Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Presenteren / verkoop gesprek

Wat u nog niet wist over luisteren (Jos Burgers)
Inzicht verkopen: verander de taal van je oplossing (Rene Knecht)
Hulpwerkwoorden in uw offerte? Niet doen. (Natasja Hoogenboom)
Voorkom gezichtsverlies in een salesgesprek (Jorg Hartog)
De mythe van positief denken in verkopen (Rene Knecht)
Hoe een bezwaar tonnen kan kosten (André Hagelen)
Prikkel het veranderbrein van jouw klant (Rene Knecht)
Wat je zegt ben je zelf (Marianne van de Water)
Sus jij je klanten in slaap?! (Herman Meijer)
Negen designprincipes voor presentaties (Harro Willemsen)
Telling is selling (Jan-Willem Seip)
Iets opsturen in complexe salessituaties? Niet doen! (Marcel Hoefman)
Verkoop met woorden (Jan-Willem Seip)
Hoe haal je 67% conversie in verkoopgesprekken? (André Hagelen)
Hoe ga je om met klant die even komen 'shoppen'? (Rene Knecht)
IMPACT van de EERSTE indruk! (Herman Meijer)
Jezelf niet identificeren met je product of oplossing (Rene Knecht)
De voordelen van een vooruitziende blik (Marianne van de Water)
De Kunst van Begrip Tonen (Jos Burgers)
Van Klik naar Conflict? (Rene Knecht)
3 FBI technieken om een gesprekspartner voor je te winnen (Jorg Hartog)
Gespreksstrategie - een belangrijke discipline in Sales (André Hagelen)
Commercieel luisteren: de route naar verkoopsucces (Marc van Katwijk)
Finance: Feiten en Fabels (Marianne van de Water)
De krachtigste afsluittechniek die er bestaat (Rene Knecht)
Bezwaren? Zoek ze op in het verkoopgesprek! (André Hagelen)
Van een online prospect een klant maken (Rene Knecht)
Stop met de macht weggeven (Rene Knecht)
'De korting is uitverkocht' (Herman Meijer)
Weet waarom klanten van u kopen (David Bloch)
Hoe wordt u een onnatuurlijk goede verkoper? (Jan-Willem Seip)
Je introductie is goud waard (André Hagelen)
Afsluiten tíjdens een verkoopgesprek (Rene Knecht)
Zeven principes voor betere korte berichten (Harro Willemsen)
De eerste seconde bij acquisitie is bepalend (Victor Bonke)
De kunst van goede vragen stellen (Michel Hoetmer)
Een ‘mind-blowing’ pitch in 30 seconden (André Hagelen)
Er is geen betere overtuiging dan zelfovertuiging (Michel Hoetmer)
Welke beslissingen leiden tot de aankoopbeslissing? (Rene Knecht)
Feedback – mét verbinding! (David Bloch)
Verliest u opdrachten? Let op uw houding! (David Bloch)
Presentaties die naar de verkoop leiden (Rene Knecht)
Help! Mijn klant wil nadenken (Michel Hoetmer)
De concurrentie inzetten: hoe doe je dat? (Michel Hoetmer)
Bent u oplossingsgericht of procesgericht? (Toine Simons)
De top 10 van irritante verkooplingo (Harro Willemsen)
Pak kansen met wat mis gaat (Toine Simons)
4 tips om tijdens het verkoopgesprek uw klant aan u te binden (David Bloch)
Zorg dat uw klant echt naar u luistert (Rene Knecht)
De kracht van verhalend verkopen (David Bloch)
Een verpletterende eerste indruk? Zo doe je dat! (Marcel Hoefman)
De achterban: hoe kan u de DMU beïnvloeden? (Rene Knecht)
Leer verkopen van een heel goede serveerster (Jan-Willem Seip)
De openingszin als opwarmer bij koude acquisitie (Victor Bonke)
Zit uw klant in transformatie? (Rene Knecht)
Spelenderwijs verkopen; anders dan anderen (Michel Hoetmer)
De 4x4 vragenmatrix (Harro Willemsen)
Wat uw weggedrag zegt over uw presentaties (David Bloch)
Klanten komen van Venus en verkopers van Mars (Michel Hoetmer)
Een goed gesprek? Drie vragen die u na elk klantcontact moet stellen (Marcel Hoefman)
Verbeter uw verkoopgesprek met Socrates (Toine Simons)
De klant heeft zijn geloof verloren (Rene Knecht)
Verhoog uw afsluitkansen met een haalbaarheidsonderzoek (Jan-Willem Seip)
Leer van tweedehands autoverkopers (Jos Burgers)
Versterk uw overtuigingskracht (Richard van Houten)
Geef niet te snel toe, laat de klant ook iets geven (Rene Knecht)
De Elevator Pitch (Klantencontact)
Hoe voorkom ik irritatie aan de andere kant van de lijn? (Victor Bonke)
Vijf tips om vertrouwen te winnen (Marcel Hoefman)
Heeft u klittenbandellebogen? (David Bloch)
Maak van ieder bezwaar een kans (André Hagelen)
Waarom vragen stellen vaak niet werkt (Peter Stinckens)
Wonderwoorden in sales (Marcel Hoefman)
Offertes verliezen op prijs? Onzin! (Natasja Hoogenboom)
Valkuil in de verkoop: te veel advies (Richard van Houten)
5 Gouden regels voor een succesvol eerste contact (Jan-Willem Seip)
Het verkoopgeheim van de veilingmeester (Richard van Houten)
Pitchen is: Verlies van zelfvertrouwen (Rene Knecht)
Is ‘gaan voor eigenbelang’ agressieve verkoop? (Walter Spruyt)
Maakt u deze fouten in offertes? (Natasja Hoogenboom)
De prijs als excuus (Jos Burgers)
Bezwaren en tegenwerpingen (André Hagelen)
De ‘V’ in Verkopen (Edwin Scheperman)
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan? (Peter Stinckens)
De 10 slechtste salesvragen (Harro Willemsen)
Zo leert een verkoper zijn mond te houden (Richard van Houten)
Flip-over – het beste hulpmiddel bij uw presentaties (David Bloch)
Hoe stelt u de kampioensvraag? (Harro Willemsen)
Cijfers: de sambal in uw verkoopgesprek (David Bloch)
Hoe om te gaan met vooroordelen over uw product (Walter Spruyt)
Harder praten helpt niet (Richard van Houten)
Een nieuwe kijk op de oude ‘elevator pitch’ (David Bloch)
De klant als adviseur (Harro Willemsen)
Activeer uw ingebouwde leugendetector (Rene Knecht)
Wat zou u doen als u de klant bent? (Jan-Willem Seip)
Presentatietechniek die werkt als u geen podiumbeest bent (Rene Knecht)
"Doe ff normaal" - drie tips voor een natuurlijker telefoongesprek (Marcel Hoefman)
NIET over uzelf beginnen (Victor Bonke)
Overtuigen met uw managementsamenvatting (Roelf Houwing)
Hoe komt u optimaal voor de dag? (David Bloch)
Verkoopbeleving en doelstellingen: lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Angst en effectief presenteren (David Bloch)
Luisteren met een leeg hoofd (Jos Burgers)
Verbinding en relevantie: twee gouden sleutels tot effectief presenteren (David Bloch)
Vijf voornemens voor verkopers (Marcel Hoefman)
Dien uzelf pijnprikkels toe (Richard van Houten)
Wat kunnen we leren van winkelverkoop (Jan-Willem Seip)
Hoe wordt uw klant beïnvloed? (Rene Knecht)
Waardevolle lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Stilte... Uw geheime wapen in het verkoopgesprek (David Bloch)
Maak het verschil, bereidt u goed voor! (Marcel Hoefman)
Hoe goed luistert u? (David Bloch)
Wat zijn de geheimen van uw klant? (Rene Knecht)
Hoe goed luistert u? (David Bloch)
Een goede verkoper let op zijn woorden (Richard van Houten)
Leer te dansen met kritische klanten (Rene Knecht)
Verkoopt u met een Push – of Pull strategie? (Rene Knecht)
Feedback geven: wel of niet 'sandwichen'? (Michel Hoetmer)
Zijn verkopers te goed van vertrouwen? (Rene Knecht)
De kunst van het vragen stellen (Jan-Willem Seip)
Hoe verkoopt u aan een groep? (Rene Knecht)
Waarom begrijpt de klant me niet? (Michel Hoetmer)
Gij zult niet Liegen (Rene Knecht)
Loop eens binnen bij uw prospect (Richard van Houten)
Is uw contactpersoon een marionet? (Herman Meijer)
Ziet uw klant u als autoriteit? (Rene Knecht)
Uw gevoel en uw succes in de verkoop (Hans Oelen)
Doorbreek dit proces en u gaat meer verkopen (Hans Oelen)
Dit is een goed voorbeeld van Sales Framing (Richard van Houten)
De klant heeft een eigen willetje (Rene Knecht)
Wees voor uw klant het verloren ideaal (Rene Knecht)
Bereidt u zich voor zoals Obama? (André Hagelen)
Hoe kunt u uw onderhandelingsvaardigheden verscherpen? (David Bloch)
Vertrouwen Verkopen: omgaan met woordbreuk en bedrog (Rene Knecht)
Presenteer uw pieken en de aandacht kent geen dalen (David Bloch)
Hoeveel informatie geeft u bij koude acquisitie? (Victor Bonke)
Hoe kunt u met intuïtie het verkoopproces versnellen? (Rene Knecht)
Vragen tijdens uw presentatie: scoort u of gaat u de mist in? (David Bloch)
Verkoop niet zoals uw CEO (Rene Knecht)
Ruis tijdens communicatie, 1: storing van buiten (David Bloch)
Geef uw overtuigingskracht een boost (Michel Hoetmer)
Zin en onzin van open vragen (Michel Hoetmer)
Kwalificeer zelf uw nieuwe baas (Rene Knecht)
Sluit uw verkoopgesprek af met een deal (Richard van Houten)
Vakkennis: valkuil of voorsprong? (Marcel Hoefman)
Hoe verkoopt u de waarde van uw oplossing? (Rene Knecht)
De kunst van het uitnodigen (David Bloch)
De standaardpresentatie: niet doen! (David Bloch)
Communiceren voorbij de klakkeloosheid (David Bloch)
Zet uw productdemonstratie op zijn kop! (Michel Hoetmer)
Verkopen van innovaties – 4 concrete tips (Rene Knecht)
Hoe gaat u om met de overtuigingen van uw klant? (David Bloch)
Elevator pitch: een korte, snelle e-cursus (David Bloch)
Wat doet u wanneer de klant of prospect u negeert? (Michel Hoetmer)
De kracht van de makelaar – adviseur (Rene Knecht)
Overvragen in onderhandelingen en toch uw zin krijgen (Michel Hoetmer)
Hoe minder informatie, hoe beter voor de klant (Jos Burgers)
De top 8 fouten in verkooppresentaties (Arthur Sevenstern)
Het antwoord op ‘We hebben geen budget’ (André Hagelen)
De eerste belangrijke stap naar de order (Peter Stinckens)
De hot button close (Richard van Houten)
Ruis tijdens communicatie, 2: storing van binnen (David Bloch)
Het piranha-effect (Richard van Houten)
Waarom is die openingszin toch zo belangrijk? (Victor Bonke)
Bent u overtuigend genoeg? (Rene Knecht)
De Zen van verkopen (David Bloch)
Succesvolle offertes (Richard van Houten)
'Let maar niet op de rommel' (Jos Burgers)
Begrijpt uw klant uw verkooppresentatie? (Arthur Sevenstern)
Presenteren met overtuiging - 18 gouden regels! (David Bloch)
Succesvol taalgebruik in Sales (Michel Hoetmer)
De onverschillige prospect ontvankelijk maken (Rene Knecht)
Presenteren – met een kapstok (David Bloch)
Uzelf verkopen (Hans Oelen)
Als u een toespraak houdt ... (Tips & Advies Verkoop)
Het allereerste contact (Redactie Verkopersonline.nl)
Verbeter uw verkooppresentatie (Michel Hoetmer)
U krijgt uw superieure oplossing niet verkocht? (Rene Knecht)
Zo luistert u beter (Tips & Advies Verkoop)
Bezwaren tegen een techniek (Harro Willemsen)
De kunst van het ja zeggen (Redactie Verkopersonline.nl)
Death by PowerPoint (Vladan Soldat)
De zeven hoofdzonden bij presenteren (Arthur Sevenstern)
Vertel gerust verder (Tips & Advies Verkoop)
Verkopen begint bij de eerste indruk (Redactie Verkopersonline.nl)
Gespreksopeningen voor vaste klanten (Michel Hoetmer)
Kleur bekennen in het verkoopgesprek (Ivo Ouwerkerk)
De kracht van persoonlijk contact (I) (David Bloch)
Uw tijd gaat nú in! (Tips & Advies Verkoop)
De 3 basisregels voor het telefonische verkoopgesprek (Michel Hoetmer)
Hoe houdt u de aandacht van uw klant vast? (Ivo Ouwerkerk)
Ik snap wat u bedoelt (Tips & Advies Verkoop)
Rapport verkrijgen bij koude acquisitie; van Koud naar Warm contact (Victor Bonke)
Nu even niet! (Peter Stinckens)
Opening verkoopgesprek: bezint eer ge begint (Ronald van den Berg)
En via de zijdeur weer naar binnen... (Tips & Advies Verkoop)
Tips om leiding te nemen in een verkoopgesprek (Rene Knecht)
Gespreksmanagement (Hans Oelen)
Spreken is maar zilver (Jos Burgers)
De eerste afspraak; vlekkeloos verlopen! (Hans Oelen)
Gebarentaal verklaard (Tips & Advies Verkoop)
De zin en onzin van spiegelen (Tips & Advies Verkoop)
De kracht van uw eigen territorium (David Bloch)
Standaard elevator pitch? Niet doen! (Arthur Sevenstern)
Teampresentatie? Ontwijk deze valkuilen (Arthur Sevenstern)
Misser: te weinig aandacht voor de klant (Michel Hoetmer)
De 6 basisprincipes van krachtig handelen (Redactie Verkopersonline.nl)
5 belangrijke aandachtspunten bij verkoop-presentaties (Arthur Sevenstern)
Wat zegt u bij de eerste ontmoeting? (Tips & Advies Verkoop)
Verantwoordelijkheid = kijken over uw eigen muurtje (David Bloch)
Applaus: een behoefte én een hulpmiddel bij presenteren! (David Bloch)
Scoren met scripts (Redactie Verkopersonline.nl)
Topverkopers; vaak zuinige praters (Redactie Verkopersonline.nl)
Uw stem kan de doorslag geven (Richard van Houten)
Meer resultaat met uw verkooppresentaties (David Bloch)
Beken kleur, ook in uw verkooppresentatie (David Bloch)
Uw stem geeft de doorslag (Richard van Houten)
De scorende openingszin (Victor Bonke)
Maak van uw afscheid een krachtig instrument (David Bloch)
Wat zijn de drie grootste ergernissen bij een verkooppresentatie? (Arthur Sevenstern)
De terreur van standaard presentaties (Arthur Sevenstern)
“U wilt kopen, begrijp ik?” (Verkoopgesprek;Klantencontact)
De elevator-pitch bij koude acquisitie: meat on the bones (Victor Bonke)
De kern van elke presentatie: voorbereiding, interactie en passie (Arthur Sevenstern)
Hoeveel van uw verkoopgesprekken zijn zinloos? (Peter Stinckens)
Zorg voor focus in uw presentatie en vermijd een afgang (Arthur Sevenstern)
Uw voice-mail als verbale handtekening (Richard van Houten)
"Niet presenteren" en 4 andere presentatietips (Enno van Kersen)
Ontdek het gevoel van de klant (Danielle de Jonge)
Houd u niet aan de regels als u presenteert (Arthur Sevenstern)
Een beeld spreekt 1000 woorden, een citaat bespaart 1000 woorden! (David Bloch)
De momenten waarop u uw mond moet houden (Redactie Verkopersonline.nl)
Gesprekstechniek bij bezwaren (Hans Oelen)
5 Valkuilen die u moet vermijden in uw verkooppresentatie. (Arthur Sevenstern)
Het geheim van de twee behoeften van uw 'afnemer' (David Bloch)
Altijd dat lastige begin … (Tips & Advies Verkoop)
Waar gaat u zitten aan tafel? (Danielle de Jonge)
De drie belangrijkste eigenschappen van succesvolle presentaties (Arthur Sevenstern)
Gelóóft de klant wat u vertelt? (David Bloch)
Ja, maar … (Tips & Advies Verkoop)
Bouwen aan zelfvertrouwen (Hans Oelen)
De begroeting (Victor Bonke)
7 manieren om een verkoopgesprek uit een impasse te halen (Michel Hoetmer)
Leer de houding van je klant herkennen (Verkoopgesprek)
Zorg dat ze uw brief lezen! (Redactie Verkopersonline.nl)
Zo vertelt u wat de klant moet doen (Tips & Advies Verkoop)
Het bouwen van een verkooppresentatie (Harrie van Heck)
De kracht van persoonlijk contact (II) (David Bloch)
Het eerste verkoopgesprek (Harrie van Heck)
Wat een leuke kinderen! (Enno van Kersen)

Applaus: een behoefte én een hulpmiddel bij presenteren!

Een typisch beeld is dat van de onervaren spreker die een applaus krijgt – maar niet aanvaardt. Hij loopt weg, 'danst' of blijft praten – alles wat verkeerd is. Presentatiedeskundige David Bloch geeft inzicht in hoe u applaus verheft tot een nuttig hulpmiddel.

Applaus: een behoefte én een hulpmiddel bij presenteren!

Applaus: een behoefte én een hulpmiddel bij presenteren!
Iedereen heeft het nodig, zowel spreker als luisteraars. Wanneer u als spreker een applaus bij het optreden krijgt, werkt dat aanmoedigend. Dit geldt voor het applaus tijdens uw presentatie. En een applaus ná het afronden werkt meestal bevestigend. 'Meestal', omdat een lauw, 'verplicht' applaus heel anders is dan een daverend, spontaan applaus van waardering.

Applaus: emotionele ontlading
Voor de luisteraar is het applaudisseren een emotioneel gebeuren. De beweging van handen en armen hoort bij het opwekken van een positief gevoel, een gevoel dat eerder plezierig dan onplezierig is.
Een extreem voorbeeld: stel dat u zich bij het opstaan 's ochtends – of tijdens de dag – wat 'down' voelt. Ga naar een spiegel, kijk naar uzelf, forceer een glimlach en applaudisseer. Ook zonder spiegel werkt dit: applaudisseer, en na enkele minuten verandert uw gevoel. U voelt zich lichter, meer ontspannen en zelfs wat optimistischer dan tevoren.
Wanneer u dus uw luisteraars aan het applaudisseren kunt brengen bij aanvang van uw presentatie, bent u verzekerd van een gehoor dat meer ontvankelijk is.
Realiseert u zich overigens dat bij het applaudisseren de armen die eerst over de borst gevouwen zijn (gesloten) opeens in een open houding zijn? Wanneer u begint te spreken zijn er in ieder geval minder gesloten houdingen te zien in de zaal!

Werken aan een applaus aan het begin
Het lukt mij vaak om een applaus aan te moedigen. Een applaus voor de dagvoorzitter of degene die mij introduceert. Een applaus dat evengoed voor mij is. Na de introductie begin ik simpelweg te applaudisseren in de richting van de dagvoorzitter. Ik loop naar voren terwijl er geapplaudisseerd wordt ... en ik neem het over!
De vraag is of ú zoiets durft te doen.

Werken aan een applaus tijdens uw presentatie
Bestudeer de humoristen op de TV, vooral de Britten (denk bijvoorbeeld aan wijlen Tommy Cooper). Mij valt het op, dat wat ze zeggen vaak weinig amusant is. Wat het gelach – en applaus – op gang brengt is het non-verbale gedrag, met name de manier van kijken en de gelaatsuitdrukking. Maar het is vooral de stilte die het doet.
Wanneer u dus tijdens uw presentatie iets gewichtigs, treffends, origineels of amusants zegt of citeert, WACHT! En terwijl u wacht, kijk de zaal in en glimlach. Let op: met 'glimlach' bedoel ik hier alleen de open mond; laat uw lippen los van elkaar komen te staan, adem door uw mond, en ... u heeft een basisglimlach, de glimlach die er is wanneer u uw kaken en gezicht ontspant.
Geef uw luisteraars de tijd om hun reactie – het applaus – op gang te brengen. Wanneer u in stilte wacht, bouwt u de spanning op; deze spanning kan gebroken worden met ... applaus en/of gelach!

Werken aan een applaus aan het einde
Wanneer u uw verhaal afrondt met clichématige signalen (Dat was het zo'n beetje; Dan wil ik het hierbij laten) krijgt u eerder een plichtmatig, automatisch, beleefd applaus dat meestal vrij lauw is.
Wanneer u meer applaus, met meer enthousiasme wilt krijgen, dan moet u er meer voor doen.

  • Inhoudelijk
    Rond af zonder uitdrukkingen met ik. Rond af met u en jullie, en met een oproep tot actie. Motiveer uw luisteraars om iets te doen met wat ze van u hebben gehoord. Geef ze ook een opdracht – een verantwoordelijkheid – en laat ze zien dat de kwaliteit van hun toekomst berust op hun volgende stappen:
    U heeft een helder beeld van hoe het nieuwe plan in elkaar zit. U heeft kunnen merken hoe makkelijk het is uw voordeel te halen uit deze opzet. Hoe u ervan profiteert en hoe snel u het voordeel ervan ervaart, ligt nu aan u!
    Zeg uw laatste woorden langzáám.
  • Verpakking
    Dit betekent de non-verbale aspecten van communicatie. De pauzes, het oogcontact terwijl u deze zinnen uitspreekt, en vooral het licht verheffen van zowel uw volume als uw intonatie aan het einde. Het meest motiverende en duidelijke signaal dat u beëindigt, is wanneer uw stem omhoog gaat naar het 'uitroepteken'. Oefen hiermee, want u neigt omlaag te gaan in de richting van een 'punt'.

Na het laatste woord mag u niets zeggen. Let op dat dit laatste woord gericht is op uw luisteraars (die zijn tenslotte belangrijker dan u). Wacht. Kijk rond. Glimlach. Blijf ademen (via de mond). Nu komt het geheim: hoe langer u wacht voordat u knikt, des te meer kans u heeft om een groot applaus te krijgen. Het applaus is een ontlading – van de spanning die u met uw stilte creëert.

Nog meer tips

  • Door zelf tijdens uw eigen introductie te applaudisseren, krijgt u ook applaus.
  • Gebruik stilte, oogcontact en glimlach om (meer) applaus uit te lokken.
  • Geef uw luisteraars een reden om te applaudisseren: treffende citaten, vragen met een kwinkslag, schokkende stellingen.
  • Wacht tot het applaus volledig wegzakt voordat u verder gaat met uw verhaal (u versterkt uw uitstraling als bekwame spreker).

David Bloch
Perfect Presentation

David Bloch

David  Bloch
In zijn internationale praktijk is David een veelgevraagd presentator, trainer, consultant, coach en therapeut. Hij entertraint en schrijft met passie, en weet anderen te kietelen op plekken waar ze amper weet van hadden, om ze te ondersteunen in hun ontwikkeling, groei en succes. Perfect Presentation
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Presenteren
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   7,7
(27 stemmen)
Reacties

Eric van de Graaff |  http://www.jouwpersoonlijkekracht.nl

U geeft op uiterst subtiele wijze aan hoe de zaal nog enthousiaster kan worden. Gedurfd en succesvol! Spontaniteit heeft een lange voorbereiding nodig.


Aha - de kracht van de subtiliteit misschien!
Wél een kleine suggestie voor jou, Eric: er is nooit een 'zaal' tenzij je het hebt over de fysieke ruimte.
Geen zaal, publiek noch toehoorders.
Te onpersoonlijk, abstract en/of afstandelijk.
Omwille van beter presenteren, denk uitsluitend in termen van 'luisteraars' (eventueel: 'afnemers').

En ja, het kost veel tijd/lange ervaring om volledig spontaan te kunnen zijn!

Hartegroet,

DAVID

Rikkert Walbeek |  http://www.salesxeed.com

Interessant aspect, David, dat je hier aanstipt. Je geeft meer inzicht over het aspect applaus. Veel sprekers zullen daar normaliter niet zo bij stil staan.

Veelal zal applaus als ‘normaal’ worden gezien en ervaren. Jouw artikel laat zien dat applaus meer is dan klappen alleen.

Groet, Rikkert Walbeek

Dank je, Rikkert, voor deze warme reactie tevens bevestiging.

Ja, het JUIST omgaan met applaus is slechts een van de vele vaardigheden die bekwame sprekers/trainers eigen mogen maken.

Helaas, er zijn tegenwoordig steeds meer 'sprekers' (ze kunnen immers hun mond opentrekken) en steeds minder 'presentatoren' (degenen die zich bekwamen in de kunst en vaardigheid van het toespreken en betrekken van luisteraars).

En, ik sta er klaar voor om de 'sprekers' te helpen de sprong te maken!

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel