Sales Manager: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Sales Management

Verkopen in de toekomst: ‘Co-kwalificeren’ (Toine Simons)
Hoe creëert u een salescultuur? (Rene Knecht)
Meer omzet met de Buyers Journey (André Hagelen)
Wat salesprofessionals en marketeers over elkaar moeten weten (Harro Willemsen)
Je eigen Sales Playbook in 9 stappen (André Hagelen)
Durft u deze 3 vragen te stellen? (Marcel Hoefman)
Niet verkopen, maar waarde aantonen (Toine Simons)
Situationeel leiding geven in de Verkoop (Richard van Houten)
Waarom is "teamwork" onmisbaar in de verkoop? (Herman Meijer)
Wat verkoopt ú eigenlijk? (Harro Willemsen)
De perfecte LinkedIn update voor Sales Professionals (Harro Willemsen)
7 strategieën tegen manipulatie (Richard van Houten)
Het gatekeeper dilemma (Toine Simons)
Case stories: de beste manier om een klant te overtuigen (Harro Willemsen)
5 Tactieken waardoor u meer uit onderhandelingen haalt (Michel Hoetmer)
Hoe verkoopt u uw meerwaarde? (Jan-Willem Seip)
Help! Mijn klant wil nadenken (Michel Hoetmer)
De struisvogelpolitiek die wel werkt (Jos Burgers)
Het kopen en verkopen van Energie en Positivisme (Richard van Houten)
Hoeveel tijd besteedt u aan acquisitie-voorbereiding? (Victor Bonke)
De beste zelfcoachingsvraag (Harro Willemsen)
Groot denken en groot blijven roepen (Richard van Houten)
Verkopen met een “glazen bol” (Rene Knecht)
Je komt elkaar altijd weer tegen (Jos Burgers)
Het geheim van Account Based Marketing (Rene Knecht)
Tien ideeën voor succesvolle salesmeetings (Marcel Hoefman)
Is afsluiten de belangrijkste stap in het verkoopgesprek?
Meer sales? Denk als een topcoach! (Marcel Hoefman)
Te happig overkomen bij de klant (Jan-Willem Seip)
‘Ik wil er even over nadenken…’ En dan?!
Verkoopsucces? Maak 3 keuzes (André Hagelen)
Closing-skills coachen, hoe doe je dat? (Rene Knecht)
Wanneer is een cadeau een cadeau? (Jos Burgers)
Nieuwe privacywetgeving nekslag voor koude acquisitie? (Vladan Soldat)
Beslis! Kies uw klant (André Hagelen)
10 vragen aan... Erwin Lenting, Commercieel Manager (Rob Snoeijen)
10 vragen aan... Patrick Wolswijk, Sales Manager (Rob Snoeijen)
Het verkoopgeheim van de veilingmeester (Richard van Houten)
3 strategieën om van een Prijs een prijsje te maken (Jos Burgers)
Een verkoopgesprek zonder bezwaren bestaat niet (Walter Spruyt)
Prijsbezwaren tackelen (Jos Burgers)
Verkopen als adviseur, kan dat wel? (Toine Simons)
Klassieke misser: laat uw hefboom niet vallen! (Walter Spruyt)
Offerteopvolging voor salesmanagers (Walter Spruyt)
Vijf buitengewone onderhandelingstips (Jan-Willem Seip)
Praat u met een blocker of een mobilizer? (Harro Willemsen)
Manipulatie: goed en fout (Richard van Houten)
Gek op aanbiedingen (Jos Burgers)
Geef in elk geval geen geld (Jos Burgers)
Een offerte verkoopt... niets (Frank Wouters)
Toch scoren als u de deal verliest (Toine Simons)
10 Lessen voor de beginnende salesmanager (Harro Willemsen)
Sales Manager: ga het veld in en boek succes met uw team (Walter Spruyt)
Afsluiten? Begin ermee vóór de opening! (Rene Knecht)
10 vragen aan.... Edward van Acht, Sales & Marketing Manager (Rob Snoeijen)
Verkopen zonder over uw product te praten (Rene Knecht)
De meerwaarde van een bidmanager (Roelf Houwing)
De psychologie van prijzen (Richard van Houten)
Bent u als verkoper inwisselbaar? (Rene Knecht)
‘Sales’ bestaat niet (Harro Willemsen)
Hoe om te gaan met vooroordelen over uw product (Walter Spruyt)
De commerciële vakspecialist (Harro Willemsen)
Wat zou u doen als u de klant bent? (Jan-Willem Seip)
Verkooptargets en tijdsinvestering (Richard van Houten)
Winnen op waarde, durft u? (Marcel Hoefman)
10 vragen aan... Hans Vernooij, Commercieel Directeur (Rob Snoeijen)
Een kwalitatieve salespipeline in 11 stappen (Massimo Gagliotti)
De beste 5 tips uit de Sales Psychologie (Richard van Houten)
Denk goed na over uw doelstellingen bij Salescoaching (Edwin Scheperman)
10 vragen aan... Marc van Hemert, Sales Director (Rob Snoeijen)
10 vragen aan... Edwin van den Akker; salesmanager (Rob Snoeijen)
Verkopers hebben het druk, druk, druk ... maar waarmee?! (Herman Meijer)
Duivelse details bij verkopen (Richard van Houten)
Feedback geven: wel of niet 'sandwichen'? (Michel Hoetmer)
Nog meer succes in de verkoop! (Peter Stinckens)
Verbeter uw verkoopteam: ga coachen (Edwin Scheperman)
Hoeveel tijd besteedt uw binnendienst aan verkopen? (Herman Meijer)
Op = op; het werkt ook in B2B verkoop (Jos Burgers)
Hoe sluit u een topdeal? (Herman Meijer)
Met dit wapen verslaat u prijsvechters (Marcel Hoefman)
Een gouden tip voor sales managers (Peter Stinckens)
Verkoopmythe: provisie bevordert de verkoop (Michel Hoetmer)
De verkoopcrisis is voorbij. En nu? (David Bloch)
Dit is een goed voorbeeld van Sales Framing (Richard van Houten)
Geloof of kennis: wat brengt u verder? (Peter Stinckens)
Aandacht voor new business (Victor Bonke)
Red de vlag van Zutphen (Richard van Houten)
Focus op de 2e verkoop (Richard van Houten)
Management en verkoop binnen uw organisatie (Peter Stinckens)
Optimaal hunten én farmen (Richard van Houten)
Geen slapende honden wakker maken (Michel Hoetmer)
Verhoog de productiviteit van uw hunters (Victor Bonke)
Zo wordt u een goede verkoopcoach (Michel Hoetmer)
Is koud bellen nog wel van deze tijd? (Michel Hoetmer)
De kunst van het uitnodigen (David Bloch)
Is koud bellen verleden tijd? Dat valt nog te bezien. (Marcel Hoefman)
Ook als het goed gaat kan het beter (André Hagelen)
Dat hebben we al eens geprobeerd (Peter Stinckens)
Naar meer winstgevende klanten met het GIK profiel (André Hagelen)
Een beroerd antwoord op een verkoopdip (Michel Hoetmer)
Het professionele verkoopplan (Richard van Houten)
Wat is uw toegevoegde waarde? (Jos Burgers)
Wees geen Kamikaze-verkoper (Richard van Houten)
Hoe houd ik mijn salesteam aan het bellen? (Victor Bonke)
Wat is uw missie? (Peter Stinckens)
Sales, de basis voor elke organisatie (Steyn Elshout)
Pipeline management: voorspelbaar verkoopsucces (Ronald van den Berg)
Onderhandeling, kunst en kunde (David Bloch)
Door de klant bedacht (Tips & Advies Verkoop)
Omgaan met onderhandelingstrucs (Piet Aarts)
CRM: lust of last? (Ronald van den Berg)
Op pad met je baas (Harro Willemsen)
Het salesteam als motor van succes (Ronald van den Berg)
Heeft de vergadering een op actie gerichte doelstelling? (Michel Hoetmer)
Klanten en andere ergernissen (Peter Stinckens)
Leiderschap en beloningsstructuur (Piet Aarts)
Uw tijd gaat nú in! (Tips & Advies Verkoop)
Positief beïnvloeden voor Sales Managers (Hans Oelen)
Benut strategische verkoopkansen (Ronald van den Berg)
Verkoopgeheim nr. 1: Transfer trust (Richard van Houten)
Verkoopstrategieën (Ronald van den Berg)
Uw kortingen liggen op straat (Tips & Advies Verkoop)
Plan B: uw alternatieve verkoopplan (Harro Willemsen)
De klant staat centraal! (Peter Stinckens)
Hoe bedoel je…economische omstandigheden? (Hans Oelen)
Strategische voorbereiding op het klantengesprek (Redactie Verkopersonline.nl)
Heeft uw verkoopbinnendienst tijd om te verkopen? (Herman Meijer)
Management by simplicity (Herman Meijer)
Het succesvol introduceren van nieuwe producten (Harrie van Heck)
Vier belangrijke vragen voor (uw) verkopers (Michel Hoetmer)
De angst voor 'NEE' (Hans Oelen)
Acquisitie: even genoeg aan uzelf gewerkt (Richard van Houten)
Duurzaamheid in sales begint intern (Herman Meijer)
Salesmanagers gaan altijd voor hun eigenbelang (Steyn Elshout)
Relatiebeheer makkelijk? Forget it! (Steyn Elshout)
Dan moet u naar een ander (Tips & Advies Verkoop)
Weg met verkoopprovisies! (Henk Hemstra)
Succesvol bezuinigen met solide verkooprapportages (Henk Hemstra)
Verkopen in een moeilijke markt (Peter Stinckens)
Checklist Sales Actie (Henk Hemstra)
Uitbesteden sales; wel of niet doen? (Alexander Loudon)
Het belang van teamwork – de kip en het ei (Herman Meijer)
In 3 stappen naar een (h)echt team (Henk Hemstra)
Gebruik uw budget effectief (Tips & Advies Verkoop)
Zeven vergadertips voor de Salesmanager (Herman Meijer)
Heeft uw provisiesysteem gewerkt? (Henk Hemstra)
Doe steeds iets meer dan anderen (Peter Stinckens)
Denk in termen van omzet, praat niet over klanten (Henk Hemstra)
Sales benchmarking – hoe doe je dat? (Alexander Loudon)
Checklist Provisie (Vladan Soldat)
Ter overname aangeboden: accountmanager – zo goed als nieuw (Herman Meijer)
Op weg naar beter leiderschap tijdens vergaderingen (David Bloch)
Punten van een goed verkoopplan (Redactie Verkopersonline.nl)
Administratie…kan ik niet zonder? (Vladan Soldat)
Wat te doen als uw verkopers niet scoren? (Hans Oelen)
Om buiten te winnen moeten we binnen beginnen (Herman Meijer)
Pimp uw verkoopcommissie (Herman Meijer)
Verkopen in Noord Holland is lastiger dan u denkt… (Richard van Houten)
Verkoopmanagement = mentaliteitsmanagement (Herman Meijer)
Echte koopjes bestaan niet (Jan-Willem Seip)
De zeilboot aan de muur (Harro Willemsen)
Laat verkopers zelf tot de conclusie komen (Peter Stinckens)
Waarom deze afspraak? (Peter Stinckens)
De waarde van strategie (Strategie/Salesplan)
Vraag waarom (Peter Stinckens)
Meer pit in uw sales meeting (Salesmanager)
Het management syndroom (Richte Lommert)
Rapporteren…irritant of nuttig? (Verkoop Succes)
Manage het salesproces, niet het resultaat (Vladan Soldat)
Hoe wordt u directeur? (Redactie Verkopersonline.nl)
Salesteam in moeilijke tijden (Vladan Soldat)
Empower je salesforce (Marvin Sutherland)

10 vragen aan... Marc van Hemert, Sales Director

Hoe staan Sales Managers in het zakelijke leven? Wat signaleren ze? Wat drijft ze? In deze serie voelen wij het Sales Management aan de tand.

10 vragen aan... Marc van Hemert, Sales Director

Marc van Hemert is Sales Director bij Izico Food Group, bekend van de snacks-merken Beckers (NL) en Bicky (B).

1.    Vertel in het kort iets over jezelf, je carrière?

Het is geen toeval dat ik in de voedselindustrie werkzaam ben. Mijn vader komt uit een echt kruideniersgezin, zijn ouders hadden een kruidenierswinkel waar hij van jongs af aan in werkte, onder andere door in zijn jeugdjaren met een bakfiets spullen te bezorgen bij klanten. Uiteindelijk zijn ze gestopt met de zaak en na zijn dienstplichtperiode is mijn vader werkzaam geweest bij Sligro en meer dan 30 jaar bij Unilever. Ook mijn moeder heeft jarenlang in de detailhandel gewerkt. Ik had al op jonge leeftijd een voorgevoel dat ik in de food zou gaan werken. Mijn bijbaantjes zijn ook altijd in de food geweest, vaak met een commercieel tintje. Na mijn studie Bedrijfswetenschappen in Nijmegen ben ik begonnen bij Kon. Peijnenburg B.V. als verkoopadviseur. Bij Peijnenburg ben ik totaal 9 jaar werkzaam geweest in diverse sales en marketing functies, daarnaast heb ik ervaring opgedaan bij Campina en Mars. Sinds januari 2015 ben ik werkzaam bij Izico als Sales Director. Izico is een producent van snacks en actief in Noord-West Europa.

2.    Wat is je belangrijkste doelstelling dit jaar?

Vanzelfsprekend hebben we onze commerciële doelstellingen op gebied van omzet, volume en marge. Maar daarnaast hebben we in 2015 intern een veranderingsproces door gemaakt, met het herijken van de strategie, diverse interne wisselingen en het implementeren van een andere way of working. Het credo wat hier het beste bij aansluit is: We are building a plane while flying. Ondanks dat we wisten dat we intern de nodige zaken moesten veranderen en aanpassen, moesten we ook presteren en resultaat leveren.

3.    Wat is het belangrijkste knelpunt waarmee je op dit moment te maken hebt?

Izico is de afgelopen jaren een bedrijf in beweging geweest. Het is 3 jaar geleden voortgekomen uit een fusie tussen Beckers & Favory Snacks binnen de Wessanen Holding en is in 2014 van eigenaar veranderd. Dit is gepaard gegaan met vele personeelswisselingen en wijzigingen in de strategie waardoor er intern en extern niet altijd de nodige stabiliteit is geweest. In 2015 hebben we derhalve ook veel aandacht besteed aan het neerzetten van de strategie en organisatie voor de komende jaren. Hiervoor hebben we ook met vele klanten over gesproken. In het verleden opereerden we meer solistisch waarbij we veelal uitgingen van eigen (merk) kracht. Nu proberen meer en meer de dialoog met de klant aan te gaan. Vandaar ook mijn favoriete salesquote:

"Alleen ga je sneller, samen kom je verder."


4.    Hoe komen jullie aan nieuwe klanten?

Tot nu toe zijn we met name actief geweest in de Benelux. Vanuit onze strategie willen we ons meer profileren als een Noord-west Europese speler. Dit betekent ook dat we nieuwe markten en klanten verkennen. Dit onder andere door zelf goede marktanalyses te maken, internationale beurzen te bezoeken. Onlangs hebben we de overname van het Deense Daloon aangekondigd om deze strategie verder vorm te geven. Deze overname biedt voor IZICO kansen om via de bestaande netwerken van Daloon met productinnovaties de buitenlandse markt verder te betreden en vice versa.

5.    Welke strategie hanteren jullie voor klantbehoud en klantontwikkeling (meer omzet bij bestaande klanten)?

We willen graag continue met onze klanten in gesprek zijn om hun behoeften te kennen, trends in de markt te bespreken, etc. Daarmee beogen we aan de voorzijde van de samenwerking meer klanttevredenheid te genereren, terwijl we aan de achterzijde samen kijken naar ketenoptimalisatie. Denk daarbij bijvoorbeeld aan samenwerking op het gebied van productontwikkeling. We hebben dit jaar een tweetal producten kunnen ontwikkelen waar klanten ons de afgelopen jaren meermaals voor benaderd hebben. Toen was het antwoord nee… nu was het antwoord dat we ervoor gaan zorgen.

Binnen onze markt is er ook veel aandacht voor health, met name de aanwezigheid van zouten, vetten e-nummers e.d. We kijken continue met de klant naar mogelijkheden om hierin verbeterslagen te maken, conform de wensen van klant en consument en zonder dat dit ten koste gaan van de (gepercipieerde) kwaliteit. Dit geldt zowel voor onze merkproposities als de diverse huismerk proposities die we voor klanten produceren. We testen dit via onafhankelijke consumentenonderzoeken. Daarnaast hechten we veel waarde aan een high speed 2 market. We hebben dit jaar een aantal mooie productinnovaties kunnen realiseren middels een 'pressurecooker' aanpak.

6.    Welke trends zie jij in Sales?
Ik zie dat er meer en meer behoefte is aan een echte samenwerking, waarbij er wederzijds vertrouwen is in plaats van een transactionele relatie. Desalniettemin hangt ook er ook veel spanning in de markten waarin we actief zijn door nieuwe toetreders of vernieuwende business modellen.
Markten zijn steeds transparanter en de kennis van de klant is hoog. Verkopers moeten (weer) echt beschikken over intrinsieke productkennis in de dialoog met klanten, met enkel relationele en commerciële competenties red je niet. Dit betekent dat je ook betrokken moet zijn bij je bedrijf, je producten en je klanten, anders ben je niet geloofwaardig.

7.    Waar erger jij je aan?

Gebrek aan ownership en geloof. Als salespersoon ben je verantwoordelijk voor je klanten en je omzet. Je kunt je niet verschuilen achter niet opgeleverde zaken van marketing, inkoop e.d. Als je het nodig hebt voor je omzet dan zorg er maar voor dat je de organisatie goed mobiliseert. Daarnaast evolueren zaken, leg je niet neer bij beslissingen uit verleden.

8.    Waar haal jij je voldoening uit?

Het doel en de weg ernaar toe. Als salespersoon kick ook ik op het resultaat, maar ik kan ook echt genieten van de weg die we afleggen. Ik heb zelf nog ontzettend veel drive en opportunisme in me, er is niets leuker dan om met klanten in gesprek te gaan. Vanuit mijn rol is het ook fantastisch om te zien hoe mensen en teams zich ontwikkelen.

9.    Wat is je grootste commerciële succes?

In ieder resultaat zit een succes waarvan je kunt genieten, maar anderzijds blijf ik hongerig naar nieuwe resultaten. Iemand heeft ooit tegen me gezegd dat ik Sergei Bubka gedrag vertoonde (Bubka verbeterde 35 keer zijn eigen wereldrecord in het polsstokhoogspringen). Ik heb ook altijd uitgedragen dat je zo succesvol bent als je laatste deal. Ik hoop de komende jaren bij Izico weer mooi successen te kunnen boeken

10.    Van welke sales tip heb jij het meeste profijt gehad?
Een wederzijds voordeel is een duurzaam voordeel.
   Rob Snoeijen

Rob Snoeijen

Sales-Inspirator Rob Snoeijen is gecertificeerd salestrainer, coach, spreker, oprichter van SalesTopics en auteur van de bestsellers Verras de Klant, Knuffel de Klant en Verleid de Klant. Zijn motto: Snoeijen doet Groeien.
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 8,0
(3 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel