Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Presenteren / verkoop gesprek

Iets opsturen in complexe salessituaties? Niet doen! (Marcel Hoefman)
Er is geen betere overtuiging dan zelfovertuiging (Michel Hoetmer)
Welke beslissingen leiden tot de aankoopbeslissing? (Rene Knecht)
Hoe haal je 67% conversie in verkoopgesprekken? (André Hagelen)
Feedback – mét verbinding! (David Bloch)
Bezwaren? Zoek ze op in het verkoopgesprek! (André Hagelen)
Verliest u opdrachten? Let op uw houding! (David Bloch)
Presentaties die naar de verkoop leiden (Rene Knecht)
Hoe wordt u een onnatuurlijk goede verkoper? (Jan-Willem Seip)
Help! Mijn klant wil nadenken (Michel Hoetmer)
De eerste seconde bij acquisitie is bepalend (Victor Bonke)
Afsluiten tíjdens een verkoopgesprek (Rene Knecht)
De concurrentie inzetten: hoe doe je dat? (Michel Hoetmer)
Bent u oplossingsgericht of procesgericht? (Toine Simons)
De top 10 van irritante verkooplingo (Harro Willemsen)
Pak kansen met wat mis gaat (Toine Simons)
4 tips om tijdens het verkoopgesprek uw klant aan u te binden (David Bloch)
Wat u nog niet wist over luisteren (Jos Burgers)
Zorg dat uw klant echt naar u luistert (Rene Knecht)
De kracht van verhalend verkopen (David Bloch)
Een verpletterende eerste indruk? Zo doe je dat! (Marcel Hoefman)
De achterban: hoe kan u de DMU beïnvloeden? (Rene Knecht)
Leer verkopen van een heel goede serveerster (Jan-Willem Seip)
De openingszin als opwarmer bij koude acquisitie (Victor Bonke)
Zit uw klant in transformatie? (Rene Knecht)
Spelenderwijs verkopen; anders dan anderen (Michel Hoetmer)
De 4x4 vragenmatrix (Harro Willemsen)
Wat uw weggedrag zegt over uw presentaties (David Bloch)
Klanten komen van Venus en verkopers van Mars (Michel Hoetmer)
Een goed gesprek? Drie vragen die u na elk klantcontact moet stellen (Marcel Hoefman)
Verbeter uw verkoopgesprek met Socrates (Toine Simons)
Hulpwerkwoorden in uw offerte? Niet doen. (Natasja Hoogenboom)
De klant heeft zijn geloof verloren (Rene Knecht)
Verhoog uw afsluitkansen met een haalbaarheidsonderzoek (Jan-Willem Seip)
Leer van tweedehands autoverkopers (Jos Burgers)
Versterk uw overtuigingskracht (Richard van Houten)
Geef niet te snel toe, laat de klant ook iets geven (Rene Knecht)
De Elevator Pitch (Klantencontact)
Hoe voorkom ik irritatie aan de andere kant van de lijn? (Victor Bonke)
Vijf tips om vertrouwen te winnen (Marcel Hoefman)
Weet waarom klanten van u kopen (David Bloch)
Heeft u klittenbandellebogen? (David Bloch)
Een ‘mind-blowing’ pitch in 30 seconden (André Hagelen)
Maak van ieder bezwaar een kans (André Hagelen)
Waarom vragen stellen vaak niet werkt (Peter Stinckens)
Wonderwoorden in sales (Marcel Hoefman)
Offertes verliezen op prijs? Onzin! (Natasja Hoogenboom)
Valkuil in de verkoop: te veel advies (Richard van Houten)
5 Gouden regels voor een succesvol eerste contact (Jan-Willem Seip)
Het verkoopgeheim van de veilingmeester (Richard van Houten)
Pitchen is: Verlies van zelfvertrouwen (Rene Knecht)
Is ‘gaan voor eigenbelang’ agressieve verkoop? (Walter Spruyt)
Maakt u deze fouten in offertes? (Natasja Hoogenboom)
De prijs als excuus (Jos Burgers)
Bezwaren en tegenwerpingen (André Hagelen)
De ‘V’ in Verkopen (Edwin Scheperman)
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan? (Peter Stinckens)
De 10 slechtste salesvragen (Harro Willemsen)
Zo leert een verkoper zijn mond te houden (Richard van Houten)
Flip-over – het beste hulpmiddel bij uw presentaties (David Bloch)
Hoe stelt u de kampioensvraag? (Harro Willemsen)
Cijfers: de sambal in uw verkoopgesprek (David Bloch)
Hoe om te gaan met vooroordelen over uw product (Walter Spruyt)
Harder praten helpt niet (Richard van Houten)
Een nieuwe kijk op de oude ‘elevator pitch’ (David Bloch)
De klant als adviseur (Harro Willemsen)
Activeer uw ingebouwde leugendetector (Rene Knecht)
Wat zou u doen als u de klant bent? (Jan-Willem Seip)
Presentatietechniek die werkt als u geen podiumbeest bent (Rene Knecht)
"Doe ff normaal" - drie tips voor een natuurlijker telefoongesprek (Marcel Hoefman)
NIET over uzelf beginnen (Victor Bonke)
Overtuigen met uw managementsamenvatting (Roelf Houwing)
Hoe komt u optimaal voor de dag? (David Bloch)
Verkoopbeleving en doelstellingen: lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Angst en effectief presenteren (David Bloch)
Luisteren met een leeg hoofd (Jos Burgers)
Verbinding en relevantie: twee gouden sleutels tot effectief presenteren (David Bloch)
Vijf voornemens voor verkopers (Marcel Hoefman)
Dien uzelf pijnprikkels toe (Richard van Houten)
Wat kunnen we leren van winkelverkoop (Jan-Willem Seip)
Hoe wordt uw klant beïnvloed? (Rene Knecht)
Waardevolle lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Stilte... Uw geheime wapen in het verkoopgesprek (David Bloch)
Maak het verschil, bereidt u goed voor! (Marcel Hoefman)
Hoe goed luistert u? (David Bloch)
Wat zijn de geheimen van uw klant? (Rene Knecht)
Hoe goed luistert u? (David Bloch)
Een goede verkoper let op zijn woorden (Richard van Houten)
Leer te dansen met kritische klanten (Rene Knecht)
Verkoopt u met een Push – of Pull strategie? (Rene Knecht)
Feedback geven: wel of niet 'sandwichen'? (Michel Hoetmer)
Zijn verkopers te goed van vertrouwen? (Rene Knecht)
De kunst van het vragen stellen (Jan-Willem Seip)
Hoe verkoopt u aan een groep? (Rene Knecht)
Waarom begrijpt de klant me niet? (Michel Hoetmer)
Gij zult niet Liegen (Rene Knecht)
Loop eens binnen bij uw prospect (Richard van Houten)
Is uw contactpersoon een marionet? (Herman Meijer)
Ziet uw klant u als autoriteit? (Rene Knecht)
Uw gevoel en uw succes in de verkoop (Hans Oelen)
Doorbreek dit proces en u gaat meer verkopen (Hans Oelen)
Dit is een goed voorbeeld van Sales Framing (Richard van Houten)
De klant heeft een eigen willetje (Rene Knecht)
Wees voor uw klant het verloren ideaal (Rene Knecht)
Bereidt u zich voor zoals Obama? (André Hagelen)
Hoe kunt u uw onderhandelingsvaardigheden verscherpen? (David Bloch)
Vertrouwen Verkopen: omgaan met woordbreuk en bedrog (Rene Knecht)
Presenteer uw pieken en de aandacht kent geen dalen (David Bloch)
Hoeveel informatie geeft u bij koude acquisitie? (Victor Bonke)
Hoe kunt u met intuïtie het verkoopproces versnellen? (Rene Knecht)
Vragen tijdens uw presentatie: scoort u of gaat u de mist in? (David Bloch)
Verkoop niet zoals uw CEO (Rene Knecht)
Ruis tijdens communicatie, 1: storing van buiten (David Bloch)
Geef uw overtuigingskracht een boost (Michel Hoetmer)
Zin en onzin van open vragen (Michel Hoetmer)
Kwalificeer zelf uw nieuwe baas (Rene Knecht)
Sluit uw verkoopgesprek af met een deal (Richard van Houten)
Vakkennis: valkuil of voorsprong? (Marcel Hoefman)
Hoe verkoopt u de waarde van uw oplossing? (Rene Knecht)
De kunst van het uitnodigen (David Bloch)
De standaardpresentatie: niet doen! (David Bloch)
Communiceren voorbij de klakkeloosheid (David Bloch)
Zet uw productdemonstratie op zijn kop! (Michel Hoetmer)
Verkopen van innovaties – 4 concrete tips (Rene Knecht)
Hoe gaat u om met de overtuigingen van uw klant? (David Bloch)
Elevator pitch: een korte, snelle e-cursus (David Bloch)
Wat doet u wanneer de klant of prospect u negeert? (Michel Hoetmer)
De kracht van de makelaar – adviseur (Rene Knecht)
Overvragen in onderhandelingen en toch uw zin krijgen (Michel Hoetmer)
Hoe minder informatie, hoe beter voor de klant (Jos Burgers)
De top 8 fouten in verkooppresentaties (Arthur Sevenstern)
Het antwoord op ‘We hebben geen budget’ (André Hagelen)
De eerste belangrijke stap naar de order (Peter Stinckens)
De hot button close (Richard van Houten)
Ruis tijdens communicatie, 2: storing van binnen (David Bloch)
Het piranha-effect (Richard van Houten)
Waarom is die openingszin toch zo belangrijk? (Victor Bonke)
Bent u overtuigend genoeg? (Rene Knecht)
De Zen van verkopen (David Bloch)
Succesvolle offertes (Richard van Houten)
'Let maar niet op de rommel' (Jos Burgers)
Begrijpt uw klant uw verkooppresentatie? (Arthur Sevenstern)
Presenteren met overtuiging - 18 gouden regels! (David Bloch)
Succesvol taalgebruik in Sales (Michel Hoetmer)
De onverschillige prospect ontvankelijk maken (Rene Knecht)
Presenteren – met een kapstok (David Bloch)
Uzelf verkopen (Hans Oelen)
Als u een toespraak houdt ... (Tips & Advies Verkoop)
Het allereerste contact (Redactie Verkopersonline.nl)
Verbeter uw verkooppresentatie (Michel Hoetmer)
U krijgt uw superieure oplossing niet verkocht? (Rene Knecht)
Zo luistert u beter (Tips & Advies Verkoop)
Bezwaren tegen een techniek (Harro Willemsen)
De kunst van het ja zeggen (Redactie Verkopersonline.nl)
Death by PowerPoint (Vladan Soldat)
De zeven hoofdzonden bij presenteren (Arthur Sevenstern)
Vertel gerust verder (Tips & Advies Verkoop)
Verkopen begint bij de eerste indruk (Redactie Verkopersonline.nl)
Gespreksopeningen voor vaste klanten (Michel Hoetmer)
Kleur bekennen in het verkoopgesprek (Ivo Ouwerkerk)
De kracht van persoonlijk contact (I) (David Bloch)
Uw tijd gaat nú in! (Tips & Advies Verkoop)
De 3 basisregels voor het telefonische verkoopgesprek (Michel Hoetmer)
Hoe houdt u de aandacht van uw klant vast? (Ivo Ouwerkerk)
Ik snap wat u bedoelt (Tips & Advies Verkoop)
Rapport verkrijgen bij koude acquisitie; van Koud naar Warm contact (Victor Bonke)
Nu even niet! (Peter Stinckens)
Opening verkoopgesprek: bezint eer ge begint (Ronald van den Berg)
En via de zijdeur weer naar binnen... (Tips & Advies Verkoop)
Tips om leiding te nemen in een verkoopgesprek (Rene Knecht)
Gespreksmanagement (Hans Oelen)
Spreken is maar zilver (Jos Burgers)
De eerste afspraak; vlekkeloos verlopen! (Hans Oelen)
Gebarentaal verklaard (Tips & Advies Verkoop)
De zin en onzin van spiegelen (Tips & Advies Verkoop)
De kracht van uw eigen territorium (David Bloch)
Standaard elevator pitch? Niet doen! (Arthur Sevenstern)
Teampresentatie? Ontwijk deze valkuilen (Arthur Sevenstern)
Misser: te weinig aandacht voor de klant (Michel Hoetmer)
De 6 basisprincipes van krachtig handelen (Redactie Verkopersonline.nl)
5 belangrijke aandachtspunten bij verkoop-presentaties (Arthur Sevenstern)
Wat zegt u bij de eerste ontmoeting? (Tips & Advies Verkoop)
Verantwoordelijkheid = kijken over uw eigen muurtje (David Bloch)
Applaus: een behoefte én een hulpmiddel bij presenteren! (David Bloch)
Scoren met scripts (Redactie Verkopersonline.nl)
Topverkopers; vaak zuinige praters (Redactie Verkopersonline.nl)
Uw stem kan de doorslag geven (Richard van Houten)
Meer resultaat met uw verkooppresentaties (David Bloch)
Beken kleur, ook in uw verkooppresentatie (David Bloch)
Uw stem geeft de doorslag (Richard van Houten)
De scorende openingszin (Victor Bonke)
Maak van uw afscheid een krachtig instrument (David Bloch)
Wat zijn de drie grootste ergernissen bij een verkooppresentatie? (Arthur Sevenstern)
De terreur van standaard presentaties (Arthur Sevenstern)
“U wilt kopen, begrijp ik?” (Verkoopgesprek;Klantencontact)
De elevator-pitch bij koude acquisitie: meat on the bones (Victor Bonke)
De kern van elke presentatie: voorbereiding, interactie en passie (Arthur Sevenstern)
Hoeveel van uw verkoopgesprekken zijn zinloos? (Peter Stinckens)
Zorg voor focus in uw presentatie en vermijd een afgang (Arthur Sevenstern)
Uw voice-mail als verbale handtekening (Richard van Houten)
"Niet presenteren" en 4 andere presentatietips (Enno van Kersen)
Ontdek het gevoel van de klant (Danielle de Jonge)
Houd u niet aan de regels als u presenteert (Arthur Sevenstern)
Een beeld spreekt 1000 woorden, een citaat bespaart 1000 woorden! (David Bloch)
De momenten waarop u uw mond moet houden (Redactie Verkopersonline.nl)
Gesprekstechniek bij bezwaren (Hans Oelen)
5 Valkuilen die u moet vermijden in uw verkooppresentatie. (Arthur Sevenstern)
Het geheim van de twee behoeften van uw 'afnemer' (David Bloch)
Altijd dat lastige begin … (Tips & Advies Verkoop)
Waar gaat u zitten aan tafel? (Danielle de Jonge)
De drie belangrijkste eigenschappen van succesvolle presentaties (Arthur Sevenstern)
Gelóóft de klant wat u vertelt? (David Bloch)
Ja, maar … (Tips & Advies Verkoop)
Bouwen aan zelfvertrouwen (Hans Oelen)
De begroeting (Victor Bonke)
7 manieren om een verkoopgesprek uit een impasse te halen (Michel Hoetmer)
Leer de houding van je klant herkennen (Verkoopgesprek)
Zorg dat ze uw brief lezen! (Redactie Verkopersonline.nl)
Zo vertelt u wat de klant moet doen (Tips & Advies Verkoop)
Het bouwen van een verkooppresentatie (Harrie van Heck)
De kracht van persoonlijk contact (II) (David Bloch)
Het eerste verkoopgesprek (Harrie van Heck)
Wat een leuke kinderen! (Enno van Kersen)
Verkopen met een moodboard (Danielle de Jonge)
De laatste indruk (Tips & Advies Verkoop)
Een ABC van presenteren (David Bloch)
De 3 moeilijkste onderhandelaars (Tips & Advies Verkoop)
De impact van taal (Peter Stinckens)
De 3 ingrediënten van alle succesvolle presentaties (David Bloch)
Wat zijn de geheimen van effectief luisteren? (Redactie Verkopersonline.nl)
De Ballon en hoe te beginnen met uw presentatie (David Bloch)
Maak afspraken over uw afspraak! (Enno van Kersen)
Verlies u niet in technische details (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoe legt u dat nou uit? (Enno van Kersen)
Hoe houdt u de aandacht van de klant vast? (Redactie Verkopersonline.nl)
Geen kennismaking zonder bedrijfspresentatie (Michel Hoetmer)
Wat doet u als de klant... (Redactie Verkopersonline.nl)
Vijf essentiële vragen bij het begin van het klantengesprek (Redactie Verkopersonline.nl)
De eerste seconden zijn bepalend voor uw imago (Redactie Verkopersonline.nl)
Te veel monoloog; te weinig dialoog (Peter Stinckens)
De drie belangrijkste punten van goede sales: Nurture, nurture, nurture! (Enno van Kersen)
Uw taal is niet altijd andermans taal (Redactie Verkopersonline.nl)
Taalgebruik in offertes: blijf actief en persoonlijk! (Ron Plattel)
Humor in de verkoop, zowel effectief als riskant (Redactie Verkopersonline.nl)
Een reeks van ja-antwoorden (Redactie Verkopersonline.nl)
Drempelvrees? Plankenkoorts? Of iets anders? (David Bloch)
De openingszin, dáár moet u de slag slaan (Koert Wijnands)
Het eerste verkoopgesprek als ontwikkeltool (deel II) (Harrie van Heck)
Zes vragen voordat u het gesprek begint (Redactie Verkopersonline.nl)
Grootmeester van de stilte (Redactie Verkopersonline.nl)

Wat zijn de drie grootste ergernissen bij een verkooppresentatie?

Uw verkooppresentatie is vaak beslissend. Vreemd genoeg zijn er nog steeds veel verkopers die de klant irriteren in plaats van inspireren. Hoe voorkomt u dergelijke ergernissen?

Wat zijn de drie grootste ergernissen bij een verkooppresentatie?

Voorkom in uw volgende presentatie dat u de klant op de zenuwen werkt. Hou rekeningen met deze top-3 irritaties van uw klant.

1. Voorlezen van dia's

Irritatie nummer 1 bij uw klant en natuurlijk overduidelijk! Als u uw presentatie van dia's voorleest, wat is dan de toegevoegde waarde van de bijeenkomst? U had net zo goed de dia's in een email naar uw klant kunnen sturen. Dat scheelt een hoop tijd, want mensen lezen namelijk sneller dan dat u kan voorlezen. Laat uw klant niet kiezen tussen uw stem of uw dia's.  Zorg ervoor dat uw presentatie in uw hoofd zit en laat uw dia's het verhaal ondersteunen. Dia's zijn niet bedoeld om u door de presentatie te helpen, maar om uw klant er door heen te helpen.

2. Te veel inhoud
U moet wel wat te vertellen hebben. Uw klant wil dat u laat zien dat u hun situatie begrijpt, dat u naar ze geluisterd hebt en dat uw presentatie relevant is. De grootste oorzaak van een slecht verhaal is het feit dat verkopers veel te veel willen vertellen."Als ik alles vertel dan zit daar vast tussen wat de klant wil horen". Laat ik u uit die illusie helpen: Het zit er waarschijnlijk inderdaad tussen, maar de klant luistert niet meer als u alles vertelt. Zorg dat u vooraf weet wat voor de klant relevant is. Bedenk bij uw volgende presentatie niet alleen wat u gaat vertellen, maar ook wat u niet gaat vertellen.

3. Gebrek aan interactie
Mensen leren veel beter als ze ergens zelf achter komen, dan als het ze gezegd wordt. Uw klant weet dat, want het is niet voor niets dat gebrek aan interactie een van de grootste ergernissen is. Uw klant nodigt u uit om wat van u te kunnen leren, en verwacht dat u ze daarmee helpt. Bedenk vooraf welke vragen u in uw presentatie aan uw klant wilt stellen en hoe u het antwoord wil verwerken. Zeg bijvoorbeeld niet: "U draait binnen 3 maanden break-even op deze investering", maar laat uw klant er zelf naartoe rekenen: "U ziet dat wij u maandelijks 'X' besparen. Na hoeveel maanden draait u dan break-even?". Als uw klanten het zelf berekenen, onthouden ze het veel beter.

TIP:
Uw presentatie is een belangrijk onderdeel in het overtuigen van uw klant. Maak uw presentatie aantrekkelijk om naar te luisteren: Maak het interactief, relevant en gebruik uw dia's als decor en niet als spiekbriefje.
Arthur   Sevenstern

Arthur Sevenstern

Als presentatiecoach maakt Arthur Sevenstern de verkoop- en marketing effectiever bij veel B2B ondernemingen. Daarnaast is hij een veelgevraagde gastdocent, spreker en dagvoorzitter.
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 8,2
(97 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Sander Reijn | De Presentatie Architect |  http://www.de-presentatie-architect.nl

Prima artikel, aanvulling hierop:

Bedenk goed wanneer je je laptop opent. Sommige verkopers komen binnen en beginnen met ratelen. Ze ontmoeten een prospect, openen de laptop, presenteren de verplichte inhoud zonder onderbreking en vragen niet of de aanwezigen bepaalde behoeften of interesses hebben. Dit is misschien eenvoudig, maar niet erg effectief. Zie in plaats hiervan je presentatie als slechts een onderdeel van een breder gesprek.

Maak de presentatie eventueel interactief zodat je kunt inspelen op de interesses en zorgen van alle toehoorders.

Mooi artikel en helemaal mee eens. Zelf ga ik zo'n 2-3x per jaar naar een internationale beurs (maakt niet uit welke) om Amerikanen live te zien presenteren. Geweldig ! Die snappen het (over het algemeen genomen) wel, weten de toehoorders te boeien, zijn (soms iets té) klantgericht en schuwen het show-element niet.

Heb overigens gemerkt dat er ook bij presentaties zoiets als "cultuur" bestaat. In Duitsland bijvoorbeeld moet je niet zo presenteren als in het artikel beschreven. Duitsers zien de presentatie als een soort "lesuur" en willen later alles nog eens rustig en volledig nalezen. De hand-outs worden dan studiemateriaal.

Overigens denk ik zelf dat het begrip "dia" (powerpoint) voor een presentatie de lading niet meer dekt en dat we meer en meer richting "filmpje" gaan (Prezi bijvoorbeeld).

Marco van der Linden |  http://www.fidato.nl

Een audio visuele ondersteuning bij een presentatie moedigen wij, mede vanuit onze professie, vanzelfsprekend aan. iPad, tablets en Smart phones maken deze inzet steeds laagdrempeliger.

Zorg ervoor dat dit ondersteunend is aan uw verhaal waarbij u zelf (en niet de presentatie) centraal blijft staan. Een eenvoudig hulpmiddel is hierbij de presentatie op te bouwen uit overwegend visuele onderdelen in plaats van tekst; “één beeld zegt meer dan duizend woorden” U komt niet in de verleiding “voor te lezen” en uw klant krijgt niet het gevoel “voorgelezen te worden”

Deze visuele leidraad aangevuld met enkele steekwoorden, borgen uw “eigen verhaal” en een professionele uitstraling.

Interactief is ook mooi en boeiend maar niet iedere presentator gegeven.

Fidato Presentatie en Multimedia Specialisiten

Gerard den Besten |  http://www.6dSolutions.nl

Bedankt voor je artikel Arthur.
Ben zelf gaan lezen over presenteren en kwam een heel goed boek tegen:
Presentation Zen: Simple Ideas on Presentation Design and Delivery. Te koop via Amazon.

Veel succes bij je volgende presentatie!

Jeroen van der Velden |  http://www.veldsaam.nl

Goed artikel Arthur. Als professioneel verkoper bereid je je natuurlijk op ieder gesprek voor. Het is dan handig om een doelstelling te formuleren over wat je wil bereiken in dat gesprek. Door in het begin van je afspraak (na de "social talk") naar de doelstelling van je klant te vragen, te luisteren naar zijn antwoord, vervolgens jouw doelstelling voor te leggen en te vragen of je gesprekspartner(s) het daarmee eens is(zijn), begin je al heel anders. Vervolgens kun je dan in je gesprek of presentatie precies daar op inzoomen waar je klant van aangegeven heeft dat dat zijn doelstelling is. Dan loopt je gesprek heel anders, wordt het géén voorlezen, gaat het alleen maar over, voor je klant, interessante onderwerpen (heeft hij zelf aangegeven) en is er vanaf het begin interactie.
Succes met je gesprekken!

Hans Hentzepeter |  http://www.officepower.nl

Wat u schetst is waar maar afentoe is het heel fijn om de waarheid te horen/lezen.

Gino Vansuyt

Simpel, maar zo weinig toegepast. Vooral punt 3 lijkt mij heel interessant.

Errol van Engelen |  http://www.bizzmaxx.nl

Goed artikel. Punten 1 en 2 komen veel voor bij beginners of puur technische presentaties. Punt 3 zie ik echter ook nog bij ervaren sales.

Zelf werk ik ook steeds meer aan het verhogen van interactie. In mijn geval werkt het steeds beter als ik in de presentatie een aantal stellingen opneem. Bij een verkoop resentatie is dat gemakkelijk als bij een lezing omdat je in het eerste geval je publiek kent en bij een lezing is dat niet even duidelijk.

Ook daarvoor een remedie: als de doelgroep groot is of onbekend zoals bij een lezing, probeer het dan met stellingen die wat algemener zijn, het maakt in ieder geval discussie los.

Arnout Drenthel |  https://www.bentopresentaties.nl/

Herkenbaar! :-)
En ook eens met de opmerkingen hiervoor.

Volgens mij is het waardevol om te overtuigen door de juiste vragen te stellen. Om de prospect verder te helpen in zijn of haar probleem en zo misschien te helpen met nieuwe inzichten. Zonder verder te pushen, maar meedenken als specialist.

En dus draagt het al snel niet meer om jouw (PowerPoint) presentatie. Maar zover je hem nog wel gebruikt: laat hem alsjeblieft niet 13-in-een-dozijn zijn! Dat kan vandaag de dag echt niet meer.

Arnout Drenthel |  http://www.bentopresentaties.nl/

Herkenbaar! :-)
En ook eens met de opmerkingen hiervoor.

Volgens mij is het waardevol om te overtuigen door de juiste vragen te stellen. Om de prospect verder te helpen in zijn of haar probleem en zo misschien te helpen met nieuwe inzichten. Zonder verder te pushen, maar meedenken als specialist.

En dus draagt het al snel niet meer om jouw (PowerPoint) presentatie. Maar zover je hem nog wel gebruikt: laat hem alsjeblieft niet 13-in-een-dozijn zijn! Dat kan vandaag de dag echt niet meer.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel