Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Presenteren / verkoop gesprek

Hoe een bezwaar tonnen kan kosten (André Hagelen)
Hoe wordt u een onnatuurlijk goede verkoper? (Jan-Willem Seip)
Leer van tweedehands autoverkopers (Jos Burgers)
Telling is selling (Jan-Willem Seip)
Wat je zegt ben je zelf (Marianne van de Water)
Verkoop met woorden (Jan-Willem Seip)
4 strategieën voor omgaan met de emotionele toestand van prospects (Jorg Hartog)
Gespreksstrategie - een belangrijke discipline in Sales (André Hagelen)
Code rood, geel of groen? (Herman Meijer)
Wat u nog niet wist over luisteren (Jos Burgers)
Inzicht verkopen: verander de taal van je oplossing (Rene Knecht)
Hulpwerkwoorden in uw offerte? Niet doen. (Natasja Hoogenboom)
Voorkom gezichtsverlies in een salesgesprek (Jorg Hartog)
De mythe van positief denken in verkopen (Rene Knecht)
Prikkel het veranderbrein van jouw klant (Rene Knecht)
Sus jij je klanten in slaap?! (Herman Meijer)
Negen designprincipes voor presentaties (Harro Willemsen)
Iets opsturen in complexe salessituaties? Niet doen! (Marcel Hoefman)
Hoe haal je 67% conversie in verkoopgesprekken? (André Hagelen)
Hoe ga je om met klant die even komen 'shoppen'? (Rene Knecht)
IMPACT van de EERSTE indruk! (Herman Meijer)
Jezelf niet identificeren met je product of oplossing (Rene Knecht)
De voordelen van een vooruitziende blik (Marianne van de Water)
De Kunst van Begrip Tonen (Jos Burgers)
Van Klik naar Conflict? (Rene Knecht)
3 FBI technieken om een gesprekspartner voor je te winnen (Jorg Hartog)
Commercieel luisteren: de route naar verkoopsucces (Marc van Katwijk)
Finance: Feiten en Fabels (Marianne van de Water)
De krachtigste afsluittechniek die er bestaat (Rene Knecht)
Bezwaren? Zoek ze op in het verkoopgesprek! (André Hagelen)
Van een online prospect een klant maken (Rene Knecht)
Stop met de macht weggeven (Rene Knecht)
'De korting is uitverkocht' (Herman Meijer)
Weet waarom klanten van u kopen (David Bloch)
Je introductie is goud waard (André Hagelen)
Afsluiten tíjdens een verkoopgesprek (Rene Knecht)
Zeven principes voor betere korte berichten (Harro Willemsen)
De eerste seconde bij acquisitie is bepalend (Victor Bonke)
De kunst van goede vragen stellen (Michel Hoetmer)
Een ‘mind-blowing’ pitch in 30 seconden (André Hagelen)
Er is geen betere overtuiging dan zelfovertuiging (Michel Hoetmer)
Welke beslissingen leiden tot de aankoopbeslissing? (Rene Knecht)
Feedback – mét verbinding! (David Bloch)
Verliest u opdrachten? Let op uw houding! (David Bloch)
Presentaties die naar de verkoop leiden (Rene Knecht)
Help! Mijn klant wil nadenken (Michel Hoetmer)
De concurrentie inzetten: hoe doe je dat? (Michel Hoetmer)
Bent u oplossingsgericht of procesgericht? (Toine Simons)
De top 10 van irritante verkooplingo (Harro Willemsen)
Pak kansen met wat mis gaat (Toine Simons)
4 tips om tijdens het verkoopgesprek uw klant aan u te binden (David Bloch)
Zorg dat uw klant echt naar u luistert (Rene Knecht)
De kracht van verhalend verkopen (David Bloch)
Een verpletterende eerste indruk? Zo doe je dat! (Marcel Hoefman)
De achterban: hoe kan u de DMU beïnvloeden? (Rene Knecht)
Leer verkopen van een heel goede serveerster (Jan-Willem Seip)
De openingszin als opwarmer bij koude acquisitie (Victor Bonke)
Zit uw klant in transformatie? (Rene Knecht)
Spelenderwijs verkopen; anders dan anderen (Michel Hoetmer)
De 4x4 vragenmatrix (Harro Willemsen)
Wat uw weggedrag zegt over uw presentaties (David Bloch)
Klanten komen van Venus en verkopers van Mars (Michel Hoetmer)
Een goed gesprek? Drie vragen die u na elk klantcontact moet stellen (Marcel Hoefman)
Verbeter uw verkoopgesprek met Socrates (Toine Simons)
De klant heeft zijn geloof verloren (Rene Knecht)
Verhoog uw afsluitkansen met een haalbaarheidsonderzoek (Jan-Willem Seip)
Versterk uw overtuigingskracht (Richard van Houten)
Geef niet te snel toe, laat de klant ook iets geven (Rene Knecht)
De Elevator Pitch (Klantencontact)
Hoe voorkom ik irritatie aan de andere kant van de lijn? (Victor Bonke)
Vijf tips om vertrouwen te winnen (Marcel Hoefman)
Heeft u klittenbandellebogen? (David Bloch)
Maak van ieder bezwaar een kans (André Hagelen)
Waarom vragen stellen vaak niet werkt (Peter Stinckens)
Wonderwoorden in sales (Marcel Hoefman)
Offertes verliezen op prijs? Onzin! (Natasja Hoogenboom)
Valkuil in de verkoop: te veel advies (Richard van Houten)
5 Gouden regels voor een succesvol eerste contact (Jan-Willem Seip)
Het verkoopgeheim van de veilingmeester (Richard van Houten)
Pitchen is: Verlies van zelfvertrouwen (Rene Knecht)
Is ‘gaan voor eigenbelang’ agressieve verkoop? (Walter Spruyt)
Maakt u deze fouten in offertes? (Natasja Hoogenboom)
De prijs als excuus (Jos Burgers)
Bezwaren en tegenwerpingen (André Hagelen)
De ‘V’ in Verkopen (Edwin Scheperman)
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan? (Peter Stinckens)
De 10 slechtste salesvragen (Harro Willemsen)
Zo leert een verkoper zijn mond te houden (Richard van Houten)
Flip-over – het beste hulpmiddel bij uw presentaties (David Bloch)
Hoe stelt u de kampioensvraag? (Harro Willemsen)
Cijfers: de sambal in uw verkoopgesprek (David Bloch)
Hoe om te gaan met vooroordelen over uw product (Walter Spruyt)
Harder praten helpt niet (Richard van Houten)
Een nieuwe kijk op de oude ‘elevator pitch’ (David Bloch)
De klant als adviseur (Harro Willemsen)
Activeer uw ingebouwde leugendetector (Rene Knecht)
Wat zou u doen als u de klant bent? (Jan-Willem Seip)
Presentatietechniek die werkt als u geen podiumbeest bent (Rene Knecht)
"Doe ff normaal" - drie tips voor een natuurlijker telefoongesprek (Marcel Hoefman)
NIET over uzelf beginnen (Victor Bonke)
Overtuigen met uw managementsamenvatting (Roelf Houwing)
Hoe komt u optimaal voor de dag? (David Bloch)
Verkoopbeleving en doelstellingen: lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Angst en effectief presenteren (David Bloch)
Luisteren met een leeg hoofd (Jos Burgers)
Verbinding en relevantie: twee gouden sleutels tot effectief presenteren (David Bloch)
Vijf voornemens voor verkopers (Marcel Hoefman)
Dien uzelf pijnprikkels toe (Richard van Houten)
Wat kunnen we leren van winkelverkoop (Jan-Willem Seip)
Hoe wordt uw klant beïnvloed? (Rene Knecht)
Waardevolle lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Stilte... Uw geheime wapen in het verkoopgesprek (David Bloch)
Maak het verschil, bereidt u goed voor! (Marcel Hoefman)
Hoe goed luistert u? (David Bloch)
Wat zijn de geheimen van uw klant? (Rene Knecht)
Hoe goed luistert u? (David Bloch)
Een goede verkoper let op zijn woorden (Richard van Houten)
Leer te dansen met kritische klanten (Rene Knecht)
Verkoopt u met een Push – of Pull strategie? (Rene Knecht)
Feedback geven: wel of niet 'sandwichen'? (Michel Hoetmer)
Zijn verkopers te goed van vertrouwen? (Rene Knecht)
De kunst van het vragen stellen (Jan-Willem Seip)
Hoe verkoopt u aan een groep? (Rene Knecht)
Waarom begrijpt de klant me niet? (Michel Hoetmer)
Gij zult niet Liegen (Rene Knecht)
Loop eens binnen bij uw prospect (Richard van Houten)
Is uw contactpersoon een marionet? (Herman Meijer)
Ziet uw klant u als autoriteit? (Rene Knecht)
Uw gevoel en uw succes in de verkoop (Hans Oelen)
Doorbreek dit proces en u gaat meer verkopen (Hans Oelen)
Dit is een goed voorbeeld van Sales Framing (Richard van Houten)
De klant heeft een eigen willetje (Rene Knecht)
Wees voor uw klant het verloren ideaal (Rene Knecht)
Bereidt u zich voor zoals Obama? (André Hagelen)
Hoe kunt u uw onderhandelingsvaardigheden verscherpen? (David Bloch)
Vertrouwen Verkopen: omgaan met woordbreuk en bedrog (Rene Knecht)
Presenteer uw pieken en de aandacht kent geen dalen (David Bloch)
Hoeveel informatie geeft u bij koude acquisitie? (Victor Bonke)
Hoe kunt u met intuïtie het verkoopproces versnellen? (Rene Knecht)
Vragen tijdens uw presentatie: scoort u of gaat u de mist in? (David Bloch)
Verkoop niet zoals uw CEO (Rene Knecht)
Ruis tijdens communicatie, 1: storing van buiten (David Bloch)
Geef uw overtuigingskracht een boost (Michel Hoetmer)
Zin en onzin van open vragen (Michel Hoetmer)
Kwalificeer zelf uw nieuwe baas (Rene Knecht)
Sluit uw verkoopgesprek af met een deal (Richard van Houten)
Vakkennis: valkuil of voorsprong? (Marcel Hoefman)
Hoe verkoopt u de waarde van uw oplossing? (Rene Knecht)
De kunst van het uitnodigen (David Bloch)
De standaardpresentatie: niet doen! (David Bloch)
Communiceren voorbij de klakkeloosheid (David Bloch)
Zet uw productdemonstratie op zijn kop! (Michel Hoetmer)
Verkopen van innovaties – 4 concrete tips (Rene Knecht)
Hoe gaat u om met de overtuigingen van uw klant? (David Bloch)
Elevator pitch: een korte, snelle e-cursus (David Bloch)
Wat doet u wanneer de klant of prospect u negeert? (Michel Hoetmer)
De kracht van de makelaar – adviseur (Rene Knecht)
Overvragen in onderhandelingen en toch uw zin krijgen (Michel Hoetmer)
Hoe minder informatie, hoe beter voor de klant (Jos Burgers)
De top 8 fouten in verkooppresentaties (Arthur Sevenstern)
Het antwoord op ‘We hebben geen budget’ (André Hagelen)
De eerste belangrijke stap naar de order (Peter Stinckens)
De hot button close (Richard van Houten)
Ruis tijdens communicatie, 2: storing van binnen (David Bloch)
Het piranha-effect (Richard van Houten)
Waarom is die openingszin toch zo belangrijk? (Victor Bonke)
Bent u overtuigend genoeg? (Rene Knecht)
De Zen van verkopen (David Bloch)
Succesvolle offertes (Richard van Houten)
'Let maar niet op de rommel' (Jos Burgers)
Begrijpt uw klant uw verkooppresentatie? (Arthur Sevenstern)
Presenteren met overtuiging - 18 gouden regels! (David Bloch)
Succesvol taalgebruik in Sales (Michel Hoetmer)
De onverschillige prospect ontvankelijk maken (Rene Knecht)
Presenteren – met een kapstok (David Bloch)
Uzelf verkopen (Hans Oelen)
Als u een toespraak houdt ... (Tips & Advies Verkoop)
Het allereerste contact (Redactie Verkopersonline.nl)
Verbeter uw verkooppresentatie (Michel Hoetmer)
U krijgt uw superieure oplossing niet verkocht? (Rene Knecht)
Zo luistert u beter (Tips & Advies Verkoop)
Bezwaren tegen een techniek (Harro Willemsen)
De kunst van het ja zeggen (Redactie Verkopersonline.nl)
Death by PowerPoint (Vladan Soldat)
De zeven hoofdzonden bij presenteren (Arthur Sevenstern)
Vertel gerust verder (Tips & Advies Verkoop)
Verkopen begint bij de eerste indruk (Redactie Verkopersonline.nl)
Gespreksopeningen voor vaste klanten (Michel Hoetmer)
Kleur bekennen in het verkoopgesprek (Ivo Ouwerkerk)
De kracht van persoonlijk contact (I) (David Bloch)
Uw tijd gaat nú in! (Tips & Advies Verkoop)
De 3 basisregels voor het telefonische verkoopgesprek (Michel Hoetmer)
Hoe houdt u de aandacht van uw klant vast? (Ivo Ouwerkerk)
Ik snap wat u bedoelt (Tips & Advies Verkoop)
Rapport verkrijgen bij koude acquisitie; van Koud naar Warm contact (Victor Bonke)
Nu even niet! (Peter Stinckens)
Opening verkoopgesprek: bezint eer ge begint (Ronald van den Berg)
En via de zijdeur weer naar binnen... (Tips & Advies Verkoop)
Tips om leiding te nemen in een verkoopgesprek (Rene Knecht)
Gespreksmanagement (Hans Oelen)
Spreken is maar zilver (Jos Burgers)
De eerste afspraak; vlekkeloos verlopen! (Hans Oelen)
Gebarentaal verklaard (Tips & Advies Verkoop)
De zin en onzin van spiegelen (Tips & Advies Verkoop)
De kracht van uw eigen territorium (David Bloch)
Standaard elevator pitch? Niet doen! (Arthur Sevenstern)
Teampresentatie? Ontwijk deze valkuilen (Arthur Sevenstern)
Misser: te weinig aandacht voor de klant (Michel Hoetmer)
De 6 basisprincipes van krachtig handelen (Redactie Verkopersonline.nl)
5 belangrijke aandachtspunten bij verkoop-presentaties (Arthur Sevenstern)
Wat zegt u bij de eerste ontmoeting? (Tips & Advies Verkoop)
Verantwoordelijkheid = kijken over uw eigen muurtje (David Bloch)
Applaus: een behoefte én een hulpmiddel bij presenteren! (David Bloch)
Scoren met scripts (Redactie Verkopersonline.nl)
Topverkopers; vaak zuinige praters (Redactie Verkopersonline.nl)
Uw stem kan de doorslag geven (Richard van Houten)
Meer resultaat met uw verkooppresentaties (David Bloch)
Beken kleur, ook in uw verkooppresentatie (David Bloch)
Uw stem geeft de doorslag (Richard van Houten)
De scorende openingszin (Victor Bonke)
Maak van uw afscheid een krachtig instrument (David Bloch)
Wat zijn de drie grootste ergernissen bij een verkooppresentatie? (Arthur Sevenstern)
De terreur van standaard presentaties (Arthur Sevenstern)
“U wilt kopen, begrijp ik?” (Verkoopgesprek;Klantencontact)
De elevator-pitch bij koude acquisitie: meat on the bones (Victor Bonke)
De kern van elke presentatie: voorbereiding, interactie en passie (Arthur Sevenstern)
Hoeveel van uw verkoopgesprekken zijn zinloos? (Peter Stinckens)
Zorg voor focus in uw presentatie en vermijd een afgang (Arthur Sevenstern)
Uw voice-mail als verbale handtekening (Richard van Houten)
"Niet presenteren" en 4 andere presentatietips (Enno van Kersen)
Ontdek het gevoel van de klant (Danielle de Jonge)
Houd u niet aan de regels als u presenteert (Arthur Sevenstern)
Een beeld spreekt 1000 woorden, een citaat bespaart 1000 woorden! (David Bloch)
De momenten waarop u uw mond moet houden (Redactie Verkopersonline.nl)
Gesprekstechniek bij bezwaren (Hans Oelen)
5 Valkuilen die u moet vermijden in uw verkooppresentatie. (Arthur Sevenstern)
Het geheim van de twee behoeften van uw 'afnemer' (David Bloch)
Altijd dat lastige begin … (Tips & Advies Verkoop)
Waar gaat u zitten aan tafel? (Danielle de Jonge)
De drie belangrijkste eigenschappen van succesvolle presentaties (Arthur Sevenstern)
Gelóóft de klant wat u vertelt? (David Bloch)
Ja, maar … (Tips & Advies Verkoop)
Bouwen aan zelfvertrouwen (Hans Oelen)
De begroeting (Victor Bonke)
7 manieren om een verkoopgesprek uit een impasse te halen (Michel Hoetmer)
Leer de houding van je klant herkennen (Verkoopgesprek)
Zorg dat ze uw brief lezen! (Redactie Verkopersonline.nl)
Zo vertelt u wat de klant moet doen (Tips & Advies Verkoop)
Het bouwen van een verkooppresentatie (Harrie van Heck)
De kracht van persoonlijk contact (II) (David Bloch)

Hoe wordt u een onnatuurlijk goede verkoper?

Jan-Willem  Seip
Jan-Willem Seip
Vendicum

Het zit in de mens om over zichzelf te praten en te horen wat wij willen horen. In het dagelijkse leven is dit niet handig en in de verkoop al helemaal niet. Hoe dan wel? 7 tips hoe u een onnatuurlijk goede verkoper kan zijn!

Hoe wordt u een onnatuurlijk goede verkoper?

'Ik ben de key accountmanager en ik werk al anderhalf jaar bij onze club. Ik ben het aanspreekpunt en ik heb jarenlang ervaring in deze business. We zijn marktleider met vier miljoen omzet. We zijn gewoon de beste. Onze USP's zijn onze prijs/kwaliteitverhouding, ons serviceapparaat en onze mooie lijn producten.'

Vraag 1: Hoeveel keer telt u ik, wij, ons of onze in voorgaande zinnen van de verkoper?
Vraag 2: En hoeveel keer telt u jij, je, jullie, u of uw (de klant)?

Om de tweede vraag meteen te beantwoorden. Het antwoord is nul. Daarentegen wint vraag 1 met een score van elf. In hoeverre zal de klant zich aangesproken voelen? In het geheel niet. Nu gaat het om het gesproken woord, maar kijk ook eens naar de geschreven woorden in e-mails en offertes. Pak er een willekeurige offerte of e-mail bij en beantwoord deze twee vragen.

Basisregel
Zorg ervoor dat uw prospect zich aangesproken voelt door 2 keer zo veel % vaker jij/u te gebruiken dan ik/wij.


Tip 1: Natuurlijk zijn er momenten dat er van u verwacht wordt dat u iets over uzelf of uw organisatie vertelt. Denk aan de situatie waarin de klant u vraagt: "En wie bent u?" of: "Wat is uw functie?" of: "Wat zijn jullie USP's?" Denk op dit soort momenten, waarin u aan zet bent, aan die basisregel.

Tip 2: Vergeet bij het over 'uzelf praten' niet de betekenis voor de klant daarin op te nemen. Een voorbeeld: 'Voor u zit uw key accountmanager, uw aanspreekpunt. Door mijn jarenlange ervaring in uw business, gaat u ongetwijfeld profijt krijgen van voor u kostenbesparende adviezen.'

Iedereen praat graag over zichzelf
In het dagelijks leven barst het van de mensen die er maar geen genoeg van krijgen om over zichzelf te praten. Wat bezielt ons om dit te doen? Het is in 2012 wetenschappelijk onderzocht door Harvard (zie computertomografie). Hersenscans wijzen uit dat mensen het prettig vinden om aan zichzelf te denken én we vinden het fijn om tegen anderen te praten over wat we weten. Het beloningscentrum in de hersenen vertoonde meer activiteit toen de proefpersonen over hun eigen denkbeelden of karakter mochten praten dan over die van een ander.

Zelfs baby's van negen maanden vertonen al egotripperij en ze stoppen er nooit meer mee. Mensen blijken de behoefte te hebben om anderen te wijzen op wat ze interessant vinden, zeggen de Harvard-psychologen.

TIP 3: Met deze kennis uit het Harvard-onderzoek heb ik in ieder geval tijdens gesprekken met anderen meer nuance aangebracht over dit onderwerp. Dit kunt u ook doen, waardoor het niet meer in de lucht hangt maar op tafel ligt, waar het een stuk hanteerbaarder wordt.

Van 'ik' naar de ander
Terwijl we graag over onszelf denken en praten, houden we er wel erg van om van een ander aandacht te krijgen. Ga maar na: als u een persoon tegenover u treft die interesse in u toont, dan voelt u zich meer op uw gemak dan tegenover iemand die alleen maar over zichzelf praat.

Nu we weten dat 'de mens' het prettig vindt om aan zichzelf te denken én om tegen anderen zijn kennis te spuien, is het de vraag of de klant zit wel op zo'n verkoper zit te wachten.
Natuurlijk niet.

Als u wilt dat mensen met u praten, bij u willen zijn en met u willen samenwerken, dan moet u stoppen met praten over uzelf. Praat met haar over haar. Praat met hem over hem. Stel hem vragen en zoek naar wat hij nodig heeft zodat u van hem de handvaten krijgt om hem van doelgericht advies te voorzien. Als u geen oplossing heeft, dan weet u op dat moment wat u moet doen: zoeken naar iets anders of doorverwijzen naar iemand anders. Zoek naar de behoeften van de ander en niet naar wat u nodig heeft, want dat weet u al. U wilt vast omzet vergaren, een nieuwe klant winnen, uzelf belangrijk vinden, gehoord worden en nog veel meer.

TIP 4: Zet uw ego opzij en laat dat van uw klant spreken. Hij of zij is het allerbelangrijkste.

Vragen stellen en luísteren naar de antwoorden

Aandacht schenken en luisteren, dat is het begin van alle wijsheid. Stel duidelijke vragen. U wilt weten wat de ander nodig heeft. U bent een brug tussen hem en zijn doelen. Als u aandachtig bent en kijkt naar zijn lichaamshouding, gezicht en ogen, dan kunt u horen u wat hij niet zegt.

Als u zoekt naar de behoeften van uw klant moet u aanwezig zijn. Wat u uitstraalt, wordt, bewust of onbewust, ontvangen en komt terug. Maak een lijst met alle vragen die u wilt stellen, want u wilt weten of u aan zijn behoeften kunt voldoen. Soms kan dat niet. Hoe sneller u dat weet hoe minder tijd u verspilt. Stelt u vragen, stel er dan veel en stel ze duidelijk, zodat u geen misverstanden en valse verwachtingen creëert.

TIP 5: Zorg dat u echt aanwezig bent (niet alleen met uw hoofd maar ook met uw lijf!) in de aandacht die u geeft en de vragen die u stelt.

We horen wat we willen horen
Niet alleen is het vastgesteld dat we graag over onszelf praten en graag aandacht krijgen; we horen vaak ook nog eens wat we willen horen, of wij interpreteren de woorden van de ander verkeerd. Dit geldt net zo goed voor verkopers en prospects.

Mensen zeggen 'A' en we interpreteren het als 'B' omdat het beter in ons verhaal past of omdat we dan beter weten wat we moeten zeggen of moeten doen. We kunnen niet inspelen op 'A' dus doen we maar 'B'. Nee. De behoeften van uw klant moeten duidelijk zijn. U biedt wat de ander echt nodig heeft en niet wat u leuk vindt om aan te bieden.

TIP 6
: Als u zeker wilt zijn dat u alles goed gehoord heeft, herhaal dan wat de ander zegt in uw eigen woorden. Doet u dat niet, dan zit u mogelijk met een verkeerd verhaal in uw hoofd. Uw acties zijn dan navenant en wijken af van wat er echt nodig is in de ogen van de ander.

TIP 7
: Als u niet kunt bieden wat de ander echt wil, help de ander dan om het wel te vinden. Dat is pas commercieel verantwoord bezig zijn.

Conclusie

Het slechte nieuws is dat de menselijke natuur kennelijk enkele trekken heeft die de resultaten van verkopers negatief kunnen beïnvloeden. Het goede nieuws is dat u dit gegeven, wanneer u zich ervan bewust bent, met aandacht en een weldoordachte aanpak in uw voordeel kunt laten werken. Luister, geef aandacht, houd uw ego in toom en word daarmee een onnatuurlijk goede verkoper!

Jan-Willem Seip

Jan-Willem  Seip
Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”. Dit laat hij verkopers ook ervaren: met aanstekelijk enthousiasme een écht contact en chemie bij een ander laten ontstaan.
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Klantbehoefte, Gesprekstechniek, Aandacht
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   8,1
(61 stemmen)
Reacties

Daphne Medik |  http://www.dmmcommunication.nl

Helemaal mee eens. Ook bij het netwerken zie ik dat deze fout vaak gemaakt wordt. Terwijl het juist dat goede luisteren laat zien dat je de ander wilt helpen. En dat levert uiteindelijk altijd meer business op.

Jan-Willem Seip |  http://www.vendicum.nl/

Zeker @Daphne. Niets aan toe te voegen :-)

Francis Tilborghs |  http://www.studiotilborghs.be

Prima artikel ! Het lezen waard. Nu de praktijk nog.

Jan-Willem Seip |  http://www.vendicum.nl/

Dank je wel @Francis voor je aardige reactie. Nu de praktijk nog ja :-)
Er is nog een toevoeging op het artikel: de mens beschikt ook over spiegelneuronen die er onder andere voor zorgen dat we anderen kunnen spiegelen en dat we het in de kern leuk vinden om anderen te helpen (i.p.v. 'alleen' maar met jezelf bezig te zijn). Enige nuance is op zijn plaats dus :-)

Ludo Roovers |  http://www.toac.be

Zeer mooie en duidelijke uiteenzetting.
Alles start met vertrouwen winnen en dat doe je niet door over jezelf te praten.
Pas dan zal je de echte behoeftes van je klant kunnen spotten.
Als de klant ook vragen aan u begint te stellen begint het echt vooruit te gaan.
Over jezelf praten is bovendien zeer vermoeiend.
Ik zeg altijd...praat niet over jezelf...dat zal de andere wel doen als je weg bent.
Zorg dat je een positieve indruk nalaat.

En nu mogen jullie over mij praten ;-)

Nico van der Wel |  http://langedijk@koopplein.nl

Altijd weer even lekker om wakker geschut te worden.
We weten het wel, maar ...............

Jan-Willem Seip |  http://www.vendicum.nl/

@Ludo, er wordt niet over jou gepraat nu, maar tegen jou: dank voor je frisse reactie! :-)

Jan-Willem Seip |  http://www.vendicum.nl/

@Nico, op z'n tijd wakker geschud worden, kan je scherper maken. We weten het wel, maar pas het ook allemaal maar eens toe. Daar ligt de uitdaging :-)

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel