Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Presenteren / verkoop gesprek

Hoe een bezwaar tonnen kan kosten (André Hagelen)
Hoe wordt u een onnatuurlijk goede verkoper? (Jan-Willem Seip)
Leer van tweedehands autoverkopers (Jos Burgers)
Telling is selling (Jan-Willem Seip)
Wat je zegt ben je zelf (Marianne van de Water)
Verkoop met woorden (Jan-Willem Seip)
4 strategieën voor omgaan met de emotionele toestand van prospects (Jorg Hartog)
Gespreksstrategie - een belangrijke discipline in Sales (André Hagelen)
Code rood, geel of groen? (Herman Meijer)
Wat u nog niet wist over luisteren (Jos Burgers)
Inzicht verkopen: verander de taal van je oplossing (Rene Knecht)
Hulpwerkwoorden in uw offerte? Niet doen. (Natasja Hoogenboom)
Voorkom gezichtsverlies in een salesgesprek (Jorg Hartog)
De mythe van positief denken in verkopen (Rene Knecht)
Prikkel het veranderbrein van jouw klant (Rene Knecht)
Sus jij je klanten in slaap?! (Herman Meijer)
Negen designprincipes voor presentaties (Harro Willemsen)
Iets opsturen in complexe salessituaties? Niet doen! (Marcel Hoefman)
Hoe haal je 67% conversie in verkoopgesprekken? (André Hagelen)
Hoe ga je om met klant die even komen 'shoppen'? (Rene Knecht)
IMPACT van de EERSTE indruk! (Herman Meijer)
Jezelf niet identificeren met je product of oplossing (Rene Knecht)
De voordelen van een vooruitziende blik (Marianne van de Water)
De Kunst van Begrip Tonen (Jos Burgers)
Van Klik naar Conflict? (Rene Knecht)
3 FBI technieken om een gesprekspartner voor je te winnen (Jorg Hartog)
Commercieel luisteren: de route naar verkoopsucces (Marc van Katwijk)
Finance: Feiten en Fabels (Marianne van de Water)
De krachtigste afsluittechniek die er bestaat (Rene Knecht)
Bezwaren? Zoek ze op in het verkoopgesprek! (André Hagelen)
Van een online prospect een klant maken (Rene Knecht)
Stop met de macht weggeven (Rene Knecht)
'De korting is uitverkocht' (Herman Meijer)
Weet waarom klanten van u kopen (David Bloch)
Je introductie is goud waard (André Hagelen)
Afsluiten tíjdens een verkoopgesprek (Rene Knecht)
Zeven principes voor betere korte berichten (Harro Willemsen)
De eerste seconde bij acquisitie is bepalend (Victor Bonke)
De kunst van goede vragen stellen (Michel Hoetmer)
Een ‘mind-blowing’ pitch in 30 seconden (André Hagelen)
Er is geen betere overtuiging dan zelfovertuiging (Michel Hoetmer)
Welke beslissingen leiden tot de aankoopbeslissing? (Rene Knecht)
Feedback – mét verbinding! (David Bloch)
Verliest u opdrachten? Let op uw houding! (David Bloch)
Presentaties die naar de verkoop leiden (Rene Knecht)
Help! Mijn klant wil nadenken (Michel Hoetmer)
De concurrentie inzetten: hoe doe je dat? (Michel Hoetmer)
Bent u oplossingsgericht of procesgericht? (Toine Simons)
De top 10 van irritante verkooplingo (Harro Willemsen)
Pak kansen met wat mis gaat (Toine Simons)
4 tips om tijdens het verkoopgesprek uw klant aan u te binden (David Bloch)
Zorg dat uw klant echt naar u luistert (Rene Knecht)
De kracht van verhalend verkopen (David Bloch)
Een verpletterende eerste indruk? Zo doe je dat! (Marcel Hoefman)
De achterban: hoe kan u de DMU beïnvloeden? (Rene Knecht)
Leer verkopen van een heel goede serveerster (Jan-Willem Seip)
De openingszin als opwarmer bij koude acquisitie (Victor Bonke)
Zit uw klant in transformatie? (Rene Knecht)
Spelenderwijs verkopen; anders dan anderen (Michel Hoetmer)
De 4x4 vragenmatrix (Harro Willemsen)
Wat uw weggedrag zegt over uw presentaties (David Bloch)
Klanten komen van Venus en verkopers van Mars (Michel Hoetmer)
Een goed gesprek? Drie vragen die u na elk klantcontact moet stellen (Marcel Hoefman)
Verbeter uw verkoopgesprek met Socrates (Toine Simons)
De klant heeft zijn geloof verloren (Rene Knecht)
Verhoog uw afsluitkansen met een haalbaarheidsonderzoek (Jan-Willem Seip)
Versterk uw overtuigingskracht (Richard van Houten)
Geef niet te snel toe, laat de klant ook iets geven (Rene Knecht)
De Elevator Pitch (Klantencontact)
Hoe voorkom ik irritatie aan de andere kant van de lijn? (Victor Bonke)
Vijf tips om vertrouwen te winnen (Marcel Hoefman)
Heeft u klittenbandellebogen? (David Bloch)
Maak van ieder bezwaar een kans (André Hagelen)
Waarom vragen stellen vaak niet werkt (Peter Stinckens)
Wonderwoorden in sales (Marcel Hoefman)
Offertes verliezen op prijs? Onzin! (Natasja Hoogenboom)
Valkuil in de verkoop: te veel advies (Richard van Houten)
5 Gouden regels voor een succesvol eerste contact (Jan-Willem Seip)
Het verkoopgeheim van de veilingmeester (Richard van Houten)
Pitchen is: Verlies van zelfvertrouwen (Rene Knecht)
Is ‘gaan voor eigenbelang’ agressieve verkoop? (Walter Spruyt)
Maakt u deze fouten in offertes? (Natasja Hoogenboom)
De prijs als excuus (Jos Burgers)
Bezwaren en tegenwerpingen (André Hagelen)
De ‘V’ in Verkopen (Edwin Scheperman)
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan? (Peter Stinckens)
De 10 slechtste salesvragen (Harro Willemsen)
Zo leert een verkoper zijn mond te houden (Richard van Houten)
Flip-over – het beste hulpmiddel bij uw presentaties (David Bloch)
Hoe stelt u de kampioensvraag? (Harro Willemsen)
Cijfers: de sambal in uw verkoopgesprek (David Bloch)
Hoe om te gaan met vooroordelen over uw product (Walter Spruyt)
Harder praten helpt niet (Richard van Houten)
Een nieuwe kijk op de oude ‘elevator pitch’ (David Bloch)
De klant als adviseur (Harro Willemsen)
Activeer uw ingebouwde leugendetector (Rene Knecht)
Wat zou u doen als u de klant bent? (Jan-Willem Seip)
Presentatietechniek die werkt als u geen podiumbeest bent (Rene Knecht)
"Doe ff normaal" - drie tips voor een natuurlijker telefoongesprek (Marcel Hoefman)
NIET over uzelf beginnen (Victor Bonke)
Overtuigen met uw managementsamenvatting (Roelf Houwing)
Hoe komt u optimaal voor de dag? (David Bloch)
Verkoopbeleving en doelstellingen: lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Angst en effectief presenteren (David Bloch)
Luisteren met een leeg hoofd (Jos Burgers)
Verbinding en relevantie: twee gouden sleutels tot effectief presenteren (David Bloch)
Vijf voornemens voor verkopers (Marcel Hoefman)
Dien uzelf pijnprikkels toe (Richard van Houten)
Wat kunnen we leren van winkelverkoop (Jan-Willem Seip)
Hoe wordt uw klant beïnvloed? (Rene Knecht)
Waardevolle lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Stilte... Uw geheime wapen in het verkoopgesprek (David Bloch)
Maak het verschil, bereidt u goed voor! (Marcel Hoefman)
Hoe goed luistert u? (David Bloch)
Wat zijn de geheimen van uw klant? (Rene Knecht)
Hoe goed luistert u? (David Bloch)
Een goede verkoper let op zijn woorden (Richard van Houten)
Leer te dansen met kritische klanten (Rene Knecht)
Verkoopt u met een Push – of Pull strategie? (Rene Knecht)
Feedback geven: wel of niet 'sandwichen'? (Michel Hoetmer)
Zijn verkopers te goed van vertrouwen? (Rene Knecht)
De kunst van het vragen stellen (Jan-Willem Seip)
Hoe verkoopt u aan een groep? (Rene Knecht)
Waarom begrijpt de klant me niet? (Michel Hoetmer)
Gij zult niet Liegen (Rene Knecht)
Loop eens binnen bij uw prospect (Richard van Houten)
Is uw contactpersoon een marionet? (Herman Meijer)
Ziet uw klant u als autoriteit? (Rene Knecht)
Uw gevoel en uw succes in de verkoop (Hans Oelen)
Doorbreek dit proces en u gaat meer verkopen (Hans Oelen)
Dit is een goed voorbeeld van Sales Framing (Richard van Houten)
De klant heeft een eigen willetje (Rene Knecht)
Wees voor uw klant het verloren ideaal (Rene Knecht)
Bereidt u zich voor zoals Obama? (André Hagelen)
Hoe kunt u uw onderhandelingsvaardigheden verscherpen? (David Bloch)
Vertrouwen Verkopen: omgaan met woordbreuk en bedrog (Rene Knecht)
Presenteer uw pieken en de aandacht kent geen dalen (David Bloch)
Hoeveel informatie geeft u bij koude acquisitie? (Victor Bonke)
Hoe kunt u met intuïtie het verkoopproces versnellen? (Rene Knecht)
Vragen tijdens uw presentatie: scoort u of gaat u de mist in? (David Bloch)
Verkoop niet zoals uw CEO (Rene Knecht)
Ruis tijdens communicatie, 1: storing van buiten (David Bloch)
Geef uw overtuigingskracht een boost (Michel Hoetmer)
Zin en onzin van open vragen (Michel Hoetmer)
Kwalificeer zelf uw nieuwe baas (Rene Knecht)
Sluit uw verkoopgesprek af met een deal (Richard van Houten)
Vakkennis: valkuil of voorsprong? (Marcel Hoefman)
Hoe verkoopt u de waarde van uw oplossing? (Rene Knecht)
De kunst van het uitnodigen (David Bloch)
De standaardpresentatie: niet doen! (David Bloch)
Communiceren voorbij de klakkeloosheid (David Bloch)
Zet uw productdemonstratie op zijn kop! (Michel Hoetmer)
Verkopen van innovaties – 4 concrete tips (Rene Knecht)
Hoe gaat u om met de overtuigingen van uw klant? (David Bloch)
Elevator pitch: een korte, snelle e-cursus (David Bloch)
Wat doet u wanneer de klant of prospect u negeert? (Michel Hoetmer)
De kracht van de makelaar – adviseur (Rene Knecht)
Overvragen in onderhandelingen en toch uw zin krijgen (Michel Hoetmer)
Hoe minder informatie, hoe beter voor de klant (Jos Burgers)
De top 8 fouten in verkooppresentaties (Arthur Sevenstern)
Het antwoord op ‘We hebben geen budget’ (André Hagelen)
De eerste belangrijke stap naar de order (Peter Stinckens)
De hot button close (Richard van Houten)
Ruis tijdens communicatie, 2: storing van binnen (David Bloch)
Het piranha-effect (Richard van Houten)
Waarom is die openingszin toch zo belangrijk? (Victor Bonke)
Bent u overtuigend genoeg? (Rene Knecht)
De Zen van verkopen (David Bloch)
Succesvolle offertes (Richard van Houten)
'Let maar niet op de rommel' (Jos Burgers)
Begrijpt uw klant uw verkooppresentatie? (Arthur Sevenstern)
Presenteren met overtuiging - 18 gouden regels! (David Bloch)
Succesvol taalgebruik in Sales (Michel Hoetmer)
De onverschillige prospect ontvankelijk maken (Rene Knecht)
Presenteren – met een kapstok (David Bloch)
Uzelf verkopen (Hans Oelen)
Als u een toespraak houdt ... (Tips & Advies Verkoop)
Het allereerste contact (Redactie Verkopersonline.nl)
Verbeter uw verkooppresentatie (Michel Hoetmer)
U krijgt uw superieure oplossing niet verkocht? (Rene Knecht)
Zo luistert u beter (Tips & Advies Verkoop)
Bezwaren tegen een techniek (Harro Willemsen)
De kunst van het ja zeggen (Redactie Verkopersonline.nl)
Death by PowerPoint (Vladan Soldat)
De zeven hoofdzonden bij presenteren (Arthur Sevenstern)
Vertel gerust verder (Tips & Advies Verkoop)
Verkopen begint bij de eerste indruk (Redactie Verkopersonline.nl)
Gespreksopeningen voor vaste klanten (Michel Hoetmer)
Kleur bekennen in het verkoopgesprek (Ivo Ouwerkerk)
De kracht van persoonlijk contact (I) (David Bloch)
Uw tijd gaat nú in! (Tips & Advies Verkoop)
De 3 basisregels voor het telefonische verkoopgesprek (Michel Hoetmer)
Hoe houdt u de aandacht van uw klant vast? (Ivo Ouwerkerk)
Ik snap wat u bedoelt (Tips & Advies Verkoop)
Rapport verkrijgen bij koude acquisitie; van Koud naar Warm contact (Victor Bonke)
Nu even niet! (Peter Stinckens)
Opening verkoopgesprek: bezint eer ge begint (Ronald van den Berg)
En via de zijdeur weer naar binnen... (Tips & Advies Verkoop)
Tips om leiding te nemen in een verkoopgesprek (Rene Knecht)
Gespreksmanagement (Hans Oelen)
Spreken is maar zilver (Jos Burgers)
De eerste afspraak; vlekkeloos verlopen! (Hans Oelen)
Gebarentaal verklaard (Tips & Advies Verkoop)
De zin en onzin van spiegelen (Tips & Advies Verkoop)
De kracht van uw eigen territorium (David Bloch)
Standaard elevator pitch? Niet doen! (Arthur Sevenstern)
Teampresentatie? Ontwijk deze valkuilen (Arthur Sevenstern)
Misser: te weinig aandacht voor de klant (Michel Hoetmer)
De 6 basisprincipes van krachtig handelen (Redactie Verkopersonline.nl)
5 belangrijke aandachtspunten bij verkoop-presentaties (Arthur Sevenstern)
Wat zegt u bij de eerste ontmoeting? (Tips & Advies Verkoop)
Verantwoordelijkheid = kijken over uw eigen muurtje (David Bloch)
Applaus: een behoefte én een hulpmiddel bij presenteren! (David Bloch)
Scoren met scripts (Redactie Verkopersonline.nl)
Topverkopers; vaak zuinige praters (Redactie Verkopersonline.nl)
Uw stem kan de doorslag geven (Richard van Houten)
Meer resultaat met uw verkooppresentaties (David Bloch)
Beken kleur, ook in uw verkooppresentatie (David Bloch)
Uw stem geeft de doorslag (Richard van Houten)
De scorende openingszin (Victor Bonke)
Maak van uw afscheid een krachtig instrument (David Bloch)
Wat zijn de drie grootste ergernissen bij een verkooppresentatie? (Arthur Sevenstern)
De terreur van standaard presentaties (Arthur Sevenstern)
“U wilt kopen, begrijp ik?” (Verkoopgesprek;Klantencontact)
De elevator-pitch bij koude acquisitie: meat on the bones (Victor Bonke)
De kern van elke presentatie: voorbereiding, interactie en passie (Arthur Sevenstern)
Hoeveel van uw verkoopgesprekken zijn zinloos? (Peter Stinckens)
Zorg voor focus in uw presentatie en vermijd een afgang (Arthur Sevenstern)
Uw voice-mail als verbale handtekening (Richard van Houten)
"Niet presenteren" en 4 andere presentatietips (Enno van Kersen)
Ontdek het gevoel van de klant (Danielle de Jonge)
Houd u niet aan de regels als u presenteert (Arthur Sevenstern)
Een beeld spreekt 1000 woorden, een citaat bespaart 1000 woorden! (David Bloch)
De momenten waarop u uw mond moet houden (Redactie Verkopersonline.nl)
Gesprekstechniek bij bezwaren (Hans Oelen)
5 Valkuilen die u moet vermijden in uw verkooppresentatie. (Arthur Sevenstern)
Het geheim van de twee behoeften van uw 'afnemer' (David Bloch)
Altijd dat lastige begin … (Tips & Advies Verkoop)
Waar gaat u zitten aan tafel? (Danielle de Jonge)
De drie belangrijkste eigenschappen van succesvolle presentaties (Arthur Sevenstern)
Gelóóft de klant wat u vertelt? (David Bloch)
Ja, maar … (Tips & Advies Verkoop)
Bouwen aan zelfvertrouwen (Hans Oelen)
De begroeting (Victor Bonke)
7 manieren om een verkoopgesprek uit een impasse te halen (Michel Hoetmer)
Leer de houding van je klant herkennen (Verkoopgesprek)
Zorg dat ze uw brief lezen! (Redactie Verkopersonline.nl)
Zo vertelt u wat de klant moet doen (Tips & Advies Verkoop)
Het bouwen van een verkooppresentatie (Harrie van Heck)
De kracht van persoonlijk contact (II) (David Bloch)

Verkopen van innovaties – 4 concrete tips

Verkopen is het gemakkelijkst als er concurrentie is. Maar wat als uw product te nieuw is en de klant niet kan vergelijken?

Verkopen van innovaties – 4 concrete tips

Op het ondernemers bootcamp van vorige maand waren jonge ondernemers aanwezig die innovatieve ideeën hadden, waarvoor bij potentiële klanten nog geen referentiekader bestond. De prospects lagen er niet wakker van. Ze moesten wakker worden gemaakt.

De ideale situatie

Verkopen is het makkelijkst in bestaande markten. Daarin heeft klant al ervaring met uw type van diensten en kan dus vergeleken worden. Is de klant niet tevreden met zijn vroegere beslissing, dan hebt u doorgaans een prospect.  De verkoper begeleidt en stelt de juiste vragen.

Voorbeeld: als u een auto gaat kopen dan heeft u doorgaans al ervaring met een auto en waarschijnlijk hebt u er ooit al een gekocht. De vragen en de aankoopcriteria die u heeft voor uw toekomstige auto zijn gebaseerd op uw ervaringen met auto's in het verleden. U heeft bijvoorbeeld een bepaalde prijs in gedachten en al over de opties nagedacht. De autoverkoper moet dan deze aankoopcriteria naar boven halen en eventueel beïnvloeden.

Wat te doen met innovaties: oplossingen die echt nieuw zijn?
Bij innovaties zijn nog geen aankoopcriteria gevormd. De klant is nog blanco en kan niet vergelijken. De grootste concurrent is hier de status quo: het 'Niet-veranderen'.

"Alles gaat toch goed zo…waarom veranderen? Ik heb dit niet nodig…"

Hier vier concrete, samenhangende tips voor het verkopen van een innovatie ten overstaan van dergelijke redeneringen.

1. Wacht niet op begrip, creëer het
Creëer een referentiekader waarin uw oplossing begrepen kan worden en de aandacht van de klant krijgt: gebruik hierbij de context van de klant. Zelf gebruik ik meestal de markt van mijn klant als context - de klant van de klant dus.




De meeste klanten houden niet van verandering en houden vast aan de status quo.
De veranderingen waar mijn klanten wel gevoelig voor zijn, dat zijn veranderingen bij hun klanten en die hebben impact op de vraag naar diensten bij leveranciers. De vraag is dan: Welke veranderingen bij de "klant van mijn klant" trekken de aandacht?





Voorbeelden:
"Aangezien jullie klanten vandaag de dag geen printmedia meer lezen…"
"Aangezien jullie een doelgroep hebben die gezonde voeding belangrijk vindt en zij nu meer op zoek gaan naar…"

Door een dergelijke "dicht bij huis"-context te gebruiken grijpen we de aandacht en houden die vast.

2. Breng de klant in 'Decision Mode'
Om daar te komen zetten we met de klant een stapje terug in de tijd. We laten de klant de reden van zijn status quo ervaren, focussen op zijn besluitvorming.

Voorbeelden:
"Hoe komen die klanten tegenwoordig bij jullie terecht?"
"Hoe is het gekomen dat jullie deze doelgroep zijn gaan bewerken?" "Hoe is het gekomen dat jullie actief zijn in deze niche?"

3. Verkoop openheid
Ik verkoop in eerste instantie geen resultaat, maar een proces: kan de klant zich openstellen voor mijn innovatie? Voorbeelden:
  • "…gezien de tendens van….. is er een toenemende vraag naar … … Is dat iets wat ook bij jullie leeft…?"
  • "…staan jullie open voor andere manieren om jullie doelgroep in dit segment te bedienen…."
  • "Is dat iets wat jullie ook ervaren?" (u communiceert dat er iets veranderd is in de omgeving van de klant: het brein zal er aandacht aan schenken)
  • "Is dit een markt die jullie tegenwoordig ook bewerken?" (u stelt de status quo ter discussie)
  • "Jullie verkopen technische producten. Gezien het feit dat jullie nu meer naar Cloud oplossingen evolueren: kunnen jullie verkopers dat op dezelfde manier gaan verkopen?" (u stelt de veronderstellingen ter discussie die de klant in de status quo houden)
  • " De reden dat ik het vraag is dat wij werken voor klanten die met grote hoeveelheden ongestructureerde informatie zitten en die willen dit toegankelijk maken voor alle betrokken personeelsleden? Leeft dit bij u ook?"

4. Verkoop een engagement

Hier leggen we de link naar onze oplossing. Als u de stappen 1, 2 & 3 eerst uitvoert, dan zal dit als vanzelf gaan en ook door de klant als een natuurlijk proces ervaren worden. De klant zal er op dit punt voor open staan om naar u te luisteren. U kunt nu uw expertise en innovatie verkopen. U bent geloofwaardig.

"Wat maakt dat jullie daarvoor openstaan?"

Conclusie
Klanten veranderen alleen om hun eigen redenen en als ze niet per se moeten, dan veranderen ze liever niet. Pas als externe veranderingen het "overleven" van de organisatie in het gedrang brengen moet de klant er wel aandacht aan besteden.
Let wel, vat 'overleven' hier ruim op: het kan ook gaan om privésituaties, machtsposities, etc.

Dit is het moment waarop u de aandacht heeft en iets nieuws kunt voorstellen.

We doen dit door eerst terug te gaan naar de achtergrond van de status quo en de klant te 'herinneren' aan zijn vroegere beslissingen die geleid hebben tot deze status quo. Vervolgens vragen we om openheid. Als verkoper kunt u dan gerust over iets nieuws beginnen (uw innovatie), aangezien u eerst gefocust was op het besluitvormingsproces van de klant (en niet op uw eigen agenda). Het kan zelfs gebeuren dat de prospect u uitnodigt om wat meer over uw unieke oplossing te vertellen.

Er zal geluisterd worden.



Rene Knecht

Rene  Knecht
Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. Zo heb ik doeltreffende systemen ontworpen voor koude acquisitie – prospectie op een natuurlijke manier. Deze aanpak is zeer geschikt voor dienstenverkopers, technici, consultants en ondernemers die hun diensten, expertise en zichzelf moeten verkopen.
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Koude Acquisitie, Gesprekstechniek
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   9,1
(40 stemmen)
Reacties

Maarten Klein Haneveld |  http://www.fitcons.nl

Geweldig artikel en heel herkenbaar. Misschien een open deur: Kennis bij de verkoper van de markt waarin de klant opereert is hierbij cruciaal (altijd wel, maar bij een vernieuwend product nog veel meer).
Laatst vroeg een propect aan mij:"Verwacht nou niet van mij dat ik precies kan vertellen hoe het effectiever kan. Kom het mij vertellen en vertel me wat het kost en opbrengt". I love this guy!

Rob |  http://x-unit.nl

Ik heb een product dat de klant van mijn klanten veel transportkosten bespaart. Maar mijn klanten (verhuurbedrijven) leven voor een groot deel van het transport. Die willen dus niet. Ik leg ze uit dat de kostenbesparing ook hen meer marge oplevert. Men ziet echter alleen een investering die omzet kost. Heb je tips ?

Heel duidelijk artikel. Ik ben van mening dat wij ook vrij vernieuwed bezig zijn. Wat voor mij goed werkt is demonstreren en laten zien wat je oplossing kan betekenen voor je prospect.

@Rob
je lost het probleem dan niet op door verder te calculeren enz...Feiten en argumenten overtuigen niet
De klanten die niet meewerken hebben een standpunt ingenomen: 'dit product kost mij omzet.'

Er is dan m.i. maar één manier (waarschijnlijk zijn er nog maar ik zie ze niet) : teruggaan naar het proces hoe zij klanten maken

Vraag dus hoe zij klanten maken?: bijv
-Hoe komen klanten bij u terecht?
-Wat maakt dat zij voor jullie kiezen?
-Wat maakt dat zij niet voor jullie kiezen?
-Zijn er doelgroepen die je graag zou binnenhalen en waar het vandaag nog niet gelukt is?
-Bevraag de externe veranderingen in de markt van je klant: Misschien is kostenbesparing heel belangrijk voor hun? Dan zul je je huiswerk moeten maken en dit moeten uitzoeken
- Wat zijn de tendensen bij die klanten?
=> Bespreek deze tendensen die te maken hebben met jouw product. Dit soort gesprekken moet dan wel op strategisch niveau worden gevoerd : dit wil zeggen het niveau in organisaties dat wakker ligt van veranderingen bij klanten. Die daarbij betrokken zijn.

"Gezien de tendens van....bij jullie klanten... Is dat iets dat je ook zo ervaart?"

Als je dergelijke vragen stelt zul je een ander soort dialoog krijgen en meer 'medewerking' om jouw waardepropositie te onderzoeken.

Tip: je moet ze wel stellen voor je ook maar iets over je waardepropositie vertelt of zelfs over je dienstverlening. Anders gaat dit niet werken en blijft de klant bij zijn oorspronkelijk standpunt: niet veranderen.

Dank je. Ik begrijp je advies. Mijn klanten zijn een blokkade in de communicatie met de eindgebruiker.

Het is een mooi product met dit marketingprobleem.
De klanten van mijn klanten vragen aan mij of ik mijn product zelf aan ze wil verhuren, zij willen dus wel. Die oplossing levert veel eenvoudiger marketing op. Moet ik wel een geïnteresseerde investeerder vinden.

Reinout Bouman |  http://www.connexx.nl

@Rob: Kun je niet rechtstreeks naar 'de klant van je klant'? Allicht kan dit zonder je primaire klant te passeren, door een 'pull' creëren (die hem ook extra handel geeft). Met name via internet kun je op effectieve wijze, tegen lage kosten - zeer goed eindgebruikers bereiken. Daar is allicht geen investeerder voor nodig. Mocht je hierbij hulp willen zijn wij natuurlijk graag van dienst.

Djessie

Beste Rene Knecht, ik ben al een tijdje bezig met het kritisch bekijken van veel dingen in deze samenleving en heb een aantal verbeteringen.
ik zit alleen met een aantal obstakels, ik weet simpelweg niet hoe ik een bedrijf zoals een ING OF BMW moet benaderen en dan mijn innovatie beschermd aan te bieden...

Ik ben pas net 18, toch wijk ik af van mijn gemiddelde leeftijdsgenoot. Ik heb zelf ook een klein schema om innovaties en problemen op te helderen.

Ik heb mijn vbmo-t afgerond en heb er toen voor gekozen om havo te gaan doen in plaats van een mbo-opleiding. Op school leren we allemaal hetzelfde en daaruit concludeer ik dat onze creativiteit volledig wordt onderdrukt. Na mijn havo ben ik niet meer leerplichtig en kan ik mij volledig focussen op mijn intellectueel eigendom. Nu ben ik bezig met een groot profielwerkstuk. Ik heb er voor gekozen om dit alleen te gaan doen en met als deelvragen:
1. wat komt er bij kijken als je patent aan wil vragen
2. hoe lanceer je een nieuw product op een bestaande markt
3.van idee tot marktintroductie

Ik heb deze vragen eigenlijk opgesteld maar misschien is het niet tactisch aangezien ik door kleine achterstanden het gehele plaatje niet kan zien, hiermee bedoel ik dat ik tijd verspil aan informatie die mij niet verder helpt.

verder weet ik ook niet of ik de innovaties gedetailleerd moet uitwerken omdat het concept vrij simpel is, en het een verbetering is van een bestaand product. En ik vraag mij daarom ook af of ik gewoon het concept door middel van een geheimhoud verklaring aan een bepaald bedrijf aan zou kunnen bieden en wat de gevolgen zijn van het plan van aanpak.

Met vriendelijke groet,

Djessie Visser.

Maarten Klein Haneveld |  http://www.grid-imo.nl

Hoi Djessie,

Ik begrijp jouw probleem (denk ik). Ik ben iets ouder dan jij, dus mogelijk ook wat meer ervaren.

Als je met een geweldig creatief idee de markt wil benaderen (bijvoorbeeld een bank), dan is het verstandig om jouw idee in grote lijnen voor te leggen (zonder dat je het idee zo presenteert dat een ander het kan overnemen. Omschrijf je idee vooral in termen als:"Door mijn idee groeit jullie omzet in dat segment met minimaal 5%"(of iets dergelijks). Maak je gesprekspartner nieuwsgierig. Ik heb dat laatst bij de RABO Bank gedaan en dat werkte voor mij goed.
Daarnaast is het verstandig om een "non-disclosure"/ "geheimhoudingsverklaring rechtsgeldig te laten ondertekenen voordat je de kern van je idee blootlegt. Patent aanvragen kan altijd nog, maar dat is een lang proces en die tijd heb je misschien niet. Realiseer je ook dat je niet overal een patent op kunt aanvragen. Mail me gerust als je verder wilt overleggen.

@Djessie @Maarten,

Beste Djessie

Ik ken jouw idee niet maar toch deze aanvullingen

- Je hebt ook het auteursrecht waarmee je creaties zonder formaliteiten (automatisch) kunt beschermen. Dat is niet alleen voor literaire werken maar ook : technische notities, industriele tekeningen, software , vormen, foto's, databanken (structuur) ,...

Let wel : het gaat over een uitdrukkingswijze. Ideeën zelf zijn niet te beschermen. Enkel een 'creatie", originaliteit.

Je kan bij BOIP ook iets deponeren bij iDepot: hiermee bewijs je dat je eerder was (bewijs van datum).

In België kan je ondersteuning krijgen bij Angentschap Ondernemen Vlaanderen voor bescherming Intellectuele Eigendom. In NL zullen er ook wel dergelijke initiatieven zijn.

Geheimhoudingsverklaring is zoals Maarten aanhaalt een vaak toegepaste strategie (denk aan recept coca cola). Het voordeel is dat het niet openbaar wordt gemaakt (i.t.t. auteursrecht)


http://economie.fgov.be/nl/ondernemingen/Intellectuele_Eigendom/Innovatie_en_IE/geheimhouding/#.Vfunit_tmko

ter info

succes, grts, Rene

@Maarten @Rene

Goedendag Heren, onwijs bedankt voor jullie reactie !

Ik had al op jullie reactie gereageerd maar dit is helaas niet verwerkt.
Jullie hebben mij weer verduidelijking gegeven en ben hier dankbaar voor, ik ben druk bezig met mijn profielwerkstuk omdat ik via deze wijze voor mezelf een soort handleiding wil creëren en in ieder geval een overzichtelijke stappenplan of iets dergelijks.

Ik vroeg mij daarom ook af of jullie nog suggesties hebben wat ik verder zou kunnen uitwerken en wat mij zou kunnen helpen wat betreft de stelling : 'Wanneer kies je voor octrooi en wanneer is het handig om een geheimhoudverklaring op te stellen'.

ik heb de volgende deelvragen

Rondom octrooi
1. Wanneer is het mogelijk om patent ergens op aan te vragen
2. Op welke aspecten van een product of uitvinding kan je patent zetten
3. Met jouw octrooi op een bedrijf afstappen.
4. Wat komt er verder nog bij kijken
5. Rechtsvormen
6. Tips bij octrooi
7. Tegenslagen

Rondom Contracten & overeenkomsten.
1. Wanneer is het verstandiger om voor een geheimhoudverklaring te kiezen bij het bedrijf die aansluit op jouw innovatie
2. Hoe benader je een bedrijf met jouw innovatie en een samenwerkingsovereenkomst.
3. commercieel concept aan bedrijf aanbieden zoals : iets om meer aandacht te trekken met wijziging in reclame,verpakking,toevoeging,handigheidje,verbetering.
4. Tips bij bedrijfsgeheimen en overeenkomsten
5. tegenslagen

Als jullie misschien tips hebben, enige aanvulling of misschien handige sites dan zou ik hier erg dankbaar voor zijn.

nogmaals bedankt voor de moeite.

Groetjes,

Djessie Visser.

@Djessie

http://www.innovatiecentrum.be/agenda/20151117-workshop-hoe-vind-ik-mijn-weg-in-de-wereld-van-octrooien-met-espacenet.html?ni=523-c94873-UDRZY0l4Jz2PqCX1djs6

Voor juridische begeleiding zou ik naar start up incubators gaan, en de vele initiatieven daarrond waar je mogelijks wel waardevol advies in detail kunt krijgen.Of ondernemers die dit al doorlopen hebben: als je hulp vraagt zul je wel hulp krijgen, zeker naar een jonge gedreven student ;-)

Voor Nederland zijn er misschien anderen, die deze draad lezen die tips kunnen geven?

DE wetgeving is wel internationaal/Benelux dus je kunt ook Belgische adviseurs raadplegen lijkt mij.

Veel succes, (ik ben ook benieuwd naar de antwoorden eigenlijk ;-)
Rene

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel