Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Presenteren / verkoop gesprek

Hoe wordt u een onnatuurlijk goede verkoper? (Jan-Willem Seip)
Help! Mijn klant wil nadenken (Michel Hoetmer)
De eerste seconde bij acquisitie is bepalend (Victor Bonke)
Afsluiten tíjdens een verkoopgesprek (Rene Knecht)
De concurrentie inzetten: hoe doe je dat? (Michel Hoetmer)
Bent u oplossingsgericht of procesgericht? (Toine Simons)
De top 10 van irritante verkooplingo (Harro Willemsen)
Pak kansen met wat mis gaat (Toine Simons)
4 tips om tijdens het verkoopgesprek uw klant aan u te binden (David Bloch)
Wat u nog niet wist over luisteren (Jos Burgers)
Zorg dat uw klant echt naar u luistert (Rene Knecht)
De kracht van verhalend verkopen (David Bloch)
Een verpletterende eerste indruk? Zo doe je dat! (Marcel Hoefman)
De achterban: hoe kan u de DMU beïnvloeden? (Rene Knecht)
Leer verkopen van een heel goede serveerster (Jan-Willem Seip)
De openingszin als opwarmer bij koude acquisitie (Victor Bonke)
Zit uw klant in transformatie? (Rene Knecht)
Spelenderwijs verkopen; anders dan anderen (Michel Hoetmer)
De 4x4 vragenmatrix (Harro Willemsen)
Wat uw weggedrag zegt over uw presentaties (David Bloch)
Verliest u opdrachten? Let op uw houding! (David Bloch)
Klanten komen van Venus en verkopers van Mars (Michel Hoetmer)
Een goed gesprek? Drie vragen die u na elk klantcontact moet stellen (Marcel Hoefman)
Verbeter uw verkoopgesprek met Socrates (Toine Simons)
Hulpwerkwoorden in uw offerte? Niet doen. (Natasja Hoogenboom)
De klant heeft zijn geloof verloren (Rene Knecht)
Verhoog uw afsluitkansen met een haalbaarheidsonderzoek (Jan-Willem Seip)
Leer van tweedehands autoverkopers (Jos Burgers)
Versterk uw overtuigingskracht (Richard van Houten)
Geef niet te snel toe, laat de klant ook iets geven (Rene Knecht)
De Elevator Pitch (Klantencontact)
Hoe voorkom ik irritatie aan de andere kant van de lijn? (Victor Bonke)
Vijf tips om vertrouwen te winnen (Marcel Hoefman)
Weet waarom klanten van u kopen (David Bloch)
Verkooppresentaties die naar de verkoop leiden (Rene Knecht)
Heeft u klittenbandellebogen? (David Bloch)
Een ‘mind-blowing’ pitch in 30 seconden (André Hagelen)
Maak van ieder bezwaar een kans (André Hagelen)
Waarom vragen stellen vaak niet werkt (Peter Stinckens)
Wonderwoorden in sales (Marcel Hoefman)
Bezwaren? Zoek ze op in het verkoopgesprek! (André Hagelen)
Offertes verliezen op prijs? Onzin! (Natasja Hoogenboom)
Valkuil in de verkoop: te veel advies (Richard van Houten)
5 Gouden regels voor een succesvol eerste contact (Jan-Willem Seip)
Het verkoopgeheim van de veilingmeester (Richard van Houten)
Pitchen is: Verlies van zelfvertrouwen (Rene Knecht)
Is ‘gaan voor eigenbelang’ agressieve verkoop? (Walter Spruyt)
Maakt u deze fouten in offertes? (Natasja Hoogenboom)
De prijs als excuus (Jos Burgers)
Bezwaren en tegenwerpingen (André Hagelen)
De ‘V’ in Verkopen (Edwin Scheperman)
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan? (Peter Stinckens)
De 10 slechtste salesvragen (Harro Willemsen)
Zo leert een verkoper zijn mond te houden (Richard van Houten)
Flip-over – het beste hulpmiddel bij uw presentaties (David Bloch)
Hoe stelt u de kampioensvraag? (Harro Willemsen)
Cijfers: de sambal in uw verkoopgesprek (David Bloch)
Hoe om te gaan met vooroordelen over uw product (Walter Spruyt)
Harder praten helpt niet (Richard van Houten)
Een nieuwe kijk op de oude ‘elevator pitch’ (David Bloch)
De klant als adviseur (Harro Willemsen)
Activeer uw ingebouwde leugendetector (Rene Knecht)
Wat zou u doen als u de klant bent? (Jan-Willem Seip)
Feedback – mét verbinding! (David Bloch)
Presentatietechniek die werkt als u geen podiumbeest bent (Rene Knecht)
"Doe ff normaal" - drie tips voor een natuurlijker telefoongesprek (Marcel Hoefman)
NIET over uzelf beginnen (Victor Bonke)
Overtuigen met uw managementsamenvatting (Roelf Houwing)
Hoe komt u optimaal voor de dag? (David Bloch)
Verkoopbeleving en doelstellingen: lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Angst en effectief presenteren (David Bloch)
Luisteren met een leeg hoofd (Jos Burgers)
Verbinding en relevantie: twee gouden sleutels tot effectief presenteren (David Bloch)
Vijf voornemens voor verkopers (Marcel Hoefman)
Dien uzelf pijnprikkels toe (Richard van Houten)
Wat kunnen we leren van winkelverkoop (Jan-Willem Seip)
Hoe wordt uw klant beïnvloed? (Rene Knecht)
Waardevolle lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Stilte... Uw geheime wapen in het verkoopgesprek (David Bloch)
Maak het verschil, bereidt u goed voor! (Marcel Hoefman)
Hoe goed luistert u? (David Bloch)
Wat zijn de geheimen van uw klant? (Rene Knecht)
Hoe goed luistert u? (David Bloch)
Een goede verkoper let op zijn woorden (Richard van Houten)
Leer te dansen met kritische klanten (Rene Knecht)
Verkoopt u met een Push – of Pull strategie? (Rene Knecht)
Feedback geven: wel of niet 'sandwichen'? (Michel Hoetmer)
Zijn verkopers te goed van vertrouwen? (Rene Knecht)
De kunst van het vragen stellen (Jan-Willem Seip)
Hoe verkoopt u aan een groep? (Rene Knecht)
Waarom begrijpt de klant me niet? (Michel Hoetmer)
Gij zult niet Liegen (Rene Knecht)
Loop eens binnen bij uw prospect (Richard van Houten)
Is uw contactpersoon een marionet? (Herman Meijer)
Ziet uw klant u als autoriteit? (Rene Knecht)
Uw gevoel en uw succes in de verkoop (Hans Oelen)
Doorbreek dit proces en u gaat meer verkopen (Hans Oelen)
Dit is een goed voorbeeld van Sales Framing (Richard van Houten)
De klant heeft een eigen willetje (Rene Knecht)
Wees voor uw klant het verloren ideaal (Rene Knecht)
Bereidt u zich voor zoals Obama? (André Hagelen)
Hoe kunt u uw onderhandelingsvaardigheden verscherpen? (David Bloch)
Vertrouwen Verkopen: omgaan met woordbreuk en bedrog (Rene Knecht)
Presenteer uw pieken en de aandacht kent geen dalen (David Bloch)
Hoeveel informatie geeft u bij koude acquisitie? (Victor Bonke)
Hoe kunt u met intuïtie het verkoopproces versnellen? (Rene Knecht)
Vragen tijdens uw presentatie: scoort u of gaat u de mist in? (David Bloch)
Verkoop niet zoals uw CEO (Rene Knecht)
Ruis tijdens communicatie, 1: storing van buiten (David Bloch)
Geef uw overtuigingskracht een boost (Michel Hoetmer)
Zin en onzin van open vragen (Michel Hoetmer)
Kwalificeer zelf uw nieuwe baas (Rene Knecht)
Sluit uw verkoopgesprek af met een deal (Richard van Houten)
Vakkennis: valkuil of voorsprong? (Marcel Hoefman)
Hoe verkoopt u de waarde van uw oplossing? (Rene Knecht)
De kunst van het uitnodigen (David Bloch)
De standaardpresentatie: niet doen! (David Bloch)
Communiceren voorbij de klakkeloosheid (David Bloch)
Zet uw productdemonstratie op zijn kop! (Michel Hoetmer)
Verkopen van innovaties – 4 concrete tips (Rene Knecht)
Hoe gaat u om met de overtuigingen van uw klant? (David Bloch)
Elevator pitch: een korte, snelle e-cursus (David Bloch)
Wat doet u wanneer de klant of prospect u negeert? (Michel Hoetmer)
De kracht van de makelaar – adviseur (Rene Knecht)
Overvragen in onderhandelingen en toch uw zin krijgen (Michel Hoetmer)
Hoe minder informatie, hoe beter voor de klant (Jos Burgers)
De top 8 fouten in verkooppresentaties (Arthur Sevenstern)
Het antwoord op ‘We hebben geen budget’ (André Hagelen)
De eerste belangrijke stap naar de order (Peter Stinckens)
De hot button close (Richard van Houten)
Ruis tijdens communicatie, 2: storing van binnen (David Bloch)
Het piranha-effect (Richard van Houten)
Waarom is die openingszin toch zo belangrijk? (Victor Bonke)
Bent u overtuigend genoeg? (Rene Knecht)
De Zen van verkopen (David Bloch)
Succesvolle offertes (Richard van Houten)
'Let maar niet op de rommel' (Jos Burgers)
Begrijpt uw klant uw verkooppresentatie? (Arthur Sevenstern)
Presenteren met overtuiging - 18 gouden regels! (David Bloch)
Succesvol taalgebruik in Sales (Michel Hoetmer)
De onverschillige prospect ontvankelijk maken (Rene Knecht)
Presenteren – met een kapstok (David Bloch)
Uzelf verkopen (Hans Oelen)
Als u een toespraak houdt ... (Tips & Advies Verkoop)
Het allereerste contact (Redactie Verkopersonline.nl)
Verbeter uw verkooppresentatie (Michel Hoetmer)
U krijgt uw superieure oplossing niet verkocht? (Rene Knecht)
Zo luistert u beter (Tips & Advies Verkoop)
Bezwaren tegen een techniek (Harro Willemsen)
De kunst van het ja zeggen (Redactie Verkopersonline.nl)
Death by PowerPoint (Vladan Soldat)
De zeven hoofdzonden bij presenteren (Arthur Sevenstern)
Vertel gerust verder (Tips & Advies Verkoop)
Verkopen begint bij de eerste indruk (Redactie Verkopersonline.nl)
Gespreksopeningen voor vaste klanten (Michel Hoetmer)
Kleur bekennen in het verkoopgesprek (Ivo Ouwerkerk)
De kracht van persoonlijk contact (I) (David Bloch)
Uw tijd gaat nú in! (Tips & Advies Verkoop)
De 3 basisregels voor het telefonische verkoopgesprek (Michel Hoetmer)
Hoe houdt u de aandacht van uw klant vast? (Ivo Ouwerkerk)
Ik snap wat u bedoelt (Tips & Advies Verkoop)
Rapport verkrijgen bij koude acquisitie; van Koud naar Warm contact (Victor Bonke)
Nu even niet! (Peter Stinckens)
Opening verkoopgesprek: bezint eer ge begint (Ronald van den Berg)
En via de zijdeur weer naar binnen... (Tips & Advies Verkoop)
Tips om leiding te nemen in een verkoopgesprek (Rene Knecht)
Gespreksmanagement (Hans Oelen)
Spreken is maar zilver (Jos Burgers)
De eerste afspraak; vlekkeloos verlopen! (Hans Oelen)
Gebarentaal verklaard (Tips & Advies Verkoop)
De zin en onzin van spiegelen (Tips & Advies Verkoop)
De kracht van uw eigen territorium (David Bloch)
Standaard elevator pitch? Niet doen! (Arthur Sevenstern)
Teampresentatie? Ontwijk deze valkuilen (Arthur Sevenstern)
Misser: te weinig aandacht voor de klant (Michel Hoetmer)
De 6 basisprincipes van krachtig handelen (Redactie Verkopersonline.nl)
5 belangrijke aandachtspunten bij verkoop-presentaties (Arthur Sevenstern)
Wat zegt u bij de eerste ontmoeting? (Tips & Advies Verkoop)
Verantwoordelijkheid = kijken over uw eigen muurtje (David Bloch)
Applaus: een behoefte én een hulpmiddel bij presenteren! (David Bloch)
Scoren met scripts (Redactie Verkopersonline.nl)
Topverkopers; vaak zuinige praters (Redactie Verkopersonline.nl)
Uw stem kan de doorslag geven (Richard van Houten)
Meer resultaat met uw verkooppresentaties (David Bloch)
Beken kleur, ook in uw verkooppresentatie (David Bloch)
Uw stem geeft de doorslag (Richard van Houten)
De scorende openingszin (Victor Bonke)
Maak van uw afscheid een krachtig instrument (David Bloch)
Wat zijn de drie grootste ergernissen bij een verkooppresentatie? (Arthur Sevenstern)
De terreur van standaard presentaties (Arthur Sevenstern)
“U wilt kopen, begrijp ik?” (Verkoopgesprek;Klantencontact)
De elevator-pitch bij koude acquisitie: meat on the bones (Victor Bonke)
De kern van elke presentatie: voorbereiding, interactie en passie (Arthur Sevenstern)
Hoeveel van uw verkoopgesprekken zijn zinloos? (Peter Stinckens)
Zorg voor focus in uw presentatie en vermijd een afgang (Arthur Sevenstern)
Uw voice-mail als verbale handtekening (Richard van Houten)
"Niet presenteren" en 4 andere presentatietips (Enno van Kersen)
Ontdek het gevoel van de klant (Danielle de Jonge)
Houd u niet aan de regels als u presenteert (Arthur Sevenstern)
Een beeld spreekt 1000 woorden, een citaat bespaart 1000 woorden! (David Bloch)
De momenten waarop u uw mond moet houden (Redactie Verkopersonline.nl)
Gesprekstechniek bij bezwaren (Hans Oelen)
5 Valkuilen die u moet vermijden in uw verkooppresentatie. (Arthur Sevenstern)
Het geheim van de twee behoeften van uw 'afnemer' (David Bloch)
Altijd dat lastige begin … (Tips & Advies Verkoop)
Waar gaat u zitten aan tafel? (Danielle de Jonge)
De drie belangrijkste eigenschappen van succesvolle presentaties (Arthur Sevenstern)
Gelóóft de klant wat u vertelt? (David Bloch)
Ja, maar … (Tips & Advies Verkoop)
Bouwen aan zelfvertrouwen (Hans Oelen)
De begroeting (Victor Bonke)
7 manieren om een verkoopgesprek uit een impasse te halen (Michel Hoetmer)
Leer de houding van je klant herkennen (Verkoopgesprek)
Zorg dat ze uw brief lezen! (Redactie Verkopersonline.nl)
Zo vertelt u wat de klant moet doen (Tips & Advies Verkoop)
Het bouwen van een verkooppresentatie (Harrie van Heck)
De kracht van persoonlijk contact (II) (David Bloch)
Het eerste verkoopgesprek (Harrie van Heck)
Wat een leuke kinderen! (Enno van Kersen)
Verkopen met een moodboard (Danielle de Jonge)
De laatste indruk (Tips & Advies Verkoop)
Een ABC van presenteren (David Bloch)
De 3 moeilijkste onderhandelaars (Tips & Advies Verkoop)
De impact van taal (Peter Stinckens)
De 3 ingrediënten van alle succesvolle presentaties (David Bloch)
Wat zijn de geheimen van effectief luisteren? (Redactie Verkopersonline.nl)
De Ballon en hoe te beginnen met uw presentatie (David Bloch)
Maak afspraken over uw afspraak! (Enno van Kersen)
Verlies u niet in technische details (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoe legt u dat nou uit? (Enno van Kersen)
Hoe houdt u de aandacht van de klant vast? (Redactie Verkopersonline.nl)
Geen kennismaking zonder bedrijfspresentatie (Michel Hoetmer)
Wat doet u als de klant... (Redactie Verkopersonline.nl)
Vijf essentiële vragen bij het begin van het klantengesprek (Redactie Verkopersonline.nl)
De eerste seconden zijn bepalend voor uw imago (Redactie Verkopersonline.nl)
Te veel monoloog; te weinig dialoog (Peter Stinckens)
De drie belangrijkste punten van goede sales: Nurture, nurture, nurture! (Enno van Kersen)
Uw taal is niet altijd andermans taal (Redactie Verkopersonline.nl)
Taalgebruik in offertes: blijf actief en persoonlijk! (Ron Plattel)
Humor in de verkoop, zowel effectief als riskant (Redactie Verkopersonline.nl)
Een reeks van ja-antwoorden (Redactie Verkopersonline.nl)
Drempelvrees? Plankenkoorts? Of iets anders? (David Bloch)
De openingszin, dáár moet u de slag slaan (Koert Wijnands)
Het eerste verkoopgesprek als ontwikkeltool (deel II) (Harrie van Heck)
Zes vragen voordat u het gesprek begint (Redactie Verkopersonline.nl)
Grootmeester van de stilte (Redactie Verkopersonline.nl)
Scoren met inhaakvragen (Michel Hoetmer)
U hoeft niet altijd van ijzer te zijn (maar soms wel) (Enno van Kersen)
Iedereen vond dat u een uitstekende presentatie gaf (Redactie Verkopersonline.nl)
Het allereerste contact (Redactie Verkopersonline.nl)

Standaard elevator pitch? Niet doen!

Een elevator pitch is een ideaal middel om uzelf snel en bondig te presenteren. Maar wie er een voorgekookt praatje van maakt, slaat de plank mis. Wat is het belangrijkste aan een elevator pitch?

Standaard elevator pitch? Niet doen!

Als het een beetje tegenzit moet u van uw werkgever een elevator pitch uit uw hoofd leren, voor wanneer u naar een netwerkbijeenkomst gaat. Sommige bedrijven gaan zelfs nog verder en organiseren heuse elevator pitch trainingen voor uw hele team, desnoods op de hei. Alleen, vooraf vastgelegde en ingestudeerde tekst werkt niet bij het netwerken.

Begrijp me niet verkeerd: een goede elevator pitch voorkomt dat u eindeloos over uw bedrijf gaat wauwelen en daarmee alle kans op een positief beeld de grond in boort. En een half minuutje is zelfs voor de meest onwelwillende gesprekspartner nog wel uit te houden, al is het alleen maar uit beleefdheid. Maar voorgekookte snelle praatjes houden geen rekening met die gesprekspartner, en dat is nu net waar het om draait.

Elevator pitch regel 1
U heeft tijdens uw elevator pitch training waarschijnlijk een aantal vuistregels meegekregen. Naar mijn mening is de belangrijkste daarvan:

  Vertel wat uw product of dienst betekent voor de klant.

Collega-auteur Jos Burgers heeft er laatst nog een compleet boek aan gewijd: Als u boren verkoopt, leg uw klant dan uit dat u gaten voor ze kan maken. Goed idee, maar wat als uw gesprekspartner geen gaten nodig heeft en niemand kent die gaten nodig heeft? Bovendien, als het over gaten gaat, dan is het onderwerp nog redelijk kort samen te vatten. Dat wordt al moeilijker wanneer u bijvoorbeeld een scan-systeem verkoopt dat de versheid van voedingsmiddelen meet tijdens het productieproces. U kunt honderd keer uitleggen aan uw gesprekspartners dat u daarmee voorkomt dat overrijpe ingrediënten het productieproces ingaan met als resultaat dat de machines niet meer stilgezet hoeven worden om ze schoon te maken. De kans is alleen erg klein dat uw gesprekspartner juist dit probleem heeft, of iemand kent die ermee kampt.

Helpen
Laat daarom uw eigen verhaal eens los en sta stil bij uw gesprekspartner. Is hij werkelijk geïnteresseerd in u en uw product? Of voornamelijk in wat hij voor u kan doen?

Het zal u verbazen dat veel mensen u graag willen helpen, ook als ze u (of uw bedrijf) niet of nauwelijks kennen. De intentie van uw gesprekspartner bij een netwerkbijeenkomst is meestal niet om uw bedrijf beter te leren kennen, maar om u verder te helpen.


Weten wat u wil
Als u aan uw gesprekspartner uitlegt dat u mensen zoekt die een versheids-scan-systeem kunnen gebruiken, dan loopt uw gesprek al snel dood, zonder resultaat. U bent uw gesprekspartner (en daarmee uzelf) veel meer van dienst als u heel specifiek kunt aangeven wat u wilt. In het voorbeeld zou dat kunnen zijn: in contact komen met productiemanagers bij voedselproducenten. Of specifieker: een gesprek met Pieter Janssen van Zeeland Food BV. Help uw gesprekspartner om u te helpen. Pas als het voor de ander duidelijk is wat hij voor u kan betekenen, zal hij interesse hebben in uw verhaal. Het is voor hem natuurlijk ook belangrijk met welke boodschap hij u in zijn netwerk introduceert.

Uw doel bepaalt uw elevator pitch
Hoe goed heeft u uw doel voor ogen als u naar een netwerkbijeenkomst gaat? Kunt u specifiek genoeg aangeven waar u naar op zoek bent, waar uw gesprekspartners u mee kunnen helpen? Uw doel kan per keer verschillen en daarmee uw elevator pitch ook. Hoe duidelijker u het doel van het moment voor ogen heeft, hoe groter de kans van slagen.

! Op naar de volgende volgende netwerkbijeenkomst. Gaat u (weer) doelloos de voorgekookte elevator pitch rondbazuinen, in de hoop dat er bij iemand een belletje gaat rinkelen? Of bepaalt u dit keer vooraf zo specifiek mogelijk uw doel en laat u de elevator pitch aansluiten bij uw gesprekspartners? In het ergste geval komt er niets uit (net als vroeger). Maar dan kunt u nu concluderen dat u uw tijd beter aan andere netwerkbijeenkomsten kan besteden.
Arthur   Sevenstern

Arthur Sevenstern

Als presentatiecoach maakt Arthur Sevenstern de verkoop- en marketing effectiever bij veel B2B ondernemingen. Daarnaast is hij een veelgevraagde gastdocent, spreker en dagvoorzitter.
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 8,6
(62 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Dank voor de bruikbare tip!

Eigelijk hebben we dus nu een twee-traps elevator-pitch:

Algemeen:
1) "Ik ben op zoek naar mensen die werken in ... branche"

En als dat toevallig degene is die tegenover je staat
2) "Ik kan gaten voor je maken ..."

Marion

Al jaren horen we en denken we dat we inderdaad moeten scoren op onze pitch. Dit geldt voor ons leven, sollicitatiegesprekken, je cv, als je een huis wilt huren, bij je makelaar en het gaat maar door en door. We maken onszelf totaal gek ermee. En wat een totale onzin. Ondernemen gaat om gunnen. Als je zorgt dat je jezelf traint in communicatie ben je al een heel eind. Het gaat uiteindelijk allemaal om communicatietechniek en dit is er een van.

Nico Schraag |  http://www.nicoschraag.nl

pitchen doe je niet tijdens een netwerkbijeenkomst; daar stel je 80% van de tijd open vragen van: ''welke relatie hebt u met het onderwerp of de gastheer?'', tot en met: wanneer zullen we hier nog eens verder over praten. daarna maak je een afspraak, verdiep je je in de aktiviteiten van je klant en ga je op eerste gesprek... en pitchen wordt tijdens een netwerkgesprek vervangen door nieuwsgierig maken

Tijdens Netwerkgesprekken willen mensen outputten, stoom afblazen en vertellen... en moet jij zorgen voor inputvragen voor je zelf! zoadat je straks maatwerk kan leveren. Ik geef veel succesvolle coaching op o.a dit thema

Marcel van Dieren |  http://www.dynamicsalesenteam.nl

Een pitch moet je zien als een platte beknopte heldere verklaring van je product, dienst. Meer niet.

Denk hierbij aan:

Wat is het,
Wat doet het,
Wat is het resultaat

Een pitch is slechts 1 van de vele tools die je uit je gereedschapskoffer kunt halen daar wanneer nodig en geen standaardopening.

Vertellen over wat we allemaal wel niet kunnen en doen is helemaal niet relevant, het gaat er per slot van rekening toch om hoe bepaalde behoefte te bepalen om 'pijn' te verlichten.

Dus niet teveel pitchen, vertellen maar eerst vragen.

Als je een leuke dame of heer ontmoet bij een avondje stappen, ga je dan jezelf pitchen of ga je vragen een leuk gesprek aan?

Wie praat hoort niets.

Bedankt dat je mensen weer een stapje richting ECHTHEID helpt. Daar wordt het een stuk gezelliger van. Liever een klungelige maar heel persoonlijke ontmoeting dan een onpersoonlijk toneelstukje moeten aanschouwen. Ik ben zelf inmiddels zo ver dat ik het gesprek meteen afbreek als er een standaard verhaaltje wordt afgewerkt.

Heb ook een bijeenkomst bijgewoond, kenbaar gemaakt dat ik een bloemenwinkel ben gestart (kreeg er direct vragen op/over). Aangegeven dat ik voor hotels, en bedrijven bloemendiensten uitvoer evenals voor uitvaartcentrums. Men reageerde hier op middels vraagstellingen over hoofdzakelijk de planning die ik hierin moet hebben, hoe ik dat allemaal in mijn uppie doe, tevens wilde ze mijn visitekaartjes toen ik mijn service kenbaar maakte. Verder afwachten voor me maar heb ook visitekaartjes aan hen teruggevraagd en gekregen, en ik ga daar over 2 weken ongeveer een schrijven naartoe sturen om te bezien of zij ook bv baliearrangementen bij me willen afnemen welke 2 weken over het algemeen blijven staan. Op die manier word een arrangement gezellig voordelig voor een bedrijf ipv dat ze iedere week iemand iets laten plaatsen......
Als men mijn bloemenkwaliteit ervaart snappen ze ook wel dat de rest oké is. Ik ben oa op deze manier in Gelderland en Flevoland een "bekendheid" aan het worden. Kwaliteit, kunde, respect, kennis staan bij mij hoog in het vaandel op ieder vlak. Mijn slogan? Bloemen voor elke gelegenheid.

Wil even een reactie op een aantal mooie teksten geven van eerder geplaatste reacties: wie praat hoort niets, klopt als een bus maar mijn mening hierin is dat als men oprechte interesse in je product heeft dan geldt een eerlijk antwoord (sowieso) met een stuk(je) "uitleg" hierover, willen ze meer weten dan maak ik een afspraak met ze voor een persoonlijke ontmoeting.

Jos had het over ECHTHEID, absoluut, heb weleens een "nepper" t.o. me gehad, heb toen aangegeven dat diegene zich misschien eens moest aanmelden bij de toneelvereniging. Ik denk zelf persoonlijk dan ook dat als je te computergestuurd ergens een gesprek ingaat je zo door de mand valt als er een vraag word gesteld die je niet had verwacht. Men gaat dan veelal denkend een antwoord zoeken in de hoop dat het geloofwaardig overkomt, jammer, ben dan direct klaar met diegene.

Errol van Engelen |  http://slidesha.re/11pDwZu

Een pitch is een korte introductie, geen volledige presentatie. Bij een pitch die langer duurt dan 1 minuut, gaat je publiek zich vervelen. Een pitch is een teaser, het moet vragen of interesse oproepen.

Dat laatste krijg je door je pitch aan te passen op je doelgroep. Als je publiek in je pitch iets hoort over hun branche of knelpunt, dan ontstaat er interesse. Denk er ook aan om het resultaat van je diensten te benoemen, niet de kenmerken.

Jeroen

Hier staat ook nog een artikel over pitchen. http://www.soldit.nl/10-tips-voor-de-perfecte-pitch-bij-telefonische-acquisitie/

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel