Hoe zorgt u voor een goede samenwerking als u met meerdere mensen een presentatie geeft? De valkuilen liggen niet alleen bij wat het publiek hoort, maar ook bij wat het ziet. Waar zou u nog meer op moeten letten?
Presenteren als team kan u veel opleveren. Als elk teamlid zijn competentie of deskundigheid toont, ziet uw klant dat elk onderdeel van een project in goede handen is. Tegelijk laat u ook zien hoe goed de teamleden op elkaar ingespeeld zijn. Maar een slecht uitgevoerde teampresentatie kan het vertrouwen van uw klant onherstelbare schade toebrengen.
Valkuilen Veel sprekers beschouwen een teampresentatie als volgt: verschillende sprekers die ieder voor zich om beurten een deel van de inhoud bespreken. Wie zo naar een teampresentatie kijkt zal deze drie valkuilen ervan niet zien aankomen:
De voorbereidingstijd wordt besteed aan het samenstellen van de slides in plaats van het oefenen op de presentatie zelf en hoe elkaar het woord zal worden overgedragen;
Sprekers die niet aan het woord zijn staren naar het publiek om zo hun reactie te peilen;
Een onduidelijke rolverdeling zorgt ervoor dat sprekers elkaar tijdens de presentatie onderbreken of zelfs tegenspreken.
Om goed als team te presenteren moet meer gedaan worden dan afspreken wie wat vertelt.
Teamvoorbereiding Een goede teampresentatie vergt een degelijke voorbereiding. Daarmee kunnen bovenstaande valkuilen ontweken worden, en de teampresentatie een succes. Hou in uw voorbereiding rekening met de volgende drie belangrijke punten:
Maak duidelijke afspraken over wie welke expertise inbrengt en wie waarover zijn mond houdt. Als het voor uw teamleden onduidelijk is wie voor welk deel van de presentatie verantwoordelijk is, hoe moet uw publiek daar dan achter komen?
Maak duidelijke afspraken over hoe u elkaar het woord geeft en oefen deze overdrachten. Traditioneel wordt het woord vaak door middel van een handgebaar overgedragen of door de mede-spreker aan te kijken. Na een paar keer komt dit echter over als knullig en amateuristisch. Wees duidelijk wanneer u uw betoog afrondt. Geef uw teamgenoot het signaal door hoger of juist lager te gaan spreken. Eindig uw betoog en blijf stil. Kijk naar het publiek en vertrouw er op dat uw teamgenoot het signaal oppakt en zijn betoog begint. Kijk nooit naar uw teamgenoot voordat hij begonnen is met spreken.
Blijf tijdens de presentatie naar de spreker die aan het woord is kijken. De luisterende teamgenoot moet knikken, lachen, of, wanneer dat gevraagd wordt, zijn mening geven. Het doel hiervan is het publiek te laten zien dat u een goed geolied team bent. Veel luisterende sprekers begaan de denkfout dat ze nu niet door het publiek worden opgemerkt. Realiseer u dat wie niet spreekt wel door het publiek bekeken wordt en onderschat nooit de non-verbale signalen die uw team afgeeft! Maak er juist gebruik van, door te zorgen dat het gedrag van de niet sprekende teamleden de geloofwaardigheid van de spreker bevestigd.
In het algemeen geldt, als u als team presenteert, bereidt uw presentatie dan ook met het hele team voor. Een potentiële klant bekijkt het hele team, niet alleen degene die spreekt. Wat zou u denken als twee sprekers met elkaar in discussie gaan, of een junior teamgenoot door zijn baas onderbroken wordt? U gaat dan vanzelf conclusies trekken en die zullen niet positief zijn. Uw publiek of klant luistert naar wat u te zeggen hebt, maar ziet ondertussen alles wat maar de aandacht trekt. Verzeker u ervan dat het publiek niet alleen hoort wat u wilt dat het hoort, maar dat het ook ziet wat u wilt dat het ziet – pas dan is een goede indruk gegarandeerd!
Arthur Sevenstern
Als presentatiecoach maakt Arthur Sevenstern de verkoop- en marketing effectiever bij veel B2B ondernemingen. Daarnaast is hij een veelgevraagde gastdocent, spreker en dagvoorzitter.
Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
Reageren
Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.