IMPACT van de EERSTE indruk!

Herman  Meijer
Herman Meijer
ORAVI 

Dat de eerste indruk heel belangrijk is, is inmiddels een ‘waarheid als een koe’. Lees verder om in te zien hoe belangrijk die eerste indruk werkelijk is.

IMPACT van de EERSTE indruk!
Verhalen over de eerste indruk gaan 9 van de 10 keer over de eerste indruk die men van jou als verkoper zal hebben. Maar het kan ook andersom en die indruk is minstens zo belangrijk. Om over na te denken in je organisatie:

Iedereen die bij een organisatie (maar ook bij een nieuwe vriend, winkel of restaurant) op bezoek gaat, ervaart het effect van de eerste indruk. Als ikzelf een afspraak heb met een nieuwe relatie waar ik voor het eerst kom, zorg ik er altijd voor dat ik mij ten minste 7 minuten voor de afgesproken tijd bij de receptie meld. Zo heb ik een moment om tot rust te komen van de rit, om mij voor te bereiden op de ontmoeting én om mijn eerste indrukken op een rijtje te zetten.

De eerste indruk van een bedrijf
Er gebeuren dan allerlei zaken die van belang zijn voor mijn eerste indruk.
Hoe neemt de receptionist(e) de telefoon op?
Hoe begroet hij/zij andere bezoekers?
Wat doen de medewerkers die uit allerlei deuren of uit de lift komen?
Zeggen ze mij gedag en knikken ze vriendelijk?
Of negeren zij de wachtende bezoeker volledig?
Uit zulke waarnemingen trek ik diverse conclusies, zoals de mate van belangstelling en of er een klantgerichte sfeer heerst.

Voorbeeld uit de praktijk: klagende salesmedewerker
Al te vaak gebeurt er veel meer dan je verwacht. Dat overkwam mij eens toen ik een afspraak had met een directeur van een installatiebedrijf:

In de receptieruimte genoot ik van een kopje koffie. Een collega van de receptioniste kwam achter haar balie staan om wat papieren te kopiëren. Zij was duidelijk ontevreden over diverse zaken binnen het bedrijf en ik hoorde over een bepaalde manager behoorlijk negatieve opmerkingen aangaande diens werkwijze, stijl en het niet nakomen van afspraken.
“Oh, is het weer zover met hem?” vroeg de receptioniste, die daarmee de opening gaf voor het nog meer spuien van frustraties door haar collega over haar manager.
Ik kreeg in die korte tijd verschrikkelijk veel negatieve informatie over deze voor mij onbekende persoon. En belangrijker, ik kreeg in ieder geval geen positieve eerste indruk van het geheel.

Na ontvangst en kennismaking, begon het wederzijdse oriënterend gesprek met de directeur. Na verloop van tijd vond deze het wel nuttig dat ook zijn salesmanager bij ons gesprek zou komen en aldus geschiedde. En, deze man weet tot op de dag van vandaag niet hoeveel informatie - terecht of onterecht - ik over hem vooraf had verkregen die dag!

Conclusie: pas dus op!
Het mag nooit en te nimmer gebeuren dat bezoekers aan een bedrijf met dit soort gesprekken worden geconfronteerd. Niet alleen als je op verkoopgesprek gaat, online of op locatie, is de eerste indruk die men van jou heeft belangrijk.

Herman Meijer

Herman  Meijer
Herman Meijer heeft ruim veertig jaar ervaring in Sales en Management. Hij is bedrijfsadviseur, interim-manager, trainer/coach, presentator, verzorgt bedrijfspresentaties, workshops en congressen. Tevens schrijft hij columns, artikelen en boeken.
Alle artikelen van deze auteur
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   7,5
(4 stemmen)
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..