Heeft u ook uw persoonlijke lievelingskleuren? Vast wel. Maar als het om presentaties gaat kunt u zich beter houden aan de wetenschap. Want daarin is precies onderzocht wat de effecten zijn van kleurgebruik.
Nashuatec ondersteunt de verkoopactiviteiten van kopieerapparaten met krachtige onderzoeksresultaten over het effect van meer kleur in presentatiematerialen. Met 60% méér waardering voor presentaties in kleur, 82% méér aandacht voor documenten met kleuraccenten in de tekst en 26% méér reacties omdat kleur motiveert, heeft u alle reden om meer aandacht te besteden aan welke kleuren u wáár gebruikt.
Algemene opmerkingen over enkele kleuren
Blauw: betrouwbaar, professioneel, autoriteit
Groen: natuur, rust, zelfbeheersing
Oranje: warm, sportief, vrolijk
Geel: optimisme, zon, aandacht
Zwart: macht, klasse, duister
Wit: zuiver, fris, onschuldig
Rood: dynamiek, passie, gevaar
De juiste toepassing is wetenschappelijk onderzocht; wees dus voorzichtig met uw lievelingskleuren en persoonlijke smaak. Dit geldt voor zowel uw kleding als uw andere presentatiehulpmiddelen, zoals:
PowerPoint De meest leesbare combinatie is een (donker)blauwe achtergrond met gele letters. Dit staat los van vaak vreemde beslissingen over 'huisstijl', die zelden rekening houden met inzichten in juist kleurgebruik. Teveel verschillende kleuren zorgen voor een onrustig, chaotisch beeld dat de informatieoverdracht negatief beïnvloedt. Kleur trekt aandacht; geef dus alleen een kleuraccent aan zaken die moeten opvallen. Combineer koele kleuren (groen-blauw-paars) met warme kleuren (geel-oranje-rood) voor het meeste effect.
Showmap U gebruikt een tafelflipover – A4 of beter A3 – of een tablet ter ondersteuning van het gesprek. Paars of grijs met rode, gele of lichtgroene of lichtblauwe accenten prikkelen de nieuwsgierigheid van uw klant.
Flipover Onervaren sprekers pakken de eerste de beste stift: rood! U kunt beter zwart of blauw gebruiken voor 'neutrale' teksten en schema's, en rood alleen voor het benadrukken – met een streep of pijl – van een kernpunt. Gebruik groen met mate omdat zo'n 14% van uw luisteraars deze kleur niet onderscheidt van andere kleuren.
Kies de kleuren die het best bij de doelstelling van het document passen Donkere kleuren communiceren professionaliteit – ideaal dus voor een financieel rapport. Heldere kleuren tonen actie en dynamiek, geschikt voor het ondersteunen van een 'pep-talk'. Blauw en grijs, aangevuld met rode, oranje of gele accenten, scoren in zakelijkheid en betrouwbaarheid wanneer het bijvoorbeeld een offerte betreft. Wanneer u kleur inzet ter bevestiging van uw klantgerichtheid kies gele of oranje accenten op een blauwe, grijze of zwarte achtergrond.
Tip Zet uw persoonlijke kleurenvoorkeur opzij en zet de wetenschappelijke kennis over het effect van kleur in om u en uw verkoopdoelen beter te ondersteunen.
In zijn internationale praktijk is David een veelgevraagd presentator, trainer, consultant, coach en therapeut. Hij entertraint en schrijft met passie, en weet anderen te kietelen op plekken waar ze amper weet van hadden, om ze te ondersteunen in hun ontwikkeling, groei en succes. Perfect Presentation
Helemaal mee eens David. Interessant dat je de psychologie van kleur ook (of juist) inzet in presentatiemiddelen. Vernieuwend voor mij. Hetzelfde geldt uiteraard voor je persoonlijke presentatie. Denk van tevoren na over hoe je wilt overkomen en wat je wilt uitstralen. Ook hier kun je kleur inzetten om een bepaald effect te bewerkstelligen. Zo geldt ook voor zakelijke kleding dat blauw betrouwbaarheid uitstraalt en zakelijk overkomt. In combinatie met een wit overhemd geeft het een krachtig beeld. Een das kan weer voor de juiste kleurnuance zorgen. Kijk voor zakelijke kleding uit met zwart. Ook hiervoor geldt "chique"(dus prima voor avondkleding) maar ook somber en niet erg benaderbaar. Grijs is daarentegen wel een zakelijke kleur en iets laagdrempeliger dan donkerblauw.Zwart komt zeker voor in creatieve beroepen (kunstenaar, architect, fotograaf), zij willen juist hun product laten Zien. Ook in horeca en bij begrafenisondernemers prima. Zo zie je, niets is fout, maar kies bewust! Jij bepaalt wat je wilt uitstralen.
Helemaal mee eens, Yvonne - en juist in dit artikel (anders dan in mijn boek over kleur en stijl) geef ik de aandacht aan de andere hulpmiddelen dan kleding.
Goede tips,
Natuurlijk willen we het graag wat kleurrijker hebben maar in geschreven communicatie moet je zeker rekening houden met de leesbaarheid.
In Reclame wordt heel vaak Geel en Oranje gebruikt om de aandacht te trekken.
Afprijzingen of sale Oranje/Rood of Geel nooit Blauw of Paars maar zelden groen (lichtgevend)
Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.