Veel verkopers zeggen voor het vak te hebben gekozen, omdat ze het leuk vinden om met mensen om te gaan. De dagelijkse praktijk leert echter dat er evenveel zijn die juist angst lijken te hebben voor mensen. Bij een eerste bezoek aan een prospect zitten ze nog niet half op de stoel en voordat de gesprekspartner ook maar de kans krijgt om een kop koffie aan te bieden, steken ze al van wal….over hun product of bedrijf.
Bij regelmaat loop ik een dag met verkopers mee, die door hun eigen ambitie, onzekerheid, enthousiasme, energie en/of geloof in zichzelf hun doelen net iets te hoog stellen. Wanneer vervolgens de gepleegde inspanning niet tot het beoogde en gewenste resultaat leidt, ligt dit nooit aan hen zelf, maar meestal aan de ander."Die klant….."
is onmogelijk
valt niet mee te praten
snapt er helemaal niets van
is alsof je tegen een muur praat
is alleen geïnteresseerd in prijs en opbrengst
daar is geen goed gesprek mee mogelijk
is verschrikkelijk eigenwijs
"Verwijt mij niet dat we niet tot samenwerking komen, ik heb er alles aan gedaan!"
U bent als dynamisch en energiek verkoper geneigd om direct te denken en te praten over samenwerking voor de lange termijn en hier uw doelstelling van te maken, waarmee u het gesprek in gaat. Hier wordt de eerste doelstelling gemist. Wat namelijk vaak gebeurd, is dat de belangrijkste fase van een kennismakingsgesprek wordt overgeslagen.
Stapt u een situatie binnen die nieuw is, weet dan dat uw eerste en enige doel is en moet zijn om tot gelijkwaardig gedrag te komen.
Als voorbereiding op een eerste contact is het van belang uzelf als eerste doel te stellen, een duidelijk 'beeld' te vormen van de ander. Waar liggen:
Zijn / haar interesses
Drijfveren
Doelstellingen werk en privé
Gemeenschappelijke belangstellingen
Door u allereerst te richten op het doel, de ander beter te leren kennen, helpt u uzelf om u goed te kunnen positioneren, want voelt u zich gespannen in een gesprek, dan straalt u dat ook uit. Voelt u zich daarentegen ontspannen en bent u doelgericht bezig, dan zult u door uw 'zekere' houding en uitstraling gemakkelijker het vertrouwen krijgen van uw gesprekspartner.
Oprechte interesse tonen in de ander en u oprecht verheugen, de gelegenheid te hebben, de ander nader te leren kennen, is hiertoe een essentiële basis. Door deze instelling past uw houding zich vanzelf aan en zullen niveauverschillen, voor zover aanwezig, snel afnemen.
De eerste indruk is bepalend Als mensen elkaar voor het eerst ontmoeten, dan springt er altijd een vonkje over, soms groot, soms minuscuul klein. Dit vonkje kan een positieve of negatieve lading hebben.
Wees daarom bewust van uw eigen werking. Om een valse start te voorkomen, is het van groot belang dat u zich bewust bent van uw eigen werking en de invloed die hier van uit gaat, zoals:
Uw persoonlijke verzorging Zorg dat alles wat u bij heeft er verzorgd uitziet. De ware ik en de kwaliteit van de organisatie die u vertegenwoordigd komt namelijk tot uiting in de details. Een slordige en/of versleten/beschadigde schrijfmap bijvoorbeeld, met kale hoeken en randen verraadt meer dan u lief is!….en wat te denken van ongepoetste schoenen?
Uw kleding Durf eens aan willekeurige mensen te vragen of u met uw kleding uitstraalt wat u echt wilt. Een stropdas zegt meer over u dan u denkt, om maar niet te spreken over pakken die om uw schouders hangen, broeken zonder vouw, overhemden met een te wijde boord….etc.
Lichaamshouding Sta rechtop, hoofd recht op uw romp, schouders recht en glimlach…. straal de persoonlijkheid en trots uit van iemand waar mensen graag zaken mee doen.
Handdruk Stevig, niet te hard en vooral………droog.
Oogcontact Het eerste, het allereerste oogcontact geeft de ander veel informatie over u.
Angst, onzekerheid of onderdanigheid
Wel of geen belangstelling
Vriendelijkheid, openheid en zelfvertrouwen
Enthousiasme, gedrevenheid en passie
Door alert te zijn op uzelf in combinatie met bovenstaande aspecten, kunt u de vonk versterken en de positieve lading ten goede beïnvloeden.
Toon interesse Richt u volledig op de ander, toon oprechte interesse in de ander en voor zijn /haar ideeën. Dit doet u door bewust naar zijn /haar mening te vragen. Kom dus niet direct ter zake, maar heb aandacht voor de mens achter de inkoper/klant. Doet u dit vanuit de techniek, dan kunt u terecht weerstand verwachten. Pas wanneer u oprechte interesse toont vanuit uw instelling of grondhouding, creëert u echte gelijkwaardigheid.
Hans Oelen is oprichter, trainer en succescoach van Palaver-trainingen. Op de gebieden leiderschap, sales en dienstverlening, heeft hij vele mensen en bedrijven geholpen het beste uit zichzelf te halen en hun dromen te realiseren. Als auteur geniet hij bekendheid door zijn boeken ‘Zijn…wat je wilt worden’ en ‘Het nieuwe verkopen’ .
Ik heb een brandende vraag mijn kennis heeft een eenmans zaak in sanitaire producten met name handdrogers en zeep dispensers en wil deze op de nederlandse markt brengen maar zit met een probleem dat hij geen passende brief in elkaar kan zetten hij heeft het wel geprobeert er iets van te maken maar het is geen pakkende informatie voor de klant.Kan dat het probleem zijn dat de klanten nee geen interesse blijven zeggen.
Hopende van uwer zijds een positive antwoort te mogen ontvangen.
Een nuttig artikel, tel eerst tot tien, luister naar de klant en toon oprecht interesse.
Reageren
Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.