Sales Manager: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Sales Management

Wat sales kan leren van AI (André Hagelen)
Creëer een ijzersterke propositie (André Hagelen)
High end klanten – 5 strategieën (Richard van Houten)
Hoe ga je om met klant die even komen 'shoppen'? (Rene Knecht)
Dit is waarom we targets niet halen! (Chris de Graaf)
De beste online tools voor het produceren van content (Harro Willemsen)
Dit doet uw concurrent nog niet (Natasja Hoogenboom)
Slim om met dummies te werken (Jan-Willem Seip)
Moeilijk bereikbare prospects benaderen (Harro Willemsen)
Wat FD Gazellen-winnaars goed doen in sales (André Hagelen)
Stuurloos zonder salesfilosofie (Harro Willemsen)
Ben je als verkoper veilig voor je klant? (Rene Knecht)
Gespreksstrategie - een belangrijke discipline in Sales (André Hagelen)
De klant bepaalt wat ie betaalt?! (Jan-Willem Seip)
Een goede verkoper verkoopt alles? (Rene Knecht)
Pak tegenwerpingen met kop en staart aan! (André Hagelen)
Situationeel leiding geven in de Verkoop (Richard van Houten)
Euforisch verkopen is meer verkopen (Jan-Willem Seip)
Spreek dezelfde "sales" taal (André Hagelen)
Start-up Sales: a different cookie (Richard van Houten)
Cold calling: 3 principes die van jou een baas maken (Chris de Graaf)
De deal creëren of najagen?! (Rene Knecht)
Het kopen en verkopen van Energie en Positivisme (Richard van Houten)
Je eigen Sales Playbook in 9 stappen (André Hagelen)
Je zult in deze tijd maar salesmanager zijn…. (Marianne van de Water)
Dit proces laat jouw sales exploderen, juist nu! (Jorg Hartog)
Reïncarnatie van de verkoop (Herman Meijer)
Je komt elkaar altijd weer tegen (Jos Burgers)
Waarom is "teamwork" onmisbaar in de verkoop? (Herman Meijer)
Een compliment is nog geen waardering (Jos Burgers)
Te graag opdrachten willen binnenhalen? Stop daarmee (Jan-Willem Seip)
Het nieuwe normaal of het nieuwe verkopen?! (Herman Meijer)
Sales tijdens Corona: Focus op 1 centrale vraag (André Hagelen)
Zonder pijn kun je niks verkopen (Harro Willemsen)
'De korting is uitverkocht' (Herman Meijer)
De perfecte LinkedIn update voor Sales Professionals (Harro Willemsen)
De beste zelfcoachingsvraag (Harro Willemsen)
Demotiverende valkuilen voor salesmanagers (Jan-Willem Seip)
Hoeveel tijd besteedt u aan acquisitie-voorbereiding? (Victor Bonke)
Verkopen met een “glazen bol” (Rene Knecht)
Hoe sluit u een topdeal? (Herman Meijer)
Tien ideeën voor succesvolle salesmeetings (Marcel Hoefman)
Te happig overkomen bij de klant (Jan-Willem Seip)
Verkopen als adviseur, kan dat wel? (Toine Simons)
Case stories: de beste manier om een klant te overtuigen (Harro Willemsen)
De duivelse details maken de topverkoper (Richard van Houten)
Help! Mijn klant wil nadenken (Michel Hoetmer)
De concurrentie inzetten: hoe doe je dat? (Michel Hoetmer)
De order veilig stellen in de pre-sales fase (Rene Knecht)
Verkopen in de toekomst: ‘Co-kwalificeren’ (Toine Simons)
Hoe creëert u een salescultuur? (Rene Knecht)
Meer omzet met de Buyers Journey (André Hagelen)
Wat salesprofessionals en marketeers over elkaar moeten weten (Harro Willemsen)
Durft u deze 3 vragen te stellen? (Marcel Hoefman)
Niet verkopen, maar waarde aantonen (Toine Simons)
Wat verkoopt ú eigenlijk? (Harro Willemsen)
7 strategieën tegen manipulatie (Richard van Houten)
Het gatekeeper dilemma (Toine Simons)
5 Tactieken waardoor u meer uit onderhandelingen haalt (Michel Hoetmer)
Hoe verkoopt u uw meerwaarde? (Jan-Willem Seip)
De struisvogelpolitiek die wel werkt (Jos Burgers)
Groot denken en groot blijven roepen (Richard van Houten)
Het geheim van Account Based Marketing (Rene Knecht)
Is afsluiten de belangrijkste stap in het verkoopgesprek?
Meer sales? Denk als een topcoach! (Marcel Hoefman)
‘Ik wil er even over nadenken…’ En dan?!
Verkoopsucces? Maak 3 keuzes (André Hagelen)
Closing-skills coachen, hoe doe je dat? (Rene Knecht)
Wanneer is een cadeau een cadeau? (Jos Burgers)
Nieuwe privacywetgeving nekslag voor koude acquisitie? (Vladan Soldat)
Beslis! Kies uw klant (André Hagelen)
10 vragen aan... Erwin Lenting, Commercieel Manager (Rob Snoeijen)
10 vragen aan... Patrick Wolswijk, Sales Manager (Rob Snoeijen)
Het verkoopgeheim van de veilingmeester (Richard van Houten)
3 strategieën om van een Prijs een prijsje te maken (Jos Burgers)
Een verkoopgesprek zonder bezwaren bestaat niet (Walter Spruyt)
Prijsbezwaren tackelen (Jos Burgers)
Klassieke misser: laat uw hefboom niet vallen! (Walter Spruyt)
Offerteopvolging voor salesmanagers (Walter Spruyt)
Vijf buitengewone onderhandelingstips (Jan-Willem Seip)
Praat u met een blocker of een mobilizer? (Harro Willemsen)
Manipulatie: goed en fout (Richard van Houten)
Gek op aanbiedingen (Jos Burgers)
Geef in elk geval geen geld (Jos Burgers)
Een offerte verkoopt... niets (Frank Wouters)
Toch scoren als u de deal verliest (Toine Simons)
10 Lessen voor de beginnende salesmanager (Harro Willemsen)
Sales Manager: ga het veld in en boek succes met uw team (Walter Spruyt)
Afsluiten? Begin ermee vóór de opening! (Rene Knecht)
10 vragen aan.... Edward van Acht, Sales & Marketing Manager (Rob Snoeijen)
Verkopen zonder over uw product te praten (Rene Knecht)
De meerwaarde van een bidmanager (Roelf Houwing)
De psychologie van prijzen (Richard van Houten)
Bent u als verkoper inwisselbaar? (Rene Knecht)
‘Sales’ bestaat niet (Harro Willemsen)
Hoe om te gaan met vooroordelen over uw product (Walter Spruyt)
De commerciële vakspecialist (Harro Willemsen)
Wat zou u doen als u de klant bent? (Jan-Willem Seip)
Verkooptargets en tijdsinvestering (Richard van Houten)
Winnen op waarde, durft u? (Marcel Hoefman)
10 vragen aan... Hans Vernooij, Commercieel Directeur (Rob Snoeijen)
Een kwalitatieve salespipeline in 11 stappen (Massimo Gagliotti)
De beste 5 tips uit de Sales Psychologie (Richard van Houten)
Denk goed na over uw doelstellingen bij Salescoaching (Edwin Scheperman)
10 vragen aan... Marc van Hemert, Sales Director (Rob Snoeijen)
10 vragen aan... Edwin van den Akker; salesmanager (Rob Snoeijen)
Verkopers hebben het druk, druk, druk ... maar waarmee?! (Herman Meijer)
Feedback geven: wel of niet 'sandwichen'? (Michel Hoetmer)
Nog meer succes in de verkoop! (Peter Stinckens)
Verbeter uw verkoopteam: ga coachen (Edwin Scheperman)
Hoeveel tijd besteedt uw binnendienst aan verkopen? (Herman Meijer)
Op = op; het werkt ook in B2B verkoop (Jos Burgers)
Met dit wapen verslaat u prijsvechters (Marcel Hoefman)
Een gouden tip voor sales managers (Peter Stinckens)
Verkoopmythe: provisie bevordert de verkoop (Michel Hoetmer)
De verkoopcrisis is voorbij. En nu? (David Bloch)
Dit is een goed voorbeeld van Sales Framing (Richard van Houten)
Geloof of kennis: wat brengt u verder? (Peter Stinckens)
Aandacht voor new business (Victor Bonke)
Red de vlag van Zutphen (Richard van Houten)
Focus op de 2e verkoop (Richard van Houten)
Management en verkoop binnen uw organisatie (Peter Stinckens)
Optimaal hunten én farmen (Richard van Houten)
Geen slapende honden wakker maken (Michel Hoetmer)
Verhoog de productiviteit van uw hunters (Victor Bonke)
Zo wordt u een goede verkoopcoach (Michel Hoetmer)
Is koud bellen nog wel van deze tijd? (Michel Hoetmer)
De kunst van het uitnodigen (David Bloch)
Is koud bellen verleden tijd? Dat valt nog te bezien. (Marcel Hoefman)
Ook als het goed gaat kan het beter (André Hagelen)
Dat hebben we al eens geprobeerd (Peter Stinckens)
Naar meer winstgevende klanten met het GIK profiel (André Hagelen)
Een beroerd antwoord op een verkoopdip (Michel Hoetmer)
Het professionele verkoopplan (Richard van Houten)
Wat is uw toegevoegde waarde? (Jos Burgers)
Wees geen Kamikaze-verkoper (Richard van Houten)
Hoe houd ik mijn salesteam aan het bellen? (Victor Bonke)
Wat is uw missie? (Peter Stinckens)
Sales, de basis voor elke organisatie (Steyn Elshout)
Pipeline management: voorspelbaar verkoopsucces (Ronald van den Berg)
Onderhandeling, kunst en kunde (David Bloch)
Door de klant bedacht (Tips & Advies Verkoop)
Omgaan met onderhandelingstrucs (Piet Aarts)
CRM: lust of last? (Ronald van den Berg)
Op pad met je baas (Harro Willemsen)
Het salesteam als motor van succes (Ronald van den Berg)
Heeft de vergadering een op actie gerichte doelstelling? (Michel Hoetmer)
Klanten en andere ergernissen (Peter Stinckens)
Leiderschap en beloningsstructuur (Piet Aarts)
Uw tijd gaat nú in! (Tips & Advies Verkoop)
Positief beïnvloeden voor Sales Managers (Hans Oelen)
Benut strategische verkoopkansen (Ronald van den Berg)
Verkoopgeheim nr. 1: Transfer trust (Richard van Houten)
Verkoopstrategieën (Ronald van den Berg)
Uw kortingen liggen op straat (Tips & Advies Verkoop)
Plan B: uw alternatieve verkoopplan (Harro Willemsen)
De klant staat centraal! (Peter Stinckens)
Hoe bedoel je…economische omstandigheden? (Hans Oelen)
Strategische voorbereiding op het klantengesprek (Redactie Verkopersonline.nl)
Heeft uw verkoopbinnendienst tijd om te verkopen? (Herman Meijer)
Management by simplicity (Herman Meijer)
Het succesvol introduceren van nieuwe producten (Harrie van Heck)
Vier belangrijke vragen voor (uw) verkopers (Michel Hoetmer)
De angst voor 'NEE' (Hans Oelen)
Acquisitie: even genoeg aan uzelf gewerkt (Richard van Houten)
Duurzaamheid in sales begint intern (Herman Meijer)
Salesmanagers gaan altijd voor hun eigenbelang (Steyn Elshout)
Relatiebeheer makkelijk? Forget it! (Steyn Elshout)
Dan moet u naar een ander (Tips & Advies Verkoop)
Weg met verkoopprovisies! (Henk Hemstra)
Succesvol bezuinigen met solide verkooprapportages (Henk Hemstra)
Verkopen in een moeilijke markt (Peter Stinckens)
Checklist Sales Actie (Henk Hemstra)
Uitbesteden sales; wel of niet doen? (Alexander Loudon)
Het belang van teamwork – de kip en het ei (Herman Meijer)
In 3 stappen naar een (h)echt team (Henk Hemstra)
Gebruik uw budget effectief (Tips & Advies Verkoop)
Zeven vergadertips voor de Salesmanager (Herman Meijer)
Heeft uw provisiesysteem gewerkt? (Henk Hemstra)
Doe steeds iets meer dan anderen (Peter Stinckens)
Denk in termen van omzet, praat niet over klanten (Henk Hemstra)
Sales benchmarking – hoe doe je dat? (Alexander Loudon)
Checklist Provisie (Vladan Soldat)
Ter overname aangeboden: accountmanager – zo goed als nieuw (Herman Meijer)
Op weg naar beter leiderschap tijdens vergaderingen (David Bloch)
Punten van een goed verkoopplan (Redactie Verkopersonline.nl)
Administratie…kan ik niet zonder? (Vladan Soldat)
Wat te doen als uw verkopers niet scoren? (Hans Oelen)
Om buiten te winnen moeten we binnen beginnen (Herman Meijer)
Pimp uw verkoopcommissie (Herman Meijer)
Verkopen in Noord Holland is lastiger dan u denkt… (Richard van Houten)
Verkoopmanagement = mentaliteitsmanagement (Herman Meijer)
Echte koopjes bestaan niet (Jan-Willem Seip)
De zeilboot aan de muur (Harro Willemsen)
Laat verkopers zelf tot de conclusie komen (Peter Stinckens)
Waarom deze afspraak? (Peter Stinckens)
De waarde van strategie (Strategie/Salesplan)
Vraag waarom (Peter Stinckens)
Meer pit in uw sales meeting (Salesmanager)
Het management syndroom (Richte Lommert)
Rapporteren…irritant of nuttig? (Verkoop Succes)
Manage het salesproces, niet het resultaat (Vladan Soldat)
Hoe wordt u directeur? (Redactie Verkopersonline.nl)
Salesteam in moeilijke tijden (Vladan Soldat)
Empower je salesforce (Marvin Sutherland)

Ben je als verkoper veilig voor je klant?

Je biedt iets wat je klanten echt nodig hebben, maar ze bewegen niet mee. Dan kan het zijn dat je niet "veilig" bent. Lees hier wat dat betekent en doe je voordeel met de tips.

Ben je als verkoper veilig voor je klant?
Ik had onlangs een gesprek over het genereren van leads en koude acquisitiestrategieën bij een bedrijf dat een goed geoliede machine heeft voor lead generation. Vol trots ging het over SEO, social media, etc., met alle bijbehorende statistieken. Zonder op alle details in te gaan was het interessant om te observeren hoe onze contactpersoon heel erg op zijn hoede was:
  • het achterste van de tong niet laten zien
  • het gesprek werd als een bedreiging opgevat: onze aanwezigheid bracht de status quo in gevaar

De uitdaging
Je bent enthousiast over je oplossing het probleem is als onderwerp niet Veilig voor de prospect. Die heeft namelijk al heel wat effort gestoken in het zoeken naar de oplossing. Zelfs al heb jij de oplossing voor zijn probleem, dan betekent dat nog niet dat het ook de oplossing van de klant is. Je bent dan eerder een bedreiging.

Voorbeeld
Zoiets gebeurt als je bijvoorbeeld als HR dienstverlener een oplossing verkoopt voor rekrutering van schaars talent als SAP consultants. Ondanks dat de schaarste op de arbeidsmarkt een zwaar probleem vormt voor organisaties (en zelfs hun groei/overleving belemmert) komen er verborgen agenda's naar boven. Men is namelijk doorgaans al bezig met het probleem op te lossen. Men heeft recruiters aangeworven en extra agency’s ingeschakeld. Men schiet met hagel. Direct zeggen dat jij anders en hierdoor beter bent werkt in corporate omgevingen averechts (je contactpersonen zijn doorgaans geen innovators, dat is maar een minderheid van de bevolking).


Innovators die echt op zoek zijn naar iets nieuws zijn maar een klein deeltje van de populatie. Je kunt als bedrijf hiervan niet groeien. (bron: Rogers, Diffusion of Innovations)

Benader je de prospect veilig?
Is de reden waarom je met de prospect wilt praten VEILIG genoeg?
Of geef je de klant het gevoel: Als ik hier op inga en het berichtje beantwoord, dan krijg ik binnen een week continu telefoontjes van plakkende verkopers? Dan gaat de klant niet mee. Ze houden afstand. Daarom krijg je geen antwoord op je berichtjes, zelfs al zitten ze sinds maanden in de 'shit'. Een veilig onderwerp gaat daarom niet direct maar indirect over de oplossing.

Dit is een moeilijke oefening maar steeds vinden we wel iets dat voor jouw unieke niche kan worden gebruikt. Ook als je (in de optiek van de klant) een commodity speler bent zoals consultancy, HR, IT, veel diensten.

De indirecte manier
We verschoven tijdens het gesprek in bovenstaand voorbeeld daarom het onderwerp van "acquisitie en het benaderen van nieuwe klanten" naar een veilig onderwerp dat indirect met onze dienstverlening te maken had: Hoe kon de export naar de UK worden aangepakt? We hadden namelijk al eens een dergelijk traject gedaan en voor de klant was dit een kans waar ze nog niet mee bezig waren. Ik kon dus op een indirecte manier mijn diensten voorstellen.

NB. Een alternatief is om te werken met objectieve feiten, die je ook in presentaties kunt gebruiken. Zie daarvoor tip 1 in dit eerder verschenen artikel.

Resultaat
  • Door de onvoorspelbaarheid viel het masker af en de glimlach was weer oprecht.
  • De prospect raakte in eerste instantie uit balans, maar werd ook ontspannen (het masker viel af) want het ging niet over het domein waar hij al jaren moeite voor doet, wat geen veilig onderwerp is. Zelfs al heeft de klant een probleem: het moet ook erkend worden. Dit is iets waar veranderingsexperts, trainers en coaches veel tegen aan lopen. Daarom is verkopen een proces van verandermanagement. Positief denken, vasthouden aan sterke visies en andere push benaderingen onderdrukken die erkenning. Daarom werkt het niet in B-to-B.
  • De prospect was nu bereid de regie uit handen te geven en beantwoordde vragen en dacht vooral mee - de verkoper leidde.
  • We kregen een informatief gesprek met een volgende stap.
Je gesprek gaat dan uiteindelijk niet meer over “exporteren naar de UK”, maar jouw diensten komen met deze aanpak wel uitgebreid aan bod, met de nodige aandacht. Er ontstaat een coöperatief proces.

Einstein leerde ons al: "We kunnen een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt.” Ofwel: we kunnen het probleem van de prospect niet oplossen op het niveau waar het is ontstaan. Dit geldt voor alle verandermanagement processen zoals verkopen, daarom deel ik hier nog de volgende techniek met je.

Techniek van upchunken en downchuncken
  • upchunken: je brengt het gesprek op een uitdaging of een specifieke factor die speelt in de markt (of een mogelijkheid) en die op een hoger abstractieniveau ligt dan jouw oplossing. Wanneer de klant die veiligheid ervaart kan je het gesprek 'downchunken' en weer specifiek worden richting jouw oplossing.
  • Voorbeelden:
    • trein of auto zijn een downchunk (lager abstractieniveau) van transport.
    • circus is een upchunk (hoger abstractieniveau) van acrobaat, clown.
    • exporteren is een upchunk van klanten werven, verkopers aanwerven, lead generation
    • exporteren is op zichzelf weer een downchunk van bedrijfsstrategie of de markt.

Conclusie
Door deze inzichten is acquisitie niet meer koud. Het vraagt wat voorbereiding, maar het verhoogt je kansen aanzienlijk. Als je maar 10 nieuwe klanten nodig hebt om je omzet te verdubbelen dan is dit kwalitatief een heel waardevolle aanpak. Je bereikt dit niet met SEO en marketing automation, die zich richten op de grote massa en waar alleen het actief zoekend deel van de markt wordt bereikt.  Dat deel is nu juist doorgaans te klein om te overleven. Door over te schakelen naar deze strategie van “Veilig” zit je binnen de maand met een flink aantal goede prospects aan tafel. Je bent direct onderscheidend.

Rene Knecht

Rene  Knecht
Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. Zo heb ik doeltreffende systemen ontworpen voor koude acquisitie – prospectie op een natuurlijke manier. Deze aanpak is zeer geschikt voor dienstenverkopers, technici, consultants en ondernemers die hun diensten, expertise en zichzelf moeten verkopen.
Alle artikelen van deze auteur
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   10,0
(14 stemmen)
Reacties

Marieke | Excellent Commerciële Trainingen |  https://www.excellenttrainers.nl

Mooi overzichtelijk artikel! Duidelijke uitzicht en wat het je oplevert. Interessant om upchuncken of downchucken te gebruiken in je verkoopgesprek. Bedankt voor het delen.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel