Sales Manager: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Sales Management

Pas na drie keer ‘nee’ is het oké (André Hagelen)
Marketing en sales voor softwarebedrijven (Jorg Hartog)
Creëer verleiding in je aanbod (Rene Knecht)
Consultative Selling: welke KPI’s zijn van belang ? (André Hagelen)
De klant bepaalt wat ie betaalt?! (Jan-Willem Seip)
Situationeel leiding geven in de Verkoop (Richard van Houten)
Verkoopvaardigheden verbeteren in een digitale wereld (Jorg Hartog)
Creëer een ijzersterke propositie (André Hagelen)
Te graag opdrachten willen binnenhalen? Stop daarmee (Jan-Willem Seip)
Samen de B2B groei stimuleren (Jorg Hartog)
De meest gemaakte vergissing (André Hagelen)
What’s in it for me? (Herman Meijer)
Nutteloze oplossingen verkopen tegen hoge marges (Rene Knecht)
7 strategieën tegen manipulatie (Richard van Houten)
Aan de slag met een beller! (Marianne van de Water)
Jouw klant als intermediair (Herman Meijer)
Blijf de concurrentie een stap voor (Jorg Hartog)
Te happig overkomen bij de klant (Jan-Willem Seip)
Expected Goals - een voetbalperspectief (Jorg Hartog)
Spreek dezelfde "sales" taal (André Hagelen)
Gebruik de aannames van je concurrent (Rene Knecht)
Start-up Sales: a different cookie (Richard van Houten)
Je komt elkaar altijd weer tegen (Jos Burgers)
Stairway to Heaven (Jorg Hartog)
De struisvogelpolitiek die wel werkt (Jos Burgers)
8 redenen waarom sales development-teams falen (Jorg Hartog)
Groot denken en groot blijven roepen (Richard van Houten)
4 strategieën voor omgaan met de emotionele toestand van prospects (Jorg Hartog)
Gespreksstrategie - een belangrijke discipline in Sales (André Hagelen)
Sneller closen door de energie te veranderen (Rene Knecht)
Van groeistagnatie naar succes (Jorg Hartog)
Geen adrenaline, geen verkoop (Rene Knecht)
Samenwerken is de sleutel (Rene Knecht)
Euforisch verkopen is meer verkopen (Jan-Willem Seip)
Anti-Marketing: ga op zoek naar creators! (Rene Knecht)
Klanten zijn lui (Rene Knecht)
Dit doet uw concurrent nog niet (Natasja Hoogenboom)
Wat FD Gazellen-winnaars goed doen in sales (André Hagelen)
Wat als je prospect met een blinde vlek zit? (Rene Knecht)
Contact met je klant? Bellen! (Marianne van de Water)
Demotiverende valkuilen voor salesmanagers (Jan-Willem Seip)
Spelinzicht in verkopen (Rene Knecht)
Slim om met dummies te werken (Jan-Willem Seip)
De toekomst van B2B verkoop (Jorg Hartog)
Inzicht verkopen: verander de taal van je oplossing (Rene Knecht)
Het kopen en verkopen van Energie en Positivisme (Richard van Houten)
Stuurloos zonder salesfilosofie (Harro Willemsen)
Cold calling: 3 principes die van jou een baas maken (Chris de Graaf)
Prikkel het veranderbrein van jouw klant (Rene Knecht)
Vanille ijs marketing (Rene Knecht)
Praat jij over je concurrenten? (Rene Knecht)
Wat sales kan leren van AI (André Hagelen)
High end klanten – 5 strategieën (Richard van Houten)
Hoe ga je om met klant die even komen 'shoppen'? (Rene Knecht)
Dit is waarom we targets niet halen! (Chris de Graaf)
De beste online tools voor het produceren van content (Harro Willemsen)
Moeilijk bereikbare prospects benaderen (Harro Willemsen)
Ben je als verkoper veilig voor je klant? (Rene Knecht)
Een goede verkoper verkoopt alles? (Rene Knecht)
Pak tegenwerpingen met kop en staart aan! (André Hagelen)
De deal creëren of najagen?! (Rene Knecht)
Je eigen Sales Playbook in 9 stappen (André Hagelen)
Je zult in deze tijd maar salesmanager zijn…. (Marianne van de Water)
Dit proces laat jouw sales exploderen, juist nu! (Jorg Hartog)
Reïncarnatie van de verkoop (Herman Meijer)
Waarom is "teamwork" onmisbaar in de verkoop? (Herman Meijer)
Een compliment is nog geen waardering (Jos Burgers)
Het nieuwe normaal of het nieuwe verkopen?! (Herman Meijer)
Sales tijdens Corona: Focus op 1 centrale vraag (André Hagelen)
Zonder pijn kun je niks verkopen (Harro Willemsen)
'De korting is uitverkocht' (Herman Meijer)
De perfecte LinkedIn update voor Sales Professionals (Harro Willemsen)
De beste zelfcoachingsvraag (Harro Willemsen)
Hoeveel tijd besteedt u aan acquisitie-voorbereiding? (Victor Bonke)
Verkopen met een “glazen bol” (Rene Knecht)
Hoe sluit u een topdeal? (Herman Meijer)
Tien ideeën voor succesvolle salesmeetings (Marcel Hoefman)
Verkopen als adviseur, kan dat wel? (Toine Simons)
Case stories: de beste manier om een klant te overtuigen (Harro Willemsen)
De duivelse details maken de topverkoper (Richard van Houten)
Help! Mijn klant wil nadenken (Michel Hoetmer)
De concurrentie inzetten: hoe doe je dat? (Michel Hoetmer)
De order veilig stellen in de pre-sales fase (Rene Knecht)
Verkopen in de toekomst: ‘Co-kwalificeren’ (Toine Simons)
Hoe creëert u een salescultuur? (Rene Knecht)
Meer omzet met de Buyers Journey (André Hagelen)
Wat salesprofessionals en marketeers over elkaar moeten weten (Harro Willemsen)
Durft u deze 3 vragen te stellen? (Marcel Hoefman)
Niet verkopen, maar waarde aantonen (Toine Simons)
Wat verkoopt ú eigenlijk? (Harro Willemsen)
Het gatekeeper dilemma (Toine Simons)
5 Tactieken waardoor u meer uit onderhandelingen haalt (Michel Hoetmer)
Hoe verkoopt u uw meerwaarde? (Jan-Willem Seip)
Het geheim van Account Based Marketing (Rene Knecht)
Is afsluiten de belangrijkste stap in het verkoopgesprek?
Meer sales? Denk als een topcoach! (Marcel Hoefman)
‘Ik wil er even over nadenken…’ En dan?!
Verkoopsucces? Maak 3 keuzes (André Hagelen)
Closing-skills coachen, hoe doe je dat? (Rene Knecht)
Wanneer is een cadeau een cadeau? (Jos Burgers)
Nieuwe privacywetgeving nekslag voor koude acquisitie? (Vladan Soldat)
Beslis! Kies uw klant (André Hagelen)
10 vragen aan... Erwin Lenting, Commercieel Manager (Rob Snoeijen)
10 vragen aan... Patrick Wolswijk, Sales Manager (Rob Snoeijen)
Het verkoopgeheim van de veilingmeester (Richard van Houten)
3 strategieën om van een Prijs een prijsje te maken (Jos Burgers)
Een verkoopgesprek zonder bezwaren bestaat niet (Walter Spruyt)
Prijsbezwaren tackelen (Jos Burgers)
Klassieke misser: laat uw hefboom niet vallen! (Walter Spruyt)
Offerteopvolging voor salesmanagers (Walter Spruyt)
Vijf buitengewone onderhandelingstips (Jan-Willem Seip)
Praat u met een blocker of een mobilizer? (Harro Willemsen)
Manipulatie: goed en fout (Richard van Houten)
Gek op aanbiedingen (Jos Burgers)
Geef in elk geval geen geld (Jos Burgers)
Een offerte verkoopt... niets (Frank Wouters)
Toch scoren als u de deal verliest (Toine Simons)
10 Lessen voor de beginnende salesmanager (Harro Willemsen)
Sales Manager: ga het veld in en boek succes met uw team (Walter Spruyt)
Afsluiten? Begin ermee vóór de opening! (Rene Knecht)
10 vragen aan.... Edward van Acht, Sales & Marketing Manager (Rob Snoeijen)
Verkopen zonder over uw product te praten (Rene Knecht)
De meerwaarde van een bidmanager (Roelf Houwing)
De psychologie van prijzen (Richard van Houten)
Bent u als verkoper inwisselbaar? (Rene Knecht)
‘Sales’ bestaat niet (Harro Willemsen)
Hoe om te gaan met vooroordelen over uw product (Walter Spruyt)
De commerciële vakspecialist (Harro Willemsen)
Wat zou u doen als u de klant bent? (Jan-Willem Seip)
Verkooptargets en tijdsinvestering (Richard van Houten)
Winnen op waarde, durft u? (Marcel Hoefman)
10 vragen aan... Hans Vernooij, Commercieel Directeur (Rob Snoeijen)
Een kwalitatieve salespipeline in 11 stappen (Massimo Gagliotti)
De beste 5 tips uit de Sales Psychologie (Richard van Houten)
Denk goed na over uw doelstellingen bij Salescoaching (Edwin Scheperman)
10 vragen aan... Marc van Hemert, Sales Director (Rob Snoeijen)
10 vragen aan... Edwin van den Akker; salesmanager (Rob Snoeijen)
Verkopers hebben het druk, druk, druk ... maar waarmee?! (Herman Meijer)
Feedback geven: wel of niet 'sandwichen'? (Michel Hoetmer)
Nog meer succes in de verkoop! (Peter Stinckens)
Verbeter uw verkoopteam: ga coachen (Edwin Scheperman)
Hoeveel tijd besteedt uw binnendienst aan verkopen? (Herman Meijer)
Op = op; het werkt ook in B2B verkoop (Jos Burgers)
Met dit wapen verslaat u prijsvechters (Marcel Hoefman)
Een gouden tip voor sales managers (Peter Stinckens)
Verkoopmythe: provisie bevordert de verkoop (Michel Hoetmer)
De verkoopcrisis is voorbij. En nu? (David Bloch)
Dit is een goed voorbeeld van Sales Framing (Richard van Houten)
Geloof of kennis: wat brengt u verder? (Peter Stinckens)
Aandacht voor new business (Victor Bonke)
Red de vlag van Zutphen (Richard van Houten)
Focus op de 2e verkoop (Richard van Houten)
Management en verkoop binnen uw organisatie (Peter Stinckens)
Optimaal hunten én farmen (Richard van Houten)
Geen slapende honden wakker maken (Michel Hoetmer)
Verhoog de productiviteit van uw hunters (Victor Bonke)
Zo wordt u een goede verkoopcoach (Michel Hoetmer)
Is koud bellen nog wel van deze tijd? (Michel Hoetmer)
De kunst van het uitnodigen (David Bloch)
Is koud bellen verleden tijd? Dat valt nog te bezien. (Marcel Hoefman)
Ook als het goed gaat kan het beter (André Hagelen)
Dat hebben we al eens geprobeerd (Peter Stinckens)
Naar meer winstgevende klanten met het GIK profiel (André Hagelen)
Een beroerd antwoord op een verkoopdip (Michel Hoetmer)
Het professionele verkoopplan (Richard van Houten)
Wat is uw toegevoegde waarde? (Jos Burgers)
Wees geen Kamikaze-verkoper (Richard van Houten)
Hoe houd ik mijn salesteam aan het bellen? (Victor Bonke)
Wat is uw missie? (Peter Stinckens)
Sales, de basis voor elke organisatie (Steyn Elshout)
Pipeline management: voorspelbaar verkoopsucces (Ronald van den Berg)
Onderhandeling, kunst en kunde (David Bloch)
Door de klant bedacht (Tips & Advies Verkoop)
Omgaan met onderhandelingstrucs (Piet Aarts)
CRM: lust of last? (Ronald van den Berg)
Op pad met je baas (Harro Willemsen)
Het salesteam als motor van succes (Ronald van den Berg)
Heeft de vergadering een op actie gerichte doelstelling? (Michel Hoetmer)
Klanten en andere ergernissen (Peter Stinckens)
Leiderschap en beloningsstructuur (Piet Aarts)
Uw tijd gaat nú in! (Tips & Advies Verkoop)
Positief beïnvloeden voor Sales Managers (Hans Oelen)
Benut strategische verkoopkansen (Ronald van den Berg)
Verkoopgeheim nr. 1: Transfer trust (Richard van Houten)
Verkoopstrategieën (Ronald van den Berg)
Uw kortingen liggen op straat (Tips & Advies Verkoop)
Plan B: uw alternatieve verkoopplan (Harro Willemsen)
De klant staat centraal! (Peter Stinckens)
Hoe bedoel je…economische omstandigheden? (Hans Oelen)
Strategische voorbereiding op het klantengesprek (Redactie Verkopersonline.nl)
Heeft uw verkoopbinnendienst tijd om te verkopen? (Herman Meijer)
Management by simplicity (Herman Meijer)
Het succesvol introduceren van nieuwe producten (Harrie van Heck)
Vier belangrijke vragen voor (uw) verkopers (Michel Hoetmer)
De angst voor 'NEE' (Hans Oelen)
Acquisitie: even genoeg aan uzelf gewerkt (Richard van Houten)
Duurzaamheid in sales begint intern (Herman Meijer)
Salesmanagers gaan altijd voor hun eigenbelang (Steyn Elshout)
Relatiebeheer makkelijk? Forget it! (Steyn Elshout)
Dan moet u naar een ander (Tips & Advies Verkoop)
Weg met verkoopprovisies! (Henk Hemstra)
Succesvol bezuinigen met solide verkooprapportages (Henk Hemstra)
Verkopen in een moeilijke markt (Peter Stinckens)
Checklist Sales Actie (Henk Hemstra)
Uitbesteden sales; wel of niet doen? (Alexander Loudon)
Het belang van teamwork – de kip en het ei (Herman Meijer)
In 3 stappen naar een (h)echt team (Henk Hemstra)
Gebruik uw budget effectief (Tips & Advies Verkoop)
Zeven vergadertips voor de Salesmanager (Herman Meijer)
Heeft uw provisiesysteem gewerkt? (Henk Hemstra)
Doe steeds iets meer dan anderen (Peter Stinckens)
Denk in termen van omzet, praat niet over klanten (Henk Hemstra)
Sales benchmarking – hoe doe je dat? (Alexander Loudon)
Checklist Provisie (Vladan Soldat)
Ter overname aangeboden: accountmanager – zo goed als nieuw (Herman Meijer)
Op weg naar beter leiderschap tijdens vergaderingen (David Bloch)
Punten van een goed verkoopplan (Redactie Verkopersonline.nl)
Administratie…kan ik niet zonder? (Vladan Soldat)
Wat te doen als uw verkopers niet scoren? (Hans Oelen)
Om buiten te winnen moeten we binnen beginnen (Herman Meijer)
Pimp uw verkoopcommissie (Herman Meijer)
Verkopen in Noord Holland is lastiger dan u denkt… (Richard van Houten)
Verkoopmanagement = mentaliteitsmanagement (Herman Meijer)
Echte koopjes bestaan niet (Jan-Willem Seip)
De zeilboot aan de muur (Harro Willemsen)
Laat verkopers zelf tot de conclusie komen (Peter Stinckens)
Waarom deze afspraak? (Peter Stinckens)
De waarde van strategie (Strategie/Salesplan)
Vraag waarom (Peter Stinckens)
Meer pit in uw sales meeting (Salesmanager)
Het management syndroom (Richte Lommert)
Rapporteren…irritant of nuttig? (Verkoop Succes)
Manage het salesproces, niet het resultaat (Vladan Soldat)
Hoe wordt u directeur? (Redactie Verkopersonline.nl)
Salesteam in moeilijke tijden (Vladan Soldat)
Empower je salesforce (Marvin Sutherland)

10 Lessen voor de beginnende salesmanager

Harro  Willemsen
Harro Willemsen
3to1.nl

De overstap van verkoper naar salesmanager zet uw wereld op zijn kop. Om u te helpen een zachte landing te maken, deze 10 essentiële lessen.

10 Lessen voor de beginnende salesmanager

U bent altijd een bovengemiddeld productieve en hoogst winstgevende salesprofessional geweest en u wilde een stap hoger. Gefeliciteerd, u heeft de kans om salesmanager van een commercieel team te worden met beide handen aangegrepen. Maar wat nu? Uw leven staat op zijn kop. Er komt een hoop extra stress op u af. U kunt niet meer lekker autonoom werken (het team rekent op u), u mag niet meer zelf verkopen (u moet uw salesmensen laten verkopen) en u moet ineens een groot aantal mensen gaan managen (uzelf managen was al moeilijk genoeg). Dat staat nog los van de absurde hoeveelheden extra papierwerk, meetings, plannenmakerij en ongevraagde overlegjes die uw agenda gaan gijzelen.

Om u een zachte landing te geven, heb ik tien lessen voor startende salesmanagers op een rijtje gezet. Deze heb ik zelf door schade en schande geleerd of overgenomen van talentvolle salesmanagers die ik ben tegengekomen. Ze komen in mijn coaching van salesmanagers iedere keer weer terug.

Les 1: Weet wat van u wordt verwacht
Wat is uw rol als salesmanager precies? Bij de ene organisatie bent u een meewerkend voorman en geeft u af en toe een tip aan een paar collega's. Bij de andere organisatie stuurt u een groot salesteam aan en bent u de eindverantwoordelijke voor het totale commerciële resultaat. In beide gevallen wordt u salesmanager genoemd. Als u solliciteert of wordt gevraagd als salesmanager zal u eerst stevig moeten doorvragen wat ze van u willen en hoe uw rol eruitziet.

Welke resultaten worden er van u verwacht, hoe worden deze gemeten, hoe SMART zijn ze en hoe en aan wie moet u rapporteren? Welke resources staan ter beschikking en staan deze ook in verhouding tot de resultaten die u moet leveren? Waarop heeft u zelf invloed, kunt u uw eigen processen inrichten of veranderen en mag u zelf nieuwe mensen aannemen of zittende mensen ontslaan? Hoe is op dit moment het verkoopresultaat, waarom wordt de huidige salesmanager vervangen en welke lijken liggen er nog in de kast waarvan u moet weten? Iedere organisatie heeft een andere kijk op de rol van salesmanager. Zorg dat u op diezelfde lijn komt.

Les 2: Focus op de belangrijke zaken
De individuele leden van uw salesteam zijn de belangrijkste prioriteit in uw leven als nieuwe salesmanager. U bent de leider van de groep, de commerciële eindbaas. Uw target is de gecombineerde target van alle teamleden die u aanstuurt. De enige manier om uw target te halen is te zorgen dat zij hun target halen. Vanuit de rest van de organisatie zult u met onmogelijke eisen te maken krijgen: zij willen van u meer informatie, snellere resultaten en uitgebreidere rapportages. U wordt geacht vaker te vergaderen, in meer commissies plaats te nemen en op van alles uw input te geven. Het lijkt steeds meer alsof deze randzaken de belangrijkste taken van uw nieuwe baan zijn. Het tegendeel is waar.

Het enige echt belangrijke aspect van uw baan is uw salesteam. Hoe meer aandacht u besteedt aan het succesvoller maken van uw team, hoe succesvoller uzelf zult zijn. Laat de randzaken de randzaken blijven.

Les 3: Stop met verkopen

Er is niets verleidelijker dan een klein plukje grote klanten in uw eigen portefeuille te houden. U was immers zelf een 'sales topdog', dus wie is beter dan u in staat om deze moneymakers persoonlijk te blijven bedienen?! Helaas. De functies van verkoper en chef verkoop zijn niet te combineren. De simpelste reden is dat u er geen tijd voor hebt. Al uw taken als salesmanager vragen al 120% van uw tijd. Daarnaast een paar grote klanten bedienen werkt niet: dan lijden of uw klanten of uw eigen salesmensen eronder.

Een andere veelgemaakte fout is om een salesgesprek van uw verkoper over te nemen. U bent een dag op pad met een van uw verkopers en tijdens een gesprek met een veelbelovende prospect gaat hij lekker in de fout. Bijt op dat moment uw onderlip er maar af, maar neem in geen geval het gesprek over. Als uw gesprekspartner merkt dat er met u betere of andere afspraken te maken zijn kan uw verkoper deze prospect wel op zijn buik schrijven. Vanaf dat moment bent u gepromoveerd van coach van uw verkoper tot nieuwe contactpersoon van deze prospect. En uw verkoper heeft niets geleerd en zal nog voorzichtiger zijn in een volgend gesprek waarbij u aanschuift.

Coachingtips geef u niet tijdens maar voor of na een verkoopgesprek.

Les 4: Manage uw tijd op een andere manier
De beste verkopers zijn egoïstisch met hun tijd. Ze bewaken hun eigen agenda en persoonlijke doelen en zorgen dat zij zo min mogelijk gestoord worden door externe zaken. Ze zijn veel te druk met klanten bezig om daar waarde te leveren, deals te sluiten en referrals te verzamelen. Ze laten hun administratie en die lange salesvergaderingen het liefst links liggen, zeker als er een veelbelovende opportunity voorbijkomt. Daarom is de overstap naar salesmanagement vaak zo frustrerend. U bent uw eigen tijd kwijt, want uw deur staat de hele dag open. Ieder uur probeert u te investeren om uw mensen te helpen hun doelen te behalen. Natuurlijk probeert u netjes te werken in het juiste timemanagement kwadrant. Volgens het Eisenhouwer-principe gooit u alle 'niet belangrijke, niet urgente' zaken meteen in de prullenbak en delegeert u alle 'urgente, niet belangrijke' zaken.

De uitdaging is om zoveel mogelijk te werken in het kwadrant 'belangrijk, niet urgent', zodat u niet de hele dag brandjes aan het blussen bent, maar bij de eerste rooksignalen al actie onderneemt. Een open deur voor uw salesteam en korte communicatielijnen met uw mensen zijn hierbij een voorwaarde.

Les 5: Zorg voor goede teamleden
In een ideale wereld kunt u alle leden van uw salesteam zelf recruiten, aannemen en ontwikkelen. In de praktijk erft u vaak een bestaand team met leden van wisselend niveau: jong, oud, ervaren, broekies, hyper gemotiveerd, uitgeblust, talentvol en middenmoters. Kijk kritisch naar uw salesproces en ontwikkel criteria naar uw idee van wat een uitstekende (A), middelmatige (B) en onderpresterende (C) verkoper maakt. Verdeel uw teamleden over deze 3 categorieën op basis van de door u gestelde criteria. Manage en coach de drie soorten verkopers vervolgens op een verschillende manier.

Stel lange termijndoelen voor uw A's, geef ze een uitstekende beloning en zorg dat ze verder kunnen groeien binnen uw organisatie. Investeer veel training en begeleiding in uw B's zodat ze kunnen uitgroeien tot A's en de positie van uw huidige A's kunnen overnemen als die in de toekomst een andere carrièremove maken (wat ze altijd doen). Zet hele korte termijndoelen uit voor uw C's en vier alle kleine succesjes zodat ze weer op het winnende pad komen. Als dit niet lukt is het tijd afscheid van hen te nemen. Zorg dus altijd, voordat u een functie binnen het salesmanagement aanneemt, dat u mag beslissen of er teamleden moeten worden vervangen. Als u weet waar het lek zit maar u kunt het gat niet dichten, schiet het niet veel op.

Les 6: Ontwikkel een duidelijk proces
"Beschrijf tot in detail jullie salesproces" is de eerste vraag die ik stel wanneer ik een intakegesprek voer met een salesmanager, die op zoek is naar coaching. Het hangt natuurlijk af van de complexiteit van uw producten of diensten maar ieder salesproces bestaat uit een aantal logische stappen.

Procesvragen voor de nieuwe salesmanager
Wat zijn onze primaire doelgroepen? Wie zijn onze ideale klanten? Wat zijn onze proposities, welke beloften kunnen we onze klanten maken en welke waarde voegen we toe? Waar komen onze leads vandaan, wie zijn verantwoordelijk voor de business development en welke kanalen gebruiken we om leads te vinden en op te volgen? Hoe is de samenwerking en informatie-uitwisseling met andere afdelingen (marketing, R&D, IT, HRM, productie, finance, juridisch)? Welke lijn of verkoopstrategie volgen onze verkopers in primaire gesprekken met prospects, met welke informatie moeten ze thuiskomen, hoe leggen we die vast, wanneer maken we een voorstel, wie doet dat en hoe volgen we deze op? Hoe closen we een eerste deal, hoe zorgen we voor een one-time-perfect opvolging, wie geeft de after service en hoe is het accountmanagement ingericht.


En dit is slechts een greep uit alle vragen die u uzelf als kersverse salesmanager kunt stellen. Daarbij komt een tweede belangrijk punt: zorg dat u weet hoe u bij alle belangrijke processtappen meetpunten in kunt bouwen, zodat u de juiste data ter beschikking heeft om te kunnen bijsturen.

Les 7: Stuur op activiteiten, niet op resultaten
Het heeft als voetbaltrainer geen zin om tegen uw team te zeggen "scoor meer doelpunten" want die doelpunten zijn het gevolg van verbeteringen van de activiteiten van de spelers (bal sneller rond laten gaan, meer over links, compacter spelen). De les is simpel: u kunt resultaten niet sturen, u kunt alleen activiteiten managen.

U kunt alle stappen van uw salesprocessen onderverdelen in activiteiten van uw salesteam. Hierbij kunt u op een optimale manier vastleggen hoe iedere activiteit moet worden uitgevoerd. U kunt daarna de meetlat leggen tussen 'optimaal' en de praktijk van ieder individueel teamlid. Uit deze analyse volgen vanzelf de punten waarop u kunt coachen en waar u dus wel invloed op heeft. Geen opmerkingen maken in de trant van "Je moet meer omzet maken, want je loopt achter op je target" of "Je moet betere afspraken maken, want die acquisitiegesprekken gaan nergens over". Maar wel: "Welke cross-selling vragen stel je nu tijdens een gesprek met je grote klanten?" of "Hoe kwalificeer je een prospect, zodat je van tevoren kunt inschatten of een afspraak zinvol is?".

Als u alle teamleden helpt om hun activiteiten te verbeteren, volgen de resultaten vanzelf.

Les 8: Verzamel de goede cijfers en leer ze lezen
Rapporteren en cijfers analyseren is niet uw eerste prioriteit (dat is uw salesteam), maar wel extreem belangrijk voor de rest van uw organisatie. Ze verwachten dat u precies weet waar u staat (analyse van uw primaire cijfers), welke opdrachten binnenkort gaan vallen (pipeline management) en wat uw voorspelling voor de toekomst is (forecasting). Zorg dus dat u uw spreadsheetvaardigheden verbetert, cijfers leert lezen en interpreteren en uw basiskennis van accounting vergroot. Zonder goede salesmanagement-rapportages kunnen de andere afdelingen binnen uw organisatie niet optimaal hun eigen processen bijsturen.

Als u uw salesprocessen goed hebt ingericht is het verzamelen van relevante cijfers een stuk eenvoudiger. De leden van uw verkoopteam hebben een hekel aan administratie, dus maak het ze gemakkelijk in hun rapportages. Alle cijfers die u automatisch kunt verzamelen moet u automatiseren. Verder is het belangrijk om een goed onderscheid te maken tussen pipeline management en forecasting. Als u praat over de waarschijnlijkheid en timing van nieuwe opdrachten praat u over forecasting (dit heeft geen impact op de resultaten). Als u praat over hoe u de kansen van lopende deals binnenhalen kunt vergroten, praat u over pipeline management (dit heeft juist wel direct impact op de resultaten).
 
Les 9: Ontwikkel leiderschapskwaliteiten
Aan een goede manager zullen ze op tijd rapporteren, maar voor een echte salesleider gaan ze door het vuur. Salesmanagement vraagt leiderschap. En leiderschap tonen vraagt veel van een startende salesmanager. Laten we vier basics van leiderschap doornemen:
  • Een leider geeft het goede voorbeeld in alles. U kunt niet verwachten dat uw mensen op tijd zijn, als u dat zelf niet bent. Vlieg zelf geen businessclass als uw mensen coach moeten vliegen. Verwacht geen open cultuur, als u roddelt over uw teamleden tegenover managementteamleden.
  • Een leider kan een lange termijnvisie neerleggen. Uw mensen motiveren met het behalen van hun maandelijkse target werkt zelden stimulerend. Een visie is dan ook niet een financieel doel neerleggen (we gaan voor de 100 miljoen over 5 jaar). U wilt ze onderdeel laten uitmaken van iets groters, dat werkelijk betekenis geeft aan hun werk.
  • Een leider maakt echt contact met zijn mensen en zal altijd het individu als uitgangspunt nemen. Dat betekent echt luisteren, integer en respectvol optreden en een sfeer creëren van continu leren en verbeteren.
  • Een leider zal credits geven waar ze thuishoren. Als het goed gaat krijgt het hele team de credits, als het slecht gaat neemt een leider de schuld op zich. Klinkt nobel en vergezocht, maar dat maakt leiderschap dan ook zo moeilijk.

Les 10: Zorg voor ondersteuning
Sales management is een totaal ander spelletje dan zelf verkopen. U bent leider, coach, puinruimer, inspirator, aanjager, pispaal, rots in de branding, vangnet en boegbeeld. U zult dagelijks met tientallen vraagstukken te maken krijgen, waar u geen pasklaar antwoord op hebt. Ga ervan uit dat het evenveel tijd kost om een goede salesmanager te worden, als de tijd die het kostte om een goede verkoper te worden. Lees dus veel boeken over het vak, volg een gedegen managementopleiding en bezoek met regelmaat seminars en workshops. Zorg ervoor dat u buiten uw organisatie een goed netwerk opbouwt van mensen die u kunnen adviseren. Ga op zoek naar een goede coach of een mentor die u vertrouwt en wordt lid van een club collega salesmanagers die elkaar van stevige feedback en intervisie kunnen voorzien. Er is niks leerzamer dan actuele cases doorpraten en bediscussiëren met vakgenoten.

Harro Willemsen

Harro  Willemsen
Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik breng mensen van gemiddeld naar excellerend. Van 1 naar 3. Door training, coaching, workshops, publicaties, presentaties en maatwerkprogramma’s."
Alle artikelen van deze auteur
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   8,6
(137 stemmen)
Reacties

Thijs

Goed verhaal, lekker concreet!

joris

Erg verhelderend met kernvoorbeelden

Totaal geen vernieuwende argumenten.
Zeer voorspelbaar.

Rob

Precies omschreven, zoals het in de praktijk ontstaat

Sam el Ghoul

Mooie samenvattend verhaal. Care to dare managment.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel