Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Presenteren / verkoop gesprek

Hoe wordt u een onnatuurlijk goede verkoper? (Jan-Willem Seip)
Help! Mijn klant wil nadenken (Michel Hoetmer)
De eerste seconde bij acquisitie is bepalend (Victor Bonke)
Afsluiten tíjdens een verkoopgesprek (Rene Knecht)
De concurrentie inzetten: hoe doe je dat? (Michel Hoetmer)
Bent u oplossingsgericht of procesgericht? (Toine Simons)
De top 10 van irritante verkooplingo (Harro Willemsen)
Pak kansen met wat mis gaat (Toine Simons)
4 tips om tijdens het verkoopgesprek uw klant aan u te binden (David Bloch)
Wat u nog niet wist over luisteren (Jos Burgers)
Zorg dat uw klant echt naar u luistert (Rene Knecht)
De kracht van verhalend verkopen (David Bloch)
Een verpletterende eerste indruk? Zo doe je dat! (Marcel Hoefman)
De achterban: hoe kan u de DMU beïnvloeden? (Rene Knecht)
Leer verkopen van een heel goede serveerster (Jan-Willem Seip)
De openingszin als opwarmer bij koude acquisitie (Victor Bonke)
Zit uw klant in transformatie? (Rene Knecht)
Spelenderwijs verkopen; anders dan anderen (Michel Hoetmer)
De 4x4 vragenmatrix (Harro Willemsen)
Wat uw weggedrag zegt over uw presentaties (David Bloch)
Verliest u opdrachten? Let op uw houding! (David Bloch)
Klanten komen van Venus en verkopers van Mars (Michel Hoetmer)
Een goed gesprek? Drie vragen die u na elk klantcontact moet stellen (Marcel Hoefman)
Verbeter uw verkoopgesprek met Socrates (Toine Simons)
Hulpwerkwoorden in uw offerte? Niet doen. (Natasja Hoogenboom)
De klant heeft zijn geloof verloren (Rene Knecht)
Verhoog uw afsluitkansen met een haalbaarheidsonderzoek (Jan-Willem Seip)
Leer van tweedehands autoverkopers (Jos Burgers)
Versterk uw overtuigingskracht (Richard van Houten)
Geef niet te snel toe, laat de klant ook iets geven (Rene Knecht)
De Elevator Pitch (Klantencontact)
Hoe voorkom ik irritatie aan de andere kant van de lijn? (Victor Bonke)
Vijf tips om vertrouwen te winnen (Marcel Hoefman)
Weet waarom klanten van u kopen (David Bloch)
Verkooppresentaties die naar de verkoop leiden (Rene Knecht)
Heeft u klittenbandellebogen? (David Bloch)
Een ‘mind-blowing’ pitch in 30 seconden (André Hagelen)
Maak van ieder bezwaar een kans (André Hagelen)
Waarom vragen stellen vaak niet werkt (Peter Stinckens)
Wonderwoorden in sales (Marcel Hoefman)
Bezwaren? Zoek ze op in het verkoopgesprek! (André Hagelen)
Offertes verliezen op prijs? Onzin! (Natasja Hoogenboom)
Valkuil in de verkoop: te veel advies (Richard van Houten)
5 Gouden regels voor een succesvol eerste contact (Jan-Willem Seip)
Het verkoopgeheim van de veilingmeester (Richard van Houten)
Pitchen is: Verlies van zelfvertrouwen (Rene Knecht)
Is ‘gaan voor eigenbelang’ agressieve verkoop? (Walter Spruyt)
Maakt u deze fouten in offertes? (Natasja Hoogenboom)
De prijs als excuus (Jos Burgers)
Bezwaren en tegenwerpingen (André Hagelen)
De ‘V’ in Verkopen (Edwin Scheperman)
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan? (Peter Stinckens)
De 10 slechtste salesvragen (Harro Willemsen)
Zo leert een verkoper zijn mond te houden (Richard van Houten)
Flip-over – het beste hulpmiddel bij uw presentaties (David Bloch)
Hoe stelt u de kampioensvraag? (Harro Willemsen)
Cijfers: de sambal in uw verkoopgesprek (David Bloch)
Hoe om te gaan met vooroordelen over uw product (Walter Spruyt)
Harder praten helpt niet (Richard van Houten)
Een nieuwe kijk op de oude ‘elevator pitch’ (David Bloch)
De klant als adviseur (Harro Willemsen)
Activeer uw ingebouwde leugendetector (Rene Knecht)
Wat zou u doen als u de klant bent? (Jan-Willem Seip)
Feedback – mét verbinding! (David Bloch)
Presentatietechniek die werkt als u geen podiumbeest bent (Rene Knecht)
"Doe ff normaal" - drie tips voor een natuurlijker telefoongesprek (Marcel Hoefman)
NIET over uzelf beginnen (Victor Bonke)
Overtuigen met uw managementsamenvatting (Roelf Houwing)
Hoe komt u optimaal voor de dag? (David Bloch)
Verkoopbeleving en doelstellingen: lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Angst en effectief presenteren (David Bloch)
Luisteren met een leeg hoofd (Jos Burgers)
Verbinding en relevantie: twee gouden sleutels tot effectief presenteren (David Bloch)
Vijf voornemens voor verkopers (Marcel Hoefman)
Dien uzelf pijnprikkels toe (Richard van Houten)
Wat kunnen we leren van winkelverkoop (Jan-Willem Seip)
Hoe wordt uw klant beïnvloed? (Rene Knecht)
Waardevolle lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Stilte... Uw geheime wapen in het verkoopgesprek (David Bloch)
Maak het verschil, bereidt u goed voor! (Marcel Hoefman)
Hoe goed luistert u? (David Bloch)
Wat zijn de geheimen van uw klant? (Rene Knecht)
Hoe goed luistert u? (David Bloch)
Een goede verkoper let op zijn woorden (Richard van Houten)
Leer te dansen met kritische klanten (Rene Knecht)
Verkoopt u met een Push – of Pull strategie? (Rene Knecht)
Feedback geven: wel of niet 'sandwichen'? (Michel Hoetmer)
Zijn verkopers te goed van vertrouwen? (Rene Knecht)
De kunst van het vragen stellen (Jan-Willem Seip)
Hoe verkoopt u aan een groep? (Rene Knecht)
Waarom begrijpt de klant me niet? (Michel Hoetmer)
Gij zult niet Liegen (Rene Knecht)
Loop eens binnen bij uw prospect (Richard van Houten)
Is uw contactpersoon een marionet? (Herman Meijer)
Ziet uw klant u als autoriteit? (Rene Knecht)
Uw gevoel en uw succes in de verkoop (Hans Oelen)
Doorbreek dit proces en u gaat meer verkopen (Hans Oelen)
Dit is een goed voorbeeld van Sales Framing (Richard van Houten)
De klant heeft een eigen willetje (Rene Knecht)
Wees voor uw klant het verloren ideaal (Rene Knecht)
Bereidt u zich voor zoals Obama? (André Hagelen)
Hoe kunt u uw onderhandelingsvaardigheden verscherpen? (David Bloch)
Vertrouwen Verkopen: omgaan met woordbreuk en bedrog (Rene Knecht)
Presenteer uw pieken en de aandacht kent geen dalen (David Bloch)
Hoeveel informatie geeft u bij koude acquisitie? (Victor Bonke)
Hoe kunt u met intuïtie het verkoopproces versnellen? (Rene Knecht)
Vragen tijdens uw presentatie: scoort u of gaat u de mist in? (David Bloch)
Verkoop niet zoals uw CEO (Rene Knecht)
Ruis tijdens communicatie, 1: storing van buiten (David Bloch)
Geef uw overtuigingskracht een boost (Michel Hoetmer)
Zin en onzin van open vragen (Michel Hoetmer)
Kwalificeer zelf uw nieuwe baas (Rene Knecht)
Sluit uw verkoopgesprek af met een deal (Richard van Houten)
Vakkennis: valkuil of voorsprong? (Marcel Hoefman)
Hoe verkoopt u de waarde van uw oplossing? (Rene Knecht)
De kunst van het uitnodigen (David Bloch)
De standaardpresentatie: niet doen! (David Bloch)
Communiceren voorbij de klakkeloosheid (David Bloch)
Zet uw productdemonstratie op zijn kop! (Michel Hoetmer)
Verkopen van innovaties – 4 concrete tips (Rene Knecht)
Hoe gaat u om met de overtuigingen van uw klant? (David Bloch)
Elevator pitch: een korte, snelle e-cursus (David Bloch)
Wat doet u wanneer de klant of prospect u negeert? (Michel Hoetmer)
De kracht van de makelaar – adviseur (Rene Knecht)
Overvragen in onderhandelingen en toch uw zin krijgen (Michel Hoetmer)
Hoe minder informatie, hoe beter voor de klant (Jos Burgers)
De top 8 fouten in verkooppresentaties (Arthur Sevenstern)
Het antwoord op ‘We hebben geen budget’ (André Hagelen)
De eerste belangrijke stap naar de order (Peter Stinckens)
De hot button close (Richard van Houten)
Ruis tijdens communicatie, 2: storing van binnen (David Bloch)
Het piranha-effect (Richard van Houten)
Waarom is die openingszin toch zo belangrijk? (Victor Bonke)
Bent u overtuigend genoeg? (Rene Knecht)
De Zen van verkopen (David Bloch)
Succesvolle offertes (Richard van Houten)
'Let maar niet op de rommel' (Jos Burgers)
Begrijpt uw klant uw verkooppresentatie? (Arthur Sevenstern)
Presenteren met overtuiging - 18 gouden regels! (David Bloch)
Succesvol taalgebruik in Sales (Michel Hoetmer)
De onverschillige prospect ontvankelijk maken (Rene Knecht)
Presenteren – met een kapstok (David Bloch)
Uzelf verkopen (Hans Oelen)
Als u een toespraak houdt ... (Tips & Advies Verkoop)
Het allereerste contact (Redactie Verkopersonline.nl)
Verbeter uw verkooppresentatie (Michel Hoetmer)
U krijgt uw superieure oplossing niet verkocht? (Rene Knecht)
Zo luistert u beter (Tips & Advies Verkoop)
Bezwaren tegen een techniek (Harro Willemsen)
De kunst van het ja zeggen (Redactie Verkopersonline.nl)
Death by PowerPoint (Vladan Soldat)
De zeven hoofdzonden bij presenteren (Arthur Sevenstern)
Vertel gerust verder (Tips & Advies Verkoop)
Verkopen begint bij de eerste indruk (Redactie Verkopersonline.nl)
Gespreksopeningen voor vaste klanten (Michel Hoetmer)
Kleur bekennen in het verkoopgesprek (Ivo Ouwerkerk)
De kracht van persoonlijk contact (I) (David Bloch)
Uw tijd gaat nú in! (Tips & Advies Verkoop)
De 3 basisregels voor het telefonische verkoopgesprek (Michel Hoetmer)
Hoe houdt u de aandacht van uw klant vast? (Ivo Ouwerkerk)
Ik snap wat u bedoelt (Tips & Advies Verkoop)
Rapport verkrijgen bij koude acquisitie; van Koud naar Warm contact (Victor Bonke)
Nu even niet! (Peter Stinckens)
Opening verkoopgesprek: bezint eer ge begint (Ronald van den Berg)
En via de zijdeur weer naar binnen... (Tips & Advies Verkoop)
Tips om leiding te nemen in een verkoopgesprek (Rene Knecht)
Gespreksmanagement (Hans Oelen)
Spreken is maar zilver (Jos Burgers)
De eerste afspraak; vlekkeloos verlopen! (Hans Oelen)
Gebarentaal verklaard (Tips & Advies Verkoop)
De zin en onzin van spiegelen (Tips & Advies Verkoop)
De kracht van uw eigen territorium (David Bloch)
Standaard elevator pitch? Niet doen! (Arthur Sevenstern)
Teampresentatie? Ontwijk deze valkuilen (Arthur Sevenstern)
Misser: te weinig aandacht voor de klant (Michel Hoetmer)
De 6 basisprincipes van krachtig handelen (Redactie Verkopersonline.nl)
5 belangrijke aandachtspunten bij verkoop-presentaties (Arthur Sevenstern)
Wat zegt u bij de eerste ontmoeting? (Tips & Advies Verkoop)
Verantwoordelijkheid = kijken over uw eigen muurtje (David Bloch)
Applaus: een behoefte én een hulpmiddel bij presenteren! (David Bloch)
Scoren met scripts (Redactie Verkopersonline.nl)
Topverkopers; vaak zuinige praters (Redactie Verkopersonline.nl)
Uw stem kan de doorslag geven (Richard van Houten)
Meer resultaat met uw verkooppresentaties (David Bloch)
Beken kleur, ook in uw verkooppresentatie (David Bloch)
Uw stem geeft de doorslag (Richard van Houten)
De scorende openingszin (Victor Bonke)
Maak van uw afscheid een krachtig instrument (David Bloch)
Wat zijn de drie grootste ergernissen bij een verkooppresentatie? (Arthur Sevenstern)
De terreur van standaard presentaties (Arthur Sevenstern)
“U wilt kopen, begrijp ik?” (Verkoopgesprek;Klantencontact)
De elevator-pitch bij koude acquisitie: meat on the bones (Victor Bonke)
De kern van elke presentatie: voorbereiding, interactie en passie (Arthur Sevenstern)
Hoeveel van uw verkoopgesprekken zijn zinloos? (Peter Stinckens)
Zorg voor focus in uw presentatie en vermijd een afgang (Arthur Sevenstern)
Uw voice-mail als verbale handtekening (Richard van Houten)
"Niet presenteren" en 4 andere presentatietips (Enno van Kersen)
Ontdek het gevoel van de klant (Danielle de Jonge)
Houd u niet aan de regels als u presenteert (Arthur Sevenstern)
Een beeld spreekt 1000 woorden, een citaat bespaart 1000 woorden! (David Bloch)
De momenten waarop u uw mond moet houden (Redactie Verkopersonline.nl)
Gesprekstechniek bij bezwaren (Hans Oelen)
5 Valkuilen die u moet vermijden in uw verkooppresentatie. (Arthur Sevenstern)
Het geheim van de twee behoeften van uw 'afnemer' (David Bloch)
Altijd dat lastige begin … (Tips & Advies Verkoop)
Waar gaat u zitten aan tafel? (Danielle de Jonge)
De drie belangrijkste eigenschappen van succesvolle presentaties (Arthur Sevenstern)
Gelóóft de klant wat u vertelt? (David Bloch)
Ja, maar … (Tips & Advies Verkoop)
Bouwen aan zelfvertrouwen (Hans Oelen)
De begroeting (Victor Bonke)
7 manieren om een verkoopgesprek uit een impasse te halen (Michel Hoetmer)
Leer de houding van je klant herkennen (Verkoopgesprek)
Zorg dat ze uw brief lezen! (Redactie Verkopersonline.nl)
Zo vertelt u wat de klant moet doen (Tips & Advies Verkoop)
Het bouwen van een verkooppresentatie (Harrie van Heck)
De kracht van persoonlijk contact (II) (David Bloch)
Het eerste verkoopgesprek (Harrie van Heck)
Wat een leuke kinderen! (Enno van Kersen)
Verkopen met een moodboard (Danielle de Jonge)
De laatste indruk (Tips & Advies Verkoop)
Een ABC van presenteren (David Bloch)
De 3 moeilijkste onderhandelaars (Tips & Advies Verkoop)
De impact van taal (Peter Stinckens)
De 3 ingrediënten van alle succesvolle presentaties (David Bloch)
Wat zijn de geheimen van effectief luisteren? (Redactie Verkopersonline.nl)
De Ballon en hoe te beginnen met uw presentatie (David Bloch)
Maak afspraken over uw afspraak! (Enno van Kersen)
Verlies u niet in technische details (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoe legt u dat nou uit? (Enno van Kersen)
Hoe houdt u de aandacht van de klant vast? (Redactie Verkopersonline.nl)
Geen kennismaking zonder bedrijfspresentatie (Michel Hoetmer)
Wat doet u als de klant... (Redactie Verkopersonline.nl)
Vijf essentiële vragen bij het begin van het klantengesprek (Redactie Verkopersonline.nl)
De eerste seconden zijn bepalend voor uw imago (Redactie Verkopersonline.nl)
Te veel monoloog; te weinig dialoog (Peter Stinckens)
De drie belangrijkste punten van goede sales: Nurture, nurture, nurture! (Enno van Kersen)
Uw taal is niet altijd andermans taal (Redactie Verkopersonline.nl)
Taalgebruik in offertes: blijf actief en persoonlijk! (Ron Plattel)
Humor in de verkoop, zowel effectief als riskant (Redactie Verkopersonline.nl)
Een reeks van ja-antwoorden (Redactie Verkopersonline.nl)
Drempelvrees? Plankenkoorts? Of iets anders? (David Bloch)
De openingszin, dáár moet u de slag slaan (Koert Wijnands)
Het eerste verkoopgesprek als ontwikkeltool (deel II) (Harrie van Heck)
Zes vragen voordat u het gesprek begint (Redactie Verkopersonline.nl)
Grootmeester van de stilte (Redactie Verkopersonline.nl)
Scoren met inhaakvragen (Michel Hoetmer)
U hoeft niet altijd van ijzer te zijn (maar soms wel) (Enno van Kersen)
Iedereen vond dat u een uitstekende presentatie gaf (Redactie Verkopersonline.nl)
Het allereerste contact (Redactie Verkopersonline.nl)

Presenteren met overtuiging - 18 gouden regels!

Stof tot nadenken over de kwaliteit van uw presentatie: 18 gouden regels voor presenteren. Doe er uw voordeel mee.

Presenteren met overtuiging - 18 gouden regels!

  • 1. Wees u ervan bewust hoe u wilt overkomen
    De wijze waarop u zichzelf presenteert zegt alles over wie u bent en dus over uw bedrijf. U bepaalt zelf hoe u overkomt! 
  • 2. Weet wat u zeggen wilt
    Een eenvoudige zin van 10-15 woorden bevat de 'boodschap'. Direct, eenvoudig en in de formulering van de luisteraars. Deze 'boodschap' is de uiteindelijke conclusie die de luisteraars meenemen.
     
  • 3. Vertel wat de luisteraars graag willen horen en wat u wilt dat ze horen
    Uw luisteraars komen naar u om zich prettig te voelen en om oplossingen voor hun problemen te vinden.
     
  • 4. Eerst de relatie, dan de informatie
    Bouw eerst een brug van contact, gebaseerd op vertrouwen en gevoel, voor u nieuwe informatie geeft.
     
  • 5. Uw luisteraars zijn belangrijker dan uzelf
    Stel aan het begin en aan het einde van uw presentatie altijd uw luisteraars centraal. Daar tussenin mag u over uzelf praten – maar alleen als het om nuttige, dus functionele, anekdotes gaat.

    The audience is only here for the beginning and the end.
    Sir Thomas Beecham

  • 6. Zeg het eenvoudig, kort, praktisch en zo origineel mogelijk
    Geef voorbeelden en vergelijkingen en gebruik beeldende taal. Stel de luisteraar in staat om u te kunnen volgen.
     
  • 7. Als iets belangrijk is, vertel het opnieuw
    Steek hoofdzaken steeds in een ander jasje door ze met verschillende woorden en vanuit een andere invalshoek te belichten.
     
  • 8. Communicatie is tweerichtingsverkeer
    Praat met in plaats van tegen uw luisteraars. Betrek ze in uw verhaal. Stel retorische vragen en gesloten vragen waarop het antwoord 'ja' zou moeten zijn. Gebruik spreektaal die het woord jij/u/jullie bevat.
     
  • 9. Presenteren is verkopen
    Of u nu in de verkoop zit, of een rapport presenteert, u bent aan het verkopen. U 'verkoopt' eerst uzelf, voordat u uw boodschap kunt 'verkopen'.
     
  • 10. Gebruik een minimum aan visuele hulpmiddelen
    U doet het zelf. Visuele hulpmiddelen dienen zuiver ter ondersteuning van uw presentatie en helpen de boodschap over te brengen. Tekst is géén visueel hulpmiddel. U hebt tenslotte luisteraars!
     
  • 11. Enthousiasme verkoopt!
    Een bekwame verkoper straalt enthousiasme uit. Dynamische taal, stem en gebaren onderstrepen de juiste indruk.

    The most spontaneous expressions require the most practice.
    Sir Winston Churchill
     
  • 12. Harmonie in woord en daad
    Om geloofwaardig over te komen krijgen uw woorden ondersteuning van passende (lees: functionele) lichaamstaal.
     
  • 13. Selecteer uw informatie
    Alleen u weet wat u uit uw presentatie weglaat.
     
  • 14. De wensen van uw 'afnemers' zijn belangrijker dan uw programma
    Respecteer de wensen van uw luisteraars. Wijk van uw programma af als de situatie zich in een andere richting ontwikkelt dan gepland.
     
  • 15. Houd u aan de tijd
    Respecteer de tijd van uw luisteraars. Houd uw presentatie korter dan verwacht. Laat uw luisteraars achter met het gevoel van 'wij willen meer'! Respecteer ook (de tijd van) andere sprekers wanneer u deelneemt aan een programma met meerdere presentaties.
     
  • 16. Blijf motiveren van het begin tot het einde
    U motiveert anderen met een dynamische woordkeus en vooral met actieve lichaamstaal. Zorg ervoor dat uw presentatie positief eindigt qua inhoud, volume en intonatie.
     
  • 17. Laat zien dat u er zelf plezier in hebt
    De makkelijkste manier om succesvol te presenteren is om werkelijk te genieten van waar u mee bezig bent. Laat dat ook zien. Een succesvolle presentator is trots op z'n product – hij is vooral trots op zichzelf en zijn bedrijf.
     
  • 18. Zwijgen is goud
    Durf stiltes te laten vallen – vóór u begint, tussen de zinnen door, na het tonen van een plaatje, en na uw laatste woorden. In combinatie met uitademen, (subtiel) glimlachen en oogcontact, is stilte het meest effectieve wapen bij een presentatie, onderhandeling of verkoop. De stiltes zijn vooral voor de juiste vervanging van 'uh' en 'um'.

    A speech is like a love affair.
    Any fool can start one, but to end it requires considerable skill.

    Lord Mancroft

Rome wasn't built in a day. Neither was the perfect presenter.
It's all right to make mistakes, but only if you're willing to learn from them.


David Bloch
Perfect Presentation

David  Bloch

David Bloch

In zijn internationale praktijk is David een veelgevraagd presentator, trainer, consultant, coach en therapeut. Hij entertraint en schrijft met passie, en weet anderen te kietelen op plekken waar ze amper weet van hadden, om ze te ondersteunen in hun ontwikkeling, groei en succes. Perfect Presentation
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 7,7
(35 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

N, W,

Toegegeven zijn het interessante regels en grotendeels feiten. Aangezien ik morgen eindpresentatie heb kunnen ze best nuttig voor me zijn! :)

wilko van beek

Verkopen lijkt wel op het gewone leven!

Dank aan N, W, en Wilko voor deze weerspiegelingen!
Ja, het zijn allemaal 'open deuren', maar het gekste is, hoe vaak ze genegeerd worden ...

Presenteer ze!

Hartegroet,

DAVID

wilko van beek

Beste David, mijn reactie was zeker niet als 'open deur intrappen' bedoelt hoor. Je 18 regels zijn vanzelfsprekend en zo in het dagelijkse leven toepasbaar. Behandel je klanten en toehoorders alsof het je vrienden zijn.
Groet,
Wilko

Hallo David,

Wat zijn nu echte tips, TIPS geschreven in hoofdletters? Een garantie voor een succesvolle presentatie.

Groet, Erik

Er is geen garantie voor een succesvolle presentatie, Erik.
Helaas.
Voor meer tips ofwel TIPS vind je veel op Blochs Blog op mijn www.
Uiteindelijk komt 'succesvol presenteren' bijzonder overeen met je persoonlijke ontwikkeling, want dát is de weg van authenticiteit en bevrijding van de conditionering (programmering)die een ieder in verschillende maten belemmert.

Happy days,

DAVID

dennis van veelen |  http://www.searchresults.nl

Mooie tips, wel of niet in hoofdletter..

Als alle sprekers / verkopers deze tips ter harte nemen, dan wordt het inkoop en verkoopvak een stuk leuker!

HELDER, Dennis (zelfs met hoofdletters!).
Verkopers zijn niet automatisch 'goede presentators', en iedereen is sowieso een 'spreker'.
Mijn specialiteit behelst het verscherpen van het hoe en wat van het 'gewoon' spreken waardoor een ieder een BETER spreker wordt en een enkeling de sprong naar presentator maakt.
Wel leven we in een tijdperk waar velen denken zelf expert in 'alles' te zijn, en zeker in presenteren - ze hebben immers PowerPoint!

De openheid om te leren presenteren is dus geringer dan ooit terwijl de noodzaak alleen maar groter is geworden.

TIP: wat je 'hier' hebt, heeft alleen waarde als het 'dáár' aankomt.
Zo kan je kijken naar alles van een presentatie en de vraag stellen: "Is dat 'hier' of 'daar'?"
Bijvoorbeeld, de volgepropte PP-plaatjes zijn bijna altijd 'hier', terwijl met 'strippen', het toepassen van de opbouwfunctie van PP en het afstemmen van wat er op het scherm verschijnt met wat de spreker zegt, wordt het 'dáár'. Idem, bijna iedere 'ik' is 'hier' en 'u/jij/jullie' is 'dáár'.

Hartegroet,

DAVID

Bedankt voor de handige tips tijdens het presenteren!

Dank je, Robert.
En ik heb verbetertips voor je, voor de teksten op je site.
Want ook schriftelijk presenteren is een kunst!

Marc Van den Eede |  http://Www.wegos.be

Wat de blog van David zo congruent maakt is dat hij ook in zijn schrijftaal de daad (beïnvloeden) bij het woord (overtuigen) voegt... Mooie samenvatting van wat spreken hoort te zijn David... Hartelijk aanspreken. Tot spreeks, marc

Mijn dank aan jou, Marc, voor jouw waardering - en vooral het noemen van 'congruent' - want dát is een cruciale sleutel in de geloofwaardigheid, in 'walking the talk'.
(Kijk bijvoorbeeld alleen maar naar de slides van de gemiddelde presentatie om gebrek aan congruentie te bespeuren!)

Gonneke Roggeveen |  http://info@jouwhuismijnpassie.nl

Top!Hier kan ik wat mee!
Uitstekende tips. Ik ga ze allemaal gebruiken tijdens mijn beoordeling voor het keurmerk Interieurstylist.

Ik geniet van je enthousiasme, Gonneke, en óók van hoe je weet je hier te profileren!

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel