Sales Manager: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Sales Management

Hoe creëert u een salescultuur? (Rene Knecht)
Meer omzet met de Buyers Journey (André Hagelen)
Wat salesprofessionals en marketeers over elkaar moeten weten (Harro Willemsen)
Je eigen Sales Playbook in 9 stappen (André Hagelen)
Durft u deze 3 vragen te stellen? (Marcel Hoefman)
Niet verkopen, maar waarde aantonen (Toine Simons)
Situationeel leiding geven in de Verkoop (Richard van Houten)
Waarom is "teamwork" onmisbaar in de verkoop? (Herman Meijer)
Wat verkoopt ú eigenlijk? (Harro Willemsen)
De perfecte LinkedIn update voor Sales Professionals (Harro Willemsen)
7 strategieën tegen manipulatie (Richard van Houten)
Het gatekeeper dilemma (Toine Simons)
Case stories: de beste manier om een klant te overtuigen (Harro Willemsen)
5 Tactieken waardoor u meer uit onderhandelingen haalt (Michel Hoetmer)
Hoe verkoopt u uw meerwaarde? (Jan-Willem Seip)
Help! Mijn klant wil nadenken (Michel Hoetmer)
De struisvogelpolitiek die wel werkt (Jos Burgers)
Het kopen en verkopen van Energie en Positivisme (Richard van Houten)
Hoeveel tijd besteedt u aan acquisitie-voorbereiding? (Victor Bonke)
De beste zelfcoachingsvraag (Harro Willemsen)
Groot denken en groot blijven roepen (Richard van Houten)
Verkopen met een “glazen bol” (Rene Knecht)
Je komt elkaar altijd weer tegen (Jos Burgers)
Het geheim van Account Based Marketing (Rene Knecht)
Tien ideeën voor succesvolle salesmeetings (Marcel Hoefman)
Is afsluiten de belangrijkste stap in het verkoopgesprek?
Meer sales? Denk als een topcoach! (Marcel Hoefman)
Te happig overkomen bij de klant (Jan-Willem Seip)
‘Ik wil er even over nadenken…’ En dan?!
Verkoopsucces? Maak 3 keuzes (André Hagelen)
Closing-skills coachen, hoe doe je dat? (Rene Knecht)
Wanneer is een cadeau een cadeau? (Jos Burgers)
Nieuwe privacywetgeving nekslag voor koude acquisitie? (Vladan Soldat)
Beslis! Kies uw klant (André Hagelen)
10 vragen aan... Erwin Lenting, Commercieel Manager (Rob Snoeijen)
10 vragen aan... Patrick Wolswijk, Sales Manager (Rob Snoeijen)
Het verkoopgeheim van de veilingmeester (Richard van Houten)
3 strategieën om van een Prijs een prijsje te maken (Jos Burgers)
Een verkoopgesprek zonder bezwaren bestaat niet (Walter Spruyt)
Prijsbezwaren tackelen (Jos Burgers)
Verkopen als adviseur, kan dat wel? (Toine Simons)
Klassieke misser: laat uw hefboom niet vallen! (Walter Spruyt)
Offerteopvolging voor salesmanagers (Walter Spruyt)
Vijf buitengewone onderhandelingstips (Jan-Willem Seip)
Praat u met een blocker of een mobilizer? (Harro Willemsen)
Manipulatie: goed en fout (Richard van Houten)
Gek op aanbiedingen (Jos Burgers)
Geef in elk geval geen geld (Jos Burgers)
Een offerte verkoopt... niets (Frank Wouters)
Toch scoren als u de deal verliest (Toine Simons)
10 Lessen voor de beginnende salesmanager (Harro Willemsen)
Sales Manager: ga het veld in en boek succes met uw team (Walter Spruyt)
Afsluiten? Begin ermee vóór de opening! (Rene Knecht)
10 vragen aan.... Edward van Acht, Sales & Marketing Manager (Rob Snoeijen)
Verkopen zonder over uw product te praten (Rene Knecht)
De meerwaarde van een bidmanager (Roelf Houwing)
De psychologie van prijzen (Richard van Houten)
Bent u als verkoper inwisselbaar? (Rene Knecht)
‘Sales’ bestaat niet (Harro Willemsen)
Hoe om te gaan met vooroordelen over uw product (Walter Spruyt)
De commerciële vakspecialist (Harro Willemsen)
Wat zou u doen als u de klant bent? (Jan-Willem Seip)
Verkooptargets en tijdsinvestering (Richard van Houten)
Winnen op waarde, durft u? (Marcel Hoefman)
10 vragen aan... Hans Vernooij, Commercieel Directeur (Rob Snoeijen)
Een kwalitatieve salespipeline in 11 stappen (Massimo Gagliotti)
De beste 5 tips uit de Sales Psychologie (Richard van Houten)
Denk goed na over uw doelstellingen bij Salescoaching (Edwin Scheperman)
10 vragen aan... Marc van Hemert, Sales Director (Rob Snoeijen)
10 vragen aan... Edwin van den Akker; salesmanager (Rob Snoeijen)
Verkopers hebben het druk, druk, druk ... maar waarmee?! (Herman Meijer)
Duivelse details bij verkopen (Richard van Houten)
Feedback geven: wel of niet 'sandwichen'? (Michel Hoetmer)
Nog meer succes in de verkoop! (Peter Stinckens)
Verbeter uw verkoopteam: ga coachen (Edwin Scheperman)
Hoeveel tijd besteedt uw binnendienst aan verkopen? (Herman Meijer)
Op = op; het werkt ook in B2B verkoop (Jos Burgers)
Hoe sluit u een topdeal? (Herman Meijer)
Met dit wapen verslaat u prijsvechters (Marcel Hoefman)
Een gouden tip voor sales managers (Peter Stinckens)
Verkoopmythe: provisie bevordert de verkoop (Michel Hoetmer)
De verkoopcrisis is voorbij. En nu? (David Bloch)
Dit is een goed voorbeeld van Sales Framing (Richard van Houten)
Geloof of kennis: wat brengt u verder? (Peter Stinckens)
Aandacht voor new business (Victor Bonke)
Red de vlag van Zutphen (Richard van Houten)
Focus op de 2e verkoop (Richard van Houten)
Management en verkoop binnen uw organisatie (Peter Stinckens)
Optimaal hunten én farmen (Richard van Houten)
Geen slapende honden wakker maken (Michel Hoetmer)
Verhoog de productiviteit van uw hunters (Victor Bonke)
Zo wordt u een goede verkoopcoach (Michel Hoetmer)
Is koud bellen nog wel van deze tijd? (Michel Hoetmer)
De kunst van het uitnodigen (David Bloch)
Is koud bellen verleden tijd? Dat valt nog te bezien. (Marcel Hoefman)
Ook als het goed gaat kan het beter (André Hagelen)
Dat hebben we al eens geprobeerd (Peter Stinckens)
Naar meer winstgevende klanten met het GIK profiel (André Hagelen)
Een beroerd antwoord op een verkoopdip (Michel Hoetmer)
Het professionele verkoopplan (Richard van Houten)
Wat is uw toegevoegde waarde? (Jos Burgers)
Wees geen Kamikaze-verkoper (Richard van Houten)
Hoe houd ik mijn salesteam aan het bellen? (Victor Bonke)
Wat is uw missie? (Peter Stinckens)
Sales, de basis voor elke organisatie (Steyn Elshout)
Pipeline management: voorspelbaar verkoopsucces (Ronald van den Berg)
Onderhandeling, kunst en kunde (David Bloch)
Door de klant bedacht (Tips & Advies Verkoop)
Omgaan met onderhandelingstrucs (Piet Aarts)
CRM: lust of last? (Ronald van den Berg)
Op pad met je baas (Harro Willemsen)
Het salesteam als motor van succes (Ronald van den Berg)
Heeft de vergadering een op actie gerichte doelstelling? (Michel Hoetmer)
Klanten en andere ergernissen (Peter Stinckens)
Leiderschap en beloningsstructuur (Piet Aarts)
Uw tijd gaat nú in! (Tips & Advies Verkoop)
Positief beïnvloeden voor Sales Managers (Hans Oelen)
Benut strategische verkoopkansen (Ronald van den Berg)
Verkoopgeheim nr. 1: Transfer trust (Richard van Houten)
Verkoopstrategieën (Ronald van den Berg)
Uw kortingen liggen op straat (Tips & Advies Verkoop)
Plan B: uw alternatieve verkoopplan (Harro Willemsen)
De klant staat centraal! (Peter Stinckens)
Hoe bedoel je…economische omstandigheden? (Hans Oelen)
Strategische voorbereiding op het klantengesprek (Redactie Verkopersonline.nl)
Heeft uw verkoopbinnendienst tijd om te verkopen? (Herman Meijer)
Management by simplicity (Herman Meijer)
Het succesvol introduceren van nieuwe producten (Harrie van Heck)
Vier belangrijke vragen voor (uw) verkopers (Michel Hoetmer)
De angst voor 'NEE' (Hans Oelen)
Acquisitie: even genoeg aan uzelf gewerkt (Richard van Houten)
Duurzaamheid in sales begint intern (Herman Meijer)
Salesmanagers gaan altijd voor hun eigenbelang (Steyn Elshout)
Relatiebeheer makkelijk? Forget it! (Steyn Elshout)
Dan moet u naar een ander (Tips & Advies Verkoop)
Weg met verkoopprovisies! (Henk Hemstra)
Succesvol bezuinigen met solide verkooprapportages (Henk Hemstra)
Verkopen in een moeilijke markt (Peter Stinckens)
Checklist Sales Actie (Henk Hemstra)
Uitbesteden sales; wel of niet doen? (Alexander Loudon)
Het belang van teamwork – de kip en het ei (Herman Meijer)
In 3 stappen naar een (h)echt team (Henk Hemstra)
Gebruik uw budget effectief (Tips & Advies Verkoop)
Zeven vergadertips voor de Salesmanager (Herman Meijer)
Heeft uw provisiesysteem gewerkt? (Henk Hemstra)
Doe steeds iets meer dan anderen (Peter Stinckens)
Denk in termen van omzet, praat niet over klanten (Henk Hemstra)
Sales benchmarking – hoe doe je dat? (Alexander Loudon)
Checklist Provisie (Vladan Soldat)
Ter overname aangeboden: accountmanager – zo goed als nieuw (Herman Meijer)
Op weg naar beter leiderschap tijdens vergaderingen (David Bloch)
Punten van een goed verkoopplan (Redactie Verkopersonline.nl)
Administratie…kan ik niet zonder? (Vladan Soldat)
Wat te doen als uw verkopers niet scoren? (Hans Oelen)
Om buiten te winnen moeten we binnen beginnen (Herman Meijer)
Pimp uw verkoopcommissie (Herman Meijer)
Verkopen in Noord Holland is lastiger dan u denkt… (Richard van Houten)
Verkoopmanagement = mentaliteitsmanagement (Herman Meijer)
Echte koopjes bestaan niet (Jan-Willem Seip)
De zeilboot aan de muur (Harro Willemsen)
Laat verkopers zelf tot de conclusie komen (Peter Stinckens)
Waarom deze afspraak? (Peter Stinckens)
De waarde van strategie (Strategie/Salesplan)
Vraag waarom (Peter Stinckens)
Meer pit in uw sales meeting (Salesmanager)
Het management syndroom (Richte Lommert)
Rapporteren…irritant of nuttig? (Verkoop Succes)
Manage het salesproces, niet het resultaat (Vladan Soldat)
Hoe wordt u directeur? (Redactie Verkopersonline.nl)
Salesteam in moeilijke tijden (Vladan Soldat)
Empower je salesforce (Marvin Sutherland)

De perfecte LinkedIn update voor Sales Professionals

Harro  Willemsen
Harro Willemsen
3to1.nl

Iedere salesprofessional heeft tegenwoordig een eigen marketingverantwoordelijkheid. Een onderdeel hiervan is content voor LinkedIn. Maak gebruik van deze vijf tips voor de perfecte Linkedin update.

De perfecte LinkedIn update voor Sales Professionals
Vrijwel iedereen die er zakelijk toe doet, is tegenwoordig op minstens tien manieren verbonden, bereikbaar en benaderbaar. We bellen steeds minder met elkaar, maar ondertussen communiceren we steeds meer via andere kanalen, zoals social media. LinkedIn is bij business-to-business-acquisitie het meest belangrijke socialmedia-platform. Als je succesvol contact wilt leggen met nieuwe klanten, is LinkedIn een logisch en noodzakelijk medium. Hoe laagdrempeliger het eerste contact, hoe kleiner de kans op een afwijzende reactie. U moet als salesprofessional dus zelf ook verbonden, bereikbaar en benaderbaar zijn op LinkedIn.

Push en pull
Een belangrijke manier om een eerste contact te leggen via LinkedIn is om te reageren op content van je prospects. U geeft bijvoorbeeld commentaar, maakt een compliment of herplaatst de posting met een zinnige opmerking van uzelf erbij. Dit is een proactieve (push) manier om LinkedIn in te zetten bij u eigen acquisitie-activiteiten.

LinkedIn kan echter ook worden ingezet om te werken aan uw thoughtleadership, waardoor acquisitie makkelijker wordt. Dit doet u door relevante, inspirerende en prikkelende content te delen. Iedere update van u, die de problematiek van uw prospects als onderwerp heeft, zal eerder worden opgemerkt. Het is hierdoor een extra ‘touchpoint’ en zal het beeld dat een prospect van u heeft positief beïnvloeden. Het is te vergelijken met een interesse die u heeft in een nieuw type auto. Vanaf dat moment ziet u deze auto overal rondrijden, waardoor u er steeds meer van overtuigd raakt dat dit type de juiste keuze is.

Persoonlijke contentmarketing
De meeste salesprofessionals delen braaf alle updates die door de afdeling marketing en communicatie op de eigen bedrijfspagina worden gedeeld. Het nadeel hiervan is dat dit vaak algemene en onpersoonlijke boodschappen zijn. Acquisitie is persoonlijk, dus uw content moet dit ook zijn. Content is het delen van relevante kennis aan de juiste contactpersoon op het juiste moment. Dit betekent dat u tijd moet besteden aan persoonlijke contentmarketing op LinkedIn, in de vorm van zelfgemaakte content. De vraag is dan: Hoe maakt u als salesprofessional goede content, die interessant is voor bestaande en potentiële klanten?

De perfecte update
Om u een goede basis te geven heb ik vijf richtlijnen opgesteld, die een stevige basis geven voor goede, relevante content op LinkedIn. Deze richtlijnen zijn mede gebaseerd op informatie die LinkedIn zelf deelt op haar ‘marketing-solutions’ pagina.
  1. Kort, simpel en uitdagend
    Gebruik niet te veel woorden, maximaal 150. Als mensen hun tijdlijn checken, scannen ze alle content die voorbij komt. Content met veel tekst wordt dan overgeslagen. Deel video’s, PDF’s, e-books of whitepapers en voeg een duidelijke call-to-action toe. Statistieken en quotes doen het ook altijd goed. Om uw content prikkelend te maken, stelt u uitdagende vragen: ‘Consultants: zijn jullie niet de verkopers van de toekomst?’ Gebruik hashtags om uw content vindbaar te maken en snel te laten zien wat het thema van uw content is.

  2. Gebruik visuele ondersteuning
    Mensen zijn gevoelig voor opvallende en sterke ‘visuals’: afbeeldingen en video’s werken goed. Laat uw visuals uw tekst ondersteunen, niet andersom. U wilt dat ze het verhaal van uw content vertellen. Houd uw video’s kort (maximaal 2 minuten) en gebruik voor uw afbeeldingen een groot formaat (1200x627 werkt goed). Gebruik geen stockfoto’s, die zijn afgezaagd. Kies ervoor om eigen gemaakte afbeeldingen in te zetten.

  3. Het gaat over hen
    Focus vooral op datgene wat uw klanten en prospects interessant vinden. Gebruik hierbij de 411-regel. Van iedere zes updates die u maakt, moeten er vier interessant zijn en waarde toevoegen voor uw klanten en prospects. Deze vier gaan dus niet over u. De andere twee updates gaan wel over u, maar één daarvan neemt u over vanuit een andere bron. Bijvoorbeeld als u wordt genoemd in de update van iemand anders. Eén update gaat over uzelf of uw organisatie. Door deze mix van 411 te gebruiken, heeft u de juiste verdeling tussen het belang voor u en voor uw klanten en prospects.

  4. Praat over pains
    Als u jeuk heeft op uw been en u bent op zoek naar een oplossing hiervoor, zoekt u online naar ‘jeuk op been’. U zoekt niet naar ‘parfumvrije hypoallergene crème’. Praat dus vooral over de pains van uw prospects en klanten maar niet over de features van uw producten en diensten. Ze zijn niet geïnteresseerd in hoe uw producten of diensten heten, welke gelikte eigenschappen ze hebben of hoe ze eruit zien. Het enige waar ze gevoelig voor zijn is dat het probleem, waarmee ze te kampen hebben, wordt opgelost.

  5. Houd het persoonlijk
    LinkedIn is een human-to-human medium en het is uw eigen pagina. Uw  persoonlijkheid moet dus doorklinken in uw updates. Het is niet voor niets thoughtleadership wat u met goede content wilt opbouwen en verstevigen. Het zijn uw ‘thoughts’ die u wilt delen. Nu hebben veel grotere organisaties een corporate identity. Hierin staan richtlijnen over hoe uw profiel eruit moet zien en wat u wel of niet kunt posten. Controleer dus intern of dit soort richtlijnen waaraan u zich moet houden, er inderdaad zijn. Wordt alleen geen plat doorgeefluik van uw marketingafdeling. Het is uw tijdlijn.

Onderdeel van de Par5 methode
Het werken met contentmarketing en persoonlijke marketing maakt onderdeel uit van de Par5 methode. Dat is een zeer succesvolle integrale acquisitiemethode, geheel AVG-proof en geeft een vijf tot tien keer hoger rendement dan traditionele methoden zoals koude acquisitie. Wilt u meer weten over deze aanpak? Check dan www.par5.nl. Begin maart is mijn boek over de Par5 methode verschenen.
Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik breng mensen van gemiddeld naar excellerend. Van 1 naar 3. Door training, coaching, workshops, publicaties, presentaties en maatwerkprogramma’s."
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 9,4
(22 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Richard van Houten

Uitstekend Harro

Richard van Houten

Uitstekend artikel Harro!

RJ Pietersen

Een goed en duidelijk artikel waarin een duidelijke handleiding wordt gegeven voor gebruik van LinkedIn. Ben daar zelf nog wat zoekende en en bruikbare tips zijn van harte welkom.

Harro Willemsen |  http://www.3to1.nl

Dank jullie wel voor de complimenten!

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel