Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Presenteren / verkoop gesprek

Hoe een bezwaar tonnen kan kosten (André Hagelen)
Hoe wordt u een onnatuurlijk goede verkoper? (Jan-Willem Seip)
Leer van tweedehands autoverkopers (Jos Burgers)
Telling is selling (Jan-Willem Seip)
Wat je zegt ben je zelf (Marianne van de Water)
Verkoop met woorden (Jan-Willem Seip)
4 strategieën voor omgaan met de emotionele toestand van prospects (Jorg Hartog)
Gespreksstrategie - een belangrijke discipline in Sales (André Hagelen)
Code rood, geel of groen? (Herman Meijer)
Wat u nog niet wist over luisteren (Jos Burgers)
Inzicht verkopen: verander de taal van je oplossing (Rene Knecht)
Hulpwerkwoorden in uw offerte? Niet doen. (Natasja Hoogenboom)
Voorkom gezichtsverlies in een salesgesprek (Jorg Hartog)
De mythe van positief denken in verkopen (Rene Knecht)
Prikkel het veranderbrein van jouw klant (Rene Knecht)
Sus jij je klanten in slaap?! (Herman Meijer)
Negen designprincipes voor presentaties (Harro Willemsen)
Iets opsturen in complexe salessituaties? Niet doen! (Marcel Hoefman)
Hoe haal je 67% conversie in verkoopgesprekken? (André Hagelen)
Hoe ga je om met klant die even komen 'shoppen'? (Rene Knecht)
IMPACT van de EERSTE indruk! (Herman Meijer)
Jezelf niet identificeren met je product of oplossing (Rene Knecht)
De voordelen van een vooruitziende blik (Marianne van de Water)
De Kunst van Begrip Tonen (Jos Burgers)
Van Klik naar Conflict? (Rene Knecht)
3 FBI technieken om een gesprekspartner voor je te winnen (Jorg Hartog)
Commercieel luisteren: de route naar verkoopsucces (Marc van Katwijk)
Finance: Feiten en Fabels (Marianne van de Water)
De krachtigste afsluittechniek die er bestaat (Rene Knecht)
Bezwaren? Zoek ze op in het verkoopgesprek! (André Hagelen)
Van een online prospect een klant maken (Rene Knecht)
Stop met de macht weggeven (Rene Knecht)
'De korting is uitverkocht' (Herman Meijer)
Weet waarom klanten van u kopen (David Bloch)
Je introductie is goud waard (André Hagelen)
Afsluiten tíjdens een verkoopgesprek (Rene Knecht)
Zeven principes voor betere korte berichten (Harro Willemsen)
De eerste seconde bij acquisitie is bepalend (Victor Bonke)
De kunst van goede vragen stellen (Michel Hoetmer)
Een ‘mind-blowing’ pitch in 30 seconden (André Hagelen)
Er is geen betere overtuiging dan zelfovertuiging (Michel Hoetmer)
Welke beslissingen leiden tot de aankoopbeslissing? (Rene Knecht)
Feedback – mét verbinding! (David Bloch)
Verliest u opdrachten? Let op uw houding! (David Bloch)
Presentaties die naar de verkoop leiden (Rene Knecht)
Help! Mijn klant wil nadenken (Michel Hoetmer)
De concurrentie inzetten: hoe doe je dat? (Michel Hoetmer)
Bent u oplossingsgericht of procesgericht? (Toine Simons)
De top 10 van irritante verkooplingo (Harro Willemsen)
Pak kansen met wat mis gaat (Toine Simons)
4 tips om tijdens het verkoopgesprek uw klant aan u te binden (David Bloch)
Zorg dat uw klant echt naar u luistert (Rene Knecht)
De kracht van verhalend verkopen (David Bloch)
Een verpletterende eerste indruk? Zo doe je dat! (Marcel Hoefman)
De achterban: hoe kan u de DMU beïnvloeden? (Rene Knecht)
Leer verkopen van een heel goede serveerster (Jan-Willem Seip)
De openingszin als opwarmer bij koude acquisitie (Victor Bonke)
Zit uw klant in transformatie? (Rene Knecht)
Spelenderwijs verkopen; anders dan anderen (Michel Hoetmer)
De 4x4 vragenmatrix (Harro Willemsen)
Wat uw weggedrag zegt over uw presentaties (David Bloch)
Klanten komen van Venus en verkopers van Mars (Michel Hoetmer)
Een goed gesprek? Drie vragen die u na elk klantcontact moet stellen (Marcel Hoefman)
Verbeter uw verkoopgesprek met Socrates (Toine Simons)
De klant heeft zijn geloof verloren (Rene Knecht)
Verhoog uw afsluitkansen met een haalbaarheidsonderzoek (Jan-Willem Seip)
Versterk uw overtuigingskracht (Richard van Houten)
Geef niet te snel toe, laat de klant ook iets geven (Rene Knecht)
De Elevator Pitch (Klantencontact)
Hoe voorkom ik irritatie aan de andere kant van de lijn? (Victor Bonke)
Vijf tips om vertrouwen te winnen (Marcel Hoefman)
Heeft u klittenbandellebogen? (David Bloch)
Maak van ieder bezwaar een kans (André Hagelen)
Waarom vragen stellen vaak niet werkt (Peter Stinckens)
Wonderwoorden in sales (Marcel Hoefman)
Offertes verliezen op prijs? Onzin! (Natasja Hoogenboom)
Valkuil in de verkoop: te veel advies (Richard van Houten)
5 Gouden regels voor een succesvol eerste contact (Jan-Willem Seip)
Het verkoopgeheim van de veilingmeester (Richard van Houten)
Pitchen is: Verlies van zelfvertrouwen (Rene Knecht)
Is ‘gaan voor eigenbelang’ agressieve verkoop? (Walter Spruyt)
Maakt u deze fouten in offertes? (Natasja Hoogenboom)
De prijs als excuus (Jos Burgers)
Bezwaren en tegenwerpingen (André Hagelen)
De ‘V’ in Verkopen (Edwin Scheperman)
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan? (Peter Stinckens)
De 10 slechtste salesvragen (Harro Willemsen)
Zo leert een verkoper zijn mond te houden (Richard van Houten)
Flip-over – het beste hulpmiddel bij uw presentaties (David Bloch)
Hoe stelt u de kampioensvraag? (Harro Willemsen)
Cijfers: de sambal in uw verkoopgesprek (David Bloch)
Hoe om te gaan met vooroordelen over uw product (Walter Spruyt)
Harder praten helpt niet (Richard van Houten)
Een nieuwe kijk op de oude ‘elevator pitch’ (David Bloch)
De klant als adviseur (Harro Willemsen)
Activeer uw ingebouwde leugendetector (Rene Knecht)
Wat zou u doen als u de klant bent? (Jan-Willem Seip)
Presentatietechniek die werkt als u geen podiumbeest bent (Rene Knecht)
"Doe ff normaal" - drie tips voor een natuurlijker telefoongesprek (Marcel Hoefman)
NIET over uzelf beginnen (Victor Bonke)
Overtuigen met uw managementsamenvatting (Roelf Houwing)
Hoe komt u optimaal voor de dag? (David Bloch)
Verkoopbeleving en doelstellingen: lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Angst en effectief presenteren (David Bloch)
Luisteren met een leeg hoofd (Jos Burgers)
Verbinding en relevantie: twee gouden sleutels tot effectief presenteren (David Bloch)
Vijf voornemens voor verkopers (Marcel Hoefman)
Dien uzelf pijnprikkels toe (Richard van Houten)
Wat kunnen we leren van winkelverkoop (Jan-Willem Seip)
Hoe wordt uw klant beïnvloed? (Rene Knecht)
Waardevolle lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Stilte... Uw geheime wapen in het verkoopgesprek (David Bloch)
Maak het verschil, bereidt u goed voor! (Marcel Hoefman)
Hoe goed luistert u? (David Bloch)
Wat zijn de geheimen van uw klant? (Rene Knecht)
Hoe goed luistert u? (David Bloch)
Een goede verkoper let op zijn woorden (Richard van Houten)
Leer te dansen met kritische klanten (Rene Knecht)
Verkoopt u met een Push – of Pull strategie? (Rene Knecht)
Feedback geven: wel of niet 'sandwichen'? (Michel Hoetmer)
Zijn verkopers te goed van vertrouwen? (Rene Knecht)
De kunst van het vragen stellen (Jan-Willem Seip)
Hoe verkoopt u aan een groep? (Rene Knecht)
Waarom begrijpt de klant me niet? (Michel Hoetmer)
Gij zult niet Liegen (Rene Knecht)
Loop eens binnen bij uw prospect (Richard van Houten)
Is uw contactpersoon een marionet? (Herman Meijer)
Ziet uw klant u als autoriteit? (Rene Knecht)
Uw gevoel en uw succes in de verkoop (Hans Oelen)
Doorbreek dit proces en u gaat meer verkopen (Hans Oelen)
Dit is een goed voorbeeld van Sales Framing (Richard van Houten)
De klant heeft een eigen willetje (Rene Knecht)
Wees voor uw klant het verloren ideaal (Rene Knecht)
Bereidt u zich voor zoals Obama? (André Hagelen)
Hoe kunt u uw onderhandelingsvaardigheden verscherpen? (David Bloch)
Vertrouwen Verkopen: omgaan met woordbreuk en bedrog (Rene Knecht)
Presenteer uw pieken en de aandacht kent geen dalen (David Bloch)
Hoeveel informatie geeft u bij koude acquisitie? (Victor Bonke)
Hoe kunt u met intuïtie het verkoopproces versnellen? (Rene Knecht)
Vragen tijdens uw presentatie: scoort u of gaat u de mist in? (David Bloch)
Verkoop niet zoals uw CEO (Rene Knecht)
Ruis tijdens communicatie, 1: storing van buiten (David Bloch)
Geef uw overtuigingskracht een boost (Michel Hoetmer)
Zin en onzin van open vragen (Michel Hoetmer)
Kwalificeer zelf uw nieuwe baas (Rene Knecht)
Sluit uw verkoopgesprek af met een deal (Richard van Houten)
Vakkennis: valkuil of voorsprong? (Marcel Hoefman)
Hoe verkoopt u de waarde van uw oplossing? (Rene Knecht)
De kunst van het uitnodigen (David Bloch)
De standaardpresentatie: niet doen! (David Bloch)
Communiceren voorbij de klakkeloosheid (David Bloch)
Zet uw productdemonstratie op zijn kop! (Michel Hoetmer)
Verkopen van innovaties – 4 concrete tips (Rene Knecht)
Hoe gaat u om met de overtuigingen van uw klant? (David Bloch)
Elevator pitch: een korte, snelle e-cursus (David Bloch)
Wat doet u wanneer de klant of prospect u negeert? (Michel Hoetmer)
De kracht van de makelaar – adviseur (Rene Knecht)
Overvragen in onderhandelingen en toch uw zin krijgen (Michel Hoetmer)
Hoe minder informatie, hoe beter voor de klant (Jos Burgers)
De top 8 fouten in verkooppresentaties (Arthur Sevenstern)
Het antwoord op ‘We hebben geen budget’ (André Hagelen)
De eerste belangrijke stap naar de order (Peter Stinckens)
De hot button close (Richard van Houten)
Ruis tijdens communicatie, 2: storing van binnen (David Bloch)
Het piranha-effect (Richard van Houten)
Waarom is die openingszin toch zo belangrijk? (Victor Bonke)
Bent u overtuigend genoeg? (Rene Knecht)
De Zen van verkopen (David Bloch)
Succesvolle offertes (Richard van Houten)
'Let maar niet op de rommel' (Jos Burgers)
Begrijpt uw klant uw verkooppresentatie? (Arthur Sevenstern)
Presenteren met overtuiging - 18 gouden regels! (David Bloch)
Succesvol taalgebruik in Sales (Michel Hoetmer)
De onverschillige prospect ontvankelijk maken (Rene Knecht)
Presenteren – met een kapstok (David Bloch)
Uzelf verkopen (Hans Oelen)
Als u een toespraak houdt ... (Tips & Advies Verkoop)
Het allereerste contact (Redactie Verkopersonline.nl)
Verbeter uw verkooppresentatie (Michel Hoetmer)
U krijgt uw superieure oplossing niet verkocht? (Rene Knecht)
Zo luistert u beter (Tips & Advies Verkoop)
Bezwaren tegen een techniek (Harro Willemsen)
De kunst van het ja zeggen (Redactie Verkopersonline.nl)
Death by PowerPoint (Vladan Soldat)
De zeven hoofdzonden bij presenteren (Arthur Sevenstern)
Vertel gerust verder (Tips & Advies Verkoop)
Verkopen begint bij de eerste indruk (Redactie Verkopersonline.nl)
Gespreksopeningen voor vaste klanten (Michel Hoetmer)
Kleur bekennen in het verkoopgesprek (Ivo Ouwerkerk)
De kracht van persoonlijk contact (I) (David Bloch)
Uw tijd gaat nú in! (Tips & Advies Verkoop)
De 3 basisregels voor het telefonische verkoopgesprek (Michel Hoetmer)
Hoe houdt u de aandacht van uw klant vast? (Ivo Ouwerkerk)
Ik snap wat u bedoelt (Tips & Advies Verkoop)
Rapport verkrijgen bij koude acquisitie; van Koud naar Warm contact (Victor Bonke)
Nu even niet! (Peter Stinckens)
Opening verkoopgesprek: bezint eer ge begint (Ronald van den Berg)
En via de zijdeur weer naar binnen... (Tips & Advies Verkoop)
Tips om leiding te nemen in een verkoopgesprek (Rene Knecht)
Gespreksmanagement (Hans Oelen)
Spreken is maar zilver (Jos Burgers)
De eerste afspraak; vlekkeloos verlopen! (Hans Oelen)
Gebarentaal verklaard (Tips & Advies Verkoop)
De zin en onzin van spiegelen (Tips & Advies Verkoop)
De kracht van uw eigen territorium (David Bloch)
Standaard elevator pitch? Niet doen! (Arthur Sevenstern)
Teampresentatie? Ontwijk deze valkuilen (Arthur Sevenstern)
Misser: te weinig aandacht voor de klant (Michel Hoetmer)
De 6 basisprincipes van krachtig handelen (Redactie Verkopersonline.nl)
5 belangrijke aandachtspunten bij verkoop-presentaties (Arthur Sevenstern)
Wat zegt u bij de eerste ontmoeting? (Tips & Advies Verkoop)
Verantwoordelijkheid = kijken over uw eigen muurtje (David Bloch)
Applaus: een behoefte én een hulpmiddel bij presenteren! (David Bloch)
Scoren met scripts (Redactie Verkopersonline.nl)
Topverkopers; vaak zuinige praters (Redactie Verkopersonline.nl)
Uw stem kan de doorslag geven (Richard van Houten)
Meer resultaat met uw verkooppresentaties (David Bloch)
Beken kleur, ook in uw verkooppresentatie (David Bloch)
Uw stem geeft de doorslag (Richard van Houten)
De scorende openingszin (Victor Bonke)
Maak van uw afscheid een krachtig instrument (David Bloch)
Wat zijn de drie grootste ergernissen bij een verkooppresentatie? (Arthur Sevenstern)
De terreur van standaard presentaties (Arthur Sevenstern)
“U wilt kopen, begrijp ik?” (Verkoopgesprek;Klantencontact)
De elevator-pitch bij koude acquisitie: meat on the bones (Victor Bonke)
De kern van elke presentatie: voorbereiding, interactie en passie (Arthur Sevenstern)
Hoeveel van uw verkoopgesprekken zijn zinloos? (Peter Stinckens)
Zorg voor focus in uw presentatie en vermijd een afgang (Arthur Sevenstern)
Uw voice-mail als verbale handtekening (Richard van Houten)
"Niet presenteren" en 4 andere presentatietips (Enno van Kersen)
Ontdek het gevoel van de klant (Danielle de Jonge)
Houd u niet aan de regels als u presenteert (Arthur Sevenstern)
Een beeld spreekt 1000 woorden, een citaat bespaart 1000 woorden! (David Bloch)
De momenten waarop u uw mond moet houden (Redactie Verkopersonline.nl)
Gesprekstechniek bij bezwaren (Hans Oelen)
5 Valkuilen die u moet vermijden in uw verkooppresentatie. (Arthur Sevenstern)
Het geheim van de twee behoeften van uw 'afnemer' (David Bloch)
Altijd dat lastige begin … (Tips & Advies Verkoop)
Waar gaat u zitten aan tafel? (Danielle de Jonge)
De drie belangrijkste eigenschappen van succesvolle presentaties (Arthur Sevenstern)
Gelóóft de klant wat u vertelt? (David Bloch)
Ja, maar … (Tips & Advies Verkoop)
Bouwen aan zelfvertrouwen (Hans Oelen)
De begroeting (Victor Bonke)
7 manieren om een verkoopgesprek uit een impasse te halen (Michel Hoetmer)
Leer de houding van je klant herkennen (Verkoopgesprek)
Zorg dat ze uw brief lezen! (Redactie Verkopersonline.nl)
Zo vertelt u wat de klant moet doen (Tips & Advies Verkoop)
Het bouwen van een verkooppresentatie (Harrie van Heck)
De kracht van persoonlijk contact (II) (David Bloch)

Topverkopers; vaak zuinige praters

Redactie Verkopersonline.nl
Redactie Verkopersonline.nl

Zijn topverkopers goede praters? Allerminst. In werkelijkheid geldt het omgekeerde.

Topverkopers; vaak zuinige praters

Introvert en extrovert
De meeste topverkopers zijn – in tegenstelling tot wat u zou verwachten – geen extroverte maar juiste introverte persoonlijkheden, zuinige praters. Hoe komt dat?
 
De reden is dat introverte mensen de neiging hebben zich in het (verkoop)leven productief op te stellen, als detective: onderzoekend, nieuwsgierig, oplossingsgericht.

Dit soort introverte en dus succesrijke verkopers lijken afstandelijk en een beetje 'afwezig' maar intussen ontgaat hen niets. Ze stellen vragen, maken aantekeningen en luisteren aandachtig naar ieder woord dat de klant uitspreekt. Ook naar de gebarentaal die daar bij hoort en dus ook bijvoorbeeld naar de intonatie van de stem.

Uit dat alles deduceren zij, net als een detective dat doet, precies de juiste conclusies met betrekking de klant: zijn persoon, zijn bedrijf, zijn markt, de problemen die hij ondervindt op die markt, en last but not least zijn koopbehoefte.
 
Niet praten en pushen maar vragen stellen
In veel gevallen is goed te zien dat extroverte mensen de neiging hebben het gesprek te domineren. Ze gedragen zich soms uitgesproken opdringerig, om niet te zeggen agressief. Pushy, zogezegd. En dat is nou net wat in de verkoop contraproductief werkt.
Echt goede salestraining is dan ook niet gericht op beter leren praten, maar juist op het stellen van de juiste vragen én het leren luisteren. Dáár komen de antwoorden uit voort die uiteindelijk tot de koop leiden.

Een goede verkoper leidt de klant rustig, weloverwogen en direct naar de koop toe. Hoe? Niet door te pushen en te kletsmajoren, maar door vragen te stellen.

Vragen waarvan de antwoorden hem in staat stellen precies die informatie en argumenten op tafel te leggen die nodig zijn om de klant te overtuigen. En hem tot koop te doen beslissen.

Tip
Wanneer u aldoor praat, leren u en de klant vermoedelijk alleen wat u of de klant al wisten.

(red.)


 

Redactie Verkopersonline.nl

Redactie Verkopersonline.nl
Alle artikelen van deze auteur
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   8,1
(98 stemmen)
Reacties

Lefty

Spreken is Zilver Zwijgen is Goud

zopo

Toch zal je ook van tijd tot tijd in staat moeten zijn om op de juiste wijze hardop mee te denken met de klant (pratend dus!) om te helpen het probleem te benoemen. Daar begint het vaak mee, oplossingen komen later ter sprake. Hoe dan ook vereist dit niet alleen vakinhoudelijke maar ook bepaalde verbale kwaliteiten. Speciaal voor verkopers van technische producten of diensten zijn deze kwaliteiten, zeker in combinatie met elkaar, vaak lastig op niveau te krijgen en te houden. Zwijgen op bepaalde momenten is inderdaad wel heel krachtig bij verkoopgesprekken (reactie stimuleren) en ook bij commerciële groepspresentaties (borgen van informatie in alle hoofden). Hoe JP er onlangs mee speelde is fraai te zien op http://www.tv4b.com/index.php?page=watch&f_videoid=647

Peter R. Balneger |  http://www.ddreklame.nl

Een goede detective is wellicht eerst straatagent geweest?
Een goede verkoper is tenslotte ook (in-)koper cq consument en weet door ervaring de goede luisteraars van de minder goede onder het verkoopvolk te onderscheiden. Dus het gezegde "Met boeven vang je boeven" zou in deze kwestie goed kunnen opgaan indien men beseft dat de 'detective' onder de verkopers het huiswerk zoals onderzoek naar de klanten en hún vakbroeders danwel directe concurrenten en hún klanten op voorhand moet verrichten. Het INLEVEN in 'het bedrijf' waaraan je gaat leveren maar ook 'de persoon'
waarmee je zaken doet. Onthou dat er globaal zo'n zes (stereo-)type/soorten inkopers bestaan, ken hun stokpaardjes....
Passen jij en je bedrijf bij de beoogde klant en zijn/haar bedrijf of past je concurrent er beter bij, indien de geleverde produkten en/of diensten én prijsniveau schijnbaar hetzelfde zijn. Pas jij beter, doe dan alle moeite. Past je medeaanbieder beter, ga dan op zoek naar andere klanten en misschien belt die niet-passende klant jou ooit nog.Observeer ondertussen.
Luisteren is iets anders dan op tijd je mond houden.
Zo is praten ook iets anders dan adviseren.
Doorvragen is zeker iets anders dan interesse tonen.
Zeggen dat je het 'probleem' voor de klant kunt oplossen, doet een twijfelende persoon/klant wellicht beslissen voor jou te kiezen, zorg dan ook actief voor een oplossing anders wandelt die klant niet maar rent naar je concurrent zelfs als die meer praat dan jij!
Het is toch vaak een kwestie van 'gunnen & mogen' daarna komt professionaliteit want de klant gaat er vanuit dat je vakbekwaam bent. Wees dus accuraat, effectief, integer, doortastend en vriendelijk/positief
/optimistisch, ga voor je klant door het vuur en geef het gevoel dat je niet alleen werkt voor je salaris (dat hij/zij opbrengt) maar dat je acteert vanuit een roeping! Kenmerken die 'ons blauw-op-straat' ook prima passen. Het gaat allemaal om beleving, speel daar rustig (als ouderwetse dorpsagent) en met gezag op in en je zult geboeide klanten vergaren.
"Its all in the mind"! Dus indien de klant zegt; "Ik vond het een prettig gesprek"! is hij/zij meer aan het woord geweest dan de verkoper! En zal dit onthouden bij een volgend contact.
De 60/40-regel (Kenneth Smit) is ideaal.
Succes met luisteren. PB 19/12/2007


Koert Wijnands |  http://www.bcbwijnands.nl

Inderdaad. Een topverkoper moet gericht kunnen zwijgen en luisteren. Vragen stellen is belangrijker dan veel praten. Vroeger werd wel gezegd dat een goede verkoper een lits-jumeaux kon verkopen aan de pastoor. Een topper zelfs twee. Onzin natuurlijk. Hij hoeft op dat adres nooit meer terug te komen.

Een topverkoper kan na afloop van een verkoopgesprek weer terug in de auto het gehele gesprek weer woordelijk voor de geest halen en analyseren. Op die manier weet hij wat hij (eventueel) fout gedaan heeft en waar hij bij zijn voorbereiding voor een vervolggesprek aandacht aan moet besteden.

Hij moet wel over ieder onderwerp (mee) kunnen praten of op zijn minst gerichte vragen kunnen stellen. Dat versterkt namelijk de band met de klant en ontspant hem. Hij zal dan gemakkelijker kopen. In die zin moet de topverkoper dus wel een goede prater zijn, maar geen veel prater.

Remco

Goed artikel,wel één aanvulling, luistervaardigheden moeten WEL gepaard gaan met sociale vaardigheden. Zonder sociale vaardigheden krijg je tenslotte geen relatie (rapport) en zal de prospect niet erg genegen zijn een open gesprek te voeren, laat staan van je te kopen.

WJ

Bedenk dat je 2 oren hebt en maar 1 mond......

Nanda

Tja, twee van de grootste dooddoeners: 'verkopen is gunnen' en 'goede verkopers praten weinig'. Ik denk dat 'verkopen is het onmogelijk maken het te misgunnen' en 'goede verkopers praten voldoende'

Voorbeeld: als iemand voor een 'first visit' bij over de vloer komt, wil ik weten wie hij is, wat hij kan, waarom hij dat kan, en alles over het bedrijf waarvoor hij werkt, voordat ik uberhaupt bereid ben om ook maar te praten over mijn bedrijf of mijn aankopen. Ook voor de inkoper is informatie een bron van kennis, ook als het over je zeilboot gaat ......! Ik wil weten wie het is en wat hij voor mij kan betekenen, en als hij alleen over 'oplossingen en kansen' zegt dat mij weinig.

Meike

Vandaag heb ik mijn sollicitatiegesprek bij een groot bedrijf dat doet in media en witgoed.

Zij hebben de vacature open staan voor verkoop van foto/video op Fulltime basis. Nu heb ik geen ervaring in de verkoop, maar weet wel wat mensen willen en ben erg service gericht. Dit artikel kwam erg bekend voor in mijn beleving hoe ik in de toekomst wil verkopen. Niet te afwachtend, maar ook zeker niet gelijk op de tenen van de klant gaan staan.

Deze site bezocht ik eigenlijk om mijn sollicitatie vanmiddag nog extra kracht bij te zetten met wat krachtige feiten/beweringen. Maar ook zeker dezelfde feiten en beweringen mee te nemen in het verkopers-vak, mits ik aangenomen word.

Service verlenen kan ik wel, een zuinige prater ben ik ook. De vraag is nu alleen of ik al de juiste vragen kan stellen, maar wellicht heeft deze site voor mij in de toekomst nog meer antwoorden en wijsheden om mij een goede verkoper te doen worden !

Rob

Let wel, verkopers die de kunst hebben om weinig te zeggen hebben wel degelijk de mogelijkheid om een gesprek te domineren. Eenvoudiger nog zelfs als de veelpratende en zichzelf belangrijke vindende verkoper.Veel verkopers wordt enkel en alleen geleerd om bepaalde trucjes toe te passen.
Communicatie en sturend zijn in een gesprek is veel meer dan trucjes. Dat is een volledige leerschool en helaas wordt deze in de sales weinig gebruikt.

Bob

Dit komt helemaal overeen met mijn ervaringen. Ook ik ben een introvert persoon die zich naar anderen niet zo gemakkelijk opent. Tóch heb ik altijd en met succes gewerkt als verkoper. eerst voornamelijk in de detailhandel en daarna bij een groothandel. Mijn gewoonte is om de klant op de praatstoel te krijgen en zo de nodige gegevens te verkrijgen voor een succesvolle sale. Ik houd ervan om dingen voor een klant uit te zoeken en goed te luisteren naar wat zijn eigenlijke behoeft nou is. Ik erger mij dan ook wel eens aan verkopers die maar door ratelen en de klant geen kans geven om aan het woord te komen. Zo iemand heb ik helaas ook een tijdje als collega gehad en hij overblufte zijn klanten om zijn gelijk te krijgen. Zijn resultaten in verkoop waren dan ook niet erg goed.

Jacob van der Schaaf |  http://www.primofinfruit.com

Mijn ervarging leert dat je beide moet kunnen. Goede vragen geven je ruimte datgene te vertellen wat je klant nodig heeft om tot een juiste beslissing te nemen. Je klant moet vaak bijleren, niet iedereen kent je onderscheidende vermogen en vaak weet men lang niet alles van jouw product. Wanneer je goed en overtuigend de meerwaarde van jouw product of dienst uit kunt leggen aan de hand van de juiste informatie van je klant dan sluit je de deal. Daarnaast is het ook zeer afhankelijk van de persoon tegenover je. Heeft deze meer met een introverte of juist extraverte adviseur. Aangeven dat een introverte verkoper beter is als extravert is te kort door de bocht. Een introverte verkoper heeft doorgaans ook meer moeite met het verwerken van teleurstellingen. Een verkoper moet daar goed mee om kunnen gaan. Mensen zitten te complex in elkaar om zomaar een onderscheid tussen introvert en extravert contra goed en slecht te maken. Beide eigenschappen heeft zijn voor en nadelen.

Eric Machiels

Er zijn mensen die spreken uit ervaring en er zijn mensen die spreken uit ervaring niet..............

dakl

Door te vragen en achter de vraag van de vraag te komen is cruziaal. Ben het hier helemaal mee eens.

vragen en luisteren is meer actief dan alleen aan het woord zijn. Wzt vaak lijdt dat de klant het gevoel krijgt iets aangesmeerd te krijgen. De klant koopt liever zelf. laat de klant de argumenten op tafel leggen en laat hem het zelf verkopen aan jou...! top artikel

laatst zag ik deze site http://www.pclooptvast.nl/techniek-van-verkoop-en-colportage-pakt-verkeerd-uit/. als mensen dit toch vaak blijven doen blijft er toch weinig verkoop meer over?

Bob van der Bibs

Verkopen is geen theorie maar gewoon doen!

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel