Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Presenteren / verkoop gesprek

Hoe een bezwaar tonnen kan kosten (André Hagelen)
Hoe wordt u een onnatuurlijk goede verkoper? (Jan-Willem Seip)
Leer van tweedehands autoverkopers (Jos Burgers)
Telling is selling (Jan-Willem Seip)
Wat je zegt ben je zelf (Marianne van de Water)
Verkoop met woorden (Jan-Willem Seip)
4 strategieën voor omgaan met de emotionele toestand van prospects (Jorg Hartog)
Gespreksstrategie - een belangrijke discipline in Sales (André Hagelen)
Code rood, geel of groen? (Herman Meijer)
Wat u nog niet wist over luisteren (Jos Burgers)
Inzicht verkopen: verander de taal van je oplossing (Rene Knecht)
Hulpwerkwoorden in uw offerte? Niet doen. (Natasja Hoogenboom)
Voorkom gezichtsverlies in een salesgesprek (Jorg Hartog)
De mythe van positief denken in verkopen (Rene Knecht)
Prikkel het veranderbrein van jouw klant (Rene Knecht)
Sus jij je klanten in slaap?! (Herman Meijer)
Negen designprincipes voor presentaties (Harro Willemsen)
Iets opsturen in complexe salessituaties? Niet doen! (Marcel Hoefman)
Hoe haal je 67% conversie in verkoopgesprekken? (André Hagelen)
Hoe ga je om met klant die even komen 'shoppen'? (Rene Knecht)
IMPACT van de EERSTE indruk! (Herman Meijer)
Jezelf niet identificeren met je product of oplossing (Rene Knecht)
De voordelen van een vooruitziende blik (Marianne van de Water)
De Kunst van Begrip Tonen (Jos Burgers)
Van Klik naar Conflict? (Rene Knecht)
3 FBI technieken om een gesprekspartner voor je te winnen (Jorg Hartog)
Commercieel luisteren: de route naar verkoopsucces (Marc van Katwijk)
Finance: Feiten en Fabels (Marianne van de Water)
De krachtigste afsluittechniek die er bestaat (Rene Knecht)
Bezwaren? Zoek ze op in het verkoopgesprek! (André Hagelen)
Van een online prospect een klant maken (Rene Knecht)
Stop met de macht weggeven (Rene Knecht)
'De korting is uitverkocht' (Herman Meijer)
Weet waarom klanten van u kopen (David Bloch)
Je introductie is goud waard (André Hagelen)
Afsluiten tíjdens een verkoopgesprek (Rene Knecht)
Zeven principes voor betere korte berichten (Harro Willemsen)
De eerste seconde bij acquisitie is bepalend (Victor Bonke)
De kunst van goede vragen stellen (Michel Hoetmer)
Een ‘mind-blowing’ pitch in 30 seconden (André Hagelen)
Er is geen betere overtuiging dan zelfovertuiging (Michel Hoetmer)
Welke beslissingen leiden tot de aankoopbeslissing? (Rene Knecht)
Feedback – mét verbinding! (David Bloch)
Verliest u opdrachten? Let op uw houding! (David Bloch)
Presentaties die naar de verkoop leiden (Rene Knecht)
Help! Mijn klant wil nadenken (Michel Hoetmer)
De concurrentie inzetten: hoe doe je dat? (Michel Hoetmer)
Bent u oplossingsgericht of procesgericht? (Toine Simons)
De top 10 van irritante verkooplingo (Harro Willemsen)
Pak kansen met wat mis gaat (Toine Simons)
4 tips om tijdens het verkoopgesprek uw klant aan u te binden (David Bloch)
Zorg dat uw klant echt naar u luistert (Rene Knecht)
De kracht van verhalend verkopen (David Bloch)
Een verpletterende eerste indruk? Zo doe je dat! (Marcel Hoefman)
De achterban: hoe kan u de DMU beïnvloeden? (Rene Knecht)
Leer verkopen van een heel goede serveerster (Jan-Willem Seip)
De openingszin als opwarmer bij koude acquisitie (Victor Bonke)
Zit uw klant in transformatie? (Rene Knecht)
Spelenderwijs verkopen; anders dan anderen (Michel Hoetmer)
De 4x4 vragenmatrix (Harro Willemsen)
Wat uw weggedrag zegt over uw presentaties (David Bloch)
Klanten komen van Venus en verkopers van Mars (Michel Hoetmer)
Een goed gesprek? Drie vragen die u na elk klantcontact moet stellen (Marcel Hoefman)
Verbeter uw verkoopgesprek met Socrates (Toine Simons)
De klant heeft zijn geloof verloren (Rene Knecht)
Verhoog uw afsluitkansen met een haalbaarheidsonderzoek (Jan-Willem Seip)
Versterk uw overtuigingskracht (Richard van Houten)
Geef niet te snel toe, laat de klant ook iets geven (Rene Knecht)
De Elevator Pitch (Klantencontact)
Hoe voorkom ik irritatie aan de andere kant van de lijn? (Victor Bonke)
Vijf tips om vertrouwen te winnen (Marcel Hoefman)
Heeft u klittenbandellebogen? (David Bloch)
Maak van ieder bezwaar een kans (André Hagelen)
Waarom vragen stellen vaak niet werkt (Peter Stinckens)
Wonderwoorden in sales (Marcel Hoefman)
Offertes verliezen op prijs? Onzin! (Natasja Hoogenboom)
Valkuil in de verkoop: te veel advies (Richard van Houten)
5 Gouden regels voor een succesvol eerste contact (Jan-Willem Seip)
Het verkoopgeheim van de veilingmeester (Richard van Houten)
Pitchen is: Verlies van zelfvertrouwen (Rene Knecht)
Is ‘gaan voor eigenbelang’ agressieve verkoop? (Walter Spruyt)
Maakt u deze fouten in offertes? (Natasja Hoogenboom)
De prijs als excuus (Jos Burgers)
Bezwaren en tegenwerpingen (André Hagelen)
De ‘V’ in Verkopen (Edwin Scheperman)
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan? (Peter Stinckens)
De 10 slechtste salesvragen (Harro Willemsen)
Zo leert een verkoper zijn mond te houden (Richard van Houten)
Flip-over – het beste hulpmiddel bij uw presentaties (David Bloch)
Hoe stelt u de kampioensvraag? (Harro Willemsen)
Cijfers: de sambal in uw verkoopgesprek (David Bloch)
Hoe om te gaan met vooroordelen over uw product (Walter Spruyt)
Harder praten helpt niet (Richard van Houten)
Een nieuwe kijk op de oude ‘elevator pitch’ (David Bloch)
De klant als adviseur (Harro Willemsen)
Activeer uw ingebouwde leugendetector (Rene Knecht)
Wat zou u doen als u de klant bent? (Jan-Willem Seip)
Presentatietechniek die werkt als u geen podiumbeest bent (Rene Knecht)
"Doe ff normaal" - drie tips voor een natuurlijker telefoongesprek (Marcel Hoefman)
NIET over uzelf beginnen (Victor Bonke)
Overtuigen met uw managementsamenvatting (Roelf Houwing)
Hoe komt u optimaal voor de dag? (David Bloch)
Verkoopbeleving en doelstellingen: lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Angst en effectief presenteren (David Bloch)
Luisteren met een leeg hoofd (Jos Burgers)
Verbinding en relevantie: twee gouden sleutels tot effectief presenteren (David Bloch)
Vijf voornemens voor verkopers (Marcel Hoefman)
Dien uzelf pijnprikkels toe (Richard van Houten)
Wat kunnen we leren van winkelverkoop (Jan-Willem Seip)
Hoe wordt uw klant beïnvloed? (Rene Knecht)
Waardevolle lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Stilte... Uw geheime wapen in het verkoopgesprek (David Bloch)
Maak het verschil, bereidt u goed voor! (Marcel Hoefman)
Hoe goed luistert u? (David Bloch)
Wat zijn de geheimen van uw klant? (Rene Knecht)
Hoe goed luistert u? (David Bloch)
Een goede verkoper let op zijn woorden (Richard van Houten)
Leer te dansen met kritische klanten (Rene Knecht)
Verkoopt u met een Push – of Pull strategie? (Rene Knecht)
Feedback geven: wel of niet 'sandwichen'? (Michel Hoetmer)
Zijn verkopers te goed van vertrouwen? (Rene Knecht)
De kunst van het vragen stellen (Jan-Willem Seip)
Hoe verkoopt u aan een groep? (Rene Knecht)
Waarom begrijpt de klant me niet? (Michel Hoetmer)
Gij zult niet Liegen (Rene Knecht)
Loop eens binnen bij uw prospect (Richard van Houten)
Is uw contactpersoon een marionet? (Herman Meijer)
Ziet uw klant u als autoriteit? (Rene Knecht)
Uw gevoel en uw succes in de verkoop (Hans Oelen)
Doorbreek dit proces en u gaat meer verkopen (Hans Oelen)
Dit is een goed voorbeeld van Sales Framing (Richard van Houten)
De klant heeft een eigen willetje (Rene Knecht)
Wees voor uw klant het verloren ideaal (Rene Knecht)
Bereidt u zich voor zoals Obama? (André Hagelen)
Hoe kunt u uw onderhandelingsvaardigheden verscherpen? (David Bloch)
Vertrouwen Verkopen: omgaan met woordbreuk en bedrog (Rene Knecht)
Presenteer uw pieken en de aandacht kent geen dalen (David Bloch)
Hoeveel informatie geeft u bij koude acquisitie? (Victor Bonke)
Hoe kunt u met intuïtie het verkoopproces versnellen? (Rene Knecht)
Vragen tijdens uw presentatie: scoort u of gaat u de mist in? (David Bloch)
Verkoop niet zoals uw CEO (Rene Knecht)
Ruis tijdens communicatie, 1: storing van buiten (David Bloch)
Geef uw overtuigingskracht een boost (Michel Hoetmer)
Zin en onzin van open vragen (Michel Hoetmer)
Kwalificeer zelf uw nieuwe baas (Rene Knecht)
Sluit uw verkoopgesprek af met een deal (Richard van Houten)
Vakkennis: valkuil of voorsprong? (Marcel Hoefman)
Hoe verkoopt u de waarde van uw oplossing? (Rene Knecht)
De kunst van het uitnodigen (David Bloch)
De standaardpresentatie: niet doen! (David Bloch)
Communiceren voorbij de klakkeloosheid (David Bloch)
Zet uw productdemonstratie op zijn kop! (Michel Hoetmer)
Verkopen van innovaties – 4 concrete tips (Rene Knecht)
Hoe gaat u om met de overtuigingen van uw klant? (David Bloch)
Elevator pitch: een korte, snelle e-cursus (David Bloch)
Wat doet u wanneer de klant of prospect u negeert? (Michel Hoetmer)
De kracht van de makelaar – adviseur (Rene Knecht)
Overvragen in onderhandelingen en toch uw zin krijgen (Michel Hoetmer)
Hoe minder informatie, hoe beter voor de klant (Jos Burgers)
De top 8 fouten in verkooppresentaties (Arthur Sevenstern)
Het antwoord op ‘We hebben geen budget’ (André Hagelen)
De eerste belangrijke stap naar de order (Peter Stinckens)
De hot button close (Richard van Houten)
Ruis tijdens communicatie, 2: storing van binnen (David Bloch)
Het piranha-effect (Richard van Houten)
Waarom is die openingszin toch zo belangrijk? (Victor Bonke)
Bent u overtuigend genoeg? (Rene Knecht)
De Zen van verkopen (David Bloch)
Succesvolle offertes (Richard van Houten)
'Let maar niet op de rommel' (Jos Burgers)
Begrijpt uw klant uw verkooppresentatie? (Arthur Sevenstern)
Presenteren met overtuiging - 18 gouden regels! (David Bloch)
Succesvol taalgebruik in Sales (Michel Hoetmer)
De onverschillige prospect ontvankelijk maken (Rene Knecht)
Presenteren – met een kapstok (David Bloch)
Uzelf verkopen (Hans Oelen)
Als u een toespraak houdt ... (Tips & Advies Verkoop)
Het allereerste contact (Redactie Verkopersonline.nl)
Verbeter uw verkooppresentatie (Michel Hoetmer)
U krijgt uw superieure oplossing niet verkocht? (Rene Knecht)
Zo luistert u beter (Tips & Advies Verkoop)
Bezwaren tegen een techniek (Harro Willemsen)
De kunst van het ja zeggen (Redactie Verkopersonline.nl)
Death by PowerPoint (Vladan Soldat)
De zeven hoofdzonden bij presenteren (Arthur Sevenstern)
Vertel gerust verder (Tips & Advies Verkoop)
Verkopen begint bij de eerste indruk (Redactie Verkopersonline.nl)
Gespreksopeningen voor vaste klanten (Michel Hoetmer)
Kleur bekennen in het verkoopgesprek (Ivo Ouwerkerk)
De kracht van persoonlijk contact (I) (David Bloch)
Uw tijd gaat nú in! (Tips & Advies Verkoop)
De 3 basisregels voor het telefonische verkoopgesprek (Michel Hoetmer)
Hoe houdt u de aandacht van uw klant vast? (Ivo Ouwerkerk)
Ik snap wat u bedoelt (Tips & Advies Verkoop)
Rapport verkrijgen bij koude acquisitie; van Koud naar Warm contact (Victor Bonke)
Nu even niet! (Peter Stinckens)
Opening verkoopgesprek: bezint eer ge begint (Ronald van den Berg)
En via de zijdeur weer naar binnen... (Tips & Advies Verkoop)
Tips om leiding te nemen in een verkoopgesprek (Rene Knecht)
Gespreksmanagement (Hans Oelen)
Spreken is maar zilver (Jos Burgers)
De eerste afspraak; vlekkeloos verlopen! (Hans Oelen)
Gebarentaal verklaard (Tips & Advies Verkoop)
De zin en onzin van spiegelen (Tips & Advies Verkoop)
De kracht van uw eigen territorium (David Bloch)
Standaard elevator pitch? Niet doen! (Arthur Sevenstern)
Teampresentatie? Ontwijk deze valkuilen (Arthur Sevenstern)
Misser: te weinig aandacht voor de klant (Michel Hoetmer)
De 6 basisprincipes van krachtig handelen (Redactie Verkopersonline.nl)
5 belangrijke aandachtspunten bij verkoop-presentaties (Arthur Sevenstern)
Wat zegt u bij de eerste ontmoeting? (Tips & Advies Verkoop)
Verantwoordelijkheid = kijken over uw eigen muurtje (David Bloch)
Applaus: een behoefte én een hulpmiddel bij presenteren! (David Bloch)
Scoren met scripts (Redactie Verkopersonline.nl)
Topverkopers; vaak zuinige praters (Redactie Verkopersonline.nl)
Uw stem kan de doorslag geven (Richard van Houten)
Meer resultaat met uw verkooppresentaties (David Bloch)
Beken kleur, ook in uw verkooppresentatie (David Bloch)
Uw stem geeft de doorslag (Richard van Houten)
De scorende openingszin (Victor Bonke)
Maak van uw afscheid een krachtig instrument (David Bloch)
Wat zijn de drie grootste ergernissen bij een verkooppresentatie? (Arthur Sevenstern)
De terreur van standaard presentaties (Arthur Sevenstern)
“U wilt kopen, begrijp ik?” (Verkoopgesprek;Klantencontact)
De elevator-pitch bij koude acquisitie: meat on the bones (Victor Bonke)
De kern van elke presentatie: voorbereiding, interactie en passie (Arthur Sevenstern)
Hoeveel van uw verkoopgesprekken zijn zinloos? (Peter Stinckens)
Zorg voor focus in uw presentatie en vermijd een afgang (Arthur Sevenstern)
Uw voice-mail als verbale handtekening (Richard van Houten)
"Niet presenteren" en 4 andere presentatietips (Enno van Kersen)
Ontdek het gevoel van de klant (Danielle de Jonge)
Houd u niet aan de regels als u presenteert (Arthur Sevenstern)
Een beeld spreekt 1000 woorden, een citaat bespaart 1000 woorden! (David Bloch)
De momenten waarop u uw mond moet houden (Redactie Verkopersonline.nl)
Gesprekstechniek bij bezwaren (Hans Oelen)
5 Valkuilen die u moet vermijden in uw verkooppresentatie. (Arthur Sevenstern)
Het geheim van de twee behoeften van uw 'afnemer' (David Bloch)
Altijd dat lastige begin … (Tips & Advies Verkoop)
Waar gaat u zitten aan tafel? (Danielle de Jonge)
De drie belangrijkste eigenschappen van succesvolle presentaties (Arthur Sevenstern)
Gelóóft de klant wat u vertelt? (David Bloch)
Ja, maar … (Tips & Advies Verkoop)
Bouwen aan zelfvertrouwen (Hans Oelen)
De begroeting (Victor Bonke)
7 manieren om een verkoopgesprek uit een impasse te halen (Michel Hoetmer)
Leer de houding van je klant herkennen (Verkoopgesprek)
Zorg dat ze uw brief lezen! (Redactie Verkopersonline.nl)
Zo vertelt u wat de klant moet doen (Tips & Advies Verkoop)
Het bouwen van een verkooppresentatie (Harrie van Heck)
De kracht van persoonlijk contact (II) (David Bloch)

Communiceren voorbij de klakkeloosheid

Het lijkt of bewust taalgebruik steeds schaarser wordt, net zoals het gebruik van richtingaanwijzers op de snelwegen. Van presentatiedeskundige David Bloch een bloemlezing van zijn favoriete stokpaarden.

Communiceren voorbij de klakkeloosheid

Zeg maar: naast 'uh' is deze moderne mondelinge Alabastine de meest zinloze, nietszeggende opvulling van nagenoeg alle gesprekken; een duidelijk teken van onbewust gedrag.

Geweldig: met uitzondering van 'mooi' en 'leuk' lijkt het alsof Nederlands tegenwoordig geen andere bijvoeglijke naamwoorden en bijwoorden heeft; een relatie refereert aan ons gesprek en zegt: Een geweldig gesprek, terwijl ik zeg: Ik heb genoten van ons gesprek. Een werkwoord beschrijft een gevoel en is persoonlijk in plaats van afstandelijk praten over 'het ding'.

Proberen: Vandaag ga ik proberen u te vertellen over onze diensten. U leest deze zin en wéét dat het uit den boze is. Toch komt het o-zo-vaak voor.

Hopen: Ik hoop dat we u hiermee kunnen helpen. Prima als uw klant een geestelijke is. Verder is het in uw voordeel om daadkrachtig en stellig met uw klanten te praten.

Je hebt gelijk: vreemd, ik hoor nooit: Je hebt ongelijk. Dan is het: Ik ben het oneens. Zeg ook dan: Ik ben het met je eens. Want de ander heeft altijd gelijk – voor zichzelf. Hij spreekt zijn waarheid, en wie bent u om hem – als een goede papa – goed te keuren?

Ten alle tijden ipv te allen tijde: prachtig hoe vaak deze verspreking voorkomt; vooral in lezingen met de bijbehorende spanning.

Uh: los van het feit dat iedere 'uh' een aanslag is op uw geloofwaardigheid is het een teken van onjuiste of verkeerde ademhaling. Leer in kortere zinnen te spreken en aandacht te besteden aan het bewust uitademen voordat u verder gaat. Wees ervan overtuigd dat uw geloofwaardigheid stijgt en u zich zelfverzekerder voelt.

Je/ik: wat zo bijzonder is aan de vele mensen die over zichzelf in de 'je'-vorm praten is zowel dat het onbewust gebeurt én dat ze prima in staat zijn om deze wancommunicatie te verdedigen. Wees ú ervan bewust hoe belangrijk het is om 'ik/me' te gebruiken wanneer u het over uzelf hebt en gebruik 'je' uitsluitend voor de ander.

Focus hier/daar: deze opmerking beschrijft het verschil tussen iemand met de focus op zichzelf (Ik ga u vertellen, Hierbij zend ik u) en iemand die zijn focus op de ontvanger legt (U krijgt te horen, Hierbij ontvangt u).

Gebrek aan non-verbale communicatie: op zich is dit onzin omdat zelfs het gebrek hieraan iets communiceert! Toch is er een duidelijke trend tot beperkte non-verbale communicatie, zeker tijdens presentaties. Een spreker staat nagenoeg stokstil en wappert af en toe naar het scherm terwijl de draadloze muis zijn gebaren beperkt; een andere spreker drentelt heen en weer met z'n handen vastgeklampt op elkaar; weer een ander springt van links naar rechts, van rechts naar links, continu, met een rol papieren in z'n handen ... Allemaal tekenen van spanning, onrust en gebrek aan presentatievaardigheden.

Wit t-shirt: net als (licht)bruine schoenen bij een donker kostuum is het alom aanwezige witte t-shirt hét modeverschijnsel van ons tijdperk. Zo lijken de mannen steeds meer op elkaar. Échte mannen laten geen t-shirt zien.

Dank je: An attitude of gratitude is een voorwaarde voor een werkelijk succesvol leven met verdieping. Het valt op dat velen bijzonder zuinig zijn in het gebruik van deze uitdrukking – wat ervoor zorgt dat de stroom 'goede dingen' in hun richting ophoudt. Als ik een e-mail stuur en geen teken van ontvangst krijg, als ik een tip doorgeef binnen mijn netwerk en er komt geen waardering, dan richt ik mijn aandacht aan anderen die het wél weten te waarderen. U doet dat toch ook?

Juist antwoord op 'of'-vraag: let beter op hoe u op een 'wilt u dit of dat'-vraag antwoordt. Doe het niet met 'ja' of 'nee', want dát is geen logisch antwoord, laat staan dat het duidelijk is.

ZZP-ers en emailadressen: een yahoo-, hotmail- of gmail-adres komt vandaag de dag ongeloofwaardig over. Investeer in een eigen domein met de bijbehorende emailadressen. Let wel: [eigennaam]@ is persoonlijker dan info@.

; of : - zoveel verwarring, toch zo eenvoudig. De makkelijkste regel? Gebruik ; waar u anders een . zou zetten. Schrap overbodige ; in lijsten, zoals bij bullet points en opsommingen.

Dit zijn enkele van mijn aandachtspunten. U heeft er waarschijnlijk zelf wat favorieten ... Paulien Cornelisse heeft er een heel boek aan gewijd: Taal is zeg maar echt mijn ding – grappig en ook enigszins verontrustend lezen.
Wat voor u zo duidelijk mag zijn ligt verborgen in de wijze woorden van Ludwig Wittgenstein: De grenzen van mijn taal zijn de grenzen van mijn wereld. Hoe ú de taal gebruikt zegt heel veel over u – de vraag is of u dat voldoende beseft!

David Bloch

David  Bloch
In zijn internationale praktijk is David een veelgevraagd presentator, trainer, consultant, coach en therapeut. Hij entertraint en schrijft met passie, en weet anderen te kietelen op plekken waar ze amper weet van hadden, om ze te ondersteunen in hun ontwikkeling, groei en succes. Perfect Presentation
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Communicatie, Taalgebruik
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   8,0
(39 stemmen)
Reacties

Jeroen Bleekman |  http://www.a4consult.nl

Mooi samengevat!

Ben Maarse |  http://www.hakpro.nl

Het ene leermoment na het andere. Bedankt voor deze nuttige tips!

Sieger de Vries

@Jeroen

Ik adviseer je om alinea 3 eens aandachtig te bestuderen na het lezen van je eigen reactie.

Brend van den Berg |  http://www.webstijl.nl

Complimenten! Weer een artikel waarbij er gekeken word hoe je bewuster met je communicatie en zelfs presentatie omgaat. Eigen foutje: "Als ik eerlijk ben.." terwijl ik eigenlijk bedoel "Als ik zo open of vrij mag zijn:..". Kwam dubbel over, kon namelijk impliceren dat ik ook oneerlijk informatie/antwoorden bied.

lieuwen

Goed en leuk geschreven!

Echte kerels laten geen T-shirt zien!

JanJaap Lieuwen

Caspar Snel |  http://ecOrganizer.nl

Ik durf bijna niet meer te reageren na al dit communicatief correcte geweld ;-) maar geknipt en geplakt in mijn database zal ik hem zeker nog eens de revue laten passeren. Dank!

Renate van Boven

Bedankt voor de informatie, David.
Jouw informatie komt duidelijk over. Het zal mij zeker helpen met het beter communiceren en zeker in een taal dat niet mijn eigen is.

boudewijn lutgerink

Dit artikel is, hoe kort ook, een goede herinnering aan hoe we ons taalgebruik kunnen verbeteren. Ik waardeer hoe de schrijver hiervan bondig heeft samengevat wat er mis kan gaan in de mondelinge communicatie. Juist het zinnetje "Vandaag ga ik proberen u te vertellen" kreeg ik vorige week nog te horen van een verkoper die aan de deur hun energiebedrijf proberen te verkopen.
Toe de beste man dit had gezegd was mijn onmiddellijke reactie: "Mooi, laat me even weten hoe laat je dat gaat doen, ik zal zorgen dat ik er dan bij ben... tot ziens en succes"
Daarna deed ik de deur dicht...
Ik weet niet hoe lang de werkdagen zijn van deze verkoper maar hij is na meer dan een week nog niet teruggekomen, terwijl ik toch heel benieuwd ben hoe hij dat gaat proberen. Maar wellicht dat hij het eerst moet "uitproberen" (lelijk Germanisme van het Duitse "ausprobieren").

Dank voor alle waardevolle reacties/waarderingen voor deze korte opsomming van taalverzwakkingen.

Brend van den Berg laat perfect zien in zijn reactie hoe sluipend het gebruik van 'je' is!

Heerlijk, Sieger (*), hoe jij Jeroen (*) attendeert op een zwakke plek in zijn taalgebruik!

(*) De naam is Sieger of Jeroen, geen @Sieger of @Jeroen.
Dit is geen Twitter.
Mijn artikel over DIT onderwerp volgt!

Maertijn Claassen | BIZNIZcoach |  http://www.biznizcoach.nl

Mooie lijst met waardevolle tips. Bedankt David!

Mijn duit in het zakje: gebruik e-mail niet als communicatiemiddel. Slechts 7% van communicatie. Gebruik e-mail voor toesturen info en bevestigingen, zeker niet voor een discussie...

Als de tips JOUW werk maar ondersteunen, Maertijn!

Wat betreft e-mail voor de communicatie ... tja, ik zou zeggen dat het een middel is om de relatie te onderhouden.
En als dat informatie bevat, is dat ook prima.

Ik ben het met je oneens om hier dat cijfer van 7% te citeren.
Maar dit, net als zinnig gebruik van e-mail, is echt een ander verhaal, zelfs een ander artikel misschien!

Mooie bruikbare tips en zeker herkenbaar, bedankt voor dit artikel.

Dank je, Mike - als mijn inzichten/tips JOU maar helpen om meer van je PRACHTIGE keukens te verkopen!

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel