De elevator pitch is een inmiddels bekend verschijnsel. Zoveel trainers, zoveel benaderingen, maar om vijf kernpunten kunt u sowieso niet heen bij deze belangrijke presentatievorm.
Over de elevator pitch is al veel gezegd en geschreven. Jarenlange ervaring met training en presentatie heeft de essentie ervan voor mij teruggebracht tot vijf kernpunten, die ik hier nog eens voor u op een rijtje zet - de elevator pitch à la David Bloch.
Voorstellen Los van de denkbeeldige lift waarin u staat, is het van belang u kort en krachtig voor te stellen, op een wijze die past bij het voor u gewenste imago. U krijgt immers geen tweede kans om een juiste eerste indruk te maken.
1. Weet wie u bent Natuurlijk weet u uw naam – maar bent u in staat om deze met alle rust en duidelijkheid te zeggen? Zeg uw naam langzaam en duidelijk. Als uw naam uit 2, 3, 4 (of meer) woorden bestaat, zorg ervoor dat ze ook als zodanig hoorbaar zijn. Begin zachtjes met "Ik ben …[korte pauze] ..." en stop na het noemen van uw naam. Bied weerstand aan de neiging om door te gaan met het woord '… en …'! Adem uit, adem in, dan pas begint de tweede zin.
Inhoud De volgende vier punten geven u een duidelijk kader voor de juiste formulering van een kernachtige inhoud.
2. Weet wat u doet … Verkoopt u boormachines – of een gat in de muur? Vermijd ook het woord 'ik' – voor de tweede keer – aan het begin van deze tweede zin. "Mijn training, consultancy en presentaties passen naadloos bij de behoeften van …"
3. … en voor wie u het doet … Hier is het belangrijk om zo specifiek mogelijk te zijn. U heeft vast een beeld van uw doelgroep – al is dat ruim – en het is zaak dat de luisteraar/gesprekspartner zich snel met dit beeld kan verbinden. Dat u per situatie de ander(en) inschat en dat 'opneemt' in uw vervolgzin spreekt voor zich ... " … een ieder, laag of hoog binnen uw organisatie … die zich bewuster wil worden van …"
4. … en wat zij nodig hebben, dat u ze kunt geven Hier is de inhoudelijke aansluiting, de combinatie van de marktbehoefte en wat u in uw 'pakket' heeft: "… hoe hij communiceert, beïnvloedt, zich presenteert en, tenslotte, aan zijn succes werkt." Let op dat u, wanneer uw gesprekspartner een vrouw is, het persoonlijk voornaamwoord 'zij' gebruikt.
5. Wat is uw voordeel, wat is het resultaat voor u, hoe verandert u, hoe verandert de klant "Zelfs één sessie levert u voldoende informatie om een verschil te maken en een verschil te voelen ... en dáár ligt mijn passie, mijn talent: anderen te helpen groeien om op een hoger niveau te presteren en daarvan te genieten." Hier is tevens uw kans om datgene waarin u uitblinkt duidelijk naar voren te brengen.
Verpakking U kent al lang het belang van de non-verbale communicatie. Fnuikend is bijvoorbeeld 'uh': "Ik ben … uh … Frank de Bruin." Fnuikend is ook de handen te verstrengelen zodat functionele gebaren uitgesloten zin. Helemaal fnuikend is een andere houding dan rechtop (zo komt u oprecht over), met uw gewicht op beide benen (dan staat u met beide benen op de grond) en recht vooruit kijkend.
Het snel afratelen van uw pitch, gebaseerd op de inhoud hierboven, maakt u moeilijk te verstaan, laat staan te volgen.
Conclusie Hoe weinig tijd u ook heeft, met een krachtige inhoud, gepresenteerd in korte zinnen, met pauzes en diep uitademen tijdens de korte stiltes, verhoogt uw kans op succes, in de lift én elders.
David Bloch
In zijn internationale praktijk is David een veelgevraagd presentator, trainer, consultant, coach en therapeut. Hij entertraint en schrijft met passie, en weet anderen te kietelen op plekken waar ze amper weet van hadden, om ze te ondersteunen in hun ontwikkeling, groei en succes. Perfect Presentation
Goed artikel; ik moet persoonlijk nog steeds werken aan een goede elavator pitch. Het is makkelijker gezegd dan gedaan om een goede pitch te hebben en overte brengen.
Na het lezen van dit artikel zal ik me er weer eens op gaan storten.
Ja, Miranda, het vergt inzicht én oefening.
Met behulp van dit artikel kan jij BEWUSTER werken aan een voor jou ondersteunende en krachtige presentatie.
Wat fijn om jou 'hier' tegen te komen, Ronald!
Ik ben blij om te lezen hoe mijn werk, mijn inzichten, ook JOU ondersteunen.
Dat motiveert me om nóg meer van zulke artikelen te schrijven.
Jeroen
Goed stuk! Hier staan ook nog een paar tips: https://soldit.nl/acquisitie/10-tips-voor-de-perfecte-pitch-bij-telefonische-acquisitie/
Dank voor deze aanvullende link, Jeroen!
Behalve een paar opmerkingen die ik plaats bij het Nederlands, biedt dit artikel een waardevol overzicht van wat er nodig is voor succesvolle telefonische acquisitie.
Ik zie dat SoldIt in Zutphen zit... en ik in Eefde...
Reageren
Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.