Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Presenteren / verkoop gesprek

Sus jij je klanten in slaap?! (Herman Meijer)
Versterk uw overtuigingskracht (Richard van Houten)
Hoe een bezwaar tonnen kan kosten (André Hagelen)
Hoe wordt u een onnatuurlijk goede verkoper? (Jan-Willem Seip)
Leer van tweedehands autoverkopers (Jos Burgers)
Telling is selling (Jan-Willem Seip)
Wat je zegt ben je zelf (Marianne van de Water)
Verkoop met woorden (Jan-Willem Seip)
4 strategieën voor omgaan met de emotionele toestand van prospects (Jorg Hartog)
Gespreksstrategie - een belangrijke discipline in Sales (André Hagelen)
Code rood, geel of groen? (Herman Meijer)
Wat u nog niet wist over luisteren (Jos Burgers)
Inzicht verkopen: verander de taal van je oplossing (Rene Knecht)
Hulpwerkwoorden in uw offerte? Niet doen. (Natasja Hoogenboom)
Voorkom gezichtsverlies in een salesgesprek (Jorg Hartog)
De mythe van positief denken in verkopen (Rene Knecht)
Prikkel het veranderbrein van jouw klant (Rene Knecht)
Negen designprincipes voor presentaties (Harro Willemsen)
Iets opsturen in complexe salessituaties? Niet doen! (Marcel Hoefman)
Hoe haal je 67% conversie in verkoopgesprekken? (André Hagelen)
Hoe ga je om met klant die even komen 'shoppen'? (Rene Knecht)
IMPACT van de EERSTE indruk! (Herman Meijer)
Jezelf niet identificeren met je product of oplossing (Rene Knecht)
De voordelen van een vooruitziende blik (Marianne van de Water)
De Kunst van Begrip Tonen (Jos Burgers)
Van Klik naar Conflict? (Rene Knecht)
3 FBI technieken om een gesprekspartner voor je te winnen (Jorg Hartog)
Commercieel luisteren: de route naar verkoopsucces (Marc van Katwijk)
Finance: Feiten en Fabels (Marianne van de Water)
De krachtigste afsluittechniek die er bestaat (Rene Knecht)
Bezwaren? Zoek ze op in het verkoopgesprek! (André Hagelen)
Van een online prospect een klant maken (Rene Knecht)
Stop met de macht weggeven (Rene Knecht)
'De korting is uitverkocht' (Herman Meijer)
Weet waarom klanten van u kopen (David Bloch)
Je introductie is goud waard (André Hagelen)
Afsluiten tíjdens een verkoopgesprek (Rene Knecht)
Zeven principes voor betere korte berichten (Harro Willemsen)
De eerste seconde bij acquisitie is bepalend (Victor Bonke)
De kunst van goede vragen stellen (Michel Hoetmer)
Een ‘mind-blowing’ pitch in 30 seconden (André Hagelen)
Er is geen betere overtuiging dan zelfovertuiging (Michel Hoetmer)
Welke beslissingen leiden tot de aankoopbeslissing? (Rene Knecht)
Feedback – mét verbinding! (David Bloch)
Verliest u opdrachten? Let op uw houding! (David Bloch)
Presentaties die naar de verkoop leiden (Rene Knecht)
Help! Mijn klant wil nadenken (Michel Hoetmer)
De concurrentie inzetten: hoe doe je dat? (Michel Hoetmer)
Bent u oplossingsgericht of procesgericht? (Toine Simons)
De top 10 van irritante verkooplingo (Harro Willemsen)
Pak kansen met wat mis gaat (Toine Simons)
4 tips om tijdens het verkoopgesprek uw klant aan u te binden (David Bloch)
Zorg dat uw klant echt naar u luistert (Rene Knecht)
De kracht van verhalend verkopen (David Bloch)
Een verpletterende eerste indruk? Zo doe je dat! (Marcel Hoefman)
De achterban: hoe kan u de DMU beïnvloeden? (Rene Knecht)
Leer verkopen van een heel goede serveerster (Jan-Willem Seip)
De openingszin als opwarmer bij koude acquisitie (Victor Bonke)
Zit uw klant in transformatie? (Rene Knecht)
Spelenderwijs verkopen; anders dan anderen (Michel Hoetmer)
De 4x4 vragenmatrix (Harro Willemsen)
Wat uw weggedrag zegt over uw presentaties (David Bloch)
Klanten komen van Venus en verkopers van Mars (Michel Hoetmer)
Een goed gesprek? Drie vragen die u na elk klantcontact moet stellen (Marcel Hoefman)
Verbeter uw verkoopgesprek met Socrates (Toine Simons)
De klant heeft zijn geloof verloren (Rene Knecht)
Verhoog uw afsluitkansen met een haalbaarheidsonderzoek (Jan-Willem Seip)
Geef niet te snel toe, laat de klant ook iets geven (Rene Knecht)
De Elevator Pitch (Klantencontact)
Hoe voorkom ik irritatie aan de andere kant van de lijn? (Victor Bonke)
Vijf tips om vertrouwen te winnen (Marcel Hoefman)
Heeft u klittenbandellebogen? (David Bloch)
Maak van ieder bezwaar een kans (André Hagelen)
Waarom vragen stellen vaak niet werkt (Peter Stinckens)
Wonderwoorden in sales (Marcel Hoefman)
Offertes verliezen op prijs? Onzin! (Natasja Hoogenboom)
Valkuil in de verkoop: te veel advies (Richard van Houten)
5 Gouden regels voor een succesvol eerste contact (Jan-Willem Seip)
Het verkoopgeheim van de veilingmeester (Richard van Houten)
Pitchen is: Verlies van zelfvertrouwen (Rene Knecht)
Is ‘gaan voor eigenbelang’ agressieve verkoop? (Walter Spruyt)
Maakt u deze fouten in offertes? (Natasja Hoogenboom)
De prijs als excuus (Jos Burgers)
Bezwaren en tegenwerpingen (André Hagelen)
De ‘V’ in Verkopen (Edwin Scheperman)
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan? (Peter Stinckens)
De 10 slechtste salesvragen (Harro Willemsen)
Zo leert een verkoper zijn mond te houden (Richard van Houten)
Flip-over – het beste hulpmiddel bij uw presentaties (David Bloch)
Hoe stelt u de kampioensvraag? (Harro Willemsen)
Cijfers: de sambal in uw verkoopgesprek (David Bloch)
Hoe om te gaan met vooroordelen over uw product (Walter Spruyt)
Harder praten helpt niet (Richard van Houten)
Een nieuwe kijk op de oude ‘elevator pitch’ (David Bloch)
De klant als adviseur (Harro Willemsen)
Activeer uw ingebouwde leugendetector (Rene Knecht)
Wat zou u doen als u de klant bent? (Jan-Willem Seip)
Presentatietechniek die werkt als u geen podiumbeest bent (Rene Knecht)
"Doe ff normaal" - drie tips voor een natuurlijker telefoongesprek (Marcel Hoefman)
NIET over uzelf beginnen (Victor Bonke)
Overtuigen met uw managementsamenvatting (Roelf Houwing)
Hoe komt u optimaal voor de dag? (David Bloch)
Verkoopbeleving en doelstellingen: lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Angst en effectief presenteren (David Bloch)
Luisteren met een leeg hoofd (Jos Burgers)
Verbinding en relevantie: twee gouden sleutels tot effectief presenteren (David Bloch)
Vijf voornemens voor verkopers (Marcel Hoefman)
Dien uzelf pijnprikkels toe (Richard van Houten)
Wat kunnen we leren van winkelverkoop (Jan-Willem Seip)
Hoe wordt uw klant beïnvloed? (Rene Knecht)
Waardevolle lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Stilte... Uw geheime wapen in het verkoopgesprek (David Bloch)
Maak het verschil, bereidt u goed voor! (Marcel Hoefman)
Hoe goed luistert u? (David Bloch)
Wat zijn de geheimen van uw klant? (Rene Knecht)
Hoe goed luistert u? (David Bloch)
Een goede verkoper let op zijn woorden (Richard van Houten)
Leer te dansen met kritische klanten (Rene Knecht)
Verkoopt u met een Push – of Pull strategie? (Rene Knecht)
Feedback geven: wel of niet 'sandwichen'? (Michel Hoetmer)
Zijn verkopers te goed van vertrouwen? (Rene Knecht)
De kunst van het vragen stellen (Jan-Willem Seip)
Hoe verkoopt u aan een groep? (Rene Knecht)
Waarom begrijpt de klant me niet? (Michel Hoetmer)
Gij zult niet Liegen (Rene Knecht)
Loop eens binnen bij uw prospect (Richard van Houten)
Is uw contactpersoon een marionet? (Herman Meijer)
Ziet uw klant u als autoriteit? (Rene Knecht)
Uw gevoel en uw succes in de verkoop (Hans Oelen)
Doorbreek dit proces en u gaat meer verkopen (Hans Oelen)
Dit is een goed voorbeeld van Sales Framing (Richard van Houten)
De klant heeft een eigen willetje (Rene Knecht)
Wees voor uw klant het verloren ideaal (Rene Knecht)
Bereidt u zich voor zoals Obama? (André Hagelen)
Hoe kunt u uw onderhandelingsvaardigheden verscherpen? (David Bloch)
Vertrouwen Verkopen: omgaan met woordbreuk en bedrog (Rene Knecht)
Presenteer uw pieken en de aandacht kent geen dalen (David Bloch)
Hoeveel informatie geeft u bij koude acquisitie? (Victor Bonke)
Hoe kunt u met intuïtie het verkoopproces versnellen? (Rene Knecht)
Vragen tijdens uw presentatie: scoort u of gaat u de mist in? (David Bloch)
Verkoop niet zoals uw CEO (Rene Knecht)
Ruis tijdens communicatie, 1: storing van buiten (David Bloch)
Geef uw overtuigingskracht een boost (Michel Hoetmer)
Zin en onzin van open vragen (Michel Hoetmer)
Kwalificeer zelf uw nieuwe baas (Rene Knecht)
Sluit uw verkoopgesprek af met een deal (Richard van Houten)
Vakkennis: valkuil of voorsprong? (Marcel Hoefman)
Hoe verkoopt u de waarde van uw oplossing? (Rene Knecht)
De kunst van het uitnodigen (David Bloch)
De standaardpresentatie: niet doen! (David Bloch)
Communiceren voorbij de klakkeloosheid (David Bloch)
Zet uw productdemonstratie op zijn kop! (Michel Hoetmer)
Verkopen van innovaties – 4 concrete tips (Rene Knecht)
Hoe gaat u om met de overtuigingen van uw klant? (David Bloch)
Elevator pitch: een korte, snelle e-cursus (David Bloch)
Wat doet u wanneer de klant of prospect u negeert? (Michel Hoetmer)
De kracht van de makelaar – adviseur (Rene Knecht)
Overvragen in onderhandelingen en toch uw zin krijgen (Michel Hoetmer)
Hoe minder informatie, hoe beter voor de klant (Jos Burgers)
De top 8 fouten in verkooppresentaties (Arthur Sevenstern)
Het antwoord op ‘We hebben geen budget’ (André Hagelen)
De eerste belangrijke stap naar de order (Peter Stinckens)
De hot button close (Richard van Houten)
Ruis tijdens communicatie, 2: storing van binnen (David Bloch)
Het piranha-effect (Richard van Houten)
Waarom is die openingszin toch zo belangrijk? (Victor Bonke)
Bent u overtuigend genoeg? (Rene Knecht)
De Zen van verkopen (David Bloch)
Succesvolle offertes (Richard van Houten)
'Let maar niet op de rommel' (Jos Burgers)
Begrijpt uw klant uw verkooppresentatie? (Arthur Sevenstern)
Presenteren met overtuiging - 18 gouden regels! (David Bloch)
Succesvol taalgebruik in Sales (Michel Hoetmer)
De onverschillige prospect ontvankelijk maken (Rene Knecht)
Presenteren – met een kapstok (David Bloch)
Uzelf verkopen (Hans Oelen)
Als u een toespraak houdt ... (Tips & Advies Verkoop)
Het allereerste contact (Redactie Verkopersonline.nl)
Verbeter uw verkooppresentatie (Michel Hoetmer)
U krijgt uw superieure oplossing niet verkocht? (Rene Knecht)
Zo luistert u beter (Tips & Advies Verkoop)
Bezwaren tegen een techniek (Harro Willemsen)
De kunst van het ja zeggen (Redactie Verkopersonline.nl)
Death by PowerPoint (Vladan Soldat)
De zeven hoofdzonden bij presenteren (Arthur Sevenstern)
Vertel gerust verder (Tips & Advies Verkoop)
Verkopen begint bij de eerste indruk (Redactie Verkopersonline.nl)
Gespreksopeningen voor vaste klanten (Michel Hoetmer)
Kleur bekennen in het verkoopgesprek (Ivo Ouwerkerk)
De kracht van persoonlijk contact (I) (David Bloch)
Uw tijd gaat nú in! (Tips & Advies Verkoop)
De 3 basisregels voor het telefonische verkoopgesprek (Michel Hoetmer)
Hoe houdt u de aandacht van uw klant vast? (Ivo Ouwerkerk)
Ik snap wat u bedoelt (Tips & Advies Verkoop)
Rapport verkrijgen bij koude acquisitie; van Koud naar Warm contact (Victor Bonke)
Nu even niet! (Peter Stinckens)
Opening verkoopgesprek: bezint eer ge begint (Ronald van den Berg)
En via de zijdeur weer naar binnen... (Tips & Advies Verkoop)
Tips om leiding te nemen in een verkoopgesprek (Rene Knecht)
Gespreksmanagement (Hans Oelen)
Spreken is maar zilver (Jos Burgers)
De eerste afspraak; vlekkeloos verlopen! (Hans Oelen)
Gebarentaal verklaard (Tips & Advies Verkoop)
De zin en onzin van spiegelen (Tips & Advies Verkoop)
De kracht van uw eigen territorium (David Bloch)
Standaard elevator pitch? Niet doen! (Arthur Sevenstern)
Teampresentatie? Ontwijk deze valkuilen (Arthur Sevenstern)
Misser: te weinig aandacht voor de klant (Michel Hoetmer)
De 6 basisprincipes van krachtig handelen (Redactie Verkopersonline.nl)
5 belangrijke aandachtspunten bij verkoop-presentaties (Arthur Sevenstern)
Wat zegt u bij de eerste ontmoeting? (Tips & Advies Verkoop)
Verantwoordelijkheid = kijken over uw eigen muurtje (David Bloch)
Applaus: een behoefte én een hulpmiddel bij presenteren! (David Bloch)
Scoren met scripts (Redactie Verkopersonline.nl)
Topverkopers; vaak zuinige praters (Redactie Verkopersonline.nl)
Uw stem kan de doorslag geven (Richard van Houten)
Meer resultaat met uw verkooppresentaties (David Bloch)
Beken kleur, ook in uw verkooppresentatie (David Bloch)
Uw stem geeft de doorslag (Richard van Houten)
De scorende openingszin (Victor Bonke)
Maak van uw afscheid een krachtig instrument (David Bloch)
Wat zijn de drie grootste ergernissen bij een verkooppresentatie? (Arthur Sevenstern)
De terreur van standaard presentaties (Arthur Sevenstern)
“U wilt kopen, begrijp ik?” (Verkoopgesprek;Klantencontact)
De elevator-pitch bij koude acquisitie: meat on the bones (Victor Bonke)
De kern van elke presentatie: voorbereiding, interactie en passie (Arthur Sevenstern)
Hoeveel van uw verkoopgesprekken zijn zinloos? (Peter Stinckens)
Zorg voor focus in uw presentatie en vermijd een afgang (Arthur Sevenstern)
Uw voice-mail als verbale handtekening (Richard van Houten)
"Niet presenteren" en 4 andere presentatietips (Enno van Kersen)
Ontdek het gevoel van de klant (Danielle de Jonge)
Houd u niet aan de regels als u presenteert (Arthur Sevenstern)
Een beeld spreekt 1000 woorden, een citaat bespaart 1000 woorden! (David Bloch)
De momenten waarop u uw mond moet houden (Redactie Verkopersonline.nl)
Gesprekstechniek bij bezwaren (Hans Oelen)
5 Valkuilen die u moet vermijden in uw verkooppresentatie. (Arthur Sevenstern)
Het geheim van de twee behoeften van uw 'afnemer' (David Bloch)
Altijd dat lastige begin … (Tips & Advies Verkoop)
Waar gaat u zitten aan tafel? (Danielle de Jonge)
De drie belangrijkste eigenschappen van succesvolle presentaties (Arthur Sevenstern)
Gelóóft de klant wat u vertelt? (David Bloch)
Ja, maar … (Tips & Advies Verkoop)
Bouwen aan zelfvertrouwen (Hans Oelen)
De begroeting (Victor Bonke)
7 manieren om een verkoopgesprek uit een impasse te halen (Michel Hoetmer)
Leer de houding van je klant herkennen (Verkoopgesprek)
Zorg dat ze uw brief lezen! (Redactie Verkopersonline.nl)
Zo vertelt u wat de klant moet doen (Tips & Advies Verkoop)
Het bouwen van een verkooppresentatie (Harrie van Heck)
De kracht van persoonlijk contact (II) (David Bloch)

Doorbreek dit proces en u gaat meer verkopen

De neiging tot negatief oordelen lijkt aangeboren. Juist voor verkopers is dat heel contraproductief. Leer eenvoudig het proces te doorbreken en een nieuwe wereld gaat voor u open.

Doorbreek dit proces en u gaat meer verkopen

Uw persoonlijke verzorging is als verkoper natuurlijk van groot belang. Maar het is met name uw commerciële grondhouding – uw scherpte en uw stemming – die altijd optimaal dient te zijn. Waarom speelt die grondhouding juist in het functioneren van verkopers als bij geen ander zo'n grote rol? En, is die grondhouding te beïnvloeden?

Uw eerste reactie
Wat zijn doorgaans de eerste gedachten die als vanzelf in u opkomen wanneer u iemand anders tegenkomt?
  • Mensen met een sterke interne drang om te nemen, denken dan vaak: 'Wat kan hij/zij voor mij betekenen?'
  • Mensen met een sterke drang tot kritiek hebben vaak als eerste gedachte: 'Wat kan ik aan negatiefs ontdekken aan deze persoon?'
  • Ook zijn er mensen die zich afvragen of ze zich comfortabel voelen in de aanwezigheid van de ander: 'Vind ik deze persoon aardig? Respecteer ik deze persoon?'
  • Onzekere mensen richten hun aandacht meestal direct op de vraag: 'Wat zou die persoon van mij denken?'

Mag ik u, ongeacht wat uzelf tot nu toe heeft voelen opkomen bij ontmoetingen, uitnodigen om vanaf nu dit uw eerste gedachte te laten zijn:

Wat kan ik betekenen voor deze persoon?

Met deze gedachte zult u elke ontmoeting beleven als een mogelijkheid om te geven en te helpen. Het is relatief eenvoudig om uw grondhouding te veranderen, door uzelf telkens deze vraag voor te houden. Neem uzelf daarom voor om hier een gewoonte van te maken. Dit kunt u bijvoorbeeld doen door elke keer als u iemand ontmoet, uzelf die vraag te stellen, en niet alleen in verkoopsituaties.

Mijn tip aan u om te herhalen
Stop nu even een paar minuten met lezen en herhaal alleen dat zinnetje eens een paar keer. Dit om u de nieuwe gedachte eigen te maken. Denk hierbij allereerst aan mensen die u al kent en begin dan met de mensen die u aardig vindt. Vervolgens gaat u met uw aandacht naar die mensen bij wie u een neutraal gevoel hebt. Sluit af met de mensen met wie het contact niet altijd even makkelijk verloopt.

Dat wat u zoekt zult u vinden

Herkent u het patroon van het snel oordelen over anderen; het snel een (negatieve) mening klaar hebben over anderen; het altijd kritiek hebben na een feest of een etentje of een netwerkbijeenkomst?

De basisgedachte die ons drijft ligt vaak in de richting van: 'Wat kan ik aan negatiefs ontdekken aan de ander' en 'wat vind ik anders (oftewel: fout) aan die ander?' En dat klopt als een bus, want u vindt ook de fouten, de misstappen, de foute aannames, de vastlopers en de grenzen en uiteindelijk ziet u alleen nog maar wat negatief is.

Wij kijken vaak neer op anderen met als onbewuste intentie daar een sterker zelfbeeld aan over te houden. Het tegendeel blijkt echter de ontnuchterende realiteit te zijn. Wanneer u wilt weten wat het oordelen u feitelijk oplevert, dan zal dat met zekerheid niet meer zijn dan situaties van frustratie, sombere stemming, boosheid, irritatie, terughoudendheid, ziekte en cynisme – kortom allemaal toestanden die u als verkoper niet bekrachtigen!

Wat u uitstraalt, krijgt u versterkt weer terug.
Dat blijkt uiteindelijk de grootste waarheid. Anderen voelen en ervaren de negatieve energie die u uitstraalt automatisch en dat levert u ook weer automatisch reacties op van anderen die u niet bepaald passen.

Wie het patroon bewust doorbreekt door te beginnen met de vraagstelling 'Wat kan ik doen voor die persoon?' laat daar vaak al snel deze ingeving op volgen: 'Waarom moet ik eerst aan anderen denken, want zij denken echt niet na over wat ze voor mij kunnen betekenen!?'
Vooral in het begin zal uw interne stem grondig tegensputteren, met weerspiegelingen als: 'Wie probeer je hier nou te belazeren' of 'Dit ben jij niet!, en 'Zo ben jij niet!'.
Realiseer u daarom dat u niets te verliezen heeft en kijk eens wat het u oplevert.
Ga door en hou vol.

Door u dit nu van harte voor te houden en aan te bevelen, en daarmee andere ervaringen in uw werk en leven te brengen, maakt ook dit artikel deel uit van mijn antwoord op die zo cruciale vraag:

'Wat kan ik voor u betekenen?'

Hans Oelen

Hans  Oelen
Hans Oelen is oprichter, trainer en succescoach van Palaver-trainingen. Op de gebieden leiderschap, sales en dienstverlening, heeft hij vele mensen en bedrijven geholpen het beste uit zichzelf te halen en hun dromen te realiseren. Als auteur geniet hij bekendheid door zijn boeken ‘Zijn…wat je wilt worden’ en ‘Het nieuwe verkopen’ .
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Verkooptechniek, Presenteren, Zelfkennis
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   8,9
(20 stemmen)
Reacties

Terecht, Hans, dat je de aandacht vestigt op DIENSTBAARHEID.
Samen met AUTHENTICITEIT, zijn dit de kernkwaliteiten van deze tijd.

In mijn wereld (als presentatiedeskundige) zie ik deze kwaliteiten o-zo-vaak verdwijnen bij de 'standaardpresentaties' bedacht door o-zo-vele bedrijven: "WIJ hebben dit, WIJ doen dat."

En de spreker, immers geen presentator meer maar een verlengstuk van datgene wat op het scherm verschijnt, kan onmogelijk als authentiek overkomen.
Als hij z'n best doet, kan hij de aangeboden informatie ombuigen om zijn persoonlijke dienstbare instelling aan te duiden, maar het is moeilijk.

Een verder aspect van 'leven voorbij oordelen' is - zoals jij waarschijnlijk al lang weet - is te vinden in 'The Work of Byron Katie'.
Ik raad een ieder aan, die zich enigszins bewust is van hoe fnuikend (voor-)oordelen kunnen zijn, om een paar YouTube-clips van Byron Katie 'in action' te bekijken en/of haar website te bezoeken ... laat staan het zelf ERVAREN van een sessie met een 'The Work'-beoefenaar ... een aanbeveling voor allen die willen groeien!

De beste manier om je klant te beinvloeden is je eerst 100% te focussen op je klant: wat blijkbaar de grote moeilijkheid is voor verkopers en mensen in het algemeen. Door de boven beschreven houding (en intentie) aan te nemen -"wat kan ik voor u betekenen"- ga je als vanzelf focussen op de ander. Als je bovenstaande tip toepast krijg je inderdaad betere relaties en meer klanten.

Hans Oelen

Dank je wel David voor deze waardevolle reactie.
Je haalt de kern van de boodschap uit het artikel naar boven... kortom, om mee te groeien met de ontwikkelingen binnen het commerciele spel, is het voor eenieder die hierin een positie heeft of wil hebben, zaak om mee te ontwikkelen... en in dit geval niet op het gebied van kennis, kennis en nog meer kennis, maar van binnenuit, dus zelfontwikkeling als MENS.

Indeed, Byron Katie kan ook hier van grote waarde zijn. Dank voor deze link David.

Fijne dag

Hans

Joke D

Ik ben geen verkoper, maar vind je artikel heel interessant. Mijn idee is dat je eigenlijk geen verkoper moet zijn maar een goed mens dat zich dienstbaar opstelt. Dan zal vanzelf altijd de vraag opborrelen in welke vorm dan ook: wat kan ik voor mijn medemens betekenen. Wat heb ik te bieden?
Mooi als verkopers ook zo menselijk kunnen zijn :)

En kan ik nog iets voor jou betekenen Hans ?

vriendelijke groet,
Joke

Dag René,

Hartelijk dank voor je waardevolle reactie. Heerlijk om te lezen dat we dezelfde taal spreken...

Dag Joke,
Dat wat jij voor mij kunt betekenen, heb je al ingevuld, namelijk jouw reactie geven. Je raakt met je opmerking, dat je geen verkoper dient te zijn maar een goed mens, de kern van de essentie. Je hebt me waarlijk plezier gedaan met jouw comment.
Dank je wel!!

Dewit Christiaan

Even inpikken op het begin en het einde van elk verkoopsgesprek: ik tracht zo snel mogelijk de koper sympatiek te vinden, dan wordt "verkopen" automatisch "het samen zoeken naar de oplossing"! Zo eenvoudig is dat. En, bij het buitengaan, je slechts één vraag stellen: wat heb ik voor die persoon betekend? Indien je postieve antwoorden vind ben je goed bezig als verkoper. Dit is eigen ervaring na 20 jaar topverkoop.

Dag Dewit Christiaan,

Je levert met je reactie een prachtige aanvullende bijdrage, want de vraag aan jezelf, op het moment dat je weer in je auto zit: 'Wat heb ik voor die persoon betekend?' is even wezenlijk dan de grondhoudingsvraag die ik heb beschreven in het artikel.
Dank je wel voor deze waardevolle aanvulling!

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel