Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Presenteren / verkoop gesprek

Hoe een bezwaar tonnen kan kosten (André Hagelen)
Hoe wordt u een onnatuurlijk goede verkoper? (Jan-Willem Seip)
Leer van tweedehands autoverkopers (Jos Burgers)
Telling is selling (Jan-Willem Seip)
Wat je zegt ben je zelf (Marianne van de Water)
Verkoop met woorden (Jan-Willem Seip)
4 strategieën voor omgaan met de emotionele toestand van prospects (Jorg Hartog)
Gespreksstrategie - een belangrijke discipline in Sales (André Hagelen)
Code rood, geel of groen? (Herman Meijer)
Wat u nog niet wist over luisteren (Jos Burgers)
Inzicht verkopen: verander de taal van je oplossing (Rene Knecht)
Hulpwerkwoorden in uw offerte? Niet doen. (Natasja Hoogenboom)
Voorkom gezichtsverlies in een salesgesprek (Jorg Hartog)
De mythe van positief denken in verkopen (Rene Knecht)
Prikkel het veranderbrein van jouw klant (Rene Knecht)
Sus jij je klanten in slaap?! (Herman Meijer)
Negen designprincipes voor presentaties (Harro Willemsen)
Iets opsturen in complexe salessituaties? Niet doen! (Marcel Hoefman)
Hoe haal je 67% conversie in verkoopgesprekken? (André Hagelen)
Hoe ga je om met klant die even komen 'shoppen'? (Rene Knecht)
IMPACT van de EERSTE indruk! (Herman Meijer)
Jezelf niet identificeren met je product of oplossing (Rene Knecht)
De voordelen van een vooruitziende blik (Marianne van de Water)
De Kunst van Begrip Tonen (Jos Burgers)
Van Klik naar Conflict? (Rene Knecht)
3 FBI technieken om een gesprekspartner voor je te winnen (Jorg Hartog)
Commercieel luisteren: de route naar verkoopsucces (Marc van Katwijk)
Finance: Feiten en Fabels (Marianne van de Water)
De krachtigste afsluittechniek die er bestaat (Rene Knecht)
Bezwaren? Zoek ze op in het verkoopgesprek! (André Hagelen)
Van een online prospect een klant maken (Rene Knecht)
Stop met de macht weggeven (Rene Knecht)
'De korting is uitverkocht' (Herman Meijer)
Weet waarom klanten van u kopen (David Bloch)
Je introductie is goud waard (André Hagelen)
Afsluiten tíjdens een verkoopgesprek (Rene Knecht)
Zeven principes voor betere korte berichten (Harro Willemsen)
De eerste seconde bij acquisitie is bepalend (Victor Bonke)
De kunst van goede vragen stellen (Michel Hoetmer)
Een ‘mind-blowing’ pitch in 30 seconden (André Hagelen)
Er is geen betere overtuiging dan zelfovertuiging (Michel Hoetmer)
Welke beslissingen leiden tot de aankoopbeslissing? (Rene Knecht)
Feedback – mét verbinding! (David Bloch)
Verliest u opdrachten? Let op uw houding! (David Bloch)
Presentaties die naar de verkoop leiden (Rene Knecht)
Help! Mijn klant wil nadenken (Michel Hoetmer)
De concurrentie inzetten: hoe doe je dat? (Michel Hoetmer)
Bent u oplossingsgericht of procesgericht? (Toine Simons)
De top 10 van irritante verkooplingo (Harro Willemsen)
Pak kansen met wat mis gaat (Toine Simons)
4 tips om tijdens het verkoopgesprek uw klant aan u te binden (David Bloch)
Zorg dat uw klant echt naar u luistert (Rene Knecht)
De kracht van verhalend verkopen (David Bloch)
Een verpletterende eerste indruk? Zo doe je dat! (Marcel Hoefman)
De achterban: hoe kan u de DMU beïnvloeden? (Rene Knecht)
Leer verkopen van een heel goede serveerster (Jan-Willem Seip)
De openingszin als opwarmer bij koude acquisitie (Victor Bonke)
Zit uw klant in transformatie? (Rene Knecht)
Spelenderwijs verkopen; anders dan anderen (Michel Hoetmer)
De 4x4 vragenmatrix (Harro Willemsen)
Wat uw weggedrag zegt over uw presentaties (David Bloch)
Klanten komen van Venus en verkopers van Mars (Michel Hoetmer)
Een goed gesprek? Drie vragen die u na elk klantcontact moet stellen (Marcel Hoefman)
Verbeter uw verkoopgesprek met Socrates (Toine Simons)
De klant heeft zijn geloof verloren (Rene Knecht)
Verhoog uw afsluitkansen met een haalbaarheidsonderzoek (Jan-Willem Seip)
Versterk uw overtuigingskracht (Richard van Houten)
Geef niet te snel toe, laat de klant ook iets geven (Rene Knecht)
De Elevator Pitch (Klantencontact)
Hoe voorkom ik irritatie aan de andere kant van de lijn? (Victor Bonke)
Vijf tips om vertrouwen te winnen (Marcel Hoefman)
Heeft u klittenbandellebogen? (David Bloch)
Maak van ieder bezwaar een kans (André Hagelen)
Waarom vragen stellen vaak niet werkt (Peter Stinckens)
Wonderwoorden in sales (Marcel Hoefman)
Offertes verliezen op prijs? Onzin! (Natasja Hoogenboom)
Valkuil in de verkoop: te veel advies (Richard van Houten)
5 Gouden regels voor een succesvol eerste contact (Jan-Willem Seip)
Het verkoopgeheim van de veilingmeester (Richard van Houten)
Pitchen is: Verlies van zelfvertrouwen (Rene Knecht)
Is ‘gaan voor eigenbelang’ agressieve verkoop? (Walter Spruyt)
Maakt u deze fouten in offertes? (Natasja Hoogenboom)
De prijs als excuus (Jos Burgers)
Bezwaren en tegenwerpingen (André Hagelen)
De ‘V’ in Verkopen (Edwin Scheperman)
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan? (Peter Stinckens)
De 10 slechtste salesvragen (Harro Willemsen)
Zo leert een verkoper zijn mond te houden (Richard van Houten)
Flip-over – het beste hulpmiddel bij uw presentaties (David Bloch)
Hoe stelt u de kampioensvraag? (Harro Willemsen)
Cijfers: de sambal in uw verkoopgesprek (David Bloch)
Hoe om te gaan met vooroordelen over uw product (Walter Spruyt)
Harder praten helpt niet (Richard van Houten)
Een nieuwe kijk op de oude ‘elevator pitch’ (David Bloch)
De klant als adviseur (Harro Willemsen)
Activeer uw ingebouwde leugendetector (Rene Knecht)
Wat zou u doen als u de klant bent? (Jan-Willem Seip)
Presentatietechniek die werkt als u geen podiumbeest bent (Rene Knecht)
"Doe ff normaal" - drie tips voor een natuurlijker telefoongesprek (Marcel Hoefman)
NIET over uzelf beginnen (Victor Bonke)
Overtuigen met uw managementsamenvatting (Roelf Houwing)
Hoe komt u optimaal voor de dag? (David Bloch)
Verkoopbeleving en doelstellingen: lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Angst en effectief presenteren (David Bloch)
Luisteren met een leeg hoofd (Jos Burgers)
Verbinding en relevantie: twee gouden sleutels tot effectief presenteren (David Bloch)
Vijf voornemens voor verkopers (Marcel Hoefman)
Dien uzelf pijnprikkels toe (Richard van Houten)
Wat kunnen we leren van winkelverkoop (Jan-Willem Seip)
Hoe wordt uw klant beïnvloed? (Rene Knecht)
Waardevolle lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Stilte... Uw geheime wapen in het verkoopgesprek (David Bloch)
Maak het verschil, bereidt u goed voor! (Marcel Hoefman)
Hoe goed luistert u? (David Bloch)
Wat zijn de geheimen van uw klant? (Rene Knecht)
Hoe goed luistert u? (David Bloch)
Een goede verkoper let op zijn woorden (Richard van Houten)
Leer te dansen met kritische klanten (Rene Knecht)
Verkoopt u met een Push – of Pull strategie? (Rene Knecht)
Feedback geven: wel of niet 'sandwichen'? (Michel Hoetmer)
Zijn verkopers te goed van vertrouwen? (Rene Knecht)
De kunst van het vragen stellen (Jan-Willem Seip)
Hoe verkoopt u aan een groep? (Rene Knecht)
Waarom begrijpt de klant me niet? (Michel Hoetmer)
Gij zult niet Liegen (Rene Knecht)
Loop eens binnen bij uw prospect (Richard van Houten)
Is uw contactpersoon een marionet? (Herman Meijer)
Ziet uw klant u als autoriteit? (Rene Knecht)
Uw gevoel en uw succes in de verkoop (Hans Oelen)
Doorbreek dit proces en u gaat meer verkopen (Hans Oelen)
Dit is een goed voorbeeld van Sales Framing (Richard van Houten)
De klant heeft een eigen willetje (Rene Knecht)
Wees voor uw klant het verloren ideaal (Rene Knecht)
Bereidt u zich voor zoals Obama? (André Hagelen)
Hoe kunt u uw onderhandelingsvaardigheden verscherpen? (David Bloch)
Vertrouwen Verkopen: omgaan met woordbreuk en bedrog (Rene Knecht)
Presenteer uw pieken en de aandacht kent geen dalen (David Bloch)
Hoeveel informatie geeft u bij koude acquisitie? (Victor Bonke)
Hoe kunt u met intuïtie het verkoopproces versnellen? (Rene Knecht)
Vragen tijdens uw presentatie: scoort u of gaat u de mist in? (David Bloch)
Verkoop niet zoals uw CEO (Rene Knecht)
Ruis tijdens communicatie, 1: storing van buiten (David Bloch)
Geef uw overtuigingskracht een boost (Michel Hoetmer)
Zin en onzin van open vragen (Michel Hoetmer)
Kwalificeer zelf uw nieuwe baas (Rene Knecht)
Sluit uw verkoopgesprek af met een deal (Richard van Houten)
Vakkennis: valkuil of voorsprong? (Marcel Hoefman)
Hoe verkoopt u de waarde van uw oplossing? (Rene Knecht)
De kunst van het uitnodigen (David Bloch)
De standaardpresentatie: niet doen! (David Bloch)
Communiceren voorbij de klakkeloosheid (David Bloch)
Zet uw productdemonstratie op zijn kop! (Michel Hoetmer)
Verkopen van innovaties – 4 concrete tips (Rene Knecht)
Hoe gaat u om met de overtuigingen van uw klant? (David Bloch)
Elevator pitch: een korte, snelle e-cursus (David Bloch)
Wat doet u wanneer de klant of prospect u negeert? (Michel Hoetmer)
De kracht van de makelaar – adviseur (Rene Knecht)
Overvragen in onderhandelingen en toch uw zin krijgen (Michel Hoetmer)
Hoe minder informatie, hoe beter voor de klant (Jos Burgers)
De top 8 fouten in verkooppresentaties (Arthur Sevenstern)
Het antwoord op ‘We hebben geen budget’ (André Hagelen)
De eerste belangrijke stap naar de order (Peter Stinckens)
De hot button close (Richard van Houten)
Ruis tijdens communicatie, 2: storing van binnen (David Bloch)
Het piranha-effect (Richard van Houten)
Waarom is die openingszin toch zo belangrijk? (Victor Bonke)
Bent u overtuigend genoeg? (Rene Knecht)
De Zen van verkopen (David Bloch)
Succesvolle offertes (Richard van Houten)
'Let maar niet op de rommel' (Jos Burgers)
Begrijpt uw klant uw verkooppresentatie? (Arthur Sevenstern)
Presenteren met overtuiging - 18 gouden regels! (David Bloch)
Succesvol taalgebruik in Sales (Michel Hoetmer)
De onverschillige prospect ontvankelijk maken (Rene Knecht)
Presenteren – met een kapstok (David Bloch)
Uzelf verkopen (Hans Oelen)
Als u een toespraak houdt ... (Tips & Advies Verkoop)
Het allereerste contact (Redactie Verkopersonline.nl)
Verbeter uw verkooppresentatie (Michel Hoetmer)
U krijgt uw superieure oplossing niet verkocht? (Rene Knecht)
Zo luistert u beter (Tips & Advies Verkoop)
Bezwaren tegen een techniek (Harro Willemsen)
De kunst van het ja zeggen (Redactie Verkopersonline.nl)
Death by PowerPoint (Vladan Soldat)
De zeven hoofdzonden bij presenteren (Arthur Sevenstern)
Vertel gerust verder (Tips & Advies Verkoop)
Verkopen begint bij de eerste indruk (Redactie Verkopersonline.nl)
Gespreksopeningen voor vaste klanten (Michel Hoetmer)
Kleur bekennen in het verkoopgesprek (Ivo Ouwerkerk)
De kracht van persoonlijk contact (I) (David Bloch)
Uw tijd gaat nú in! (Tips & Advies Verkoop)
De 3 basisregels voor het telefonische verkoopgesprek (Michel Hoetmer)
Hoe houdt u de aandacht van uw klant vast? (Ivo Ouwerkerk)
Ik snap wat u bedoelt (Tips & Advies Verkoop)
Rapport verkrijgen bij koude acquisitie; van Koud naar Warm contact (Victor Bonke)
Nu even niet! (Peter Stinckens)
Opening verkoopgesprek: bezint eer ge begint (Ronald van den Berg)
En via de zijdeur weer naar binnen... (Tips & Advies Verkoop)
Tips om leiding te nemen in een verkoopgesprek (Rene Knecht)
Gespreksmanagement (Hans Oelen)
Spreken is maar zilver (Jos Burgers)
De eerste afspraak; vlekkeloos verlopen! (Hans Oelen)
Gebarentaal verklaard (Tips & Advies Verkoop)
De zin en onzin van spiegelen (Tips & Advies Verkoop)
De kracht van uw eigen territorium (David Bloch)
Standaard elevator pitch? Niet doen! (Arthur Sevenstern)
Teampresentatie? Ontwijk deze valkuilen (Arthur Sevenstern)
Misser: te weinig aandacht voor de klant (Michel Hoetmer)
De 6 basisprincipes van krachtig handelen (Redactie Verkopersonline.nl)
5 belangrijke aandachtspunten bij verkoop-presentaties (Arthur Sevenstern)
Wat zegt u bij de eerste ontmoeting? (Tips & Advies Verkoop)
Verantwoordelijkheid = kijken over uw eigen muurtje (David Bloch)
Applaus: een behoefte én een hulpmiddel bij presenteren! (David Bloch)
Scoren met scripts (Redactie Verkopersonline.nl)
Topverkopers; vaak zuinige praters (Redactie Verkopersonline.nl)
Uw stem kan de doorslag geven (Richard van Houten)
Meer resultaat met uw verkooppresentaties (David Bloch)
Beken kleur, ook in uw verkooppresentatie (David Bloch)
Uw stem geeft de doorslag (Richard van Houten)
De scorende openingszin (Victor Bonke)
Maak van uw afscheid een krachtig instrument (David Bloch)
Wat zijn de drie grootste ergernissen bij een verkooppresentatie? (Arthur Sevenstern)
De terreur van standaard presentaties (Arthur Sevenstern)
“U wilt kopen, begrijp ik?” (Verkoopgesprek;Klantencontact)
De elevator-pitch bij koude acquisitie: meat on the bones (Victor Bonke)
De kern van elke presentatie: voorbereiding, interactie en passie (Arthur Sevenstern)
Hoeveel van uw verkoopgesprekken zijn zinloos? (Peter Stinckens)
Zorg voor focus in uw presentatie en vermijd een afgang (Arthur Sevenstern)
Uw voice-mail als verbale handtekening (Richard van Houten)
"Niet presenteren" en 4 andere presentatietips (Enno van Kersen)
Ontdek het gevoel van de klant (Danielle de Jonge)
Houd u niet aan de regels als u presenteert (Arthur Sevenstern)
Een beeld spreekt 1000 woorden, een citaat bespaart 1000 woorden! (David Bloch)
De momenten waarop u uw mond moet houden (Redactie Verkopersonline.nl)
Gesprekstechniek bij bezwaren (Hans Oelen)
5 Valkuilen die u moet vermijden in uw verkooppresentatie. (Arthur Sevenstern)
Het geheim van de twee behoeften van uw 'afnemer' (David Bloch)
Altijd dat lastige begin … (Tips & Advies Verkoop)
Waar gaat u zitten aan tafel? (Danielle de Jonge)
De drie belangrijkste eigenschappen van succesvolle presentaties (Arthur Sevenstern)
Gelóóft de klant wat u vertelt? (David Bloch)
Ja, maar … (Tips & Advies Verkoop)
Bouwen aan zelfvertrouwen (Hans Oelen)
De begroeting (Victor Bonke)
7 manieren om een verkoopgesprek uit een impasse te halen (Michel Hoetmer)
Leer de houding van je klant herkennen (Verkoopgesprek)
Zorg dat ze uw brief lezen! (Redactie Verkopersonline.nl)
Zo vertelt u wat de klant moet doen (Tips & Advies Verkoop)
Het bouwen van een verkooppresentatie (Harrie van Heck)
De kracht van persoonlijk contact (II) (David Bloch)

Presentatietechniek die werkt als u geen podiumbeest bent

U geeft een verkooppresentatie aan een groep beslissers. Hoe maakt u contact en laat u de deelnemers zichzelf overtuigen? Met andere woorden: hoe beïnvloedt u een groep?

Presentatietechniek die werkt als u geen podiumbeest bent

Wanneer u een verkooppresentatie of workshop geeft dan zal daar een structuur en een logica in moeten zitten waar u op kunt terugvallen. Toch is dat meer voor achteraf, als men uw hand-out of slides terugleest. U krijgt u pas echt resultaat (lees: verandering, nieuwe visie, inzicht) als uw toehoorders op een of andere manier een interactie met u aangaan en op dat moment ook hun ervaring, visie, gedachten gaan koppelen aan wat er besproken of geoefend wordt. Ze gaan dan zelf denken en op zoek naar antwoorden. Dit is invloed uitoefenen!

In het groepsproces komt het antwoord dan vanzelf tevoorschijn, hetzij van de groepsleden, hetzij deels van de presentator-verkoper.


De groep overtuigt zichzelf en het is aan u om dit te laten gebeuren.
Het is alsof u gelooft in de goede afloop, een combinatie van sturen en loslaten.

Change Talk: drie tips
Ik heb dit verschijnsel ook ervaren in verkoopprocessen: de klant gaat op een gegeven moment dingen vertellen die alles op zijn plaats laten vallen: het lijkt toeval maar het is het niet. We grepen het veranderingsmoment. Ik noem dit ook wel 'change talk'.
 
Daarom beschouw ik verkopen als een intuïtief proces, dat u rationeel aanstuurt. Er zit dus wel logica achter en u kunt het wel degelijk voorbereiden, bijvoorbeeld door deze drie tips voor u te laten werken. Ze zijn opgesteld in de logische volgorde (chronologie van uw  presentatie).

1. Stel spreken over uzelf en uw product uit
Als u de presentatie begint: spreek dan nooit (of slechts minimaal) over uzelf. Stel dit uit en spreek met uw toehoorders over uw toehoorders. Sommige goeroes gaan zeggen dat u eerst een pitch moet geven. Dat werkt misschien voor de goeroes, maar niet als u niet zo in elkaar zit zoals vele verkopers, adviseurs, consultants, et cetera. Die hebben vaak een andere beïnvloedingsstijl. Bovendien, om iemand te overtuigen moet u zich op de ander kunnen focussen.
 
2. Creëer interactie: vier voorbeelden
Verkopen is nooit een éénrichtingsproces. Dat kan niet: bij éénrichtingscommunicatie vergelijkt de klant uw boodschap met wat hij al weet. Soms accepteert hij de boodschap, maar meestal niet (het bekende 'not invented here' syndroom). Vergelijk een roker die uw boodschap begrijpt dat roken niet gezond is, maar hoogstwaarschijnlijk toch zal blijven roken. Men heeft u gehoord, zelfs begrepen, maar er niets mee gedaan. De roker heeft zichzelf niet overtuigd, de klant evenmin.
  • 100% focus op de ander
Om het tweerichtingsproces tot stand te brengen kunt u bijvoorbeeld een vraag stellen aan het publiek, die 100% gefocust is op hen. Bijvoorbeeld: "Wie ervaart dat salescycles langer duren dan vroeger?", of, "Wie ervaart dat klanten vaak geen keuze maken, noch voor u, noch voor de concurrent?"
  • Laat de klant uw verhaal vullen
Een andere manier is om een oefening te doen waarbij u antwoorden van uw toehoorders noteert: de antwoorden moeten komen uit hun persoonlijke ervaring. U maakt verbinding. Bijvoorbeeld: "Hoe omschrijven jullie een moeilijke klant, een type klant waar je het niet aan verkocht krijgt?" U noteert de antwoorden en bouwt daarop voort.
  • Herkenbare eigen ervaring
Een derde optie is om ook iets te vertellen wat uw toehoorders volledig herkennen en waar geen twijfel over bestaat. Hier gebruik ik zelf vaak een persoonlijke anekdote over een situatie die alle verkopers wel tegenkomen. Doordat ze effectief luisteren, ontstaat er stilzwijgend toch al interactie.
  • Stel proces-vragen
Een vierde mogelijkheid is om vragen te stellen waarvan u weet dat het antwoord de beschrijving van een proces zal zijn. Bijvoorbeeld: "Hoe ben je in de verkoop terechtgekomen?" In het antwoord zitten dan waarschijnlijk eerdere transformatiemomenten. Die zijn belangrijk omdat ze de klant in decision mode brengt (meer over deze 'transformatie modus' van de klant leest u in mijn voorgaande artikel hier op verkopersonline).

3. Connect the dots
En nu het moeilijkste: in de interactie gaat u, op een haast magische manier, van alles horen dat u kunt linken aan uw presentatie Als u goed de interactie-flow bewaakt, dan gaat u dit horen en als vanzelf de verbindingen leggen ('connecting the dots'): dat zijn de leermomenten, de veranderingsmomenten.

U kunt het bijvoorbeeld herkennen wanneer de groep met elkaar in discussie gaat, of wanneer iemand inhaakt op antwoorden van iemand anders. U bent dan goed bezig: het gaat niet meer over u! Mission accomplished. Dat is dan ook het moment waarop u verbinding moet maken. Niet zeggen: "Dat zien we straks bij slide 15", nee, u laat de deelnemers nu al kennismaken met uw concepten, leerpunten, voordat u ze hebt uitgelegd. U moet dus wel bereid zijn uw structuur te verlaten (m.a.w.: geen tips geschikt voor controlefreaks ;-))
 
Als uw toehoorders dan later in de presentatie (bij slide 15) alsnog de officiële versie krijgen van uw verhaal hebt u geen weerstand meer: men heeft het immers al ervaren, zichzelf al kunnen overtuigen. Dit is wat we noemen Walk your talk.
 
Is het gemakkelijk toepasbaar?
Ja! Misschien niet meteen de eerste keer; u bent dan mogelijk nog te veel met de inhoud bezig, bang dat u iets gaat vergeten te zeggen. U zit met checklists in uw hoofd, dat is onvermijdelijk en normaal.
Ik los dit op door me voor te bereiden: rond thema's die bij de doelgroep leven. Start-ups hebben andere voorbeelden nodig dan verkopers met 20 jaar ervaring in een bepaalde sector.
Voor mij werkt dit zeer goed, ik kan hierdoor beter naar de groep luisteren.
 
Observatie
Dit verhaal kan de indruk wekken dat u de controle telkens weggeeft. Dat is ook zo, maar paradoxaal genoeg krijgt u de leiding ook heel gemakkelijk weer terug. U verkrijgt met uw aanpak het recht om dit te doen: de groep laat het toe.

Voor u denkt dat ik ga zweven: denk aan alle deals die tot stand zijn gekomen waar u moest verkopen aan groepen: hebt u niet hetzelfde ervaren? Dat kan toch niet anders: de groepsleden, collega-beslissers, overtuigden eerst elkaar en dan pas kwam u aan de beurt om nog eens te bevestigen wat zij al geconcludeerd hadden. Mocht u dit niet zo hebben ervaren en toch hebben verkocht dan betekent dat hoogstwaarschijnlijk dat de beslissing al was genomen. De groep werd op een ander moment overtuigd.

Conclusie
Verkopen is een tweerichtingsproces, een synergetisch proces. Er is een uitwisseling. Daarin ontstaat de verandering. Wanneer u op dat punt aanbelandt, kunt u uw expertise veilig toevoegen aan het proces: de groep zal luisteren en het aanvaarden.

Als u andere tips hebt: deel ze gerust in een reactie hieronder, feedback wordt gewaardeerd.
 

Rene Knecht

Rene  Knecht
Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. Zo heb ik doeltreffende systemen ontworpen voor koude acquisitie – prospectie op een natuurlijke manier. Deze aanpak is zeer geschikt voor dienstenverkopers, technici, consultants en ondernemers die hun diensten, expertise en zichzelf moeten verkopen.
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Presenteren, Overtuigen, Intuïtie
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   9,1
(24 stemmen)
Reacties

Robbert Bosch |  http://www.justforuse.nl

Goed en inspirerend artikel René! Interessant zoals je het loslaten van de structuur beschrijft. Soms is dat best lastig, omdat er ook toehoorders zijn die structuur zoeken en willen vasthouden, maar wel heel waardevol om los te kunnen laten.

Robbert slaat de spijker op z'n kop - en óók de zwakte van 'traditionele' logisch opgebouwde 'a-b-c t/m z'-presentaties.
Want de spreker heeft een overzicht van zijn logische verhaal, de luisteraar niet (en nee, slide 2 met 'agendapunten' wérkt gewoon niet, zelfs soms averechts).
De sleutel is wérkelijk de interactie.
Stel de luisteraar (geen 'publiek' noch 'toehoorder') centraal.
Stel vragen in plaats van steeds stellingen poneren.
Noem namen (dus ook 'subdoelgroepen': "de verkopers hier vanmiddag") van aanwezigen.
En vermijd vooral clichés in taal, gedrag en kleding (u bent toch origineel en uniek?).

Bedankt voor de reacties David en Robbert

Ik kan nog toevoegen: deze manier van presenteren helpt ook beter om te gaan met de stress: doordat je de focus legt op de groep kun je als presentator tussendoor even ademhalen. Als de groep vervolgens met antwoorden komt zijn dit 'toevallig' ook wel de goede antwoorden die passen in het plaatje van dat moment en voor die groep. Dit is eigenlijk de magie van de dialoog die je ook als verkoper in een 1-1 gesprek kunt ervaren.

Inderdaad is de formule daarvoor dat loslaten... en niet de groep door een presentatie te willen sturen. Veel verkoopmethodieken zijn ook zo 'sturend' opgebouwd en daarom zinloos in mijn beleving. Het onverwachte kunnen toelaten is de 'verkoopkunst'.

Robbert Bosch |  http://www.justforuse.nl

Leuk om zo even van gedachten te wisselen. Ook weer interactie. :) Top!

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel