Wanneer nam u voor het laatste uw elevator pitch onder de loep? Twee verfrissende invalshoeken voor uw kortste presentatie ooit.
Tijdens een of andere training heeft u vast ooit moeten oefenen met het kort en krachtig presenteren – 'verkopen'! – van uzelf, alsof u in een lift staat met een potentieel belangrijke klant. De korte tijd tussen etages is nu uw kans om te scoren. Bekijkt u deze korte maar o zo belangrijke presentatie nog eens en doe uw voordeel met onderstaande inzichten, die zeker over de inhoud gaan en veel meer nog, over u.
De Gouden Cirkel... ... is een concept dat Simon Sinek beroemd heeft gemaakt.* Stelt u zich drie concentrische cirkels voor. Bij de buitenste cirkel staat het woord WAT, bij de volgende cirkel HOE en binnenin WAAROM.
Aan u de taak om duidelijk te omschrijven WAT u doet, wat uw bedrijf doet, maakt of produceert: "Wij maken de beste, meest comfortabele kantoorstoelen..." Dan is het zaak om te weten HOE: "... door ter plekke de werkomstandigheden én de gebruiker nauwkeurig op te meten en deze metingen te vertalen in de beste pasvorm en stijl van stoel." Voor velen is WAAROM de grootste uitdaging, want antwoorden zoals 'om winst te maken' zijn hier niet op hun plaats.
Wat duidelijk werkt, is een uiting van de ware passie, een sterk verlangen om de wereld beter te maken: "En we doen dit onvermoeid dag in, dag uit, omdat iemand die comfortabel op z'n plek zit, zich eerder gelukkig en tevreden voelt, effectiever werkt... en hij zal anderen vertellen hoe dit komt!" De gedrevenheid vanuit dit soort ideaal raakt uw gesprekspartners, uw luisteraars, uw (potentiële) klanten waar andere motieven juist tot afhaken leiden.
Wat zijn uw WAT-, HOE- en WAAROM-stellingen? En hoe flexibel kunt u zijn om ter plekke te kiezen met welke van de drie u begint? Voorkennis van de gesprekspartner helpt zeker en uw intuïtie helpt u verder.
Een tweede aanpak… … berust vooral op zelfkennis als basis, maar borduurt voort op Sineks drie kernpunten.
Hoe beknopt en duidelijk kunt u vertellen wie u bent? Want dat is het uitgangspunt. Let wel, er is een duidelijk verschil tussen "Mijn naam is..." en "Ik ben..." Voel dat verschil en weet dat het tweede krachtiger is. Als uw naam uit diverse woorden bestaat, wat normaal is, zorg er dan wel voor dat ieder woord afzonderlijk te horen is, dus niet gehaast of ingeslikt spreken en vooral zonder 'uh' te gebruiken.
Op de tweede plaats vertelt u wat u doet. Woorden als 'werkzaam', 'werken', 'proberen' en 'hopen' zijn hier volledig uit den boze. Het daadkrachtig formuleren – zoals hierboven – is de moeite waard om te oefenen. Wederom zijn uitdrukkingen als 'uh' en 'zeg maar' uit den boze.
Afwijkend van Sineks model is het derde punt: het is zaak om te weten voor wie u zich inzet en werkt. Dat is niet uw werkgever, maar uw doelgroep, degenen die baat hebben bij wat u biedt.
Op de vierde plaats beschrijft u beknopt wat uw doelgroep wil of nodig heeft en dat u kunt leveren. Dus, wat is precies de dienst of het product dat perfect aansluit bij de wens en behoefte van uw afnemer?
Op de laatste plaats komt een vertaling van het WAAROM van Sinek: wat is het voordeel voor uw afnemer? Hoe helpt u hem te veranderen? Wat verandert bij hem? Een andere manier om hiernaar te kijken is door uzelf deze vraag te stellen: "Waarin ligt mijn unieke expertise die ik aan anderen kan en wil overdragen?"
Conclusie Met de antwoorden op de eerste reeks van drie vragen en dan op de tweede van vijf heeft u een krachtige basis voor uw 'elevator pitch' nieuwe stijl. Opschrijven, hardop oefenen, schaven, verlagen van de stem, stevig oogcontact, een handdruk vanuit de hand (in plaats van de schouder) – dit is dan de verpakking die kracht bij uw woorden zet, woorden van uw succes!
* Hier vindt u een uitgebreidere uitleg van het concept 'de Gouden Cirkel' van Sinek zelf.
David Bloch
In zijn internationale praktijk is David een veelgevraagd presentator, trainer, consultant, coach en therapeut. Hij entertraint en schrijft met passie, en weet anderen te kietelen op plekken waar ze amper weet van hadden, om ze te ondersteunen in hun ontwikkeling, groei en succes. Perfect Presentation
Wanneer heeft iemand voor het laatste zijn elevator pitch gehouden, nou ik niet of misschien heel lang geleden. Mijn klanten nemen altijd de tijd voor mij. Tijdens trainingen heb ik het vaak moeten oefenen, maar in de praktijk komt het niet of nauwelijks voor.
Dank voor het delen van jouw ervaring, Paul.
Misschien ben jij een van de zeldzame mensen die niet over zichzelf spreekt.
Maar 'elevator pitch' of niet, velen doen dat wel in het zakelijke, laat staan sociale, verkeer.
En velen zijn onzeker over wat (laat staan hoe) ze over zichzelf praten; dit artikel biedt dan een waardevolle houvast.
Reageren
Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.