Sales Manager: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Sales Management

Pas na drie keer ‘nee’ is het oké (André Hagelen)
Marketing en sales voor softwarebedrijven (Jorg Hartog)
Creëer verleiding in je aanbod (Rene Knecht)
Consultative Selling: welke KPI’s zijn van belang ? (André Hagelen)
De klant bepaalt wat ie betaalt?! (Jan-Willem Seip)
Situationeel leiding geven in de Verkoop (Richard van Houten)
Verkoopvaardigheden verbeteren in een digitale wereld (Jorg Hartog)
Creëer een ijzersterke propositie (André Hagelen)
Te graag opdrachten willen binnenhalen? Stop daarmee (Jan-Willem Seip)
Samen de B2B groei stimuleren (Jorg Hartog)
De meest gemaakte vergissing (André Hagelen)
What’s in it for me? (Herman Meijer)
Nutteloze oplossingen verkopen tegen hoge marges (Rene Knecht)
7 strategieën tegen manipulatie (Richard van Houten)
Aan de slag met een beller! (Marianne van de Water)
Jouw klant als intermediair (Herman Meijer)
Blijf de concurrentie een stap voor (Jorg Hartog)
Te happig overkomen bij de klant (Jan-Willem Seip)
Expected Goals - een voetbalperspectief (Jorg Hartog)
Spreek dezelfde "sales" taal (André Hagelen)
Gebruik de aannames van je concurrent (Rene Knecht)
Start-up Sales: a different cookie (Richard van Houten)
Je komt elkaar altijd weer tegen (Jos Burgers)
Stairway to Heaven (Jorg Hartog)
De struisvogelpolitiek die wel werkt (Jos Burgers)
8 redenen waarom sales development-teams falen (Jorg Hartog)
Groot denken en groot blijven roepen (Richard van Houten)
4 strategieën voor omgaan met de emotionele toestand van prospects (Jorg Hartog)
Gespreksstrategie - een belangrijke discipline in Sales (André Hagelen)
Sneller closen door de energie te veranderen (Rene Knecht)
Van groeistagnatie naar succes (Jorg Hartog)
Geen adrenaline, geen verkoop (Rene Knecht)
Samenwerken is de sleutel (Rene Knecht)
Euforisch verkopen is meer verkopen (Jan-Willem Seip)
Anti-Marketing: ga op zoek naar creators! (Rene Knecht)
Klanten zijn lui (Rene Knecht)
Dit doet uw concurrent nog niet (Natasja Hoogenboom)
Wat FD Gazellen-winnaars goed doen in sales (André Hagelen)
Wat als je prospect met een blinde vlek zit? (Rene Knecht)
Contact met je klant? Bellen! (Marianne van de Water)
Demotiverende valkuilen voor salesmanagers (Jan-Willem Seip)
Spelinzicht in verkopen (Rene Knecht)
Slim om met dummies te werken (Jan-Willem Seip)
De toekomst van B2B verkoop (Jorg Hartog)
Inzicht verkopen: verander de taal van je oplossing (Rene Knecht)
Het kopen en verkopen van Energie en Positivisme (Richard van Houten)
Stuurloos zonder salesfilosofie (Harro Willemsen)
Cold calling: 3 principes die van jou een baas maken (Chris de Graaf)
Prikkel het veranderbrein van jouw klant (Rene Knecht)
Vanille ijs marketing (Rene Knecht)
Praat jij over je concurrenten? (Rene Knecht)
Wat sales kan leren van AI (André Hagelen)
High end klanten – 5 strategieën (Richard van Houten)
Hoe ga je om met klant die even komen 'shoppen'? (Rene Knecht)
Dit is waarom we targets niet halen! (Chris de Graaf)
De beste online tools voor het produceren van content (Harro Willemsen)
Moeilijk bereikbare prospects benaderen (Harro Willemsen)
Ben je als verkoper veilig voor je klant? (Rene Knecht)
Een goede verkoper verkoopt alles? (Rene Knecht)
Pak tegenwerpingen met kop en staart aan! (André Hagelen)
De deal creëren of najagen?! (Rene Knecht)
Je eigen Sales Playbook in 9 stappen (André Hagelen)
Je zult in deze tijd maar salesmanager zijn…. (Marianne van de Water)
Dit proces laat jouw sales exploderen, juist nu! (Jorg Hartog)
Reïncarnatie van de verkoop (Herman Meijer)
Waarom is "teamwork" onmisbaar in de verkoop? (Herman Meijer)
Een compliment is nog geen waardering (Jos Burgers)
Het nieuwe normaal of het nieuwe verkopen?! (Herman Meijer)
Sales tijdens Corona: Focus op 1 centrale vraag (André Hagelen)
Zonder pijn kun je niks verkopen (Harro Willemsen)
'De korting is uitverkocht' (Herman Meijer)
De perfecte LinkedIn update voor Sales Professionals (Harro Willemsen)
De beste zelfcoachingsvraag (Harro Willemsen)
Hoeveel tijd besteedt u aan acquisitie-voorbereiding? (Victor Bonke)
Verkopen met een “glazen bol” (Rene Knecht)
Hoe sluit u een topdeal? (Herman Meijer)
Tien ideeën voor succesvolle salesmeetings (Marcel Hoefman)
Verkopen als adviseur, kan dat wel? (Toine Simons)
Case stories: de beste manier om een klant te overtuigen (Harro Willemsen)
De duivelse details maken de topverkoper (Richard van Houten)
Help! Mijn klant wil nadenken (Michel Hoetmer)
De concurrentie inzetten: hoe doe je dat? (Michel Hoetmer)
De order veilig stellen in de pre-sales fase (Rene Knecht)
Verkopen in de toekomst: ‘Co-kwalificeren’ (Toine Simons)
Hoe creëert u een salescultuur? (Rene Knecht)
Meer omzet met de Buyers Journey (André Hagelen)
Wat salesprofessionals en marketeers over elkaar moeten weten (Harro Willemsen)
Durft u deze 3 vragen te stellen? (Marcel Hoefman)
Niet verkopen, maar waarde aantonen (Toine Simons)
Wat verkoopt ú eigenlijk? (Harro Willemsen)
Het gatekeeper dilemma (Toine Simons)
5 Tactieken waardoor u meer uit onderhandelingen haalt (Michel Hoetmer)
Hoe verkoopt u uw meerwaarde? (Jan-Willem Seip)
Het geheim van Account Based Marketing (Rene Knecht)
Is afsluiten de belangrijkste stap in het verkoopgesprek?
Meer sales? Denk als een topcoach! (Marcel Hoefman)
‘Ik wil er even over nadenken…’ En dan?!
Verkoopsucces? Maak 3 keuzes (André Hagelen)
Closing-skills coachen, hoe doe je dat? (Rene Knecht)
Wanneer is een cadeau een cadeau? (Jos Burgers)
Nieuwe privacywetgeving nekslag voor koude acquisitie? (Vladan Soldat)
Beslis! Kies uw klant (André Hagelen)
10 vragen aan... Erwin Lenting, Commercieel Manager (Rob Snoeijen)
10 vragen aan... Patrick Wolswijk, Sales Manager (Rob Snoeijen)
Het verkoopgeheim van de veilingmeester (Richard van Houten)
3 strategieën om van een Prijs een prijsje te maken (Jos Burgers)
Een verkoopgesprek zonder bezwaren bestaat niet (Walter Spruyt)
Prijsbezwaren tackelen (Jos Burgers)
Klassieke misser: laat uw hefboom niet vallen! (Walter Spruyt)
Offerteopvolging voor salesmanagers (Walter Spruyt)
Vijf buitengewone onderhandelingstips (Jan-Willem Seip)
Praat u met een blocker of een mobilizer? (Harro Willemsen)
Manipulatie: goed en fout (Richard van Houten)
Gek op aanbiedingen (Jos Burgers)
Geef in elk geval geen geld (Jos Burgers)
Een offerte verkoopt... niets (Frank Wouters)
Toch scoren als u de deal verliest (Toine Simons)
10 Lessen voor de beginnende salesmanager (Harro Willemsen)
Sales Manager: ga het veld in en boek succes met uw team (Walter Spruyt)
Afsluiten? Begin ermee vóór de opening! (Rene Knecht)
10 vragen aan.... Edward van Acht, Sales & Marketing Manager (Rob Snoeijen)
Verkopen zonder over uw product te praten (Rene Knecht)
De meerwaarde van een bidmanager (Roelf Houwing)
De psychologie van prijzen (Richard van Houten)
Bent u als verkoper inwisselbaar? (Rene Knecht)
‘Sales’ bestaat niet (Harro Willemsen)
Hoe om te gaan met vooroordelen over uw product (Walter Spruyt)
De commerciële vakspecialist (Harro Willemsen)
Wat zou u doen als u de klant bent? (Jan-Willem Seip)
Verkooptargets en tijdsinvestering (Richard van Houten)
Winnen op waarde, durft u? (Marcel Hoefman)
10 vragen aan... Hans Vernooij, Commercieel Directeur (Rob Snoeijen)
Een kwalitatieve salespipeline in 11 stappen (Massimo Gagliotti)
De beste 5 tips uit de Sales Psychologie (Richard van Houten)
Denk goed na over uw doelstellingen bij Salescoaching (Edwin Scheperman)
10 vragen aan... Marc van Hemert, Sales Director (Rob Snoeijen)
10 vragen aan... Edwin van den Akker; salesmanager (Rob Snoeijen)
Verkopers hebben het druk, druk, druk ... maar waarmee?! (Herman Meijer)
Feedback geven: wel of niet 'sandwichen'? (Michel Hoetmer)
Nog meer succes in de verkoop! (Peter Stinckens)
Verbeter uw verkoopteam: ga coachen (Edwin Scheperman)
Hoeveel tijd besteedt uw binnendienst aan verkopen? (Herman Meijer)
Op = op; het werkt ook in B2B verkoop (Jos Burgers)
Met dit wapen verslaat u prijsvechters (Marcel Hoefman)
Een gouden tip voor sales managers (Peter Stinckens)
Verkoopmythe: provisie bevordert de verkoop (Michel Hoetmer)
De verkoopcrisis is voorbij. En nu? (David Bloch)
Dit is een goed voorbeeld van Sales Framing (Richard van Houten)
Geloof of kennis: wat brengt u verder? (Peter Stinckens)
Aandacht voor new business (Victor Bonke)
Red de vlag van Zutphen (Richard van Houten)
Focus op de 2e verkoop (Richard van Houten)
Management en verkoop binnen uw organisatie (Peter Stinckens)
Optimaal hunten én farmen (Richard van Houten)
Geen slapende honden wakker maken (Michel Hoetmer)
Verhoog de productiviteit van uw hunters (Victor Bonke)
Zo wordt u een goede verkoopcoach (Michel Hoetmer)
Is koud bellen nog wel van deze tijd? (Michel Hoetmer)
De kunst van het uitnodigen (David Bloch)
Is koud bellen verleden tijd? Dat valt nog te bezien. (Marcel Hoefman)
Ook als het goed gaat kan het beter (André Hagelen)
Dat hebben we al eens geprobeerd (Peter Stinckens)
Naar meer winstgevende klanten met het GIK profiel (André Hagelen)
Een beroerd antwoord op een verkoopdip (Michel Hoetmer)
Het professionele verkoopplan (Richard van Houten)
Wat is uw toegevoegde waarde? (Jos Burgers)
Wees geen Kamikaze-verkoper (Richard van Houten)
Hoe houd ik mijn salesteam aan het bellen? (Victor Bonke)
Wat is uw missie? (Peter Stinckens)
Sales, de basis voor elke organisatie (Steyn Elshout)
Pipeline management: voorspelbaar verkoopsucces (Ronald van den Berg)
Onderhandeling, kunst en kunde (David Bloch)
Door de klant bedacht (Tips & Advies Verkoop)
Omgaan met onderhandelingstrucs (Piet Aarts)
CRM: lust of last? (Ronald van den Berg)
Op pad met je baas (Harro Willemsen)
Het salesteam als motor van succes (Ronald van den Berg)
Heeft de vergadering een op actie gerichte doelstelling? (Michel Hoetmer)
Klanten en andere ergernissen (Peter Stinckens)
Leiderschap en beloningsstructuur (Piet Aarts)
Uw tijd gaat nú in! (Tips & Advies Verkoop)
Positief beïnvloeden voor Sales Managers (Hans Oelen)
Benut strategische verkoopkansen (Ronald van den Berg)
Verkoopgeheim nr. 1: Transfer trust (Richard van Houten)
Verkoopstrategieën (Ronald van den Berg)
Uw kortingen liggen op straat (Tips & Advies Verkoop)
Plan B: uw alternatieve verkoopplan (Harro Willemsen)
De klant staat centraal! (Peter Stinckens)
Hoe bedoel je…economische omstandigheden? (Hans Oelen)
Strategische voorbereiding op het klantengesprek (Redactie Verkopersonline.nl)
Heeft uw verkoopbinnendienst tijd om te verkopen? (Herman Meijer)
Management by simplicity (Herman Meijer)
Het succesvol introduceren van nieuwe producten (Harrie van Heck)
Vier belangrijke vragen voor (uw) verkopers (Michel Hoetmer)
De angst voor 'NEE' (Hans Oelen)
Acquisitie: even genoeg aan uzelf gewerkt (Richard van Houten)
Duurzaamheid in sales begint intern (Herman Meijer)
Salesmanagers gaan altijd voor hun eigenbelang (Steyn Elshout)
Relatiebeheer makkelijk? Forget it! (Steyn Elshout)
Dan moet u naar een ander (Tips & Advies Verkoop)
Weg met verkoopprovisies! (Henk Hemstra)
Succesvol bezuinigen met solide verkooprapportages (Henk Hemstra)
Verkopen in een moeilijke markt (Peter Stinckens)
Checklist Sales Actie (Henk Hemstra)
Uitbesteden sales; wel of niet doen? (Alexander Loudon)
Het belang van teamwork – de kip en het ei (Herman Meijer)
In 3 stappen naar een (h)echt team (Henk Hemstra)
Gebruik uw budget effectief (Tips & Advies Verkoop)
Zeven vergadertips voor de Salesmanager (Herman Meijer)
Heeft uw provisiesysteem gewerkt? (Henk Hemstra)
Doe steeds iets meer dan anderen (Peter Stinckens)
Denk in termen van omzet, praat niet over klanten (Henk Hemstra)
Sales benchmarking – hoe doe je dat? (Alexander Loudon)
Checklist Provisie (Vladan Soldat)
Ter overname aangeboden: accountmanager – zo goed als nieuw (Herman Meijer)
Op weg naar beter leiderschap tijdens vergaderingen (David Bloch)
Punten van een goed verkoopplan (Redactie Verkopersonline.nl)
Administratie…kan ik niet zonder? (Vladan Soldat)
Wat te doen als uw verkopers niet scoren? (Hans Oelen)
Om buiten te winnen moeten we binnen beginnen (Herman Meijer)
Pimp uw verkoopcommissie (Herman Meijer)
Verkopen in Noord Holland is lastiger dan u denkt… (Richard van Houten)
Verkoopmanagement = mentaliteitsmanagement (Herman Meijer)
Echte koopjes bestaan niet (Jan-Willem Seip)
De zeilboot aan de muur (Harro Willemsen)
Laat verkopers zelf tot de conclusie komen (Peter Stinckens)
Waarom deze afspraak? (Peter Stinckens)
De waarde van strategie (Strategie/Salesplan)
Vraag waarom (Peter Stinckens)
Meer pit in uw sales meeting (Salesmanager)
Het management syndroom (Richte Lommert)
Rapporteren…irritant of nuttig? (Verkoop Succes)
Manage het salesproces, niet het resultaat (Vladan Soldat)
Hoe wordt u directeur? (Redactie Verkopersonline.nl)
Salesteam in moeilijke tijden (Vladan Soldat)
Empower je salesforce (Marvin Sutherland)

Een beroerd antwoord op een verkoopdip

Michel  Hoetmer
Michel Hoetmer
SalesQuest

Het is een bekend fenomeen. Wanneer de verkoopresultaten tegenvallen nemen salesmanagers hun toevlucht tot drastische maatregelen. De weekrapportages worden strenger gecontroleerd en ze dwingen verkopers via allerhande procedures en formulieren zich te verantwoorden voor hun acties. Is wantrouwen en bureaucratie het antwoord op een verkoopdip?

Een beroerd antwoord op een verkoopdip

Kennelijk vertrouwen managers hun verkopers niet. Vreemd eigenlijk. Wanneer de resultaten prima zijn, laat men gemakkelijk de teugels vieren. Maar wanneer het slecht gaat breekt er paniek uit.

Men lijkt te veronderstellen dat verkopers zich ongedisciplineerd gedragen. Ik heb het vroeger meerdere malen meegemaakt. Men redeneerde: 'als wij die luie donders eventjes goed aanpakken, dan volgen de resultaten vanzelf.'

De praktijk wijst anders uit
Ooit werkte ik voor een verzekeringsmaatschappij. Het management vaardigde de oekaze uit dat wij minimaal 20 afspraken per week moesten maken. In plaats dat er harder werd gewerkt verloren managers en verkopers zichzelf in een merkwaardige discussie over de definitie van een afspraak. Eén van mijn collega's vroeg:
Stel ik bel bij iemand aan, zonder van te voren een afspraak te hebben gemaakt, de klant komt aan de deur en zegt 'Hé leuk je weer eens te zien. Jammer, maar ik heb nu geen tijd. Kom een andere keer maar even terug.' Geldt dit als een afspraak?

Elk zinnig mens zou zeggen: 'nee natuurlijk niet'. In het gunstigste geval kun je spreken van een klantcontact. Maar het management vertelde ons: 'Ja, dat mag je als een afspraak op je week rapport noteren!' Wauw, dit opende deuren waarvan wij veronderstelden dat ze gesloten waren. Enfin, je begrijpt wat er gebeurde: wij haalden met de vingers in onze neus de 20 afspraken. Weekrapporten zijn geduldig. Als je de rapportage slim invult zijn de gegevens vrijwel oncontroleerbaar.

Bureaucratie is geen antwoord op een verkoopdip
Laten wij elkaar niet voor de mal houden: wanneer externe omstandigheden verslechteren, krik je de verkopen niet op door een sfeer van wantrouwen te creëren. Dan word je door de verkopers genept waar je bij staat. Geloof me: daar zijn ze meesters in.

Extra bureaucratie is een belabberde optie. Verkopers hebben er een bloedhekel aan en bovendien kost het zeeën van tijd. Ze kunnen hun energie beter in hun verkoopactiviteiten steken.

Verkoopdip: wat is de oorzaak?
Het is veel verstandiger om naar de oorzaak van de verkoopdip te kijken en vooral de verkopers helpen hun doelstellingen te bereiken. De verkoper zit niet te wachten op wantrouwen. Hij wil net zo als zijn manager scoren. Help hem daarbij.

Ga samen op stap. Kijk wat er gebeurt. Wat zeggen klanten? Wat doen ze? Coach de verkoper. Coachen doe je niet vanachter je bureau met een stapel papier en een gelikte spreadsheet.

Deugt ons verkoopproces?

Het is een uitstekende gedachte het verkoopproces onder de loep te nemen:
-  Waar zitten de knelpunten?
-  Waar kan het beter of efficiënter?
-  Welke procedures belemmeren de verkoop en kunnen wij schrappen?

Het is de verantwoordelijkheid van de salesmanager de omstandigheden te creëren waarin het voor verkopers mogelijk is hun tijd te besteden aan het échte werk: tegenover klanten plaatsnemen en te verkopen.

Op die manier laat je merken betrokken te zijn. Je creëert een positieve sfeer in plaats van een sfeer van 'met het vingertje naar elkaar wijzen'.

Tip. Ga samen met elkaar rond de tafel zitten en vraag jezelf bij elke procedure / formulier af: 'draagt dit bij aan onze omzet?' Is het antwoord 'nee' of 'dat weten wij niet'. Schrap het!

Michel Hoetmer

Michel  Hoetmer
Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet te scoren. Zijn trainingsbureau SalesQuest is gespecialiseerd in acquisitie- en verkooptrainingen.
Bekijk de trainingen van Sales Quest
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Sales Management
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   7,9
(49 stemmen)
Reacties

Dag Michel,

Ik heb dit artikel met een 9 beloond.
De ware salesmanager komt bovendrijven wanneer het economisch wat minder lijkt te gaan.

jon van Deursen

Als voormalig salesmanager heb ik me aan precies het geschetste schuldig gemaakt. De enige die nog wat verkocht was ik zelf (dacht ik), de rest moest ook maar harder gaan werken. Met als resultaat weglopende accountmanagers, een nog verdere omzet dip, een slechtere sfeer en uiteindelijk mijn eigen vertrek omdat ik het ook allemaal niet meer wist. Ik heb hier veel van geleerd en kan het stuk daarom alleen maar beamen.

Jaap

Deels waar, maar ook deels niet waar. Sommige verkopers hebben het moeilijk een tandje bij te schakelen als de repeatorders niet meer zo makkelijk binnenkomen.

Controle is goed, maar spreek alleen de excessen aan en niet de groep in zijn algemeenheid.

Verder ben ik het helemaal eens met de stelling dat je moet kijken waardoor de omzet terugloopt en dat kan komen door een heleboel factoren. Van je eigen inkoop tot en met een inzakkende markt voor de klant.

Natuurlijk is het artikel waar! Er is zelfs een tegeltjes wijsheid over. Met stroop vang je meer vliegen dan met azijn.

Om individuele performance te verbeteren is actieve en betrokken coaching "the only way to go". Ik vergelijk een goede sales met een topsporter. Waarom: Altijd beter willen worden met oog voor de details en ..... met hard werken. Sales(managers) kunnen veel leren van sport, zeilen in het bijzonder. Maar wie durft echt eens buiten zijn/haar wereld op zoek te gaan naar verbeterpunten. De goede topsporter kijkt bewust buiten zijn eigen sport. Nu de sales nog ... denk ik wel eens.

Bas Schenk

Goed stukje, vol waarheid. Ik zit in de groothandel management en heb daarover een boekje geschreven. "Groothandel hou de koers ion de greep"; (uitgeverij PUMBO) Mensen motiveren is niet soft, maar noodzaak. Hoog draagvlak bij een goed plan resulteert in enthousiasme om doelen te bereiken. De bekende wijsvinger en dreigementen en vooroordelen zijn absoluut uit den boze in dit verband.
Eerlijkheid, waarheid en wijsheid zijn broertjes van elkaar; hun neefje is Werken, of "Handen uit de mouwen"

Richard van Houten |  http://Www.bronpartners.nl

Prima stuk Michel,
Het kan ook goed zijn om in een dip-situatie de verkopers weer eens andere vragen te laten stellen, waardoor ze (ook zélf) uit standaard antwoord-situaties komen.

Maar wat je stelt kan ook ik be-amen. In goede tijden worden 'fouten' eerder toegestaan, want de targets worden toch gehaald, waardoor verkeerd verkoopgedrag insluipt in het werk van sales. En als tijden dan minder worden doen ze het ineens fout?

Analyseer ook gemiste kansen en de successen als het wel goed gaat. Blijf als leiding inzetten op het creëeren van perfecte verkoopgesprekken vanuit de klant.

Michel hoetmer |  http://Www.salesquest.nl

Van harte bedankt voor de complimenten en de aanvullingen!

Wilco

Dit artikel geeft de praktijk helaas goed weer. Als het niet helemaal loopt zoals het zou moeten gaat men controleren. Dit is veelal negatief in plats van te analyseren en onderzoeken wat wel goed gaat. En deze omzetten in kansen dit is positief geeft energie aan het team.

Maurice Ooms

Klopt !

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel