Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Presenteren / verkoop gesprek

Hoe een bezwaar tonnen kan kosten (André Hagelen)
Hoe wordt u een onnatuurlijk goede verkoper? (Jan-Willem Seip)
Leer van tweedehands autoverkopers (Jos Burgers)
Telling is selling (Jan-Willem Seip)
Wat je zegt ben je zelf (Marianne van de Water)
Verkoop met woorden (Jan-Willem Seip)
4 strategieën voor omgaan met de emotionele toestand van prospects (Jorg Hartog)
Gespreksstrategie - een belangrijke discipline in Sales (André Hagelen)
Code rood, geel of groen? (Herman Meijer)
Wat u nog niet wist over luisteren (Jos Burgers)
Inzicht verkopen: verander de taal van je oplossing (Rene Knecht)
Hulpwerkwoorden in uw offerte? Niet doen. (Natasja Hoogenboom)
Voorkom gezichtsverlies in een salesgesprek (Jorg Hartog)
De mythe van positief denken in verkopen (Rene Knecht)
Prikkel het veranderbrein van jouw klant (Rene Knecht)
Sus jij je klanten in slaap?! (Herman Meijer)
Negen designprincipes voor presentaties (Harro Willemsen)
Iets opsturen in complexe salessituaties? Niet doen! (Marcel Hoefman)
Hoe haal je 67% conversie in verkoopgesprekken? (André Hagelen)
Hoe ga je om met klant die even komen 'shoppen'? (Rene Knecht)
IMPACT van de EERSTE indruk! (Herman Meijer)
Jezelf niet identificeren met je product of oplossing (Rene Knecht)
De voordelen van een vooruitziende blik (Marianne van de Water)
De Kunst van Begrip Tonen (Jos Burgers)
Van Klik naar Conflict? (Rene Knecht)
3 FBI technieken om een gesprekspartner voor je te winnen (Jorg Hartog)
Commercieel luisteren: de route naar verkoopsucces (Marc van Katwijk)
Finance: Feiten en Fabels (Marianne van de Water)
De krachtigste afsluittechniek die er bestaat (Rene Knecht)
Bezwaren? Zoek ze op in het verkoopgesprek! (André Hagelen)
Van een online prospect een klant maken (Rene Knecht)
Stop met de macht weggeven (Rene Knecht)
'De korting is uitverkocht' (Herman Meijer)
Weet waarom klanten van u kopen (David Bloch)
Je introductie is goud waard (André Hagelen)
Afsluiten tíjdens een verkoopgesprek (Rene Knecht)
Zeven principes voor betere korte berichten (Harro Willemsen)
De eerste seconde bij acquisitie is bepalend (Victor Bonke)
De kunst van goede vragen stellen (Michel Hoetmer)
Een ‘mind-blowing’ pitch in 30 seconden (André Hagelen)
Er is geen betere overtuiging dan zelfovertuiging (Michel Hoetmer)
Welke beslissingen leiden tot de aankoopbeslissing? (Rene Knecht)
Feedback – mét verbinding! (David Bloch)
Verliest u opdrachten? Let op uw houding! (David Bloch)
Presentaties die naar de verkoop leiden (Rene Knecht)
Help! Mijn klant wil nadenken (Michel Hoetmer)
De concurrentie inzetten: hoe doe je dat? (Michel Hoetmer)
Bent u oplossingsgericht of procesgericht? (Toine Simons)
De top 10 van irritante verkooplingo (Harro Willemsen)
Pak kansen met wat mis gaat (Toine Simons)
4 tips om tijdens het verkoopgesprek uw klant aan u te binden (David Bloch)
Zorg dat uw klant echt naar u luistert (Rene Knecht)
De kracht van verhalend verkopen (David Bloch)
Een verpletterende eerste indruk? Zo doe je dat! (Marcel Hoefman)
De achterban: hoe kan u de DMU beïnvloeden? (Rene Knecht)
Leer verkopen van een heel goede serveerster (Jan-Willem Seip)
De openingszin als opwarmer bij koude acquisitie (Victor Bonke)
Zit uw klant in transformatie? (Rene Knecht)
Spelenderwijs verkopen; anders dan anderen (Michel Hoetmer)
De 4x4 vragenmatrix (Harro Willemsen)
Wat uw weggedrag zegt over uw presentaties (David Bloch)
Klanten komen van Venus en verkopers van Mars (Michel Hoetmer)
Een goed gesprek? Drie vragen die u na elk klantcontact moet stellen (Marcel Hoefman)
Verbeter uw verkoopgesprek met Socrates (Toine Simons)
De klant heeft zijn geloof verloren (Rene Knecht)
Verhoog uw afsluitkansen met een haalbaarheidsonderzoek (Jan-Willem Seip)
Versterk uw overtuigingskracht (Richard van Houten)
Geef niet te snel toe, laat de klant ook iets geven (Rene Knecht)
De Elevator Pitch (Klantencontact)
Hoe voorkom ik irritatie aan de andere kant van de lijn? (Victor Bonke)
Vijf tips om vertrouwen te winnen (Marcel Hoefman)
Heeft u klittenbandellebogen? (David Bloch)
Maak van ieder bezwaar een kans (André Hagelen)
Waarom vragen stellen vaak niet werkt (Peter Stinckens)
Wonderwoorden in sales (Marcel Hoefman)
Offertes verliezen op prijs? Onzin! (Natasja Hoogenboom)
Valkuil in de verkoop: te veel advies (Richard van Houten)
5 Gouden regels voor een succesvol eerste contact (Jan-Willem Seip)
Het verkoopgeheim van de veilingmeester (Richard van Houten)
Pitchen is: Verlies van zelfvertrouwen (Rene Knecht)
Is ‘gaan voor eigenbelang’ agressieve verkoop? (Walter Spruyt)
Maakt u deze fouten in offertes? (Natasja Hoogenboom)
De prijs als excuus (Jos Burgers)
Bezwaren en tegenwerpingen (André Hagelen)
De ‘V’ in Verkopen (Edwin Scheperman)
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan? (Peter Stinckens)
De 10 slechtste salesvragen (Harro Willemsen)
Zo leert een verkoper zijn mond te houden (Richard van Houten)
Flip-over – het beste hulpmiddel bij uw presentaties (David Bloch)
Hoe stelt u de kampioensvraag? (Harro Willemsen)
Cijfers: de sambal in uw verkoopgesprek (David Bloch)
Hoe om te gaan met vooroordelen over uw product (Walter Spruyt)
Harder praten helpt niet (Richard van Houten)
Een nieuwe kijk op de oude ‘elevator pitch’ (David Bloch)
De klant als adviseur (Harro Willemsen)
Activeer uw ingebouwde leugendetector (Rene Knecht)
Wat zou u doen als u de klant bent? (Jan-Willem Seip)
Presentatietechniek die werkt als u geen podiumbeest bent (Rene Knecht)
"Doe ff normaal" - drie tips voor een natuurlijker telefoongesprek (Marcel Hoefman)
NIET over uzelf beginnen (Victor Bonke)
Overtuigen met uw managementsamenvatting (Roelf Houwing)
Hoe komt u optimaal voor de dag? (David Bloch)
Verkoopbeleving en doelstellingen: lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Angst en effectief presenteren (David Bloch)
Luisteren met een leeg hoofd (Jos Burgers)
Verbinding en relevantie: twee gouden sleutels tot effectief presenteren (David Bloch)
Vijf voornemens voor verkopers (Marcel Hoefman)
Dien uzelf pijnprikkels toe (Richard van Houten)
Wat kunnen we leren van winkelverkoop (Jan-Willem Seip)
Hoe wordt uw klant beïnvloed? (Rene Knecht)
Waardevolle lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Stilte... Uw geheime wapen in het verkoopgesprek (David Bloch)
Maak het verschil, bereidt u goed voor! (Marcel Hoefman)
Hoe goed luistert u? (David Bloch)
Wat zijn de geheimen van uw klant? (Rene Knecht)
Hoe goed luistert u? (David Bloch)
Een goede verkoper let op zijn woorden (Richard van Houten)
Leer te dansen met kritische klanten (Rene Knecht)
Verkoopt u met een Push – of Pull strategie? (Rene Knecht)
Feedback geven: wel of niet 'sandwichen'? (Michel Hoetmer)
Zijn verkopers te goed van vertrouwen? (Rene Knecht)
De kunst van het vragen stellen (Jan-Willem Seip)
Hoe verkoopt u aan een groep? (Rene Knecht)
Waarom begrijpt de klant me niet? (Michel Hoetmer)
Gij zult niet Liegen (Rene Knecht)
Loop eens binnen bij uw prospect (Richard van Houten)
Is uw contactpersoon een marionet? (Herman Meijer)
Ziet uw klant u als autoriteit? (Rene Knecht)
Uw gevoel en uw succes in de verkoop (Hans Oelen)
Doorbreek dit proces en u gaat meer verkopen (Hans Oelen)
Dit is een goed voorbeeld van Sales Framing (Richard van Houten)
De klant heeft een eigen willetje (Rene Knecht)
Wees voor uw klant het verloren ideaal (Rene Knecht)
Bereidt u zich voor zoals Obama? (André Hagelen)
Hoe kunt u uw onderhandelingsvaardigheden verscherpen? (David Bloch)
Vertrouwen Verkopen: omgaan met woordbreuk en bedrog (Rene Knecht)
Presenteer uw pieken en de aandacht kent geen dalen (David Bloch)
Hoeveel informatie geeft u bij koude acquisitie? (Victor Bonke)
Hoe kunt u met intuïtie het verkoopproces versnellen? (Rene Knecht)
Vragen tijdens uw presentatie: scoort u of gaat u de mist in? (David Bloch)
Verkoop niet zoals uw CEO (Rene Knecht)
Ruis tijdens communicatie, 1: storing van buiten (David Bloch)
Geef uw overtuigingskracht een boost (Michel Hoetmer)
Zin en onzin van open vragen (Michel Hoetmer)
Kwalificeer zelf uw nieuwe baas (Rene Knecht)
Sluit uw verkoopgesprek af met een deal (Richard van Houten)
Vakkennis: valkuil of voorsprong? (Marcel Hoefman)
Hoe verkoopt u de waarde van uw oplossing? (Rene Knecht)
De kunst van het uitnodigen (David Bloch)
De standaardpresentatie: niet doen! (David Bloch)
Communiceren voorbij de klakkeloosheid (David Bloch)
Zet uw productdemonstratie op zijn kop! (Michel Hoetmer)
Verkopen van innovaties – 4 concrete tips (Rene Knecht)
Hoe gaat u om met de overtuigingen van uw klant? (David Bloch)
Elevator pitch: een korte, snelle e-cursus (David Bloch)
Wat doet u wanneer de klant of prospect u negeert? (Michel Hoetmer)
De kracht van de makelaar – adviseur (Rene Knecht)
Overvragen in onderhandelingen en toch uw zin krijgen (Michel Hoetmer)
Hoe minder informatie, hoe beter voor de klant (Jos Burgers)
De top 8 fouten in verkooppresentaties (Arthur Sevenstern)
Het antwoord op ‘We hebben geen budget’ (André Hagelen)
De eerste belangrijke stap naar de order (Peter Stinckens)
De hot button close (Richard van Houten)
Ruis tijdens communicatie, 2: storing van binnen (David Bloch)
Het piranha-effect (Richard van Houten)
Waarom is die openingszin toch zo belangrijk? (Victor Bonke)
Bent u overtuigend genoeg? (Rene Knecht)
De Zen van verkopen (David Bloch)
Succesvolle offertes (Richard van Houten)
'Let maar niet op de rommel' (Jos Burgers)
Begrijpt uw klant uw verkooppresentatie? (Arthur Sevenstern)
Presenteren met overtuiging - 18 gouden regels! (David Bloch)
Succesvol taalgebruik in Sales (Michel Hoetmer)
De onverschillige prospect ontvankelijk maken (Rene Knecht)
Presenteren – met een kapstok (David Bloch)
Uzelf verkopen (Hans Oelen)
Als u een toespraak houdt ... (Tips & Advies Verkoop)
Het allereerste contact (Redactie Verkopersonline.nl)
Verbeter uw verkooppresentatie (Michel Hoetmer)
U krijgt uw superieure oplossing niet verkocht? (Rene Knecht)
Zo luistert u beter (Tips & Advies Verkoop)
Bezwaren tegen een techniek (Harro Willemsen)
De kunst van het ja zeggen (Redactie Verkopersonline.nl)
Death by PowerPoint (Vladan Soldat)
De zeven hoofdzonden bij presenteren (Arthur Sevenstern)
Vertel gerust verder (Tips & Advies Verkoop)
Verkopen begint bij de eerste indruk (Redactie Verkopersonline.nl)
Gespreksopeningen voor vaste klanten (Michel Hoetmer)
Kleur bekennen in het verkoopgesprek (Ivo Ouwerkerk)
De kracht van persoonlijk contact (I) (David Bloch)
Uw tijd gaat nú in! (Tips & Advies Verkoop)
De 3 basisregels voor het telefonische verkoopgesprek (Michel Hoetmer)
Hoe houdt u de aandacht van uw klant vast? (Ivo Ouwerkerk)
Ik snap wat u bedoelt (Tips & Advies Verkoop)
Rapport verkrijgen bij koude acquisitie; van Koud naar Warm contact (Victor Bonke)
Nu even niet! (Peter Stinckens)
Opening verkoopgesprek: bezint eer ge begint (Ronald van den Berg)
En via de zijdeur weer naar binnen... (Tips & Advies Verkoop)
Tips om leiding te nemen in een verkoopgesprek (Rene Knecht)
Gespreksmanagement (Hans Oelen)
Spreken is maar zilver (Jos Burgers)
De eerste afspraak; vlekkeloos verlopen! (Hans Oelen)
Gebarentaal verklaard (Tips & Advies Verkoop)
De zin en onzin van spiegelen (Tips & Advies Verkoop)
De kracht van uw eigen territorium (David Bloch)
Standaard elevator pitch? Niet doen! (Arthur Sevenstern)
Teampresentatie? Ontwijk deze valkuilen (Arthur Sevenstern)
Misser: te weinig aandacht voor de klant (Michel Hoetmer)
De 6 basisprincipes van krachtig handelen (Redactie Verkopersonline.nl)
5 belangrijke aandachtspunten bij verkoop-presentaties (Arthur Sevenstern)
Wat zegt u bij de eerste ontmoeting? (Tips & Advies Verkoop)
Verantwoordelijkheid = kijken over uw eigen muurtje (David Bloch)
Applaus: een behoefte én een hulpmiddel bij presenteren! (David Bloch)
Scoren met scripts (Redactie Verkopersonline.nl)
Topverkopers; vaak zuinige praters (Redactie Verkopersonline.nl)
Uw stem kan de doorslag geven (Richard van Houten)
Meer resultaat met uw verkooppresentaties (David Bloch)
Beken kleur, ook in uw verkooppresentatie (David Bloch)
Uw stem geeft de doorslag (Richard van Houten)
De scorende openingszin (Victor Bonke)
Maak van uw afscheid een krachtig instrument (David Bloch)
Wat zijn de drie grootste ergernissen bij een verkooppresentatie? (Arthur Sevenstern)
De terreur van standaard presentaties (Arthur Sevenstern)
“U wilt kopen, begrijp ik?” (Verkoopgesprek;Klantencontact)
De elevator-pitch bij koude acquisitie: meat on the bones (Victor Bonke)
De kern van elke presentatie: voorbereiding, interactie en passie (Arthur Sevenstern)
Hoeveel van uw verkoopgesprekken zijn zinloos? (Peter Stinckens)
Zorg voor focus in uw presentatie en vermijd een afgang (Arthur Sevenstern)
Uw voice-mail als verbale handtekening (Richard van Houten)
"Niet presenteren" en 4 andere presentatietips (Enno van Kersen)
Ontdek het gevoel van de klant (Danielle de Jonge)
Houd u niet aan de regels als u presenteert (Arthur Sevenstern)
Een beeld spreekt 1000 woorden, een citaat bespaart 1000 woorden! (David Bloch)
De momenten waarop u uw mond moet houden (Redactie Verkopersonline.nl)
Gesprekstechniek bij bezwaren (Hans Oelen)
5 Valkuilen die u moet vermijden in uw verkooppresentatie. (Arthur Sevenstern)
Het geheim van de twee behoeften van uw 'afnemer' (David Bloch)
Altijd dat lastige begin … (Tips & Advies Verkoop)
Waar gaat u zitten aan tafel? (Danielle de Jonge)
De drie belangrijkste eigenschappen van succesvolle presentaties (Arthur Sevenstern)
Gelóóft de klant wat u vertelt? (David Bloch)
Ja, maar … (Tips & Advies Verkoop)
Bouwen aan zelfvertrouwen (Hans Oelen)
De begroeting (Victor Bonke)
7 manieren om een verkoopgesprek uit een impasse te halen (Michel Hoetmer)
Leer de houding van je klant herkennen (Verkoopgesprek)
Zorg dat ze uw brief lezen! (Redactie Verkopersonline.nl)
Zo vertelt u wat de klant moet doen (Tips & Advies Verkoop)
Het bouwen van een verkooppresentatie (Harrie van Heck)
De kracht van persoonlijk contact (II) (David Bloch)

De top 10 van irritante verkooplingo

Harro  Willemsen
Harro Willemsen
3to1.nl

Het taalgebruik van verkopers is soms tenenkrommend. Hier de top 10 van meest irriterende verkooplingo. Welke gebruikt u?

De top 10 van irritante verkooplingo

Lulkoek, slecht geformuleerd, misleidend of domweg niet origineel, dat is het taalgebruik van sommige verkopers die ik in mijn werk tegenkom. In offertes, folders, sociale media en andere 'klantgerichte' uitingen staan soms tenenkrommende teksten. Ik heb een top 10 samengesteld van de meest irritante verkooplingo waar we wat mij betreft zo snel mogelijk van af moeten.


10. "Jong en dynamisch"

Het begrip "Jong en dynamisch" is uitgevonden voor mensen die het lastig vinden een bedrijf aan te prijzen met wezenlijke en originele teksten. Het zijn twee nietszeggende typeringen die toch positief klinken. Makelaars, webdesigners, groothandels, ICT-bedrijven, het zijn allemaal "jonge en dynamische" bedrijven.

Andere typeringen in deze betekenisloze categorie zijn bijvoorbeeld: professioneel, flexibel, gedreven. Wees origineel, creatief en afwijkend wanneer u USP's voor uw nieuwe bedrijf formuleert. "Jong en dynamisch" wilt u niet zijn.




9. !!!

Krachtige teksten hebben geen uitroeptekens nodig. Dat uw nichtje van twaalf er rijkelijk haar Facebook-berichten mee bestrooid snap ik. Maar websites, e-mails, offertes en brochures hebben ze echt niet nodig. 'We hebben een fantastische aanbieding voor u!!!' of 'Bedankt voor het gezellige gesprek!!!' ziet er onprofessioneel uit. Gebruik liever krachtige woorden en goed leesbare zinnen om iemand rechtstreeks aan te spreken. Laat de uitroeptekens maar aan uw nichtje over.




8. "Conculega"

Met collega's drink u in de kroeg, met concurrenten niet. Maar als we ze conculega noemen kan het ineens wel?! Als iemand een opdracht pakt, die u ook had kunnen scoren, dan is dat een concurrent. En u moet zorgen dat u slimmer, kosteneffectiever, gunbaarder, innovatiever, bijzonderder bent dan de concurrentie. Wil u heel de wereld te vriend houden en anderen in uw branche ook graag een deel van de taart gunnen? Dan zit u in het verkeerde vak. Conculega's bestaan niet. 




7. "Gratis"


Als ik ergens het woord 'Gratis' in zie staan, ben ik direct op mijn hoede. Moet ik eerst vijf pagina's persoonlijke gegevens invullen, van schoenmaat tot politieke voorkeuren, om een artikel of programma "gratis" te mogen downloaden? Krijg ik kosteloos een tijdschrift thuis, maar wel barstensvol met advertorials, reclame en zonder onafhankelijke redactie? Liever betaal ik ergens goed voor als het dan niet klopt, kan ik tenminste normaal reclameren. 




6. De verkleinende trap

'Ik lever servertjes en printertjes voor het bedrijfsleven', of 'We proberen met ons dienstenpakketje onze klanten van dienst te zijn.' Beide teksten heb ik letterlijk opgetekend uit de mond van een accountmanager. Wat mij betreft kunt u een prachtig betoog afsteken over hoe goed uw bedrijf wel niet is, maar als u product-jes levert, krijg ik toch een lullige oude schuur voor ogen. U levert prachtige producten en schitterende diensten. Laat de "tje" en "tjes" maar lekker bij uw mannetje of vrouwtje thuis. 




5. De ergste verkleinende trap: 'stukje'
De overtreffende verkleinende trap is wel het woord 'stukje'. Geneuzel in de vorm van: 'We leveren altijd een stukje service bij onze producten', of 'Natuurlijk leveren we ook een stukje ondersteuning bij oplevering'. Als iemand zoiets tegen me zegt, vraag ik altijd: 'Waarom levert u maar een stukje service?' Het antwoord is dan: 'Euh...'. Uw service is optimaal, geweldig, de allerbeste, het meest compleet, alles behalve "een stukje".




4. 'Kijken of we iets voor elkaar kunnen betekenen.'
Dit is een eufemisme voor 'Kijken of ik iets aan u kan verkopen'. Maar dat klinkt zo plat, dus wordt na een "goed" gesprek van twee minuten met een accountmanager van een willekeurig bedrijf op een netwerkborrel een visitekaartje in mijn hand geduwd met de woorden: 'Hebt u voor mij ook een visitekaartje, dan spreken we een keer af. Kunnen we kijken of we iets voor elkaar kunnen betekenen.'

Mijn standaard antwoord is tegenwoordig: 'Dat is goed. Maar ik ben nieuwsgierig, behalve dat u producten aan mij wil verkopen, wat zou u dan nog meer voor mij kunnen betekenen?" De stilte en euh's die dan volgen zeggen genoeg. 




3. Grossieren in spreekwoorden.

Ik kan een prachtige quote, een origineel spreekwoord of een pakkend gezegde over het algemeen wel waarderen. Maar sommige verkopers grossieren werkelijk in halve en hele spreekwoorden. 'Nou die opdracht heb ik voor de poorten van de hel weggekaapt. Daarvoor zat ik wel in de piepzak en als ik hem had gemist, was ik de pineut geweest.' En dat een heel gesprek lang.

Erger nog, is als de spreekwoorden verkeerd gebruikt worden: 'Ja, maar u moet geen spijkers onder water zoeken.' En het ergst is een spreekwoord verbouwen tot een grap: 'Maar u weet toch wel, hoge bomen leveren veel brandhout ha ha.' En dan verwachtingsvol de klant aankijken of u een lach scoort. Tenenkrommend.


2. 'Wij vertrouwen erop u met deze informatie van dienst te zijn geweest'


De moeder aller brief-afsluitingen. Ook als in de brief niet, slecht of onvoldoende antwoord is gegeven op uw vraag. Of erger dan dat: 'Wij gaan uw internetaansluiting drie dagen afsluiten voor werkzaamheden. Wij hopen dat we u hiermee van dienst zijn.'

U kunt er niet op vertrouwen iemand van dienst te zijn geweest, als u bijvoorbeeld net hebt gemeld dat een financieringsvraag is afgewezen.  Automatisering van communicatie naar uw klanten zal nooit de klanttevredenheid verhogen. Klanten willen als individuen worden behandeld. Denk dus na over wat u in een brief zet. Ik hoop u met deze informatie van dienst te zijn geweest.


1. 'Om u nog beter van dienst te zijn, krijg u een keuzemenu'

Wat mij betreft dé grote etterwond van beoogd klantvriendelijk optreden in Nederland op dit moment: bedrijven die hun helpdesks, servicedesks en customersupport hebben uitbesteed aan callcenters, met als voornaamste reden het drukken van de kosten. En voordat u een levende callcenter-agent aan de lijn krijgt, wordt de kwelling verdubbeld door een onlogisch en tergend langzaam bel-menu.

Als ze eerlijk willen zijn naar hun klanten veranderen ze de welkomsttekst in: 'Om te voorkomen dat u ons vaker lastig valt met vervelende vragen, proberen we u weg te pesten met een langdradig bel-menu en incompetente callcenter-agents. Kies 1 om tien minuten in de wacht te luisteren naar Lionel Richie.' Nee dank u, ik bel uw concurrent wel.

Harro Willemsen

Harro  Willemsen
Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik breng mensen van gemiddeld naar excellerend. Van 1 naar 3. Door training, coaching, workshops, publicaties, presentaties en maatwerkprogramma’s."
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Verkoopgesprek
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   7,8
(181 stemmen)
Reacties

Roger

Helder.
( dit bleef over na alle teksten die overbodig waren te schrappen)

henri van deursen

Zeer herkenbaar en absoluut waar.

john

tenekromend artikel

Branko |  http://www.exxtra.nl

'Tenekromend'... Erop vertrouwend u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben, verblijven wij. 10 heerlijke open deuren die lekker weglezen, leuk om de dag mee te beginnen. Harro bedankt!

Pim Busker |  http://www.storesupport.nl

Duidelijk verhaal, herkenbaar ook. Denk dat het ook voor de makers van verkooptraining goed is dit artikel even te lezen...

Benieuwd ook naar de top 10 met de meeste gepaste teksten (alhoewel ik hier wel een idee over heb..)

Zeer vaak herkenbaar helaas. PopieJopie figuren maak ik altijd snel duidelijk dat ik niet met ze geknikkerd heb.Ook ben ik benieuwd naar de 10 beste openings/sluitings zinnen!

Aart

geweldig en waar.
Echter waar zijn die 10 baanbrekende openings/sluitings zinnen? De beperkte kwaliteit van die opgepropte makelaar en halfbakken marketeer weten we nu.

Arthur Sevenstern |  http://www.excellentpresenteren.nl

Perfect verwoord deze ergernissen.

Stefanie

Ik lees hier over hoe het niet moet, ik ben meer benieuwd naar hoe het wel moet Als ik mijn Tom Tom instel dan voer ik in waar ik heen wil, anders kom ik er nooit.

Branko |  http://www.exxtra.nl

@Stefanie, blijf vooral dicht bij jezelf. Wordt altijd (lees ALTIJD) gewaardeerd. Ook al is dit geen garantie voor orders, je hebt er het langst plezier van in bijvoorbeeld je netwerk.

marleen

Heel herkenbaar en leerzaam.

Ik ga nu proberen meer "klantgericht" te denken en mider genruik te maken van de autotekst.

henk de boer |  http://www.lanterfanten.nl

Mooie voorbeelden van hoe het niet moet, luister er niet naar maar ga dan liever even lanterfanten.

andy eylenbosch

Beste lezers,

Hier ga ik dus niet mee akkoord, ik zit mischien nog "maar"
5 jaar in het verkoopsleven. Maar ik heb dan wel al genoeg de ervaring opgedaan om te beseffen dat wanneer we iets promoten, het al handig is ! te gebruiken om de klanten nog eens extra te wijzen op de actie. Concullega's bestaan dus effectief want als je altijd in de concurrentie strijd zit zal je nooit samen iets kunnen realiseren en geloof me dit gebeurt wel eens vroeg of laat. Dit artikel leek me eerder een artikel van iemand die gefrustreerd zijn verkoopservaringen op internet wou zetten. Sorry maar zi denk ik erover

Met vriendelijk groeten

Andy

André van Beveren

In persoonlijke gesprekken is een taalfoutje niet of nauwelijks opvallend, behalve wanneer je hoort: "Ik wilt...."
Maar beste Harro,
Als je zoveel denkt te weten over tekstopstellingen in mailings, brieven, offerte's of bevestigingen van een opdracht, zorg er dan tenminste voor het typewerk taaltechnisch foutloos te presenteren. Niets is erger dan een tekst met taalfouten te laten lezen. Ook niet wanneer bijvoorbeeld de zin "Eens kijken wat we voor elkaar kunnen betekenen" gebruikt wordt. "Als de splinter in iemands oog opvallend is, dan zie je balk in je eigen oog niet meer".

@Branko Dankjewel!

Wat ik me ook afvraag is wat is het beste, een enthousiaste mail sturen, langsgaan of wachten tot je deze mensen ergen op een beurs of netwerkborrel ziet.

Ik krijg het idee dat een e-mail in mijn geval niet werkt, of ik denk al direct vanuit de klant "oh weer een die wat probeert te verkopen".

Al praat ik volgens mij best wel makkelijk en ontspannen , vindt ik dit gedeelte best wel een uitdaging.Ik ben leergierig en probeer van alles uit, en hoe moeilijk ook af en toe, heb ik er veel plezier mee.

31 oktober ga ik naar Exact Live in Ahoy, wie gaat er ook?

Thomas Vencken |  http://www.emcperformance.nl

Vermakelijk Harro :-)

g. hilberding

Ik ervaar dezelfde situaties als klant en irriteer me mateloos aan deze fouten. Echter merk ik ook dat de wereld geen steek veranderd. Dus het zal in lengte van dagen zo blijven.

Maar zo herkenbaar, absoluut.

mvg

Ger

Jacqueline Wessels


Goedemorgen lezer(s),

Jammer dat er spelfouten in de teksten staan.

Inhoudelijk mee eens.

Groet
Jacqueline

@g. hilberding Neemt dan het plezier van ondernemen niet af, als u zich mateloos irriteert?

Hans Hes

Als mijn nichtje iets bestrooit, doet ze dat met een "t"en niet met eeen "d".
Met ciollega's drinkT u in de kroeg en niet drink u in de kroeg.
Conculega, voor zover dit woord al bestaat, schrijf je met dubbel "l", collega nl. ook.
WilT u heel de wereld en niet wil u heel de wereld.

Zit ik nu naar een Nationale Dictee wedstrijd te kijken?

Laten we het over de inhoud hebben, ik begrijp hieruit dat spelfouten in de communicatie toch wel ernstig worden genomen, ik neem het zeker wel serieus maar daar draait het toch niet alleen om in een brief?! Enthousiasme toch ook belangrijk, of is dan direct de kous af? Wel lastig voor verkopers die dyslectisch zijn, die zullen altijd iemand moeten inhuren om zeer krytische klanten te benaderen.

Graag wil ik weten wat het alle belangrijkste tip is over communicatie tussen klant en verkoper. Kan iemand hier een antwoord op geven? Dicht bij mezelf blijven, ja die weet ik en dan...

Alvast bedankt.

G.hilberding

@stefanie.

Nee het plezier neemt niet af. Het blijft een uitdaging om mensen die voor je werken toch anders te laten denken en reageren. Op zoek naar natuurlijk mogelijke antwoorden. Zodat de Gunfactor tot zijn recht komt.

@G.hilberding Dat is zeker een uitdaging, ben ik met u eens. En het is toch ook goed om kritisch te zijn, maar irritatie is een emotie die voortkomt uit een verwachting die niet wordt voldaan, en kan uitgroeien tot frustraties. Een beetje irritatie is niet erg, en met wat meer geduld wordt het wijsheid, maar mateloos irriteren....

Rick

Top artikel, dank.

Joop van Summeren |  http://www.gunpowder.nl

Hahah moest er wel om lachten, maar het klopt wel. Zeker wat betreft de call-agents en de langdradige belmenu's zijn een etterende wond. Bedankt.

Boy

Ik kom er steeds meer achter dat verkoper een k.. beroep is, laten we eerlijk zijn zo is het toch?!?

Stefanie

@Boy Een keurig beroep? ;)

Branko |  http://www.exxtra.nl

@roy Verkopen is geweldig...! Het brengt alleen wel wat verantwoordelijkheden met zich mee. Voor je klant (verwachtingen/prijs), voor je werkgever/bedrijf (verantwoorde omzet en continuïteit) , maar vooral voor jezelf! Als je verkopen alleen leuk vindt zonder tegenslagen heb je misschien een beetje rooskleurige voorstelling van het 'keiharde bestaan van een handelsreiziger'... Succes!

Toon

Slap, on-inspirerend, open deuren in trappen!!!!!!!!!

Harro Willemsen |  http://verkopen.blogspot.com

Bedankt allemaal voor de overweldigende reacties. Een kleine 3000 lezers, 125 stemmen en 30 reacties in zeer korte tijd. Mijn mailbox stroomde over. Dank.

Een paar korte reactie nav jullie commentaar:

@Fred en Aart: Er zijn geen beste openingszinnen of afsluiters. Commerciële communicatie is altijd maatwerk en is bij ieder klantcontact verschillend. Er zijn wel goede handvatten te geven - daar zal ik in een toekomstig artikel aandacht aan geven.

@Andre, Jacqueline en Hans. Er staan spellings- en stijlfouten in mijn tekst. Dat is mijn eigen schuld - een ongecorrigeerde versie is op de site terechtgekomen. Terecht dat jullie je daar aan irriteren - teksten horen foutloos te zijn. De spellingswijze voor "Conculega" heb ik trouwens overgenomen van Wikipedia (https://nl.wikipedia.org/wiki/Conculega)

@allen die het met me oneens zijn: Fijn dat jullie reageren, we zijn het van harte met elkaar oneens. Het zijn mijn irritaties, stel gerust je eigen lijstje op.

Harro Willemsen
Twitter: https://twitter.com/harrothehero
Blog: http://verkopen.blogpsot.com
Tumblr: http://www.tumblr.com/blog/verkopen

daniel zandbergen |  http://www.historiemeubelen.nl

Geweldig artikel!

- 'Jong' en dynamisch. Bij jong associeer ik soms ook dat het bedrijf dus nog niet veel know-how in huis heeft. In sommige branches geen aanbeveling.

- Ook een grote ergernis: contaminaties om een bedrijfsslogan of erger nog: een bedrijfsnaam van te maken.

Printing & Advertising wordt 'Printvertising', dat soort jeukwoorden.

Woorden als 'super kwalíteit' gebruik ik nooit in onze reclames. De klant maakt zelf wel uit of het goed is. Ik zie geen toegevoegde waarde.

- dingen gratis aanbieden blijkt bij onze klanten ook niet te werken. Misschien zitten we in de verkeerde hoek (meubelverkoop in het middensegment), maar aanbiedingen werken bij ons voor geen meter. En iets gratis aanbieden leid onherroepelijk tot wantrouwen.

Tot slot de uitsmijter en wat mij betreft de winnaar van 2012 in onze winkel: een vertegenwoordiger die tegen mij zei:

'kijk, en dit visitekaartje kost maar 13 centJES en deze iets grotere maar 16 cenTJES per stuk.

Ik ben 34 jaar.....lieve help

Remie

Gerard van der Kooij

Geen beste openingszinnen..? Natuurlijk wel, als je in je openingszin aangeeft wat je komt doen, c.q. wat je hebt en wat het voordeel voor de klant is, dan heb je aandacht en een uitstekende basis voor je verkoopgesprek.

René Meijer |  http://internetperfect.nl/

"
Als ik ergens het woord 'Gratis' in zie staan, ben ik direct op mijn hoede."

Ik lees toch echt op deze website 'Ontvang gratis salestips!"

Of werkt het soms toch wel?

Aan tafel zitten met ondernemers betekent voor mij een concreet en duidelijk gesprek voeren. Als je onzin zit te verkopen dan prikt men daar wel doorheen.

Verkopers die foute en tenenkrommende grappen maken moeten wat mij betreft een ander vak kiezen. Voorafgaand aan het gesprek probeer ik te levelen, wie heb ik voor me, wat kan ik wel en vooral niet zeggen. Als de prospect mij een sukkel vind vanwege een foute grap en daardoor de deal afketst, dan zou ik mijzelf voor m'n kop willen slaan.

Sowieso is een verkoopgesprek niet het moment voor grappen, als ik een zijweg wil inslaan probeer ik het te hebben over datgene waar de prospect in geinteresseerd is. Als je om je heen kijkt zie je altijd wel wat waarover je het kan hebben.

Toch wel jammer van alle spam op dit interessante artikel. Ik stoor mij ook vooral aan "gratis" dingen. Gratis bestaat niet.

Ben niet helemaal eens met gratis deel. Ligt er aan per branche. In sommige hyper competitieve online B2B niches is broodnodig om iets waardevols, en lees niet een e-boek o.i.d., maar een gratis consult bijv., iets waar potentiële klant echt iets aan heeft, te geven, om een voet tussen de deur te krijgen. Voor mij is er ook niets mis met het woord concullega, in sommige industrieën ook al ben je op papier concurrenten werk je idealiter toch samen om ieder beide klanten vooruit te helpen.

Punt 7. Gratis. Niets is gratis. Behalve leuke give-aways op beurzen of evenementen. Maar in ruil voor gegevens is niets gratis. Ook de nieuwe privacy wet heeft hier geen invloed op.

Prima artikel!

Het lezen van de reacties over concurrentie die concollega's zijn omdat je samen op bepaalde vlakken dingen onderneemt/realiseert betekent nog niet dat het je beste vrienden bent. Op andere gebieden zullen jullie elkaar achter de schermen nog steeds bestoken/bevechten om klanten als ik het even ruw formuleer.

Concurrenten kun je mee samenwerken; dat maakt je nog geen concollega's. Naïviteit & goedgelovigheid is een doodsteek. Extra informatie verstrekken dat niet nodig is, is voor hen een handvat om jou in de toekomst te overtreffen.

Leuk en herkenbaar artikel! Het trapt wel een aantal open deuren is maar het zijn natuurlijk wel veel woorden die gewoon heel vaak terugkomen op de werkvloer.

Albert-Jan Sluis |  https://radioboeker.nl/

Deze voorbeelden zijn inderdaad tenenkrommend. Je hoort ze zelfs nog wel eens in radiocommercials voorbij komen. Dan weet je dat het tijd is voor een andere copywriter!

Albert-Jan Sluis |  https://radioboeker.nl/

Deze voorbeelden zijn inderdaad tenenkrommend. Je hoort ze zelfs nog wel eens in radiocommercials voorbij komen. Dan weet je dat het tijd is voor een andere copywriter!

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel