Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Presenteren / verkoop gesprek

Wat u nog niet wist over luisteren (Jos Burgers)
Inzicht verkopen: verander de taal van je oplossing (Rene Knecht)
Hulpwerkwoorden in uw offerte? Niet doen. (Natasja Hoogenboom)
Voorkom gezichtsverlies in een salesgesprek (Jorg Hartog)
De mythe van positief denken in verkopen (Rene Knecht)
Hoe een bezwaar tonnen kan kosten (André Hagelen)
Prikkel het veranderbrein van jouw klant (Rene Knecht)
Wat je zegt ben je zelf (Marianne van de Water)
Sus jij je klanten in slaap?! (Herman Meijer)
Negen designprincipes voor presentaties (Harro Willemsen)
Telling is selling (Jan-Willem Seip)
Iets opsturen in complexe salessituaties? Niet doen! (Marcel Hoefman)
Verkoop met woorden (Jan-Willem Seip)
Hoe haal je 67% conversie in verkoopgesprekken? (André Hagelen)
Hoe ga je om met klant die even komen 'shoppen'? (Rene Knecht)
IMPACT van de EERSTE indruk! (Herman Meijer)
Jezelf niet identificeren met je product of oplossing (Rene Knecht)
De voordelen van een vooruitziende blik (Marianne van de Water)
De Kunst van Begrip Tonen (Jos Burgers)
Van Klik naar Conflict? (Rene Knecht)
3 FBI technieken om een gesprekspartner voor je te winnen (Jorg Hartog)
Gespreksstrategie - een belangrijke discipline in Sales (André Hagelen)
Commercieel luisteren: de route naar verkoopsucces (Marc van Katwijk)
Finance: Feiten en Fabels (Marianne van de Water)
De krachtigste afsluittechniek die er bestaat (Rene Knecht)
Bezwaren? Zoek ze op in het verkoopgesprek! (André Hagelen)
Van een online prospect een klant maken (Rene Knecht)
Stop met de macht weggeven (Rene Knecht)
'De korting is uitverkocht' (Herman Meijer)
Weet waarom klanten van u kopen (David Bloch)
Hoe wordt u een onnatuurlijk goede verkoper? (Jan-Willem Seip)
Je introductie is goud waard (André Hagelen)
Afsluiten tíjdens een verkoopgesprek (Rene Knecht)
Zeven principes voor betere korte berichten (Harro Willemsen)
De eerste seconde bij acquisitie is bepalend (Victor Bonke)
De kunst van goede vragen stellen (Michel Hoetmer)
Een ‘mind-blowing’ pitch in 30 seconden (André Hagelen)
Er is geen betere overtuiging dan zelfovertuiging (Michel Hoetmer)
Welke beslissingen leiden tot de aankoopbeslissing? (Rene Knecht)
Feedback – mét verbinding! (David Bloch)
Verliest u opdrachten? Let op uw houding! (David Bloch)
Presentaties die naar de verkoop leiden (Rene Knecht)
Help! Mijn klant wil nadenken (Michel Hoetmer)
De concurrentie inzetten: hoe doe je dat? (Michel Hoetmer)
Bent u oplossingsgericht of procesgericht? (Toine Simons)
De top 10 van irritante verkooplingo (Harro Willemsen)
Pak kansen met wat mis gaat (Toine Simons)
4 tips om tijdens het verkoopgesprek uw klant aan u te binden (David Bloch)
Zorg dat uw klant echt naar u luistert (Rene Knecht)
De kracht van verhalend verkopen (David Bloch)
Een verpletterende eerste indruk? Zo doe je dat! (Marcel Hoefman)
De achterban: hoe kan u de DMU beïnvloeden? (Rene Knecht)
Leer verkopen van een heel goede serveerster (Jan-Willem Seip)
De openingszin als opwarmer bij koude acquisitie (Victor Bonke)
Zit uw klant in transformatie? (Rene Knecht)
Spelenderwijs verkopen; anders dan anderen (Michel Hoetmer)
De 4x4 vragenmatrix (Harro Willemsen)
Wat uw weggedrag zegt over uw presentaties (David Bloch)
Klanten komen van Venus en verkopers van Mars (Michel Hoetmer)
Een goed gesprek? Drie vragen die u na elk klantcontact moet stellen (Marcel Hoefman)
Verbeter uw verkoopgesprek met Socrates (Toine Simons)
De klant heeft zijn geloof verloren (Rene Knecht)
Verhoog uw afsluitkansen met een haalbaarheidsonderzoek (Jan-Willem Seip)
Leer van tweedehands autoverkopers (Jos Burgers)
Versterk uw overtuigingskracht (Richard van Houten)
Geef niet te snel toe, laat de klant ook iets geven (Rene Knecht)
De Elevator Pitch (Klantencontact)
Hoe voorkom ik irritatie aan de andere kant van de lijn? (Victor Bonke)
Vijf tips om vertrouwen te winnen (Marcel Hoefman)
Heeft u klittenbandellebogen? (David Bloch)
Maak van ieder bezwaar een kans (André Hagelen)
Waarom vragen stellen vaak niet werkt (Peter Stinckens)
Wonderwoorden in sales (Marcel Hoefman)
Offertes verliezen op prijs? Onzin! (Natasja Hoogenboom)
Valkuil in de verkoop: te veel advies (Richard van Houten)
5 Gouden regels voor een succesvol eerste contact (Jan-Willem Seip)
Het verkoopgeheim van de veilingmeester (Richard van Houten)
Pitchen is: Verlies van zelfvertrouwen (Rene Knecht)
Is ‘gaan voor eigenbelang’ agressieve verkoop? (Walter Spruyt)
Maakt u deze fouten in offertes? (Natasja Hoogenboom)
De prijs als excuus (Jos Burgers)
Bezwaren en tegenwerpingen (André Hagelen)
De ‘V’ in Verkopen (Edwin Scheperman)
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan? (Peter Stinckens)
De 10 slechtste salesvragen (Harro Willemsen)
Zo leert een verkoper zijn mond te houden (Richard van Houten)
Flip-over – het beste hulpmiddel bij uw presentaties (David Bloch)
Hoe stelt u de kampioensvraag? (Harro Willemsen)
Cijfers: de sambal in uw verkoopgesprek (David Bloch)
Hoe om te gaan met vooroordelen over uw product (Walter Spruyt)
Harder praten helpt niet (Richard van Houten)
Een nieuwe kijk op de oude ‘elevator pitch’ (David Bloch)
De klant als adviseur (Harro Willemsen)
Activeer uw ingebouwde leugendetector (Rene Knecht)
Wat zou u doen als u de klant bent? (Jan-Willem Seip)
Presentatietechniek die werkt als u geen podiumbeest bent (Rene Knecht)
"Doe ff normaal" - drie tips voor een natuurlijker telefoongesprek (Marcel Hoefman)
NIET over uzelf beginnen (Victor Bonke)
Overtuigen met uw managementsamenvatting (Roelf Houwing)
Hoe komt u optimaal voor de dag? (David Bloch)
Verkoopbeleving en doelstellingen: lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Angst en effectief presenteren (David Bloch)
Luisteren met een leeg hoofd (Jos Burgers)
Verbinding en relevantie: twee gouden sleutels tot effectief presenteren (David Bloch)
Vijf voornemens voor verkopers (Marcel Hoefman)
Dien uzelf pijnprikkels toe (Richard van Houten)
Wat kunnen we leren van winkelverkoop (Jan-Willem Seip)
Hoe wordt uw klant beïnvloed? (Rene Knecht)
Waardevolle lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Stilte... Uw geheime wapen in het verkoopgesprek (David Bloch)
Maak het verschil, bereidt u goed voor! (Marcel Hoefman)
Hoe goed luistert u? (David Bloch)
Wat zijn de geheimen van uw klant? (Rene Knecht)
Hoe goed luistert u? (David Bloch)
Een goede verkoper let op zijn woorden (Richard van Houten)
Leer te dansen met kritische klanten (Rene Knecht)
Verkoopt u met een Push – of Pull strategie? (Rene Knecht)
Feedback geven: wel of niet 'sandwichen'? (Michel Hoetmer)
Zijn verkopers te goed van vertrouwen? (Rene Knecht)
De kunst van het vragen stellen (Jan-Willem Seip)
Hoe verkoopt u aan een groep? (Rene Knecht)
Waarom begrijpt de klant me niet? (Michel Hoetmer)
Gij zult niet Liegen (Rene Knecht)
Loop eens binnen bij uw prospect (Richard van Houten)
Is uw contactpersoon een marionet? (Herman Meijer)
Ziet uw klant u als autoriteit? (Rene Knecht)
Uw gevoel en uw succes in de verkoop (Hans Oelen)
Doorbreek dit proces en u gaat meer verkopen (Hans Oelen)
Dit is een goed voorbeeld van Sales Framing (Richard van Houten)
De klant heeft een eigen willetje (Rene Knecht)
Wees voor uw klant het verloren ideaal (Rene Knecht)
Bereidt u zich voor zoals Obama? (André Hagelen)
Hoe kunt u uw onderhandelingsvaardigheden verscherpen? (David Bloch)
Vertrouwen Verkopen: omgaan met woordbreuk en bedrog (Rene Knecht)
Presenteer uw pieken en de aandacht kent geen dalen (David Bloch)
Hoeveel informatie geeft u bij koude acquisitie? (Victor Bonke)
Hoe kunt u met intuïtie het verkoopproces versnellen? (Rene Knecht)
Vragen tijdens uw presentatie: scoort u of gaat u de mist in? (David Bloch)
Verkoop niet zoals uw CEO (Rene Knecht)
Ruis tijdens communicatie, 1: storing van buiten (David Bloch)
Geef uw overtuigingskracht een boost (Michel Hoetmer)
Zin en onzin van open vragen (Michel Hoetmer)
Kwalificeer zelf uw nieuwe baas (Rene Knecht)
Sluit uw verkoopgesprek af met een deal (Richard van Houten)
Vakkennis: valkuil of voorsprong? (Marcel Hoefman)
Hoe verkoopt u de waarde van uw oplossing? (Rene Knecht)
De kunst van het uitnodigen (David Bloch)
De standaardpresentatie: niet doen! (David Bloch)
Communiceren voorbij de klakkeloosheid (David Bloch)
Zet uw productdemonstratie op zijn kop! (Michel Hoetmer)
Verkopen van innovaties – 4 concrete tips (Rene Knecht)
Hoe gaat u om met de overtuigingen van uw klant? (David Bloch)
Elevator pitch: een korte, snelle e-cursus (David Bloch)
Wat doet u wanneer de klant of prospect u negeert? (Michel Hoetmer)
De kracht van de makelaar – adviseur (Rene Knecht)
Overvragen in onderhandelingen en toch uw zin krijgen (Michel Hoetmer)
Hoe minder informatie, hoe beter voor de klant (Jos Burgers)
De top 8 fouten in verkooppresentaties (Arthur Sevenstern)
Het antwoord op ‘We hebben geen budget’ (André Hagelen)
De eerste belangrijke stap naar de order (Peter Stinckens)
De hot button close (Richard van Houten)
Ruis tijdens communicatie, 2: storing van binnen (David Bloch)
Het piranha-effect (Richard van Houten)
Waarom is die openingszin toch zo belangrijk? (Victor Bonke)
Bent u overtuigend genoeg? (Rene Knecht)
De Zen van verkopen (David Bloch)
Succesvolle offertes (Richard van Houten)
'Let maar niet op de rommel' (Jos Burgers)
Begrijpt uw klant uw verkooppresentatie? (Arthur Sevenstern)
Presenteren met overtuiging - 18 gouden regels! (David Bloch)
Succesvol taalgebruik in Sales (Michel Hoetmer)
De onverschillige prospect ontvankelijk maken (Rene Knecht)
Presenteren – met een kapstok (David Bloch)
Uzelf verkopen (Hans Oelen)
Als u een toespraak houdt ... (Tips & Advies Verkoop)
Het allereerste contact (Redactie Verkopersonline.nl)
Verbeter uw verkooppresentatie (Michel Hoetmer)
U krijgt uw superieure oplossing niet verkocht? (Rene Knecht)
Zo luistert u beter (Tips & Advies Verkoop)
Bezwaren tegen een techniek (Harro Willemsen)
De kunst van het ja zeggen (Redactie Verkopersonline.nl)
Death by PowerPoint (Vladan Soldat)
De zeven hoofdzonden bij presenteren (Arthur Sevenstern)
Vertel gerust verder (Tips & Advies Verkoop)
Verkopen begint bij de eerste indruk (Redactie Verkopersonline.nl)
Gespreksopeningen voor vaste klanten (Michel Hoetmer)
Kleur bekennen in het verkoopgesprek (Ivo Ouwerkerk)
De kracht van persoonlijk contact (I) (David Bloch)
Uw tijd gaat nú in! (Tips & Advies Verkoop)
De 3 basisregels voor het telefonische verkoopgesprek (Michel Hoetmer)
Hoe houdt u de aandacht van uw klant vast? (Ivo Ouwerkerk)
Ik snap wat u bedoelt (Tips & Advies Verkoop)
Rapport verkrijgen bij koude acquisitie; van Koud naar Warm contact (Victor Bonke)
Nu even niet! (Peter Stinckens)
Opening verkoopgesprek: bezint eer ge begint (Ronald van den Berg)
En via de zijdeur weer naar binnen... (Tips & Advies Verkoop)
Tips om leiding te nemen in een verkoopgesprek (Rene Knecht)
Gespreksmanagement (Hans Oelen)
Spreken is maar zilver (Jos Burgers)
De eerste afspraak; vlekkeloos verlopen! (Hans Oelen)
Gebarentaal verklaard (Tips & Advies Verkoop)
De zin en onzin van spiegelen (Tips & Advies Verkoop)
De kracht van uw eigen territorium (David Bloch)
Standaard elevator pitch? Niet doen! (Arthur Sevenstern)
Teampresentatie? Ontwijk deze valkuilen (Arthur Sevenstern)
Misser: te weinig aandacht voor de klant (Michel Hoetmer)
De 6 basisprincipes van krachtig handelen (Redactie Verkopersonline.nl)
5 belangrijke aandachtspunten bij verkoop-presentaties (Arthur Sevenstern)
Wat zegt u bij de eerste ontmoeting? (Tips & Advies Verkoop)
Verantwoordelijkheid = kijken over uw eigen muurtje (David Bloch)
Applaus: een behoefte én een hulpmiddel bij presenteren! (David Bloch)
Scoren met scripts (Redactie Verkopersonline.nl)
Topverkopers; vaak zuinige praters (Redactie Verkopersonline.nl)
Uw stem kan de doorslag geven (Richard van Houten)
Meer resultaat met uw verkooppresentaties (David Bloch)
Beken kleur, ook in uw verkooppresentatie (David Bloch)
Uw stem geeft de doorslag (Richard van Houten)
De scorende openingszin (Victor Bonke)
Maak van uw afscheid een krachtig instrument (David Bloch)
Wat zijn de drie grootste ergernissen bij een verkooppresentatie? (Arthur Sevenstern)
De terreur van standaard presentaties (Arthur Sevenstern)
“U wilt kopen, begrijp ik?” (Verkoopgesprek;Klantencontact)
De elevator-pitch bij koude acquisitie: meat on the bones (Victor Bonke)
De kern van elke presentatie: voorbereiding, interactie en passie (Arthur Sevenstern)
Hoeveel van uw verkoopgesprekken zijn zinloos? (Peter Stinckens)
Zorg voor focus in uw presentatie en vermijd een afgang (Arthur Sevenstern)
Uw voice-mail als verbale handtekening (Richard van Houten)
"Niet presenteren" en 4 andere presentatietips (Enno van Kersen)
Ontdek het gevoel van de klant (Danielle de Jonge)
Houd u niet aan de regels als u presenteert (Arthur Sevenstern)
Een beeld spreekt 1000 woorden, een citaat bespaart 1000 woorden! (David Bloch)
De momenten waarop u uw mond moet houden (Redactie Verkopersonline.nl)
Gesprekstechniek bij bezwaren (Hans Oelen)
5 Valkuilen die u moet vermijden in uw verkooppresentatie. (Arthur Sevenstern)
Het geheim van de twee behoeften van uw 'afnemer' (David Bloch)
Altijd dat lastige begin … (Tips & Advies Verkoop)
Waar gaat u zitten aan tafel? (Danielle de Jonge)
De drie belangrijkste eigenschappen van succesvolle presentaties (Arthur Sevenstern)
Gelóóft de klant wat u vertelt? (David Bloch)
Ja, maar … (Tips & Advies Verkoop)
Bouwen aan zelfvertrouwen (Hans Oelen)
De begroeting (Victor Bonke)
7 manieren om een verkoopgesprek uit een impasse te halen (Michel Hoetmer)
Leer de houding van je klant herkennen (Verkoopgesprek)
Zorg dat ze uw brief lezen! (Redactie Verkopersonline.nl)
Zo vertelt u wat de klant moet doen (Tips & Advies Verkoop)
Het bouwen van een verkooppresentatie (Harrie van Heck)
De kracht van persoonlijk contact (II) (David Bloch)
Het eerste verkoopgesprek (Harrie van Heck)
Wat een leuke kinderen! (Enno van Kersen)

Houd u niet aan de regels als u presenteert

Enige tijd geleden woonde ik een 1-urige presentatie bij over business intelligence voor dienstverleners. De bijeenkomst was georganiseerd door een groot landelijk accountantskantoor, dat kosten nog moeite had gespaard om een grote groep geïnteresseerden bij elkaar te krijgen.

Houd u niet aan de regels als u presenteert

De spreker was een senior consultant van dat kantoor. Hij begon zijn presentatie met het bedanken van het publiek voor de komst en presenteerde vervolgens de agenda, waarbij hij tot in detail bij ieder agendapunt stilstond om aan te geven waar hij het allemaal over ging hebben. Daarna kregen we 10 minuten lang een reclameboodschap over zijn bedrijf: Allemaal cijfers en feiten over het bedrijf, en niet te vergeten de ellenlange klantenlijst die ze in al die jaren hadden opgebouwd. Dit was blijkbaar erg belangrijk voor de spreker, maar helaas dacht zijn publiek daar anders over: Zijn presentatie ging tot nu toe alleen maar over zijn bedrijf, en niet waar we voor gekomen waren: business intelligence voor dienstverleners.

Geen aansluting bij het publiek
Hij gebruikte in zijn presentatie (van 1 uur) in totaal 71 powerpoint-dia's. Elke dia had een algemene, oninspirerende titel zoals Overzicht toepassingen data-analyse en Strategische impact van managementrapportages. En hoewel de spreker een deskundige was op het gebied waar hij over presenteerde, liet hij zich toch leiden door zijn dia's en wat daar op stond. Hij wist gedurende zijn presentatie niemand uit het publiek ook maar één keer te raken met een pakkende anekdote, een inspirerende opening of een overtuigend plaatje. Bovendien wist na dat uur nog steeds niemand welke rol de spreker zelf nu precies speelde in het hele verhaal. Hoewel hij een goed gefundeerde presentatie hield over business intelligence, had hij het niet één keer over de specifieke uitdagingen waar de meesten in zijn publiek mee kampen.

Te veel gefocused op geen fouten maken
Onze gastheer betaalde dubbel voor zijn mislukte presentatie. Niet alleen de rekening van de uitnodigingen, de zaalhuur en de uitgebreide borrel achteraf, maar de spreker hielp ook nog een enorme kans om nieuwe klanten te werven om zeep.

Het probleem van deze spreker is dat hij te veel zijn best deed om geen fouten te maken tijdens zijn presentatie. Veel boeken, opleidingen en presentatiecoaches zijn daar op gericht. Als u doet wat zij zeggen, dan zult u geen fouten maken. U zult niet voor gek staan en niet bekritiseerd worden. Maar uw presentatie zelf is ook nietszeggend geworden!

Als u een goede presentatie wil geven zult u meer risico moeten nemen. Een goede presentatie is persoonlijk, onthullend en memorabel. En om dat te bereiken zult u  iets van uzelf moeten laten zien, een standpunt innemen en deze met hand en tand verdedigen.

Uw presentatie moet niet té 'ingestudeerd' over komen. Regels zijn nodig als u zich op straat in het verkeer begeeft, maar als het om presenteren gaat zit niemand te wachten op iemand die zich keurig aan de regeltjes houdt. Alle grote wetenschappers, kunstenaars en leiders uit de geschiedenis hebben één ding gemeen: Ze hielden zich niet aan de regels.

Houd u niet aan de regels
Doe in uw presentatie hetzelfde. Houd u niet aan de regels en verras uw publiek met een authentiek, persoonlijk en inspirerend verhaal. Onderscheid u van alle andere sprekers op twee punten:
  • De inhoud van uw presentatie. De meeste sprekers willen te veel vertellen. Trap niet in die valkuil. Uw publiek zal maximaal twee dingen kunnen onthouden van wat u heeft gepresenteerd. Zorg ervoor dat u kiest welke twee dingen dat zijn en laat die keuze niet aan uw publiek. Zie het als beeldhouwen, het gaat er om wat u weglaat.
  • Uw dia's. Bijna alle sprekers sommen de hele presentatie op in hun PowerPoint dia's en gaan dat vervolgens hardop voorlezen. Niet doen. Uw publiek leest namelijk sneller dan dat u kunt spreken.

Mensen kunnen maar via 1 kanaal verbale (tekst) informatie tot zich nemen. Zorg ervoor dat uw presentatie uit uw mond komt en maak uw dia's ter ondersteuning. Gebruik uw dia's niet om ú door de presentatie te helpen, maar om uw publiek er door heen te helpen.  

Tip
Vergeet alle regels die u op presentatiecursus heeft geleerd. Regels zijn er om symptomen te bestrijden. Werk aan de inhoud en aan de vorm van uw presentatie en vertrouw op uw eigen manier van presenteren. Als de inhoud en vorm goed is geeft u een authentiek, overtuigend en inspirerende presentatie.

Arthur Sevenstern

Arthur   Sevenstern
Als presentatiecoach maakt Arthur Sevenstern de verkoop- en marketing effectiever bij veel B2B ondernemingen. Daarnaast is hij een veelgevraagde gastdocent, spreker en dagvoorzitter.
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Presenteren
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   8,3
(96 stemmen)
Reacties

Peter Lakeman |  http://www.prezischool.nl

Top artikel. Hoe vaak zie je niet van die saaie powerpoints waar niemand op zit te wachten?
Ga ook eens presenteren met Prezi. Top hulpmiddel in plaats van Powerpoint.

Wat ook heeeeel belangrijk is, is inderdaad het aansluiten bij je publiek. Ik studeer momenteel voor leraar mens en technologie en een van de basisdingen die je daar leert (naast presentaties geven) is wel het aansluiten bij het publiek (leerling). Erg belangrijk!

Frans Beumer

Helemaal juist. Hou het levendig.
Maar kijk uit voor stijl- en taalfouten.
Zoals in de inleiding van dit verhaal!!!
Dikke kans dat anderen direct stoppen met lezen of luisteren.

Arthur Sevenstern |  http://www.excellentpresenteren.nl

Hallo Peter,

Dank voor je mooie compliment. vwb Prezi heb ik nog wel een leuke link voor je: http://slidesha.re/hZBEP3 ;)

Arthur Sevenstern |  http://www.excellentpresenteren.nl

@Frans,

Mee eens. Hierbij mijn welgemeende excuses aan iedereen die het (ook) is opgevallen.

Wat bijzonder is aan het artikel én de reacties is dat simpelweg 'iedereen' wéét van 'PowerPoint'-poison én dat het gros van presentaties nog steeds eronder lijdt.
De luisteraars ook.

De problematiek is NIET aan te pakken door 'weer eens een nieuw hulpmiddel' zoals Prezi (behoorlijk overprezen).

Al zo'n 25 jaren help ik klanten in te zien wat Arthur terecht aanhaalt: ZIJ zijn hun beste hulpmiddel.

De problematiek ligt dan in het helpen van individuen om in hun eigen kracht en hun eigen waarheid te staan.
Dan vanuit deze kracht te durven los te komen van de schijn-veiligheid van externe zogenaamde 'hulp'-middelen ... die eerder de overdracht van hun passie en hun droom in de weg staan.

Simon Sinek (TEDex, Puget Sound, 2009) geeft een prachtige uiteenzetting van hoe het om de DROOM gaat en NIET om het product. Om het 'waarom' in plaats van het 'wat'.
Het blijven steken in het 'wat' leidt onherroepelijk tot saaie presentaties.

Zijn presentatie geeft overigens een voorbeeld van wat ik 'ruis' in een presentatie noem. (Meer hierover straks in een artikel op deze site.)
Ben benieuwd wie deze 'ruis' bij Sinek ziet!

Lilian Cremers

Prima verhaal, goede tips, die in lijn zijn met de essentie van het verhaal.

Witjes

Een te weinig aan dynamiek en levendigheid past "goed"bij het imago van veel acountantskantoren, om over "begeleiden en feedback geven om te weten waar je mee bezig bent" maar niet te spreken..

Over hoge rekeningen die WEL altijd betaald moeten worden en ongemerkt eigenlijk te hoog zijn, SPREEK ik dan graag ...

" Happy Presenting "

ronmazer |  http://www.ronmazer.com

Het artikel is goed, maar waar ik me aan stoor is "hou" u niet. Het werkwoord is houden, zelfs de overheid maakt deze fout. houen is geen werkwoord, althans niet in de Nederlandse taal.

Hans-Wouter van Dam

Beste Ron,

Bedankt voor je opmerkingen.
De fout is inmiddels aangepast.

hetty

Een helder verhaal waar je mee aan de slag kunt

Uitstekenede tip. Beste advies wat ik daaraan kan toevoegen is: gebruik geen slides! Hooguit een agenda en wat filmpjes en plaatjes.

Arthur Sevenstern |  http://www.excellentpresenteren.nl

@David: Dankjewel collega voor je bijval en aanvulling. Dat filmpje van Sinek is echt een aanrader! Ik wil niet vooruitlopen op je komende bericht over 'ruis' maar wat mij bij hem opviel was een fel projectiescherm, lampionnen en die microfoon. Mee eens? Ik lees het graag in je volgende artikel.

@Lilian: dankjewel!

@Witjes: Ja, die rekeningen kunnen ze wel weer goed overdrijven. Dus het zit er ergens wel in ;)

@Ron: Dank voor je feedback

@Hans-Wouter: thanx Hans. Ik zal in het volgende artikel wat kritischer naar mijn spelling en stijl kijken.

@Hetty: Dankjewel en succes!

@Maxim: Een beetje rigoreus, maar ik kan me wel in de strekking van je boodschap vinden.

Toon Van Kerckhove |  http://www.intrawood.be

Geachte,
Interessant artikel om aan te geven hoe je het niet moet doen. Dit is "over done". 71 Slides op 60 minuten: daar wordt je gek van. Ik zou ook nooit ingaan op een landelijke meeting van één uur. Kom je van Groningen of uit Zeeuws Vlaanderen voor meeting van één uur? Dan moet je wel heel veel uit de kast kunnen halen. De meeting was volgens u ook steeds vanuit het bedrijf: ik, ik, ik enz. Een meeting met klanten en prospekts moet als stijl hebben: wat kunnen wij voor U doen? En daar zij we goed in. En je mag ze best eens een beetje "pamperen", met één uur ben je niet rond. But you always have to think about it: keep it clear and simple.

R. Rodrigues |  http://www.lagosto.nl

Als je succes wilt hebben, dan moet je inderdaad onderscheidend zijn. Stijg uit boven de grijze massa.

Arthur, wil je mij even bellen over het betreffende accountantskantoor?

grt. Roberto

Hans

Er is al zoveel over geschreven, zoveel getraind en het gaat nog veel meer fout! resenteren moet je ook een beetje in je bloed zitten. Dank voor het heldere artikel.

'Presentaties met Passie' is een van de trainingen die RomeynTraining aanbiedt. In deze training ligt de focus vooral op hoe de presentator een verschil kan maken voor zijn publiek. Natuurlijk komt de inhoudelijke kant van een presentatie aan bod, maar daar weet de kandidaat meestal wel (meer dan) genoeg over. Veel meer gaat het over keuzes maken binnen het te presenteren onderwerp en hoe breng je dat nu eens over het voetlicht. Een van de bewustwordingen die wij belichten, is het feit dat de hele zaal van jou is. Kom dus achter je katheder vandaan, kom van het podium af, stap weg van je projectiescherm... kortom, doe wat niet mag van de regels en maak contact met je gehoor.

Arthur Sevenstern |  http://www.excellentpresenteren.nl

@Hans, dank voor je compliment

@Leon: Ik vind dat je te makkelijk over de inhoudelijke kant heen stapt. Vaak is een slechte non-verbale houding, verschuilen achter het katheder of gebrek aan passie een gevolg van de verkeerde (keuze van de) inhoud. Als je te snel over de inhoud heen stapt ben je alleen maar symptomen aan het bestrijden. In de inhoud zit de werkelijke sleutel tot succes.

@Arthur: misschien heb ik dat niet duidelijk genoeg beschreven, maar ik bedoelde te zeggen dat de kandidaat inhoudelijk (meestal meer dan) genoeg weet over het onderwerp en dat het daarom van belang is dat hij/zij keuzes maakt. Keuzes in de zin van 'welk onderwerp wil ik specifiek belichten?', 'wat vertel ik hierover?' en zo meer. Het is dus zeker niet zo dat ik inhoud van onderschikt belang zou vinden. Integendeel! Je geeft dat trouwens zelf ook heel herkenbaar aan met de gevolgen die je noemt van die slechte keuze. Ik denk dat weer meer op een lijn zitten dan je in eerste instantie dacht. Toch dank voor je reactie.

goed artikel

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel