Reacties
Goed artikel André!
als trainer kom je ook nogal eens een "ah ben je er zo een"- reactie tegen bij het noemen van je professie.
Ik ben het met je eens. Snel wordt vaak een vooroordeel geactiveerd bij de vragensteller. Ontstaan vanuit eerdere (mindere) ervaringen of vanuit verhalen van anderen. Ik denk dat we ook graag mensen in hokjes plaatsen om zo (schijn)duidelijkheid voor onszelf te verschaffen met wie we te maken hebben.
Ik heb daarom wel eens gezegd dat ik 'in de mensenhandel' zit. Dan is er een andere reactie natuurlijk. Als communicatie-trainer zít je ook in de mensenhandel, maar dan in het menselijke gedrag en de uitingen daarvan. Verbaal en non verbaal. Dus de link is wel goed uit te leggen.
Thanks!
Lang geleden ben ik gestopt met te zeggen dat ik 'coach' ben.
Meestal kwam de vraag welk team in coachte.
Daarna ging ik over op: 'Ik help mensen heel snel van hun burnout en sociale angsten af'. Ook die gesprekken vielen direct dood.
De oplossing was uiteindelijk om te vertellen: 'Ik leer mensen effectief omgaan met onzekerheden en tegenslag'.
Dat geeft meestal een mooie opening en een reactie als: 'Dan zul je het wel druk hebben'. In ieder geval een positieve reactie omdat het refereerde aan het beeld dat iedereen daar mee zit (dat is ook zo).
Maar ik ga zeker jouw manier proberen, lijkt me heel leuk om te doen.
Eens even proefdraaien:
Ken je mensen die moeite hebben met presentaties en voorstelrondjes?
- Wist je dat 70% van de mensen daar last van heeft (ook onder directeuren en verkopers)?
- Wist je dat huisartsen en psychologen je vertellen dat je er maar mee moet leren leven (en daarmee jóuw carrière om zeep helpen)?
- Wist je dat bijna niemand weet dat spreekangst vaak al in één enkele coachingsessie weg te nemen is?
Nou, dat is wat ik doe: Professionals heel snel van hun spreekangst afhelpen zodat ze weer verder kunnen.
Ik heb het nooit zo gezien maar denk dat het uitstekend werkt en ik ga het zeker uitproberen.
Een heldere en zeker verfrissende aanpak!
Helemaal mee eens dat je de vraag "Wat doe je?" met een vraag beantwoord.
Diane
Ik gebruik nu de Elevator pitch - maar deze drie stappen vind ik een toppertje. Ga ik zeker gebruiken en ook aan mijn team overbrengen. Dankuwel André.
Jorrit
Goed artikel! Ook is een pitch om interesse te wekken zodat men meer wil weten (dus vervolgafspraak), niet om alles wat je weet over iets op tafel te gooien. Informatie overflow is sowieso niet goed, aandacht verslapt, en men weet al wat je doet, dus vervolg afspraak overbodig.
Wek interesse op, en als men meer wil weten over uw dienst/product kan dat op een later moment of on point als men meer tijd voor u wil nemen.
Mooie insteek André, om het zo aan te pakken!
Reageren
Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.
|