Sales Manager: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Sales Management

Je eigen Sales Playbook in 9 stappen (André Hagelen)
Durft u deze 3 vragen te stellen? (Marcel Hoefman)
Niet verkopen, maar waarde aantonen (Toine Simons)
Situationeel leiding geven in de Verkoop (Richard van Houten)
Waarom is "teamwork" onmisbaar in de verkoop? (Herman Meijer)
Wat verkoopt ú eigenlijk? (Harro Willemsen)
De perfecte LinkedIn update voor Sales Professionals (Harro Willemsen)
7 strategieën tegen manipulatie (Richard van Houten)
Het gatekeeper dilemma (Toine Simons)
Case stories: de beste manier om een klant te overtuigen (Harro Willemsen)
5 Tactieken waardoor u meer uit onderhandelingen haalt (Michel Hoetmer)
Hoe verkoopt u uw meerwaarde? (Jan-Willem Seip)
Help! Mijn klant wil nadenken (Michel Hoetmer)
De struisvogelpolitiek die wel werkt (Jos Burgers)
Het kopen en verkopen van Energie en Positivisme (Richard van Houten)
Hoeveel tijd besteedt u aan acquisitie-voorbereiding? (Victor Bonke)
De beste zelfcoachingsvraag (Harro Willemsen)
Groot denken en groot blijven roepen (Richard van Houten)
Verkopen met een “glazen bol” (Rene Knecht)
Je komt elkaar altijd weer tegen (Jos Burgers)
Het geheim van Account Based Marketing (Rene Knecht)
Tien ideeën voor succesvolle salesmeetings (Marcel Hoefman)
Is afsluiten de belangrijkste stap in het verkoopgesprek?
De demo die geen demo was (Rene Knecht)
Meer sales? Denk als een topcoach! (Marcel Hoefman)
Te happig overkomen bij de klant (Jan-Willem Seip)
‘Ik wil er even over nadenken…’ En dan?!
Verkoopsucces? Maak 3 keuzes (André Hagelen)
Closing-skills coachen, hoe doe je dat? (Rene Knecht)
Euforisch verkopen (Jan-Willem Seip)
Wanneer is een cadeau een cadeau? (Jos Burgers)
Nieuwe privacywetgeving nekslag voor koude acquisitie? (Vladan Soldat)
Beslis! Kies uw klant (André Hagelen)
10 vragen aan... Erwin Lenting, Commercieel Manager (Rob Snoeijen)
Wat salesprofessionals en marketeers over elkaar moeten weten (Harro Willemsen)
Mannen willen winnen, vrouwen willen verbinden (Jan-Willem Seip)
10 vragen aan... Patrick Wolswijk, Sales Manager (Rob Snoeijen)
Het verkoopgeheim van de veilingmeester (Richard van Houten)
3 strategieën om van een Prijs een prijsje te maken (Jos Burgers)
Een verkoopgesprek zonder bezwaren bestaat niet (Walter Spruyt)
Prijsbezwaren tackelen (Jos Burgers)
Verkopen als adviseur, kan dat wel? (Toine Simons)
Klassieke misser: laat uw hefboom niet vallen! (Walter Spruyt)
Offerteopvolging voor salesmanagers (Walter Spruyt)
Vijf buitengewone onderhandelingstips (Jan-Willem Seip)
Praat u met een blocker of een mobilizer? (Harro Willemsen)
Manipulatie: goed en fout (Richard van Houten)
Gek op aanbiedingen (Jos Burgers)
Geef in elk geval geen geld (Jos Burgers)
Verkopen in de toekomst: ‘Co-kwalificeren’ (Toine Simons)
Een offerte verkoopt... niets (Frank Wouters)
Toch scoren als u de deal verliest (Toine Simons)
10 Lessen voor de beginnende salesmanager (Harro Willemsen)
Sales Manager: ga het veld in en boek succes met uw team (Walter Spruyt)
Afsluiten? Begin ermee vóór de opening! (Rene Knecht)
10 vragen aan.... Edward van Acht, Sales & Marketing Manager (Rob Snoeijen)
Verkopen zonder over uw product te praten (Rene Knecht)
De meerwaarde van een bidmanager (Roelf Houwing)
De psychologie van prijzen (Richard van Houten)
Bent u als verkoper inwisselbaar? (Rene Knecht)
‘Sales’ bestaat niet (Harro Willemsen)
Hoe om te gaan met vooroordelen over uw product (Walter Spruyt)
De commerciële vakspecialist (Harro Willemsen)
Wat zou u doen als u de klant bent? (Jan-Willem Seip)
Verkooptargets en tijdsinvestering (Richard van Houten)
Winnen op waarde, durft u? (Marcel Hoefman)
10 vragen aan... Hans Vernooij, Commercieel Directeur (Rob Snoeijen)
Een kwalitatieve salespipeline in 11 stappen (Massimo Gagliotti)
De beste 5 tips uit de Sales Psychologie (Richard van Houten)
Denk goed na over uw doelstellingen bij Salescoaching (Edwin Scheperman)
10 vragen aan... Marc van Hemert, Sales Director (Rob Snoeijen)
10 vragen aan... Edwin van den Akker; salesmanager (Rob Snoeijen)
Verkopers hebben het druk, druk, druk ... maar waarmee?! (Herman Meijer)
Duivelse details bij verkopen (Richard van Houten)
Feedback geven: wel of niet 'sandwichen'? (Michel Hoetmer)
Nog meer succes in de verkoop! (Peter Stinckens)
Verbeter uw verkoopteam: ga coachen (Edwin Scheperman)
Hoeveel tijd besteedt uw binnendienst aan verkopen? (Herman Meijer)
Op = op; het werkt ook in B2B verkoop (Jos Burgers)
Hoe sluit u een topdeal? (Herman Meijer)
Met dit wapen verslaat u prijsvechters (Marcel Hoefman)
Een gouden tip voor sales managers (Peter Stinckens)
Verkoopmythe: provisie bevordert de verkoop (Michel Hoetmer)
De verkoopcrisis is voorbij. En nu? (David Bloch)
Dit is een goed voorbeeld van Sales Framing (Richard van Houten)
Geloof of kennis: wat brengt u verder? (Peter Stinckens)
Aandacht voor new business (Victor Bonke)
Red de vlag van Zutphen (Richard van Houten)
Focus op de 2e verkoop (Richard van Houten)
Management en verkoop binnen uw organisatie (Peter Stinckens)
Optimaal hunten én farmen (Richard van Houten)
Geen slapende honden wakker maken (Michel Hoetmer)
Verhoog de productiviteit van uw hunters (Victor Bonke)
Zo wordt u een goede verkoopcoach (Michel Hoetmer)
Is koud bellen nog wel van deze tijd? (Michel Hoetmer)
De kunst van het uitnodigen (David Bloch)
Is koud bellen verleden tijd? Dat valt nog te bezien. (Marcel Hoefman)
Ook als het goed gaat kan het beter (André Hagelen)
Dat hebben we al eens geprobeerd (Peter Stinckens)
Naar meer winstgevende klanten met het GIK profiel (André Hagelen)
Een beroerd antwoord op een verkoopdip (Michel Hoetmer)
Het professionele verkoopplan (Richard van Houten)
Wat is uw toegevoegde waarde? (Jos Burgers)
Wees geen Kamikaze-verkoper (Richard van Houten)
Hoe houd ik mijn salesteam aan het bellen? (Victor Bonke)
Wat is uw missie? (Peter Stinckens)
Sales, de basis voor elke organisatie (Steyn Elshout)
Pipeline management: voorspelbaar verkoopsucces (Ronald van den Berg)
Onderhandeling, kunst en kunde (David Bloch)
Door de klant bedacht (Tips & Advies Verkoop)
Omgaan met onderhandelingstrucs (Piet Aarts)
CRM: lust of last? (Ronald van den Berg)
Op pad met je baas (Harro Willemsen)
Het salesteam als motor van succes (Ronald van den Berg)
Heeft de vergadering een op actie gerichte doelstelling? (Michel Hoetmer)
Klanten en andere ergernissen (Peter Stinckens)
Leiderschap en beloningsstructuur (Piet Aarts)
Uw tijd gaat nú in! (Tips & Advies Verkoop)
Positief beïnvloeden voor Sales Managers (Hans Oelen)
Benut strategische verkoopkansen (Ronald van den Berg)
Verkoopgeheim nr. 1: Transfer trust (Richard van Houten)
Verkoopstrategieën (Ronald van den Berg)
Uw kortingen liggen op straat (Tips & Advies Verkoop)
Plan B: uw alternatieve verkoopplan (Harro Willemsen)
De klant staat centraal! (Peter Stinckens)
Hoe bedoel je…economische omstandigheden? (Hans Oelen)
Strategische voorbereiding op het klantengesprek (Redactie Verkopersonline.nl)
Heeft uw verkoopbinnendienst tijd om te verkopen? (Herman Meijer)
Management by simplicity (Herman Meijer)
Het succesvol introduceren van nieuwe producten (Harrie van Heck)
Vier belangrijke vragen voor (uw) verkopers (Michel Hoetmer)
De angst voor 'NEE' (Hans Oelen)
Acquisitie: even genoeg aan uzelf gewerkt (Richard van Houten)
Duurzaamheid in sales begint intern (Herman Meijer)
Salesmanagers gaan altijd voor hun eigenbelang (Steyn Elshout)
Relatiebeheer makkelijk? Forget it! (Steyn Elshout)
Dan moet u naar een ander (Tips & Advies Verkoop)
Weg met verkoopprovisies! (Henk Hemstra)
Succesvol bezuinigen met solide verkooprapportages (Henk Hemstra)
Verkopen in een moeilijke markt (Peter Stinckens)
Checklist Sales Actie (Henk Hemstra)
Uitbesteden sales; wel of niet doen? (Alexander Loudon)
Het belang van teamwork – de kip en het ei (Herman Meijer)
In 3 stappen naar een (h)echt team (Henk Hemstra)
Gebruik uw budget effectief (Tips & Advies Verkoop)
Zeven vergadertips voor de Salesmanager (Herman Meijer)
Heeft uw provisiesysteem gewerkt? (Henk Hemstra)
Doe steeds iets meer dan anderen (Peter Stinckens)
Denk in termen van omzet, praat niet over klanten (Henk Hemstra)
Sales benchmarking – hoe doe je dat? (Alexander Loudon)
Checklist Provisie (Vladan Soldat)
Ter overname aangeboden: accountmanager – zo goed als nieuw (Herman Meijer)
Op weg naar beter leiderschap tijdens vergaderingen (David Bloch)
Punten van een goed verkoopplan (Redactie Verkopersonline.nl)
Administratie…kan ik niet zonder? (Vladan Soldat)
Wat te doen als uw verkopers niet scoren? (Hans Oelen)
Om buiten te winnen moeten we binnen beginnen (Herman Meijer)
Pimp uw verkoopcommissie (Herman Meijer)
Verkopen in Noord Holland is lastiger dan u denkt… (Richard van Houten)
Verkoopmanagement = mentaliteitsmanagement (Herman Meijer)
Echte koopjes bestaan niet (Jan-Willem Seip)
De zeilboot aan de muur (Harro Willemsen)
Laat verkopers zelf tot de conclusie komen (Peter Stinckens)
Waarom deze afspraak? (Peter Stinckens)
De waarde van strategie (Strategie/Salesplan)
Vraag waarom (Peter Stinckens)
Meer pit in uw sales meeting (Salesmanager)
Het management syndroom (Richte Lommert)
Rapporteren…irritant of nuttig? (Verkoop Succes)
Manage het salesproces, niet het resultaat (Vladan Soldat)
Hoe wordt u directeur? (Redactie Verkopersonline.nl)
Salesteam in moeilijke tijden (Vladan Soldat)
Empower je salesforce (Marvin Sutherland)

Wat is uw missie?

Als sales manager moet u goed kunnen motiveren. Vaak staren we ons blind op incentives en bonussen. Maar waar begint motivatie echt? Hoe zorgt u voor werkelijk permanente motivatie van uw medewerkers?

Wat is uw missie?

Kent u het probleem? Uw topverkopers willen méér. Ze presteren immers beter dan de rest en denken een grotere wagen te verdienen, extra voordelen, bijkomende bonussen… En de anderen willen ook meer! Juist omdat ze géén laptop hebben, géén grote wagen, niet de nodige tools, presteren ze minder.  
 
Steeds nieuwe eisen
De motivatie en betrokkenheid is duidelijk laag bij de laatste groep. Uw budget is echter beperkt en u weet ook dat het toegeven aan deze eisen geen soelaas zal brengen voor de resultaten. Integendeel. Elke toegift lijkt bijkomende eisen uit te lokken. Wat te doen?

Praktijkcase, de verkoopafdeling van Johan
De beste illustratie voor een mogelijke oplossing kan ik vinden in een praktijkcase, waar ik enkele maanden geleden mee geconfronteerd werd. Johan runde een verkoopafdeling van zeven medewerkers. Ondanks een solide aanbod en een groot klantenpotentieel namen de eisen van zijn verkopers toe en daalde de marge en omzet van zijn team.

Ten einde raad vroeg hij mij om even poolshoogte te komen nemen. Was een bijkomende training noodzakelijk? Had hij de juiste mensen in dienst? Zou het een oplossing zijn als hij inging op de vragen en eisen van zijn medewerkers?

Drie belangrijke vragen
Ik nam enkele dagen de tijd om met alle verkopers te spreken en hen te vergezellen op hun bezoeken. Ik vertrok gewapend met drie belangrijke vragen:
  1. Wat wil de organisatie realiseren, dit jaar en binnen vijf jaar?
  2. Voor welke waarden staat de organisatie? U mag maximaal drie woorden opgeven.
  3. Hoe kijkt het salesteam aan tegen de uitdagingen waar het voor staat?

De antwoorden op die vragen maakten veel duidelijk. Men had er – behoudens een target in omzet voor het lopende jaar – geen idee van wat de organisatie wilde bereiken binnen vijf jaar. Van zeven verkopers kreeg ik na een verbaasde blik en gefronste wenkbrauwen, telkens andere waarden te horen. De visie van het verkoopteam leverde alleen gekuch op en verbaasde blikken.

Groepsdynamiek
Iedereen wil bij iets horen. We zijn nu eenmaal – of we willen of niet – allemaal groepsdieren. We willen allemaal bij één duidelijk omlijnde groep horen. Om een groep, en beter nog een team te vormen zijn enkele zaken essentieel:

  1. Je moet als groep een duidelijk waardekader delen. Dit bepaalt hoe je onderling en naar buiten met elkaar omgaat.
  2. Je moet een duidelijk en uitdagend beeld hebben van wat je kunt realiseren.  Iedereen wil immers bij een winnend team horen!
  3. Binnen een groep is zeer goede communicatie essentieel om de samenwerking te optimaliseren.

Communicatie
Communicatie is een sleutelwoord. Je kan het niet vaak genoeg doen. Er zijn drie belangrijke dingen die je dagelijks meermaals moet communiceren aan iedereen van je team:

  1. Waar wilt u naar toe?  Wat is uw missie (doelstelling).
  2. Hoe wilt u dit realiseren? visie (waardekader).
  3. Waar staat u voor? U, als salesmanager!  Wat kan men van u verwachten en wat niet?  Wat verwacht u van uw team?

Twee tips

  1. Zorg voor een slogan voor uw team en een logo. Niets zet zich zo duidelijk in de geest van uw medewerkers vast als deze twee. Gebruik dit bij al uw communicatie. Zet het onder uw e-mails, uw nota's, enz.
  2. Beoordeel alles aan de hand van uw waardekader en missie. Maak hiervan bij alles wat u doet de maatstaf van een beoordeling! Uw medewerkers nemen dit over en zullen na verloop van tijd zelf hun acties hierop enten.

Motivatie
Echte motivatie komt vanuit het hart en de ziel van uw medewerkers. Niet vanuit secundaire voorwaarden. 

Het hart en de ziel van uw verkopers kunt u alleen maar raken als u ook de taal van het hart en de ziel spreekt.

Cijfers en targets zijn de taal van de ratio. Ze beroeren de ziel van een ander niet! Begrijp me niet verkeerd. Cijfers zijn belangrijk. Absoluut. Ze zijn deel van de deal. Maar ze zijn niet de volledige deal. Uitsluitend cijfers zetten anderen aan om hun persoonlijk belang ook in cijfers te vertalen.
Grotere wagen, meer bonus…dat is wat cijfers veroorzaken. 

Iedereen denk zowel emotioneel als rationeel. Geeft u alleen maar rationele elementen, dan worden deze al snel emotioneel opgepikt en zorgen ze vertaald in emotionele behoeften.

Een visie, een waardekader, een missie, er bij horen, deel uitmaken van het beste team… dat zijn emotionele zaken die het rationele (de cijfers, targets, loon, voorwaarden) in evenwicht houden.

Een uitdaging
We hebben allemaal geleerd dat we mensen moeten uitdagen om ze boven zichzelf uit te laten groeien. En dat is juist. Maar groeien heeft alles te maken met geloof. Geloof in de eigen mogelijkheden. Indien u uitsluitend rationele targets presenteert, gaat u volledig voorbij aan geloof (een emotie).
Daag mensen dus uit om hun plaats in het beste team te verdienen! 
Geef ze een duidelijke missie mee. Zorg dat ze er in geloven

Dat is de taak waar u voor staat. Het bieden van een duidelijke uitdaging die geloofwaardig is en een persoonlijke meerwaarde als einddoel heeft voor alle verkopers.

De meest succesvolle missies
De meest succesvolle missies in de geschiedenis zijn te vinden in religieuze bewegingen. (Een emotionele aangelegenheid bij uitstek). Het christendom heeft de missie al gedurende 2000 jaar levend gehouden. De moslimwereld draagt zijn missie al 1500 jaar uit. Het Boedisme nog langer (hoewel het geen echte religie is).

Wat maakt deze missies zo uitzonderlijk succesvol? Ze spreken het hart en de ziel van mensen aan. Ze bewegen mensen. Ze bieden een doel. Ze zorgen voor een blijvende betrokkenheid.

Lijkt dit ver gezocht? Mogelijk. Maar alleen de resultaten tellen. Moet u dan een sekte starten? Ja! En ook weer niet! Maar u kunt leren van de technieken die religies al duizenden jaren toepassen om mensen te inspireren en te motiveren. Deze technieken die zichzelf al eeuwen lang bewezen hebben, kunnen een belangrijk hulpmiddel zijn voor iedereen die een team moet leiden!

Slot
De kern van motivatie zit hem niet in geld, fringe benefits of extra voordelen. De kern zit hem in het bewegen van de ziel en het hart van anderen. Erkenning, bezieling, inspiratie. Dat is waar het om gaat!

Tip
Mensen hebben behoefte aan een duidelijke identiteit, een duidelijk waardekader, een duidelijke missie! Zowel voor uw organisatie als voor uw team zijn dit essentiële voorwaarden om resultaten te bereiken. Wilt u betrokkenheid en motivatie van uw medewerkers? Inspireer u mensen dan met een boeiende missie! 

Peter Stinckens
House of Imagination

Peter  Stinckens

Peter Stinckens

Peter Stinckens werkt momenteel als algemeen directeur voor het House Of Imagination. Hij werkte als verkoper, key account manager, commercieel directeur en CEO. Als spreker en auteur is hij een vaste waarde in sales land.
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 7,7
(92 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Hans Mampaey

Ik heb een dubbel gevoel bij bovenstaand artikel. Mijns inziens lijkt het beter zou je dit artikel op "salesmanagersonline.nl" geplaatst hebben ( moest die al bestaan ).

Eigenlijk zeg je : Inkomen is niet belangrijk voor een topverkoper, als je maar een identiteit hebt e.d.

Een topverkoper mag wel veel verdienen !
We leven nu éénmaal in een gemeenschap waar prestaties worden beloond met geld.

Er zouden veel minder topsales zijn indien er geen relatieve vergoedingen tegenover de prestaties zouden staan.

WH Hendriks

Een uitstekend artikel, ikzelf verkoop lidmaatschappen op een sportschool. Ik word hier extreem goed voor betaald, althans dat lijkt omdat ik mijn targets goed stel! Ik verleg mijn grenzen en wil steeds bijleren om beter te presteren, niet om meer te verdienen maar om mijzelf te bewijzen tegenover mijzelf. Dat je dan ook steeds meer verdient is een mooie bijkomstigheid niet de hoofdreden! Ik kan nu alles verkopen wat ik wil verkopen en bijna elk gewenst bedrag daarvoor vragen omdat ik train train en train!

Johan Oosting

Prima artikel, het gaat uiteindelijk niet om het doel maar wat het doel met je doet.

Gerjo Baartman |  http://www.coffeetainment.nl

Prima artikel, onze slogan: Coffee from the heart met een perfect logo (zie website).
CoffeeTainment is passie, enthousiasme maar vooral lekkere kwaliteitscoffee. Ik kan heerlijk mezelf zijn en door het uitdragen van de uitdagende missie en visie
stijgen de orders en het succes boven verwachting.

Ger de Bruijn |  http://www.gerjfdebruijn.nl

Beste Peter,
Een top artikel!. Ik vind dat de essentie in de volgende zin ligt:
Motivatie
Echte motivatie komt vanuit het hart en de ziel van uw medewerkers. Niet vanuit secundaire voorwaarden.

met vriendelijke groet,
Ger de Bruijn

John Koning

Helaas kom je nog erg veel bedrijven tegen die geen duidelijke missie hebben niet voor het bedrijf als totaal, maar ook niet voor hun medewerkers. Meestal krijg je op de vraag " Welke doelstelling geldt voor deze functie" het simpele antwoord terug business genereren. Geen duidelijk verhaal wat men wil, welke doelstelling er is voor welke markt en met welke product/markt combinaties. Meestal wordt er met een hagelgeweer geschoten op de markt in de hoop dat men wat raakt (lees nieuwe business doet). Als het management geen duidelijke visie heeft zullen de werknemers het ook niet uit kunnen dragen!

Groetjes John Koning

Andre Hagelen |  http://www.searchresults.nl

Beste Peter,

Ik vind dit edn erg goed artikel. Komt wat sloom op gang, maar je raakt vervolgens de essentie. Interne motivatie is een zere belangrijke drijfveer. Waar doe je het voor. Als ik iets mag toevoegen, is het dat je als bedrijf verkopers kan stimuleren een persoonlijke missie te creeeren. Waar staat hij/zelf voor? Wat hij hij/zij bereiken? Hoe kan je raakvlakken vinden met de missie van het bedrijf. Als je dat lukt, heb je geen Red Bull meer nodig! :> Andre Hagelen

Jeroen

Emotie bepaalt (meer dan?) 90% van het menselijk handelen. En dat geldt dus ook voor verkopers. Dat heeft Peter m.i. op voortreffelijke wijze verwoord. In sporttermen: Zonder doel, zonder geloof (in eigen kunnen), zonder passie (om je doelen te bereiken) zonder visie maakt het niet uit wat je doet, waar je heengaat en wat je resultaten zullen zijn.

Koert Wijnands |  http://www.bcbwijnands.nl

Peter,

Alweer zo'n meesterlijk artikel. Wel heb ik een vraag over de alinea: Groeps dynamiek. Is het niet zo dat verkopers, die altijd alleen op pad zijn, per definitie einzelgangers zijn. Mensen die eigenlijk niet in een groep passen. Ze zijn altijd alleen op pad en daar hebben ze ook voor gekozen. De meeste buitendiestmensen kunnen wel goed met hun collega.s omgaan, maar zijn geen 'groepsmensen'. Hoe is jouw mening hier over.

M.vr.gr.
Koert

Peter Stinckens |  http://www.peterstinckens.be

Beste Koert,

Verkopers zijn wel veel alleen op pad, maar ze behoren steeds tot een groep, een clan, een tribe; de onderneming. Alhoewel er geen constante interactie is, zijn er voldoende contacten (gsm, mail, meeting...) om van een groepsdynamiek te spreken.
Omgaan met anderen en deel uitmaken van een groep heeft niet zozeer te maken met de hoeveelheid en tijd van een contact, maar met de noodzaak eraan om je doelen te realiseren.
Zonder de 'groep' achter de verkoper (van productie tot logistiek en administratie) kan de verkoper weinig realiseren.

Peter

koert Wijnands |  http://www.bcbwijnands.nl

Peter,

Ik ben het natuurlijk volkomen met je eens dat dit zo hoort te zijn. Zonder de groep achter de verkoper (waar hij zelf ook een deel van hoort te zijn) komt hij niet ver.
Echter ik ben toch van mening dat de gemiddelde verkoper buitendienst een mentaliteit heeft die hier niet goed bij aansluit. Alleen zeggen dat het zo hoort te zijn, is niet voldoende. Ik denk dat bij cursussen en dergelijke hier veel meer aandacht aan besteed zou moeten worden.

M.vr.gr.
koert

Rob Poortvliet |  Http://www.sales-development.nl

Peter, erg goed artikel waar ik nog een aanvulling op heb. De focus in dit artikel ligt op de verkopers echter wordt de impact van de Sales Manager zelf vaak onderschat. Het is de Sales Manager die de competentie moet hebben te achterhalen waar zijn teamleden intrinsiek door gemotiveerd worden en daarop moet acteren. Ik heb de afgelopen 6 jaar onder andere Sales Management van multinationals in zo'n 20 landen geëvalueerd en ruim 80% bleek niet capabel en/of effectief om mensen te motiveren. Op dit level zou wat mij betreft de ontwikkeling moeten starten.

Rob Poortvliet

Historie Meubelen Emmen |  http://www.historiemeubelen-webshop.nl

Quote:

' Juist omdat ze géén laptop hebben, géén grote wagen, niet de nodige tools, presteren ze minder. '

De titel van dit mooie stuk vat perfect samen waarom sommigen succesvoller zijn dan anderen.

Het hebben van een missie en duidelijk (lieft opgeschreven) doelen is een fantastische catalisator, waarmee het onderbewuste aan de slag gaat.

Bij het doel: 'ik ga mijn inkomen met 50% vergroten in 2013', zal het onderbewuste naar allerlei manieren zoeken om dit doel te bereiken. Voorwaarde is nogmaals dat het opgeschreven is, dit werkt als magie lijkt het wel, het wordt een tastbaar doel.

Maar is de afwezigheid van een grotere auto, laptop of afwezigheid van tools de reden dat sommige verkopers minder presteren?

Of komt het omdat ze geen duidelijke missie en goed omschreven persoonlijke en zakelijke doelen hebben?

C.J. Lemmens

Duidelijk verhaal. Goed om vanuit een ander perspectief naar dit soort zaken te kijken.Eye-opener.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel