Als u presenteert wilt u een belangrijke boodschap op uw publiek overbrengen. Of het nu om 1 of om 1.000 toeschouwers gaat, uw presentatie is pas geslaagd als u uw publiek overtuigt.
Een goede presentatie is een krachtig middel om te overtuigen, maar pas op voor deze vijf valkuilen. Houd rekeningen met deze valkuilen en geef (nog) overtuigender presentaties.
1. Te veel praten Veel mensen praten te veel over zichzelf en hun producten. Ze houden een speech in plaats van een interactieve presentatie. Om op dezelfde golflengte te komen als uw publiek moet u vragen stellen en luisteren naar de antwoorden. Ga geen voorgeprogrammeerde vragen stellen die niet aansluiten bij de antwoorden die u zojuist heeft gekregen. Leer om te luisteren en om te pauzeren zodat het publiek gelegenheid heeft opmerkingen te maken. Maak gebruik van de kracht van stilte.
2. Geen aansprekende voorbeelden Mensen onthouden zelden uw exacte woorden. Daarentegen onthouden ze de beelden die uw woorden opwekken. Ondersteun uw punten met levendige, relevante verhalen. Help u publiek om een film in hun hoofd te maken door gebruik van aansprekende karakters, intrigerende dialogen, spanning en humor.
3. Geen onafhankelijke referenties Er is een limiet aan de hoeveelheid beweringen die u over uw bedrijf of product kan maken, maar die limiet is er niet als tevreden klanten over u praten. Gebruik verhalen van klanten om over uw successen te praten. Als u hun woorden gebruikt kunt u veel meer vertellen over uw bedrijf en uw producten. Vertel wat er met uw klanten is gebeurd nadat ze met u zaken hebben gedaan. U kunt moeilijk zeggen: Als u met ons zaken doet krijgt u promotie, maar u kunt wel een voorbeeld geven van iemand die u heeft gebeld om te vertellen dat dit hem/haar is overkomen.
4. Geen emotionele connectie De meest krachtige communicatie is een combinatie van rationele en emotionele verbondenheid. Rationele argumenten bevatten cijfers, statistieken, specificaties en logica. Emotionele argumenten spreken in de verbeelding van uw publiek. Neem ze mee in uw verhaal door regelmatig het woord 'u' of 'jij' te gebruiken en hun niet-gestelde vraag: Wat levert het mij op? te beantwoorden. Praat vanuit het perspectief van uw publiek. Natuurlijk zal uw publiek uw boodschap rechtvaardigen op basis van rationele argumenten, maar geef uzelf een voorsprong op uw concurrenten door ook emotionele aansluiting met uw publiek te krijgen.
5. De sleutelwoorden begraven Het belangrijkste woord in een zin is het sleutelwoord. Over het algemeen is dat het laatste woord: Ga hier naar rechts; Ik wil graag bestellen. Maar als u volume verlaagt, of woorden toevoegt zoals 'toch?', 'ja?', 'begrijpt u?', dan heeft u de impact van uw boodschap teniet gedaan. Youp van 't Hek vertelde dat hij vaak uren besteeds om een zin van acht woorden te verkorten naar vijf woorden, omdat de grap dan leuker wordt. U moet hetzelfde doen met uw zinnen. Loop door uw tekst heen en zoek de sleutelwoorden. Niet elk woord is even belangrijk. Benadruk woorden die aansporen tot actie of die bijdragen aan emotionele connectie.
Tip Uw presentatie is een belangrijk onderdeel in het overtuigen van uw klant. Maak uw presentatie levendig met anekdotes, gebruik referenties om aan te geven hoe goed u bent en bouw tijdens uw presentatie een emotionele band op met uw publiek.
Arthur Sevenstern
Als presentatiecoach maakt Arthur Sevenstern de verkoop- en marketing effectiever bij veel B2B ondernemingen. Daarnaast is hij een veelgevraagde gastdocent, spreker en dagvoorzitter.
Vanuit mijn vak heb ik nog een belangrijke aanvulling: ZIEN ze ook dat je goed bent? Onderstreept de kleding (lees uitstraling) het verhaal? Je uitstraling is niet het doel op zich maar het is wel belangrijk als onderstreping van je kwaliteit.
Kwaliteit x Zichtbaarheid = Succes.
Kleurrijke en stijlvolle groet,
Greetje
Ramon
Keurige omschrijving van een duidelijke werk omschrijving.
Ben het er zeker mee eens dat deze punten effect hebben en toegepast moeten worden in een goed sales gesprek.
Groet,
Ramon
Martinet Yannick
Het klopt helemaal, door je verhaal te vertellen " op maat en in de woorden van de klant", zal hij/zij je veel beter begrijpen.Je verhaal toepassenop hun verhaal, rustig praten en hen ook rustig in de ogen kijken, scheppen rust en vertrouwen.
Reageren
Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.