Vaak gaan presentaties de mist in. U kunt zich daar voor behoeden. Hoe kunt met simpele ingrepen het peil van uw presentatie opschroeven?
Presentaties zijn nog steeds een effectieve vorm van communicatie: Er is sprake van een live verbinding tussen de spreker en het publiek en iedereen is op hetzelfde moment met hetzelfde onderwerp bezig. Dat betekent dat u niet alleen als spreker investeert in uw presentatie, maar uw publiek doet dat ook. Dat uw publiek in uw presentatie investeert is goed nieuws. Ze willen namelijk, net als u, dat u slaagt met uw presentatie. Bij (uw) succes haalt uw publiek per slot van rekening het maximale uit hun investering. Hoog tijd dus om eens aan het publiek te vragen wat zij in een goede presentatie willen zien, en daar is deze lijst uit voortgekomen:
Voorbereiding Dit lijkt een open deur, maar waarom wordt het dan toch door zoveel toeschouwers genoemd? Het antwoord is even simpel als gênant: het schort bij veel presentaties aan een goede voorbereiding. Natuurlijk niet bij u, maar er zijn veel sprekers die vooraf niet even kijken wat voor een publiek ze in de zaal hebben. En die daar vervolgens niet het verhaal op aanpassen en de nodige powerpoint-dia's wijzigen of zelfs verwijderen. Het is schokkend om te zien hoeveel sprekers de investering van hun publiek om zeep helpen door onvoorbereid op het podium te klimmen en daar een verhaal houden waar veel meer in had kunnen zitten.
Een goed voorbereide spreker weet welk publiek er tegenover hem zit, weet welke boodschap hij wil overbrengen en zorgt ervoor dat de techniek werkt voordat de eerste toeschouwer de zaal betreedt.
Interactie Dat is een duidelijke wens: uw publiek wil betrokken zijn bij de presentatie. Als ze er in investeren, dan is het natuurlijk prettig om enige invloed te hebben op de uitkomst. Interactie betekent overigens niet dat u als spreker de regie uit handen moet geven. Of, waar sommige sprekers meester in zijn, bij een publiek van 100 mensen telkens het woord geven aan dat ene individu die iedere keer weer het woord claimt. Bedenk vooraf hoe u uw publiek kunt betrekken in uw presentatie. Afhankelijk van de groepsgrootte zult u andere technieken moeten toepassen. In een kleine setting kunt u veel meer de dialoog opzoeken, maar als u voor 150 toeschouwers staat dan kunt u beter een vraag stellen die uw publiek in het hoofd kan beantwoorden. Geef ze bijvoorbeeld een rekensommetje: U ziet dat u met onze oplossing 20% op energiekosten bespaart. Neem uw laatste energierekening eens in uw hoofd. Deel dat eens door vijf. U weet nu hoeveel u per maand bespaart. Wat is dat per jaar? Wanneer heeft u de investering er uit?
Passie Ook wel genoemd: inspirerend, overtuigend en/of motiverend. Uw publiek wil blijkbaar na uw presentatie met een goed gevoel naar huis. En dat goede gevoel krijgen ze van een gepassioneerd verhaal, een inspirerende spreker of een overtuigend betoog. Passie klinkt misschien zweverig, maar het is voor uw publiek een heel erg concreet begrip. Het voelt goed, of het voelt niet goed. Ze willen de twinkeling in uw ogen zien wanneer u over uw onderwerp spreekt. Ze willen u zien vechten voor uw boodschap. En ze willen overtuigd raken. Passie begint met geloof in u zelf en in het verhaal dat u wil vertellen. Bent u niet helemaal overtuigd van uw presentatie? Pas 'm aan. Gebruik anekdotes uit uw eigen (privé)leven, vertel over uw eigen ervaringen of over de ervaringen van klanten die ú heeft geholpen.
Maak van uw presentatie uw eigen verhaal. Hoe dichter uw presentatie bij ú staat, hoe groter de passie die u er mee overbrengt.
Tip Een presentatie is voor zowel de spreker als voor het publiek een investering. De investering die ú bereid bent om er in te stoppen, geeft aan uw publiek aan hoeveel u er uit wil halen. Laat uw publiek zien dat u investeert, en dat u er alles wil uithalen, zowel voor uzelf als voor uw publiek.
Arthur Sevenstern
Als presentatiecoach maakt Arthur Sevenstern de verkoop- en marketing effectiever bij veel B2B ondernemingen. Daarnaast is hij een veelgevraagde gastdocent, spreker en dagvoorzitter.
Waarheden als een koe maar ook erg triest dat het nog steeds verteld moet worden. Bovendien is het niet beperkt tot ppt's in een zakelijke omgeving maar is het allom van toepassing in intermenselijke communicatie. Nu we het toch over ppt's hebben: stop er veel plaatjes in, dan kun je niet voorlezen en wordt het sneller je eigen verhaal. Ook vermijd ik altijd toeters en bellen ter versiering. Het leidt af van de boodschap en bewijst enkel hoe goed je bent met ppt's maken. Maar is dat belangrijk voor je publiek??
henri van deursen
Ik heb hier niets aan toe te voegen.
In mijn werkzame leven heb ik al veel presentaties mogen bijwonen, van dramatische tot zeer professionele en enthousiaste sprekers.
Analyserend kan ik mij geheel vinden in de drie genoemde kernpunten waarom een presentatie de ene keer wel goed overkomt en een andere maal als een dieptepunt wordt ervaren.
Als toevoeging merk ik op dat geloof en vertrouwen in je eigen kunnen ook een belangrijk ingrediënt is om jouw presentatie te laten welslagen.
Reageren
Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.