Sales Manager: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Sales Management

Hoe creëert u een salescultuur? (Rene Knecht)
Meer omzet met de Buyers Journey (André Hagelen)
Wat salesprofessionals en marketeers over elkaar moeten weten (Harro Willemsen)
Je eigen Sales Playbook in 9 stappen (André Hagelen)
Durft u deze 3 vragen te stellen? (Marcel Hoefman)
Niet verkopen, maar waarde aantonen (Toine Simons)
Situationeel leiding geven in de Verkoop (Richard van Houten)
Waarom is "teamwork" onmisbaar in de verkoop? (Herman Meijer)
Wat verkoopt ú eigenlijk? (Harro Willemsen)
De perfecte LinkedIn update voor Sales Professionals (Harro Willemsen)
7 strategieën tegen manipulatie (Richard van Houten)
Het gatekeeper dilemma (Toine Simons)
Case stories: de beste manier om een klant te overtuigen (Harro Willemsen)
5 Tactieken waardoor u meer uit onderhandelingen haalt (Michel Hoetmer)
Hoe verkoopt u uw meerwaarde? (Jan-Willem Seip)
Help! Mijn klant wil nadenken (Michel Hoetmer)
De struisvogelpolitiek die wel werkt (Jos Burgers)
Het kopen en verkopen van Energie en Positivisme (Richard van Houten)
Hoeveel tijd besteedt u aan acquisitie-voorbereiding? (Victor Bonke)
De beste zelfcoachingsvraag (Harro Willemsen)
Groot denken en groot blijven roepen (Richard van Houten)
Verkopen met een “glazen bol” (Rene Knecht)
Je komt elkaar altijd weer tegen (Jos Burgers)
Het geheim van Account Based Marketing (Rene Knecht)
Tien ideeën voor succesvolle salesmeetings (Marcel Hoefman)
Is afsluiten de belangrijkste stap in het verkoopgesprek?
Meer sales? Denk als een topcoach! (Marcel Hoefman)
Te happig overkomen bij de klant (Jan-Willem Seip)
‘Ik wil er even over nadenken…’ En dan?!
Verkoopsucces? Maak 3 keuzes (André Hagelen)
Closing-skills coachen, hoe doe je dat? (Rene Knecht)
Wanneer is een cadeau een cadeau? (Jos Burgers)
Nieuwe privacywetgeving nekslag voor koude acquisitie? (Vladan Soldat)
Beslis! Kies uw klant (André Hagelen)
10 vragen aan... Erwin Lenting, Commercieel Manager (Rob Snoeijen)
10 vragen aan... Patrick Wolswijk, Sales Manager (Rob Snoeijen)
Het verkoopgeheim van de veilingmeester (Richard van Houten)
3 strategieën om van een Prijs een prijsje te maken (Jos Burgers)
Een verkoopgesprek zonder bezwaren bestaat niet (Walter Spruyt)
Prijsbezwaren tackelen (Jos Burgers)
Verkopen als adviseur, kan dat wel? (Toine Simons)
Klassieke misser: laat uw hefboom niet vallen! (Walter Spruyt)
Offerteopvolging voor salesmanagers (Walter Spruyt)
Vijf buitengewone onderhandelingstips (Jan-Willem Seip)
Praat u met een blocker of een mobilizer? (Harro Willemsen)
Manipulatie: goed en fout (Richard van Houten)
Gek op aanbiedingen (Jos Burgers)
Geef in elk geval geen geld (Jos Burgers)
Een offerte verkoopt... niets (Frank Wouters)
Toch scoren als u de deal verliest (Toine Simons)
10 Lessen voor de beginnende salesmanager (Harro Willemsen)
Sales Manager: ga het veld in en boek succes met uw team (Walter Spruyt)
Afsluiten? Begin ermee vóór de opening! (Rene Knecht)
10 vragen aan.... Edward van Acht, Sales & Marketing Manager (Rob Snoeijen)
Verkopen zonder over uw product te praten (Rene Knecht)
De meerwaarde van een bidmanager (Roelf Houwing)
De psychologie van prijzen (Richard van Houten)
Bent u als verkoper inwisselbaar? (Rene Knecht)
‘Sales’ bestaat niet (Harro Willemsen)
Hoe om te gaan met vooroordelen over uw product (Walter Spruyt)
De commerciële vakspecialist (Harro Willemsen)
Wat zou u doen als u de klant bent? (Jan-Willem Seip)
Verkooptargets en tijdsinvestering (Richard van Houten)
Winnen op waarde, durft u? (Marcel Hoefman)
10 vragen aan... Hans Vernooij, Commercieel Directeur (Rob Snoeijen)
Een kwalitatieve salespipeline in 11 stappen (Massimo Gagliotti)
De beste 5 tips uit de Sales Psychologie (Richard van Houten)
Denk goed na over uw doelstellingen bij Salescoaching (Edwin Scheperman)
10 vragen aan... Marc van Hemert, Sales Director (Rob Snoeijen)
10 vragen aan... Edwin van den Akker; salesmanager (Rob Snoeijen)
Verkopers hebben het druk, druk, druk ... maar waarmee?! (Herman Meijer)
Duivelse details bij verkopen (Richard van Houten)
Feedback geven: wel of niet 'sandwichen'? (Michel Hoetmer)
Nog meer succes in de verkoop! (Peter Stinckens)
Verbeter uw verkoopteam: ga coachen (Edwin Scheperman)
Hoeveel tijd besteedt uw binnendienst aan verkopen? (Herman Meijer)
Op = op; het werkt ook in B2B verkoop (Jos Burgers)
Hoe sluit u een topdeal? (Herman Meijer)
Met dit wapen verslaat u prijsvechters (Marcel Hoefman)
Een gouden tip voor sales managers (Peter Stinckens)
Verkoopmythe: provisie bevordert de verkoop (Michel Hoetmer)
De verkoopcrisis is voorbij. En nu? (David Bloch)
Dit is een goed voorbeeld van Sales Framing (Richard van Houten)
Geloof of kennis: wat brengt u verder? (Peter Stinckens)
Aandacht voor new business (Victor Bonke)
Red de vlag van Zutphen (Richard van Houten)
Focus op de 2e verkoop (Richard van Houten)
Management en verkoop binnen uw organisatie (Peter Stinckens)
Optimaal hunten én farmen (Richard van Houten)
Geen slapende honden wakker maken (Michel Hoetmer)
Verhoog de productiviteit van uw hunters (Victor Bonke)
Zo wordt u een goede verkoopcoach (Michel Hoetmer)
Is koud bellen nog wel van deze tijd? (Michel Hoetmer)
De kunst van het uitnodigen (David Bloch)
Is koud bellen verleden tijd? Dat valt nog te bezien. (Marcel Hoefman)
Ook als het goed gaat kan het beter (André Hagelen)
Dat hebben we al eens geprobeerd (Peter Stinckens)
Naar meer winstgevende klanten met het GIK profiel (André Hagelen)
Een beroerd antwoord op een verkoopdip (Michel Hoetmer)
Het professionele verkoopplan (Richard van Houten)
Wat is uw toegevoegde waarde? (Jos Burgers)
Wees geen Kamikaze-verkoper (Richard van Houten)
Hoe houd ik mijn salesteam aan het bellen? (Victor Bonke)
Wat is uw missie? (Peter Stinckens)
Sales, de basis voor elke organisatie (Steyn Elshout)
Pipeline management: voorspelbaar verkoopsucces (Ronald van den Berg)
Onderhandeling, kunst en kunde (David Bloch)
Door de klant bedacht (Tips & Advies Verkoop)
Omgaan met onderhandelingstrucs (Piet Aarts)
CRM: lust of last? (Ronald van den Berg)
Op pad met je baas (Harro Willemsen)
Het salesteam als motor van succes (Ronald van den Berg)
Heeft de vergadering een op actie gerichte doelstelling? (Michel Hoetmer)
Klanten en andere ergernissen (Peter Stinckens)
Leiderschap en beloningsstructuur (Piet Aarts)
Uw tijd gaat nú in! (Tips & Advies Verkoop)
Positief beïnvloeden voor Sales Managers (Hans Oelen)
Benut strategische verkoopkansen (Ronald van den Berg)
Verkoopgeheim nr. 1: Transfer trust (Richard van Houten)
Verkoopstrategieën (Ronald van den Berg)
Uw kortingen liggen op straat (Tips & Advies Verkoop)
Plan B: uw alternatieve verkoopplan (Harro Willemsen)
De klant staat centraal! (Peter Stinckens)
Hoe bedoel je…economische omstandigheden? (Hans Oelen)
Strategische voorbereiding op het klantengesprek (Redactie Verkopersonline.nl)
Heeft uw verkoopbinnendienst tijd om te verkopen? (Herman Meijer)
Management by simplicity (Herman Meijer)
Het succesvol introduceren van nieuwe producten (Harrie van Heck)
Vier belangrijke vragen voor (uw) verkopers (Michel Hoetmer)
De angst voor 'NEE' (Hans Oelen)
Acquisitie: even genoeg aan uzelf gewerkt (Richard van Houten)
Duurzaamheid in sales begint intern (Herman Meijer)
Salesmanagers gaan altijd voor hun eigenbelang (Steyn Elshout)
Relatiebeheer makkelijk? Forget it! (Steyn Elshout)
Dan moet u naar een ander (Tips & Advies Verkoop)
Weg met verkoopprovisies! (Henk Hemstra)
Succesvol bezuinigen met solide verkooprapportages (Henk Hemstra)
Verkopen in een moeilijke markt (Peter Stinckens)
Checklist Sales Actie (Henk Hemstra)
Uitbesteden sales; wel of niet doen? (Alexander Loudon)
Het belang van teamwork – de kip en het ei (Herman Meijer)
In 3 stappen naar een (h)echt team (Henk Hemstra)
Gebruik uw budget effectief (Tips & Advies Verkoop)
Zeven vergadertips voor de Salesmanager (Herman Meijer)
Heeft uw provisiesysteem gewerkt? (Henk Hemstra)
Doe steeds iets meer dan anderen (Peter Stinckens)
Denk in termen van omzet, praat niet over klanten (Henk Hemstra)
Sales benchmarking – hoe doe je dat? (Alexander Loudon)
Checklist Provisie (Vladan Soldat)
Ter overname aangeboden: accountmanager – zo goed als nieuw (Herman Meijer)
Op weg naar beter leiderschap tijdens vergaderingen (David Bloch)
Punten van een goed verkoopplan (Redactie Verkopersonline.nl)
Administratie…kan ik niet zonder? (Vladan Soldat)
Wat te doen als uw verkopers niet scoren? (Hans Oelen)
Om buiten te winnen moeten we binnen beginnen (Herman Meijer)
Pimp uw verkoopcommissie (Herman Meijer)
Verkopen in Noord Holland is lastiger dan u denkt… (Richard van Houten)
Verkoopmanagement = mentaliteitsmanagement (Herman Meijer)
Echte koopjes bestaan niet (Jan-Willem Seip)
De zeilboot aan de muur (Harro Willemsen)
Laat verkopers zelf tot de conclusie komen (Peter Stinckens)
Waarom deze afspraak? (Peter Stinckens)
De waarde van strategie (Strategie/Salesplan)
Vraag waarom (Peter Stinckens)
Meer pit in uw sales meeting (Salesmanager)
Het management syndroom (Richte Lommert)
Rapporteren…irritant of nuttig? (Verkoop Succes)
Manage het salesproces, niet het resultaat (Vladan Soldat)
Hoe wordt u directeur? (Redactie Verkopersonline.nl)
Salesteam in moeilijke tijden (Vladan Soldat)
Empower je salesforce (Marvin Sutherland)

10 vragen aan... Erwin Lenting, Commercieel Manager

Hoe staan Sales Managers in het zakelijke leven? Wat signaleren ze? Wat drijft ze? In deze serie voelen wij het Sales Management aan de tand.

10 vragen aan... Erwin Lenting, Commercieel Manager

Erwin Lenting is Commercieel Managar bij Dulimex, een importeur, grossier en Europees distributeur van een uitgebreid assortiment ijzerwaren, bouwbeslag en hang- en sluitwerk.

Wie vergeet zich voor te bereiden,
moet zich voorbereiden om te worden vergeten.


1. Vertel in het kort iets over jezelf, je carrière?
In 1990 ben ik, na mijn diensttijd, begonnen bij Houthandel Van Dam in Terborg. Ik had geen affiniteit met hout en plaatmateriaal, maar de toenmalige directeur Bert Westendorp kon er tijdens mijn sollicitatiegesprek zo passievol over vertellen dat ik er als commercieel/administratief baliemedewerker ben begonnen. Ik ben er in totaal 11 jaar werkzaam geweest in diverse salesfuncties. In 2001 werd ik echter gevraagd of ik Europly B.V. wilde voortzetten. Dit bedrijf was opgezet door oud collega en vriend Ben Leuverink en zijn zoon, maar Ben kwam dat jaar (veel te jong) te overlijden. Een enorme uitdaging om als eindverantwoordelijke dit bedrijf te leiden. Vanuit Europly hebben we toentertijd ook succesvol een hele nieuwe houthandel opgericht (Houthandel Gendringen B.V.). Door een conflict met de toenmalige eigenaar ben ik gestopt en als vestigingsmanager bij Oldenboom in Doetinchem begonnen, waar ik 6 jaar met veel plezier heb gewerkt.

Daarna kwam Stiho op mijn pad en mocht ik de vestigingen Zwolle en Groningen, als Commercieel Regiomanager, aansturen. Mooie tijd bij een mooi bedrijf, maar aangezien ik in Didam woonde was de afstand dagelijks wel heel groot. Ubbink Doesburg was toen echter op zoek naar een Salesmanager voor de Bouw en na een aantal oriënterende gesprekken werd dat mijn nieuwe uitdaging. Tot ik gevraagd werd om te solliciteren op de functie van Commercieel Directeur bij de firma Kiwitz en daarbij als laatste kandidaat overbleef. Na de nodige onderhandelingen heb ik uiteindelijk deze functie aanvaard, maar dit was, bleek al snel, geen gelukkige keuze. De gesprekken daarna met Dulimex waren een verademing en inmiddels zit ik hier al weer ruim 1,5 jaar als Commercieel Manager. Ik heb het uitstekend naar mijn zin. Een mooi en financieel gezond bedrijf met nog heel veel mogelijkheden, waar ik graag aan mee wil werken.

2. Wat is je belangrijkste doelstelling dit jaar?
Naast de nodige groei in omzet en marge, willen we ook de nieuwe strategie voor de komende jaren uitrollen. De bouw trekt aan en wij willen daar heel graag actief van meeprofiteren.

3. Wat is het belangrijkste knelpunt waarmee je op dit moment te maken hebt?

Dulimex werkt al jaren met succes op vrijwel dezelfde manier. Met de nieuwe strategie willen we de komende jaren, samen met onze klanten, de markt wat anders gaan benaderen om Dulimex nóg succesvoller te maken. Ik moet wel zeggen, ik zie dit meer als een kans, dan als een knelpunt.

4. Hoe komen jullie aan nieuwe klanten?

We zijn voornamelijk actief bij de professionele ijzerwarenhandel in de Benelux. Daar zijn wij een bekende en betrouwbare leverancier van een heel breed assortiment ijzerwaren. De eindgebruiker weet echter nog niet altijd wie de leverancier van het merk DX is en wat wij precies doen. Daarom gaan we de komende jaren proberen om samen met onze klanten een beter beeld te krijgen van de klant-van-onze-klant en zo proberen de vraag van onderuit te stimuleren. Dit moet uiteindelijk leiden tot een grotere share-of-wallet bij onze klanten.

5. Welke strategie hanteren jullie voor klantbehoud en klantontwikkeling (meer omzet bij bestaande klanten)?

Wij zetten de komende jaren in op toegang en service. Toegang als in voorraden (wij zijn per slot van rekening voorraadhoudend importeur) maar zeker ook in allerlei data die steeds belangrijker worden. Een goed vindbare, moderne website met technische tekeningen, instructiefilmpjes en productfoto’s ter ondersteuning van onze klanten hoort daar dan vanzelfsprekend ook bij.

6. Welke trends zie jij in Sales?

Online wordt steeds belangrijker, alhoewel klanten het ook enorm waarderen dat ze nog persoonlijk contact hebben met de leverancier. Een goede mix is hierin belangrijk. Bereikbaarheid op allerlei manieren op het tijdstip dat het de klant past. Dit is dus ook “Toegang”  zoals hierboven al benoemd.

7. Waar erger jij je aan?
De wereld verandert snel om ons heen en wij moeten daarin mee. Of we willen of niet. Ik kan me ergeren aan mensen die in het verleden blijven hangen en niet open staan voor vernieuwing.

8. Waar haal jij je voldoening uit?
Het behalen van gestelde doelen, maar voornamelijk de weg er naar toe met het gehele team. Mensen de vrijheid geven om te handelen en dit dan terugbetaald zien in de resultaten, daar kan ik echt van genieten. Ik heb zelf altijd de behoefte aan vrijheid gehad in mijn werk en dit probeer ik ook te stimuleren bij mijn mensen. Je moet als manager ook niet bang zijn dat medewerkers je voorbijstreven. Dit is alleen maar goed voor de desbetreffende medewerker en het bedrijf.

9. Wat is je grootste commerciële succes?

Dat zijn er in het verleden meerdere geweest in verschillende branches. Maar om telkens weer een nieuw team mensen te enthousiasmeren voor jouw gedachtengoed vind ik eigenlijk het ultieme, zakelijke succes. En dan altijd met open vizier en dicht bij mezelf.

10. Van welke sales tip heb jij het meeste profijt gehad?
Wie vergeet zich voor te bereiden, moet zich voorbereiden om vergeten te worden.
   Rob Snoeijen

Rob Snoeijen

Sales-Inspirator Rob Snoeijen is gecertificeerd salestrainer, coach, spreker, oprichter van SalesTopics en auteur van de bestsellers Verras de Klant, Knuffel de Klant en Verleid de Klant. Zijn motto: Snoeijen doet Groeien.
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 7,4
(12 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel