Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Presenteren / verkoop gesprek

Iets opsturen in complexe salessituaties? Niet doen! (Marcel Hoefman)
Er is geen betere overtuiging dan zelfovertuiging (Michel Hoetmer)
Welke beslissingen leiden tot de aankoopbeslissing? (Rene Knecht)
Hoe haal je 67% conversie in verkoopgesprekken? (André Hagelen)
Feedback – mét verbinding! (David Bloch)
Bezwaren? Zoek ze op in het verkoopgesprek! (André Hagelen)
Verliest u opdrachten? Let op uw houding! (David Bloch)
Presentaties die naar de verkoop leiden (Rene Knecht)
Hoe wordt u een onnatuurlijk goede verkoper? (Jan-Willem Seip)
Help! Mijn klant wil nadenken (Michel Hoetmer)
De eerste seconde bij acquisitie is bepalend (Victor Bonke)
Afsluiten tíjdens een verkoopgesprek (Rene Knecht)
De concurrentie inzetten: hoe doe je dat? (Michel Hoetmer)
Bent u oplossingsgericht of procesgericht? (Toine Simons)
De top 10 van irritante verkooplingo (Harro Willemsen)
Pak kansen met wat mis gaat (Toine Simons)
4 tips om tijdens het verkoopgesprek uw klant aan u te binden (David Bloch)
Wat u nog niet wist over luisteren (Jos Burgers)
Zorg dat uw klant echt naar u luistert (Rene Knecht)
De kracht van verhalend verkopen (David Bloch)
Een verpletterende eerste indruk? Zo doe je dat! (Marcel Hoefman)
De achterban: hoe kan u de DMU beïnvloeden? (Rene Knecht)
Leer verkopen van een heel goede serveerster (Jan-Willem Seip)
De openingszin als opwarmer bij koude acquisitie (Victor Bonke)
Zit uw klant in transformatie? (Rene Knecht)
Spelenderwijs verkopen; anders dan anderen (Michel Hoetmer)
De 4x4 vragenmatrix (Harro Willemsen)
Wat uw weggedrag zegt over uw presentaties (David Bloch)
Klanten komen van Venus en verkopers van Mars (Michel Hoetmer)
Een goed gesprek? Drie vragen die u na elk klantcontact moet stellen (Marcel Hoefman)
Verbeter uw verkoopgesprek met Socrates (Toine Simons)
Hulpwerkwoorden in uw offerte? Niet doen. (Natasja Hoogenboom)
De klant heeft zijn geloof verloren (Rene Knecht)
Verhoog uw afsluitkansen met een haalbaarheidsonderzoek (Jan-Willem Seip)
Leer van tweedehands autoverkopers (Jos Burgers)
Versterk uw overtuigingskracht (Richard van Houten)
Geef niet te snel toe, laat de klant ook iets geven (Rene Knecht)
De Elevator Pitch (Klantencontact)
Hoe voorkom ik irritatie aan de andere kant van de lijn? (Victor Bonke)
Vijf tips om vertrouwen te winnen (Marcel Hoefman)
Weet waarom klanten van u kopen (David Bloch)
Heeft u klittenbandellebogen? (David Bloch)
Een ‘mind-blowing’ pitch in 30 seconden (André Hagelen)
Maak van ieder bezwaar een kans (André Hagelen)
Waarom vragen stellen vaak niet werkt (Peter Stinckens)
Wonderwoorden in sales (Marcel Hoefman)
Offertes verliezen op prijs? Onzin! (Natasja Hoogenboom)
Valkuil in de verkoop: te veel advies (Richard van Houten)
5 Gouden regels voor een succesvol eerste contact (Jan-Willem Seip)
Het verkoopgeheim van de veilingmeester (Richard van Houten)
Pitchen is: Verlies van zelfvertrouwen (Rene Knecht)
Is ‘gaan voor eigenbelang’ agressieve verkoop? (Walter Spruyt)
Maakt u deze fouten in offertes? (Natasja Hoogenboom)
De prijs als excuus (Jos Burgers)
Bezwaren en tegenwerpingen (André Hagelen)
De ‘V’ in Verkopen (Edwin Scheperman)
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan? (Peter Stinckens)
De 10 slechtste salesvragen (Harro Willemsen)
Zo leert een verkoper zijn mond te houden (Richard van Houten)
Flip-over – het beste hulpmiddel bij uw presentaties (David Bloch)
Hoe stelt u de kampioensvraag? (Harro Willemsen)
Cijfers: de sambal in uw verkoopgesprek (David Bloch)
Hoe om te gaan met vooroordelen over uw product (Walter Spruyt)
Harder praten helpt niet (Richard van Houten)
Een nieuwe kijk op de oude ‘elevator pitch’ (David Bloch)
De klant als adviseur (Harro Willemsen)
Activeer uw ingebouwde leugendetector (Rene Knecht)
Wat zou u doen als u de klant bent? (Jan-Willem Seip)
Presentatietechniek die werkt als u geen podiumbeest bent (Rene Knecht)
"Doe ff normaal" - drie tips voor een natuurlijker telefoongesprek (Marcel Hoefman)
NIET over uzelf beginnen (Victor Bonke)
Overtuigen met uw managementsamenvatting (Roelf Houwing)
Hoe komt u optimaal voor de dag? (David Bloch)
Verkoopbeleving en doelstellingen: lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Angst en effectief presenteren (David Bloch)
Luisteren met een leeg hoofd (Jos Burgers)
Verbinding en relevantie: twee gouden sleutels tot effectief presenteren (David Bloch)
Vijf voornemens voor verkopers (Marcel Hoefman)
Dien uzelf pijnprikkels toe (Richard van Houten)
Wat kunnen we leren van winkelverkoop (Jan-Willem Seip)
Hoe wordt uw klant beïnvloed? (Rene Knecht)
Waardevolle lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Stilte... Uw geheime wapen in het verkoopgesprek (David Bloch)
Maak het verschil, bereidt u goed voor! (Marcel Hoefman)
Hoe goed luistert u? (David Bloch)
Wat zijn de geheimen van uw klant? (Rene Knecht)
Hoe goed luistert u? (David Bloch)
Een goede verkoper let op zijn woorden (Richard van Houten)
Leer te dansen met kritische klanten (Rene Knecht)
Verkoopt u met een Push – of Pull strategie? (Rene Knecht)
Feedback geven: wel of niet 'sandwichen'? (Michel Hoetmer)
Zijn verkopers te goed van vertrouwen? (Rene Knecht)
De kunst van het vragen stellen (Jan-Willem Seip)
Hoe verkoopt u aan een groep? (Rene Knecht)
Waarom begrijpt de klant me niet? (Michel Hoetmer)
Gij zult niet Liegen (Rene Knecht)
Loop eens binnen bij uw prospect (Richard van Houten)
Is uw contactpersoon een marionet? (Herman Meijer)
Ziet uw klant u als autoriteit? (Rene Knecht)
Uw gevoel en uw succes in de verkoop (Hans Oelen)
Doorbreek dit proces en u gaat meer verkopen (Hans Oelen)
Dit is een goed voorbeeld van Sales Framing (Richard van Houten)
De klant heeft een eigen willetje (Rene Knecht)
Wees voor uw klant het verloren ideaal (Rene Knecht)
Bereidt u zich voor zoals Obama? (André Hagelen)
Hoe kunt u uw onderhandelingsvaardigheden verscherpen? (David Bloch)
Vertrouwen Verkopen: omgaan met woordbreuk en bedrog (Rene Knecht)
Presenteer uw pieken en de aandacht kent geen dalen (David Bloch)
Hoeveel informatie geeft u bij koude acquisitie? (Victor Bonke)
Hoe kunt u met intuïtie het verkoopproces versnellen? (Rene Knecht)
Vragen tijdens uw presentatie: scoort u of gaat u de mist in? (David Bloch)
Verkoop niet zoals uw CEO (Rene Knecht)
Ruis tijdens communicatie, 1: storing van buiten (David Bloch)
Geef uw overtuigingskracht een boost (Michel Hoetmer)
Zin en onzin van open vragen (Michel Hoetmer)
Kwalificeer zelf uw nieuwe baas (Rene Knecht)
Sluit uw verkoopgesprek af met een deal (Richard van Houten)
Vakkennis: valkuil of voorsprong? (Marcel Hoefman)
Hoe verkoopt u de waarde van uw oplossing? (Rene Knecht)
De kunst van het uitnodigen (David Bloch)
De standaardpresentatie: niet doen! (David Bloch)
Communiceren voorbij de klakkeloosheid (David Bloch)
Zet uw productdemonstratie op zijn kop! (Michel Hoetmer)
Verkopen van innovaties – 4 concrete tips (Rene Knecht)
Hoe gaat u om met de overtuigingen van uw klant? (David Bloch)
Elevator pitch: een korte, snelle e-cursus (David Bloch)
Wat doet u wanneer de klant of prospect u negeert? (Michel Hoetmer)
De kracht van de makelaar – adviseur (Rene Knecht)
Overvragen in onderhandelingen en toch uw zin krijgen (Michel Hoetmer)
Hoe minder informatie, hoe beter voor de klant (Jos Burgers)
De top 8 fouten in verkooppresentaties (Arthur Sevenstern)
Het antwoord op ‘We hebben geen budget’ (André Hagelen)
De eerste belangrijke stap naar de order (Peter Stinckens)
De hot button close (Richard van Houten)
Ruis tijdens communicatie, 2: storing van binnen (David Bloch)
Het piranha-effect (Richard van Houten)
Waarom is die openingszin toch zo belangrijk? (Victor Bonke)
Bent u overtuigend genoeg? (Rene Knecht)
De Zen van verkopen (David Bloch)
Succesvolle offertes (Richard van Houten)
'Let maar niet op de rommel' (Jos Burgers)
Begrijpt uw klant uw verkooppresentatie? (Arthur Sevenstern)
Presenteren met overtuiging - 18 gouden regels! (David Bloch)
Succesvol taalgebruik in Sales (Michel Hoetmer)
De onverschillige prospect ontvankelijk maken (Rene Knecht)
Presenteren – met een kapstok (David Bloch)
Uzelf verkopen (Hans Oelen)
Als u een toespraak houdt ... (Tips & Advies Verkoop)
Het allereerste contact (Redactie Verkopersonline.nl)
Verbeter uw verkooppresentatie (Michel Hoetmer)
U krijgt uw superieure oplossing niet verkocht? (Rene Knecht)
Zo luistert u beter (Tips & Advies Verkoop)
Bezwaren tegen een techniek (Harro Willemsen)
De kunst van het ja zeggen (Redactie Verkopersonline.nl)
Death by PowerPoint (Vladan Soldat)
De zeven hoofdzonden bij presenteren (Arthur Sevenstern)
Vertel gerust verder (Tips & Advies Verkoop)
Verkopen begint bij de eerste indruk (Redactie Verkopersonline.nl)
Gespreksopeningen voor vaste klanten (Michel Hoetmer)
Kleur bekennen in het verkoopgesprek (Ivo Ouwerkerk)
De kracht van persoonlijk contact (I) (David Bloch)
Uw tijd gaat nú in! (Tips & Advies Verkoop)
De 3 basisregels voor het telefonische verkoopgesprek (Michel Hoetmer)
Hoe houdt u de aandacht van uw klant vast? (Ivo Ouwerkerk)
Ik snap wat u bedoelt (Tips & Advies Verkoop)
Rapport verkrijgen bij koude acquisitie; van Koud naar Warm contact (Victor Bonke)
Nu even niet! (Peter Stinckens)
Opening verkoopgesprek: bezint eer ge begint (Ronald van den Berg)
En via de zijdeur weer naar binnen... (Tips & Advies Verkoop)
Tips om leiding te nemen in een verkoopgesprek (Rene Knecht)
Gespreksmanagement (Hans Oelen)
Spreken is maar zilver (Jos Burgers)
De eerste afspraak; vlekkeloos verlopen! (Hans Oelen)
Gebarentaal verklaard (Tips & Advies Verkoop)
De zin en onzin van spiegelen (Tips & Advies Verkoop)
De kracht van uw eigen territorium (David Bloch)
Standaard elevator pitch? Niet doen! (Arthur Sevenstern)
Teampresentatie? Ontwijk deze valkuilen (Arthur Sevenstern)
Misser: te weinig aandacht voor de klant (Michel Hoetmer)
De 6 basisprincipes van krachtig handelen (Redactie Verkopersonline.nl)
5 belangrijke aandachtspunten bij verkoop-presentaties (Arthur Sevenstern)
Wat zegt u bij de eerste ontmoeting? (Tips & Advies Verkoop)
Verantwoordelijkheid = kijken over uw eigen muurtje (David Bloch)
Applaus: een behoefte én een hulpmiddel bij presenteren! (David Bloch)
Scoren met scripts (Redactie Verkopersonline.nl)
Topverkopers; vaak zuinige praters (Redactie Verkopersonline.nl)
Uw stem kan de doorslag geven (Richard van Houten)
Meer resultaat met uw verkooppresentaties (David Bloch)
Beken kleur, ook in uw verkooppresentatie (David Bloch)
Uw stem geeft de doorslag (Richard van Houten)
De scorende openingszin (Victor Bonke)
Maak van uw afscheid een krachtig instrument (David Bloch)
Wat zijn de drie grootste ergernissen bij een verkooppresentatie? (Arthur Sevenstern)
De terreur van standaard presentaties (Arthur Sevenstern)
“U wilt kopen, begrijp ik?” (Verkoopgesprek;Klantencontact)
De elevator-pitch bij koude acquisitie: meat on the bones (Victor Bonke)
De kern van elke presentatie: voorbereiding, interactie en passie (Arthur Sevenstern)
Hoeveel van uw verkoopgesprekken zijn zinloos? (Peter Stinckens)
Zorg voor focus in uw presentatie en vermijd een afgang (Arthur Sevenstern)
Uw voice-mail als verbale handtekening (Richard van Houten)
"Niet presenteren" en 4 andere presentatietips (Enno van Kersen)
Ontdek het gevoel van de klant (Danielle de Jonge)
Houd u niet aan de regels als u presenteert (Arthur Sevenstern)
Een beeld spreekt 1000 woorden, een citaat bespaart 1000 woorden! (David Bloch)
De momenten waarop u uw mond moet houden (Redactie Verkopersonline.nl)
Gesprekstechniek bij bezwaren (Hans Oelen)
5 Valkuilen die u moet vermijden in uw verkooppresentatie. (Arthur Sevenstern)
Het geheim van de twee behoeften van uw 'afnemer' (David Bloch)
Altijd dat lastige begin … (Tips & Advies Verkoop)
Waar gaat u zitten aan tafel? (Danielle de Jonge)
De drie belangrijkste eigenschappen van succesvolle presentaties (Arthur Sevenstern)
Gelóóft de klant wat u vertelt? (David Bloch)
Ja, maar … (Tips & Advies Verkoop)
Bouwen aan zelfvertrouwen (Hans Oelen)
De begroeting (Victor Bonke)
7 manieren om een verkoopgesprek uit een impasse te halen (Michel Hoetmer)
Leer de houding van je klant herkennen (Verkoopgesprek)
Zorg dat ze uw brief lezen! (Redactie Verkopersonline.nl)
Zo vertelt u wat de klant moet doen (Tips & Advies Verkoop)
Het bouwen van een verkooppresentatie (Harrie van Heck)
De kracht van persoonlijk contact (II) (David Bloch)
Het eerste verkoopgesprek (Harrie van Heck)
Wat een leuke kinderen! (Enno van Kersen)
Verkopen met een moodboard (Danielle de Jonge)
De laatste indruk (Tips & Advies Verkoop)
Een ABC van presenteren (David Bloch)
De 3 moeilijkste onderhandelaars (Tips & Advies Verkoop)
De impact van taal (Peter Stinckens)
De 3 ingrediënten van alle succesvolle presentaties (David Bloch)
Wat zijn de geheimen van effectief luisteren? (Redactie Verkopersonline.nl)
De Ballon en hoe te beginnen met uw presentatie (David Bloch)
Maak afspraken over uw afspraak! (Enno van Kersen)
Verlies u niet in technische details (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoe legt u dat nou uit? (Enno van Kersen)
Hoe houdt u de aandacht van de klant vast? (Redactie Verkopersonline.nl)
Geen kennismaking zonder bedrijfspresentatie (Michel Hoetmer)
Wat doet u als de klant... (Redactie Verkopersonline.nl)
Vijf essentiële vragen bij het begin van het klantengesprek (Redactie Verkopersonline.nl)
De eerste seconden zijn bepalend voor uw imago (Redactie Verkopersonline.nl)
Te veel monoloog; te weinig dialoog (Peter Stinckens)
De drie belangrijkste punten van goede sales: Nurture, nurture, nurture! (Enno van Kersen)
Uw taal is niet altijd andermans taal (Redactie Verkopersonline.nl)
Taalgebruik in offertes: blijf actief en persoonlijk! (Ron Plattel)
Humor in de verkoop, zowel effectief als riskant (Redactie Verkopersonline.nl)
Een reeks van ja-antwoorden (Redactie Verkopersonline.nl)
Drempelvrees? Plankenkoorts? Of iets anders? (David Bloch)
De openingszin, dáár moet u de slag slaan (Koert Wijnands)
Het eerste verkoopgesprek als ontwikkeltool (deel II) (Harrie van Heck)
Zes vragen voordat u het gesprek begint (Redactie Verkopersonline.nl)
Grootmeester van de stilte (Redactie Verkopersonline.nl)

Hoe goed luistert u?

Spreken is zilver, zwijgen is goud... Maar hoort u wel wat uw gesprekspartner zegt? Leer de geheimen van goed luisteren.

Hoe goed luistert u?

Vier niveaus van luisteren

1. Niet luisteren
Het is u al te veel moeite om aandacht aan de ander te besteden.

2. Marginaal luisteren

U luistert niet echt, terwijl u wel hoort wat uw gesprekspartner zegt.

3. Kritisch luisteren

U toont belangstelling voor de feitelijke inhoud van het verhaal, maar u gaat niet in op de achterliggende bedoeling.

4 Actief luisteren

U doet uw best zich in de ander te verplaatsen, u gaat in zijn schoenen staan. U let ook op de non-verbale communicatie en u reageert op een passende manier.

Een goed luisteraar:

  • kijkt de spreker aan
  • stelt vragen, gaat dieper in op wat er gezegd is
  • geeft blijk van belangstelling (vraagt naar gevoelens)
  • herhaalt af en toe dingen die gezegd zijn
  • laat de ander rustig uitspreken
  • is evenwichtig, blijft kalm
  • luistert actief (hoofdknikjes, optrekken van wenkbrauwen)
  • geeft de spreker steeds de volle aandacht
  • blijft bij het onderwerp
  • anticipeert waar de spreker heen wil

Wat belemmert u bij het luisteren?

  • U bent onvoldoende gemotiveerd
  • U kunt zich moeilijk concentreren
  • U weet gewoon niet hoe u goed moet luisteren
  • Uw emoties zitten u in de weg
  • Uw gedachten dwalen af
  • U wordt geïrriteerd door de manier van praten van de ander.

Twintig gouden regels voor effectief luisteren
1. Alleen als u zelf niets zegt (ook niet van binnen) kunt u goed luisteren.
2. Onderscheid hoofdzaken van onbelangrijke 'franjes'.
3. Houd rekening met uw eigen emotionele gevoelige plekken.
4. Blijf bij de hoofdzaak.
5. 'Keep cool' - bewaar uw rust en evenwicht.
6. Wees bereid om aantekeningen te maken.
7. Laat de ander uitpraten.
8. Vermijd het (onmiddellijk) uiten van uw eigen oordeel.
9. Leef u in het verhaal van uw gesprekspartner in.
10. Reageer op de inhoud in plaats van op de persoon.
11. Ga dieper in op achterliggende gevoelens en beweegredenen.
12. Houd de ander een spiegel voor: geef feedback.
13. Luister selectief, leer te 'filteren'.
14. Blijf ontspannen.
15. Let op uw uitingen van kritiek - ook die via uw nonverbale signalen.
16. Luister aandachtig en actief; laat merken dat u luistert; kijk uw gesprekspartner aan.
17. Zorg zo mogelijk voor een optimale omgeving voor het gesprek.
18. Vat samen en stel controlevragen die aansluiten op het verhaal.
19. Herhaal wanneer nodig enkele woorden als een vraag; kijk ook vragend.
20. Vind in uzelf de motivatie om te luisteren.

David  Bloch

David Bloch

In zijn internationale praktijk is David een veelgevraagd presentator, trainer, consultant, coach en therapeut. Hij entertraint en schrijft met passie, en weet anderen te kietelen op plekken waar ze amper weet van hadden, om ze te ondersteunen in hun ontwikkeling, groei en succes. Perfect Presentation
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 8,0
(75 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

roeland schweitzer |  http://www.speechen.nl

Helemaal goed, dit artikel.
Alles kun je bereiken door te luisteren / te kijken / aandachtig stil te zijn. Stt.
Iedere dag half uurtje oefenen!

hans van hartskamp |  http://www.dianthus.nl

Als slechthorende vertegenwoordiger met gehoor apparaat heb ik de eigenschap om juist goed te luisteren.

Daarin put ik zoveel kracht dat ik altijd sneller contact heb met de klant.

Luisteren is goud.

Dank je David, zo hoor je ook datgene wat niet wordt gezegd.


Wat ben ik blij met de bevestiging van deze 3 reacties - die ik pas nu lees, vreemd genoeg!
Dat is misschien onverwachts een uitstekend voorbeeld van de KRACHT VAN HERHALING.

Een boek is zojuist verschenen met de titel 'The Zen of Coaching'.
De stilte en ruimte zoals het concept Zen vertegenwoordigt, versterkt alle contacten en, zoals Fred terecht schrijft, geeft de mogelijkheid om de communicatie op VEEL niveaus waar te nemen.

Een verhaal over de Chassidim (de 'Soefi's' van jodendom): een wijze rabbijn was beroemd om de kwaliteit van zijn stilte.
Een andere rabbijn kwam op bezoek en vroeg om het geheim van zijn kracht.
De Chassid bereidde zich voor om antwoord en uitleg te geven ... maar berustte zich in de kracht van zijn stilte.

Happy days,

DAVID


Dick van Diepen |  http://www.fabkennemerland.nl

Hartelijk dank voor deze opsomming.

Durf ik er iets aan toe te voegen?
* vermijd de "waarom" vraag. Die roept de gesprekspartner ter verantwoording.
* gebruik niet de "ja maar" uitspraak. Die betekent immers:
"nee, want"
* met goed te luisteren geef je de beste sturing aan een gesprek die er is

Met beste groet,
Dick van Diepen

Dank je, Dick, voor deze waardering en toevoeging.
Met jouw tips ben ik 100% mee eens.
De eerste twee beschrijf ik in andere artikelen en komen meestal aan de orde in trainingen/coaching.
Sowieso verander ik 'maar' in 'én' tenzij gebruikt aan het begin van een zin, met hoofdletter, in de geest van 'Echter'.
En vooral je derde opmerking, ja, daar draait het om - met de toevoeging van de nodige stilte (een onderwerp van weer een ander artikel).
Een ding is zeker, Dick: jij begrijp waar het om draait!

Hartegroet,

DAVID

Blondeel |  http://www.blondeel.be

Meten is weten.

Errol van Engelen |  http://slidesha.re/mGYvGX

Goed artikel met ruim voldoende aanknopingspunten voor business development, marketing en sales professionals om hun rendement te verbeteren. Wat ik daaraan wil toevoegen is het volgende: ga in je vraagstelling top-down te werk. Vraag naar de strategie van het bedrijf, vervolgens naar de invulling daarvan in de afdeling van je contactpersoon en ga daarna kijken of je product en/of dienst die invulling ondersteunt.

Even the bad times are good!

Errol van Engelen

Mijn dank aan 'Blondeel' en Errol voor de waardevolle aanvullingen/waardering.

Over vraagstelling is er nog veel meer te schrijven!

Ook waardeer ik Errols 'Even the bad times are good' - ja, we mogen echt kiezen hoe we tegen zaken aankijken - en Errol is duidelijk een optimist!

Jaak Neyns

mooie samenvatting van een veel voorkomend probleem: de verschillende aandachtspunten zijn zeer herekenbaar :)

Heerlijk om zo'n waardering te lezen, Jaak ... vooral als mijn inzet (door het schrijven) JOU en jouw functioneren ondersteunt!

Dejean |  http://www.dejean.eu

Luisteren is de key naar het beantwoorden van de vragen van de klant. Zo kun je de achterliggende gedachten van de klant over een product of dienst doorgronden. Geef professioneel advies en weerleg de twijfels van de klant.

'Dejean' somt deze situatie voortreffelijk op.
Een kenner!

En, in plaats van 'professioneel advies' te 'geven', hoe zou het zijn om je professionaliteit te bevestigen door de JUISTE VRAGEN te stellen?

Mark van Dieren |  http://www.agressiemanagement.nl

De inhoud van het artikel geeft perfect weer waar echt luisteren over gaat. Weten én het daadwerkelijk doen is echter een heel ander verhaal. Ik ga elke keer weer voor deze uitdaging.
Directeur React Advies & Training
Partner Kudding & Partners

Heerlijk om je 'comment' te lezen, Mark - en om te merken dat jij de uitdaging aangaat.

In jouw werk lijkt het mij dat het optimaal 'luisteren' naar de non-verbale communicatie essentieel is, en dat luisteren naar de woorden minder belangrijk is ...

Tip voor andere lezers: Mark is dé expert op zijn gebied en geeft veel weg op zijn boeiende website.

Nils van der Knaap |  https://www.skyinternetmarketing.nl/

Wat ik onlangs geleerd en toegepast heb is dat het vooral belangrijk is om te beseffen dat de ander gehoord wil worden. Je hoeft niet altijd met oplossingen te komen. Soms wil iemand vooral zijn of haar gedachten kwijt en komen de oplossingen vanzelf. De neiging die je van nature hebt om met oplossingen te komen en te helpen kan er juist voor zorgen dat iemand zich niet prettig voelt. Al verschilt dat per situatie natuurlijk.

Helemaal mee eens, Nils.
De behoefte - om gezien, gehoord en gewaarderd te voelen - zit diep geworteld in de mens.
En inderdaad, het is vooral bij mannen dat de conditionering bestaat om oplossingen aan te dragen, terwijl vooral bij vrouwen bestaat de behoefte om zich uit te praten, dat er naar geluisterd wordt.
Prikkelen om verder te gaan, bijvoorbeeld met het herhalen van een woord met de intonatie van een vraag, werkt uitstekend.
En bij de luisteraar is vooral UITademen belangrijk om de spanning los te laten en er alleen maar te zijn voor de ander.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel