Based Marketing (Rene Knecht)
Tien ideeën voor succesvolle salesmeetings (Marcel Hoefman)
Is afsluiten de belangrijkste stap in het verkoopgesprek?
Meer sales? Denk als een topcoach! (Marcel Hoefman)
Te happig overkomen bij de klant (Jan-Willem Seip)
‘Ik wil er even over nadenken…’ En dan?!
Verkoopsucces? Maak 3 keuzes (André Hagelen)
Closing-skills coachen, hoe doe je dat? (Rene Knecht)
Wanneer is een cadeau een cadeau? (Jos Burgers)
Nieuwe privacywetgeving nekslag voor koude acquisitie? (Vladan Soldat)
Beslis! Kies uw klant (André Hagelen)
10 vragen aan... Erwin Lenting, Commercieel Manager (Rob Snoeijen)
10 vragen aan... Patrick Wolswijk, Sales Manager (Rob Snoeijen)
Het verkoopgeheim van de veilingmeester (Richard van Houten)
3 strategieën om van een Prijs een prijsje te maken (Jos Burgers)
Een verkoopgesprek zonder bezwaren bestaat niet (Walter Spruyt)
Prijsbezwaren tackelen (Jos Burgers)
Verkopen als adviseur, kan dat wel? (Toine Simons)
Klassieke misser: laat uw hefboom niet vallen! (Walter Spruyt)
Offerteopvolging voor salesmanagers (Walter Spruyt)
Vijf buitengewone onderhandelingstips (Jan-Willem Seip)
Praat u met een blocker of een mobilizer? (Harro Willemsen)
Manipulatie: goed en fout (Richard van Houten)
Gek op aanbiedingen (Jos Burgers)
Geef in elk geval geen geld (Jos Burgers)
Een offerte verkoopt... niets (Frank Wouters)
Toch scoren als u de deal verliest (Toine Simons)
10 Lessen voor de beginnende salesmanager (Harro Willemsen)
Sales Manager: ga het veld in en boek succes met uw team (Walter Spruyt)
Afsluiten? Begin ermee vóór de opening! (Rene Knecht)
10 vragen aan.... Edward van Acht, Sales & Marketing Manager (Rob Snoeijen)
Verkopen zonder over uw product te praten (Rene Knecht)
De meerwaarde van een bidmanager (Roelf Houwing)
De psychologie van prijzen (Richard van Houten)
Bent u als verkoper inwisselbaar? (Rene Knecht)
‘Sales’ bestaat niet (Harro Willemsen)
Hoe om te gaan met vooroordelen over uw product (Walter Spruyt)
De commerciële vakspecialist (Harro Willemsen)
Wat zou u doen als u de klant bent? (Jan-Willem Seip)
Verkooptargets en tijdsinvestering (Richard van Houten)
Winnen op waarde, durft u? (Marcel Hoefman)
10 vragen aan... Hans Vernooij, Commercieel Directeur (Rob Snoeijen)
Een kwalitatieve salespipeline in 11 stappen (Massimo Gagliotti)
De beste 5 tips uit de Sales Psychologie (Richard van Houten)
Denk goed na over uw doelstellingen bij Salescoaching (Edwin Scheperman)
10 vragen aan... Marc van Hemert, Sales Director (Rob Snoeijen)
10 vragen aan... Edwin van den Akker; salesmanager (Rob Snoeijen)
Verkopers hebben het druk, druk, druk ... maar waarmee?! (Herman Meijer)
Duivelse details bij verkopen (Richard van Houten)
Feedback geven: wel of niet 'sandwichen'? (Michel Hoetmer)
Nog meer succes in de verkoop! (Peter Stinckens)
Verbeter uw verkoopteam: ga coachen (Edwin Scheperman)
Hoeveel tijd besteedt uw binnendienst aan verkopen? (Herman Meijer)
Op = op; het werkt ook in B2B verkoop (Jos Burgers)
Hoe sluit u een topdeal? (Herman Meijer)
Met dit wapen verslaat u prijsvechters (Marcel Hoefman)
Een gouden tip voor sales managers (Peter Stinckens)
Verkoopmythe: provisie bevordert de verkoop (Michel Hoetmer)
De verkoopcrisis is voorbij. En nu? (David Bloch)
Dit is een goed voorbeeld van Sales Framing (Richard van Houten)
Geloof of kennis: wat brengt u verder? (Peter Stinckens)
Aandacht voor new business (Victor Bonke)
Red de vlag van Zutphen (Richard van Houten)
Focus op de 2e verkoop (Richard van Houten)
Management en verkoop binnen uw organisatie (Peter Stinckens)
Optimaal hunten én farmen (Richard van Houten)
Geen slapende honden wakker maken (Michel Hoetmer)
Verhoog de productiviteit van uw hunters (Victor Bonke)
Zo wordt u een goede verkoopcoach (Michel Hoetmer)
Is koud bellen nog wel van deze tijd? (Michel Hoetmer)
De kunst van het uitnodigen (David Bloch)
Is koud bellen verleden tijd? Dat valt nog te bezien. (Marcel Hoefman)
Ook als het goed gaat kan het beter (André Hagelen)
Dat hebben we al eens geprobeerd (Peter Stinckens)
Naar meer winstgevende klanten met het GIK profiel (André Hagelen)
Een beroerd antwoord op een verkoopdip (Michel Hoetmer)
Het professionele verkoopplan (Richard van Houten)
Wat is uw toegevoegde waarde? (Jos Burgers)
Wees geen Kamikaze-verkoper (Richard van Houten)
Hoe houd ik mijn salesteam aan het bellen? (Victor Bonke)
Wat is uw missie? (Peter Stinckens)
Sales, de basis voor elke organisatie (Steyn Elshout)
Pipeline management: voorspelbaar verkoopsucces (Ronald van den Berg)
Onderhandeling, kunst en kunde (David Bloch)
Door de klant bedacht (Tips & Advies Verkoop)
Omgaan met onderhandelingstrucs (Piet Aarts)
CRM: lust of last? (Ronald van den Berg)
Op pad met je baas (Harro Willemsen)
Het salesteam als motor van succes (Ronald van den Berg)
Heeft de vergadering een op actie gerichte doelstelling? (Michel Hoetmer)
Klanten en andere ergernissen (Peter Stinckens)
Leiderschap en beloningsstructuur (Piet Aarts)
Uw tijd gaat nú in! (Tips & Advies Verkoop)
Positief beïnvloeden voor Sales Managers (Hans Oelen)
Benut strategische verkoopkansen (Ronald van den Berg)
Verkoopgeheim nr. 1: Transfer trust (Richard van Houten)
Verkoopstrategieën (Ronald van den Berg)
Uw kortingen liggen op straat (Tips & Advies Verkoop)
Plan B: uw alternatieve verkoopplan (Harro Willemsen)
De klant staat centraal! (Peter Stinckens)
Hoe bedoel je…economische omstandigheden? (Hans Oelen)
Strategische voorbereiding op het klantengesprek (Redactie Verkopersonline.nl)
Heeft uw verkoopbinnendienst tijd om te verkopen? (Herman Meijer)
Management by simplicity (Herman Meijer)
Het succesvol introduceren van nieuwe producten (Harrie van Heck)
Vier belangrijke vragen voor (uw) verkopers (Michel Hoetmer)
De angst voor 'NEE' (Hans Oelen)
Acquisitie: even genoeg aan uzelf gewerkt (Richard van Houten)
Duurzaamheid in sales begint intern (Herman Meijer)
Salesmanagers gaan altijd voor hun eigenbelang (Steyn Elshout)
Relatiebeheer makkelijk? Forget it! (Steyn Elshout)
Dan moet u naar een ander (Tips & Advies Verkoop)
Weg met verkoopprovisies! (Henk Hemstra)
Succesvol bezuinigen met solide verkooprapportages (Henk Hemstra)
Verkopen in een moeilijke markt (Peter Stinckens)
Checklist Sales Actie (Henk Hemstra)
Uitbesteden sales; wel of niet doen? (Alexander Loudon)
Het belang van teamwork – de kip en het ei (Herman Meijer)
In 3 stappen naar een (h)echt team (Henk Hemstra)
Gebruik uw budget effectief (Tips & Advies Verkoop)
Zeven vergadertips voor de Salesmanager (Herman Meijer)
Heeft uw provisiesysteem gewerkt? (Henk Hemstra)
Doe steeds iets meer dan anderen (Peter Stinckens)
Denk in termen van omzet, praat niet over klanten (Henk Hemstra)
Sales benchmarking – hoe doe je dat? (Alexander Loudon)
Checklist Provisie (Vladan Soldat)
Ter overname aangeboden: accountmanager – zo goed als nieuw (Herman Meijer)
Op weg naar beter leiderschap tijdens vergaderingen (David Bloch)
Punten van een goed verkoopplan (Redactie Verkopersonline.nl)
Administratie…kan ik niet zonder? (Vladan Soldat)
Wat te doen als uw verkopers niet scoren? (Hans Oelen)
Om buiten te winnen moeten we binnen beginnen (Herman Meijer)
Pimp uw verkoopcommissie (Herman Meijer)
Verkopen in Noord Holland is lastiger dan u denkt… (Richard van Houten)
Verkoopmanagement = mentaliteitsmanagement (Herman Meijer)
Echte koopjes bestaan niet (Jan-Willem Seip)
De zeilboot aan de muur (Harro Willemsen)
Laat verkopers zelf tot de conclusie komen (Peter Stinckens)
Waarom deze afspraak? (Peter Stinckens)
De waarde van strategie (Strategie/Salesplan)
Vraag waarom (Peter Stinckens)
Meer pit in uw sales meeting (Salesmanager)
Het management syndroom (Richte Lommert)
Rapporteren…irritant of nuttig? (Verkoop Succes)
Manage het salesproces, niet het resultaat (Vladan Soldat)
Hoe wordt u directeur? (Redactie Verkopersonline.nl)
Salesteam in moeilijke tijden (Vladan Soldat)
Empower je salesforce (Marvin Sutherland)

10 vragen aan... Edwin van den Akker; salesmanager

De koning zei het bij de Troonrede: we staan er in Nederland goed voor. En hoe staan de salesmanagers daarin? Wat signaleren ze? Wat drijft ze? Deel I van een nieuwe serie waarin salesmanagers aan de tand worden gevoeld.

10 vragen aan... Edwin van den Akker; salesmanager

Edwin van den Akker is Commercieel Directeur bij HK Electric BV. Het interview dat salestrainer en -inspirator Rob Snoeijen met hem hield deze zomer bijt het spits af in een spiksplinternieuwe serie artikelen over de visie van de salesmanager.

1.    Vertel in het kort iets over jezelf, je carrière?
Mijn naam is Edwin van den Akker, 38 jaar. Na het afronden van mijn HBO opleiding Commerciële Economie heb ik een aantal jaren een functie bekleedt als inkoper binnen een internationale organisatie. Na deze periode heb ik bewuste een keuze gemaakt richting Marketing & Sales. Binnen mijn huidige organisatie HK Electric BV heb ik diverse functies bekleedt om uiteindelijk op de positie terecht te komen die ik nu vervul, commercieel directeur. Dit is een natuurlijk proces geweest waarbij ik kennis heb vergaard van de interne processen, de klanten, de leveranciers en de elektrotechnische markt waarin wij actief zijn. Naast het werk ligt mijn passie bij de sport in het algemeen en tennis in het bijzonder. En last but zeker not least, mijn gezin.

2.    Wat is je belangrijkste doelstelling dit jaar?

HK Electric BV staat binnen onze markt bekend als een zeer solide partner voor de elektrotechnische groothandel. De kernwaarden van ons bedrijf zijn eerlijkheid, concreetheid, flexibiliteit, kennis en toewijding. Het is mijn primaire doel om deze kernwaarden te bewaken om zodoende de plek welke wij innemen te kunnen waarborgen. Dit heeft de afgelopen jaren gezorgd voor zeer waardevolle en langdurige relaties met onze klanten en leveranciers alsmede voor een gezonde groei.

3.    Wat is het belangrijkste knelpunt waarmee je op dit moment te maken hebt?
In de afgelopen jaren zijn er binnen onze markt redelijk wat mensen van posities verwisseld. Hierdoor blijft het uitdagend om zo snel mogelijk met deze nieuwe contactpersonen een band op te bouwen die een verlengstuk wordt van de jarenlange relatie welke je als bedrijf al had. Dit zijn leuke processen die ook weer nieuwe kansen met zich meebrengen.

4.    Hoe komen jullie aan nieuwe klanten?
Onze primaire klant is de (elektrotechnische) groothandel. Aangezien wij al bijna 30 jaar actief zijn in deze markt hebben we hier een zeer brede dekking. De focus ligt daarom met name op het uitbreiden/verstevigen van onze positie bij onze bestaande klanten. Daarnaast focussen wij ons in onze communicatie ook op de eindgebruikers van onze producten om zodoende de welbekende push- pullstrategie te bewerkstelligen.

5.    Welke strategie hanteren jullie voor klantbehoud en klantontwikkeling (meer omzet bij bestaande klanten)?

HK Electric BV is importeur van elektrotechnische artikelen. In deze functie vertegenwoordigen wij > 20 verschillende fabrikanten. Ons productenpakket is zorgvuldig samengesteld en bestaat uit een tweetal A-merken met daaromheen een aantal alternatieven voor de markleiders. Als gevolg van deze samenstelling is het voor de diverse (elektrotechnische) groothandels zeer interessant om met ons zaken te doen. Aangezien het profiel van de eindklant niet voor één ieder hetzelfde is, is de pakketkeuze van onze klanten ook divers. Hiermee creëren we voor ons zelf een gezonde risicospreiding aan zowel de klant- (verkoop) als leverancierszijde (inkoop). Verder is het belangrijk dat je tijdig inspringt op ontwikkelingen welke belangrijk zijn voor je klanten en leveranciers om zodoende je omzet te behouden en/of uit te breiden. Dit realiseer je alleen maar door dicht bij je klant te staan.

De sales-lijfspreuk van Edwin van den Akker
Door oprechte interesse bouw je aan een duurzame relatie waar beide partijen profijt van hebben


6.    Welke trends zie jij in Sales?
Binnen de markt elektrotechniek wordt het steeds belangrijker dat de partijen binnen de bedrijfskolom intensiever gaan samenwerken. Naast de basisvoorwaarden prijs-kwaliteit komen er andere aspecten naar voren tijdens een salesgesprek. Hierbij valt te denken aan integraal en digitaal samenwerken. Oftewel het beschikbaar stellen van informatie en deze op de juiste manier inzetten. Hiermee worden de faalkosten van de gebruikers aanzienlijk gereduceerd. Daar waar je 10 jaar terug te maken had met inkopers zijn deze in de hedendaagse maatschappij category managers geworden welke een breder aspect van de inkoop en bedrijfsvoering belichten. Het is dan van belang dat je hier als bedrijf in mee kunt gaan en kan doorschakelen.

7.    Waar erger jij je aan?
Aan mensen die hun afspraken niet nakomen.

8.    Waar haal jij je voldoening uit?
Samen op een gestructureerde wijze een proces verbeteren om zodoende een gezamenlijk voordeel te behalen. Dit kan samen met een leverancier zijn om een product(lijn) in de markt te zetten. Het kan ook samen met de klant zijn om de eindklant beter te kunnen bedienen. Of samen met een collega om deze persoon naar een hoger platform te tillen waardoor hij/zij op persoonlijk vlak groeit en HK Electric BV als organisatie in het geheel.

9.    Wat is je grootste commerciële succes?
Dit is de combinatie van mijn persoonlijke groei met de groei van het bedrijf. Ondanks het minder positieve economische klimaat hebben wij de afgelopen jaren een constante groei weten te realiseren wat met name te danken is aan de kernwaarden waaraan ik refereerde bij vraag 2 (eerlijkheid, concreetheid, flexibiliteit, kennis en toewijding).

10.    Van welke sales tip heb jij het meeste profijt gehad?
Actief luisteren, door de vraag achter de vraag boven tafel te krijgen begrijp je wat er speelt bij je gesprekspartner.
   Rob Snoeijen

Rob Snoeijen

Sales-Inspirator Rob Snoeijen is gecertificeerd salestrainer, coach, spreker, oprichter van SalesTopics en auteur van de bestsellers Verras de Klant, Knuffel de Klant en Verleid de Klant. Zijn motto: Snoeijen doet Groeien.
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 6,4
(16 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Paul Hassels Monning |  http://dutchmarq.nl

Van den Akker laat zien hoe het moet: denken in termen van win/win levert het bedrijf, collega's, de klant en derden zoals leveranciers de grootste meerwaarde. De noodzaak tot meer samenwerking die hij signaleert in de electrotechniek markt markt geldt in mijn optiek ook voor andere sectoren en markten. Denken in termen van win/win is dan geen luxe, maar noodzaak.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel