Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Presenteren / verkoop gesprek

Versterk uw overtuigingskracht (Richard van Houten)
Hoe een bezwaar tonnen kan kosten (André Hagelen)
Hoe wordt u een onnatuurlijk goede verkoper? (Jan-Willem Seip)
Leer van tweedehands autoverkopers (Jos Burgers)
Telling is selling (Jan-Willem Seip)
Wat je zegt ben je zelf (Marianne van de Water)
Verkoop met woorden (Jan-Willem Seip)
4 strategieën voor omgaan met de emotionele toestand van prospects (Jorg Hartog)
Gespreksstrategie - een belangrijke discipline in Sales (André Hagelen)
Code rood, geel of groen? (Herman Meijer)
Wat u nog niet wist over luisteren (Jos Burgers)
Inzicht verkopen: verander de taal van je oplossing (Rene Knecht)
Hulpwerkwoorden in uw offerte? Niet doen. (Natasja Hoogenboom)
Voorkom gezichtsverlies in een salesgesprek (Jorg Hartog)
De mythe van positief denken in verkopen (Rene Knecht)
Prikkel het veranderbrein van jouw klant (Rene Knecht)
Sus jij je klanten in slaap?! (Herman Meijer)
Negen designprincipes voor presentaties (Harro Willemsen)
Iets opsturen in complexe salessituaties? Niet doen! (Marcel Hoefman)
Hoe haal je 67% conversie in verkoopgesprekken? (André Hagelen)
Hoe ga je om met klant die even komen 'shoppen'? (Rene Knecht)
IMPACT van de EERSTE indruk! (Herman Meijer)
Jezelf niet identificeren met je product of oplossing (Rene Knecht)
De voordelen van een vooruitziende blik (Marianne van de Water)
De Kunst van Begrip Tonen (Jos Burgers)
Van Klik naar Conflict? (Rene Knecht)
3 FBI technieken om een gesprekspartner voor je te winnen (Jorg Hartog)
Commercieel luisteren: de route naar verkoopsucces (Marc van Katwijk)
Finance: Feiten en Fabels (Marianne van de Water)
De krachtigste afsluittechniek die er bestaat (Rene Knecht)
Bezwaren? Zoek ze op in het verkoopgesprek! (André Hagelen)
Van een online prospect een klant maken (Rene Knecht)
Stop met de macht weggeven (Rene Knecht)
'De korting is uitverkocht' (Herman Meijer)
Weet waarom klanten van u kopen (David Bloch)
Je introductie is goud waard (André Hagelen)
Afsluiten tíjdens een verkoopgesprek (Rene Knecht)
Zeven principes voor betere korte berichten (Harro Willemsen)
De eerste seconde bij acquisitie is bepalend (Victor Bonke)
De kunst van goede vragen stellen (Michel Hoetmer)
Een ‘mind-blowing’ pitch in 30 seconden (André Hagelen)
Er is geen betere overtuiging dan zelfovertuiging (Michel Hoetmer)
Welke beslissingen leiden tot de aankoopbeslissing? (Rene Knecht)
Feedback – mét verbinding! (David Bloch)
Verliest u opdrachten? Let op uw houding! (David Bloch)
Presentaties die naar de verkoop leiden (Rene Knecht)
Help! Mijn klant wil nadenken (Michel Hoetmer)
De concurrentie inzetten: hoe doe je dat? (Michel Hoetmer)
Bent u oplossingsgericht of procesgericht? (Toine Simons)
De top 10 van irritante verkooplingo (Harro Willemsen)
Pak kansen met wat mis gaat (Toine Simons)
4 tips om tijdens het verkoopgesprek uw klant aan u te binden (David Bloch)
Zorg dat uw klant echt naar u luistert (Rene Knecht)
De kracht van verhalend verkopen (David Bloch)
Een verpletterende eerste indruk? Zo doe je dat! (Marcel Hoefman)
De achterban: hoe kan u de DMU beïnvloeden? (Rene Knecht)
Leer verkopen van een heel goede serveerster (Jan-Willem Seip)
De openingszin als opwarmer bij koude acquisitie (Victor Bonke)
Zit uw klant in transformatie? (Rene Knecht)
Spelenderwijs verkopen; anders dan anderen (Michel Hoetmer)
De 4x4 vragenmatrix (Harro Willemsen)
Wat uw weggedrag zegt over uw presentaties (David Bloch)
Klanten komen van Venus en verkopers van Mars (Michel Hoetmer)
Een goed gesprek? Drie vragen die u na elk klantcontact moet stellen (Marcel Hoefman)
Verbeter uw verkoopgesprek met Socrates (Toine Simons)
De klant heeft zijn geloof verloren (Rene Knecht)
Verhoog uw afsluitkansen met een haalbaarheidsonderzoek (Jan-Willem Seip)
Geef niet te snel toe, laat de klant ook iets geven (Rene Knecht)
De Elevator Pitch (Klantencontact)
Hoe voorkom ik irritatie aan de andere kant van de lijn? (Victor Bonke)
Vijf tips om vertrouwen te winnen (Marcel Hoefman)
Heeft u klittenbandellebogen? (David Bloch)
Maak van ieder bezwaar een kans (André Hagelen)
Waarom vragen stellen vaak niet werkt (Peter Stinckens)
Wonderwoorden in sales (Marcel Hoefman)
Offertes verliezen op prijs? Onzin! (Natasja Hoogenboom)
Valkuil in de verkoop: te veel advies (Richard van Houten)
5 Gouden regels voor een succesvol eerste contact (Jan-Willem Seip)
Het verkoopgeheim van de veilingmeester (Richard van Houten)
Pitchen is: Verlies van zelfvertrouwen (Rene Knecht)
Is ‘gaan voor eigenbelang’ agressieve verkoop? (Walter Spruyt)
Maakt u deze fouten in offertes? (Natasja Hoogenboom)
De prijs als excuus (Jos Burgers)
Bezwaren en tegenwerpingen (André Hagelen)
De ‘V’ in Verkopen (Edwin Scheperman)
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan? (Peter Stinckens)
De 10 slechtste salesvragen (Harro Willemsen)
Zo leert een verkoper zijn mond te houden (Richard van Houten)
Flip-over – het beste hulpmiddel bij uw presentaties (David Bloch)
Hoe stelt u de kampioensvraag? (Harro Willemsen)
Cijfers: de sambal in uw verkoopgesprek (David Bloch)
Hoe om te gaan met vooroordelen over uw product (Walter Spruyt)
Harder praten helpt niet (Richard van Houten)
Een nieuwe kijk op de oude ‘elevator pitch’ (David Bloch)
De klant als adviseur (Harro Willemsen)
Activeer uw ingebouwde leugendetector (Rene Knecht)
Wat zou u doen als u de klant bent? (Jan-Willem Seip)
Presentatietechniek die werkt als u geen podiumbeest bent (Rene Knecht)
"Doe ff normaal" - drie tips voor een natuurlijker telefoongesprek (Marcel Hoefman)
NIET over uzelf beginnen (Victor Bonke)
Overtuigen met uw managementsamenvatting (Roelf Houwing)
Hoe komt u optimaal voor de dag? (David Bloch)
Verkoopbeleving en doelstellingen: lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Angst en effectief presenteren (David Bloch)
Luisteren met een leeg hoofd (Jos Burgers)
Verbinding en relevantie: twee gouden sleutels tot effectief presenteren (David Bloch)
Vijf voornemens voor verkopers (Marcel Hoefman)
Dien uzelf pijnprikkels toe (Richard van Houten)
Wat kunnen we leren van winkelverkoop (Jan-Willem Seip)
Hoe wordt uw klant beïnvloed? (Rene Knecht)
Waardevolle lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Stilte... Uw geheime wapen in het verkoopgesprek (David Bloch)
Maak het verschil, bereidt u goed voor! (Marcel Hoefman)
Hoe goed luistert u? (David Bloch)
Wat zijn de geheimen van uw klant? (Rene Knecht)
Hoe goed luistert u? (David Bloch)
Een goede verkoper let op zijn woorden (Richard van Houten)
Leer te dansen met kritische klanten (Rene Knecht)
Verkoopt u met een Push – of Pull strategie? (Rene Knecht)
Feedback geven: wel of niet 'sandwichen'? (Michel Hoetmer)
Zijn verkopers te goed van vertrouwen? (Rene Knecht)
De kunst van het vragen stellen (Jan-Willem Seip)
Hoe verkoopt u aan een groep? (Rene Knecht)
Waarom begrijpt de klant me niet? (Michel Hoetmer)
Gij zult niet Liegen (Rene Knecht)
Loop eens binnen bij uw prospect (Richard van Houten)
Is uw contactpersoon een marionet? (Herman Meijer)
Ziet uw klant u als autoriteit? (Rene Knecht)
Uw gevoel en uw succes in de verkoop (Hans Oelen)
Doorbreek dit proces en u gaat meer verkopen (Hans Oelen)
Dit is een goed voorbeeld van Sales Framing (Richard van Houten)
De klant heeft een eigen willetje (Rene Knecht)
Wees voor uw klant het verloren ideaal (Rene Knecht)
Bereidt u zich voor zoals Obama? (André Hagelen)
Hoe kunt u uw onderhandelingsvaardigheden verscherpen? (David Bloch)
Vertrouwen Verkopen: omgaan met woordbreuk en bedrog (Rene Knecht)
Presenteer uw pieken en de aandacht kent geen dalen (David Bloch)
Hoeveel informatie geeft u bij koude acquisitie? (Victor Bonke)
Hoe kunt u met intuïtie het verkoopproces versnellen? (Rene Knecht)
Vragen tijdens uw presentatie: scoort u of gaat u de mist in? (David Bloch)
Verkoop niet zoals uw CEO (Rene Knecht)
Ruis tijdens communicatie, 1: storing van buiten (David Bloch)
Geef uw overtuigingskracht een boost (Michel Hoetmer)
Zin en onzin van open vragen (Michel Hoetmer)
Kwalificeer zelf uw nieuwe baas (Rene Knecht)
Sluit uw verkoopgesprek af met een deal (Richard van Houten)
Vakkennis: valkuil of voorsprong? (Marcel Hoefman)
Hoe verkoopt u de waarde van uw oplossing? (Rene Knecht)
De kunst van het uitnodigen (David Bloch)
De standaardpresentatie: niet doen! (David Bloch)
Communiceren voorbij de klakkeloosheid (David Bloch)
Zet uw productdemonstratie op zijn kop! (Michel Hoetmer)
Verkopen van innovaties – 4 concrete tips (Rene Knecht)
Hoe gaat u om met de overtuigingen van uw klant? (David Bloch)
Elevator pitch: een korte, snelle e-cursus (David Bloch)
Wat doet u wanneer de klant of prospect u negeert? (Michel Hoetmer)
De kracht van de makelaar – adviseur (Rene Knecht)
Overvragen in onderhandelingen en toch uw zin krijgen (Michel Hoetmer)
Hoe minder informatie, hoe beter voor de klant (Jos Burgers)
De top 8 fouten in verkooppresentaties (Arthur Sevenstern)
Het antwoord op ‘We hebben geen budget’ (André Hagelen)
De eerste belangrijke stap naar de order (Peter Stinckens)
De hot button close (Richard van Houten)
Ruis tijdens communicatie, 2: storing van binnen (David Bloch)
Het piranha-effect (Richard van Houten)
Waarom is die openingszin toch zo belangrijk? (Victor Bonke)
Bent u overtuigend genoeg? (Rene Knecht)
De Zen van verkopen (David Bloch)
Succesvolle offertes (Richard van Houten)
'Let maar niet op de rommel' (Jos Burgers)
Begrijpt uw klant uw verkooppresentatie? (Arthur Sevenstern)
Presenteren met overtuiging - 18 gouden regels! (David Bloch)
Succesvol taalgebruik in Sales (Michel Hoetmer)
De onverschillige prospect ontvankelijk maken (Rene Knecht)
Presenteren – met een kapstok (David Bloch)
Uzelf verkopen (Hans Oelen)
Als u een toespraak houdt ... (Tips & Advies Verkoop)
Het allereerste contact (Redactie Verkopersonline.nl)
Verbeter uw verkooppresentatie (Michel Hoetmer)
U krijgt uw superieure oplossing niet verkocht? (Rene Knecht)
Zo luistert u beter (Tips & Advies Verkoop)
Bezwaren tegen een techniek (Harro Willemsen)
De kunst van het ja zeggen (Redactie Verkopersonline.nl)
Death by PowerPoint (Vladan Soldat)
De zeven hoofdzonden bij presenteren (Arthur Sevenstern)
Vertel gerust verder (Tips & Advies Verkoop)
Verkopen begint bij de eerste indruk (Redactie Verkopersonline.nl)
Gespreksopeningen voor vaste klanten (Michel Hoetmer)
Kleur bekennen in het verkoopgesprek (Ivo Ouwerkerk)
De kracht van persoonlijk contact (I) (David Bloch)
Uw tijd gaat nú in! (Tips & Advies Verkoop)
De 3 basisregels voor het telefonische verkoopgesprek (Michel Hoetmer)
Hoe houdt u de aandacht van uw klant vast? (Ivo Ouwerkerk)
Ik snap wat u bedoelt (Tips & Advies Verkoop)
Rapport verkrijgen bij koude acquisitie; van Koud naar Warm contact (Victor Bonke)
Nu even niet! (Peter Stinckens)
Opening verkoopgesprek: bezint eer ge begint (Ronald van den Berg)
En via de zijdeur weer naar binnen... (Tips & Advies Verkoop)
Tips om leiding te nemen in een verkoopgesprek (Rene Knecht)
Gespreksmanagement (Hans Oelen)
Spreken is maar zilver (Jos Burgers)
De eerste afspraak; vlekkeloos verlopen! (Hans Oelen)
Gebarentaal verklaard (Tips & Advies Verkoop)
De zin en onzin van spiegelen (Tips & Advies Verkoop)
De kracht van uw eigen territorium (David Bloch)
Standaard elevator pitch? Niet doen! (Arthur Sevenstern)
Teampresentatie? Ontwijk deze valkuilen (Arthur Sevenstern)
Misser: te weinig aandacht voor de klant (Michel Hoetmer)
De 6 basisprincipes van krachtig handelen (Redactie Verkopersonline.nl)
5 belangrijke aandachtspunten bij verkoop-presentaties (Arthur Sevenstern)
Wat zegt u bij de eerste ontmoeting? (Tips & Advies Verkoop)
Verantwoordelijkheid = kijken over uw eigen muurtje (David Bloch)
Applaus: een behoefte én een hulpmiddel bij presenteren! (David Bloch)
Scoren met scripts (Redactie Verkopersonline.nl)
Topverkopers; vaak zuinige praters (Redactie Verkopersonline.nl)
Uw stem kan de doorslag geven (Richard van Houten)
Meer resultaat met uw verkooppresentaties (David Bloch)
Beken kleur, ook in uw verkooppresentatie (David Bloch)
Uw stem geeft de doorslag (Richard van Houten)
De scorende openingszin (Victor Bonke)
Maak van uw afscheid een krachtig instrument (David Bloch)
Wat zijn de drie grootste ergernissen bij een verkooppresentatie? (Arthur Sevenstern)
De terreur van standaard presentaties (Arthur Sevenstern)
“U wilt kopen, begrijp ik?” (Verkoopgesprek;Klantencontact)
De elevator-pitch bij koude acquisitie: meat on the bones (Victor Bonke)
De kern van elke presentatie: voorbereiding, interactie en passie (Arthur Sevenstern)
Hoeveel van uw verkoopgesprekken zijn zinloos? (Peter Stinckens)
Zorg voor focus in uw presentatie en vermijd een afgang (Arthur Sevenstern)
Uw voice-mail als verbale handtekening (Richard van Houten)
"Niet presenteren" en 4 andere presentatietips (Enno van Kersen)
Ontdek het gevoel van de klant (Danielle de Jonge)
Houd u niet aan de regels als u presenteert (Arthur Sevenstern)
Een beeld spreekt 1000 woorden, een citaat bespaart 1000 woorden! (David Bloch)
De momenten waarop u uw mond moet houden (Redactie Verkopersonline.nl)
Gesprekstechniek bij bezwaren (Hans Oelen)
5 Valkuilen die u moet vermijden in uw verkooppresentatie. (Arthur Sevenstern)
Het geheim van de twee behoeften van uw 'afnemer' (David Bloch)
Altijd dat lastige begin … (Tips & Advies Verkoop)
Waar gaat u zitten aan tafel? (Danielle de Jonge)
De drie belangrijkste eigenschappen van succesvolle presentaties (Arthur Sevenstern)
Gelóóft de klant wat u vertelt? (David Bloch)
Ja, maar … (Tips & Advies Verkoop)
Bouwen aan zelfvertrouwen (Hans Oelen)
De begroeting (Victor Bonke)
7 manieren om een verkoopgesprek uit een impasse te halen (Michel Hoetmer)
Leer de houding van je klant herkennen (Verkoopgesprek)
Zorg dat ze uw brief lezen! (Redactie Verkopersonline.nl)
Zo vertelt u wat de klant moet doen (Tips & Advies Verkoop)
Het bouwen van een verkooppresentatie (Harrie van Heck)
De kracht van persoonlijk contact (II) (David Bloch)

'Let maar niet op de rommel'

'Let maar niet op de rommel', zei de manager terwijl hij mij uitnodigde om z'n kantoor binnen te gaan. En hij had geen woord te veel gezegd...

'Let maar niet op de rommel'

Bij de receptie waar hij me kwam ophalen was het al 'n rommeltje, maar de ellende op z'n bureau en vergadertafel sloeg werkelijk alles. Om nog maar te zwijgen van de hoeken van zijn kamer die je door de daar 'tijdelijk' gestalde ordners niet meer zag.

Rommelig, ongeorganiseerd en chaotisch
Nu weet ik niet hoe dat u vergaat, maar als iemand mij vraagt om 'niet op de rommel te letten' heb ik er juist heel veel aandacht voor. Dan zie ik dingen die ik zonder die waarschuwing waarschijnlijk helemaal niet gezien zou hebben. Maar dit was anders. Ook zonder vooraankondiging zou mijn eerste indruk er een geweest zijn van rommelig, ongeorganiseerd en chaotisch.

Ik vroeg langs m'n neus weg of hij weleens gedacht had aan een cursus time management. Dat had hij zeker ooit overwogen, maar daar had hij eenvoudigweg nooit tijd voor. Ik knikte alsof ik het begreep en moest denken aan de houthakker die zich met een botte bijl een slag in de rondte staat te zweten om een hoge reus te vellen. Als een voorbijganger hem vraagt of het zo langzamerhand geen tijd wordt om die botte bijl te slijpen voegt hij hem wat pissig toe Man, daar heb ik helemaal geen tijd voor! Weet je wel hoeveel bomen ik vandaag nog moet?

Buitenkant en binnenkant
De buitenkant van uw bedrijf, uw medewerkers, uw wagenpark, uw producten of diensten zegt heel veel over de binnenkant. Althans, klanten hebben geleerd dat dat heel vaak opgaat. Als u in een vliegtuigstoel gaat zitten waarvan de bekleding gescheurd is en u voelt plotseling dat uw armleuning wel heel erg los zit, dan kijkt u toch eens met een schuin oog naar buiten. Zouden die vleugels vaster zitten? En als u een onderzoeksrapport onder ogen krijgt met veel spelfouten vraagt u zich automatisch af hoe zorgvuldig dat onderzoek zelf is uitgevoerd?

Ik stond eens in Den Bosch voor een stoplicht te wachten achter een klein bestelbusje dat er buitengewoon smerig uitzag. Nu zie je wel meer ongewassen auto's en bussen, maar mijn aandacht werd getrokken door de grote letters die iemand met veel gevoel voor humor met z'n wijsvinger achterop de bus had gekalkt: Was mijn salaris maar zo vet! Ik kon mijn ogen niet geloven toen ik zag dat het een bestelbusje van een industriële wasserij was. De conclusie was voor mij zonneklaar: de lakens en slopen van dat bedrijf konden onmogelijk schoon zijn.

Uw eigen kantoor
De buitenkant zegt veel, zo niet alles, over de binnenkant. Als u dus op zoek gaat naar nieuwe klanten let dan ook eens op de buitenkant van uw eigen kantoor, uw kleding, de receptie, de afhaalbalie, het wagenpark en uw medewerkers. En grijp in als dat nodig is, ook als dat discussies oplevert. Zichtbare navelpiercings zijn bijvoorbeeld uit den boze. Behalve als u in navelpiercings doet. Maar zelfs dan is het goed om te kijken of de ondergrond zich er wel voor leent. 'Let maar niet op de rommel' werkt ook daar niet.

Tip
Grijp in bij uw bedrijf als dat nodig is. Ook voor bedrijven geldt: schoon van buiten, schoon van binnen.

Jos Burgers

Jos  Burgers
Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net mensen!’, ‘Relatiebeheer als groeistrategie’, ‘Hondenbrokken’ en ‘Geef nooit korting!’
Alle artikelen van deze auteur
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   7,8
(76 stemmen)
Reacties

Jan

Beste Jos,
je artikel is me uit het hart gegrepen. Ik werk momenteel veel in de buitendienst van het ROC en kom in diverse winkels en bedrijven. Het is heel belangrijk, vind ik, dat je daar als een soort ambassadeur van je werkgever binnen komt. Ook naar de studenten toe dwing je met een net verzorgd voorkomen respect af. Het zal misschien wel ouderwets klinken, maar als ik naar diverse programma's op tv kijk en zie men zich daar presenteert, dan denk ik wel eens: kleren maken de man (niet).

Denny

Inderdaad, Jos. Overigens werkt dit altijd 2 kanten op. De randvoorwaarden (uitstraling, op tijd zijn, nazorg) mogen een order nooit in de weg staan.

Anouk

Beste Jos,
Ik denk vaak dat ik de enige ben die hier zo over denkt. In mijn vorige werkkring werd op mijn opmerking "zouden we niet eens iets doen aan onze entree" geantwoord "nee joh, wij zijn een industrieel bedrijf".
Kortom, ik ben het helemaal met je eens!

Beste Jos,
Een cursus timemanagement is niet voldoende voor deze manager. Een professional organizer is een betere oplossing. Dat levert hem niet alleen een net kantoor en receptie op, maar ook meer rust, tijd en geld. En inderdaad de eerste indruk van een bedrijf bepaald of een eventuele klant verder wil met je bedrijf of zal afhaken. Bij een onverzorgde indruk zul je als bedrijf toch iets meer de klant moeten overtuigen over de kwaliteit die geleverd wordt.
Ook ik ben het helemaal met je eens.

Richard

Als je dan toch in de situatie komt waarin je de rommel niet kan verbloemen, geef er dan een positieve draai aan, bijvoorbeeld:

Let u vooral op de chaos in mijn kantoor, ik ben er niet trots op, maar dat is nu helaas even de keerzijde van het succes wat we op dit moment hebben, onze klanten gaan voor...eigenlijk hoop ik vanuit dat perspectief dat het nog even lekker rommelig blijft.

In het kader van elk voordeel heeft zijn nadeel en succesvolle bedrijven doen graag zaken met andere succesvolle bedrijven kan het wellicht in je voordeel werken.
Beter is uiteraard even opruimen!

Robert Prins

Het artikel is zou ik willen bestempelen als een open deur.Leuk geschreven maar niet dat ik van mijn stoel ben gevallen van verrassing. Natuurlijk letten wij allemaal op hoe iemand, iets of bedrijven er uitziet of uitzien. Imago is een van de bepalende factoren in het succesvol vertrouwen opwekken. Dit is niet alleen en specifiek in de verkoop en marketing zo, maar in het gehele dagelijkse leven. Wie vetrouwt de onbekende man toe met zes piercings in het gelaat, een tatoeage in de nek en een joint in de mond om op zijn dochter van 3 te passen ? Deze visuele beoordeling van elkaar doen we sinds we ons beschaafd zijn gaan gedragen volgens mij al zo. Ben benieuwd naar het volgende artikel van deze auteur.

Arthur Sevenstern |  http://www.excellentpresenteren.nl

@Denny,

In les 1 van een sollicitatiecursus wordt ook al genoemd dat je gewassen, geschoren en met gepoetste schoenen op gesprek moet komen. Het maakt niet uit hoe goed je papieren zijn, als je dat niet in orde hebt, dan kun je het verder wel vergeten. En terecht, want geen enkel bedrijf zit te wachten op een medewerker die zichzelf zo slecht verzorgt dat de kans groot is dat die vervolgens de helft van de tijd ziek is.

Voor je bedrijf is dat niet anders. Als je jezelf al niet goed onderhoudt, hoe kun je dan je klant goed onderhouden. Dit is dus geen randvoorwaarde, maar een primaire noodzaak.

Is stof tot nadenken voor veel bedrijven.
Ik kom voor onze producten vaak bij bedrijven waar het bedrijfsafval slecht geregeld is (uitpuilende rolcontainers voro de deur of in de voorraad ruimtes) terwijl ik er van overtuigd ben dat men veel efficienter EN goedkoper daarmee om kan gaan. Als ik vervolgens enkele voorstellen daarvoor doe wordt vaak de opmerking gegeven: 'We doen het al jaren zo, zijn we gewend. En de tijd erin steken om dat te veranderen, daar heb ik geen zin in.' Terwijl men door even de tijd te nemen op termijn juist erg veel tijd - en kosten - bespaart. (TIME=MONEY).
Prachtig voorbeeld: Ik kwam recentelijk bij een bedrijfje (9 werknemers). Bij de ingang naar het magazijn stonden maar liefst 12 (!!) afval bakken, eivol. De eigenaar werd er moedeloos van want iedere week moesten die 2 keer geleegd worden - en ledigen kost niet niks.....
Ik stelde de eigenaar een en ander voor qua werkwijze. Huidige situatie is nu dat hij nog maar 3 (!!) afval bakken nodig heeft die 1 keer per week geledigd moeten worden.
Hint voor ondernemers: als u iets al jaren volgens een vast patroon doet, hoe weet u of dat dan de beste en goedkoopste manier is?

Historie Meublen Emmen |  http://www.historiemeubelen-webshop.nl

Helemaal mee eens!

Harmien Toebes |  http://www.harmientoebes.nl

Ik ben het helemaal met Trix eens, dat hier een Professional Organizer een eerste vereiste is. Timemanagement is een goed idee, maar je zult toch eerst een goed inzicht moeten krijgen in al je werkzaamheden. Door samen met een prof. organizer door je kantoor / werkplek te gaan, krijg je stap voor stap weer een beter zicht op je werkzaamheden. Met het op orde brengen van de fysieke dingen, komt er ook "orde" in je hoofd. Je krijgt (weer) meer plezier in je werk. Leuke bijkomstigheid is dat het ook financieel veel kan opleveren. Denk hierbij aan o.m. tijd- en faalkosten.

Han Holtkamp |  http://www.inflow.nu

Dag Jos,

Ik kreeg als jong managertje van Tempo-Team eens ongenadig op mn flikker van de legendarische David van Gelder. Hij spotte een dooie vlieg op de vensterbank. En vroeg me of mijn dienstverlening wel oke was. Op mijn bevestigende antwoord vertelde hij me: Wat je intern niet kan organiseren kan je extern nooit verkopen.

Ons bedrijfje, gespecialiseerd in bedrijfscommunicatie, bestaat 25 jaar. In de nieuwsbrief naar onze klanten hebben we deze week verkopersonline.nl aanbevolen wegens de interessante artikels. Wat hebben we geluk dat dit artikel nu juist verscheen. Dat is inderdaad helemaal ook mijn idee van bedrijfscommunicatie! Veel dank aan de auteur!

goed artikel!

goed artikel!

Petra

Mag het ook anders? Zijn we niet teveel gericht op alles hetzelfde? De buitenkant vertelt helaas niet altijd iets over de binnenkant. Het is parallel te trekken dat we afgaan op onze eerste indruk die meer zegt over onszelf dan over de ander. Het is het referentiekader waarvan uit je denkt. Dat is niet altijd goed of fout. Het is verschillend in de vorm van diversiteit.
Hoe vaak kom je niet ergens binnen waar je als gast het nette gedeelte te zien krijgt en de rest toch een andere indruk geeft. Neem bijvoorbeeld de zolder. Of een bedrijfsgarage waar je niet verder komt dan de showroom? En is het beter om in een winkel te komen waar alles netjes is uitgestald of waar alles in dozen zit en hierdoor goedkoper is? Het zegt niet altijd iets over de kwaliteit van het product. Prioriteiten kunnen verschillen. Waar de een overzicht heeft, kan de ander het overzicht kwijt zijn. Iedereen werkt anders. Zodra je voor jezelf het overzicht kwijt bent, dan kan dit nadelig worden.
De leukste werkkringen waar ik kom zijn degene waar het niet zo netjes is. De sfeer is vaak gemoedelijk, open. Dan maak ik wel onderscheid in rommelig en onhygiënisch. In een strak ingericht en opgeruimd kantoor zie ik vaak schone schijn.
Ik denk dat we af en toe teveel gericht zijn op structuur. Soms heb je chaos nodig. Teveel structuur leidt tot chaos.
En de navelpiercing? Dat is persoonlijk. Het is pas een onderwerp als dit van doen heeft met veiligheidsvoorschriften. Dan moet die even uit.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel