VERKOPER - "EEN UITSTERVEND BEROEP"

Herman  Meijer
Herman Meijer
ORAVI 

Al decennia wordt het geroepen. Nog nooit is het waar gebleken. Maar nu dan, met internet, social media, de opkomst van ai en alles wat wellicht nog gaat komen in de nabije toekomst?

VERKOPER -
Zeker vanaf de jaren ‘60 zijn er ieder decennium weer nieuwe ontwikkelingen en wijzigingen binnen het commerciële proces. Ook in die tijd riep men al dat de ‘verkoper’ een uitstervend beroep was. Dat heette toen ‘De dood van een handelsreiziger’. Er is destijds zelfs nog een film over gemaakt. En zie … niets is minder waar.

We zijn inmiddels ruim 60 jaar verder en iedere dag is een groot leger aan ‘verkopers’ in de weer binnen alle branches in binnen- en buitenland. Verkoopbinnendienst, -buitendienst, accountmanagers, salesengineers, en alle andere namen en functietitels die aan deze belangrijke mensen worden gegeven, ze zijn niet weg te denken uit de commercie.

Mensenwerk
Commerciële activiteiten zullen altijd door mensen worden verricht en het zijn ook mensen van vlees en bloed die uiteindelijk de beslissingen nemen. Want bedrijven kunnen nu eenmaal niet met elkaar praten. Het zijn altijd mensen die dat doen. In die zin bestaat het verkoop vak al sinds het Stenen Tijdperk en zal het nooit of te nimmer verdwijnen.

Maar, de stijl, werkwijze, mogelijkheden en ontwikkelingen veranderen iedere keer. En daar moet op worden geanticipeerd. Dat vereist kennis, vaardigheden, aanpassing en vakmanschap. Alle veranderingen en nieuwe mogelijkheden komen meestal niet ‘in plaats van’, maar juist als extra mogelijkheid en stimulans bij en bovenop bestaande processen.

Verkopen 24/7

Heb je een andere visie op de inhoud van dit artikel? Dan is dat ook een mening en overtuiging die je naar voren brengt. Dat is prima … maar realiseer je ook dat dit eveneens een ‘verkoopactie’ is.  Als je anderen wilt overtuigen of wijzen op een andere mening of betere mogelijkheden, heet dat ook gewoon ‘verkopen’. Het verkopen van een idee of visie.

En succesvol verkopen vereist nu eenmaal technieken (vaardigheden) in strategie, communicatie en vooral het omgaan met mensen. Want mensen bepalen nog steeds - en ook in de toekomst - wat er gebeurt!

Marketing, sales (direct of indirect), gebruik maken van social media in alle facetten, zijn belangrijk, maar ook gewoon simpelweg weer een onderdeel, aanvulling en mogelijkheid binnen het totale commerciële proces. Niets meer en niets minder.

Verkopers en inkopers. Ze leven nog lang en gelukkig!
Menigeen was 60 jaar geleden al van mening dat de fysieke verkoopcontacten tot het verleden zouden behoren. Sommigen hadden het zelfs over een ‘uitstervend ras’. DE VERKOPER! Maar dat is gelukkig niet aan de orde. Mensen blijven altijd bepalen en beslissen: ‘Doet ie het of doet ie het niet?’ Het is nog nooit anders geweest en het zal ook nooit veranderen.

Herman Meijer

Herman  Meijer
Herman Meijer heeft ruim veertig jaar ervaring in Sales en Management. Hij is bedrijfsadviseur, interim-manager, trainer/coach, presentator, verzorgt bedrijfspresentaties, workshops en congressen. Tevens schrijft hij columns, artikelen en boeken.
Alle artikelen van deze auteur
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   8,8
(5 stemmen)
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..