Vaak wordt er over sales érg moeilijk gedaan. Sales is een vak, een expertise, iets wat weinigen maar écht goed kunnen. Het moet in je zitten en je kunt er veel voor leren. Doordat het zo wordt gezien, zijn er ook veel verkopers die zich hierachter kunnen verschuilen.
Ze verschuilen zich achter klanten die niet willen of juist iets willen dat de organisatie niet kan bieden. Of zorgen ervoor dat de organisatie onnodig belast wordt met activiteiten en deelprocessen die misschien helemaal niet nódig zijn! Terwijl het zo makkelijk is……
Hoe werkt nu een goede sales voor uw organisatie? Eigenlijk door een aantal heel eenvoudige stelregels aan te houden. De belangrijkste regels? Die geef ik u graag!
Houd focus! Zorg ervoor dat datgene dat wordt verkocht voor uw organisatie past in het proces. Door dat te doen put u de organisatie een stuk minder uit en kunt u uw sales makkelijker en sneller vergroten.
Kies een duidelijke doelgroep. Kijk welke organisaties/consumenten bij u passen en richt hier uw pijlen op. Dit vereenvoudigt het sales- en marketingproces en zorgt ook voor relatief minder operationele kosten.
Breng een duidelijke boodschap naar de doelgroep! Hier komt marketing ook stevig om de hoek kijken. Niet alleen in het 'to tell' maar zeker ook in het 'how to sell'!
Maak goede afspraken met uw klant. Vanaf het begin van het salesproces staat een klant open voor suggesties en het maken van goede afspraken (ook in aanbestedingstrajecten!!). Hier kan elke organisatie en ook consument zijn eigen inbreng en vorm aan geven zodat de uiteindelijke samenwerking voor beiden (leverancier en klant) veel kan toevoegen. Goede afspraken vormen ook de basis van de overeenkomst die wordt gesloten tussen u en de klant.
Geef niet te veel weg bij de onderhandelingen. Hoe klein het salesproces ook is, de klant zal vaak willen onderhandelen. Houdt hier rekening mee.
Draag het project goed over aan de organisatie. Zorg dat u een goede relatie hebt met uw operationele achterban. U kunt ze vaak het beste vroeg in het traject betrekken, dat voorkomt een hoop misverstanden in de organisatie als de order binnen is. Ook het overdragen van het traject behoeft vaak uw verkoopskills. Vergeet hierbij niet het gevoel van de klant en de wijze van totstandkoming van de overeenkomst over te brengen.
Blijf overzicht houden over het traject en het klantcontact. Zeker in de eerste acties van het traject zal de klant kritisch meekijken. Zorg ervoor dat u de klant goed op de hoogte houdt en dat het traject exact volgens afspraak wordt uitgevoerd. Zijn er wijzigingen? communiceer deze! dit geeft een eerste (goede) indruk van de uitvoering. Ook in het navolgende traject kunt u (of de accountmanagers die het traject overnemen) de klant het beste intensief betrekken, dit zorgt voor een optimale samenwerking.
Deze stelregels vormen in mijn ogen de basis voor een succesvolle sales die snel en gedegen haar targets kan behalen en overtreffen. Meer weten? Stuur uw vragen!
Hoi Steyn,
Wat leuk om je via dit medium weer eens "te ontmoeten". Lang geleden. Bedankt voor deze input.
Focus houden heb ik altijd gebruikt om de juiste doelgroep te kunnen bereiken en helderheid te geven over je diensten. De focus die jij omschrijft vind ik ook erg goed. Bedrijven willen (vaak) hun klant bedienen met zaken die ze niet (altijd) voldoende beheersen of zelfs in huis hebben. Dit kan absoluut je bedrijf uitputten, het is misschien wel een nieuwe uitdaging maar vergt ook veel van je medewerkers.
Da's inderdaad lang geleden! Bedankt voor je input, ik ben benieuwd of dit leidt tot een leuke discussie ;)
Tot snel!
Groet,
Steyn
Frank van Lierop
Beste Steyn,
Goed verhaal en in zijn geheel waar als het gaat om relatie/persoonlijke verkoop. Hier wordt vaak te licht tegenaan gekeken.
Jammer van de titel, naar mijn idee achterhaald als ik kijk naar on-line business. Daar is volgens mij marketing de basis.
Dank voor het compliment. Wat je benoemt is precies de reden waarom ik het artikel heb geschreven.
Met betrekking tot de ttel, ik denk dat dit ook voor onlinebusiness geldt. Je nuancering dat marketing de basis vormt, kan ik hierbij niet geheel onderstrepen. Uiteindelijk dien je ook in online de order te scoren om geld te verdienen. Dat marketing hierbij belangrijk is, absoluut waar!
Groet,
Steyn
Reageren
Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.