Stel, u gaat voor het eerst bij een prospect op bezoek. Wat zegt u dan tegen uw potentiële klant? Trap niet in deze standaardfouten.
Een gezelligheidsbabbeltje houden? Veel verkopers proberen het ijs te breken door een gesprek te beginnen over het weer, het mooie kantoor of de voetbalwedstrijd van gisteravond. Dat komt echter vaak geforceerd en onzakelijk over. Bovendien kent uw gesprekspartner u nog niet en is deze extra kritisch. Zonder het in de gaten te hebben, kunt u iemand flink op de tenen trappen. Veel klanten zullen bovendien denken: Wat doet die man populair! Hij doet net of hij hier al jaren over de vloer komt. Kan hij niet eens even zeggen wat hij precies komt doen?
Dan maar een minipresentatie geven? Ook dat is een afrader. De prospect zit niet te wachten op een gelikte bedrijfspresentatie. Hij wil weten wat het gesprek hem oplevert. Met zo'n standaardpresentatie loopt u het risico te praten over zaken die de klant niet interesseren. Tip. Als u voor de eerste keer bij een prospect langskomt, zit die (onbewust) met nogal wat vragen, zoals: Wie bent u? Wat wilt u precies? Wat is de reden van uw bezoek? En vooral: Wat heb ik eraan? Om hem op z'n gemak te stellen, is het belangrijk dat u snel antwoord geeft op deze vragen.
Wat dan wel? Dippen! Verkooptrainer Michel Hoetmer adviseert om eerst eventjes te dippen.
De dip-formule staat voor: doel, inhoud en procedure. U maakt eerst de doelstelling van uw gesprek bekend. Vervolgens vertelt u wat u inhoudelijk wenst te bespreken en ten slotte schetst u in het kort hoe u dat wilt doen. Dat kan in enkele zinnen.
Voorbeeld Meneer Jansen heeft een afspraak gemaakt met Hans, de accountmanager van een kantoormeubelleverancier. Enkele medewerkers klaagden al een tijd over de stoelen en toen belde Hans toevallig. Die begint zijn gesprek als volgt: Fijn dat u mij de gelegenheid geeft om samen te kijken naar de wensen van uw medewerkers. Zoals u over de telefoon al aangaf kunnen wij uw medewerkers prima van hun klachten af helpen en efficiënter laten werken. Daarom wil ik graag eerst samen naar de knelpunten kijken die we bij uw medewerkers steeds tegenkomen en dan naar de beste oplossingen hiervoor. Is dat in orde?
Tip Kom vlot ter zake in een acquisitiegesprek en geef met de dip-formule aan wat uw bedoelingen zijn. Daarmee komt u professioneel en zakelijk over.
Professioneel en zakelijk, wellicht. Maar persoonlijk, totaal niet. Ik heb zelf altijd geleerd juist NIET direct ter zake te komen en dus juist met een sociaal praatje binnen te komen. Mijn ervaring is dan ook: Eerst sociaal en dan zakelijk.
Ik ben erg benieuwd wat anderen hier van denken.
Hans
Bij het eerste contact met een prospect (dus niet eerder gesproken en zeker geen bestaande klant) is er nog niets persoonlijks.
Opmerkingen als "Wat een mooi kantoorpand heeft u", of "Ik zie het vlaggetje dat u Ajax-fan bent. Wat vondt u van de wedstrijd van gisteren?" komen ongemeend en ´popie-jopie´ over.
Mijn idee: professioneel en zakelijk beginnen en als de prospect met iets persoonlijks over de brug komt, hierop inhaken.
John
Hans, bedankt voor je (snelle) reactie.
Het bedrijf waar ik een tijdje voor gewerkt heb (sales-outsourcing) gaf mij eens de tip: Ga naar binnen en blijf over van alles praten, behalve over het product.
Eerst voelt dit nogal vreemd, maar naar mate je dit vaker doet merk je dat dit zeker zoden aan de dijk zet.
Vandaar dat ik nogal moeite heb om direct in te haken op de zaken.
Hoe lang zit jij gemiddeld bij een prospect aan tafel?
Ik ga voor de Gulden middenweg, je dient dit als verkoper zelf aan te voelen. Zelf ben ik snel persoonlijk en dat wordt eigenlijk altijd gewaardeerd.
Een gesprekspartner weet waarom je komt en zal de bedoeling al voor je 1e woord begrijpen.
Altijd blijft de regel om beloftes na te komen en vertrouwen te krijgen.
De dip tip is een professionele, maar mijn inziens voor beginners!
Menselijk contact op low level, even lekker gezellig snuffelen aan elkaar en dan ter zake komen is mijn devies. Zeker geen voorgeprogrammeerde thema's als voetbal maar authentiek babbelen. Ik weet het is een kunst, maar betere lijm bestaat niet
Jans
Ik sluit mij volledig aan bij de opmerking van Wilco. Een prospect voelt feilloos aan of degene tegenover hem/haar gemeend is of niet. Blijf daarom altijd jezelf in de contacten met je (toekomstige) klantrelaties. Waarschijnlijk voel je zelf al aan of er ruimte is voor een persoonlijk tintje of juist niet. Volgens mij is juist dat hetgeen wat je als verkoper succesvol maakt of breekt; het op een natuurlijke wijze inschatten van de tegenpartij en daar als vanzelfsprekend commercieel op inhaken.
bij een eerste kennismaking is het van belang drie zaken te combineren:
1 Persoonlijkheid (met wie heb ik te maken en is hij te vertrouwen)
2 Professionaliteit (doet hij de dingen goed en levert het op wat er wordt voorgehouden)
3 Passie (gedrevenheid en enthousiasme)
Als je de drie elementen als verkoper op de juiste wijze hanteert dan verkrijg je snel acceptatie van de ander. En vanuit acceptatie kun je vertrouwen winnen, dat is de basis voor goed zaken doen met elkaar.Blijf dus vooral jezelf en doe het op een manier die bij jou past.
Ronald Hensen
Wat een slecht stukje. Natuurlijk moet je in Nederland het ijs breken met een aantal inleidende vragen. Gelukkig staat er ook nog commentaar bij van Sjef en Jans. Die slaan de spijker op z'n kop. Bedankt Sjef en Jans.
Henk de Groot
Ik vind het geen daverend stuk.
Het is juist de taak van de prospect jou op je gemak te stellen. Hij verwelkomt jou en zal waarschijnlijk de opening verzorgen.
In zo'n small talk is het wel van belang dat je interesse toont, dus vraag wel door naar zijn persoonlijke ervaringen/mening op welk gebied dan ook.
Ik probeer altijd een small talk zo kort mogelijk te houden, behalve wanneer ik met een sociaal type te maken heb dan is het niet erg wanneer dit wat langer duurt.
Wanneer je met andere type personen te maken heb (doelgericht, procedureel of principieel) probeer dan zo snel mogelijk ter zake te komen.
Reageren
Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.