Reacties
Roger
Helder.
( dit bleef over na alle teksten die overbodig waren te schrappen)
henri van deursen
Zeer herkenbaar en absoluut waar.
john
tenekromend artikel
'Tenekromend'... Erop vertrouwend u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben, verblijven wij. 10 heerlijke open deuren die lekker weglezen, leuk om de dag mee te beginnen. Harro bedankt!
Duidelijk verhaal, herkenbaar ook. Denk dat het ook voor de makers van verkooptraining goed is dit artikel even te lezen...
Benieuwd ook naar de top 10 met de meeste gepaste teksten (alhoewel ik hier wel een idee over heb..)
Zeer vaak herkenbaar helaas. PopieJopie figuren maak ik altijd snel duidelijk dat ik niet met ze geknikkerd heb.Ook ben ik benieuwd naar de 10 beste openings/sluitings zinnen!
Aart
geweldig en waar.
Echter waar zijn die 10 baanbrekende openings/sluitings zinnen? De beperkte kwaliteit van die opgepropte makelaar en halfbakken marketeer weten we nu.
Perfect verwoord deze ergernissen.
Stefanie
Ik lees hier over hoe het niet moet, ik ben meer benieuwd naar hoe het wel moet Als ik mijn Tom Tom instel dan voer ik in waar ik heen wil, anders kom ik er nooit.
@Stefanie, blijf vooral dicht bij jezelf. Wordt altijd (lees ALTIJD) gewaardeerd. Ook al is dit geen garantie voor orders, je hebt er het langst plezier van in bijvoorbeeld je netwerk.
marleen
Heel herkenbaar en leerzaam.
Ik ga nu proberen meer "klantgericht" te denken en mider genruik te maken van de autotekst.
Mooie voorbeelden van hoe het niet moet, luister er niet naar maar ga dan liever even lanterfanten.
andy eylenbosch
Beste lezers,
Hier ga ik dus niet mee akkoord, ik zit mischien nog "maar"
5 jaar in het verkoopsleven. Maar ik heb dan wel al genoeg de ervaring opgedaan om te beseffen dat wanneer we iets promoten, het al handig is ! te gebruiken om de klanten nog eens extra te wijzen op de actie. Concullega's bestaan dus effectief want als je altijd in de concurrentie strijd zit zal je nooit samen iets kunnen realiseren en geloof me dit gebeurt wel eens vroeg of laat. Dit artikel leek me eerder een artikel van iemand die gefrustreerd zijn verkoopservaringen op internet wou zetten. Sorry maar zi denk ik erover
Met vriendelijk groeten
Andy
André van Beveren
In persoonlijke gesprekken is een taalfoutje niet of nauwelijks opvallend, behalve wanneer je hoort: "Ik wilt...."
Maar beste Harro,
Als je zoveel denkt te weten over tekstopstellingen in mailings, brieven, offerte's of bevestigingen van een opdracht, zorg er dan tenminste voor het typewerk taaltechnisch foutloos te presenteren. Niets is erger dan een tekst met taalfouten te laten lezen. Ook niet wanneer bijvoorbeeld de zin "Eens kijken wat we voor elkaar kunnen betekenen" gebruikt wordt. "Als de splinter in iemands oog opvallend is, dan zie je balk in je eigen oog niet meer".
@Branko Dankjewel!
Wat ik me ook afvraag is wat is het beste, een enthousiaste mail sturen, langsgaan of wachten tot je deze mensen ergen op een beurs of netwerkborrel ziet.
Ik krijg het idee dat een e-mail in mijn geval niet werkt, of ik denk al direct vanuit de klant "oh weer een die wat probeert te verkopen".
Al praat ik volgens mij best wel makkelijk en ontspannen , vindt ik dit gedeelte best wel een uitdaging.Ik ben leergierig en probeer van alles uit, en hoe moeilijk ook af en toe, heb ik er veel plezier mee.
31 oktober ga ik naar Exact Live in Ahoy, wie gaat er ook?
Vermakelijk Harro :-)
g. hilberding
Ik ervaar dezelfde situaties als klant en irriteer me mateloos aan deze fouten. Echter merk ik ook dat de wereld geen steek veranderd. Dus het zal in lengte van dagen zo blijven.
Maar zo herkenbaar, absoluut.
mvg
Ger
Jacqueline Wessels
Goedemorgen lezer(s),
Jammer dat er spelfouten in de teksten staan.
Inhoudelijk mee eens.
Groet
Jacqueline
@g. hilberding Neemt dan het plezier van ondernemen niet af, als u zich mateloos irriteert?
Hans Hes
Als mijn nichtje iets bestrooit, doet ze dat met een "t"en niet met eeen "d".
Met ciollega's drinkT u in de kroeg en niet drink u in de kroeg.
Conculega, voor zover dit woord al bestaat, schrijf je met dubbel "l", collega nl. ook.
WilT u heel de wereld en niet wil u heel de wereld.
Zit ik nu naar een Nationale Dictee wedstrijd te kijken?
Laten we het over de inhoud hebben, ik begrijp hieruit dat spelfouten in de communicatie toch wel ernstig worden genomen, ik neem het zeker wel serieus maar daar draait het toch niet alleen om in een brief?! Enthousiasme toch ook belangrijk, of is dan direct de kous af? Wel lastig voor verkopers die dyslectisch zijn, die zullen altijd iemand moeten inhuren om zeer krytische klanten te benaderen.
Graag wil ik weten wat het alle belangrijkste tip is over communicatie tussen klant en verkoper. Kan iemand hier een antwoord op geven? Dicht bij mezelf blijven, ja die weet ik en dan...
Alvast bedankt.
G.hilberding
@stefanie.
Nee het plezier neemt niet af. Het blijft een uitdaging om mensen die voor je werken toch anders te laten denken en reageren. Op zoek naar natuurlijk mogelijke antwoorden. Zodat de Gunfactor tot zijn recht komt.
@G.hilberding Dat is zeker een uitdaging, ben ik met u eens. En het is toch ook goed om kritisch te zijn, maar irritatie is een emotie die voortkomt uit een verwachting die niet wordt voldaan, en kan uitgroeien tot frustraties. Een beetje irritatie is niet erg, en met wat meer geduld wordt het wijsheid, maar mateloos irriteren....
Rick
Top artikel, dank.
Hahah moest er wel om lachten, maar het klopt wel. Zeker wat betreft de call-agents en de langdradige belmenu's zijn een etterende wond. Bedankt.
Boy
Ik kom er steeds meer achter dat verkoper een k.. beroep is, laten we eerlijk zijn zo is het toch?!?
Stefanie
@Boy Een keurig beroep? ;)
@roy Verkopen is geweldig...! Het brengt alleen wel wat verantwoordelijkheden met zich mee. Voor je klant (verwachtingen/prijs), voor je werkgever/bedrijf (verantwoorde omzet en continuïteit) , maar vooral voor jezelf! Als je verkopen alleen leuk vindt zonder tegenslagen heb je misschien een beetje rooskleurige voorstelling van het 'keiharde bestaan van een handelsreiziger'... Succes!
Toon
Slap, on-inspirerend, open deuren in trappen!!!!!!!!!
Bedankt allemaal voor de overweldigende reacties. Een kleine 3000 lezers, 125 stemmen en 30 reacties in zeer korte tijd. Mijn mailbox stroomde over. Dank.
Een paar korte reactie nav jullie commentaar:
@Fred en Aart: Er zijn geen beste openingszinnen of afsluiters. Commerciële communicatie is altijd maatwerk en is bij ieder klantcontact verschillend. Er zijn wel goede handvatten te geven - daar zal ik in een toekomstig artikel aandacht aan geven.
@Andre, Jacqueline en Hans. Er staan spellings- en stijlfouten in mijn tekst. Dat is mijn eigen schuld - een ongecorrigeerde versie is op de site terechtgekomen. Terecht dat jullie je daar aan irriteren - teksten horen foutloos te zijn. De spellingswijze voor "Conculega" heb ik trouwens overgenomen van Wikipedia (https://nl.wikipedia.org/wiki/Conculega)
@allen die het met me oneens zijn: Fijn dat jullie reageren, we zijn het van harte met elkaar oneens. Het zijn mijn irritaties, stel gerust je eigen lijstje op.
Harro Willemsen
Twitter: https://twitter.com/harrothehero
Blog: http://verkopen.blogpsot.com
Tumblr: http://www.tumblr.com/blog/verkopen
Geweldig artikel!
- 'Jong' en dynamisch. Bij jong associeer ik soms ook dat het bedrijf dus nog niet veel know-how in huis heeft. In sommige branches geen aanbeveling.
- Ook een grote ergernis: contaminaties om een bedrijfsslogan of erger nog: een bedrijfsnaam van te maken.
Printing & Advertising wordt 'Printvertising', dat soort jeukwoorden.
Woorden als 'super kwalíteit' gebruik ik nooit in onze reclames. De klant maakt zelf wel uit of het goed is. Ik zie geen toegevoegde waarde.
- dingen gratis aanbieden blijkt bij onze klanten ook niet te werken. Misschien zitten we in de verkeerde hoek (meubelverkoop in het middensegment), maar aanbiedingen werken bij ons voor geen meter. En iets gratis aanbieden leid onherroepelijk tot wantrouwen.
Tot slot de uitsmijter en wat mij betreft de winnaar van 2012 in onze winkel: een vertegenwoordiger die tegen mij zei:
'kijk, en dit visitekaartje kost maar 13 centJES en deze iets grotere maar 16 cenTJES per stuk.
Ik ben 34 jaar.....lieve help
Remie
Gerard van der Kooij
Geen beste openingszinnen..? Natuurlijk wel, als je in je openingszin aangeeft wat je komt doen, c.q. wat je hebt en wat het voordeel voor de klant is, dan heb je aandacht en een uitstekende basis voor je verkoopgesprek.
"
Als ik ergens het woord 'Gratis' in zie staan, ben ik direct op mijn hoede."
Ik lees toch echt op deze website 'Ontvang gratis salestips!"
Of werkt het soms toch wel?
Aan tafel zitten met ondernemers betekent voor mij een concreet en duidelijk gesprek voeren. Als je onzin zit te verkopen dan prikt men daar wel doorheen.
Verkopers die foute en tenenkrommende grappen maken moeten wat mij betreft een ander vak kiezen. Voorafgaand aan het gesprek probeer ik te levelen, wie heb ik voor me, wat kan ik wel en vooral niet zeggen. Als de prospect mij een sukkel vind vanwege een foute grap en daardoor de deal afketst, dan zou ik mijzelf voor m'n kop willen slaan.
Sowieso is een verkoopgesprek niet het moment voor grappen, als ik een zijweg wil inslaan probeer ik het te hebben over datgene waar de prospect in geinteresseerd is. Als je om je heen kijkt zie je altijd wel wat waarover je het kan hebben.
Toch wel jammer van alle spam op dit interessante artikel. Ik stoor mij ook vooral aan "gratis" dingen. Gratis bestaat niet.
Ben niet helemaal eens met gratis deel. Ligt er aan per branche. In sommige hyper competitieve online B2B niches is broodnodig om iets waardevols, en lees niet een e-boek o.i.d., maar een gratis consult bijv., iets waar potentiële klant echt iets aan heeft, te geven, om een voet tussen de deur te krijgen. Voor mij is er ook niets mis met het woord concullega, in sommige industrieën ook al ben je op papier concurrenten werk je idealiter toch samen om ieder beide klanten vooruit te helpen.
Punt 7. Gratis. Niets is gratis. Behalve leuke give-aways op beurzen of evenementen. Maar in ruil voor gegevens is niets gratis. Ook de nieuwe privacy wet heeft hier geen invloed op.
Prima artikel!
Het lezen van de reacties over concurrentie die concollega's zijn omdat je samen op bepaalde vlakken dingen onderneemt/realiseert betekent nog niet dat het je beste vrienden bent. Op andere gebieden zullen jullie elkaar achter de schermen nog steeds bestoken/bevechten om klanten als ik het even ruw formuleer.
Concurrenten kun je mee samenwerken; dat maakt je nog geen concollega's. Naïviteit & goedgelovigheid is een doodsteek. Extra informatie verstrekken dat niet nodig is, is voor hen een handvat om jou in de toekomst te overtreffen.
Leuk en herkenbaar artikel! Het trapt wel een aantal open deuren is maar het zijn natuurlijk wel veel woorden die gewoon heel vaak terugkomen op de werkvloer.
Deze voorbeelden zijn inderdaad tenenkrommend. Je hoort ze zelfs nog wel eens in radiocommercials voorbij komen. Dan weet je dat het tijd is voor een andere copywriter!
Deze voorbeelden zijn inderdaad tenenkrommend. Je hoort ze zelfs nog wel eens in radiocommercials voorbij komen. Dan weet je dat het tijd is voor een andere copywriter!
Reageren
Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.
|