Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Presenteren / verkoop gesprek

Er is geen betere overtuiging dan zelfovertuiging (Michel Hoetmer)
Welke beslissingen leiden tot de aankoopbeslissing? (Rene Knecht)
Hoe haal je 67% conversie in verkoopgesprekken? (André Hagelen)
Feedback – mét verbinding! (David Bloch)
Bezwaren? Zoek ze op in het verkoopgesprek! (André Hagelen)
Verliest u opdrachten? Let op uw houding! (David Bloch)
Presentaties die naar de verkoop leiden (Rene Knecht)
Hoe wordt u een onnatuurlijk goede verkoper? (Jan-Willem Seip)
Help! Mijn klant wil nadenken (Michel Hoetmer)
De eerste seconde bij acquisitie is bepalend (Victor Bonke)
Afsluiten tíjdens een verkoopgesprek (Rene Knecht)
De concurrentie inzetten: hoe doe je dat? (Michel Hoetmer)
Bent u oplossingsgericht of procesgericht? (Toine Simons)
De top 10 van irritante verkooplingo (Harro Willemsen)
Pak kansen met wat mis gaat (Toine Simons)
4 tips om tijdens het verkoopgesprek uw klant aan u te binden (David Bloch)
Wat u nog niet wist over luisteren (Jos Burgers)
Zorg dat uw klant echt naar u luistert (Rene Knecht)
De kracht van verhalend verkopen (David Bloch)
Een verpletterende eerste indruk? Zo doe je dat! (Marcel Hoefman)
De achterban: hoe kan u de DMU beïnvloeden? (Rene Knecht)
Leer verkopen van een heel goede serveerster (Jan-Willem Seip)
De openingszin als opwarmer bij koude acquisitie (Victor Bonke)
Zit uw klant in transformatie? (Rene Knecht)
Spelenderwijs verkopen; anders dan anderen (Michel Hoetmer)
De 4x4 vragenmatrix (Harro Willemsen)
Wat uw weggedrag zegt over uw presentaties (David Bloch)
Klanten komen van Venus en verkopers van Mars (Michel Hoetmer)
Een goed gesprek? Drie vragen die u na elk klantcontact moet stellen (Marcel Hoefman)
Verbeter uw verkoopgesprek met Socrates (Toine Simons)
Hulpwerkwoorden in uw offerte? Niet doen. (Natasja Hoogenboom)
De klant heeft zijn geloof verloren (Rene Knecht)
Verhoog uw afsluitkansen met een haalbaarheidsonderzoek (Jan-Willem Seip)
Leer van tweedehands autoverkopers (Jos Burgers)
Versterk uw overtuigingskracht (Richard van Houten)
Geef niet te snel toe, laat de klant ook iets geven (Rene Knecht)
De Elevator Pitch (Klantencontact)
Hoe voorkom ik irritatie aan de andere kant van de lijn? (Victor Bonke)
Vijf tips om vertrouwen te winnen (Marcel Hoefman)
Weet waarom klanten van u kopen (David Bloch)
Heeft u klittenbandellebogen? (David Bloch)
Een ‘mind-blowing’ pitch in 30 seconden (André Hagelen)
Maak van ieder bezwaar een kans (André Hagelen)
Waarom vragen stellen vaak niet werkt (Peter Stinckens)
Wonderwoorden in sales (Marcel Hoefman)
Offertes verliezen op prijs? Onzin! (Natasja Hoogenboom)
Valkuil in de verkoop: te veel advies (Richard van Houten)
5 Gouden regels voor een succesvol eerste contact (Jan-Willem Seip)
Het verkoopgeheim van de veilingmeester (Richard van Houten)
Pitchen is: Verlies van zelfvertrouwen (Rene Knecht)
Is ‘gaan voor eigenbelang’ agressieve verkoop? (Walter Spruyt)
Maakt u deze fouten in offertes? (Natasja Hoogenboom)
De prijs als excuus (Jos Burgers)
Bezwaren en tegenwerpingen (André Hagelen)
De ‘V’ in Verkopen (Edwin Scheperman)
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan? (Peter Stinckens)
De 10 slechtste salesvragen (Harro Willemsen)
Zo leert een verkoper zijn mond te houden (Richard van Houten)
Flip-over – het beste hulpmiddel bij uw presentaties (David Bloch)
Hoe stelt u de kampioensvraag? (Harro Willemsen)
Cijfers: de sambal in uw verkoopgesprek (David Bloch)
Hoe om te gaan met vooroordelen over uw product (Walter Spruyt)
Harder praten helpt niet (Richard van Houten)
Een nieuwe kijk op de oude ‘elevator pitch’ (David Bloch)
De klant als adviseur (Harro Willemsen)
Activeer uw ingebouwde leugendetector (Rene Knecht)
Wat zou u doen als u de klant bent? (Jan-Willem Seip)
Presentatietechniek die werkt als u geen podiumbeest bent (Rene Knecht)
"Doe ff normaal" - drie tips voor een natuurlijker telefoongesprek (Marcel Hoefman)
NIET over uzelf beginnen (Victor Bonke)
Overtuigen met uw managementsamenvatting (Roelf Houwing)
Hoe komt u optimaal voor de dag? (David Bloch)
Verkoopbeleving en doelstellingen: lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Angst en effectief presenteren (David Bloch)
Luisteren met een leeg hoofd (Jos Burgers)
Verbinding en relevantie: twee gouden sleutels tot effectief presenteren (David Bloch)
Vijf voornemens voor verkopers (Marcel Hoefman)
Dien uzelf pijnprikkels toe (Richard van Houten)
Wat kunnen we leren van winkelverkoop (Jan-Willem Seip)
Hoe wordt uw klant beïnvloed? (Rene Knecht)
Waardevolle lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Stilte... Uw geheime wapen in het verkoopgesprek (David Bloch)
Maak het verschil, bereidt u goed voor! (Marcel Hoefman)
Hoe goed luistert u? (David Bloch)
Wat zijn de geheimen van uw klant? (Rene Knecht)
Hoe goed luistert u? (David Bloch)
Een goede verkoper let op zijn woorden (Richard van Houten)
Leer te dansen met kritische klanten (Rene Knecht)
Verkoopt u met een Push – of Pull strategie? (Rene Knecht)
Feedback geven: wel of niet 'sandwichen'? (Michel Hoetmer)
Zijn verkopers te goed van vertrouwen? (Rene Knecht)
De kunst van het vragen stellen (Jan-Willem Seip)
Hoe verkoopt u aan een groep? (Rene Knecht)
Waarom begrijpt de klant me niet? (Michel Hoetmer)
Gij zult niet Liegen (Rene Knecht)
Loop eens binnen bij uw prospect (Richard van Houten)
Is uw contactpersoon een marionet? (Herman Meijer)
Ziet uw klant u als autoriteit? (Rene Knecht)
Uw gevoel en uw succes in de verkoop (Hans Oelen)
Doorbreek dit proces en u gaat meer verkopen (Hans Oelen)
Dit is een goed voorbeeld van Sales Framing (Richard van Houten)
De klant heeft een eigen willetje (Rene Knecht)
Wees voor uw klant het verloren ideaal (Rene Knecht)
Bereidt u zich voor zoals Obama? (André Hagelen)
Hoe kunt u uw onderhandelingsvaardigheden verscherpen? (David Bloch)
Vertrouwen Verkopen: omgaan met woordbreuk en bedrog (Rene Knecht)
Presenteer uw pieken en de aandacht kent geen dalen (David Bloch)
Hoeveel informatie geeft u bij koude acquisitie? (Victor Bonke)
Hoe kunt u met intuïtie het verkoopproces versnellen? (Rene Knecht)
Vragen tijdens uw presentatie: scoort u of gaat u de mist in? (David Bloch)
Verkoop niet zoals uw CEO (Rene Knecht)
Ruis tijdens communicatie, 1: storing van buiten (David Bloch)
Geef uw overtuigingskracht een boost (Michel Hoetmer)
Zin en onzin van open vragen (Michel Hoetmer)
Kwalificeer zelf uw nieuwe baas (Rene Knecht)
Sluit uw verkoopgesprek af met een deal (Richard van Houten)
Vakkennis: valkuil of voorsprong? (Marcel Hoefman)
Hoe verkoopt u de waarde van uw oplossing? (Rene Knecht)
De kunst van het uitnodigen (David Bloch)
De standaardpresentatie: niet doen! (David Bloch)
Communiceren voorbij de klakkeloosheid (David Bloch)
Zet uw productdemonstratie op zijn kop! (Michel Hoetmer)
Verkopen van innovaties – 4 concrete tips (Rene Knecht)
Hoe gaat u om met de overtuigingen van uw klant? (David Bloch)
Elevator pitch: een korte, snelle e-cursus (David Bloch)
Wat doet u wanneer de klant of prospect u negeert? (Michel Hoetmer)
De kracht van de makelaar – adviseur (Rene Knecht)
Overvragen in onderhandelingen en toch uw zin krijgen (Michel Hoetmer)
Hoe minder informatie, hoe beter voor de klant (Jos Burgers)
De top 8 fouten in verkooppresentaties (Arthur Sevenstern)
Het antwoord op ‘We hebben geen budget’ (André Hagelen)
De eerste belangrijke stap naar de order (Peter Stinckens)
De hot button close (Richard van Houten)
Ruis tijdens communicatie, 2: storing van binnen (David Bloch)
Het piranha-effect (Richard van Houten)
Waarom is die openingszin toch zo belangrijk? (Victor Bonke)
Bent u overtuigend genoeg? (Rene Knecht)
De Zen van verkopen (David Bloch)
Succesvolle offertes (Richard van Houten)
'Let maar niet op de rommel' (Jos Burgers)
Begrijpt uw klant uw verkooppresentatie? (Arthur Sevenstern)
Presenteren met overtuiging - 18 gouden regels! (David Bloch)
Succesvol taalgebruik in Sales (Michel Hoetmer)
De onverschillige prospect ontvankelijk maken (Rene Knecht)
Presenteren – met een kapstok (David Bloch)
Uzelf verkopen (Hans Oelen)
Als u een toespraak houdt ... (Tips & Advies Verkoop)
Het allereerste contact (Redactie Verkopersonline.nl)
Verbeter uw verkooppresentatie (Michel Hoetmer)
U krijgt uw superieure oplossing niet verkocht? (Rene Knecht)
Zo luistert u beter (Tips & Advies Verkoop)
Bezwaren tegen een techniek (Harro Willemsen)
De kunst van het ja zeggen (Redactie Verkopersonline.nl)
Death by PowerPoint (Vladan Soldat)
De zeven hoofdzonden bij presenteren (Arthur Sevenstern)
Vertel gerust verder (Tips & Advies Verkoop)
Verkopen begint bij de eerste indruk (Redactie Verkopersonline.nl)
Gespreksopeningen voor vaste klanten (Michel Hoetmer)
Kleur bekennen in het verkoopgesprek (Ivo Ouwerkerk)
De kracht van persoonlijk contact (I) (David Bloch)
Uw tijd gaat nú in! (Tips & Advies Verkoop)
De 3 basisregels voor het telefonische verkoopgesprek (Michel Hoetmer)
Hoe houdt u de aandacht van uw klant vast? (Ivo Ouwerkerk)
Ik snap wat u bedoelt (Tips & Advies Verkoop)
Rapport verkrijgen bij koude acquisitie; van Koud naar Warm contact (Victor Bonke)
Nu even niet! (Peter Stinckens)
Opening verkoopgesprek: bezint eer ge begint (Ronald van den Berg)
En via de zijdeur weer naar binnen... (Tips & Advies Verkoop)
Tips om leiding te nemen in een verkoopgesprek (Rene Knecht)
Gespreksmanagement (Hans Oelen)
Spreken is maar zilver (Jos Burgers)
De eerste afspraak; vlekkeloos verlopen! (Hans Oelen)
Gebarentaal verklaard (Tips & Advies Verkoop)
De zin en onzin van spiegelen (Tips & Advies Verkoop)
De kracht van uw eigen territorium (David Bloch)
Standaard elevator pitch? Niet doen! (Arthur Sevenstern)
Teampresentatie? Ontwijk deze valkuilen (Arthur Sevenstern)
Misser: te weinig aandacht voor de klant (Michel Hoetmer)
De 6 basisprincipes van krachtig handelen (Redactie Verkopersonline.nl)
5 belangrijke aandachtspunten bij verkoop-presentaties (Arthur Sevenstern)
Wat zegt u bij de eerste ontmoeting? (Tips & Advies Verkoop)
Verantwoordelijkheid = kijken over uw eigen muurtje (David Bloch)
Applaus: een behoefte én een hulpmiddel bij presenteren! (David Bloch)
Scoren met scripts (Redactie Verkopersonline.nl)
Topverkopers; vaak zuinige praters (Redactie Verkopersonline.nl)
Uw stem kan de doorslag geven (Richard van Houten)
Meer resultaat met uw verkooppresentaties (David Bloch)
Beken kleur, ook in uw verkooppresentatie (David Bloch)
Uw stem geeft de doorslag (Richard van Houten)
De scorende openingszin (Victor Bonke)
Maak van uw afscheid een krachtig instrument (David Bloch)
Wat zijn de drie grootste ergernissen bij een verkooppresentatie? (Arthur Sevenstern)
De terreur van standaard presentaties (Arthur Sevenstern)
“U wilt kopen, begrijp ik?” (Verkoopgesprek;Klantencontact)
De elevator-pitch bij koude acquisitie: meat on the bones (Victor Bonke)
De kern van elke presentatie: voorbereiding, interactie en passie (Arthur Sevenstern)
Hoeveel van uw verkoopgesprekken zijn zinloos? (Peter Stinckens)
Zorg voor focus in uw presentatie en vermijd een afgang (Arthur Sevenstern)
Uw voice-mail als verbale handtekening (Richard van Houten)
"Niet presenteren" en 4 andere presentatietips (Enno van Kersen)
Ontdek het gevoel van de klant (Danielle de Jonge)
Houd u niet aan de regels als u presenteert (Arthur Sevenstern)
Een beeld spreekt 1000 woorden, een citaat bespaart 1000 woorden! (David Bloch)
De momenten waarop u uw mond moet houden (Redactie Verkopersonline.nl)
Gesprekstechniek bij bezwaren (Hans Oelen)
5 Valkuilen die u moet vermijden in uw verkooppresentatie. (Arthur Sevenstern)
Het geheim van de twee behoeften van uw 'afnemer' (David Bloch)
Altijd dat lastige begin … (Tips & Advies Verkoop)
Waar gaat u zitten aan tafel? (Danielle de Jonge)
De drie belangrijkste eigenschappen van succesvolle presentaties (Arthur Sevenstern)
Gelóóft de klant wat u vertelt? (David Bloch)
Ja, maar … (Tips & Advies Verkoop)
Bouwen aan zelfvertrouwen (Hans Oelen)
De begroeting (Victor Bonke)
7 manieren om een verkoopgesprek uit een impasse te halen (Michel Hoetmer)
Leer de houding van je klant herkennen (Verkoopgesprek)
Zorg dat ze uw brief lezen! (Redactie Verkopersonline.nl)
Zo vertelt u wat de klant moet doen (Tips & Advies Verkoop)
Het bouwen van een verkooppresentatie (Harrie van Heck)
De kracht van persoonlijk contact (II) (David Bloch)
Het eerste verkoopgesprek (Harrie van Heck)
Wat een leuke kinderen! (Enno van Kersen)
Verkopen met een moodboard (Danielle de Jonge)
De laatste indruk (Tips & Advies Verkoop)
Een ABC van presenteren (David Bloch)
De 3 moeilijkste onderhandelaars (Tips & Advies Verkoop)
De impact van taal (Peter Stinckens)
De 3 ingrediënten van alle succesvolle presentaties (David Bloch)
Wat zijn de geheimen van effectief luisteren? (Redactie Verkopersonline.nl)
De Ballon en hoe te beginnen met uw presentatie (David Bloch)
Maak afspraken over uw afspraak! (Enno van Kersen)
Verlies u niet in technische details (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoe legt u dat nou uit? (Enno van Kersen)
Hoe houdt u de aandacht van de klant vast? (Redactie Verkopersonline.nl)
Geen kennismaking zonder bedrijfspresentatie (Michel Hoetmer)
Wat doet u als de klant... (Redactie Verkopersonline.nl)
Vijf essentiële vragen bij het begin van het klantengesprek (Redactie Verkopersonline.nl)
De eerste seconden zijn bepalend voor uw imago (Redactie Verkopersonline.nl)
Te veel monoloog; te weinig dialoog (Peter Stinckens)
De drie belangrijkste punten van goede sales: Nurture, nurture, nurture! (Enno van Kersen)
Uw taal is niet altijd andermans taal (Redactie Verkopersonline.nl)
Taalgebruik in offertes: blijf actief en persoonlijk! (Ron Plattel)
Humor in de verkoop, zowel effectief als riskant (Redactie Verkopersonline.nl)
Een reeks van ja-antwoorden (Redactie Verkopersonline.nl)
Drempelvrees? Plankenkoorts? Of iets anders? (David Bloch)
De openingszin, dáár moet u de slag slaan (Koert Wijnands)
Het eerste verkoopgesprek als ontwikkeltool (deel II) (Harrie van Heck)
Zes vragen voordat u het gesprek begint (Redactie Verkopersonline.nl)
Grootmeester van de stilte (Redactie Verkopersonline.nl)
Scoren met inhaakvragen (Michel Hoetmer)

Maak van uw afscheid een krachtig instrument

Shakespeare schreef in Romeo en Juliet dat 'Parting is such sweet sorrow'. Voor veel verkopers is het afscheid bij de klant een bron van ongemak. Het is uw laatste kans om een goede indruk te maken. Vermijd de gebruikelijke clichés, hier een aantal alternatieven.

Maak van uw afscheid een krachtig instrument

Telefoon
U heeft alles besproken en wilt tot afronding komen. Stel een vraag: Heeft u nog iets nodig van mij op dit moment? of bijvoorbeeld in een privé-gesprek: Heb je nog iets te melden op dit moment?

Óf u krijgt de verrassing van: Ja, ik … óf – en zeker wanneer uw timing klopt – een nee-met-een-positieve-klank.

Brieven
Herhaal de naam van de persoon aan wie u schrijft in de alinea vóór uw afrondende woorden: Realiseer u, mijnheer Van Gelder, dat de bijzondere oplossing die u zoekt, deel uitmaakt van onze dagelijkse praktijk.
Daarna volgt de groet, meestal een versie van: Met vriendelijke groet.
Durf uw creativiteit z'n gang te laten gaan: Met een hartelijke zomerse groet uit Eefde.
Daarna volgt voldoende ruimte voor uw handtekening (nóóit de naam van uw bedrijf!) zodat de geschreven handtekening los van de gedrukte letters staat. Uw gedrukte naam volgt, met alle duidelijkheid of u een man of een vrouw bent. Daarna, eventueel, uw functie, cursief geschreven.

Geef een hand
Leer op een ontspannen manier uw hand te geven. Geen arm, geen schouder, alleen de hand. Maak de schouder 'zacht', en laat de arm naar voren en omhoog komen. Houd oogcontact. Pak rustig de hand van uw gesprekspartner, maak duim-tot-duim contact en dan pas grijpt u de hand, licht maar stevig. Houd de arm ontspannen. U zegt veel met hoe u een hand geeft, ook kunt u veel leren over de ander hoe hij u de hand schudt!

Bedrijfsafscheidsreceptie
Vertel altijd uw eigen waarheid. Zoek de anekdotes die eigenschappen toelichten. Wanneer u de ander onvoldoende kent/kende, vraag anderen om voorbeelden van situaties die u dan kunt gebruiken. Vertel uit het hart hoe deze u raken. Vermijd clichés en onthoud dat u niet speciaal grappig of plechtig hoeft te zijn. In noodgevallen, blader door een citatenboek en gebruik citaten die passen bij deze persoon.
Dit voorgaande is ook van toepassing bij een grafrede.

Algemeen
Mensen communiceren visueel, auditief en kinesthetisch. Bij sommigen kunt u beter zeggen: Tot ziens!, anderen reageren beter op: Tot horens!, terwijl weer anderen veel gevoeliger zijn voor de warmte van: Tot nader contact!.

Tot slot
... kan deze persoonlijke filosofische benadering u ondersteunen bij de verandering die afscheid vaak betekent: Every goodbye means a new hullo! Afscheid nemen maakt ruimte voor het nieuwe, het spannende, het onbekende!

David Bloch
Perfect Presentation

David  Bloch

David Bloch

In zijn internationale praktijk is David een veelgevraagd presentator, trainer, consultant, coach en therapeut. Hij entertraint en schrijft met passie, en weet anderen te kietelen op plekken waar ze amper weet van hadden, om ze te ondersteunen in hun ontwikkeling, groei en succes. Perfect Presentation
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 6,1
(39 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Lianne Ebbinkhuijsen |  http://www.streamconsult.nl

Dag David,

Geweldig goed en onderbelicht onderwerp behandel je hier. Krachtig afronden is zo makkelijk nog niet.
Ik word er al beter in maar herken mijn eigen neiging om afscheid uit te stellen of uit te rekken, en dat zwakt alles alleen maar af.
En ik zie en hoor het dagelijks om me heen bij anderen ook!

Dank voor je waardevolle tips.
Hartelijke groet,

Lianne


Dank je, Lianne, voor je duidelijke waardering.
Wat jij naar voren brengt, heeft te maken met 'angst voor afwijzing' én de 'kracht van gewoonte(gedrag)'.
Je hebt dus huiswerk om op originele en assertieve wijze te communiceren ...
Wél met het voordeel dat jij er van bewust bent - dat is al een GROOT voordeel!

Hartegroet,

DAVID

drazen lisak |  http://www.flirtmanagement.com

Hallo David,

Ik houd niet van mensen afkraken. Maar eerlijkheid vind ik nog belangrijker.
Ik geloof dat je veel beter kunt. Als ik met die plechtige zinnen en die tips van jou aan zou komen bij mijn cursisten zouden ze me inmaken. En terecht.

Succes,
Drazen

Paul Strikwerda |  http://www.nethervoice.com

Er is veel geschreven over hoe we het beste contact kunnen maken en aan vertrouwen kunnen bouwen, maar hoe we een gesprek (of een relatie) op een zorgvuldige en respectvolle manier kunnen beëindigen, dat is een grijs gebied. Daarom verwelkom ik David's woorden over effectief afscheid nemen!

David's aanpak prikkelt op een prettige manier en ik zie zijn tips en voorbeeldige zinnen daarom meer als suggesties. Ik denk niet dat Bloch ons aanspoort om zijn bewoordingen klakkeloos over te nemen. Dat is iets voor luie lezers die het liefst alles kant-en-klaar aangereikt krijgen.

De kracht van een goed idee ligt in het feit dat we er onze persoonlijke invulling aan kunnen geven. Met andere woorden: het komt pas echt tot leven als we het ons eigen maken.

We kunnen natuurlijk van mening verschillen over de juiste aanpak van een bepaald onderwerp. Met zoveel communicatiekundigen in deze lezersgroep valt er een hoop van elkaar te leren.

Daarom kijk ik eerlijkgezegd uit naar reacties die daadwerkelijk iets aan David's artikel toevoegen. Drs. Lisak, ik denk dat u veel beter kunt!

Ik ben het met Bloch eens dat we bij het persoonlijk afscheid nemen meer rekening kunnen houden met de manier waarop mensen bij voorkeur communiceren.

Bij auditief ingestelde mensen is niet alleen de woordkeus belangrijk, maar vooral ook de toon waarop we onze boodschap overbrengen. Op papier kunnen onze woorden hartelijk en welgemeend lijken, maar uit onze mond kunnen ze soms gehaast en onoprecht overkomen.

Visueel ingestelde mensen observeren onbewust onze lichaamstaal. We kunnen nog zo vrolijk: "We zien elkaar snel!" zeggen; als ons lijf aangeeft dat we er niks van menen, dan is onze eigenlijke boodschap: "Bekijk het maar!"

Meer kinesthetisch ingestelde mensen zijn gevoeliger voor aanraking. Terwijl wij het misschien proberen met: "We houden contact!", kan het gebeuren dat onze gesprekspartner ons op dat moment krachtig naar zich toetrekt voor een "bear hug".

Twee opmerkingen:

1. Deze "technieken" werken alleen als ze niet als technieken worden gebruikt. Mensen reageren allergisch op iemand die als 'gemaakt' of manipulerend overkomt.

2. In alle gevallen is het essentieel om rekening te houden met de context en de cultuur waarin de ontmoeting plaatsvindt. Wat in sommige culturen vanzelfsprekend is, kan in andere culturen ongewenst of zelfs taboe zijn.

Tot slot nog dit: soms lopen we "plakkers" tegen het lijf die we maar niet van ons af kunnen schudden. In zulke gevallen is het effectiever om het rapport te verbreken met een mismatch van lichaamstaal, woorden en tonaliteit.

David, veel dank voor je inspiratie!

Paul Strikwerda

drazen lisak |  http://www.flirtmanagement.com

Beste Paul Strikwerda,

Ik geloof dat de bedoeling is om je mening te ventileren over de artike. Dus, ik snap er werkelijk niets van dat u commentaar levert op mijn comentaar?!
Waarom vindt u het nodig om voor de schrijver op te komen? Heeft hij een advocaat nodig soms?
Nogmaals, in de praktijk, op de werkvloer van een workshop om dat even zo te zeggen, tegenover een kritische groep inteligente mensen moet je met veel betere dingen komen dan de bovengnoemde. Dat leert mij 15 jaar ervaring als communicatietrainer.
Voor de rest is deze discussie voor mij afgesloten, Vind gewoon een matig stuk, dat mag toch! En als u vindt dat he teen goed stuk is, schrijf dat gerust op en laat mij commentaar in zijn waarde.

Groetjes,
Drazen

Paul Strikwerda |  http://www.nethervoice.com

Beste Drazen Lisak,

Dank voor uw reactie op mijn reactie. Ik wist niet dat lezers enkel op het artikel dienen te reageren en niet worden geacht in te gaan op de opmerkingen van anderen.

Voor mij is niets zo stimulerend als een creatieve dialoog. Als ik de reacties van lezers op andere artikelen bekijk, dan zie ik een levendige en verrijkende uitwisseling van ideeën. Dat maakt dit forum juist zo interessant!

Overigens heeft u volkomen gelijk: de heer Bloch heeft geen advocaat nodig. Ik was me er echter niet van bewust dat het blijkbaar ongepast is om een auteur bij te vallen. U heeft mijn reactie gelezen en dus gezien dat mijn bijdrage uit meer bestaat dan applaus voor de auteur.

U bent duidelijk minder enthousiast over bovenstaand artikel en daar is niets mis mee. Ik had alleen gehoopt dat u op basis van uw jarenlange ervaring als communicatietrainer iets opbouwends toe zou kunnen voegen. Bijvoorbeeld:

- Wat vertelt u uw studenten over effectief afscheid nemen?<br>
- Wat voor zinnen zou u gebruiken?

U schrijft dat het veel beter kan.
Ik nodig u uit om de daad bij het woord te voegen!

Alvast veel dank daarvoor.

Paul

Christiaan Dewit

Ik denk dat iedere doorwinterde verkoper na jaren praktijk in het vak zijn eigen "afscheidsceremonie" heeft opgebouwd. Na een eerste (en gewoonlijk lange) demonstratie van meettoestellen deed ik gewoonlijk twee dingen:
1) de klant oprecht feliciteren voor zijn vertrouwen en de voordelen van zijn koop en
2) een eerlijke en warme link leggen naar het volgende contact dat, afhankelijk van het moment in het koop proces, klinkt zoals "mag ik je volgende week bellen om te weten wanneer de bestelling komt?" of "reserveren we nu al een periode voor de opleiding?"
Samengevat: bij het afscheid is er maar één gedachte die belangrijk is: stel je in de plaats van de klant en beantwoord in gedachten zijn vraag: "wat heeft de verkoper speciaal voor MIJ gedaan?". Indien dat antwword positief is ben je als verkoper goed bezig en dat maakt de atmosfeer van het afscheid altijd een 'verlangen naar meer...' En geloof me, het werkte steeds opnieuw!

Leo Euser |  http://www.eiffel.nl

Hallo David,

Mijn intenties goed overbrengen op de ander (dus communiceren), is iets wat mij soms helemaal niet lukt. Mijn houding, mijn taal, mijn tone of voice zijn lang niet altijd congruent met mijn intentie en plof: de scherven liggen op straat.

Jouw column zet op één onderdeel van communicatie de puntjes op de i: hoe neem je afscheid, hoe rond je af. Je vraagt er terecht aandacht voor en geeft een aantal nuttige suggesties. Dat kan scherven schelen.

Jouw column heeft wel een risico. Dat lees ik een beetje in de reacties van andere lezers. Je kunt jouw column lezen als een moraliserend verhaal ("rond fatsoenlijk af"), als een instrumenteel verhaal ("deze tips kun je gebruiken") en als een verhaal om communicatie tot het laatste moment aan toe effectiever te maken ("goed afscheid nemen, creëert de basis voor een vervolg in de communicatie").

Communiceren is vooral een kwestie van zorgvuldigheid, zowel in het zenden, ontvangen als in het afronden, blijft bij mij hangen, na lezing van je column en de reacties.

Dank jullie allen!

Leo

David, jouw observaties dragen bij aan de bewustwording dat evenzo als de opening ook de beeindiging van een gesprek/ontmoeting een duidelijke rol spelen in het vertrouwen dat je opwekt.
Helderheid en een mate van empathie zijn hierbij van belang. Ik oefen al een tijd dit als constante waarden te gebruiken ipv de standaard-clichés.
Drazen moet als trainer weten hoe belangrijk het is naar het positieve in andermans suggestie te zoeken en dit op je eigen manier vorm te geven. Blijf bij jezelf, Drazen, dan word je niet door je "cursisten" afgebrand.
Succes, allemaal! Bert

Indra Visser |  http://www.hartelink.nl

DANK voor je waardevolle tips, David!
Je artikelen en persoonlijke coaching, hebben mij veel bewuster gemaakt van mijn ongemak om afscheid te nemen.

Vroeger voelde ik me vaak ongemakkelijk als het gesprek stil viel en vanuit oude patronen moest ik dan de stilte opvullen.

Door jouw tips heb ik geleerd om - op het juiste moment -afscheid te nemen op een manier die bij mij past mét respect voor de ander. Juist door afscheid te nemen maak ik ruimte voor andere ontmoetingen.

Nu ik me met meer plezier en gemak in allerlei situaties beweeg, valt het me op hoe vaak er ‘kliek’ vorming is. Mensen zoeken steeds weer dezelfde bekenden op en blijven vervolgens ‘plakken’. De energie voelt op zo’n plek vaak heel zwaar.

Wat voor mij waardevol is, is dat ik nu wéét wanneer het tijd is om te vertrekken. Dit heeft als groot voordeel dat mijn energie op peil blijft waardoor er ruimte is voor nieuwe, interessante en waardevolle contacten.

David, nogmaals dank voor jouw verfrissende benadering!

Warme groet,
INDRA

Koen Klooster

Interessant artikel van David. Eerlijk gezegd nooit zo op deze wijze bij dit thema stil gestaan. Ben er zeker weer wat wijzer van geworden.
Koen

Dank aan allen voor de vele nuttige en aanvullende opmerkingen en reacties.
Hartverwarmend om te merken wat zo'n onderwerp op gang brengt.

Hartegroet,

DAVID

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel