Reacties
Henk de Groot
De verkoopstrategieën hebben ook een naam:
Marktpenetratie: Bestaand product, bestaande markt
Productontwikkeling: Nieuw product, bestaande markt
Marktontwikkeling: Bestaand product nieuwe markt/doelgroep
Diversificatie: Nieuw product nieuwe markt.
Verder denk ik dat het slaginspercentage onder diversificatie nog vrij hoog is (10%-30%)
Probeer is een nieuw product in een nieuwe markt te zetten.
Wat een boer niet kent eet hij niet, en ik denk dat dit ook van toepassing is met producten.
Beste Henk,
Hartelijk dank voor je reactie.
De termen die jij noemt zijn juist, maar worden veelal gebruik vanuit (strategisch) marketingperspectief door marketeers en management/directie.
Het artikel heeft tot doel het principe van de groeistrategieën van Ansoff toe te passen op verkoop en daarmee een ander perspectief te bieden op verkoopkansen.
De genoemde percentages zijn zeker arbitrair en zullen verschillen in de diverse sectoren/branches.
Groet, Ronald van den Berg
Het mooie van het Ansoff model is dat het een duurzame aanpak is en altijd werkt. Of je nu in een offline of online wereld zit. Social Media kan helpen in alle vier Strategieen, maar vooral bij Strategie vier.
Beste Errol,
Bedankt voor je aanvulling en het interessante perspectief op Ansoff vanuit Social Media. Een verdieping op dit onderwerp zou zeker waardevol zijn.
Groet, Ronald van den Berg
Bas Schenk
Fantastisch, dat eenvoudige taal, eenvoudige acties en eenvoudige waarheden je weer op de basis van de uitbreiding van de commercie gebracht wordt.
Geen ingewikkelde modules, taal, uitingen, maar basis!
Dit verdient geen 5,6 maar een ruime voldoende!
Geloof me, dit is een basisweg; als je die niet bent gegaan heeft verdere commerciele actes om groeiverwachting te realiseren, absoluut geen zin.
Ik ben blij met deze praktische "met de poten in de klei" verwoorde strategie.
Dank!
joeri
wanneer zal een onbekend merk als Peak Sports een grotere winst behalen? Bij een directe verkoopstrategie (kosten: belastingen, shipping, grotere distributiekosten) of bij een indirect korte verkoopstrategie (kosten: marge voor detaillisten, distributiekosten) of bij een indirect lange verkoopstrategie (kosten: marges voor groothandelaren én detaillist en distributiekosten)
Bas Schenk
Hallo Joeri, beste wensen voor 2015.
Helaas, ik begrijp je vraag niet helemaal goed. Bedoel je hoe je de distributie "P" moet inzetten?
Ik denk dan indirect lange verkoopstrategie (dus via groothandel-importeur) Alhoewel de verkoop via webshop steeds meer schijnt te winnen.....volgens de webshoppers.
Ik ben er nog niet zo van overtuigd.
Waarom? Ik vind het vooralsnog een te passieve vorm van verkoop. In relatie tot het stukje van Ronald heb ik het gevoel dat ik hierin wordt ondersteund.
joeri
Dank u voor uw reactie.
En de beste wensen voor 2015
Vervelend dat u mijn vraag niet helemaal snapt, maar ik wil graag weten welke verkoopstrategie een bedrijf (voor een onbekend sportmerk) het best toe kan passen wanneer het nieuw is op de markt. Ik zelf dacht dat het slim was om een indirect korte verkoopstrategie toe te passen. Het merk is namelijk nieuw op de markt en daarom zal het minder snel verkocht worden dan een merk als Nike. De detaillist zal dit nieuwe merk dus niet snel in zijn winkel opnemen. Daarom dacht ik aan een extra grote marge voor de detaillist ( om deze tegemoet te komen). Deze kan gerealiseerd worden, doordat er geen marge aan een groothandel hoeft te worden gegund. En daarnaast een directe verkoopstrategie in de vorm van een webshop, omdat veel mensen daar graag van gebruik willen maken. En het is gemakkelijk voor de consument. Hoe denkt u hierover?
Mvg,
Joeri
Bas Schenk
Hallo Joeri,
Het is mij duidelijk. Het bedrijf is ook producent, neem ik aan? Dan zou ik ook voor jouw plan kiezen,gemixed met verkoop via groothandel, denk ik.
De traditionele groothandel is eigenlijk door de directe verkoop via de webside, sterk gereduceerd.Toch geloof ik in de groothandel als functie binnen de bedrijfskolom omdat de groothandel een duidelijke functie heeft te vervullen.
Het is toch zo dat de toegevoegde waarde van de groothandel: voorraad,logistiek, commerciele kennis, klantencontact klantkennis, enz.enz. een duidelijke meerwaarde kan hebben.(mits goed uitgevoerd natuurlijk) en de producent juist zijn meerwaarde heeft in efficiente productie. Bovendien denk ik dat de persoonlijke eigenschappen van de commerciele mens en de productie mens zeer verschillend zijn.
Dus (consumenten)verkoop en productie gaan m.i niet goed samen.
Ik ben zo bang dat passiviteit in commercie gaat toeslaan wanneer de website ingeschakeld wordt.
Misschien het ene doen en het andere niet laten?
cool
Het gevoel van vooruitgang in Geometry Dash is echt bevredigend. Het voltooien van een moeilijk level voelt altijd als een grote prestatie.
Reageren
Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.
|