Sales Manager: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Sales Management

Case stories: de beste manier om een klant te overtuigen (Harro Willemsen)
De duivelse details maken de topverkoper (Richard van Houten)
Help! Mijn klant wil nadenken (Michel Hoetmer)
Je eigen Sales Playbook in 9 stappen (André Hagelen)
Stuurloos zonder salesfilosofie (Harro Willemsen)
De concurrentie inzetten: hoe doe je dat? (Michel Hoetmer)
Euforisch verkopen is meer verkopen (Jan-Willem Seip)
Pak tegenwerpingen met kop en staart aan! (André Hagelen)
De order veilig stellen in de pre-sales fase (Rene Knecht)
Verkopen in de toekomst: ‘Co-kwalificeren’ (Toine Simons)
Hoe creëert u een salescultuur? (Rene Knecht)
Meer omzet met de Buyers Journey (André Hagelen)
Wat salesprofessionals en marketeers over elkaar moeten weten (Harro Willemsen)
Durft u deze 3 vragen te stellen? (Marcel Hoefman)
Niet verkopen, maar waarde aantonen (Toine Simons)
Situationeel leiding geven in de Verkoop (Richard van Houten)
Waarom is "teamwork" onmisbaar in de verkoop? (Herman Meijer)
Wat verkoopt ú eigenlijk? (Harro Willemsen)
De perfecte LinkedIn update voor Sales Professionals (Harro Willemsen)
7 strategieën tegen manipulatie (Richard van Houten)
Het gatekeeper dilemma (Toine Simons)
5 Tactieken waardoor u meer uit onderhandelingen haalt (Michel Hoetmer)
Hoe verkoopt u uw meerwaarde? (Jan-Willem Seip)
De struisvogelpolitiek die wel werkt (Jos Burgers)
Het kopen en verkopen van Energie en Positivisme (Richard van Houten)
Hoeveel tijd besteedt u aan acquisitie-voorbereiding? (Victor Bonke)
De beste zelfcoachingsvraag (Harro Willemsen)
Groot denken en groot blijven roepen (Richard van Houten)
Verkopen met een “glazen bol” (Rene Knecht)
Je komt elkaar altijd weer tegen (Jos Burgers)
Het geheim van Account Based Marketing (Rene Knecht)
Tien ideeën voor succesvolle salesmeetings (Marcel Hoefman)
Is afsluiten de belangrijkste stap in het verkoopgesprek?
Meer sales? Denk als een topcoach! (Marcel Hoefman)
Te happig overkomen bij de klant (Jan-Willem Seip)
‘Ik wil er even over nadenken…’ En dan?!
Verkoopsucces? Maak 3 keuzes (André Hagelen)
Closing-skills coachen, hoe doe je dat? (Rene Knecht)
Wanneer is een cadeau een cadeau? (Jos Burgers)
Nieuwe privacywetgeving nekslag voor koude acquisitie? (Vladan Soldat)
Beslis! Kies uw klant (André Hagelen)
10 vragen aan... Erwin Lenting, Commercieel Manager (Rob Snoeijen)
10 vragen aan... Patrick Wolswijk, Sales Manager (Rob Snoeijen)
Het verkoopgeheim van de veilingmeester (Richard van Houten)
3 strategieën om van een Prijs een prijsje te maken (Jos Burgers)
Een verkoopgesprek zonder bezwaren bestaat niet (Walter Spruyt)
Prijsbezwaren tackelen (Jos Burgers)
Verkopen als adviseur, kan dat wel? (Toine Simons)
Klassieke misser: laat uw hefboom niet vallen! (Walter Spruyt)
Offerteopvolging voor salesmanagers (Walter Spruyt)
Vijf buitengewone onderhandelingstips (Jan-Willem Seip)
Praat u met een blocker of een mobilizer? (Harro Willemsen)
Manipulatie: goed en fout (Richard van Houten)
Gek op aanbiedingen (Jos Burgers)
Geef in elk geval geen geld (Jos Burgers)
Een offerte verkoopt... niets (Frank Wouters)
Toch scoren als u de deal verliest (Toine Simons)
10 Lessen voor de beginnende salesmanager (Harro Willemsen)
Sales Manager: ga het veld in en boek succes met uw team (Walter Spruyt)
Afsluiten? Begin ermee vóór de opening! (Rene Knecht)
10 vragen aan.... Edward van Acht, Sales & Marketing Manager (Rob Snoeijen)
Verkopen zonder over uw product te praten (Rene Knecht)
De meerwaarde van een bidmanager (Roelf Houwing)
De psychologie van prijzen (Richard van Houten)
Bent u als verkoper inwisselbaar? (Rene Knecht)
‘Sales’ bestaat niet (Harro Willemsen)
Hoe om te gaan met vooroordelen over uw product (Walter Spruyt)
De commerciële vakspecialist (Harro Willemsen)
Wat zou u doen als u de klant bent? (Jan-Willem Seip)
Verkooptargets en tijdsinvestering (Richard van Houten)
Winnen op waarde, durft u? (Marcel Hoefman)
10 vragen aan... Hans Vernooij, Commercieel Directeur (Rob Snoeijen)
Een kwalitatieve salespipeline in 11 stappen (Massimo Gagliotti)
De beste 5 tips uit de Sales Psychologie (Richard van Houten)
Denk goed na over uw doelstellingen bij Salescoaching (Edwin Scheperman)
10 vragen aan... Marc van Hemert, Sales Director (Rob Snoeijen)
10 vragen aan... Edwin van den Akker; salesmanager (Rob Snoeijen)
Verkopers hebben het druk, druk, druk ... maar waarmee?! (Herman Meijer)
Feedback geven: wel of niet 'sandwichen'? (Michel Hoetmer)
Nog meer succes in de verkoop! (Peter Stinckens)
Verbeter uw verkoopteam: ga coachen (Edwin Scheperman)
Hoeveel tijd besteedt uw binnendienst aan verkopen? (Herman Meijer)
Op = op; het werkt ook in B2B verkoop (Jos Burgers)
Hoe sluit u een topdeal? (Herman Meijer)
Met dit wapen verslaat u prijsvechters (Marcel Hoefman)
Een gouden tip voor sales managers (Peter Stinckens)
Verkoopmythe: provisie bevordert de verkoop (Michel Hoetmer)
De verkoopcrisis is voorbij. En nu? (David Bloch)
Dit is een goed voorbeeld van Sales Framing (Richard van Houten)
Geloof of kennis: wat brengt u verder? (Peter Stinckens)
Aandacht voor new business (Victor Bonke)
Red de vlag van Zutphen (Richard van Houten)
Focus op de 2e verkoop (Richard van Houten)
Management en verkoop binnen uw organisatie (Peter Stinckens)
Optimaal hunten én farmen (Richard van Houten)
Geen slapende honden wakker maken (Michel Hoetmer)
Verhoog de productiviteit van uw hunters (Victor Bonke)
Zo wordt u een goede verkoopcoach (Michel Hoetmer)
Is koud bellen nog wel van deze tijd? (Michel Hoetmer)
De kunst van het uitnodigen (David Bloch)
Is koud bellen verleden tijd? Dat valt nog te bezien. (Marcel Hoefman)
Ook als het goed gaat kan het beter (André Hagelen)
Dat hebben we al eens geprobeerd (Peter Stinckens)
Naar meer winstgevende klanten met het GIK profiel (André Hagelen)
Een beroerd antwoord op een verkoopdip (Michel Hoetmer)
Het professionele verkoopplan (Richard van Houten)
Wat is uw toegevoegde waarde? (Jos Burgers)
Wees geen Kamikaze-verkoper (Richard van Houten)
Hoe houd ik mijn salesteam aan het bellen? (Victor Bonke)
Wat is uw missie? (Peter Stinckens)
Sales, de basis voor elke organisatie (Steyn Elshout)
Pipeline management: voorspelbaar verkoopsucces (Ronald van den Berg)
Onderhandeling, kunst en kunde (David Bloch)
Door de klant bedacht (Tips & Advies Verkoop)
Omgaan met onderhandelingstrucs (Piet Aarts)
CRM: lust of last? (Ronald van den Berg)
Op pad met je baas (Harro Willemsen)
Het salesteam als motor van succes (Ronald van den Berg)
Heeft de vergadering een op actie gerichte doelstelling? (Michel Hoetmer)
Klanten en andere ergernissen (Peter Stinckens)
Leiderschap en beloningsstructuur (Piet Aarts)
Uw tijd gaat nú in! (Tips & Advies Verkoop)
Positief beïnvloeden voor Sales Managers (Hans Oelen)
Benut strategische verkoopkansen (Ronald van den Berg)
Verkoopgeheim nr. 1: Transfer trust (Richard van Houten)
Verkoopstrategieën (Ronald van den Berg)
Uw kortingen liggen op straat (Tips & Advies Verkoop)
Plan B: uw alternatieve verkoopplan (Harro Willemsen)
De klant staat centraal! (Peter Stinckens)
Hoe bedoel je…economische omstandigheden? (Hans Oelen)
Strategische voorbereiding op het klantengesprek (Redactie Verkopersonline.nl)
Heeft uw verkoopbinnendienst tijd om te verkopen? (Herman Meijer)
Management by simplicity (Herman Meijer)
Het succesvol introduceren van nieuwe producten (Harrie van Heck)
Vier belangrijke vragen voor (uw) verkopers (Michel Hoetmer)
De angst voor 'NEE' (Hans Oelen)
Acquisitie: even genoeg aan uzelf gewerkt (Richard van Houten)
Duurzaamheid in sales begint intern (Herman Meijer)
Salesmanagers gaan altijd voor hun eigenbelang (Steyn Elshout)
Relatiebeheer makkelijk? Forget it! (Steyn Elshout)
Dan moet u naar een ander (Tips & Advies Verkoop)
Weg met verkoopprovisies! (Henk Hemstra)
Succesvol bezuinigen met solide verkooprapportages (Henk Hemstra)
Verkopen in een moeilijke markt (Peter Stinckens)
Checklist Sales Actie (Henk Hemstra)
Uitbesteden sales; wel of niet doen? (Alexander Loudon)
Het belang van teamwork – de kip en het ei (Herman Meijer)
In 3 stappen naar een (h)echt team (Henk Hemstra)
Gebruik uw budget effectief (Tips & Advies Verkoop)
Zeven vergadertips voor de Salesmanager (Herman Meijer)
Heeft uw provisiesysteem gewerkt? (Henk Hemstra)
Doe steeds iets meer dan anderen (Peter Stinckens)
Denk in termen van omzet, praat niet over klanten (Henk Hemstra)
Sales benchmarking – hoe doe je dat? (Alexander Loudon)
Checklist Provisie (Vladan Soldat)
Ter overname aangeboden: accountmanager – zo goed als nieuw (Herman Meijer)
Op weg naar beter leiderschap tijdens vergaderingen (David Bloch)
Punten van een goed verkoopplan (Redactie Verkopersonline.nl)
Administratie…kan ik niet zonder? (Vladan Soldat)
Wat te doen als uw verkopers niet scoren? (Hans Oelen)
Om buiten te winnen moeten we binnen beginnen (Herman Meijer)
Pimp uw verkoopcommissie (Herman Meijer)
Verkopen in Noord Holland is lastiger dan u denkt… (Richard van Houten)
Verkoopmanagement = mentaliteitsmanagement (Herman Meijer)
Echte koopjes bestaan niet (Jan-Willem Seip)
De zeilboot aan de muur (Harro Willemsen)
Laat verkopers zelf tot de conclusie komen (Peter Stinckens)
Waarom deze afspraak? (Peter Stinckens)
De waarde van strategie (Strategie/Salesplan)
Vraag waarom (Peter Stinckens)
Meer pit in uw sales meeting (Salesmanager)
Het management syndroom (Richte Lommert)
Rapporteren…irritant of nuttig? (Verkoop Succes)
Manage het salesproces, niet het resultaat (Vladan Soldat)
Hoe wordt u directeur? (Redactie Verkopersonline.nl)
Salesteam in moeilijke tijden (Vladan Soldat)
Empower je salesforce (Marvin Sutherland)

Empower je salesforce

Dit zijn spannende tijden voor de verkoper. Er zijn positieve geluiden over een aantrekkende economie. Daarnaast is er steeds meer sprake van hyperconcurrentie. Een klant kan steeds meer keizen tussen verschillende aanbieders, producten en diensten.

Empower je salesforce

Hoe kan jij het verschil maken?
Deze serie artikelen is een steuntje in de rug. Wij gaan vooral in op de "bionneknat" van de verkoper. Wij willen graag principes met je delen waarmee je meer plezier en succes kunt creëren in je werk, je leven en de relatie met jouw klanten. De drie delen zien er als volgt uit:

In deel I. Je huidige situatie: waar sta ik nu?

In deel II. Slachtoffer of Empowerment: bepaal jij je eigen toekomst, of doen anderen dat voor jou?

Deel III. Extreme inner make-over: hoe haal je het beste uit jezelf?

DEEL I. WAAR STA IK NU?

Wat zijn mijn unieke kwaliteiten?
Wij zijn allemaal bijzonder. Wij hebben allemaal onze unieke kwaliteiten. Dingen waar wij uitzonderlijk goed in zijn. Wij zijn bijzonder sociaal, gastvrij, hebben veel plezier in het leven, en hebben oprechte interesse in de andere persoon. Let wel, je verkoopt altijd een deel van jezelf; dus, wat heb jij in de aanbieding??Wat zijn jouw unieke kwaliteiten?
Neem even de tijd om deze punten op te schrijven. Of nog beter, reserveer hiervoor minimaal 2 pagina's uit een schrijfblok. Wees niet bescheiden. Schrijf alles op wat je te binnen schiet. Denk ook aan die positieve eigenschappen die anderen wel eens over jou hebben genoemd. Vraag ook iemand die je goed kent om er een paar te noemen.

Wat kan ik verbeteren?
Naast deze positieve eigenschappen is het ook goed om te kijken naar wat je kunt verbeteren. Elke positieve eigenschap heeft een schaduwzijde, een valkuil in zich, als wij doorschieten in onze positieve kwaliteiten.

Bijvoorbeeld als wij daadkrachtig zijn, is dit een positieve eigenschap. Als wij te veel van dit gedrag gaan vertonen, kunnen wij drammerig en overdonderend worden.

Hieronder staan een paar voorbeelden:

Positieve eigenschappen

Schaduwzijde of valkuil

Behulpzaam, veel interesse in de ander, goed inlevingsvermogen

Geen grenzen stellen, te veel gericht op de ander, niet toekomen aan je eigen belang

Nauwkeurig willen werken, geen fouten willen maken

Perfectionistisch gedrag; het is nooit goed genoeg

Veel informatie zoeken, zaken goed analyseren voordat je actie neemt, veel informatie geven

In de analyse blijven steken, niet in actie komen

Kies uit deze zaken twee eigenschappen waaraan je de komende 4 weken wilt werken. Zorg dat dit voor jou belangrijke punten zijn. Vraag jezelf af:

  • Welk effect hebben deze eigenschappen op mijzelf, mijn gedrag, mijn opleiding, mijn werk en mijn relaties?
  • Waar krijg je ruimte voor als je deze eigenschappen zou kunnen verbeteren?

Eigenwaarde als kompas in moeilijke tijden
SH..T happens. Wij kunnen niet altijd bepalen wat ons overkomt. Maar wij kunnen wel altijd kiezen hoe wij met situaties omgaan die ons overkomen. Hierbij is het van belang dat wij blijven geloven in onszelf. In onze positieve kwaliteiten. In wat wij allemaal kunnen. Eigenwaarde is de manier hoe wij naar onszelf kijken, hoe wij over onszelf voelen.

Onze eigenwaarde wordt sterk bepaald door de belangrijkste mensen in ons leven en door de meest beslissende ervaringen in ons leven.

Als wij voornamelijk positieve, ondersteunende mensen en positieve gebeurtenissen in ons leven hebben gehad, ontwikkelen wij een positief zelfbeeld.

Dit wetende, is het belangrijk om (alsnog) te zorgen voor een goede, positieve mentor! En situaties op te zoeken waar wij positieve succeservaringen kunnen creëren.

Het gaat erom dat je duidelijk maakt wat jouw beeld van jezelf heeft bepaald. Dit zijn dus externe factoren. Ook zijn er interne factoren, hoe je over jezelf denkt en praat, en wat je tegen jezelf zegt.

Hierin kunnen waarden een grote rol spelen, zoals respect voor onszelf en de ander, persoonlijke groei, liefde en succes. Deze waarden kunnen wij als kompas gebruiken in moeilijke tijden. Alles wat je doet of hoe je reageert, koppel je aan je waarden. Je vraagt je dan af: hoe verhoudt mijn keuze zich met mijn persoonlijke groei en ontwikkeling, met mijn succes?

Wij kunnen dan gemakkelijker keuzes maken. Mensen kunnen veel van jou afpakken, maar zij kunnen nooit je eigenwaarde van je afnemen als je daar geen toestemming voor geeft.

Een extreem voorbeeld:
Veel mensen die in de concentratiekampen de gruwelijke daden hebben overleefd, vertellen dat zij dit hebben overleefd door het absolute geloof in zichzelf. Zij twijfelden geen moment er aan dat zij de gruweldaden met behoud van hun eigenwaarde zouden overleven.

Nelson Mandela heeft 27 jaar in de gevangenis doorgebracht omdat hij bleef vasthouden in iets waar hij in geloofde!

Hoe sterk is jouw geloof in jezelf?
Door een sterke eigenwaarde, laat je je minder negatief beïnvloeden door de negatieve beeldvorming over allochtonen. Je weigert te geloven in deze beelden en interpretaties die meeliften met je tegenslagen. Je gaat deze beeldvorming niet internaliseren: deze beelden en interpretaties (onbewust) eigen maken.

Zoek daarom naar de positieve role models: verkopers en ondernemers die geslaagd zijn en succesvol zijn in hun leven. Lees hoe zij in zichzelf geloven, hoe zij hun eigenwaarde hebben opgebouwd.

Our deepest fear is not that we are inadequate.
Our deepest fear is that we are powerful beyond measure.
Nelson Mandela. Inaugurele speech.

Volgende artikelen:

Deel II. Slachtoffer of Empowerment: bepaal jij je eigen toekomst, of doen anderen dat voor jou?

Deel III. Extreme inner make-over: hoe haal je het beste uit jezelf?

Drs. J. Marvin Sutherland

Marvin  Sutherland

Marvin Sutherland

Marvin studeerde personeelsmanagement en organisatiekunde aan de UvA en heeft gewerkt bij verschillende middelgrote adviesbureaus. Nu is hij trainer en coach. Thema is voor hem oa "hoe breng je meer klanten binnen en hoe maak je van tevreden klanten enthousiaste ambassadeurs".
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 7,4
(12 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Marc vd Akker, Nijmegen

Beste verkoper,
Het gedicht 'our deepest fear' is niet van Nelson Mandela, en hij heeft het bij geen enkele rede gebruikt. Het is uit 1992 en geschreven door Marianne Williamson.
Vr. Gr.

Marvin Sutherland |  http://www.groeiende-ondernemer.nl

Inderdaad: rede is geschreven door Williamson en wel gebruikt bij zijn inaugurele rede.

Marvin Sutherland

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel