Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Presenteren / verkoop gesprek

Hoe wordt u een onnatuurlijk goede verkoper? (Jan-Willem Seip)
Help! Mijn klant wil nadenken (Michel Hoetmer)
De eerste seconde bij acquisitie is bepalend (Victor Bonke)
Afsluiten tíjdens een verkoopgesprek (Rene Knecht)
De concurrentie inzetten: hoe doe je dat? (Michel Hoetmer)
Bent u oplossingsgericht of procesgericht? (Toine Simons)
De top 10 van irritante verkooplingo (Harro Willemsen)
Pak kansen met wat mis gaat (Toine Simons)
4 tips om tijdens het verkoopgesprek uw klant aan u te binden (David Bloch)
Wat u nog niet wist over luisteren (Jos Burgers)
Zorg dat uw klant echt naar u luistert (Rene Knecht)
De kracht van verhalend verkopen (David Bloch)
Een verpletterende eerste indruk? Zo doe je dat! (Marcel Hoefman)
De achterban: hoe kan u de DMU beïnvloeden? (Rene Knecht)
Leer verkopen van een heel goede serveerster (Jan-Willem Seip)
De openingszin als opwarmer bij koude acquisitie (Victor Bonke)
Zit uw klant in transformatie? (Rene Knecht)
Spelenderwijs verkopen; anders dan anderen (Michel Hoetmer)
De 4x4 vragenmatrix (Harro Willemsen)
Wat uw weggedrag zegt over uw presentaties (David Bloch)
Verliest u opdrachten? Let op uw houding! (David Bloch)
Klanten komen van Venus en verkopers van Mars (Michel Hoetmer)
Een goed gesprek? Drie vragen die u na elk klantcontact moet stellen (Marcel Hoefman)
Verbeter uw verkoopgesprek met Socrates (Toine Simons)
Hulpwerkwoorden in uw offerte? Niet doen. (Natasja Hoogenboom)
De klant heeft zijn geloof verloren (Rene Knecht)
Verhoog uw afsluitkansen met een haalbaarheidsonderzoek (Jan-Willem Seip)
Leer van tweedehands autoverkopers (Jos Burgers)
Versterk uw overtuigingskracht (Richard van Houten)
Geef niet te snel toe, laat de klant ook iets geven (Rene Knecht)
De Elevator Pitch (Klantencontact)
Hoe voorkom ik irritatie aan de andere kant van de lijn? (Victor Bonke)
Vijf tips om vertrouwen te winnen (Marcel Hoefman)
Weet waarom klanten van u kopen (David Bloch)
Verkooppresentaties die naar de verkoop leiden (Rene Knecht)
Heeft u klittenbandellebogen? (David Bloch)
Een ‘mind-blowing’ pitch in 30 seconden (André Hagelen)
Maak van ieder bezwaar een kans (André Hagelen)
Waarom vragen stellen vaak niet werkt (Peter Stinckens)
Wonderwoorden in sales (Marcel Hoefman)
Bezwaren? Zoek ze op in het verkoopgesprek! (André Hagelen)
Offertes verliezen op prijs? Onzin! (Natasja Hoogenboom)
Valkuil in de verkoop: te veel advies (Richard van Houten)
5 Gouden regels voor een succesvol eerste contact (Jan-Willem Seip)
Het verkoopgeheim van de veilingmeester (Richard van Houten)
Pitchen is: Verlies van zelfvertrouwen (Rene Knecht)
Is ‘gaan voor eigenbelang’ agressieve verkoop? (Walter Spruyt)
Maakt u deze fouten in offertes? (Natasja Hoogenboom)
De prijs als excuus (Jos Burgers)
Bezwaren en tegenwerpingen (André Hagelen)
De ‘V’ in Verkopen (Edwin Scheperman)
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan? (Peter Stinckens)
De 10 slechtste salesvragen (Harro Willemsen)
Zo leert een verkoper zijn mond te houden (Richard van Houten)
Flip-over – het beste hulpmiddel bij uw presentaties (David Bloch)
Hoe stelt u de kampioensvraag? (Harro Willemsen)
Cijfers: de sambal in uw verkoopgesprek (David Bloch)
Hoe om te gaan met vooroordelen over uw product (Walter Spruyt)
Harder praten helpt niet (Richard van Houten)
Een nieuwe kijk op de oude ‘elevator pitch’ (David Bloch)
De klant als adviseur (Harro Willemsen)
Activeer uw ingebouwde leugendetector (Rene Knecht)
Wat zou u doen als u de klant bent? (Jan-Willem Seip)
Feedback – mét verbinding! (David Bloch)
Presentatietechniek die werkt als u geen podiumbeest bent (Rene Knecht)
"Doe ff normaal" - drie tips voor een natuurlijker telefoongesprek (Marcel Hoefman)
NIET over uzelf beginnen (Victor Bonke)
Overtuigen met uw managementsamenvatting (Roelf Houwing)
Hoe komt u optimaal voor de dag? (David Bloch)
Verkoopbeleving en doelstellingen: lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Angst en effectief presenteren (David Bloch)
Luisteren met een leeg hoofd (Jos Burgers)
Verbinding en relevantie: twee gouden sleutels tot effectief presenteren (David Bloch)
Vijf voornemens voor verkopers (Marcel Hoefman)
Dien uzelf pijnprikkels toe (Richard van Houten)
Wat kunnen we leren van winkelverkoop (Jan-Willem Seip)
Hoe wordt uw klant beïnvloed? (Rene Knecht)
Waardevolle lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Stilte... Uw geheime wapen in het verkoopgesprek (David Bloch)
Maak het verschil, bereidt u goed voor! (Marcel Hoefman)
Hoe goed luistert u? (David Bloch)
Wat zijn de geheimen van uw klant? (Rene Knecht)
Hoe goed luistert u? (David Bloch)
Een goede verkoper let op zijn woorden (Richard van Houten)
Leer te dansen met kritische klanten (Rene Knecht)
Verkoopt u met een Push – of Pull strategie? (Rene Knecht)
Feedback geven: wel of niet 'sandwichen'? (Michel Hoetmer)
Zijn verkopers te goed van vertrouwen? (Rene Knecht)
De kunst van het vragen stellen (Jan-Willem Seip)
Hoe verkoopt u aan een groep? (Rene Knecht)
Waarom begrijpt de klant me niet? (Michel Hoetmer)
Gij zult niet Liegen (Rene Knecht)
Loop eens binnen bij uw prospect (Richard van Houten)
Is uw contactpersoon een marionet? (Herman Meijer)
Ziet uw klant u als autoriteit? (Rene Knecht)
Uw gevoel en uw succes in de verkoop (Hans Oelen)
Doorbreek dit proces en u gaat meer verkopen (Hans Oelen)
Dit is een goed voorbeeld van Sales Framing (Richard van Houten)
De klant heeft een eigen willetje (Rene Knecht)
Wees voor uw klant het verloren ideaal (Rene Knecht)
Bereidt u zich voor zoals Obama? (André Hagelen)
Hoe kunt u uw onderhandelingsvaardigheden verscherpen? (David Bloch)
Vertrouwen Verkopen: omgaan met woordbreuk en bedrog (Rene Knecht)
Presenteer uw pieken en de aandacht kent geen dalen (David Bloch)
Hoeveel informatie geeft u bij koude acquisitie? (Victor Bonke)
Hoe kunt u met intuïtie het verkoopproces versnellen? (Rene Knecht)
Vragen tijdens uw presentatie: scoort u of gaat u de mist in? (David Bloch)
Verkoop niet zoals uw CEO (Rene Knecht)
Ruis tijdens communicatie, 1: storing van buiten (David Bloch)
Geef uw overtuigingskracht een boost (Michel Hoetmer)
Zin en onzin van open vragen (Michel Hoetmer)
Kwalificeer zelf uw nieuwe baas (Rene Knecht)
Sluit uw verkoopgesprek af met een deal (Richard van Houten)
Vakkennis: valkuil of voorsprong? (Marcel Hoefman)
Hoe verkoopt u de waarde van uw oplossing? (Rene Knecht)
De kunst van het uitnodigen (David Bloch)
De standaardpresentatie: niet doen! (David Bloch)
Communiceren voorbij de klakkeloosheid (David Bloch)
Zet uw productdemonstratie op zijn kop! (Michel Hoetmer)
Verkopen van innovaties – 4 concrete tips (Rene Knecht)
Hoe gaat u om met de overtuigingen van uw klant? (David Bloch)
Elevator pitch: een korte, snelle e-cursus (David Bloch)
Wat doet u wanneer de klant of prospect u negeert? (Michel Hoetmer)
De kracht van de makelaar – adviseur (Rene Knecht)
Overvragen in onderhandelingen en toch uw zin krijgen (Michel Hoetmer)
Hoe minder informatie, hoe beter voor de klant (Jos Burgers)
De top 8 fouten in verkooppresentaties (Arthur Sevenstern)
Het antwoord op ‘We hebben geen budget’ (André Hagelen)
De eerste belangrijke stap naar de order (Peter Stinckens)
De hot button close (Richard van Houten)
Ruis tijdens communicatie, 2: storing van binnen (David Bloch)
Het piranha-effect (Richard van Houten)
Waarom is die openingszin toch zo belangrijk? (Victor Bonke)
Bent u overtuigend genoeg? (Rene Knecht)
De Zen van verkopen (David Bloch)
Succesvolle offertes (Richard van Houten)
'Let maar niet op de rommel' (Jos Burgers)
Begrijpt uw klant uw verkooppresentatie? (Arthur Sevenstern)
Presenteren met overtuiging - 18 gouden regels! (David Bloch)
Succesvol taalgebruik in Sales (Michel Hoetmer)
De onverschillige prospect ontvankelijk maken (Rene Knecht)
Presenteren – met een kapstok (David Bloch)
Uzelf verkopen (Hans Oelen)
Als u een toespraak houdt ... (Tips & Advies Verkoop)
Het allereerste contact (Redactie Verkopersonline.nl)
Verbeter uw verkooppresentatie (Michel Hoetmer)
U krijgt uw superieure oplossing niet verkocht? (Rene Knecht)
Zo luistert u beter (Tips & Advies Verkoop)
Bezwaren tegen een techniek (Harro Willemsen)
De kunst van het ja zeggen (Redactie Verkopersonline.nl)
Death by PowerPoint (Vladan Soldat)
De zeven hoofdzonden bij presenteren (Arthur Sevenstern)
Vertel gerust verder (Tips & Advies Verkoop)
Verkopen begint bij de eerste indruk (Redactie Verkopersonline.nl)
Gespreksopeningen voor vaste klanten (Michel Hoetmer)
Kleur bekennen in het verkoopgesprek (Ivo Ouwerkerk)
De kracht van persoonlijk contact (I) (David Bloch)
Uw tijd gaat nú in! (Tips & Advies Verkoop)
De 3 basisregels voor het telefonische verkoopgesprek (Michel Hoetmer)
Hoe houdt u de aandacht van uw klant vast? (Ivo Ouwerkerk)
Ik snap wat u bedoelt (Tips & Advies Verkoop)
Rapport verkrijgen bij koude acquisitie; van Koud naar Warm contact (Victor Bonke)
Nu even niet! (Peter Stinckens)
Opening verkoopgesprek: bezint eer ge begint (Ronald van den Berg)
En via de zijdeur weer naar binnen... (Tips & Advies Verkoop)
Tips om leiding te nemen in een verkoopgesprek (Rene Knecht)
Gespreksmanagement (Hans Oelen)
Spreken is maar zilver (Jos Burgers)
De eerste afspraak; vlekkeloos verlopen! (Hans Oelen)
Gebarentaal verklaard (Tips & Advies Verkoop)
De zin en onzin van spiegelen (Tips & Advies Verkoop)
De kracht van uw eigen territorium (David Bloch)
Standaard elevator pitch? Niet doen! (Arthur Sevenstern)
Teampresentatie? Ontwijk deze valkuilen (Arthur Sevenstern)
Misser: te weinig aandacht voor de klant (Michel Hoetmer)
De 6 basisprincipes van krachtig handelen (Redactie Verkopersonline.nl)
5 belangrijke aandachtspunten bij verkoop-presentaties (Arthur Sevenstern)
Wat zegt u bij de eerste ontmoeting? (Tips & Advies Verkoop)
Verantwoordelijkheid = kijken over uw eigen muurtje (David Bloch)
Applaus: een behoefte én een hulpmiddel bij presenteren! (David Bloch)
Scoren met scripts (Redactie Verkopersonline.nl)
Topverkopers; vaak zuinige praters (Redactie Verkopersonline.nl)
Uw stem kan de doorslag geven (Richard van Houten)
Meer resultaat met uw verkooppresentaties (David Bloch)
Beken kleur, ook in uw verkooppresentatie (David Bloch)
Uw stem geeft de doorslag (Richard van Houten)
De scorende openingszin (Victor Bonke)
Maak van uw afscheid een krachtig instrument (David Bloch)
Wat zijn de drie grootste ergernissen bij een verkooppresentatie? (Arthur Sevenstern)
De terreur van standaard presentaties (Arthur Sevenstern)
“U wilt kopen, begrijp ik?” (Verkoopgesprek;Klantencontact)
De elevator-pitch bij koude acquisitie: meat on the bones (Victor Bonke)
De kern van elke presentatie: voorbereiding, interactie en passie (Arthur Sevenstern)
Hoeveel van uw verkoopgesprekken zijn zinloos? (Peter Stinckens)
Zorg voor focus in uw presentatie en vermijd een afgang (Arthur Sevenstern)
Uw voice-mail als verbale handtekening (Richard van Houten)
"Niet presenteren" en 4 andere presentatietips (Enno van Kersen)
Ontdek het gevoel van de klant (Danielle de Jonge)
Houd u niet aan de regels als u presenteert (Arthur Sevenstern)
Een beeld spreekt 1000 woorden, een citaat bespaart 1000 woorden! (David Bloch)
De momenten waarop u uw mond moet houden (Redactie Verkopersonline.nl)
Gesprekstechniek bij bezwaren (Hans Oelen)
5 Valkuilen die u moet vermijden in uw verkooppresentatie. (Arthur Sevenstern)
Het geheim van de twee behoeften van uw 'afnemer' (David Bloch)
Altijd dat lastige begin … (Tips & Advies Verkoop)
Waar gaat u zitten aan tafel? (Danielle de Jonge)
De drie belangrijkste eigenschappen van succesvolle presentaties (Arthur Sevenstern)
Gelóóft de klant wat u vertelt? (David Bloch)
Ja, maar … (Tips & Advies Verkoop)
Bouwen aan zelfvertrouwen (Hans Oelen)
De begroeting (Victor Bonke)
7 manieren om een verkoopgesprek uit een impasse te halen (Michel Hoetmer)
Leer de houding van je klant herkennen (Verkoopgesprek)
Zorg dat ze uw brief lezen! (Redactie Verkopersonline.nl)
Zo vertelt u wat de klant moet doen (Tips & Advies Verkoop)
Het bouwen van een verkooppresentatie (Harrie van Heck)
De kracht van persoonlijk contact (II) (David Bloch)
Het eerste verkoopgesprek (Harrie van Heck)
Wat een leuke kinderen! (Enno van Kersen)
Verkopen met een moodboard (Danielle de Jonge)
De laatste indruk (Tips & Advies Verkoop)
Een ABC van presenteren (David Bloch)
De 3 moeilijkste onderhandelaars (Tips & Advies Verkoop)
De impact van taal (Peter Stinckens)
De 3 ingrediënten van alle succesvolle presentaties (David Bloch)
Wat zijn de geheimen van effectief luisteren? (Redactie Verkopersonline.nl)
De Ballon en hoe te beginnen met uw presentatie (David Bloch)
Maak afspraken over uw afspraak! (Enno van Kersen)
Verlies u niet in technische details (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoe legt u dat nou uit? (Enno van Kersen)
Hoe houdt u de aandacht van de klant vast? (Redactie Verkopersonline.nl)
Geen kennismaking zonder bedrijfspresentatie (Michel Hoetmer)
Wat doet u als de klant... (Redactie Verkopersonline.nl)
Vijf essentiële vragen bij het begin van het klantengesprek (Redactie Verkopersonline.nl)
De eerste seconden zijn bepalend voor uw imago (Redactie Verkopersonline.nl)
Te veel monoloog; te weinig dialoog (Peter Stinckens)
De drie belangrijkste punten van goede sales: Nurture, nurture, nurture! (Enno van Kersen)
Uw taal is niet altijd andermans taal (Redactie Verkopersonline.nl)
Taalgebruik in offertes: blijf actief en persoonlijk! (Ron Plattel)
Humor in de verkoop, zowel effectief als riskant (Redactie Verkopersonline.nl)
Een reeks van ja-antwoorden (Redactie Verkopersonline.nl)
Drempelvrees? Plankenkoorts? Of iets anders? (David Bloch)
De openingszin, dáár moet u de slag slaan (Koert Wijnands)
Het eerste verkoopgesprek als ontwikkeltool (deel II) (Harrie van Heck)
Zes vragen voordat u het gesprek begint (Redactie Verkopersonline.nl)
Grootmeester van de stilte (Redactie Verkopersonline.nl)
Scoren met inhaakvragen (Michel Hoetmer)
U hoeft niet altijd van ijzer te zijn (maar soms wel) (Enno van Kersen)
Iedereen vond dat u een uitstekende presentatie gaf (Redactie Verkopersonline.nl)
Het allereerste contact (Redactie Verkopersonline.nl)

Leer verkopen van een heel goede serveerster

Jan-Willem  Seip
Jan-Willem Seip
Vendicum

Goede bediening in de horeca gaat verder dan een bord voor uw neus zetten. Van serverende "verkopers", met als primair doel u een goede avond te bezorgen, valt veel te leren.

Leer verkopen van een heel goede serveerster

Deze serveerster snapt het. Naast het stellen van onverwachtse en sterke vragen kan ze nog goed flirten ook! Zo'n jongedame maakt de wereld mooier. Beter. Lucratiever. Zo'n jongedame gun ik iedere werkgever. Chapeau! Wat doet deze dame goed? En wat kunt u van haar leren, ook al werkt u niet in de horeca?

De gefrituurde sprinkhaan en de bediening
Ik ben uit eten in een restaurant in Utrecht waar je allerlei kleine Aziatische gerechten kunt eten. Echt smullen als je van pittig en van apart eten houdt. Er staat zelfs gefrituurde sprinkhaan op het menu. Dat durf ik niet aan…

De serveerster blijkt een natuurtalent in flirten. Wat doet ze? Ze maakt contact met me. Ze glimlacht. Kijkt me net iets langer aan dan normaal. Op een bepaald moment heb je het gevoel dat ze je leuk vindt. Wat wil je nog meer? Onderwijl houdt ze goed in de gaten of de glazen nog bijgevuld moeten worden, zorgt zo voor extra omzet en de gast heeft de avond van zijn leven.

Geen trucje...
Begrijp me niet verkeerd: wat deze serveerster doet, komt niet over als een truc of als een middel om een hogere fooi te incasseren. Wat ze doet, voelt goed en ach, … laat haar deze man nou gewoon een leuke avond bezorgen. Door te flirten, geeft ze mij en de andere gasten het gevoel dat we speciaal zijn en dat we alles kunnen zeggen. De gevoelsmatige afstand verdwijnt en maakt plaats voor een vertrouwelijke en open sfeer.

Open sfeer creëren? Goede vragen doen wonderen
Het kost de serveerster weinig moeite een vertrouwelijke en open sfeer te creëren. Ze laat de gast lachen door af en toe een dolletje te maken, hem een keer aan te raken en, jawel, door vragen te stellen; goede vragen! Dat doet ze tijdens het diner, maar zeker ook nadat ik heb aangegeven te willen afrekenen.

Vragen stellen en luisteren, horen bij elkaar. Als u goed luistert, weet u wat u waarop u kunt dóórvragen. Goede vragen zijn essentieel in elk gesprek en op een aangeroerd onderwerp doorgaan maakt het subliem. Wat wil u weten? En waarom eigenlijk? Wat gaat u met de antwoorden doen? Waar moet het gesprek naartoe?

Een voorbeeld
Stel, dat een bepaald gerecht me tegen zou vallen. De serveerster vraagt bij het ophalen van de bordjes hoe het smaakte en ik blijf wat vaag (omdat ik het te scherp vond). Ik kijk er ook nog wat moeilijk bij, met een bezwete bovenlip. Dan verwacht ik dat deze serveerster een duidelijk antwoord afdwingt. Ik zie het haar zo doen: mij een vraag stellen waarmee ze me dwingt concreet te zijn. Bijvoorbeeld: "U zegt dat het eten scherp voor u was. Te scherp…?" Met deze gesloten vraag krijgt ze een 'ja' of 'nee' van me en daarna geef ik meteen een toelichting of een soort van verontschuldiging, zoals bijvoorbeeld: "Ben dol op pikant en heet, maar deze was heter dan ik verwachtte." Vervolgens zou de serveerster nog kunnen vragen om een tip hoe dit restaurant duidelijker kan maken hoe scherp dit gerecht is.

Door hierover het gesprek aan te gaan met de gast, zou het zo maar kunnen gebeuren dat op de nieuwe editie van de menukaart bij ieder gerecht een codering staat, waarbij 3 pepertjes voor heel pikant staat. Dit is het soort aanpak die u ook kunt inzetten bij uw klant, ongeacht de branche.

Hoe stelt u goede vragen?

Vragen stellen, en vooral goede vragen stellen, is een kunst! De volgende vijf stappen helpen u om de kunst van het stellen van goede vragen uit te oefenen:
  1. Bedenk wat het doel is van uw vraag (oprechte feedback of meer vanuit beleefdheid?);
  2. Begin altijd met een korte, neutraal geformuleerde open vraag ("Hoe smaakte het?" Of specifieker: "Wat vindt u van de gefrituurde sprinkhaan?");
  3. Luister goed als de ander aan het praten is (Doe dit eens echt; het is voor velen lastig);
  4. Vraag door bij onduidelijkheden (durf dit, heb het lef);
  5. Vat samen wat er is gezegd (doe dit speels en losjes);
  6. Denk aan het ezelsbruggetje "LSD" (Luisteren, Samenvatten, Doorvragen).

Om goede vragen te stellen, is nog een aantal vaardigheden handig om in te zetten:
  • Neemt u het initiatief om een gesprek te starten?
  • Durft u vragen te stellen? En wat kan er gebeuren als uw vraag 'te brutaal' is? Vergaat de wereld? Vast niet.
  • Kunt u uw vragen tactvol formuleren? En durft u als de situatie en het type gesprekspartner het toelaten een stapje verder te gaan? Bijvoorbeeld: samen met de gast (klant, prospect) lol maken. Humor verbindt!
  • Voelt u empathie voor uw gesprekspartner? Wilt u zich daadwerkelijk in zijn gevoelens verplaatsen?
  • Kunt u luisterend analyseren wat de belangrijkste boodschappen van de ander zijn? Doe hier dan vervolgens iets hiermee.
  • Heeft u voldoende discipline om u aan de regels voor goede vragen te houden?
  • Hebt u genoeg energie zodat de spanningsboog van de ander gespannen blijft?

Tot slot: de Gouden Vraag
Aan het einde van het diner heb ik ongemerkt vier 'gangen' in kleine hapjes op. Heerlijk al die verschillende smaken. Als het tijd wordt om te vertrekken vraag ik de rekening. Uiteraard geef ik de serveerster een fooi. Ze stelt mij nog een vraag die mij nooit eerder is gesteld, na afloop van een avond uit eten. Het is wat ik in trainingstermen een 'Gouden Vraag' noem: een open vraag, die zich kenmerkt door het verrassende element wat erin zit. Gast of klant, ze worden verrast door een vraag waar ze niet op rekenen en daarmee geprikkeld om de steller ervan open te antwoorden.

De Gouden Vraag van de serveerster
"U heeft allemaal verschillende gerechten op. Wat is nu het lekkerste dat u gegeten heeft vanavond?"


De klant, in dit geval de gast, wordt uitgenodigd om te gaan praten. Dus niet: "Smaakte het?", maar: "Hoe smaakte het?"
Ik zeg tegen haar dat de kokkels met de mossels het lekkerst waren en ik voeg daar meteen aan toe dat dit een prachtvraag is. Even word ik de verkooptrainer en geef haar een compliment en vraag haar of ze getraind is. Ja, een paar keer. Ik vul aan dat ze een natuurtalent is en dat vooral zo door moet gaan. Bij het weglopen zwaait de serveerster glimlachend naar me. Mijn avond-uit-eten kan niet beter worden afgesloten.
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”. Dit laat hij verkopers ook ervaren: met aanstekelijk enthousiasme een écht contact en chemie bij een ander laten ontstaan.
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 8,2
(35 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

kimke

Goede topic!

Jan-Willem Seip |  https://www.vendicum.nl/

Dank je wel voor je reactie en compliment, Kimke!

Hans

Bijzonder artikel! Mooi voorbeeld met goede leerpunten. Luisteren en goede vragen stellen is zo belangrijk en vaak zo lastig dat ik er op wil / moet blijven letten. Door dit artikel ben ik daar weer aan herinnerd. Bedankt!

Jan-Willem Seip |  https://www.vendicum.nl/

@Hans, graag gedaan en dank je wel voor je positieve reactie!

Hein van de Sande

Gisteren gegeten bij een nieuw mooi restaurant. De serveersters waren echter een paar jonge giebelende meiden die nu en dan even langs dwarrelden met een: 'Smaakt het voor jullie?' en weg waren ze weer. Ter inleiding van de betaling kregen we de platte horeca vraag: 'Heeft het gesmaakt, voor jullie?' (dat 'voor jullie' is bloeddruk verhogend) waarop ik haar wat geïrriteerd aanspraak over zoveel plat horeca taalgebruik. Waarom die toevoeging 'voor jullie?' Ja, dat doen we allemaal zo.... Vraag je thuis aan je mama ook 'heeft de koffie gesmaakt,voor jou'? Uhh nee, zo deed ze dat niet. 'Waarom hier dan wel?' Tja....Heb vanmorgen een mailtje naar de baas gestuurd en dit artikel bijgesloten. Ben benieuwd....

Jan-Willem Seip |  https://www.vendicum.nl/

@Hein, jij durft! :-) Wat goed en gewaagd van je. Ik hoop dat hun leidinggevende zich niet verslikt, maar het opvat als een verbeterpunt. Dank voor het delen en mooi om te lezen hoe jij het niveau van verkopend Nederland op een hoger niveau aan het krijgen bent!

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel