Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Presenteren / verkoop gesprek

Er is geen betere overtuiging dan zelfovertuiging (Michel Hoetmer)
Welke beslissingen leiden tot de aankoopbeslissing? (Rene Knecht)
Hoe haal je 67% conversie in verkoopgesprekken? (André Hagelen)
Feedback – mét verbinding! (David Bloch)
Bezwaren? Zoek ze op in het verkoopgesprek! (André Hagelen)
Verliest u opdrachten? Let op uw houding! (David Bloch)
Presentaties die naar de verkoop leiden (Rene Knecht)
Hoe wordt u een onnatuurlijk goede verkoper? (Jan-Willem Seip)
Help! Mijn klant wil nadenken (Michel Hoetmer)
De eerste seconde bij acquisitie is bepalend (Victor Bonke)
Afsluiten tíjdens een verkoopgesprek (Rene Knecht)
De concurrentie inzetten: hoe doe je dat? (Michel Hoetmer)
Bent u oplossingsgericht of procesgericht? (Toine Simons)
De top 10 van irritante verkooplingo (Harro Willemsen)
Pak kansen met wat mis gaat (Toine Simons)
4 tips om tijdens het verkoopgesprek uw klant aan u te binden (David Bloch)
Wat u nog niet wist over luisteren (Jos Burgers)
Zorg dat uw klant echt naar u luistert (Rene Knecht)
De kracht van verhalend verkopen (David Bloch)
Een verpletterende eerste indruk? Zo doe je dat! (Marcel Hoefman)
De achterban: hoe kan u de DMU beïnvloeden? (Rene Knecht)
Leer verkopen van een heel goede serveerster (Jan-Willem Seip)
De openingszin als opwarmer bij koude acquisitie (Victor Bonke)
Zit uw klant in transformatie? (Rene Knecht)
Spelenderwijs verkopen; anders dan anderen (Michel Hoetmer)
De 4x4 vragenmatrix (Harro Willemsen)
Wat uw weggedrag zegt over uw presentaties (David Bloch)
Klanten komen van Venus en verkopers van Mars (Michel Hoetmer)
Een goed gesprek? Drie vragen die u na elk klantcontact moet stellen (Marcel Hoefman)
Verbeter uw verkoopgesprek met Socrates (Toine Simons)
Hulpwerkwoorden in uw offerte? Niet doen. (Natasja Hoogenboom)
De klant heeft zijn geloof verloren (Rene Knecht)
Verhoog uw afsluitkansen met een haalbaarheidsonderzoek (Jan-Willem Seip)
Leer van tweedehands autoverkopers (Jos Burgers)
Versterk uw overtuigingskracht (Richard van Houten)
Geef niet te snel toe, laat de klant ook iets geven (Rene Knecht)
De Elevator Pitch (Klantencontact)
Hoe voorkom ik irritatie aan de andere kant van de lijn? (Victor Bonke)
Vijf tips om vertrouwen te winnen (Marcel Hoefman)
Weet waarom klanten van u kopen (David Bloch)
Heeft u klittenbandellebogen? (David Bloch)
Een ‘mind-blowing’ pitch in 30 seconden (André Hagelen)
Maak van ieder bezwaar een kans (André Hagelen)
Waarom vragen stellen vaak niet werkt (Peter Stinckens)
Wonderwoorden in sales (Marcel Hoefman)
Offertes verliezen op prijs? Onzin! (Natasja Hoogenboom)
Valkuil in de verkoop: te veel advies (Richard van Houten)
5 Gouden regels voor een succesvol eerste contact (Jan-Willem Seip)
Het verkoopgeheim van de veilingmeester (Richard van Houten)
Pitchen is: Verlies van zelfvertrouwen (Rene Knecht)
Is ‘gaan voor eigenbelang’ agressieve verkoop? (Walter Spruyt)
Maakt u deze fouten in offertes? (Natasja Hoogenboom)
De prijs als excuus (Jos Burgers)
Bezwaren en tegenwerpingen (André Hagelen)
De ‘V’ in Verkopen (Edwin Scheperman)
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan? (Peter Stinckens)
De 10 slechtste salesvragen (Harro Willemsen)
Zo leert een verkoper zijn mond te houden (Richard van Houten)
Flip-over – het beste hulpmiddel bij uw presentaties (David Bloch)
Hoe stelt u de kampioensvraag? (Harro Willemsen)
Cijfers: de sambal in uw verkoopgesprek (David Bloch)
Hoe om te gaan met vooroordelen over uw product (Walter Spruyt)
Harder praten helpt niet (Richard van Houten)
Een nieuwe kijk op de oude ‘elevator pitch’ (David Bloch)
De klant als adviseur (Harro Willemsen)
Activeer uw ingebouwde leugendetector (Rene Knecht)
Wat zou u doen als u de klant bent? (Jan-Willem Seip)
Presentatietechniek die werkt als u geen podiumbeest bent (Rene Knecht)
"Doe ff normaal" - drie tips voor een natuurlijker telefoongesprek (Marcel Hoefman)
NIET over uzelf beginnen (Victor Bonke)
Overtuigen met uw managementsamenvatting (Roelf Houwing)
Hoe komt u optimaal voor de dag? (David Bloch)
Verkoopbeleving en doelstellingen: lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Angst en effectief presenteren (David Bloch)
Luisteren met een leeg hoofd (Jos Burgers)
Verbinding en relevantie: twee gouden sleutels tot effectief presenteren (David Bloch)
Vijf voornemens voor verkopers (Marcel Hoefman)
Dien uzelf pijnprikkels toe (Richard van Houten)
Wat kunnen we leren van winkelverkoop (Jan-Willem Seip)
Hoe wordt uw klant beïnvloed? (Rene Knecht)
Waardevolle lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Stilte... Uw geheime wapen in het verkoopgesprek (David Bloch)
Maak het verschil, bereidt u goed voor! (Marcel Hoefman)
Hoe goed luistert u? (David Bloch)
Wat zijn de geheimen van uw klant? (Rene Knecht)
Hoe goed luistert u? (David Bloch)
Een goede verkoper let op zijn woorden (Richard van Houten)
Leer te dansen met kritische klanten (Rene Knecht)
Verkoopt u met een Push – of Pull strategie? (Rene Knecht)
Feedback geven: wel of niet 'sandwichen'? (Michel Hoetmer)
Zijn verkopers te goed van vertrouwen? (Rene Knecht)
De kunst van het vragen stellen (Jan-Willem Seip)
Hoe verkoopt u aan een groep? (Rene Knecht)
Waarom begrijpt de klant me niet? (Michel Hoetmer)
Gij zult niet Liegen (Rene Knecht)
Loop eens binnen bij uw prospect (Richard van Houten)
Is uw contactpersoon een marionet? (Herman Meijer)
Ziet uw klant u als autoriteit? (Rene Knecht)
Uw gevoel en uw succes in de verkoop (Hans Oelen)
Doorbreek dit proces en u gaat meer verkopen (Hans Oelen)
Dit is een goed voorbeeld van Sales Framing (Richard van Houten)
De klant heeft een eigen willetje (Rene Knecht)
Wees voor uw klant het verloren ideaal (Rene Knecht)
Bereidt u zich voor zoals Obama? (André Hagelen)
Hoe kunt u uw onderhandelingsvaardigheden verscherpen? (David Bloch)
Vertrouwen Verkopen: omgaan met woordbreuk en bedrog (Rene Knecht)
Presenteer uw pieken en de aandacht kent geen dalen (David Bloch)
Hoeveel informatie geeft u bij koude acquisitie? (Victor Bonke)
Hoe kunt u met intuïtie het verkoopproces versnellen? (Rene Knecht)
Vragen tijdens uw presentatie: scoort u of gaat u de mist in? (David Bloch)
Verkoop niet zoals uw CEO (Rene Knecht)
Ruis tijdens communicatie, 1: storing van buiten (David Bloch)
Geef uw overtuigingskracht een boost (Michel Hoetmer)
Zin en onzin van open vragen (Michel Hoetmer)
Kwalificeer zelf uw nieuwe baas (Rene Knecht)
Sluit uw verkoopgesprek af met een deal (Richard van Houten)
Vakkennis: valkuil of voorsprong? (Marcel Hoefman)
Hoe verkoopt u de waarde van uw oplossing? (Rene Knecht)
De kunst van het uitnodigen (David Bloch)
De standaardpresentatie: niet doen! (David Bloch)
Communiceren voorbij de klakkeloosheid (David Bloch)
Zet uw productdemonstratie op zijn kop! (Michel Hoetmer)
Verkopen van innovaties – 4 concrete tips (Rene Knecht)
Hoe gaat u om met de overtuigingen van uw klant? (David Bloch)
Elevator pitch: een korte, snelle e-cursus (David Bloch)
Wat doet u wanneer de klant of prospect u negeert? (Michel Hoetmer)
De kracht van de makelaar – adviseur (Rene Knecht)
Overvragen in onderhandelingen en toch uw zin krijgen (Michel Hoetmer)
Hoe minder informatie, hoe beter voor de klant (Jos Burgers)
De top 8 fouten in verkooppresentaties (Arthur Sevenstern)
Het antwoord op ‘We hebben geen budget’ (André Hagelen)
De eerste belangrijke stap naar de order (Peter Stinckens)
De hot button close (Richard van Houten)
Ruis tijdens communicatie, 2: storing van binnen (David Bloch)
Het piranha-effect (Richard van Houten)
Waarom is die openingszin toch zo belangrijk? (Victor Bonke)
Bent u overtuigend genoeg? (Rene Knecht)
De Zen van verkopen (David Bloch)
Succesvolle offertes (Richard van Houten)
'Let maar niet op de rommel' (Jos Burgers)
Begrijpt uw klant uw verkooppresentatie? (Arthur Sevenstern)
Presenteren met overtuiging - 18 gouden regels! (David Bloch)
Succesvol taalgebruik in Sales (Michel Hoetmer)
De onverschillige prospect ontvankelijk maken (Rene Knecht)
Presenteren – met een kapstok (David Bloch)
Uzelf verkopen (Hans Oelen)
Als u een toespraak houdt ... (Tips & Advies Verkoop)
Het allereerste contact (Redactie Verkopersonline.nl)
Verbeter uw verkooppresentatie (Michel Hoetmer)
U krijgt uw superieure oplossing niet verkocht? (Rene Knecht)
Zo luistert u beter (Tips & Advies Verkoop)
Bezwaren tegen een techniek (Harro Willemsen)
De kunst van het ja zeggen (Redactie Verkopersonline.nl)
Death by PowerPoint (Vladan Soldat)
De zeven hoofdzonden bij presenteren (Arthur Sevenstern)
Vertel gerust verder (Tips & Advies Verkoop)
Verkopen begint bij de eerste indruk (Redactie Verkopersonline.nl)
Gespreksopeningen voor vaste klanten (Michel Hoetmer)
Kleur bekennen in het verkoopgesprek (Ivo Ouwerkerk)
De kracht van persoonlijk contact (I) (David Bloch)
Uw tijd gaat nú in! (Tips & Advies Verkoop)
De 3 basisregels voor het telefonische verkoopgesprek (Michel Hoetmer)
Hoe houdt u de aandacht van uw klant vast? (Ivo Ouwerkerk)
Ik snap wat u bedoelt (Tips & Advies Verkoop)
Rapport verkrijgen bij koude acquisitie; van Koud naar Warm contact (Victor Bonke)
Nu even niet! (Peter Stinckens)
Opening verkoopgesprek: bezint eer ge begint (Ronald van den Berg)
En via de zijdeur weer naar binnen... (Tips & Advies Verkoop)
Tips om leiding te nemen in een verkoopgesprek (Rene Knecht)
Gespreksmanagement (Hans Oelen)
Spreken is maar zilver (Jos Burgers)
De eerste afspraak; vlekkeloos verlopen! (Hans Oelen)
Gebarentaal verklaard (Tips & Advies Verkoop)
De zin en onzin van spiegelen (Tips & Advies Verkoop)
De kracht van uw eigen territorium (David Bloch)
Standaard elevator pitch? Niet doen! (Arthur Sevenstern)
Teampresentatie? Ontwijk deze valkuilen (Arthur Sevenstern)
Misser: te weinig aandacht voor de klant (Michel Hoetmer)
De 6 basisprincipes van krachtig handelen (Redactie Verkopersonline.nl)
5 belangrijke aandachtspunten bij verkoop-presentaties (Arthur Sevenstern)
Wat zegt u bij de eerste ontmoeting? (Tips & Advies Verkoop)
Verantwoordelijkheid = kijken over uw eigen muurtje (David Bloch)
Applaus: een behoefte én een hulpmiddel bij presenteren! (David Bloch)
Scoren met scripts (Redactie Verkopersonline.nl)
Topverkopers; vaak zuinige praters (Redactie Verkopersonline.nl)
Uw stem kan de doorslag geven (Richard van Houten)
Meer resultaat met uw verkooppresentaties (David Bloch)
Beken kleur, ook in uw verkooppresentatie (David Bloch)
Uw stem geeft de doorslag (Richard van Houten)
De scorende openingszin (Victor Bonke)
Maak van uw afscheid een krachtig instrument (David Bloch)
Wat zijn de drie grootste ergernissen bij een verkooppresentatie? (Arthur Sevenstern)
De terreur van standaard presentaties (Arthur Sevenstern)
“U wilt kopen, begrijp ik?” (Verkoopgesprek;Klantencontact)
De elevator-pitch bij koude acquisitie: meat on the bones (Victor Bonke)
De kern van elke presentatie: voorbereiding, interactie en passie (Arthur Sevenstern)
Hoeveel van uw verkoopgesprekken zijn zinloos? (Peter Stinckens)
Zorg voor focus in uw presentatie en vermijd een afgang (Arthur Sevenstern)
Uw voice-mail als verbale handtekening (Richard van Houten)
"Niet presenteren" en 4 andere presentatietips (Enno van Kersen)
Ontdek het gevoel van de klant (Danielle de Jonge)
Houd u niet aan de regels als u presenteert (Arthur Sevenstern)
Een beeld spreekt 1000 woorden, een citaat bespaart 1000 woorden! (David Bloch)
De momenten waarop u uw mond moet houden (Redactie Verkopersonline.nl)
Gesprekstechniek bij bezwaren (Hans Oelen)
5 Valkuilen die u moet vermijden in uw verkooppresentatie. (Arthur Sevenstern)
Het geheim van de twee behoeften van uw 'afnemer' (David Bloch)
Altijd dat lastige begin … (Tips & Advies Verkoop)
Waar gaat u zitten aan tafel? (Danielle de Jonge)
De drie belangrijkste eigenschappen van succesvolle presentaties (Arthur Sevenstern)
Gelóóft de klant wat u vertelt? (David Bloch)
Ja, maar … (Tips & Advies Verkoop)
Bouwen aan zelfvertrouwen (Hans Oelen)
De begroeting (Victor Bonke)
7 manieren om een verkoopgesprek uit een impasse te halen (Michel Hoetmer)
Leer de houding van je klant herkennen (Verkoopgesprek)
Zorg dat ze uw brief lezen! (Redactie Verkopersonline.nl)
Zo vertelt u wat de klant moet doen (Tips & Advies Verkoop)
Het bouwen van een verkooppresentatie (Harrie van Heck)
De kracht van persoonlijk contact (II) (David Bloch)
Het eerste verkoopgesprek (Harrie van Heck)
Wat een leuke kinderen! (Enno van Kersen)
Verkopen met een moodboard (Danielle de Jonge)
De laatste indruk (Tips & Advies Verkoop)
Een ABC van presenteren (David Bloch)
De 3 moeilijkste onderhandelaars (Tips & Advies Verkoop)
De impact van taal (Peter Stinckens)
De 3 ingrediënten van alle succesvolle presentaties (David Bloch)
Wat zijn de geheimen van effectief luisteren? (Redactie Verkopersonline.nl)
De Ballon en hoe te beginnen met uw presentatie (David Bloch)
Maak afspraken over uw afspraak! (Enno van Kersen)
Verlies u niet in technische details (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoe legt u dat nou uit? (Enno van Kersen)
Hoe houdt u de aandacht van de klant vast? (Redactie Verkopersonline.nl)
Geen kennismaking zonder bedrijfspresentatie (Michel Hoetmer)
Wat doet u als de klant... (Redactie Verkopersonline.nl)
Vijf essentiële vragen bij het begin van het klantengesprek (Redactie Verkopersonline.nl)
De eerste seconden zijn bepalend voor uw imago (Redactie Verkopersonline.nl)
Te veel monoloog; te weinig dialoog (Peter Stinckens)
De drie belangrijkste punten van goede sales: Nurture, nurture, nurture! (Enno van Kersen)
Uw taal is niet altijd andermans taal (Redactie Verkopersonline.nl)
Taalgebruik in offertes: blijf actief en persoonlijk! (Ron Plattel)
Humor in de verkoop, zowel effectief als riskant (Redactie Verkopersonline.nl)
Een reeks van ja-antwoorden (Redactie Verkopersonline.nl)
Drempelvrees? Plankenkoorts? Of iets anders? (David Bloch)
De openingszin, dáár moet u de slag slaan (Koert Wijnands)
Het eerste verkoopgesprek als ontwikkeltool (deel II) (Harrie van Heck)
Zes vragen voordat u het gesprek begint (Redactie Verkopersonline.nl)
Grootmeester van de stilte (Redactie Verkopersonline.nl)
Scoren met inhaakvragen (Michel Hoetmer)

Kleur bekennen in het verkoopgesprek

Ivo  Ouwerkerk
Ivo Ouwerkerk

Zoveel mensen, zoveel communicatiestijlen – lastig soms, voor de verkoper. Maar mensen lijken meer op elkaar dan ze denken. De meest voorkomende stijlen laten zich vangen in vier kleuren.

Kleur bekennen in het verkoopgesprek

Als verkoper wordt een groot deel van uw succes bepaald door hoe u communiceert. Bij de ene klant klikt het direct en gaat het gesprek vanzelf. Bij de andere klant kost het veel meer moeite om in gesprek te komen en te blijven. Verschillen in stijl en karakter zijn in de dagelijkse omgang met anderen een terugkerend gegeven. Ieder mens heeft immers zijn eigen, unieke wijze van communiceren. Sommige mensen komen sterk voor zichzelf op, zijn stellig in hun uitspraken en nemen snel een beslissing. Anderen vinden vooral een goede relatie belangrijk en nemen pas na wikken en wegen een besluit. We waarderen elkaar om die verschillen, maar soms hebben we er ook grote moeite mee.

4 verschillende communicatiestijlen
We kunnen grofweg vier verschillende communicatiestijlen herkennen: een rode, blauwe, groene en gele. Het is uw taak als verkoper de stijl van de klant te herkennen, deze te respecteren en aansluiting te vinden.

Rode gesprekspartners - direct en daadkrachtig
Dit type neemt snel het initiatief en behoudt dat tijdens het gesprek. Rode gesprekspartners worden gezien als gedreven, besluitvaardig en direct. Ze gaan recht op hun doel af en beschikken over veel energie. Anderen ervaren dit type als mensen die weten wat ze willen, die doortastend en verbaal sterk zijn. Ze zijn graag in control en willen winnen. Ze schuwen het conflict niet. Een typische uitspraak is: 'Van wrijving komt glans!' Ze verwachten van u als verkoper dat u direct to the point komt, efficiënt gebruik maakt van hun tijd en denkt in oplossingen.

Blauwe gesprekspartners - correct en precies
Dit type komt over als weloverwogen, beheerst en logisch denkend. Blauwe gesprekspartners nemen besluiten na zorgvuldige afweging van verschillende alternatieven. Bij hun afwegingen houden zij wel hun doel voor ogen. Ze lossen graag problemen op en zijn hierbij vaak deskundig. Anderen ervaren dit type als gedisciplineerde personen die goed kunnen luisteren en het initiatief aan anderen overlaten, zonder zich daarbij afhankelijk op te stellen. Een typische uitspraak is: 'Ik steef naar perfectie.' Ze verwachten van u als verkoper dat u goed voorbereid bent, over relevante feiten beschikt en ruimte geeft om een beslissing te kunnen nemen.

Gele gesprekspartners - enthousiast en optimistisch
Dit type komt over als inspirerend, expressief en enthousiast. Gele gesprekspartners worden gezien als mensen die afgaan op gevoelens bij het nemen van beslissingen, die snel geraakt zijn en die bereid zijn tot het delen van inzichten en toekomstvisies. Ze houden van applaus of erkenning als beloning voor prestaties. Dit type besteedt vaak veel tijd aan het motiveren, inspireren en overtuigen van anderen om hun doel te behalen. Een typische uitspraak is: 'Sfeer is belangrijk, het moet je gegund worden.' Ze verwachten van u als verkoper een open, vriendelijke sfeer en enige tolerantie tegenover de wat nonchalante manier waarop zij met uw en hun eigen tijd omgaan.

Groene gesprekspartners - stabiel en ondersteunend
Dit type komt over als rustig en ondersteunend; iemand die warm is en vriendelijk luistert en met wie u gemakkelijk kan opschieten. Groene gesprekspartners stellen persoonlijk contact op prijs, zijn behulpzaam en willen graag samenwerken om hun doel te bereiken. Dit type zoekt graag steun en feedback bij anderen als beslissingen genomen moeten worden en hakt de knoop pas door als zeker is dat er een breed draagvlak bestaat voor de plannen. Een typische uitspraak is: 'Ik streef naar harmonie.' Ze verwachten van u als verkoper dat u zaken open en eerlijk benadert en dat u oprechte belangstelling toont voor hun persoon. Ze houden er niet van als ze opgejaagd of onder druk gezet worden. Het zijn bedachtzame mensen die zich zorgen maken over de juistheid van hun beslissingen. Verzeker hen daarom van de voordelen van hun beslissing.

Wat kan u het beste doen bij de verschillende kleuren?
  • Rood: Gebruik de tijd efficiënt en kom direct ter zake.

  • Blauw: Besteed aandacht aan feiten en details en houd u aan het onderwerp.

  • Geel: Leg eerst persoonlijk contact en vraag om hun mening.

  • Groen: Luister goed, laat dit merken en wees geduldig.

Het vermogen om effectief met verschillende soorten mensen samen te werken is een cruciale succesfactor voor verkopers. Wie aansluit bij de communicatiestijl van de ander en de sterke kanten van die stijl respecteert, heeft meer kans op een succesvol verkoopgesprek.

Succes aan de verkooptafel!
Ivo  Ouwerkerk

Ivo Ouwerkerk

Ivo Ouwerkerk is oprichter en trainer van Grip training & coaching. Ivo helpt B2B verkoopteams om het beste uit zichzelf te halen. Ivo heeft een aanstekelijk enthousiasme, zit vol met ideeën, heeft rake humor en meer dan 20 jaar ervaring in sales.
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 7,4
(51 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Jos van de Brink

Dankjewel voor dit artikel. Geeft me kort en krachtig (rood?) inzicht in de verschillende 'stijlen' en hoe hiermee om te gaan. Dankjewel!

Sander van der Veen

Leuke en fijne insteek. Zelf ben ik, juist ook vanwege mijn eigen voorkeuren, me meer gaan richten op zorginstellingen. Werkt beter voor mij.

Anne Bosma

Zeer herkenbaar en na enige oefening praktisch toepasbaar.
Zeker bij de argumentatie en afsluitfase van het verkoopgesprek. Bedankt Ivo.

B.C. de Munck

Helder en duidelijk !
Jaren geleden in aanraking gekomen met deze methode in een sollicitatieprocedure. Uiteindelijk aangenomen uit drie kandidaten waarbij een ieder zo'n test heeft moeten maken.

Evelien Stegeman

Zeer herkenbaar en goed toepasbaar.

Karel

Leuk artikel. Met name dat je het toe kan passen op je klant maar ook op jezelf. Geeft meer inzicht als je er op gaat letten, denk ik.

Errol van Engelen |  http://www.bizzmaxx.nl

Goed artikel en goed herkenbare kleuren/persoonlijkheden. Het geeft ook aan dat een verkoper voldoende empatisch vermogen moet hebben, anders haalt hij alle kleuren door elkaar. Of erger, besteedt er totaal geen aandacht aan.

Jan Fence

Vlot geschreven, alleen komt wat verwarrend over. Ik ken ook systemen waar de kleuren een andere betekenis hebben. Waar komt deze onderverdeling vandaan en waar is dit op gebaseerd?

Harrie van Heck |  http://www.harrievanheck.nl

@Jan
Bovengenoemde methodiek is gebaseerd op de Jung typologie. In zijn boek Psychologische typen uit 1921 werkte hij vier basistypen van de menselijke persoonlijkheid uit. Hij stelde daarbij contrasterende functies tegenover elkaar: denken en voelen, perceptie (waarneming) en intuïtie, waarbij elke functie als het ware de pool is van een cirkel, die het zelf symboliseert. Eén van die polen is bij elk basistype dominant, ze is onze 'superieure functie'. Een bijkomende, belangrijke factor is of de psyche naar binnen (introvert) of naar buiten (extravert) is gericht.

Omdat de primaire kleuren makkelijk communiceren gebruiken ook andere systemen zoals HBDI denkvoorkeuren deze kleuren, alleen in een andere volgorde en andere betekenis. Bij deze methodiek wordt er op een andere manier gekeken naar voorkeuren. Men gaat er bij dit systeem vanuit dat mensen meerder voorkeuren heeft en dat het proces, de manier van beslissen, de interactie tussen mensen en jouw visie op de wereld Whole Brain benaderd kan worden.

Kees Lagerweij |  http://www.salesshape.nl

Beste Ivo,

Ik ben het helemaal met je eens. Ik werk zelf ook in mijn training en coaching met het gedachtegoed van de vier gedragsvoork(l)euren. Het is elke keer weer een feestje om te zien tot welk inzicht dit leidt bij de kandidaten!

Blijf schrijven…. ik lees je artikelen graag.

umberto

Omdat ik mijzelf graag wil verbeteren, heb ik deze site bezocht. Voorheen snapte ik niet, waarom ik bij de ene klant direct een klik had en bij de andere niet. Nu begrijp ik, dat ik een lesje mensenkennis niet kan overslaan en zal mij daar nu wat meer op gaan richten. Hartelijk dank voor Uw rake uitleg.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel